لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> غذا و خوراک >> غذاهای محلی و لذیذ گیلان
غذاهای محلی و لذیذ گیلان

غذاهای محلی و لذیذ گیلان

نزدیکی به سواحل زیبای خزر کوه های سربه فلک کشیده جنگلی، مناطق سرسبز، زمین های کشاورزی وسیع و عطر برنج و چای که از محصولات شناخته شده این استان است و باغ های زیتون همگی چشم نوازند و گردشگران بسیاری را در فصول مختلف سال به این دیار می کشانند. خونگرمی مردم و غذاهای گیلانی علاوه بر جاذبه های توریستی بسیار دیگر و صنایع دستی رنگارنگ و منحصر به فرد برای گردشگران خارجی و داخلی فراموش نشدنی اند.
برای بازدید و گردش در این استان زیبا می توان در هتل های شهرهای مختلف این استان از جمله رشت، تالش، بندر انزلی، رودسر، فومن، ماسال، آستارا، چابکسر، ماسوله، کیاشهر، لنگرود، لاهیجان و آستانه اشرفیه اقامت گزید. برای رزرو هتل می توانید از رزرو آنلاین هتل نیز استفاده کنید.
به لطف موقعیت جغرافیایی استان گیلان، تنوع غذاهای سنتی گیلان بسیار گسترده است. سبزیجات و گیاهان متعدد از یک سو، انواع ماهی ها از سوی دیگر و پرندگان خوراکی گوناگون در کنار گوشت های متداول در سایر نقاط کشور دیده می‌شوند. نگاهی گذرا به عکس غذاهای محلی گیلان و انواع غذاهای ایرانی خواهیم داشت:
بیشتر بخوانید:

جاهای دیدنی رشت

۱- باقلا قاتق
این غذای محلی گیلان مرکب از باقالی، شوید خشک، سیر، تخم مرغ، روغن، نمک و زردچوبه است. باقلا قاتق با برنج خورده می شود. ماهی یا (کولی) شور، سیر تازه یا خشک، ترشی هفت بیجار، ترب و برگ ترب، زیتون یا زیتون پرورده از مخلفات این غذا هستند. سیر در غذاها و همراه غذا بسیار استفاده می شود و خواص بسیاری دارد که کاهش چربی خون یکی از آنهاست.

۲- میرزا قاسمی

میرزا قاسمی
میرزا قاسمی که از غذاهای سنتی گیلان است را با بادمجان کبابی یا پخته می پزند که هردو صورت لذیذ است. تخم مرغ، سیر سرخ شده، گوجه فرنگی، روغن ،پودر میخک و ادویه هایی مانند نمک، فلفل، زردچوبه و دارچین از جمله مواد این غذا هستند.میرزا قاسمی هم با برنج و هم با نان صرف می شودو یکی از غذاهای گیلانی با بادمجان است. هفت بیجار، زیتون ، ترب و برگ ترب همراه این غذا استفاده می شود.

۳- ترش تره

ترش تره
سبزی آش و سبزی های محلی (خالواش و چوچاق) برنج، سیر، روغن، نمک، فلفل، زردچوبه، دارچین، آبغوره و تخم مرغ در پختن این غذا شرکت دارند. عمدتاً ترش تره همراه با برنج سرو می‌شود و از مخلفات اصلی همراه آن ماهی یا کولی شور است. رنگ و طعم این غذا فوق العاده است و ترکیبات آن سلامتی بخش است.

۴- کویی تره

کویی تره
معجونی از ترکیب گردوی ساییده و پخته شده همراه با رب انار و رب گوجه فرنگی است که با کدو حلوایی، سیر، نمک، فلفل، زردچوبه و گلپر در روغن تفت داده شده؛ مخلوط می‌شود و خورشی می‌شود که با برنج صرف می‌شود.
طرز تهیه کویی تره:
بعد از اینکه سیر خورد شده را با روغن سرخ نمودید، پوره ی کدوی پخته شده را در همان روغن سرخ نمایید. گردوی ساییده‌شده، رب انار، رب گوجه‌ فرنگی، آب، نمک، فلفل، زردچوبه و شکر را اضافه نمایید و دو ساعت با حرارت ملایم بجوشانید. کدو، سیر، گلپر و ادویه را به آن اضافه کرده و هم بزنید تا یک مخلوط غلیظی به دست آید.

۵- سیر قلیه

سیر قلیه
با گوشت مرغ یا اردک تهیه می شود و برگ سیر تازه، تخم مرغ، پیاز، لپه، نمک ، زردچوبه و فلفل به آن اضافه می‌شود. غذایی متفاوت با طعم های شناخته شده را به وجود می آورد. اردک در چندین غذای گیلکی به کار می رود. گوشت آن تیره رنگ است و بیشتر در غذاهای تیره رنگ حاوی سبزی استفاده می شود.

۶- سیرابیج یا سیراویج

سیرابیج
بیج یا ویج به معنی سرخ شده است و یک کلمه ترکیبی در نام غذاهای مختلف گیلانی است. این غذا بسیار ساده و سریع تهیه می شود. خوشمزه و پرخاصیت است. رنگ آن زیباست. از برگ سیر تازه که در روغن کمی تفت داده می شود، تخم مرغ همراه با نمک، فلفل و زردچوبه تهیه می‌شود.سیرابیج را با برنج مصرف می کنند.

۷- خورش آلو مسما

خورش آلو مسما
این غذا معمولاً با مرغ تهیه می شود. آلو، پیاز، نمک، زردچوبه، زعفران و روغن برای پخت آن به کار می روند. در صورت استفاده از آلو قیسی این خورش رنگ بسیار زیبایی به خود می گیرد.آلو مسما با برنج میل میشود. وجود ماکیان و پرندگان دیگر در غذاهای گیلانی علاوه بر تنوع غذایی، برای مبتلایان به فشارخون بالا و بیماران قلبی مفید است.

۸- اناربیج

اناربیج
گوشت چرخ کرده را با پیاز رنده شده ورز می دهند سپس نمک، فلفل، زردچوبه و سبزی معطر( نعنا یا خالواش) به آن اضافه می کنند. گلوله های کوچکی از آن درست کرده و در روغن تفت می دهند و در مخلوط گردوی ساییده شده و رب انار و آبغوره و کمی سبزی که با آب مخلوط و جوشانده شده است می پزند. این خورش شبیه فسنجان است. از غذاهای مجلسی به شمار می‌رود و با برنج سرو می‌شود گردو در غذاهای مختلف گیلانی به کار می رود و چربی های بد و کلسترول بدن را پایین می آورد و برای قلب و نیز بیماران قلبی بسیار مفید است.

۹- واویشکا

واویشکا
یکی از غذای محلی سنتی گیلان در جدول ها ممکن است واویشکا باشد. با نان و برنج هر دو صرف می شود. هم با دل و جگر گوسفند و هم با گوشت گوسفند می توان آن را تهیه کرد. پیاز و گوجه فرنگی و یکی دو قاشق رب گوجه فرنگی، نمک، فلفل، زردچوبه، دارچین و روغن به گوشت اضافه می شود و ترکیب فوق العاده ای به دست می آید. اگر با دل و جگر تهیه شود غذایی سنگین است و سالمندان و بیماران قلبی باید با احتیاط آن را مصرف کنند.

۱۰- کاله کباب

کاله کباب
یک غذای گیاهی است که از خصوصیات آن می توان به سریع آماده شدن آن اشاره کرد. بادمجان کباب شده را با گردوی ساییده شده ، دانه های انار ترش، سبزی محلی( چوچاق) سیر، نمک و فلفل مخلوط می کنند و می‌کوبند.کالع کباب غذایی خوشمزه و بسیار مفید است.

۱۱- کباب ترش، یک طعم فوق العاده

کباب ترش، یک طعم فوق العاده
گوشت گوسفند را در مخلوط گردوی ساییده شده، رب انار، دانه های انار ترش، سیر، پیاز، سبزی محلی (چوچاق) و روغن زیتون به مدت چند ساعت می خوابانند سپس آن را به سیخ می کشند. کباب ترش همراه برنج سرو می شود.

۱۲- ترش آش

ترش آش
طعم بی نظیر و کیفیت مصرف آن، این آش را با دیگر انواع آش از بین غذاهای گیلان متمایز می کند. نخود و لوبیا و برنج و سبزی آش همراه با باقالی پخته می شود. آبغوره یا رب انار به آن اضافه می شود. این آش خوشمزه است و با ماهی شور و ترب و برگ ترب صرف می شود .عصرانه ای دلپذیر است که در میان خانم‌های باردار گیلانی به عنوان ویارانه جایگاه ویژه ای دارد

۱۳- فویج یا فیبیج یا ماهی شکم پر

فویج یا فیبیج یا ماهی شکم پر
ابتدا داخل شکم و بدنه ماهی را با نمک و فلفل و گلپر آغشته می کنند سپس شکم ماهی را با گردو ساییده شده، سیر، آلو، سبزی های معطر، دانه های انار ترش، رب انار، نمک، فلفل و گلپر، پرمی کنند و در فر می گذارند. ماهی شکم پرغذای خوشمزه و پرطرفداری است و برای سلامتی مفید است.این غذا با برنج سرو میشود

۱۴- پلا کباب یا پلو کباب

پلا کباب یا پلو کباب
از غذاهای پرطرفدار و مجلسی گیلان زمین است. کباب چنجه با کته سرو می شود. مخلفات این غذا مهم و اساسی است. تخم ماهی شور (اشپل)، پیاز، باقالی تازه یا باقالی خشک خیسانده در آب و گردو همراه این غذا سرو می شود.همان طور که از اسمش پیداست با برنج سرو می شود.

۱۵- کوکوی اشپل

کوکوی اشپل
این غذای استثنایی از تخم ماهی تهیه می‌شود و تخم ماهی را با پیاز و سیر رنده شده، نمک، زردچوبه، فلفل، زعفران، جگر و تخم مرغ خوب هم می زنند و در روغن سرخ می کنند. این کوکو بسیار خوشمزه است و همراه پلو و ماهی سرو می شود.

۱۶- کولی ماهی

کولی ماهی
از غذاهای بسیار خوشمزه و بسیار مفید است و به سرعت حاضر می شود. ماهی کولی پوست کنده را با کمی نمک و فلفل آغشته می کنند در روغن سرخ می کنند و همراه برنج سرو می شود.

۱۷- پامادور قاتوق

پامادور قاتوق
پامادور قاتوق یا خورش گوجه از غذاهای محبوب است که به سرعت تهیه می شود و بسیار مفید است. از گوجه فرنگی، سیر، تخم مرغ، نمک، فلفل، زردچوبه و روغن تشکیل شده است و با برنج میل می شود.

۱۸- باقلا وابیج

باقلا وابیج
باقالی های سبز و کوچک را همراه با شوید، نمک و زردچوبه در روغن تفت می دهند و سپس تخم مرغ را به آن اضافه می کنند . این غذا سریع آماده می شود. خوشمزه است و مانند بسیاری از دیگر غذاهای گیلانی بدون گوشت تهیه می‌شود و برای گروه کثیری از افراد مفید است. ترکیب شوید و باقالی باعث کاهش فشار خون و چربی خون می شود.

۱۹- متنجان

متنجان
نوعی فسنجان است که با مرغ یا مرغابی یا اردک تهیه می شود و در خورش آن آلو قیسی و کشمش هم ریخته می شود. متنجان با برنج میل می شود. از غذاهای مجلسی به شمار می رود. اصولاً گیلانی ها فسنجان را هم با پرندگانی مانند اردک، مرغابی، خودکار و چنگر تهیه می کنند. البته مرغ های محلی هم پر استفاده هستند.

۲۰- نیمرو و ماهی دودی

یک غذای استثنایی بسیار پرطرفدار و خوشمزه است. ماهی دودی را پوست کنده و در کمی روغن سرخ می‌کنند و همراه برنج و نیمرو میل می‌کنند. این غذا شور است و باید در خوردن آن احتیاط شود.
بیشتر بخوانید:

بازار توریستی ماهی فروشان دَستَک، در استان گیلان

۲۱- انار دانه مسما

 انار دانه مسما
از خورش های خوشمزه است که می توان با گوشت یا مرغ آن را تهیه کرد. پیاز، دانه های انار ترش، رب گوجه فرنگی، نمک، فلفل، زردچوبه و روغن در پخت این غذا به کار می رود. اناردانه مسما طعمی متفاوت دارد که با برنج سرو می شود.

۲۲- ورقه بادمجان

ورقه بادمجان
این غذا بسیار سریع آماده می شود. بادمجان ها را سرخ می کنند و روی آنها تخم مرغ می شکنند. در نتیجه غذایی شبیه کوکو به دست می آید. چاشنی آن نمک و فلفل است. با کمی گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای ظاهر زیباتری پیدا می کند. این غذا با نان صرف می شود.

۲۳- غوره مسما

غوره مسما
پیاز و گوشت را تفت می دهند و می پزند. اضافه کردن بادمجان سرخ شده، گوجه فرنگی و غوره و چاشنی های متداول یک غذای خوشمزه به دست می دهد که با برنج میل می شود. هم گوشت و هم مرغ در پخت آن به کار می رود.

۲۴- ترش مرغ

ترش مرغ
مرغ و پیاز و سیر همراه با سبزی آش و لپه را تفت می دهند و باهم می پزند. چاشنی های مورد علاقه اضافه می شود. آبغوره یا آب نارنج اضافه می شود و تخم مرغ را داخل غذا می ریزند تا بپزد. این غذا را با برنج صرف می کنند. غذایی مفید است زیرا که تمامی گروه ویتامین ها را دارد.

۲۵- چخرتمه

چخرتمه
چغرتمه یا چخرتمه یا کوکو مرغ گیلانی از مرغ پخته شده و بدون استخوان همراه با پیاز داغ و روغن تهیه می شود. چاشنی های مورد علاقه به آن اضافه می شود و سپس دو تا سه عدد تخم مرغ یا تخم اردک را هم می زنند و روی غذا می ریزند. ظاهری شبیه کوکو پیدا می کند و آن را با برنج میل می کنند.

۲۶- شش انداز

شش انداز
این خورش با گردوی ساییده شده، بادمجان، رب انار، پیاز سرخ کرده، روغن و چاشنی های مورد علاقه تهیه می شود. از غذاهای بدون گوشت، خوشمزه و بسیار مفید است و با برنج سرو می شود.
مخلفات گیلانی:

این غذاها و مواد به طور بسیار گسترده ای همراه غذا های محلی گیلانی مصرف می شوند.

فلفل سبز، ترب و برگ ترب، سیر، پیاز، گردو، باقالی تازه یا باقالی خشک در آب خیسانده شده و زیتون به وفور همراه غذاها در فصل های مختلف مصرف می شود.
بیشتر بخوانید:

شیرینی های استان گیلان

هفت بیجار
ترشی هایی مانند هفت بیجار، نازخاتون و لیته هم در همه اوقات سال استفاده می شوند و سر سفره و میز گیلانی ها جای خاصی دارند و به خارج از مرزهای این استان هم رسیده اند. زیتون پرورده و بورانی بادمجان هم از مخلفات بسیار مشهوری هستند که در خارج از ایران هم بسیار مصرف می شوند.

ماهی یا کولی شور یا ماهی دودی هم به صورت بخار پز یا سرخ شده در روغن در کنار غذاها استفاده می شوند. به دلیل شوری باید در خوردن این ماهی ها احتیاط شود.

بزرگترین وعده های غذایی در سراسر آمریکا که با خوردن آن ها نیاز به کمربند بزرگتر دارید
ادامه مطلب

4.2/5 - (13 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر