لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> غذا و خوراک >> شیرینی های استان یزد
شیرینی های استان یزد

شیرینی های استان یزد

شهر یزد،‌ یکی از دیدنی ترین شهرهای ایران برای گردشگران است. یزد، معروف به شهر بادگیرها، در یونسکو ثبت شده است و به دلیل بافت خشتی آن، به شهر خشتی نیز معروف است. زیبایی ها و آثار تاریخی این شهر، هر گردشگری را از سراسر جهان به سمت خود فرا می خواند. با رزرو هتل های یزد و مسافرتی چند روزه علاوه بر استراحت و ایجاد آرامش می توان از آثار تاریخی این خطه نیز بازدید کرده و سوغاتی های بسیار خوشمزه علاوه بر صنایع دستی زیبای آن تهیه نمود. برخی از شیرینی های سنتی یزد در سراسر ایران و جهان علاقه مندان و طرفداران بسیاری دارند و این شیرینی ها در هر جایی ما را به یاد یزد، این شهر کویری با مردمانی خونگرم می اندازند. شیرینی یزدی علاوه بر طبخ و تهیه در استان یزد در بسیاری از نقاط کشور ایران نیز تهیه می شود و سوغاتی مناسبی برای گردشگران خارجی به حساب می آید. در ادامه این مطلب تعدادی از شیرینی های استان یزد را معرفی می کنیم.

شیرینی لوز

لوز یکی از آن شیرینی های خوشمزه است که شباهت زیادی به باقلوا داشته و از همان خانواده به حساب می آید. این شیرینی بر اساس مواد به کار رفته در آن، انواع مختلف بیدمشک یا بادام، نارگیل، مخلوط دو رنگ،‌ ترحیمی و پسته دارد. همانطور که از نام این شیرینی می توان فهمید همه انواع شیرینی لوز به شکل لوزی هستند. لوز بادام یا بیدمشک به دلیل استفاده بیدمشک در آن بسیار معطر و خوشبو بوده و بوی دلپذیر آن هر بیننده ای را جذب خود می کند. از مواد تشکیل دهنده شیرینی یاد شده می توان به سفیده تخم مرغ، پودر پسته، عرق بیدمشک، گلاب، شکر و پودر بادام اشاره کرد. لوز نارگیل و پسته نیز موادی مشابه لوز بادام دارند و تنها تفاوت آن ها استفاده از نارگیل و پسته به جای بادام است. ازجمله دلایلی که منجرمی شود سایر زنان ایرانی تمایل داشته باشند لوز را در خانه خود درست کنند آن است که برای طبخ این شیرینی نیاز به داشتن فر نیست و طبخ آسانی دارد.
سوهان

شیرینی سوهان

سوهان از شیرینی های سنتی قم به حساب می آید اما دیگر شهرها نیز سوهان خاص خود را دارند. مثلا استان یزد دو سوهان آردی و خانی دارد که بسیار خوشمزه و دلچسب اند. طرز تهیه این دو سوهان شبیه به یکدیگر است. سوهان آردی از شکر، پودر هل، زعفران، روغن، گلاب، جوانه و آرد گندم تهیه می شود اما در سوهان خانی مواد تشکیل دهنده دارچین، شکر، زرده تخم مرغ، روغن، هل، مغز پسته، آرد سفید و آرد جوانه گندم است. طعم، بو و ظاهر سوهان استان یزد به کلی با سوهان قم فرق دارد و خاصیت آن نیز بسیار بیشتر از سوهان قم است چراکه از روغن کمتری استفاده می شود.
پشمک

نارین قلعه میبد یزد
ادامه مطلب

پشمک

پشمک از شیرینی های بسیار لذیذ، سبک و جذاب استان یزد است. نام پشمک با نام یزد گره خورده است گرچه در هر جای دیگری ممکن است آن را درست کنند و جذابیت فراوانی برای کودکان دارد. مواد تشکیل دهنده پشمک، آرد، روغن، شکر، سرکه و آب است. اگر در هنگام تهیه پشمک به آن زعفران، کاکائو، قهوه و یا طعم های مصنوعی دیگر اضافه کنید می توان طعم های متفاوت پشمک را سرو نمود؛ به گونه ای که در پارک ها این پشمک های رنگی، فریاد شادی کودکان را به آسمان می برند.
حاجی بادوم

حاجی بادام

حاجی بادوم یا حاج بادومی از شیرینی های خوشمزه و کوچک یزد است که به علت کوچک بودن آن می توان آن را به راحتی با چای میل کرد. این شیرینی بسیار مقوی و پرخاصیت است و دلیل آن بادامی است که در تهیه آن به کار می رود. شیرینی مذکور مانند برخی شیرینی های یزدی در شهرهای دیگر مانند کاشان نیز عرضه می شود. از مواد تشکیل دهنده حاجی بادوم می توان به بادام، آرد، روغن، گلاب، زرده تخم مرغ، پودر قند، هل، جوش شیرین و پودر پسته اشاره کرد. بعضی اوقات حاج بادوم را در کنار لوز، ‌باقلوا، قطاب و سوهان بسته بندی می کنند و این یعنی یک ویترین کامل از شیرینی های خوش طعم یزدی.
نان سوروک

نان سوروک

نان قوت غالب مردم ایران است و هر شهر و دیاری نان خاص خود را دارد. نان سوروک هم، یک نان روغنی است و ازجمله نان های سنتی یزد محسوب می شود به طوری که تهیه آن فقط به صورت خانگی انجام می گیرد. مواد تشکیل دهنده این نان آرد سنگک، روغن کنجد، گل رنگ، مایع خمیر، آب، نمک و تخم گشنیز است. نان سوروک نیز مانند بسیاری از نان های دیگر اگر وقتی داغ است میل شود خوشمزه تر است ولی سرد آن نیز بسیار دلچسب خواهد بود. یزدی ها معمولا در شب نشینی های دوستانه خود، این نان خوشمزه را میل می کنند.
نقل

نقل

نقل از شیرینی هایی است که در بسیاری از شهرهای کشور ایران و با روش های متفاوت تهیه می شود. این شیرینی به دلیل کم حجم بودن ومزه شیرین کم خود برای صرف با چای بسیار مناسب است. نقل طعم ها و مواد تشکیل دهنده متفاوتی دارد و آن را با خلال بادام، پسته، گردو، بیدمشک و غیره تهیه می کنند؛ به علاوه این شیرینی انواع آلبالویی، گشنیز، گل محمدی، زعفرانی و وانیلی دارد. در یزد نقل را با موادی همچون وانیل، پودر هل، تارتار، شکر، آب، بیدمشک، بادام، پسته و گردو تهیه می کنند.
حلوا ارده

عقاب کوه تفت یزد، کوهی خسته از پرواز
ادامه مطلب

حلوا ارده

حلوا ارده از محصولات شهر اردکان است و به دلیل کنجد و ارده تشکیل دهنده آن بسیار مقوی می باشد. در تهیه این نوع شیرینی کنجد بدون پوست، بو داده شده و سپس آسیاب می شود. از دیگر مواد اصلی حلوا ارده می توان به ارده، اسیدسیتریک، پودر سفیده تخم مرغ و شکر اشاره کرد. علاوه بر مردم یزد حلوا ارده شیرینی مورد علاقه بسیاری از افراد در وعده صبحانه است. آنقدر این حلوا خوشمزه و پرطرفدار است که با افزودن چاشنی ها و طعم های جدید مانند عصاره پرتقال به آن،‌ بسته های جدیدی از حلوا ارده به بازار عرضه می شود که می تواند ره آورد مناسبی برای گردشگران باشد.
شیرینی پنجره ای

شیرینی پنجره ای

شیرینی پنجره ای، نان پنجره ای، خاتون پنجره یا منقا از شاخص ترین شیرینی های استان یزد است. استفاده از این شیرینی در نقاط دیگر نیز رواج دارد و به صورت خانگی و با طرح های مختلف مثل پروانه ای و گرد تهیه می شود. اما در یزد از قالب دیگری برای تهیه شیرینی پنجره ای استفاده می شود و طعم متفاوتی دارد. از مواد تشکیل دهنده آن می توان به آرد برنج، آرد گندم، نشاسته، تخم مرغ، زعفران، گلاب، روغن و آب اشاره کرد. در تهیه این شیرینی، قالب شیرینی بسیار حائز اهمیت است و برای صرف و تزئین آن استفاده از پودر قند رواج دارد.
نان برنجی

نان برنجی

نان برنجی کرمانشاه و قزوین نیز بسیار معروف و خوشمزه است اما این شیرینی به گونه ای دیگر در یزد تهیه می شود. در یزد این شیرینی را معمولا برای ایام نوروز تدارک می بینند. از مواد اصلی نان برنجی می توان آرد برنج، آرد گندم، تخم مرغ، گلاب، هل، روغن و شکر را نام برد؛ همچنین در یزد نان برنجی انواع مختلفی دارد که از میان آن ها می توان به دو نوع زعفرانی و ساده اشاره نمود.
قطاب

قطاب

شیرینی قطاب مخصوص استان یزد است و بعید می دانم در نقطه دیگری این شیرینی تهیه شود. این شیرینی در میان مردم یزد بسیار رواج دارد و علاوه بر مناسبت های مختلف آن را در وعده عصرانه با چای نیز میل می کنند. در یزد قطاب دو نوع یزدی و عسلی دارد. به طور کلی در تهیه قطاب دو قسمت لایه خارجی و مغز داخلی وجود دارد. مغز داخلی قطاب از هل، پودر قند و پودر بادام تشکیل می شود. لایه خارجی آن که مانند نان است که در روغن سرخ شده از کره، آرد گندم، زرده تخم مرغ، شیر و ماست تهیه می شود. پس از تهیه نان آن را داخل پودر قند می غلتانند. قطاب عسلی تنها یک تفاوت با قطاب یزدی دارد و آن این است که به جای استفاده از پودر قند در آن از عسل برای شیرین کردن طمع استفاده می کنند.
باقلوا

برنامه سفر دو روزه به یزد ویژه عاشورا و تاسوعا
ادامه مطلب

باقلوا

باقلوا نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورها مانند ترکیه، یونان،‌ قبرس،‌ روسیه و غیره نیز تهیه می شود؛ اما در ایران باقلوای سه منطقه قزوین، گیلان و یزد مشهور است. شیرینی که در گیلان به عنوان باقلوا تهیه می شود، شکل و طعم متفاوتی دارد و طرز تهیه آن جدا است. ظاهر باقلوای قزوین به باقلوای یزد شبیه است اما طعم این دو کاملا متفاوت می باشد. لازم به ذکر است طعم و عطر باقلوای یزد فوق العاده است. باقلوا،‌ در شکل های مختلف مانند لوزی، مربع و لوله ای طبخ می شود و تهیه آن کمی زمان بر است. مواد به کار رفته در باقلوا شامل بکینگ پودر، گلاب، آرد گندم، شکر، زرده تخم مرغ، کره یا روغن، آب، نمک، پودر پسته، هل، پودر بادام،‌ پودر قند و شیر است.
کیک یزدی

کیک یزدی

کیک یزدی نیز از شیرینی های بسیار معروف، خوشمزه و همه پسند یزد به حساب می آید که در سراسر ایران پخت می شود. این شیرینی استان یزد بسیار معطر و خوشمزه است و درمناسبت های مذهبی، مهمانی ها و مراسم ها به چشم می خورد. ویژگی کیک یزدی، تهیه آسان و سریع آن است. از مواد تشکیل دهنده این شیرینی می توان به‌ آرد گندم، ماست یا شیر، تخم مرغ، شکر، وانیل، نمک میوه، جوش شیرین، پودر شکر، بکینگ پودر، هل و‌ روغن یا کره اشاره کرد؛ برای تزيين کیک یزدی از خلال پسته و کشمش استفاده می گردد.
فالوده یزدی

فالوده یزدی

یکی از دسرها و نوشیدنی های دلچسب در تابستان،‌ فالوده است. این دسر در شهرهای مختلف، با روش های گوناگون تهیه می شود، مانند فالوده شیرازی و فالوده کرمانی. اگرچه فالوده شیرازی، بسیار مشهور است و در بیشتر نقاط ایران عرضه می گردد اما فالوده یزد نیز منحصر به فرد است. علاوه بر طعم، شیوه سرو و عرضه آن هم خاص است. چشیدن فالوده یزدی چه برای گردشگران خارجی و چه برای گردشگران ایرانی بسیار لذت بخش است. در یزد به این فالوده، ماقوتک گفته می شود و از نشاسته، تخم شربتی، گلاب، شیره و آب تهیه می گردد و همراه با شربتی از آب، شکر و گلاب سرو می شود. در تهیه فالوده ابتدا شربت را باید حاضر کرد و می توان فالوده را با شهد یا بدون آن تهیه کرد.

کلام آخر

شکم گردی یکی دیگر از آن تفریحاتی است که در سفر حتما باید به آن پرداخت. به طور کلی غذاها و شیرینی های مخصوص هر شهر یا منطقه نشان از آداب و رسوم و فرهنگ مردمان آن خطه دارند. جاذبه های استان یزد تنها به آثار تاریخی و دیدنی آن محدود نمی شود و با سفر به این شهر زیبا می توان طعم های منحصر به فردی را نیز تجربه نمود.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مریم
مریم
6 ماه قبل

دوست عزیز مطالبتون جالب بود متشکرم.
خواهشمنداگرمیتونید تهیه سوهان آردی راخلاصه وار بگذاریدممنونم

[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر