لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> قلعه بابک
قلعه بابک خرمدین

قلعه بابک

قلعه بابک دژی تاریخی در ارتفاعات کوهستانی آذربایجان شرقی و شهر کلیبر است. این دژ نیمه‌ویران یادگاری از دوره‌های مختلف تاریخی ایران است که زمانی بابک خرمدین، دلاور به‌نام ایرانی و یارانش در آن سکونت داشتند.

دژ بابک، بنایی رازآلود در دل طبیعت ارسباران است که در آغوش آسمان و دره‌های عمیق پیرامونش آرام گرفته است. اگر دلتنگ یک طبیعت‌گردی درست‌وحسابی در دامان کوهستان هستید، در این ماجراجویی مهیج به قلعه بابک با ما همسفر شوید.

قلعه بابک کجاست؟

قلعه بابک کجاست؟

قلعه بابک، بقایای دژی محکم و استوار در استان آذربایجان شرقی است. این بنای تاریخی در نزدیکی شهر کلیبر قرار دارد که فاصله‌اش از شهرستان اهر 50 کیلومتر و از تبریز 200 کیلومتر است. برای آن‌که خود را از تبریز به قلعه بابک برسانید، باید ابتدا مسیر اهر را در پیش بگیرید. پس از رسیدن به شهرستان اهر، حدود 60 کیلومتر به سمت شمال بروید تا به شهر کلیبر برسید.

سپس به کمک تابلوهای راهنما یا کمک‌گرفتن از مردم بومی، مسیر قلعه را پیدا خواهید کرد. خوشبختانه مکان دقیق قلعه بابک روی برنامه‌های مسیریابی ثبت شده است که کار را برایتان آسان‌تر از پیش خواهد کرد.

  • آدرس: آذربایجان شرقی، 50 کیلومتری شهرستان اهر، کلیبر

چطور به قلعه بابک برویم؟


قلعه بابک حدوداً 2300 تا 2700 متر از سطح دریا فاصله دارد و بر فراز کوه‌های کلیبر جا خوش کرده است. این قلعه حیرت‌انگیز با دره‌هایی تماشایی به عمق 400 تا 600 متر احاطه شده است. ازاین‌رو رسیدن به آن ممکن است کمی با چالش همراه باشد.

برای رفتن به قلعه بابک سه گزینه پیش رویتان است که هر یک از آن‌ها زیبایی و جذابیت مخصوص به خود را دارند. این سه مسیر شما را به تنها ورودی قلعه می‌رسانند؛ پس باتوجه‌به موقعیت مکانی و شرایط خود، بهترین راه را برای پیمایش انتخاب کنید.

برای آن که یک روز فراموش‌نشدنی را در قلعه بابک تجربه کنید، پیشنهاد ما به شما این است که صبح زود را برای این کار انتخاب کنید. اگر شب به شهر کلیبر رسیدید، در یکی از اقامتگاه‌های آن شب را به صبح برسانید و روز بعد سرحال و قبراق راهی قلعه شوید.

برای صعود به قلعه نیاز نیست حتما کوهنورد یا ورزشکاری حرفه‌ای باشید؛ اما باید خود را برای پیچ‌وخم‌ها و پستی‌وبلندی‌های کوهستان آماده کنید. در ادامه سه مسیر منتهی به قلعه بابک را برایتان آورده‌ایم.

مسیر اول دسترسی به قلعه بابک

مسیر دسترسی به قلعه بابک خرمدین

مسیر اول که نسبت به سایر روش‌ها سخت‌تر و طولانی‌تر است از «کمپ گردشگری قلعه سی» آغاز می‌شود. این کمپ در 7 کیلومتری شهرستان کلیبر قرار دارد که می‌توانید با ماشین خود را به آن برسانید.

پس از رسیدن به کمپ، ماشین خود را در جای مناسبی پارک کنید و سپس با پای پیاده به راه بیفتید. این مسیر جنگلی و کوهستانی با مناظر بی‌نظیرش چیزی حدود 3 ساعت به طول خواهد انجامید.

دقت کنید اگر قصد دارید یک پیاده‌روی جانانه و بی‌دردسر را از کمپ سی قلعه به‌سوی قلعه بابک تجربه کنید، از راهنمای محلی کمک بگیرید. این افراد راه‌ و چاه رسیدن به قلعه را بهتر از هر کسی می‌دانند و به‌ویژه در روزهای ابری و مه‌آلود، شما را هدایت می‌کنند.

پس از عبور از این مسیر جنگلی چالش‌برانگیز و زیبا، به مسیر پلکانی قلعه می‌رسید. حال کافی است از پله‌ها بالا بروید و خود را به ورودی قلعه بابک برسانید. اگرچه این مسیر سختی‌های خاص خود را دارد؛ اما تجربه‌ متفاوتی را برایتان رقم می‌زند.

مسیر دوم دسترسی به قلعه بابک

مسیر دسترسی دوم به قلعه بابک

یکی از مسیرهای محبوب و همیشگی گردشگران برای رفتن به قلعه بابک، از «هتل بابک» در روستای شجاع‌آباد آغاز می‌شود. در این مسیر شما باید از 1000 پله سنگی عبور کنید تا به قلعه برسید.

زمان پیمایش این مسیر به آمادگی جسمانی و توان شما بستگی دارد. در چندمتری قلعه، مسیر پیمایش باریک می‌شود. البته جای تعجب هم ندارد؛ زیرا این قلعه در زمان خودش برای مقاصد نظامی بنا شده است و قرار نبود هر کسی به‌راحتی به آن نفوذ کند.

مسیر سوم دسترسی به قلعه بابک

مسیر سوم دسترسی به قلعه بابک

سومین مسیر که کوتاه‌تر و آسان‌تر از دو گزینه قبلی است از محل کمپ عشایر آغاز می‌شود. برای رسیدن به این مسیر باید از کلیبر به سمت هتل بابک حرکت کنید و 6 کیلومتر پس از آن، وارد مسیر فرعی سمت راست جاده شوید.

در این نقطه، ماشین‌های آفرود و پاترول‌هایی را خواهید دید که به‌ازای دریافت مبلغی شما را به کمپ می‌رسانند؛ پس ماشین خود را در جای مطمئنی پارک کنید و با ماشین‌های آفرود به‌سوی کمپ عشایر بروید.

مسافت کمتر و تماشای زندگی عشایر در دامان طبیعت، از مزایای انتخاب این مسیر است. از کمپ عشایر که شروع به حرکت کنید، حدودا پس از یک ساعت به پلکان قلعه می‌رسید. درنهایت هر سه مسیری که معرفی کردیم، به گذرگاه پلکانی ختم می‌شوند. این پله‌های سنگی، راه اصلی ورود به قلعه بابک هستند که درهرصورت در این سفر گذرتان به آن‌ها می‌خورد.

تاریخچه قلعه بابک

تاریخچه قلعه بابک

قلعه بابک در گذشته محل سکونت بابک خرمدین و یارانش در مقابل تهاجم خلفای عباسی بوده است. این دژ کهن که پیش‌ازاین به نام‌های «دژ جمهور» و «دژ بذ» نیز معروف بود در 3 کیلومتری ارتفاعات شهر کلیبر در روستای شجاع‌آباد واقع شده است.

از زمان ساخت دژ بابک اطلاعات دقیقی در دست نیست؛ اما کارشناسان از سبک معماری بنا، ساخت آن را به زمان اشکانی یا ساسانی نسبت داده‌اند. چیدمان و چفت‌وبست سنگ‌ها با ملات ساروج، اندود دیوارها با خاک و گچ نیز این فرضیه را قوت بخشیده‌اند.

معرفی جنگل ارسباران تبریز، عکس + مسیر دسترسی
ادامه مطلب

معماری باشکوه قلعه بابک شباهت‌هایی به مجموعه سلیمان دارد که در دوره ساسانی ساخته شده است. این بنا در قرن‌های بعدی مورد مرمت قرار گرفته و تغییراتی در آن اعمال شده است. بابک خرمدین نیز پس از استقرار در قلعه جمهور، قسمت‌های اصلی بنا را تعمیر و الحاقاتی در آن ایجاد کرده است. به‌طوری که امروزه پس از گذشت حدود 1200 سال از آن دوران، بخش‌هایی از آن هنوز محکم و پابرجا باقی مانده است.

در میان اشیایی که در قلعه بابک پیدا شده، سفالینه‌های نقش‌ولعاب‌داری دیده می‌شود که نشان از استقرار گروهی در قلعه تا اوایل قرن هفتم هجری را نشان می‌دهد. همچنین سکه‌هایی در این محل پیدا شده که به‌دلیل ساییدگی و زنگ‌زدگی خوانا نیستند.

البته کارایی اولیه قلعه در زمان ساخت و علت پنهان‌کردن سکه در بخش‌هایی از آن، هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. بااین‌حال آنچه همه در آن اتفاق‌نظر دارند، نبوغ و درایت سازنده بنا در انتخاب موقعیت جغرافیایی و معماری هوشمندانه قلعه است.

داستان‌هایی درباره بابک خرمدین

داستان قلعه بابک خرمدین

بابک خرمدین یکی از سرداران آذربایجان غربی است که تن به ظلم و ستم خلافت عباسی نداد. او و همراهانش به مدد دژی محکم به‌مدت بیست‌وچند سال در برابر هجوم لشکر اعراب مقاومت کردند.

بابک و یارانش از پیروان خرمدینان بودند که به سرخ‌جامگان شهرت داشتند. آن‌ها علیه خلافت عباسی دست به شورش زدند و بر قسمتی از آذربایجان تسلط یافتند. آن‌ها اعراب را که قصد محاصره و سرکوبشان را داشتند، در کوه‌ها سرگردان می‌کردند.

موقعیت استراتژیک قلعه بابک و قرار‌گیری آن در ارتفاعات کمک بزرگی به خرمدینان بود. به‌گونه‌ای که یک مشت مرد جنگی می‌توانستند در برابر سپاهی بزرگ ایستادگی کنند و آن‌ها را از پای در بیاورند.

مسیر رسیدن به قلعه به‌حدی سخت بود که شماری از دشمنان در مسیر از بین می‌رفتند. افرادی هم که باقی می‌ماندند خیلی زود از قلعه شناسایی و با تیرهایی که بر سرشان فرود می‌آمد، کشته یا متواری می‌شدند.

مرگ بابک خرمدین و پایان رونق و آبادی در قلعه بابک

 

قلعه بابک در ارتفاعات

آوازه دلیری‌های بابک و یارانش به مناطق دیگر رسید و افسانه‌های زیادی درموردشان نقل محافل شد. درنهایت بابک توسط افشین یکی از سرداران ایرانی که برای خلفای عباسی کار می‌کرد، به دام افتاد. او دستگیر و پس از قطع دست‌وپایش، اعدام شد.

در افسانه‌ها نقل شده است که پس از بریدن دست راست بابک، او با دست دیگرش خون دست قطع‌شده‌اش را به صورتش مالید. وقتی معتصم عباسی از او علت این کار را جویا شد، بابک گفت با این خون صورتم را سرخ کردم تا فکر نکنید از ترسِ مرگ رویم زرد شده است.

بابک خرمدین در اوج شرافت و مردانگی جان خود را از دست داد. در تاریخ این‌گونه نقل شده است که پس از دستگیری بابک، سپاه خلفای عباسی قلعه بابک را به آتش می‌کشند. به همین دلیل با رفتن بابک از قلعه، رونق و آبادی نیز از آنجا می‌رود.

معماری باشکوه قلعه بابک

معماری باشکوه قلعه بابک

یکی از نقاط عطف قلعه بابک علاوه‌بر موقعیت استراتژیک آن، معماری زیرکانه و بی‌نظیرش است. این بنا با بینش و دانش جنگی با استفاده از سنگ، چوب و ملات ساروج ساخته شده است و نوعی سنگر دفاعی در برابر تهاجم دشمن به شمار می‌رود.

این دژ مستحکم با دیوارهای سنگی در دو و سه‌طبقه ساخته شده است که تنها یک ورودی دارد. در گذشته پله‌هایی سنگی نیز برای دسترسی به طبقات بالاتر وجود داشت که اکنون چیز زیادی از آن‌ها باقی نمانده است.

در بخش شمال غربی بنا، ویرانه‌هایی از این پله‌های سنگی به‌جامانده است. پس از ورود به دژ، تالار اصلی قلعه قرار گرفته است. در اطراف قلعه بابک نیز چسبیده به دیواره‌های کوه، ستون‌ها و برج‌های دیده‌بانی ‌قرار دارند.

ارتفاع زیاد قلعه و موقعیت مناسب برج‌های دیده‌بانی، به نگهبانان این امکان را می‌داد که تسلط کافی بر محیط اطراف داشته باشند. آن‌ها قادر بودند از آن فاصله تا کیلومترها آن‌طرف‌تر را ببینند و حرکت هر جنبده‌ای را زیرنظر داشته باشند.

در بخش شرقی قلعه علاوه‌بر اتاق‌ها، آب‌انباری‌هایی نیز برای ذخیره آب قرار دارند. معماری عجیب دژ بابک بر فراز کوه‌های ارسباران که با سنگ‌های کوچک و بزرگ در نهایت دقت و ظرافت در کنار هم چیده شده‌اند، نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

بخش‌های مختلف قلعه بابک

قلعه بابک از نمای دورتر

قلعه بابک بخش‌های مختلفی دارد که اکنون قسمت‌هایی از آن ویران شده است؛ در ادامه می‌خواهیم در گوشه‌گوشه این دژ تاریخی قدم بزنیم و با بخش‌های مختلف آن آشنا شویم.

گذرگاه دالانی

در فاصله 200 متری از ورودی اصلی قلعه یک گذرگاه دالانی قرار گرفته است. این ورودی طولانی از تعداد زیادی پله با عرض کم تشکیل شده است؛ به‌طوری‌که تنها یک نفر می‌تواند از آن‌ها عبور کند.

این مسیر باریک و طولانی از سنگ‌های منظم طبیعی ایجاد شده است. گذرگاه منتهی به ورودی قلعه، در جهت افزایش امنیت قلعه طراحی شد تا نگهبانان زمان لازم برای شناسایی افراد را داشته باشند.

دروازه اصلی

پس از عبور از گذرگاه دالانی طولانی، ورودی اصلی قرار دارد. این ورودی تنها راه برای رسیدن به قلعه است؛ زیرا تمام درزهای کوهستان بسته شده است و هیچ راهی برای ورود به قلعه بابک به‌غیر از همین ورودی وجود ندارد.

تالار اصلی

پس از بالارفتن از این پله‌ها به ساختمان قلعه خواهید رسید و از ابهت خیره‌کننده آن غرق حیرت می‌شوید. پس از بنای قلعه یک تالار اصلی قرار دارد که توسط 7 اتاق احاطه شده است. همه این اتاق‌ها به تالار میانی راه دارند.

برج‌های نگهبانی

4 برج نگهبانی در 4 گوشه قلعه بابک وجود دارد. این برج‌های نیمه‌استوانه‌ای امکانی فراهم می‌کردند تا نگهبانان به‌خوبی اطراف قلعه را زیرنظر بگیرند. به همین دلیل نفوذ به این دژ باصلابت کار آسانی نبود.

در این برج‌ها دیده‌بان‌ها و کوهبانیه‌هایی قرار داشتند که اجازه ورود دشمنان به حریم قلعه را نمی‌دادند. اگر هم مهاجمان از پایین حمله می‌کردند، تیرشان خطا می‌رفت و موردهجوم نگهبانان قرار می‌گرفتند.

همچنین جنگنده‌هایی مانند آتش‌افکن و منجنیق هیچ‌وقت نتوانستند به این قلعه نظامی راه پیدا کنند؛ زیرا نه‌تنها سختی راه مانع این کار می‌شد؛ بلکه سخت می‌شد ابزاری در این ابعاد را از دید نگهبانان تیزبین پنهان کرد.

آبشار آسیاب خرابه جلفا آذربایجان شرقی
ادامه مطلب

قلعه بابک در دل کوه

آب‌انبار

در بخش شرقی دژ جمهور چند آب‌انبار قرار دارد. محوطه درونی این آب‌انبارها با ملات ساروج نفوذناپذیر شده‌اند تا آب ذخیره‌شده در آن‌ها به بیرون نفوذ نکند. این بناها معماری جالبی با سقف‌های طاق جناغی و گهواره‌ای دارند.

از آب‌انبارها برای ذخیره آب هنگام بارش برف‌وباران در پاییز و زمستان استفاده می‌شد. این آب‌انبارها نیاز افراد دژ به آب را در روزهای گرم تابستان یا مواقع اضطراری حمله دشمنان، تأمین می‌کردند.

سایر بخش‌های قلعه

از دیگر بخش‌های قلعه در ضلع شرقی می‌توان به زندان، چند اتاق و اصطبل اشاره کرد. همچنین پله‌های سنگی زیادی در جای‌جای این قلعه وجود داشت که بخشی از آن‌ها از بین رفته‌اند و بقیه همان‌هایی هستند که شما را به قلعه می‌رسانند.

بهترین زمان بازدید از قلعه بابک

بهترین زمان بازدید از قلعه بابک

قلعه بابک در منطقه ارسباران قرار گرفته است که مسیر دسترسی سخت و اقلیمی کوهستانی دارد. این منطقه زمستان‌های سرد و پربرفی دارد که صعود را برایتان سخت‌ و خطرناک می‌کند؛ بنابراین بهتر است قید بازدید از قلعه بابک را در زمستان بزنید.

از طرفی چون مسیری طولانی و دشوار پیش رو دارید، روزهای خیلی گرم نیز برای سفر به این منطقه توصیه نمی‌شود؛ زیرا شما باید چندین ساعت در فضایی باز پیاده‌روی کنید و شاید زیر نور خورشید گرمازده شوید و نتوانید خود را به بالای قلعه برسانید.

بهترین زمان برای سفر به قلعه بابک، فصل بهار است. این دژ تاریخی در بهار یکی از زیباترین چهره‌های خود را به شما نشان می‌دهد. البته ازآنجاکه بیشتر گردشگران این فصل را برای سفر به این منطقه انتخاب می‌کنند باید انتظار شلوغی را نیز داشته باشید.

قلعه بابک جذاب ترین جاذبه کلیبر

با آغاز فصل بهار دره‌های اطراف قلعه بسیار سرسبز و زیبا می‌شوند و طبیعت زنده آن حسابی شما را سرحال می‌کند. پس اگر قصد سفر به دژ جمهور را دارید بهتر است از اواخر فروردین تا خرداد، برای این سفر هیجان‌انگیز برنامه‌ریزی کنید.

از اوایل تیر که هوا کم‌کم رو به گرم‌شدن می‌رود، گرمای سوزانی در این منطقه حاکم می‌شود که شاید صعود را برایتان سخت کند؛ اما اگر بهار را از دست دادید، هیچ نگران نباشید. زیرا از اواخر شهریور تا اوایل پاییز که هنوز هوا سرد نشده است، وقت دارید.

معمولاً در روزهای پایانی تابستان و روزهای آغازی پاییز، هوا برای سفر به این دژ باشکوه مساعد است. همچنین گردشگران کمتری در منطقه حضور دارند که فرصت خوبی برای افرادی است که از طبیعت‌گردی در سکوت و آرامش لذت می‌برند.

طبیعت‌گردی و کوهنوردی در قلعه بابک

کوهنوردی در قلعه بابک

قلعه بابک در مکانی فوق‌العاده بنا شده است که با صعود به آن می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید. این دژ بر قله‌های منطقه ارسباران جا خوش کرده است که همسایگی با دره‌های عمیق و ابرها، زیبایی آن را دوچندان کرده است.

در این قلعه رمزآلود نه‌تنها یک کوهنوردی ناب انتظارتان را می‌کشد؛ بلکه قرار است از شگفتی‌های طبیعت نیز غرق لذت شوید. دژ بذ با طبیعت اطرافش، چشم‌انداز بی‌نظیری را در اختیارتان می‌گذارد که کمتر جایی می‌توانید مانندش را پیدا کنید.

شما با رفتن به قلعه، تصویری زیبا از جنگل‌های ارسباران را از بلندی‌های کوهستان خواهید دید که روحتان را جلا خواهد داد. اگرچه ممکن است میانه راه کمی خسته شوید، اما بهتر است بدانید تحمل دشواری راه، نتیجه شیرینی برایتان خواهد داشت.

آب‌وهوای خوش که گاهی با شیطنت ابرها در نزدیکی قلعه همراه است، سبزی و زیبایی کوهستان، معماری شکوهمند قلعه، تنها بخشی از جذابیت‌های این مکان است. هر پله منتهی به دژ بذ تجربه جدیدی است که برگی از تاریخ را برایتان ورق می‌زند.

برای بازدید از قلعه بابک چه وسایلی به‌همراه داشته باشیم؟

وسایل مورد نیاز برای بازدید از قلعه

اگر تصمیم خود را گرفته‌اید و قصد دارید به دژ بابک بروید، حتماً چند نکته را در نظر داشته باشید. بازدید از این دژ یک طبیعت‌گردی ساده نیست؛ بلکه شما باید زمان نسبتاً زیادی را در مسیری شیب‌دار و دشوار طی کنید؛ پس بهتر است مجهز سفر کنید.

ازآنجاکه راه سختی در پیش دارید، حتماً یک کفش مناسب برای خودتان انتخاب کنید. کفشی که می‌پوشید علاوه‌بر راحتی باید محکم باشد و در برابر عوامل محیطی مقاوم باشد.

به دلیل طولانی‌بودن راه، بد نیست یک کوله سبک با خود ببرید و کمی خوراکی سالم و پرانرژی به‌همراه داشته باشید. آب، آجیل، خرما، بیسکویت، ساندویچ سبک و مواردی ازاین‌دست گزینه‌های مناسبی برای طبیعت‌گردی در دامان کوهستان هستند.

طبیعت زیبای قلعه بابک

اگر زمانی به دژ جمهور می‌روید که احتمال سردی هوا وجود دارد، حتما لباس گرم با خود داشته باشید. در این منطقه کوهستانی ممکن است با کمی مه‌گرفتگی یا بارش باران، سردتان شود؛ پس سعی کنید یک لباس گرم، سبک و کم‌حجم با خودتان ببرید.

همچنین اگر قصد دارید شب را در اطراف کوهستان و در چادر سر کنید، فراموش نکنید پتو و لباس گرم کافی داشته باشید. کرم ضدآفتاب، عینک‌آفتابی و کلاه از دیگر مواردی است که در بازدید از قلعه به کارتان می‌آید.

سایر تجهیزاتی که بهتر است با خود در این سفر داشته باشید، عبارت‌اند از:

  • باتوم یا چوب‌دستی
  • بارانی یا لباس ضدآب
  • تلفن همراه
  • پول نقد و کارت اعتباری
  • مدارک شناسایی
  • چراغ‌قوه
  • پاوربانک
  • دستکش
  • دستمال مرطوب
  • کیسه‌زباله

اقامت در کلیبر برای بازدید از قلعه بابک

کلیبر نزدیک‌ترین شهر به جاذبه تاریخی قلعه بابک است که می‌توانید یک شب آرام را در آن سپری کنید. اگر می‌خواهید به قلعه بابک بروید و شب را جایی در اطراف آن بمانید، هتل های کلیبر و اقامتگاه‌های بوم‌گردی اطراف آن گزینه مناسبی برایتان است.

در شهر زیبای کلیبر اقامتگاه‌های فراوانی قرار دارد که شما می‌توانید متناسب با بودجه و شرایط خود، یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. در ادامه برخی از هتل ‌ها و اقامتگاه ‌های بوم‌گردی کلیبر را به شما معرفی خواهیم کرد.

هتل پارادایس کلیبر

هتل پارادایس کلیبر

هتل پارادایس کلیبر، هتلی سه‌ستاره در شهر کلیبر است که از سال 1392 آغاز به کار کرده است. این هتل، 5 طبقه و 33 واحد دارد که امکانات مطلوبی را در محیطی آرام در اختیار مهمانان قرار می‌دهد.

منطقه آزاد ارس جلفا آذربایجان شرقی
ادامه مطلب

هتل پارادایس در ابتدای جاده جانانلو کلیبر در منطقه زیبا و سرسبز ارسباران قرار دارد. از جاذبه‌های اطراف این هتل می‌توان به مسجد و حمام کلیبر، دره مکیدی، پل خداآفرین و قلعه مشهور بابک اشاره کرد.

هتل آپارتمان آنزا کلیبر

هتل آپارتمان آنزا کلیبر

یکی دیگر از هتل‌های کلیبر، هتل آپارتمان آنزا است که در مرکز کلیبر قرار دارد. این هتل دارای 5 طبقه، 14 سوئیت و یک سوئیت امپریال است. هتل آنزا مجهز به آسانسور است؛ بنابراین برای رفتن به طبقات بالا دچار مشکل نمی‌شوید.

این هتل در منطقه ارسباران واقع شده است و دید خوبی به مناظر اطراف دارد. همچنین هتل آپارتمان آنزا کلیبر دسترسی خوبی به جاذبه‌های دیدنی کلیبر و قلعه بابک دارد.

هتل بزرگ کلیبر

هتل بزرگ کلیبر هتلی باسابقه در میدان شهرداری کلیبر است. این هتل دوستاره از سال 1375 فعالیت خود را آغاز کرده است. هتل بزرگ از دو طبقه و 21 اتاق و سوئیت تشکیل شده است.

اتاق‌های این هتل امکانات مختلفی دارند و برخی از آن‌ها فاقد سرویس بهداشتی و حمام هستند که قیمت ارزان‌تری دارند. اگر می‌خواهید در یک هتل راحت با قیمت مناسب اقامت داشته باشید، هتل بزرگ انتخاب خوبی برایتان است.

متل ائل یوردی کلیبر

متل ائل یوردی کلیبر

متل ائل یوردی کلیبر زیرمجموعه کمپ گردشگری ائل یوردی است. این متل در سال 1399 افتتاح شده و امکانات ویژه‌ای را در فضایی دل‌انگیز در اختیارتان قرار می‌دهد. ائل یوردی روبه‌روی کوه‌های قره‌داغ قرار گرفته است که چشم‌اندازی زیبا از آن دیده می‌شود.

این متل 2 طبقه و 20 اتاق و سوئیت دارد که می‌توانید باتوجه‌به بودجه خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. متل ائل یوردی در ابتدای پله‌های ورودی قلعه بابک قرار دارد و مکانی عالی برای اقامت به قصد بازدید از آن است.

اقامتگاه بوم‌گردی یاشیل طبیعت کلیبر

اقامتگاه بوم‌گردی یاشیل طبیعت کلیبر یکی دیگر از مکان‌هایی است که برای بازدید از قلعه بابک می‌توانید در نظر بگیرید. این اقامتگاه در سال 1397 فعالیت خود را آغاز کرده و دارای یک سوئیت در طبقه همکف و 2 سوئیت یک‌خوابه در طبقه اول است.

اقامتگاه یاشیل طبیعت در روستای سرسبز آغویه در 19 کیلومتری کلیبر قرار دارد. این اقامتگاه بوم‌گردی در منطقه‌ای خوش‌آب‌وهوا با طبیعتی زیبا واقع شده که با قلعه بابک 12 کیلومتر فاصله دارد.

اقامتگاه بوم‌گردی گلوسنگ کلیبر

اقامتگاه بوم‌گردی گلوسنگ کلیبر

اقامتگاه بوم‌گردی گلوسنگ کلیبر در سال 1394 ساخته شده و از سال 1397 در اختیار گردشگران قرار گرفته است. این اقامتگاه دوطبقه دارای دو سوئیت دربست و مجزا است که برای اقامت به‌همراه خانواده و دوستان گزینه بسیار خوبی است.

اقامتگاه گلوسنگ در روستایی به همین نام در 6 کیلومتری کلیبر واقع شده است. این اقامتگاه میان تپه‌های سرسبز با چشم‌اندازی بی‌نظیر جا خوش کرده است که دسترسی خوبی به جاذبه‌های پیرامون کلیبر دارد.

چرا به قلعه بابک سفر کنیم؟

چرا به قلعه بابک سفر کنیم؟

  • قلعه بابک محل استقرار یکی از سرداران شجاع ایرانی و یارانش است که بخش مهمی از تاریخ ایران در آن رقم خورده است.
  • این دژ کهن معماری باشکوهی دارد که تماشای بقایای آن برای علاقه‌مندان به تاریخ و هنر پیشنهاد می‌شود.
  • قلعه بابک در منطقه زیبای ارسباران قرار گرفته است که از طبیعتی بکر برخوردار است.
  • از بالای قلعه بابک چشم‌انداز بسیار زیبایی انتظارتان را می‌کشد که تصویرش تا همیشه در خاطرتان ماندگار می‌شود.
  • این منطقه اقلیم بسیار خوبی دارد و طراوت و تازگی را به شما هدیه می‌دهد.
  • صعود به قلعه بابک از مسیری چالش‌برانگیز و دیدنی میسر می‌شود که می‌تواند فعالیتی دل‌چسب برایتان باشد.

امکانات رفاهی اطراف قلعه بابک چیست؟

امکانات رفاهی اطراف قلعه بابک

متأسفانه، امکانات زیادی در مسیر پیاده‌روی قلعه بابک به چشم نمی‌خورد. تنها امکانات قابل‌دسترس در این مسیر مغازه، آب آشامیدنی، چای‌خوری، سرویس بهداشتی و محل کمپ است. اگر تابستان به این منطقه بروید، در دشت‌های زیبای منطقه، چادرهای عشایر شاهسون را می‌بینید که می‌توانید با کسب اجازه از چادرهایشان بازدید کنید. همچنین در راه برگشت، ممکن است بتوانید ماست، دوغ و کره محلی، ورنی، گلیم و… از آن‌ها بخرید.

جاذبه‌های دیدنی اطراف قلعه بابک

جاذبه‌های دیدنی اطراف قلعه بابک

حال که تا اینجا آمده‌اید، اگر وقت کافی دارید می‌توانید سری به جاهای دیدنی اطراف قلعه بزنید. برخی از جاذبه‌های نزدیک به قلعه بابک عبارت است از:

  • جنگل قره‌داغ یا ارسباران: این جنگل زیبا و سرسبز سرشار از گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری است که بازدید از آن روزتان را می‌سازد.
  • پارک مکیدی: مکیدی پارک جنگلی زیبا با انواع درختان در روستایی به همین نام است. روستای مکیدی در فاصله 20کیلومتری شهر کلیبر قرار دارد.
  • قلعه پیغام: این قلعه بنایی تاریخی در روستای پیغام است. روستای پیغام یکی از توابع شهرستان کلیبر است که با آن 10 کیلومتر فاصله دارد.
  • منطقه حفاظت‌شده آینالو: آینالو بخشی حفاظت‌شده در بخش خداآفرین است. این منطقه بکر و حفاظت‌شده محل زندگی 17 گونه کمیاب است.
  • پل‌های خداآفرین: پل‌های خداآفرین به دو پل که در فاصله 100 متری هم قرار گرفته‌اند، گفته می‌شود. این پل‌ها معماری جالبی دارند که بخشی از آن‌ها تخریب شده است.
  • پل شاه‌عباس: پل شاه‌عباس پلی است که در دوران صفوی روی رودخانه کلیبر بنا شده است. این پل تاریخی در سال 1376 مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است.

قلعه بابک؛ دژی استوار در دل ارسباران

طبیعت اطراف قلعه بابک

در این مقاله از ایران هتل ما سفری جذاب به بنای نیمه‌مخروبه قلعه بابک بر فراز کوه‌های کلیبر داشتیم. قلعه بابک، دژی تاریخی و کهن در طبیعت سرسبز ارسباران است که ساخت آن را به دوران ساسانی یا اشکانی نسبت می‌دهند.

این دژ برای بیست‌وچند سال محل اقامت بابک خرمدین و یارانش بوده است. خرمدینان از این قلعه به‌عنوان سنگر دفاعی در برابر خلفای عباسی استفاده می‌کردند. معماری و موقعیت جغرافیایی استراتژیک قلعه بابک کمک بزرگی به سرخ‌جامگان برای پیروزی مقابل اعراب بود.

آیا شما تابه‌حال به این قلعه باشکوه سفر کرده‌اید؟ نظر شما درمورد بقایای این بنای تاریخی و طبیعت اطرافش چیست؟ خوشحال خواهیم شد دانسته‌ها و تجربیات خودتان را درباره قلعه تاریخی بابک با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر