لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> شیراز
شیراز

شیراز

شیراز شهر گل و بلبل است؛ شهر حافظ و سعدی، شهر باغ های زیبای شیراز و بناهای تاریخی؛ در این شهر می توانید از هر نوع جاذبه ای دیدن كنید. از آثار باستانی گرفته تا مراكز خرید، از جاذبه های طبیعی گرفته تا پارك های دیدنی، همه و همه در شیراز به تعداد زیاد یافت می شود. با ما همراه باشید تا شما را با جاهای دیدنی شیراز آشنا كنیم. ما تمام اطلاعاتی را كه برای سفر به شیراز لازم دارید در اختیارتان قرار می دهیم.
قطعا شهری مانند شیراز با این همه جاذبه ی دیدنی هتل های باكیفیتی دارد. تنها كافی است وارد سایت ایران هتل آنلاین شوید تا لیست كاملی از هتل های شیراز را ببینید. حال هوشمندانه یكی را انتخاب و رزرو كنید. با رزرو هتل در شیراز می توانید آسوده خاطر به سمت این شهر حركت كنید و از بودن در آن لذت ببرید.

درباره ی شیراز

شیراز مركز استان فارس است. این شهر با مساحتی حدود 240 کیلومترمربع در جنوب غربی ایران قرار دارد. شیراز در منطقه کوهستانی زاگرس واقع شده و از آب و هوای معتدلی برخوردار می باشد. شیراز از سمت غرب به کوه دراک و از سمت شمال به کوه‌ های بمو، سبزپوشان، چهل‌ مقام و باباکوهی محدود می شود.
نام شیراز در کتاب ‌ها و اسناد تاریخی، با عناوین مختلفی مانند «تیرازیس»، «شیرازیس» و «شیراز» به ثبت رسیده‌ است. جمعیت شیراز بنا بر آخرین سرشماری كه در سال 1395 صورت گرفته چیزی بالغ بر 1869001 نفر تخمین زده شده است. زبان شیرازی ها فارسی است اما معمولا با لهجه ی شیرازی صحبت می کنند. پیش شماره تلفن شهر شیراز 071 است.

از معروف ترین محصولات کشاورزی شیراز می توان به انگور، لیمو، نارنج، خرمالو، ازگیل، شلیل، انار، گندم، انواع گلها و … اشاره كرد. شیراز به دلیل جاذبه‌ های تاریخی، دیدنی و طبیعی فراوانی كه دارد، همواره گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می كند. نكته ی آخری كه در مورد شیراز باید بدانید اینكه 15 اردیبهشت روز شیراز است. هر ساله در این روز برنامه های متنوعی در شیراز برگزار می شود.

تاریخچه ی شیراز

تصویر قدیم شهر شیراز

تصویر قدیم شهر شیراز
شهر شیراز یکی از قدیمی ‌ترین شهرهای استان فارس است. این شهر در همسایگی شهرهای فیروزآباد، کازرون، فسا، آباده، نی ریز و استهبان قرار دارد. قدمت شیراز به حدود 6500 سال پیش بر می گردد. این شهر در طول تاریخ بارها پایتخت سلسله های مختلف پادشاهی بوده است. سلسله هایی كه هر یك آثار جالبی از خود در شیراز بر جای گذاشته اند.

از پیشینه ی تاریخی شیراز اطلاعات چندانی در دست نیست؛ اما طبق گفته هایی كه وجود دارد این شهر بعد از تخریب شهر بسیار قدیمی اصطخر در نزدیکی مرودشت امروزی ساخته شده است. شیراز در قرن های چهارم و پنجم هجری قمری پایتخت سلسله ی آل بویه بوده است.

معرفی هتل پارس شیراز - از بهترین هتل های 4 ستاره شهر شیراز
ادامه مطلب

جاهای دیدنی شیراز

باغ ارم شیراز

باغ ارم شیراز

شیراز یكی از زیباترین شهرهای ایران است و جاهای دیدنی فراوانی دارد. لیست مهم ترین مكان های دیدنی شیراز به شرح زیر می باشد:
بازار وكیل
باغ ارم
آرامگاه شاهچراغ
مسجد نصیرالملك
آرامگاه حافظ
آرامگاه سعدی
مجموعه ی تخت جمشید
نقش رستم و نقش رجب
مجموعه ی تاریخی پاسارگاد
ارگ كریم خان
باغ نارنجستان
خانه ی زینت الملك
مسجد و حمام وكیل
مدرسه ی خان
موزه ی پارس

و …

آثار باستانی شیراز

تخت جمشید شیراز

تخت جمشید شیراز

شیراز شهری قدیمی است لذا آثار باستانی فراوانی دارد كه هر یك جاذبه ای تاریخی محسوب می شود. از جمله جاذبه های تاریخی شیراز می توان به موارد زیر اشاره كرد:
مجموعه ی زندیه كه شامل ارگ کریم خانی، عمارت کلاه فرنگی، بازار وکیل، مسجد وکیل، حمام وکیل و آب انبار وکیل می باشد.
مسجد نصیرالملك كه با نام مسجد صورتی نیز شناخته می شود. این مسجد با كاشی كاری های فوق العاده اش لقب دومین مسجد زیبای دنیا را نصیب خود كرده است.
مسجد عتیق كه قدیمی ترین مسجد شیراز است و یکی از بزرگ ترین و زیباترین مساجد جهان به شمار می رود.
دروازه قرآن كه از مشهورترین دروازه های تاریخی ایران است و در ورودی شهر شیراز از سمت اصفهان و مرودشت قرار دارد.

مراکز تفریحی شیراز

شهربازی ایران لند شیراز

شهربازی ایران لند شیراز

شیراز در کنار زیبایی‌ های تاریخی مراکز تفریحی بسیار جذابی دارد. لیست مهم ترین جاذبه های تفریحی شیراز به شرح زیر می باشد:
شهربازی ایران لند در مجتمع تجاری خلیج فارس
مجتمع ورزشی تفریحی تپه کاج
شهربازی گاندو
باشگاه پینت بال جنگلی شهید چمران
باشگاه پینت بال سیمرغ
و ….

طبیعت شیراز (جاهای دیدنی اطراف شیراز)

دریاچه ی مهارلو شیراز

دریاچه ی مهارلو شیراز

شیراز علاوه بر جاذبه های شهری، طبیعت بسیار زیبایی دارد كه دیدن از آن خالی از لطف نمی باشد. در ادامه به تعدادی از جاذبه های طبیعی شیراز اشاره می شود:
دریاچه ی مهارلو در 30 کیلومتری شیراز
تنگ دم اسب در کوهمره سرخی در ۵۰ کیلومتری جنوب شیراز و شرق روستای کره بس
دریاچه‌های هفت برم در ۵۵ کیلومتری شیراز
دشت ارژن در حاشیه ی جاده ی اصلی شیراز – بوشهر و۶۰ کیلومتری شیراز
تنگ تیزاب در ۲۸ کیلومتری شمال غرب سپیدان و ۹۰ کیلومتری شیراز
تنگ بستانگ در 140 کیلومتری شیراز
آبشار مارگون در 150 کیلومتری شیراز، در کنار روستای مارگون در غرب شهرستان سپیدان

مراکز خرید شیراز

شیراز بازارهای بسیار متنوعی دارد. از بازارهای سنتی و تاریخی با معماری اصیل ایرانی گرفته تا مجتمع های تجاری شیك و زیبا همگی در شیراز یافت می شود. در ادامه نام تعدادی از بازارهای شیراز آورده شده است:

بازار وكیل
سرای مشیر
بازار حاجی
بازار مسگرها
مجتمع تجاری خلیج فارس
مجتمع تجاری زیتون فارس
مجتمع تجاری آفتاب فارس
مجتمع تجاری سلطانیه
مجتمع تجاری حافظ
مجتمع تجاری هامون
مركز خرید انقلاب
مرکز خرید پی سی سنتر
مجتمع تجاری پارس
مجتمع تجاری الماس

آداب و رسوم شیراز

رسم خواستگاری و ازدواج در شیراز

رسم خواستگاری و ازدواج در شیراز
مردم شیراز نیز مانند هر نقطه دیگری از ایران آداب و رسوم خاص خود را دارند. مثلا در مراسم خواستگاری ابتدا مادر و خواهر داماد به خانه ی دختر می روند. اگر خانواده ی دختر راضی باشند، علاوه بر چای برایشان شربت هم می آورند. در غیر این صورت فقط با چای از آنها پذیرایی می كنند.
مراسم دیگری كه شیرازی ها قبل از ازدواج انجام می دهند رسم جالب رخت برون است. طی این مراسم خانواده ی داماد پارچه زیبایی را همراه با یك خیاط به نزد عروس می برند تا برای او لباس بدوزند. مادر داماد نیز هدیه ی ویژه ای به عروس می دهد.

از دیگر مراسمات شیرازی ها می توان به دست بوسون اشاره كرد. داماد پس از عقد با چند نفر از بزرگان فامیل به خانه عروس می رود و دست مادر زن خود را می بوسد. مادر زن نیز به منظور تشكر هدیه ای به او می دهد. از دیگر آداب و رسوم شیراز می توان به مراسمات قبل از عید نوروز اشاره كرد. مثلا رفتن به حوض ماهی در چهارشنبه ی آخر سال و حضور در شاهچراغ در زمان تحویل سال در شیراز رسم می باشد.

هتل ارزان قیمت در شیراز
ادامه مطلب

غذاهای سنتی شیراز

كلم پلوی شیرازی

كلم پلوی شیرازی
شیراز غذاهای سنتی بسیار متنوع و خوشمزه ای دارد. یکی از این غذاها کلم پلوی شیرازی است. این غذا با کلم قمری، گوشت چرخ کرده، سبزی (ترخون، شوید، ریحان و تره) و آرد نخودچی طبخ می شود. یخنی شیرازی نوعی آبگوشت است که مواد اولیه آن گوشت و نخود و پیاز و سیب زمینی می باشد. شکرپلوی شیرازی یک نوع پلوی شیرین است که از شهد شکر، برنج، زعفران و خلال بادام تهیه می شود.

آش ماست یكی دیگر از غذاهای مورد علاقه مردم شیراز می باشد. برای تهیه ی آش ماست از برنج و پیاز داغ و لپه و سبزی و ماست استفاده می كنند. آش سبزی نیز از محبوب ترین آش های شیرازی هاست. اهالی شیراز معمولا این آش را در مراسمات مختلف خود به عنوان نذری می پزند. در كنار غذاهای سنتی شیراز سالاد شیرازی، شیرینی مسقطی و خوردن فالوده ی شیرازی را هم فراموش نكنید.

رستوران های شیراز

رستوران سنتی سرای مهر شیراز

رستوران سنتی سرای مهر شیراز

تعداد رستوران ها و غذاخوری های شیراز بسیار زیاد است. اگر بخواهید بدون شناخت قبلی برای صرف غذا در شیراز اقدام كنید حتما دچار سردرگمی می شود. با ما همراه باشید تا تعدادی از بهترین رستوران های شیراز را به شما معرفی كنیم. یكی از قدیمی ترین رستوران های شیراز رستوران صوفی است. معماری سنتی این رستوران بسیار زیباست. در رستوران صوفی انواع غذاهای ایرانی، خاورمیانه و حتی ایتالیایی یافت می باشد.
رستوران هفت ‌خوان یكی دیگر از رستوران های خوب شیراز است كه در نزدیکی دروازه قرآن قرار دارد. در این رستوران انواع غذاهای ایرانی و فرنگی و فست ‌فود سرو می شود. پخش موسیقی زنده از دیگر مزایای این رستوران می باشد. از دیگر رستوران های باكیفیت شیراز می توان به رستوران سرای مهر، شرزه، شاطر عباس، خانه سنتی پرهامی، رستوران برنتین و رستوران رودكی اشاره كرد.

هتل های شیراز

هتل بزرگ شیراز

هتل بزرگ شیراز

با وجود جاذبه های دیدنی فراوانی كه شهر شیراز دارد طبیعی است كه دارای تعداد زیادی هتل خوب باشد. هتل بزرگ شیراز، هتل هما شیراز، هتل پارس شیراز و هتل چمران شیراز تنها چند نمونه از بهترین هتل های شیراز هستند. از دیگر هتل های خوب شیراز هتل پرسپولیس شیراز و هتل زندیه شیراز است. تنها كافی است وارد سایت ایران هتل آنلاین شوید تا بتوانید هتل های شیراز را با بهترین شرایط ممكن رزرو كنید.

سرای مشیر شیراز - ساعت بازدید و آدرس
ادامه مطلب

موزه های شیراز

موزه نظامی شیراز

موزه نظامی شیراز
شیراز شهری تاریخی است به همین دلیل موزه های فراوانی دارد. در برخی از موزه های شیراز می توانید اشیائ باارزشی را ببینید و در برخی دیگر از آثار نفیسی دیدن كنید. یكی از معروف ترین موزه های شیراز موزه ی پارس است. این موزه یك عمارت کلاه فرنگی با معماری اصیل ایرانی است. اشیاء موجود در موزه ی پارس متعلق به سه دوره پیش از تاریخ، دوره تاریخی و دوره اسلامی می باشد.
موزه ی تخت جمشید در محوطه ی تخت جمشید واقع شده و شامل آثار دوره ی هخامنشی است. موزه ی هنرهای تجسمی یا هنرهای معاصر شیراز با نام موزه ی هنر مشکین فام هم شناخته می شود. این موزه در خانه ی فروغ الملک قرار دارد. در موزه ی هنرهای تجسمی آثاری از هنرمندان معاصر فارس نمایش داده می شود.

موزه ی تاریخ طبیعی و تکنولوژی شیراز موزه ای با انواع گونه های جانوری، گیاهی و سنگواره هاست. این موزه شامل ۲۵۰۰ نمونه جانوری، ۶۰ گونه گیاه دارویی و انواع کانی ها و سنگ ها و فسیل ها می باشد. از دیگر موزه های معروف شیراز می توان به موزه ی نظامی، موزه ی سنگ هفت تنان، موزه ی آب، موزه نارنجستان قوام و موزه شاهچراغ اشاره كرد.

پارک های شیراز

پارك ملت شیراز

پارك ملت شیراز
از دیگر جاذبه های دیدنی شیراز پارك هایی است كه امكان انجام تفریحات مختلفی را برای گردشگران فراهم می كنند. یكی از معروف ترین پارك های شیراز پارک آزادی است كه با نام پارک شهر هم شناخته می شود. این پارک شامل بخش های مختلفی مانند شهربازی، دریاچه مصنوعی، تالار نمایش، غرفه های خوراکی، لانه پرندگان، آبنما و … می باشد.

لونا پارک از دیگر پارك های معروف شیراز است كه در نزدیکی دروازه قرآن قرار دارد. در این پارك می توانید از انجام بازی هایی مانند ترن هوایی، چرخ و فلک، موتورکراس و جمپینگ بادی لذت ببرید. از طرفی می توانید سوار بر آکروجت، سرسره آبشار، ماشین برقی، سفینه کشتی، جت اسکی و … شوید. از دیگر پارك های شیراز می توان به پارك بعثت، پارك كوهپایه و پارک حاشیه بلوار چمران اشاره كرد.

شیراز یكی از بهترین و زیباترین شهرهای گردشگری ایران است. این شهر به قدری جاذبه ی دیدنی و نكات جالب توجه دارد كه حتی ذكر نام آنها در یك مقاله نمی گنجد. با این حال ما تلاش كردیم به تمام آنچه كه شما برای سفر به شیراز نیاز دارید اشاره كنیم و در این مسیر پوشور و شوق راهنمایتان باشیم. تاكنون چند بار به شیراز سفر كرده اید؟ آیا تمام جنبه های جالب آن را دیده اید؟!

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر