لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی راهنمای سفر >> راهنمای سفر به تبریز
راهنمای سفر به تبریز

راهنمای سفر به تبریز

تبریز در دوره قاجار به شکوفایی رسید. تبریز به‌عنوان مهم‌ترین و پیشروترین شهر ایران معرفی شده است. این شهر در دوران معاصر نیز از مراکز اصلی اقتصادی و صنعتی در سطح کشور به شمار می‌آید. در دو سده اخیر، این شهر مبدا تحولات اجتماعی، فرهنگی و صنعتی در ایران قرار داشت. در ادامه مقاله راهنمای سفر به تبریز هر چه بیشتر با شهر آشنا خواهید شد.

تبریز شهر تاریخ و فرهنگ، یکی از پر مخاطب ترین شهرهای گردشگری ایران محسوب می شود. مناظر رویایی شهر تبریز به همراه آب و هوایی کوهستانی، تنوع جاذبه های گردشگری و تاریخی، همچنین همجواری اش با طبیعت بکر، زیبا و بی مثال ارسباران منجر شده تا این شهر همواره در کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گیرد.
وجود اماکن بی شمار تفریحی و گردشگری نظیر پارک ها، بازارها، اماکن تاریخی و …. در تبریز از جمله علل هایی هستند که گردشگران را از بازدید از تمامی اماکن دیدنی شهر باز می دارد. لذا در اینجا با معرفی مهمترین جاذبه های گردشگری تبریز با عکس و آدرس، علاقه مندان سفر به شهر تاریخی تبریز را در تنظیم و مدیریت زمان یاری نمائیم.
از مهمترین جاهای دیدنی تبریز می توان به بازار تبریز، پارک ائل گلی (شاه گلی)تبریز، خانه ی مشروطه تبریز، تفرجگاه و تله کابین کوه عینالی تبریز، باغ گلستان تبریز، روستای کندوان، جنگل های ارسباران و …. اشاره نمود. برای رفتن به تبریز هوشمندانه و آگاهانه سفر نمایید. و با اولین سفر از مهمترین اماکن تفریحی و گردشگری آن دیدن نمائید.

درباره ی تبریز

تبریز را به عنوان پایتخت گردشگری کشور های اسلامی می شناسند. نام تبریز که به شهر اولین ها نیز شهرت دارد، در لیست زیبا ترین شهرهای کشور نیز موجود می باشد. بر پایی اولین شهرداری، اولین شهربانی، اولین چایخانه، اولین دادگاه استیناف، اولین چاپ اسکناس و …. در تبریز صورت گرفته است.

مردم تبریز آذری هستند، و به زبان شیرین ترکی صحبت می کنند. تنوع سوغات و غذاهای سنتی یکی از ویژگی های بارز و مورد توجه گردشگران در خصوص شهر تبریز می باشد. قابل ذکر است که شهر تاریخی تبریز همواره در ادوار مختلف مورد توجه حاکمان محلی و نیز حکمرانان زمان بوده است. از این رو این شهر دارای جاذبه های تاریخی بسیاری می باشد.

تاریخچه ی تبریز

تبریز قدیم

تبریز قدیم

تبریز یکی از قدیمی ترین شهر های ایران محسوب می شود. نتایج بررسی ها و کاوش های باستان شناسی حاکی از آن است، که قدیمی ترین آثار تاریخی مکشوفه از تبریز کتیبه ی سارگن دوم آشوری با تاریخ 722 تا 750 قوم می باشد. از نکات حائز اهمیت تاریخ تبریز، چندین مرتبه محاصره ی این شهر توسط مغول ها در چند مرتبه می باشد.
مقاومت و سرسختی مردم تبریز منجر شد تا این شهر از حمله ی مغولان مصون مانده و در آن زمان تنها مجبور به پرداخت غرامت شدند. تبریز در دوران قاجار از رونق و اهمیت چشمگیری برخوردار بود. به طوری که می توان شهر تبریز را مهمترین مقر فرمانروایی ولیعهد های این دوره معرفی نمود.

در راهنمای سفر به تبریز به تاریخچه شهر می‌پردازیم. تبریز بر سر راه جاده ابریشم قرار داشت و دو سمت شرق و غرب عالم را برای مدت‌ها به هم متصل می‌کرد. براساس گفته‌های موجود، شهر کنونی تبریز بر خرابه‌های شهر تورژ بنا شده است.

در کتاب معتبر تاریخ ایران آمده است که اولین بار بنای شهر تبریز در دوره ساسانی گذاشته شد و در این زمان این شهر نام و نشانی پیدا کرد. براساس شواهد تبریز در قرن چهارم میلادی ویران شد. این شهر در زمان حمله اعراب و ورود اسلام به ایران، تنها یک روستای کوچک بود.

بعد از حضور اعراب در ایران، رواد از قبیله ازد حاکم تبریز در دوران خلافت عباسی شد. وجنا پسر او در این شهر قصرهای متعددی ساخت و گرداگرد آن دیواری کشید تا پایه‌های تبریز کنونی را بنا کند. از میانه‌های دهه سوم هجری رشد و گسترش تبریز شروع شد و بر اهمیت آن افزوده گشت. خاندان “روادیان” طی مدت چهارصد سال بر این شهر حکومت داشتند.

فرهنگ مردم تبریز

تکم گردانی در تبریز

تکم گردانی در تبریز

پیشینه ی تاریخی تبریز و همچنین فرهنگ غنی مردم تبریز از مهمترین دلایل وجود آداب و رسوم های بیشمار در این شهر می باشد. عاشیق خوانی، تکم گردانی، بایرام پایی، آیین های عزاداری عاشورای حسینی، قاباخلاما (آئین ماه مبارک رمضان)، خوانچه (آیین همسرداری شب یلدا برای مردان جوان تبریزی) و …. از جمله مهمترین آداب و رسوم تبریز محسوب می شوند.

پخت خشیل

خشیل در شب یلدا غذای محلی مردم آذربایجان بوده که با گندم، شکر و کره پخته می‌شود. این دسر از کهن ترین خوراکی های ترکی است.

فرستادن خوانچه

در اعیاد متعددی نظیر عید نوروز، یلدا، چهارشنبه‌سوری بزرگترها به خانه عروس یا داماد تازه نامزد کرده می‌روند. در این بازدید طبق کوچکی از میوه، شیرینی یا جهاز عروسی به آن‌ها می‌دهند.

قرار دادن آب چهل یاسین بر سفره هفت سین

آب چهل یاسین آبی است که روحانی یا فرد مقدس، با چهل یاسینی که بر آن خوانده می‌شود، آن را متبرک می‌سازد.

موسیقی عاشیق و رقص آذری

موسیقی عاشیق و رقص آذری در میان تمام سنت‌ها و میراث فرهنگی اصیل آذری و ترکی، جایگاه خاصی داشته و غنای فرهنگی ایران را به نمایش می‌گذارند.

بهترین فصل سفر به تبریز

در راهنمای سفر به تبریز بد نیست با بهترین فصل سفر به این شهر اصیل نیز آشنا شوید. آب و هوای کوهستانی و خشک شهر تبریز باعث شده تا تابستان‌ها خنک و خشک و زمستان‌هایش سرد و سوزناک باشد.

در گرم ترین روزها دمایی که هوا دارد، بین ۳۰ تا ۴۰ درجه بوده و در سردترین روزها نیز دما بین منفی ۱۰ تا ۵ درجه سانتیگراد است. در تبریز شب‌های تابستان خنک هستند و به همین خاطر گردشگران و مسافران بسیاری در این فصل راهی تبریز می‌شوند.

پیشنهاد ما سفر به شهر تبریز از میانه بهار تا انتهای تابستان است. به ویژه شهریور ماه که هوای تبریز بسیار خوب و دلنشین می‌باشد. هرچند شهر تبریز تابستان‌ها شلوغ و گران بوده اما در پاییز و بهار هوا سردتر شده و تعداد مسافران و قیمت‌ها کمتر می‌گردد.

مسیر دسترسی به تبریز از تهران

در راهنمای سفر به تبریز به مسیر دسترسی به تبریز از تهران می‌پردازیم. در ابتدا برای آغاز سفر خود، از تهران وارد بزرگراه شیخ فضل‌الله شده و تا رسیدن به اتوبان تهران-کرج این مسیر را ادامه دهید.

با عبور از این اتوبان، به شهر قزوین می‌رسید. سپس از اتوبان قزوین-زنجان، عبور می‌کنید تا سرانجام وارد بزرگراه زنجان-تبریز شوید تا در نهایت به شهر زیبای تبریز برسید.

جاهای دیدنی تبریز

 

عمارت شاه گلی تبریز

در زمان شاهان صفوی پارک ائل گلی را گسترش دادند و به زیبایی آن اضافه کردند. در این مکان دریاچه‌ای وسیع، عمارت کلاه فرنگی و … وجود دارد. کاخ شاه گلی که در وسط دریاچه واقع شده همچون جزیره‌ای زیبا به چشم می‌خورد. این عمارت هشت ضلعی بوده و در دو طبقه که امروز، به شکل تالار پذیرایی و رستوران است، پذیرای گردشگران می‌باشد.

خانه مشروطه

در راهنمای سفر به تبریز بدنیست با خانه مشروطه آشنا شوید. خانه مشروطه تبریز متعلق به حاج مهدی کنانی، از بازرگانان مشهور ایران بود. پس از آن که مجلس توسط محمدعلی شاه قاجار به توپ بسته شد، حاج مهدی کوزه‌کنانی، از تاجران موفق تبریز با عقاید انقلابی، خانه خود را در اختیار تعدادی از مشروطه‌خواهان قرار داد.

مشروطه‌خواهان از این خانه جهت برگزار کردن جلسات مهم خودشان استفاده نمودند. از جمله این مشروطه خواهان لازم است به ستارخان و باقرخان اشاره کرد. تبریز در این دوره از مهم‌ترین مراکز مقاومت مشروطه‌خواهان قرار داشت. به همین خاطر، خانه مشروطه به این نام شناخته می‌شود.

آدرس موزه ی خانه ی مشروطه تبریز: تبریز- غرب بازار تبریز- راسته کوچه – روبروی مسجد جامع.

خانه حریریه

خانه حریری تبریز با نمای بیرونی خاصش، زاده شده از هنر اصیل ایرانی بوده و به عنوان قدیمی‌ترین و تاثیرگذارترین خانه‌ها در تاریخ تبریز شناخته می‌شود. این خانه دو طبقه متشکل از دو بخش اندرونی و بیرونی است. این عمارت مشتمل بر 3 خانه تاریخی بوده که با داشتن اتاق‌های متعدد و نقاشی‌های اصیل، در دسته زیباترین خانه‌های تبریز قرار می‌گیرد.

مسجد کبود

این بنا به دستور سلطان جهانشاه، فرمانروای مقتدر قراقویونلوها بنا شد. اگر در جزئیات بنا و نگاره‌های داخل مسجد کبود دقت کنید، بخشی از هویت، تاریخ و تمدن اسلام در تبریز کهن را مشاهده خواهید کرد. مسجد کبود از جمله چهار مسجد تزئین شده با کاشی‌کاری‌های آبی در جهان است. نام مسجد کبود نیز باتوجه به رنگ نمای این بنا انتخاب گشته است.

اماکن تاریخی تبریز در واقع دربردارنده ی آثار باستانی شهر تبریز هستند. از جمله ی این آثار می توان به مسجد کبود تبریز یا مسجد جهانشاه اشاره نمود. کاشی کاری های زیبای فیروزه ای رنگ این مسجد منجر شده تا این بنا با نام فیروزه ی اسلام نیز شهرت یابد.

بنای مذکور تنها بنایی است که از دوره ی فرمانروایی قرایویونلو ها در پایتخت شان تبریز برجای مانده است. کاشی کاری های بی نظیر، تلفیق آجر و کاشی، اجرای نقوش پرکار داخل و خارج بنا از جمله زیبایی های مسجد کبود تبریز می باشد.

آدرس مسجد کبود تبریز : تبریز- خیابان امام خمینی- روبروی کوچه صدر.

ارگ علیشاه تبریز

ارگ علیشاه تبریز

ارگ علیشاه تبریز

معرفی هتل لاله کندوان تبریز
ادامه مطلب

ارگ علیشاه که به مسجد علیشاه نیز شهرت دارد، یکی از بهترین جاهای دیدنی تبریز به شمار می آید. این اثر در طی سال های 716 تا 724 هجری قمری توسط تاج الدین علی شاه جیلان تبریزی که وزیر اولجایتو و ابوسعید بهادر خان ایلخانی بوده است، بنا گردید.

جاهای دیدنی اطراف تبریز

روستای کندوان

روستای کندوان تبریز

روستای کندوان تبریز

در راهنمای سفر به تبریز به معرفی کندوان از جاهای دیدنی نزدیک اطراف می‌پردازیم. کندوان تبریز یک روستای صخره‌ای باستانی بوده که نباید در سفر به تبریز از دیدن آن غافل شوید. این روستا با ۳ هزار سال قدمت، در دل کوه خانه‌هایی متفاوت و جالب را داراست.

این نوع خانه‌ها که بسیار کمیاب هستند تنها در در سه جای دنیا وجود دارند و کندوان تبریز یکی از آن‌هاست. این روستا با آب زلال و خوشمزه‌اش برای سلامت کلیه‌ها توصیه می‌شود.

روستای صخره ای کندوانیکی از معروف ترین جاهای دیدنی تبریز محسوب می شود. معماری خاص و انعکاس زندگی روستایی در بافت قدیمی منجر شده تا کندوان به یکی از بهترین مراکز گردشگری تبریز تبدیل شود. این روستا بسیار مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده و عسل از بهترین محصولات قابل عرضه ی آن محسوب می شود.
آدرس روستای کندوان تبریز: 60 کیلومتری جنوب غربی تبریز- از اسکو به سمت جنوب – 18 کیلومتر پس از اسکو- روستای کندوان.

جنگل ارس باران

جنگل های ارسباران تبریز

جنگل های ارسباران تبریز

در سفر به تبریز حتما از جنگل زیبای ارسباران که در منطقه‌ای سرسبز و خوش آب و هوا قرار دارد، باید دیدن کنید. این جنگل را که گاهی با اسامی دیگری نظیر آراز بار یا قره داغ می‌شناسند، از گونه‌های متنوع گیاهی و حیوانی مملو است. جنگل ارسباران متشکل از کوه‌های سبز و بارانی بوده که بارش آن‌ها زبان زد عام و خاص می‌باشد.

جنگل بکر و بی نظیر ارسباران در تبریز دارای مناظری رویایی است. جنگل ارسباران تبریز هر ساله نظر بسیاری از گردشگران را به خود جلب نموده است. این جنگل همچنین دارای انواع گونه های گیاهی و جانوری قابل مشاهده می باشد. قره داغ، قراچه داغ، آراباز و ارسبار نام های دیگر جنگل ارسباران در تبریز می باشد.
در جنگل ارسباران تبریز، اماکن و ابنیه های تاریخی متعددی قرار دارند. در واقع می توان این جنگل را یکی از مهمترین جاهای دیدنی تبریز معرفی نمود. از جمله آثار تاریخی موجود در این جنگل می توان به قلعه بابک، قلعه جوشین، قلعه پشتو و بقعه ی شیخ شهاب الدین اشاره نمود.
مسیر دسترسی به جنگل های ارسباران: جاده ی تبریز- اهر، مسیر اهر به کلیبر – جنگل های ارسباران.

منطقه جلفا

در راهنمای سفر به تبریز شما را با منطقه جلفا آشنا می‌کنیم. این منطقه که در حاشیه رود ارس و  مرز جمهوری آذربایجان و ارمنستان قرار دارد با موقعیت استراتژیکی و جغرافیایی مناسبش، از جمله اصلی‌ترین قطب‌های بازرگانی کشورمان است.

پیشتر جلفا جزئی از شهرستان مرند بوده که با اهمیت تجاری و بازرگانی و همچنین سیاسی استقلال یافت. قدمت پیدایش جلفا باتوجه به نظر بعضی مورخین به 5 قرن قبل از میلاد می‌رسد.

موزه های تبریز

موزه ی خانه ی مشروطه ی تبریز

موزه ی خانه ی مشروطه ی تبریز
شهر تاریخی تبریز دارای موزه های متعددی می باشد. از جمله مهمترین موزه های تبریز می توان به موزه ی خانه ی مشروطه، موزه ی قاجار، موزه ی تاریخ طبیعی تبریز، موزه ی عصر آهن تبریز، موزه ی سنجش تبریز، موزه ی دوربین عکاسی تبریز، موزه ی محرم تبریز و …. اشاره نمود. در زیر به ذکر آدرس برخی از آن ها می پردازیم:

کاخ موزه شهرداری تبریز

در راهنمای سفر به تبریز به موزه شهرداری می‌پردازیم. تنها موزه تاریخ شهرداری‌های کشور در طبقه زیرزمین ساختمان شهرداری تبریز قرار دارد که وسط میدان این شهر است. یکی از اولین موزه‌های شهرداری در جهان، موزه شهردای تبریز به شمار می‌رود. این موزه در بنایی خاص که به کاخ شهرداری تبریز شهرت دارد قرار گرفته است.

آغاز ساخت این عمارت جذاب در سال 1314 بود که در حال حاضر از جمله نمادهای شهر تبریز نیز محسوب می‌شود و ساختش در سال 1318 به پایان رسید. در آن زمان حاج ارفع الملک جلیلی شهردار وقت تبریز بود.

البته دستور ساخت کاخ شهرداری در مکان گورستان مخروبه کوی نوبر را رضاشاه پهلوی دادند. برج ساعت کاخ شهرداری تبریز، هر 15 دقیقه، زمان را به اهالی تبریز و مسافرانش با صدای زنگ یادآور می‌شود و در چهار سوی مختلف، ساعت را نشان می‌دهد.

موزه قاجار

یکی از عمارت‌های باقی‌مانده از دوران قاجار در راهنمای سفر به تبریز خانه‌ امیر نظام گروسی از رجال سیاسی و نویسنده‌های دوره‌های قاجار است. این خانه را امیر نظام گروسی در دوران ناصرالدین شاه برای خود بنا کرد. دولت پهلوی بعد از سقوط سلسله‌ قاجار، این ساختمان را اداره‌ دارایی و اداره‌ فرهنگ قرار دارد.

ساختمان امروزی این بنا تنها قسمتی از عمارت بوده و متاسفانه دیگر بخش‌های آن تخریب شد. سازمان میراث فرهنگی در سال ۱۳۷۰ این بنا را خریداری کرد. هنگامیکه مرمت آن در سال ۱۳۸۵، پایان یافت، آن را تبدیل به موزه‌ قاجار کرد.

آدرس موزه ی قاجار تبریز: تبریز- خیابان ششگلان- جنب اداره صنعت معادن و تجارت- جنب مقبره الشعرای تبریز.

موزه عصر آهن

در شمال، شمال شرقی و شمال غربی موزه عصر آهن محوطه‌ای باستانی مسجد کبود تبریز بوده که شامل گورستان و آثار سفالی مربوط به عصر آهن است. ۳۸ گور در این گورستان که جسد‌ها به‌صورت جنینی دفن‌ شده‌اند، یافت شده است. بسیاری از اجساد سن‌های پایینی دارند.

یافته‌های مکشوف بدست آمده از این گورها، می‌گوید که احتمالا آیین آن‌ها مهرپرستی بوده است. در حال حاضر موزه عصر آهن از جاهای دیدنی تبریز به شمار می‌آید و امکان بازدید از آن برای عموم وجود دارد.

مراکز تفریحی تبریز

مراکز تفریحی تبریز نیز به مانند سایر جاذبه های گردشگری شهر تبریز از تنوع قابل توجهی برخوردار است. سورتمه تبریز، پینت بال تبریز، شهر بازی تبریز، باغلارباغی تبریز، قلعه ی شادی تبریز و گیم لند بوم کلاب تبریز از مکان های تفریحی تبریز به شمار می آیند، که در زیر به ذکر مهمترین آنها می پردازیم.

تفریحات تبریز

مراکز تفریحی تبریز از جمله پر رونق‌ترین بخش سفر به این منطقه بوده که گردشگران را بسیار شیفته‌ی خود می‌کند. این مراکز تفریحی عبارتند از:

  • سورتمه تبریز
  • گیم‌لند بوم کلاب پارک ولیعصر
  • قلعه شادی
  • پیست اسکی سهند
  • پردیس سینمایی ستاره باران
  • باشگاه پینت بال و لیزر تگ

سورتمه تبریز

سورتمه تبریز

سورتمه تبریز که از مهمترین جاذبه های تفریحی شهر تبریز به شمار می آید، دارای طول مسیر حدود 450 متر می باشد. سورتمه تبریز به دو صورت یک و دونفره طراحی شده است، که در طی مسیر حرکت کابین ها، استفاده کنندگان می توانند از چشم انداز های شهر تبریز لذت برده و لحظات بی نظیری را تجربه نمایند.

آدرس سورتمه تبریز: 100 متر بعد از خروجی پارک ایل گلی به سمت تهران (ضلع جنوبی ائل گلی)- تابلوهای راهنمای مسیر سورتمه سواری.

پینت بال شهید بهشتی تبریز

پینت بال شهید بهشتی تبریز

پینت بال شهید بهشتی تبریز

تبریز دارای باشگاه های پینت بال متعددی می باشد. پینت بال شهید بهشتی نیز امروزه یکی از بهترین مکانهای تفریحی شهر تبریز جهت پینت بال محسوب می شود.
آدرس پینت بال شهید بهشتی تبریز: تبریز- میدان فجر- نرسیده به چهار راه شریعتی.

شهر بازی باغلارباغی تبریز

شهر بازی باغلار باغی تبریز

شهر بازی باغلار باغی تبریز

شهر بازی باغلار باغی تبریز نیز یکی دیگر از بهترین مراکز تفریحی شهر تبریز به شمار می آید. این شهر بازی در اوایل دهه 70 افتتاح شده است. در اینجا بازی هایی نظیر کلبه شادی، کلبه وحشت، کشتی صبا، دوچرخه هوایی و …. در اختیار مراجعه کنندگان قرار می گیرد. ساعت کاری آن نیز از حدود 4 بعد از ظهر تا 12 شب می باشد.
آدرس شهر بازی باغلار باغی تبریز: تبریز-بلوار استاد شهریار- مجتمع تفریحی باغلار باغی.

مراکز خرید تبریز

پیاده راه تبریز

پیاده راه تبریز

بازار بزرگ سرپوشیده تبریز

مساحت بازار سرپوشیده تبریز، بالغ بر یک کیلومتر مربع بوده و وسیع‌ترین مجموعه به‌هم‌پیوسته آجری در دنیا می‌باشد. این بازار متشکل از ۵,۵۰۰ حجره، ۲۰ راسته، ۲۵ تیمچه و ۳۵ سرا، مدرسه، حمام، مسجد و کاروان‌سرا است.

بیمارستان شمس تبریز
ادامه مطلب

از لحاظ قرارگیری تمام این بخش‌ها در کنار یکدیگر، در میان بازارهای ایران مثل نگینی می‌درخشد. این بازار که از جمله جاذبه‌های دیدنی تبریز است، در سال ۱۳۵۴ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

به‌طور کلی، در ﺑﺎزار تبریز به ﺟﻤﻊ‌آوری، ﺗﻮزﻳﻊ و ﺧﺮده‌ﻓﺮوشی پرداخته می‌شود. در این بازار اجناس مختلفی به فروش می‌رسد که از جمله آن‌ها فرش دستباف، کیف و کفش چرم، محصولات گیاهی و دارویی، ادویه، پارچه و… می‌باشد. در این تبریز با حال‌وهوای سنتی‌اش، از وسایل پیشرفته امروزی همچون کامپیوتر خبری نیست.

لوکس‌ ترین مراکز خرید تبریز

در راهنمای سفر به تبریز از جمله جاذبه‌های این شهر باید به مراکز خرید مدرن و معروف آن اشاره کرد که عبارتند از:

  • مرکز خرید ستاره باران
  • مرکز خرید لاله پارک
  • مرکز خرید برج بلور
  • مرکز خرید جواهر تبریز
  • مرکز خرید رویال

مراکز خرید تبریز با قیمت مناسب

مسافران نیز علاوه‌بر شهروندان این شهر، برای خرید خودشان یا خرید سوغاتی برای دوستان خود به دنبال مراکز خرید بسیار خوب هستند. مراکز خرید تبریز با قیمت مناسب  عبارتند از:

  • مرکز خرید اطلس تبریز
  • مرکز خرید میلاد نور تبریز
  • مرکز خرید برج شهر

شهر بزرگ تبریز به لحاظ وسعت، جمعیت، و نیز به علت اینکه یکی از شهرهای پر مخاطب گردشگری ایران محسوب می شود، دارای مراکز خرید بیشماری می باشد. بازار تبریز، مجتمع تفریحی تجاری لاله پارک، مرکز خرید ستاره باران، پیاده راه تربیت، مرکز خرید میلاد نور، برج تجاری بلور، مرکز خرید اطلس و …. از مهمترین مراکز خرید تبریز به شمار می آیند. در اینجا به ذکر آدرس مهمترین مراکز خرید تبریز اشاره می کنیم:
1.بازار تبریز: تبریز- خیابان جمهوری اسلامی ایران- واقع در خیابان شهید مدنی.
2.مجتمع تفریحی تجاری لاله پارک: تبریز- واقع در میدان شهید فهمیده.
3.مرکز خرید اطلس: تبریز- بلوار ولی عصر- خیابان همافر غرب – میدان اطلس.
4. پیاده راه تربیت تبریز: تبریز- میدان ساعت- خیابان امام خمینی (ره)- پیاده راه تربیت.
5.مرکز خرید ستاره باران: تبریز- میدان جهاد یا نصف راه – خیابان 22 بهمن – مقابل شرکت نفت.

غذاهای سنتی تبریز

خورشت هویج تبریز
خورشت هویج تبریز

تنوع بالای غذاهای سنتی در تبریز باعث شده تا این شهر، به شهر غذاهای خوشمزه شهرت یابد. همچنین فراوانی غذاهای محلی تبریز یکی از دلایل مهم پر مخاطب بودن این شهر نزد گردشگران است. از مهمترین غذاهای سنتی تبریز می توان به کوفته تبریز، آبگوشت دیزی، دویماج، دلمه برگ مو، کوکوی لوبیا سبز، قارنی یاریخ، آش میوه، آش دوغ، آش اوماج، آش گوجه و …. اشاره نمود.

کوفته تبریزی

قدیم‌ترها گوشت را در هاون می‌کوبیدند، اما حالا دیگر باوجود فراوانی گوشت ‌چرخ‌کرده، کمتر کسی سراغ هاون را می‌گیرد. مواد اولیه این غذای بی‌نظیر را پیاز، سبزی خوش‌بو، گوشت‌ چرخ‌کرده، برنج و لپه کوبیده تشکیل می‌دهند.

در داخل کوفته نیز آلو، گردو، پیازداغ، زرشک و معمولا تخم‌مرغ درسته قرار می‌دهند. یک سس خوش‌مزه نیز از آب و زعفران و رب گوجه‌فرنگی درست می‌کنند. کوفته‌ها را درون سس گذاشته و به‌تنهایی یا با سبزی و ماست و ترشی نوش‌جان کرده و لذت می‌برند.

کوکو لوبیاسبز

در راهنمای سفر به تبریز با کوکولوبیا سبز آشنا خواهید شد. لوبیاسبز تر و تازه، هویج و سیب‌زمینی را به صورت نگینی خرد کرده و می‌پزند. وقتی سرد شدند، به آن‌ها تخم‌مرغ می‌زنند. این معجون با افزودن گردو ریزشده، زرشک، پیازداغ، بکینگ‌پودر، نمک، زردچوبه و البته زعفران، مزه‌دار و بعد سرخ می‌شود. این غذای ساده با یک ظرف سوپ داغ و نان تازه بی‌نظیر است.

آش اوماج

آرد را با آب، نمک و زردچوبه مخلوط کرده و خمیر درست می‌کنند. با ریز کردن خمیر و کنار گذاشتن، آن را خشک می‌کنند. بعضی‌ها نیز خمیر را رنده کرده و پیازداغ، عدس و آب قلم را می‌جوشانند و سبزی معطر به آن می‌افزایند. عدس‌ها که پخته شد، اوماج را اندک اندک اضافه می‌کنند. در این مرحله بالای سر قابلمه باید باشید تا مبادا اوماج‌ها به‌هم بچسبند.

قارنی یاریخ

غذای دیگری که در راهنمای سفر به تبریز به آن می‌پردازیم، قارنی یاریخ یا همان بادمجان شکم‌پر است. سس این غذا با سیر، پیازداغ، گوشت چرخ‌کرده، گوجه‌فرنگی و رب گوجه‌فرنگی و جعفری درست می‌شود.

تکلیف بادمجان‌ها هم که روشن است. از وسط نصف می‌شوند و در تابه سرخ می‌شوند. بعد شکم هر کدام را با سس پر کنید. وقتی نیم ساعتی روی حرارت ملایم بمانند، مزه‌ها به‌خورد هم می‌روند و طعم نابی می‌گیرند.

رستوران های تبریز

رستوران ایمانی در تبریز

رستوران ایمانی در تبریز

در سطح شهر تبریز رستوران های زیادی وجود دارد، که همگی آن ها دارای انواع غذاهای ایرانی و بین المللی هستند. مراجعه ی بی شمار گردشگران داخلی و خارجی به تبریز منجر به شکل گیری رستوران های بسیاری با تنوع منوی غذایی شده است. از طرفی نیز تعداد بالای رستوران های تبریز انتخاب آن ها را برای گردشگران مشکل نموده است.

از مهمترین رستوران های تبریز می توان به رستوران سنتی برکه، رستوران سنتی و باغ آنا، رستوران گاز ماخ، رستوران حاج علی، رستوران ائل گلی، فوت کورد لاله، فوت کورد مرکز خرید اطلس ، سفره خانه ی سنتی قائم مقامی، رستوران مظفریه (اوزون کباب) و …. اشاره نمود.

بهترین رستوران های تبریز با قیمت مناسب

مگر می‌شود به تبریز رفت و از عطر و بوی غذاهای اصیل این شهر، مست نشد؟ در ادامه از بهترین رستوران های تبریز با قیمت مناسب می‌گوییم. این رستوران‌ها عبارتنداز:

  • رستوران حاج علی تبریز
  • رستوران گازماخ تبریز
  • رستوران بام تبریز

بهترین رستوران ها تبریز با موسیقی زنده

بد نیست بدانید در بعضی از رستوران‌های تبریز، گروه‌های موسیقی خیلی خوبی حضور داشته‌اند که با نواختن آهنگ‌های آذری و ایرانی، لذت خوردن غذا را چندبرابر کرده‌اند. در ادامه راهنمای سفر به تبریز این رستوران‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد تا حتما یک روز را به یکی از آن‌ها اختصاص دهید. بدون شک آن روز، یکی از به‌یادماندنی‌ترین روزهای سفرتان است.

  • رستوران سنتی و باغ آنا
  • رستوران مظفریه
  • رستوران سنتی یاقوت

رستوران های سنتی تبریز

اگر شما هم فکر می‌کنید که خوردن غذاهای سنتی در رستورانی که دارای معماری سنتی و اصیلی است، بیشتر می‌چسبد، لذت صرف وعده‌ای غذا در رستوران سنتی را حتما در برنامه‌تان بگنجانید. پس اگر در طول اقامت در تبریز هوای کباب‌ها و کوفته‌های خوشمزه این شهر را کردید، به رستوران‌هایی که در ادامه راهنمای سفر به تبریز معرفی می‌کنیم، حتما سر بزنید.

  • رستوران دلستان
  • رستوران برکه
  • رستوران باغ آنا
آدرس بهترین رستوران های تبریز
1.رستوران سنتی قائم مقامی تبریز: تبریز- خیابان شش گلان- قبل از پل قاری، واقع در کوچه یخچال.
2.رستوران سنتی برکه تبریز: تبریز – آذرشهر – واقع در کمربندی سردرود.
3.رستوران و باغچه ی سنتی برکه تبریز: تبریز- کمربندی سردرود- بین زیر گذر اول و زیر گذر دوم.
4. رستوران مظفریه تبریز (اوزون کباب، خانه کباب مظفریه): تبریز- پارک ائل گلی- جنب مجتمع ورزشی سایمان.
5.رستوران حاج علی تبریز: تبریز- خیابان تربیت- جنب مسجدامام حسن (ع).
6.رستوران گازماخ تبریز: تبریز- کوی ولیعصر- انتهای خیابان شریعتی شمال- ضلع شمالی میدان بهارستان- واقع در نبش ده متری مقدم.
7.رستوران ایپک یولی تبریز: تبریز- خیابان دارایی دوم- واقع در مرکز تجاری کاسپین.
8.رستوران ائل گلی تبریز: تبریز- خیابان شاه گلی- واقع در فلکه ائل گلی تبریز.
9.فوت کورد لاله تبریز: تبریز- اتوبان پاسداران- بعد از میدان فهمیده- واقع در مجتمع تجاری لاله پارک تبریز.
10.فوت کورد مرکز خرید اطلس تبریز: تبریز- کوی ولیعصر- خیابان همافر غرب- واقع در میدان اطلس تبریز.
11.رستوران ایمانی تبریز: تبریز- کمربندی سردرود.

کافی شاپ های تبریز

بهترین کافی شاپ های تبریز

از آنجایی که همه ساله تبریز میزبان جمعیت گردشگرانی از سراسر دنیا می‌باشد به همین خاطر در این شهر کافه‌ها و رستوران‌های زیادی حضور دارند. بهترین کافی شاپ های تبریز که می‌خواهیم به شما معرفی کنیم عبارتنداز:

  • کافه باران تبریز
  • کافه پارادایس
  • کافه باقلوای لاله تک

کافی شاپ های تبریز برای تولد

لیست بهترین کافه‌ها و رستوران‌های تبریز که برای برگزاری جشن تولد مناسب هستند، در راهنمای سفر به تبریز عبارتند از:

  • پونه
  • هما
  • پامفیلیا

کافی شاپ های ارزان تبریز

از جمله کافی شاپ‌های معروف در تبریز که هر یک طرفداران خاص خود را دارند، کافی‌شاپ‌های ارزان هستند. قیمت مناسب‌ این کافی شاپ‌ها از جمله مزایای آن‌ها است. این کافی شاپ‌ها عبارتنداز:

  • قهوه‌ خانه اسرافیل تبریز
  • کافه رز تبریز
  • کافه کیوسک تبریز

هتل های تبریز

شهر تبریز به جهت اینکه هر ساله میزبان گردشگران بسیاری می باشد، دارای هتل های بی شماری است. هتل های تبریز همچنین دارای امکانات قابل توجهی هستند. از بهترین هتل های تبریز می توان به هتل لاله پارک تبریز، هتل لاله کندوان تبریز، هتل پارک ائل گلی تبریز،هتل شهریار تبریزو …. اشاره نمود. این هتل ها در تبریز به جهت دارا بودن امکانات به روز و همچنین سطح بالای رضایتمندی مشتریان خود، بهترین هتل های تبریز به شمار می آیند.

هتل لاله پارک تبریز

در اتوبان پاسداران هتل پنج ستاره لاله پارک تبریز قرار دارد که در سال ۱۳۹۵ از آن بهره‌برداری شد. هتل لاله پارک تبریز در ۱۴ طبقه بنا، ساختمان هتل متشکل از ۲۲۰ باب اتاق و سوئیت اقامتی مدرن است. این هتل مجهز به تمامی امکانات رفاهی و دارای موقعیت مکانی مناسبی بوده که دسترسی مطلوبی به گردشگاه ائل گلی و فرودگاه تبریز دارد.

رزرو سریع هتل در تبریز، شهر لبریز از برترین ها
ادامه مطلب

آدرس: تبریز، اتوبان پاسداران، میدان شهید فهمیده، جنب مرکز خرید لاله پارک

هتل پارس ائل گلی تبریز

در ۲۹ اسفند ماه سال ۱۳۸۰ در بام شهر، هتل پارس ائل گلی تبریز به بهره برداری رسید. برج اصلی هتل نمای زیبای شیشه‌ای داشته و در ۱۷ طبقه بنا متشکل از ۱۷۸ باب اتاق و سوئیت اقامتی مدرن و مجهز به امکانات رفاهی مناسب است.

آدرس: تبریز، جاده ائل گلی، مشرف به پارک ائل گلی

هتل گسترش تبریز

در راهنمای سفر به تبریز با هتل گسترش آشنا خواهید شد. هتل چهار ستاره بين المللی گسترش در ۱۱ طبقه با دارا بودن حدود ۱۴۵ اتاق و سوئيت متنوع در یکی از بهترین و مرکزی‌ترین منطقه های شهر تبریز واقع شده است. هتل گسترش تبریز در سال ۱۳۹۵ آخرین بازسازی را داشت. ساختمان هتل با امكانات رفاهی عالی و چشم اندازی زيبا یکی از هتل های پرطرفدار تبریز است.

آدرس: تبريز، چهار راه آب رسان

هتل بین المللی تبریز

هتل چهار ستاره بین المللی تبریز با مساحت ۵۰۰۰ متر مربع در قلب شهر تبریز در سال ۱۳۵۱ افتتاح و آخرین بازسازی آن در سال ۱۳۹۵ انجام گرفته است. ساختمان هتل بین المللی تبریز با معماری منحصر به فرد و فضاهای داخلی دلپذیر و فرح بخش در ۵ طبقه و ۱۳۳ باب اتاق با امکانات بسیار متنوع احداث گردیده است.

آدرس: تبریز، خیابان امام خمینی، نرسیده به فلکه دانشگاه

هتل سارای تبریز

مزایای هتل سارای تبریز 8 طبقه می‌توان به نزدیکی به مسجد کبود و بازار تاریخی تبریز اشاره نمود. هتل با ۲۹ باب اتاق و سوئیت با پرسنلی مجرب و آموزش دیده با افتخار آماده میزبانی از شما میهمانان گرامی می‌باشد.

آدرس: تبریز، خیابان مدرس (بهادری سابق)، روبروی مسجد کبود

هتل اهراب تبریز

در سفر به تبریز به معرفی هتل اهراب تبریز می‌پردازیم. ساختمان نوساز هتل سه ستاره اهراب تبریز  در ۵ طبقه بنا واقع در خیابان امام خمینی در سال ۱۳۹۵ افتتاح گردید. هتل دارای ۴۷ باب اتاق و سوئیت اقامتی با امکانات رفاهی مناسب می‌باشد.

آدرس: تبریز، خیابان امام خمینی، چهار راه باغ گلستان، خیابان اهراب

پارک های تبریز

ائل گولی تبریز

ائل گلی تبریز

پارک ها نیز از دیگر جاذبه های گردشگری شهر تبریز به شمار می آیند. ائل گلی تبریز، تفرجگاه عون ابن علی (عینالی)، پارک مره خونی، پارک مفاخر آذربایجان (مقبره باقر خان)، پارک تپه پرچم، پارک ارم، پارک فرشتگان، پارک اوتیسم، پارک باغمیشه (قارتال باغی)، باغ شمس و …. از جمله بهترین پارک های تبریز به شمار می آیند.

پارک های تبریز برای چادر زدن

در ماه‌هایی از سال شاهد چادرهای رنگی مسافران در پارک‌های مسافر تبریز هستیم. صدای خنده و شادی مردم و همچنین بازی بچه‌ها در پارک می‌پیچد که باعث می‌شود تا جو تبریز، زیباتر از چیزی که بوده و هست، شود.

  • پارک شمیم پایداری
  • پارک یادگار امام
  • پارک مسافر تبریز
  • پارک ائل گلی

پارک های تبریز برای عکاسی

پارک‌ها در فضای شهری باعث ایجاد آرامش، تلطیف حال و هوای شهر و همچنین رفع روزمرگی و سختگی کار می‌شوند. پارک‌ها حداقل نیاز شهرها بوده‌اند؛ از این رو احداث آن‌ها در برنامه‌های شهرداری‌ها قرار دارد. در راهنمای سفر به تبریز پارک‌های تبریز برای عکاسی عبارتنداز:

  • پارک جنگلی عینالی
  • پارک ائل باغی
  • باغ گلستان
  • پارک مشروطه
  • پارک جنگلی عباس میرزا
  • باغ شهر تبریز

پارک های تبریز با شهربازی

از جمله مکان‌های بسیار مناسب برای گذراندن اوقات در کنار خانواده و دوستان پارک‌ها و شهربازی‌ها هستند. در ادامه‌ پارک‌های تبریز با شهربازی را معرفی می‌کنیم که عبارتنداز:

  • پارک مینیاتوری تبریز
  • شهربازی سرزمین عجایب
  • گیم لند بوم بلاک
  • شهر بازی رویال
در زیر به ذکر آدرس مهمترین پارک های تبریز می پردازیم:

آدرس پارک ائل گلی تبریز: تبریز- بزرگراه کسایی- بالاتر از خروجی تفرجگاه ائل گلی – ضلع جنوبی بزرگراه شهید کسایی.
آدرس پارک عون ابن علی (عینالی) تبریز: تبریز- بزرگراه پاسداران- جنب ایده لو.
آدرس باغ شمس تبریز: تبریز- بلوار فارابی (چایکنار)، مابین آبرسان و پل قاری.

آدرس پارک باغمیشه تبریز: تبریز- میدان شهید فهمیده.

معروف‌ترین محله‌های تبریز

در راهنمای سفر به تبریز بد نیست با محله‌های معروف شهر هم آشنا شوید. برای خرید خانه و سکونت، منطقه جنوب و شرق شهر را پیشنهاد می‌دهیم. این مناطق، از جمله گران‌ترین و لوکس‌ترین قسمت‌های تبریز بوده و گران‌ترین محله برای سکونت محله ولیعصر است که سه قسمت مرکز، شمال و جنوب دارد.  ولیعصر در دسته برترین مناطق مسکونی تبریز است.

محله ائل گلی یکی دیگر از محله‌های لوکس تبریز، آب و هوای دلپذیری دارد. همچنین محله زعفرانیه و قسمت جنوبی آن یعنی محله میرداماد نیز از معروف‌ترین محله‌های تبریز هستند.

هزینه سفر به تبریز

هزینه سفر به تبریز به عوامل متعددی بستگی دارد که شامل مسافت از شهر مبدا، نحوه حمل و نقل، مدت اقامت، انتخاب هتل و رستوران، فعالیت‌های گردشگری و سایر هزینه‌های شخصی مربوط می‌شود.

سوغاتی های تبریز

تبریز شهری در ایران است که در کنار بناهای تاریخی و زیبایش، سوغات‌های متنوع و خوشمزه‌ای نیز دارد. در راهنمای سفر به تبریز از معروف‌ترین سوغات تبریز می‌گوییم که شامل موارد زیر است:

  • ایشلی کوکه
  • آجیل تبریز
  • مربای گل
  • سفال و سرامیک
  • قلم زنی
  • قرابیه
  • انواع شیرینی

وسایل حمل و نقل عمومی در تبریز

مترو تبریز

تقریبا تمام سطح شهر را متروی تبریز پوشش می‌دهد. هم برای رفت و آمد تبریزی‌ها خطوط متروی این شهر مناسب است و هم برای مسافرانی که بدون خودرو به این شهر سفر می‌کنند.

اتوبوس های BRT تبریز

اتوبوس‌های تبریز دارای دو دسته اتوبوس‌های تندرو (BRT) و اتوبوس‌های خطی هستند. اتوبوس‌های تندرو دارای چهار خط می‌باشند که از میدان‌ها و چهارراه‌های مهم شهر می‌گذرند.

تاکسی در تبریز

در تبریز تاکسی‌های متعددی وجود دارند که به تمام نقاط شهر رفت‌وآمد دارند. برای مثال تاکسی‌هایی نظیر فرودگاه و راه آهن، تاکسی‌ های آنلاین، ترمینال، تاکسی سرویس و بسیاری دیگر.

پایانه های مسافربری تبریز

فرودگاه تبریز

فرودگاه تبریز که به نام شهید مدنی نیز آن را می‌شناسند، یکی از فرودگاه‌‌های قدیمی و پرترافیک ایران بوده که به عنوان یکی از چهار فرودگاه آسمان باز است.

ترمینال های تبریز

  • پایانه اتوبوسرانی مرکزی تبریز

از ترمینال مرکزی تبریز برای سفر به شهرهای دیگر ایران استفاده کنید.

  • پایانه اتوبوسرانی شمال غرب تبریز

از ترمینال شمال تبریز برای سفر به شهرهای شمالی استان‌های آذربایجان، می ‌توانید استفاده کنید.

راه آهن تبریز

از ایستگاه‌های قدیمی و مهم راه آهن در ایران ایستگاه راه آهن تبریز است که به شهرهای داخلی و خارجی نظیر مشهد، تهران، مراغه، کرج، جلفا، قزوین و وان ترکیه راه دارد.

بیمارستان های تبریز

بیمارستان های دولتی تبریز

  • بیمارستان امام رضا

آدرس بیمارستان: تبریز – خیابان دانشگاه – آخر خیابان گلگشت

تلفن بیمارستان: 04133373901

  • بیمارستان ۲۹ بهمن

آدرس بیمارستان: تبریز – بلوار ۲۹ بهمن

تلفن بیمارستان: 04133307000

  • بیمارستان باباباغی

آدرس بیمارستان: تبریز – جاده فرودگاه باباباغی

تلفن بیمارستان: 04132664010

  • بیمارستان بهبود

آدرس بیمارستان: تبریز – خیابان ارتش جنوبی – نرسیده به چهار راه باغشمال

تلفن بیمارستان: 04135538701

بیمارستان های خصوصی تبریز

  • بیمارستان آذر

آدرس بیمارستان: تبریز – میدان قونقا باشی – اول خیابان خیام

تلفن بیمارستان: 07136581490

  • بیمارستان زکریا

آدرس بیمارستان: تبریز – خیابان مدرس – پلاک ۴۶ – بیمارستان زکریا – وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی

تلفن بیمارستان: 07135261352

  • بیمارستان شمس

آدرس بیمارستان: تبریز – مابین چهار راه آبرسان و چهار راه عباسی – بیمارستان شمس تبریز

تلفن بیمارستان: 07136583030

  • بیمارستان ولی عصر (بیمارستان بین المللی تبریز)

آدرس بیمارستان: تبریز – ابتدای زعفرانیه – میدان افلاک نما

تلفن بیمارستان: 07133297466

جمع‌بندی

سفر به تبریز به دلایل متعددی پیشنهاد می‌شود. تبریز یکی از شهرهای مهم و دیدنی ایران است که دارای جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، طبیعی و صنعتی بسیاری بوده. تبریز با فرهنگ بومی غنی، صنایع دستی معروفی همچون قالیبافی و میناکاری اش مشهور است.

ما در این مقاله راهنمای سفر به تبریز سعی کردیم تا از این شهر با تمام جزئیتاش به شما عزیزان بگوییم. اگر سفری به این شهر در پیش رو دارید این مقاله را حتما مطالعه کنید.

از آنجا که تبریز یکی از بزرگترین شهر های گردشگری ایران محسوب می شود، دارای جاذبه های گردشگری بیشماری می باشد. این شهر بهترین مراکز خرید، پارک ها، هتل ها و همچنین بهترین جاذبه های تاریخی و گردشگری و …. را در بر دارد.

همچنین تبریز دارای تنوع صنایع دستی، غذاهای سنتی و رستوران ها نیز می باشد. این شهر به جهت اینکه هر ساله در فصول مختلف مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بسیاری قرار دارد، امکانات رفاهی قابل توجهی را نیز می تواند در اختیار گردشگران قرار دهد. از اینرو می تواند گزینه ای مناسب جهت سفر در فصول مختلف سال به شمار آید.

3.5/5 - (4 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر