لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> معرفی جنگل ارسباران تبریز، عکس + مسیر دسترسی
جنگل ارسباران تبریز

معرفی جنگل ارسباران تبریز، عکس + مسیر دسترسی

قرار است سفری خیال‌انگیز و فراموش‌نشدنی داشته باشیم؛ آذربایجان شرقی و جنگل ارسباران مقصد گردشگری امروز ماست. طبیعت همیشه و در هر شرایطی حال آدم را خوب می­کند. فکر اینکه می­توانیم برای داشتن آرامشی بی‌انتها به طبیعت پناه ببریم لبخند بر لبمان می­نشاند چه برسد به اینکه در فضای آن، چند روزی را هرچند کوتاه زندگی کنیم. جنگل های ارسباران با مناظر باشکوه در منطقه­ای کوهستانی یکی از رؤیاهای هر گردشگری برای سفر و تفریح است.

جنگل ارسباران کجاست؟

جنگل ارسباران کجاست؟

حالا که خیال سفر به خطه‌ای سرسبز را در سر داریم بهتر است ببینیم جنگل ارسباران تبریز کجاست؟ ارسباران منطقه‌ای وسیع در شمال غربی ایران و در شمال استان آذربایجان شرقی است. این منطقه از کشور، مرز دقیق و مشخصی ندارد و می‌توان گفت ارسباران منطقه‌ای بین شهرستان کلیبر تا سیه رود و از شهرستان اهر در جنوب تا رود ارس در شما امتداد دارد. کوه‌های ارسباران تمام این مناطق را شامل می‌شود؛ اما جنگل زیبای ارسباران در منطقه حفاظت شده محدودتری است.

فاصله تبریز تا ارسباران

از شهر تبریز تا جنگل ارسباران حدود 221 کیلومتر فاصله وجود دارد وزمانی در حدود 2 ساعت و نیم با ماشین طول می‌کشد تا به آنجا برسید.

جنگل ارسباران روی نقشه

اگر مناطق ارسباران را که در نقشه دنبال کنید، در همسایگی آن علاوه بر شهرهای داخلی، کشور آذربایجان و ارمنستان را نیز می‌توانید ببینید. باتوجه‌به مسیرهای گفته شده بهتر است قبل از عزیمت لوکیشن درست این جاذبه را بر روی نقشه بررسی کنید.

مسیر دسترسی به جنگل ارسباران

مسیر دسترسی به جنگل ارسباران

برای رسیدن به این جنگل باشکوه، راه‌های مختلفی پیش روی شماست که باتوجه‌به مبدأ حرکت و شرایط خودتان، می‌توانید هر کدام را انتخاب کنید. اگر سفر هوایی یا ریلی انتخاب شما برای بازدید از این جاذبه است باید برای قطار یا هواپیما بلیط شهر تبریز تهیه کنید و سپس از آنجا با کرایه خودرو به جنگل برسید.

مسیر دسترسی به جنگل از تبریز

از مبدأ حرکتتان که به تبریز رسیدید باید راه کلیبر را در حدود 200 کیلومتر در پیش بگیرید. از کلیبر تا جنگل ارسباران در حدود 46 کیلومتر فاصله وجود دارد.

مسیر دسترسی به جنگل از اردبیل

اگر از اردبیل راهی جنگل زیبای ارسباران هستید باید ابتدا به مشکین شهر بروید و سپس از آنجا خود را به اهر برسانید. از شهر اهر مسیرتان را به سمت کلیبر ادامه دهید و در نهایت با کمک راهنمای مسیر به جنگل می‌رسید.

مسیر دسترسی  به جنگل از ارومیه

مسیر دسترسی به منطقه ارسباران از شهر ارومیه از تبریز می‌گذرد. ابتدا باید خود را به تبریز برسانید سپس مسیر گفته شده برای تبریز تا جنگل را پی بگیرید.

معرفی جنگل باشکوه ارسباران

جنگل باشکوه ارسباران

زمرد سبز رنگ کوهستانی به نام جنگل زیبای ارسباران، خطه‌ای است که با تمام وجود گردشگران را به سمت خود می‌کشاند. این جنگل‌ها با 130 هزار هکتار وسعت در کناره جنوبی رود ارس واقع شده است. بیش از 70 هزار هکتار از این اراضی به‌عنوان ذخیره زیست‌کره در یونسکو به ثبت رسیده است. از این جنگل به‌عنوان سرمایه طبیعی ملی یاد می‌شود که باید به هر طریقی در زنده و جاودانه ماندن آن تلاش کرد.

بیمارستان بین المللی تبریز
ادامه مطلب

این جنگل قبلاً با نام‌های ارسبار و آرازبار  نیز شناخته می‌شد. نام‌گذاری این منطقه از روی رودخانه ارس (آراز) و کوه قره‌داغ ‌گرفته شده است. ارسباران نسبت به مناطق دیگر در همسایگی خود، بارندگی بیشتری دارد که سبب پدیدآمدن چندین چشمه و رودخانه شده است. بارش‌های زیاد و تیره شدن پوشش کوهستان سبب شده تا به اینجا قره داغ نیز بگویند.

بهترین زمان سفر به جنگل ارسباران

بهترین زمان سفر به جنگل ارسباران

در راهنمای سفر به تبریز، جاذبه‌ای بی‌نظیر چون منطقه ارسباران دیده می‌شود؛ جایی که از دیدن آن پشیمان نخواهید شد. فرقی نمی‌کند در چه فصلی از سال راهی این دیار می‌شوید مهم این است که شیفته این جنگل رازآلود می‌شوید. ارسباران در منطقه‌ای کوهستانی و سرد واقع شده و معمولاً برای سفرهای نیمه دوم سال پیشنهاد نمی‌شود چون خشکی و سرما هوا شما را اذیت خواهد کرد. در عوض بهار و تابستان‌های اینجا عجیب دیدنی و خواستنی است.

ارسباران یکی از بهترین جنگل های ایران است که در هر فصلی از سال که راهی آن می‌شوید بهتر است به لباس‌های گرم مجهز باشید؛ چون اختلاف دما با شهر محل زندگی‌تان شما را غافل‌گیر می‌کند. با این تفاسیر فصل تابستان بهترین زمان سفر و گردش در جنگل سرسبز ارسباران است.

جنگل ارسباران در پاییز

جنگل ارسباران در پاییز

در اینکه جنگل در هر فصلی زیباست هیچ شکی نیست اما بر روی قاب عکسی که پاییز از یک جنگل می‌سازد، نمی‌توان قیمتی گذاشت. با وجود سرمای هوا و سخت بودن سفر در فصل پاییز به‌ویژه نیمه دوم؛ باز هم بسیاری از گردشگران نمی‌توانند از تماشای تصویر پاییزی جنگل بگذرند. جنگلی که درختانشان با رنگ‌های خیره‌کننده شما را جوری شیدا می‌کند که نتوانید دل از آن بکنید. بااین‌وجود نکته مهمی که نمی‌شود فراموش کرد سرمای سخت این منطقه است که باید از قبل به فکر آن باشید.

اقامت در جنگل ارسباران

اقامت در جنگل ارسباران

بسیاری از گردشگران خانه را به‌قصد طبیعت‌گردی و شب مانی در فضای ارسباران ترک می‌کنند و از لذت و هیجان آن نمی‌تواند بگذرند. کمپینگ در منطقه جنگلی یکی از تفریحات گردشگران حرفه‌ای و دوست‌دار طبیعت است. اگر در جنگل ارسباران قصد کمپینگ داشتید پیشنهاد می‌کنیم که باتوجه‌به شرایط جنگلی و نبود امکانات رفاهی این کار را به‌صورت گروهی انجام دهید و از یک راهنما  در کنار خود استفاده کنید.

غیر از کمپینگ شما در شهر تبریز هم می‌توانید اقامت داشته باشید. هتل های تبریز گزینه مناسبی برای اقامت در این شهر است که در بازدید از این جنگل می‌توانید از آن بهره ببرید. با کمک ایران هتل آنلاین و رزرو هتل، می‌توانید از بخش اقامتی خود آسوده خاطر باشید.

حیوانات جنگل های ارسباران

درختان سر به فلک کشیده جنگل ارسباران

جنگل نماد شکوه و سرسبزی است و قطعاً در چنین جایی جانوران بسیاری لانه دارند که به زیبایی محیط‌زیست اضافه می‌کنند. تنوع بالای حیوانات ساکن در این جنگل، آن را به حیات وحشی خاص و حفاظت شده تبدیل کرده است. با وجود بسیاری از گونه‌های نادر جانوری، اینجا را موزه حیات‌وحش ایران نیز می‌دانند. بیش از 200 گونه پرنده، 40 گونه خزنده، 50 نوع پستاندار، و تعداد زیادی از دوزیستان و آبزیان، تنها بخشی از حیات وحش متنوع این منطقه را تشکیل می‌دهند. در حال حاظر ارسباران به‌عنوان پارک ملی شناخته می‌شود و در سال 1350 و 1352 به‌عنوان منطقه شکار ممنوع و منطقه حفاظت شده معرفی شد.

معرفی هتل لاله کندوان تبریز
ادامه مطلب

جنگل ارسباران در زمستان

از حیواناتی که در این جنگل زندگی می‌کنند می‌توان به کَل، بز، گراز، مارال (نوعی آهو) خرس قهوه‌ای، وشق (سیاه‌گوش) و پلنگ اشاره کرد. همچنین ارسباران زیستگاه پرندگانی چون: مرغ قفقازی سیاه یا همان قره خروس قفقازی، کبک، دراج، قرقاول و پرندگان شکاری است.

پوشش گیاهی ارسباران

طبیعت زیبای جنگل ارسباران

کوه‌های پر از درخت که در بینشان مراتع دیده می‌شود، پوشش طبیعی انبوهی از این منطقه ساخته­اند. تنوع جانورانی که از آن صحبت شد، در فضای امن این جنگل زندگی می­کنند. از عمده درختان این منطقه می‌توان به چنار، ممز، توت، افرا، زبان گنجشک، گیلاس وحشی، بلوط، کیکم، سماق، زرشک، کلابی وحشی، زغال اخته، تمشک، انواع قارچ­ها و انار وحشی اشاره کرد.

میوه های منطقه ارسباران

میوه ترش مزه بومی این جنگل نیز قره قات نام دارد که در اواسط تابستان به بار می­نشیند. غیر از درختان میوه در این جنگل، بیش از ۴۰۰ گونه مختلف از گیاهان رشد می­کنند. تقریباً نیمی از گیاهان منطقه خاصیت دارویی دارند که برای درمان و بهبود بسیاری از بیماری­ها به کار می­روند.

جاهای دیدنی ارسباران

آهوهای منطقه حفاظت شده آینالو

جنگل ارسباران تبریز آن‌قدر دیدنی است که بتواند بیش از یک روز، شما را به خود مشغول سازد؛ اما بهتر است حالا که تا اینجا آمده­اید از بخش­های متنوع این منطقه دیدن کنید. در این جا تا دلتان بخواهد مکان های دیدنی و طبیعی وجود دارد. روستاها و ییلاقات ارسباران از جاذبه­ های طبیعی و دیدنی این منطقه است که بازدید از آن­ها را باید حتماً در برنامه سفر خود قرار دهید.

روستا و منطقه حفاظت شده آینالو

منطقه حفاظت شده آینالو

آینالو یعنی آیینه و به سقف فلزی عمارت قدیمی اشاره دارد که نور را مثل آیینه منعکس می­سازد. این عمارت متعلق به یک تاجر ارمنی بوده که چند باری نیز مرمت شده است. آینالو غیر از محیط زیبایی که دارد به دو جاذبه مهم شهرت پیدا کرده است که یکی از آن­ها محل نگه­داری گوزن بومی منطقه به نام مرال است و دیگری کلیسا آینالو است. در این منطقه کمپ تفریحی و استراحتی برای گردشگران نیز تعبیه شده است.

این کلیسا طبق سنت ارامنه بیرون از منطقه مسکونی ساخته شده است و به زمان حضور ارامنه در این منطقه برمی­گردد. این کلیسا کاملاً سالم است؛ اما جاده دسترسی ندارد و باید مسیر را پیاده طی کنید. طراحی و قدمت این کلیسا هم ردیف با کلیساهای جلفا است؛ ولی در بین گردشگران کمتر شناخته شده است.

جاذبه دیگر که در این منطقه ییلاقی دیده می­شود، محل زندگی و تکثیر و نگه­داری مرال است که اگر خوش‌شانس باشید می­توانید از بیرون منطقه حصارکشی شده آن­ها را ببینید. این‌گونه از گوزن به دلیل شکار بی‌رویه در معرض انقراض است و در این محیط از آن حفاظت می­شود.

ییلاق ایل بسطاملو

ییلاق ایل بسطاملو

یکی دیگر از معروف­ترین ییلاقات ارسباران مربوط به ییلاق ایل بسطاملو می­شود. این مکان در فاصله­ای مابین روستای شجاع آباد و قلعه بابک قرار گرفته است. طبیعت بی­نظیر اینجا سبب شده تا بیش از ۲۳۰۰۰ نفر از کوچ­نشینان به این منطقه وارد شوند. ییلاق بسطاملو در ارتفاعات قرار گرفته که آب و هوای کوهستانی و خنک­تری برای فصل­های گرم سال دارد. البته اگر در تابستان هم میهمان این منطقه باشید باید لباس گرم به همراه داشته باشید.

جنگل راش مازندران
ادامه مطلب

جاهای دیدنی نزدیک به جنگل ارسباران

جاذبه های بسیاری دیدنی در نزدیکی مقصد شما وجود دارد که بازدید از آن­ها در این سفر برایتان خالی‌ازلطف نخواهد بود. در این بخش به معرفی مهم­ترین جاهای دیدنی در نزدیکی جنگل می­پردازیم تا بتوانید در برنامه سفرتان قرار دهید.

قلعه بابک

قلعه بابک

بابک خرمدین را همه ایرانی­های می­شناسند و حالا می­خواهیم به دیدن قلعه‌ای به نام این سردار مبارز آذربایجانی برویم. قلعه بابک در زمان خلافت معتصم عباسی، مرکز فرماندهی گروهی به نام خرمدینان بوده است. این قلعه شما را به یاد فیلم­های هالیوودی و مستند­های تلویزیونی می­اندازد. بنایی که در نوک قله مرتفع و در فاصله ۳ کیلومتری از شهر کلیبر قرار دارد. سازه­ای کم­نظیر که بدون ابزار حرفه­ای به‌صورت سنگی بر بالای کوه ساخته شده است. داستان­های بابک هنوز هم در گوش بچه­های این دیار خوانده می­شود و مردم به رشادت­های ۲۰ساله این دلیر افتخار می­کنند.

دره و پارک جنگلی مکیدی

پارک جنگلی مکیدی

در نزدیکی قلعه بابک، جاده را به سمت قلعه دره سی و علی آباد که ادامه دهید به مکیدی می­رسید. دره و پارک جنگلی مکیدی در کنار روستایی به همین نام قرار دارد که به ­عنوان تفرجگاهی تابستانی محبوب گردشگران شناخته می­شود. در این منطقه امکانات اولیه مثل آلاچیق و آب آشامیدنی برای گردشگران فراهم شده است. اگر در فصل بهار و تابستان به اینجا آمدید می‌توانید دامان خود را از گیاهان دارویی وحشی منطقه مثل بومادران، بابونه، شیرین بیان، آویشن و… پر کنید.

در سفر به جنگل ارسباران به چه نکاتی باید دقت کنیم؟

جاده زیبای منطقه ارسباران

حفظ جنگل و طبیعت میراث گذشتگان بر ما و نسل آیند واجب است. همان­طوری که طبیعت جنگل با روی باز از ما استقبال کرد، بهتر است با مهر و پاکی آن را ترک کنیم و آسیبی به جنگل نزنیم. پیش از ترک جنگل از خاموش‌شدن کوچک‌ترین جرقه­های آتشی که برافروخته­اید مطمئن شوید؛ چرا که ویرانی جبران‌ناپذیری در این زیستگاه طبیعی به وجود خواهد آمد. حتماً با خودتان کیسه ­های زباله به همراه ببرید و کیسه­های پر را، از محیط جنگل با خودتان خارج کنید.

در جنگل های منطقه ارسباران دمای هوا پایین­تر است، پوشیدن لباس گرم از ملزومات این سفر جنگلی می­باشد. کفش­ کوهنوردی، کرم ضدآفتاب، کلاه آفتاب‌گیر، پاور بانک، دوربین و کوله‌پشتی مجهز به وسایل مورد نیاز، از تجهیزاتی هستند که گردشگران در این سفر باید به همراه داشته باشند. محیط دلنشین جنگل با وجود زیبایی­هایی که دارد می­تواند خطرناک نیز باشد؛ چون محل زندگی حیوانات وحشی است و هیچ امکانات امنیتی در آن وجود ندارد. بهتر است فکر تنها رفتن به این جنگل انبوه و کوهستانی و کمپینگ انفرادی در آن را از سرتان بیرون کنید.

کلام پایانی

جنگل های ارسباران را می‌توانیم شکوهی پنهان در شمال غربی ایران بنامیم، جایی که دل‌کندن از آن برای هر گردشگری دشوار است. در این مقاله سعی کردیم با معرفی جنگل های منطقه ارسباران، مقصد گردشگری متفاوت را به شما  پیشنهاد کنیم که از انتخاب آن پشیمان نخواهید شد. ارسباران را ترک می­کنیم با نوای پرندگانی که در گوشمان می‌ماند، با سبزی زمرد مانندی که بر چشممان روشنایی می­دهد و با اکسیژن پاکی که در ریه­‌هایمان می­نشیند.

5/5 - (1 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر