لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> کوه پردیس جم یا کوه پدری کجاست؟
کوه پردیس جم - کوه پدری

کوه پردیس جم یا کوه پدری کجاست؟

نام جنوب ایران که بر زبان می‌آید، گرمای تابیده در تن اهالی شهرهای جنوبی را به‌خاطر می‌آوریم. استان بوشهر از مناطق خاص ایران به‌حساب می‌آید که در هر گوشه آن، موقعیتی برای سفر و تفریح را به گردشگران می‌دهد. قصد داریم به جاذبه‌ای متفاوت و جالب به نام کوه پردیس جم در این استان سر بزنیم که با قد بلند خود در مسیر سفر به این استان خودنمایی می‌کند. در این مقاله همراه ما باشید تا با کوه زیبای پردیس یا پدری و شایعات مختلف پیرامون آن بیشتر آشنا شوید که نظر بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده است.

کوه پردیس جم یا کوه پدری کجاست؟

کوه پدری کجاست؟

وقتی به‌قصد بازدید از جاهای دیدنی بوشهر راهی این استان می‌شوید بهتر است بدانید کوه پردیس در اینجا کجاست. کوه پردیس جاذبه‌ای طبیعی در استان بوشهر، در مسیر جاده قدیم سیراف به جم است. کوه زیبای پردیس جم در فاصله 270 کیلومتری از مرکز بوشهر واقع شده است.

مسیر دسترسی به کوه پردیس جم

برای رفتن به کوه پردیس از مبدأ شهر بوشهر، باید اول خود را به بندر سیراف برسانید و بعد از آن به سمت جم حرکت کنید. این جاذبه در اطراف شهرستان جم و در مسیر جاده قدیم است؛ به‌جای عبور از بزرگراه جدید سیراف به جم، باید از محور قدیمی به راهتان ادامه دهید. کوه پردیس در فاصله 12 کیلومتری در این مسیر واقع شده است.

دسترسی به این جاذبه از طریق فرودگاه نیز ممکن است؛ می‌توانید با تهیه بلیت بوشهر و بعد از آن استفاده از تاکسی یا اتوبوس‌ به کوه پردیس جم بروید. گفته می‌شود که به لطف سکوهای گازی و نفتی در شهر جم و تأسیس سه شهرک بزرگ در این منطقه، به‌تازگی از فرودگاه جم یک پرواز در هفته نیز انجام می‌شود.

بهترین فصل بازدید از کوه پردیس جم

بهترین فصل بازدید از کوه پردیس جم

جنوب ایران با دیدنی‌های جذاب و چشم‌نوازی که دارد مقصد بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی است. در جنوب ایران و استان بوشهر می‌توانید شاهد شگفتی‌های زیبای طبیعت باشید که در هر جایی پیدا نمی‌کنید. با وجود اقلیم متفاوت نیمه جنوبی کشور، بیشتر گردشگران سعی می‌کنند سفر‌های زمستانی خود را به گشت‌وگذار در جاذبه های این منطقه بگذرانند.

اهالی جنوب بهتر از هر کسی تحمل گرما و شرجی این منطقه را دارند و پیشنهاد می‌کنیم اگر تحمل گرما را ندارید و قصد لذت‌بردن از طبیعت در هوای خوش دارید؛ اصلاً تابستان را برای سفر به این شهر انتخاب نکنید. اوایل بهار، فصل پاییز و زمستان، انتخاب بسیار خوبی برای بازدید از جاذبه طبیعی کوه پردیس جم است.

قلعه خورموج بوشهر
ادامه مطلب

پوشش گیاهی منطقه

کوه پردیس جم

کوه پردیس در میان رشته‌کوه‌های زاگرس قرار دارد و نسبت به هوای شرجی ساحل، معتدل‌تر است. اختلاف دمای ۱۰ درجه‌ای با سواحل منطقه به‌خوبی کیفیت هوا را نشان می‌دهد. آب و هوای این منطقه برای رشد گیاهان و درختان خاص جنوبی بسیار مناسب است. آب و هوای اینجا سبب شده تا محصولاتی باکیفیت بالا در صنعت کشاورزی داشته باشند.

پرتقال، نارنگی، عسل، زیتون، مرکبات و خرمای خاص جم که محبوبیت بالایی دارد از جمله میوه‌‌های مرغوب کشت شده در این منطقه هستند. خرمای اینجا متفاوت از چیزی است که تا کنون خورده‌اید. خرمایی به‌اندازه آلبالو با شیره فراوان که در آن غرق می‌شود و در تولید قندهای رژیمی از آن استفاده می‌کنند. عسل اینجا نیز شهرت بسیاری دارد و گفته می‌شود در درمان بیماری‌ها و حتی ساخت داروهای مهم کارآمد است.

تاریخچه کوه پردیس جم

کوه پدری در میان ابرها

کوه پردیس یا پَدری در اطراف جم قرار دارد که با نقل‌های مختلف درباره آن، شهرت پیدا کرده است. قله این کوه که از چشم‌انداز جنوبی به شکل مخروط دیده می‌شود در راه سفر به جنوب نظر گردشگران را برای بازدید به خود جلب می‌کند. در مورد لقب این کوه به پدری گفته می‌شود که از دو کلمه پد و ری ساخته شده و در کنار هم‌معنای محافظ شهر سلطنتی را می‌دهد. اینجا در گذر زمان با  همسایگی شهر جم به کوه پردیس جم شهرت گرفته است.

برخی بر این باورند که کوه پردیس همان جام جهان‌نمای جمشید است، چون در آن زمان از این کوه و منطقه اطراف آن به‌عنوان یک آیینه برای دیدن سپاه دشمن استفاده می‌کردند. دیواره‌های صیقل یافته کوه و انعکاس نور در آن به شکل آینه درآمده و ادعای جام جهان‌نما را تقویت می‌کند.

وجود آتشکده‌ها، قلعه‌ها و سازه‌ها روی کوه و اطراف آن، حکایت از این دارد که کوه پردیس برای هخامنشیان یک نقطه مهم استراتژیک بوده و در دوران بعدی تاریخ نیز، آن را به‌عنوان منطقه‌ای مهم در نظر می‌گرفتند. در زمان ساسانی و آل بویه از این کوه به دلیل ارتفاع از سطح دریا به‌عنوان برج دیده‌بانی استفاده می‌شد.

شایعه کوه پردیس جم

شایعات راجع به کوه پردیس جم

در روزگاری که در آن به سر می‌کنیم، شایعه ساختن و پروبال دادن به آن عادی شده است. کافی است در مورد موضوعی خاص یا حتی کم‌اهمیت سری به فضای مجازی بزنید تا ببینید چه خبر است. قبلاً که فضای مجازی چندان قدرتی نداشت این شایعات از زبان مردم می‌چرخید و با آب‌وتاب دادن به یک موضوع می‌شد از کاه، کوه ساخت.

در این میان برای کوه پردیس نیز شایعات بسیاری ساخته شده، اما پردیس کوهی نیست که از کاه ساخته شده باشد. از شفای بیماران لاعلاج گرفته تا قدرت جذب معجزه‌آسای کوه و درمان بیماری‌ها همه از شایعاتی است که پشت سر کوه جم گفته می‌شود؛ اما چیزی که علم آن را ثابت کرده باشد آلوده به این شایعات نیست.

جاهای دیدنی عسلویه
ادامه مطلب

معجزات کوه پردیس

برخی معتقدند که کوه پردیس نزدیک‌ترین نقطه به خورشید است و انرژی زیادی ساطع می‌کند؛ اما هیچ مؤسسه علمی تا کنون این ادعا را تأیید نکرده است. یا اینکه در زیر کوه منبع بزرگی از آب‌های زیرزمینی است و پردیس خاصیت مغناطیسی دارد و خودروهای زیادی را به سمت خود می‌کشاند که این موضوع تنها یک خطای دید ساده است. حتی برخی پا را فراتر می‌گذارند و مدعی هستند به دلیل سطح بالای انرژی این جاذبه، می‌تواند بیماری ایدز را که تمام پزشکان از درمان آن عاجز هستند درمان کند. همین خاصیت مغناطیسی که درباره این کوه مطرح است، بسیاری را بر این گمان واداشته که کوهنوردی در آن، می‌تواند سرطان را درمان کند. بهتر است که بشنوید و باور نکنید.

خواص درمانی کوه پردیس

خواص درمانی کوه پردیس

در اطراف کوه پردیس گیاهان کتیرا بسیاری رشد می‌کنند که با وجود خواص آن، در پزشکی و صنعت آرایشی کاربرد دارد. خرمای این منطقه بسیار خاص است و به آن خرمای خاصه می‌گویند و در درمان و تغذیه کاربرد و خواص بسیاری دارد. گفته می‌شود که عسل به‌دست‌آمده از کندو‌های طبیعی این کوه، می‌تواند جنبه درمانی نیز داشته باشد.

ارتفاع کوه پردیس چقدر است؟

ارتفاع این جاذبه از سطح دریا 1040 متر است. کوه پردیس از بسیاری کوه‌های اطراف خود قد کوتاه‌تری دارد؛ اما همان‌طور که می‌دانید، ارتفاع زیاد سبب شهرت آن نشده است.

گفته‌ها و شایعات پیرامون کوه پردیس واقعیت دارند؟

مسیر دسترسی به کوه پدری

انسان آگاه و امروزی هر چیزی را تا به چشم نبیند و یا دلیل منطقی بر آن پیدا نکند نمی‌تواند بپذیرد و خیلی ساده رد می‌شود. ظاهر متفاوت این کوه، موقعیت قرارگیری، جذب‌کننده و مغناطیسی بودن به دلیل خطای دید، کشف فسیل و اشیای باستانی و دیواره‌های آینه‌ای کوه جم، واقعیاتی است که همه دست‌به‌دست هم داده‌اند تا شایعات و خرافات متعددی در مورد این کوه ساخته شود که هیچ‌کدام صحت ندارد و تنها برداشت ذهن انسان است.

مثلاً همین نزدیک‌ترین نقطه در زمین به خورشید یا نزدیک‌ترین نقطه به خط استوا اساسی ندارد و خلاف آن ثابت شده است. مشخص‌کردن نزدیک‌ترین نقطه زمین به خورشید، اصلاً کار راحتی نیست. کره زمین به شکل بیضی دور خورشید می‌چرخد و در طول سال فاصله نقاط مختلف آن از خورشید تغییر می‌کند؛ پس این نظریه رد می‌شود.

کوهی به نام چیمبورازو که با ارتفاع ۶۲۶۳ متر در اکوادور واقع شده است، به‌عنوان دورترین نقطه از هسته زمین شناخته می‌شود و به همین سادگی، شایع مغناطیسی بودن و شفای بیماری را نیز رد می‌کند.

نکات مهم در بازدید از کوه زیبای پردیس جم

پیش از بازدید باید بدانید که مسیر پر پیچ و خمی در انتظار شماست و راه کمی خطرناک است و باید احتیاط کرد. اگر اهل کوهنوردی و ورزش نیستید بهتر است بی‌خیال این مسیر شوید و از دور به تماشای آن بنشینید. دوستداران کوهنوردی به جاذبه‌های طبیعی این‌چنینی توجه بیشتری دارند و مجهز راهی اینجا می‌شوند. آمادگی جسمانی بالا و مجهز بودن و داشتن یک راهنما در پیمایش این کوه بسیار مهم است.

کاخ بردک سیاه دشتستان برازجان بوشهر
ادامه مطلب

در حاشیه یا ارتفاع کوه پردیس خبری از امکانات رفاهی و گردشگری نیست. بهتر است از قبل کوله‌بار خود را از وسایل مورد نیازتان تجهیز کنید که در پیمایش دچار مشکل نشوید. از دارو و لباس مناسب گرفته تا مواد غذایی و آب آشامیدنی باید در اولویت تجهیزات همراهتان باشد.

جاهای دیدنی نزدیک کوه پدری

عسلویه

غروب آفتاب در ساحل عسلویه

بندر عسلویه شهری که بسیاری آن را به تجارت و صنعت می‌شناسد و جاذبه‌ های بکر گردشگری آن، در پشت ظاهر صنعتی پنهان مانده است. در سفر به بوشهر و استان هرمزگان، از بازدید جاهای دیدنی عسلویه مثل پارک ملی نایبند، جنگل حرا، ساحل بنود، آبشار درزو، چشمه کلات، روستای بندو و… غافل نشوید.

 منطقه گردشگری پارسیان

ساحل منطقه پارسیان

منطقه گردشگری پارسیان در استان هرمزگان است؛ بهشتی رؤیایی که از گردش در آن لذت خواهید برد. شهرستان پارسیان از توابع بندر لنگه است که در سال ۱۳۸۳ از آن جدا شد و به شهر تبدیل شد. کلات سرخ، مقبره برگوده، پیر زیارت و تنگه شو تاریکو از جاذبه‌های دیدنی منطقه گردشگری پارسیان به شمار می‌رود.

 ساحل مکسر

ساحل صخره ای مکسر

ساحل مکسر هرمزگان، جایی دیدنی در نزدیکی کوه پارسیان است که لذت گردش در سفر را با تماشای صخره‌های متفاوت ساحلی کامل می‌کند. از فرودگاه عسلویه تا این ساحل زیبا حدود ۱۱۰ کیلومتر فاصله است که می‌توانید یک نیمروز زیبا را در این ساحل برای خودتان بسازید.

جذر و مد، وزش بادهای تند و برخورد امواج خشن به صخره‌های ساحل مکسر، نمایی متفاوت و دیدنی از این جاذبه طبیعی ساخته که گردشگران بسیاری را به سمت خود می‌کشاند.

 جزیره لاوان

ساحل جزیره لاوان

لاوان جزیره‌ای زیبا با مساحت ۸۱ کیلومترمربع، سومین جزیره بزرگ هرمزگان بعد از کیش و قشم است. جزیره لاوان از دو بخش لاو به معنای سفید و وان به معنای نگهبان و محافظ است. این نام در سال ۱۳۳۷ بر روی این جزیره قرار گرفت و پیش‌ازاین به جزیره شیخ شعیب شهرت داشت. جزیره‌ای دیدنی که برای بازدید از تمام جاذبه‌های آن به‌ویژه ساحل زیبای لاوان باید راهی جنوب ایران شوید.

اقامت در بوشهر برای بازدید از کوه پدری

اتاق توئین هتل پلاس بوشهر

شما برای بازدید از چنین جاذبه‌ای باید به بوشهر زیبا بیایید. بازدید از جاذبه‌های بسیاری چون کوه پردیس در کنار سایر گشت‌ها ،کار یک روز نیست و بهتر است برای اقامت از هتل های بوشهر استفاده کنید. شما با اقامت در بوشهر می‌توانید به‌راحتی از این کوه زیبا و باشکوه نیز بازدید کنید. بهتر است دغدغه‌ای برای اقامت نداشته باشید و این بخش از سفر را با خیال راحت به ایران هتل آنلاین بسپارید.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم کوه پردیس شهرستان جم را آن‌گونه که هست ساده و زیبا، به‌دوراز خرافات و شایعات بی‌اساس به شما معرفی کنیم. کوهی باشکوه که اگر هم نسبت آن به جام جهان نمای جمشید اشتباه باشد، حداقل یادآور قدمت ایران باستان است و بازدید از آن خالی از لطف نخواهد بود.

4.7/5 - (10 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر