لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
رشت

رشت

شمال ایران همواره یکی از محبوب ‌ترین مقاصد گردشگری کشور است. در این میان استان گیلان حرف اول را می زند. شهر رشت به عنوان مرکز این استان یکی از زیباترین شهرهای ایران است که جای بسیار مناسبی برای گذراندن تعطیلات به شمار می رود. امروز قصد داریم شما را با شهر رشت و جاهای دیدنی رشت آشنا کنیم و تمام اطلاعاتی را که برای سفر به این شهر زیبا لازم دارید در اختیارتان بگذاریم. پس با ما همراه باشید.

استان گیلان سرتاسر پر از زیبایی و جذابیت است. با این حال هر شهر و دیار از آن ویژگی های خاص خود را دارد و به طرز متفاوتی از مسافران دل می رباید. یکی از این شهرها شهر رشت است. این شهر پر از جاذبه های دیدنی و طبیعی است به همین خاطر طرفداران بسیاری دارد؛ لذا پیشنهاد می شود قبل از سفر به این دیار به فکر رزرو یکی از هتل های رشت باشید.

درباره ی رشت

شهر رشت مرکز استان گیلان و یکی از بزرگترین و پیشرفته ترین شهرهای ایران است. نکته جالبی که در مورد شهر رشت وجود دارد اینکه پرجمعیت‌ ترین شهر شمال ایران در بین سه استان مازندران و گیلان و گلستان است. از طرفی رشت بزرگترین و پرجمعیت ‌ترین شهر گیلک ‌نشین جهان و سومین شهر گردشگری ایران نیز است. با این اوصاف سفر به چنین شهری می تواند جذابیت های فراوانی به دنبال داشته باشد.
مردم رشت به لهجه‌ های مختلف زبان گیلکی صحبت می کنند. آب و هوای رشت معتدل شبه مدیترانه ‌ای است لذا در تابستان‌ گرم و شرجی و در زمستان‌ سرد و مرطوب است. شهر رشت بیشترین میزان بارش سالانه در بین شهرهای ایران را دارد به همین خاطر به شهر باران نیز معروف می باشد.

تاریخچه ی رشت

چهره ی قدیم شهر رشت

شاید برایتان جالب باشد که بدانید قدمت شهر رشت به سال 900 هجری قمری باز می گردد. البته در آن زمان رشت به صورت شهر نبوده بلکه به شکل یک قصبه در میان دو رودخانه ی گوهررود و سیاهرود قرار داشته است. تقریبا در قرن هشتم هجري برای اولین بار از رشت با نام شهر یاد شده است. البته نام قديمي آن دارالمرز يا دارالامان بوده و حتی قبل تر نیز آن را با نام بيه (محلی بین دو رود) می شناختند.
زمان رونق و درخشش شهر رشت، از زمان شاه عباس صفوی شروع شده و در زمان قاجار گسترش پيدا کرده است. جالب اینکه محلات رشت همواره با نام های قدیمی خود شناخته می شوند و جالب تر اینکه هر نام معمولا نشان دهنده ی شغل ساكنين آن در گذشته می باشد. رشت از سال ۱۰۰۴ هجری قمری به دستور شاه عباس مرکز استان گیلان شده است.

جاهای دیدنی رشت

عمارت کلاه فرنگی رشت

عمارت کلاه فرنگی و باغ محتشم رشت

یکی از معروف ترین و زیباترین جاهای دیدنی رشت عمارت کلاه فرنگی واقع در میان پارک شهر (باغ محتشم) است. سبزه میدان که به عنوان باغ مجسمه ‌های مشاهیر شناخته می شود در زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار بازسازی شده و از همان زمان مورد بازدید و توجه همگان قرار گرفته است.
خیابان علم الهدی یکی دیگر از جاهای دیدنی رشت است که از جذاب ‌ترین پیاده‌ راه‌ های ایران به شمار می ‌رود. این خیابان که سرتاسر سنگ فرش است امروزه به عنوان یکی از مهم‌ ترین جاذبه‌ های دیدنی رشت محسوب می شود. گوهررود یکی از دو رود مشهور و پر آب رشت است که درست از میان شهر عبور می‌ کند و مناظر فوق ‌العاده ای را به وجود می آورد.

آبشار ویسادار رضوانشهر
ادامه مطلب

آثار باستانی رشت

کاروانسرای لات رشت

کاروانسرای لات رشت

معمولا زمانی که نام یکی از شهرهای شمال ایران شنیده می شود ذهن ها به سمت جاذبه های طبیعی می رود اما رشت شهری شمالی است که دیدنی ‌های تاریخی فراوانی نیز دارد. از جمله آثار تاریخی رشت خانه ی میرزا کوچک خان جنگلی است. این بنا که امروزه یک خانه – موزه ی است همه روزه از ساعت 8 تا 13 و جمعه ها از ساعت 10 تا 17 میزبان گردشگران است.
خانه ی ابریشمی یکی از بناهای زیبای عصر قاجار است که در محله ی صیقلان رشت قرار دارد. كاروان‌ سرای‌ لات‌ كه‌ به عنوان‌ كاروان ‌سرای‌ شاه‌ عباسی‌ نیز شناخته می شود در فاصله‌ ی ۳۵ كیلومتری‌ جنوب‌ رشت‌ واقع شده است. پل خشتی لوشان واقع در شهرستان لوشان در جنوب استان گیلان و در مسیر رشت – قزوین در فاصله ی 93 کیلومتری از مرکز استان بر روی رودخانه ی شاهرود ساخته شده است.
مسجد صفی یکی از بناهای‌ تاریخی و مذهبی شهر رشت‌ است‌ كه‌ در دوره‌ ی صفویه بنا شده‌ است‌. پل گازروبار واقع در جاده ی رشت – صومعه سرا که بر روی رودخانه ی گازروبارساخته شده بنایی متعلق به دوره صفوی و قاجار است. میدان شهرداری مجموعه ای شامل ساختمان شهرداری، برج ساعت، موزه پست و ساختمان قدیمی هتل ایران است که متعلق به زمان پهلوی اول می باشد.

مراکز تفریحی رشت

پینت بال جنگلی سراوان رشت

پینت بال جنگلی سراوان رشت

یکی از جذاب ‌ترین مراکز تفریحی رشت پینت ‌بال پارک جنگلی سراوان است. در این پینت بال می توانید تجربه ی یک بازی هیجان ‌انگیز در یک محیط جنگلی را به دست آورید. شهر شادی رشت یکی از بزرگترین و هیجان انگیزترین مراکز تفریحی رشت است. این شهربازی می تواند اوقات خوب و خوشی را برای شما و همراهانتان به ارمغان بیاورد.
در باشگاه کارتینگ رشت می توانید تجربه ی سوار شدن بر ماشین های مسابقه را به دست آورید. جالب اینکه در این کارتینگ امکان سوار سدن بر ماشین مسابقه برای افراد بالای 6 سال فراهم است. لذا می توانید حتی فرزنداناتن را هم با خود ببرید و شور و هیجان این سواری را در کنار هم تجربه کنید.

طبیعت رشت (جاهای دیدنی اطراف رشت)

دریاچه ی سد سقالکسار رشت

دریاچه ی سد سقالکسار رشت

یکی از دیدنی ترین مناطق اطراف رشت ییلاق های واقع در مسیر دره ی رودخانه ی پل رود است که در نزدیکی روستای دیماین قرار دارد. رود دیناچال که در نهایت وارد یک منطقه ی جلگه ای می شود مناظر زیبایی را پدید می آورد. چشمه ی‌ آب‌ شور لاكان‌ که در دل‌ جنگلی زیبا قرار گرفته یکی از معروف ترین جاذبه های طبیعی رشت می باشد.
دریاچه ی سد سقالکسار (سد خاکی) در نزدیکی روستایی با همین نام دریاچه ‌ای زیبا با طبیعتی بسیار دیدنی است که فضای دل انگیزی را ایجاد کرده است. پارک جنگلی سراوان مکانی فوق العاده برای گردش های خانوادگی و دوستانه است. افراد در این مکان می توانند شاهد مناظر بی نظیری از طبیعت باشند و لحظات خوب و خوشی را در کنار هم بگذرانند.

جاهای دیدنی رشت
ادامه مطلب

مراکز خرید رشت

مرکز خرید گلسار رشت

مرکز خرید گلسار رشت

بازار بزرگ رشت بازاری سنتی است که علاوه بر عرضه ی ماهی و … دارای ۱۴ کاروانسرای قدیمی است. رشت علاوه بر این بازار مراکز خرید شیک و مدرنی هم دارد. در مرکز خرید گلسار که شامل ۶ طبقه است می ‌توانید کالاهایی مانند انواع پوشاک با برندهای مختلف، لوازم خانگی و … را خریداری کنید. مرکز خرید ایرانیان پاساژی ۱۳ طبقه شامل ۲ طبقه تجاری، ۴ طبقه پارکینگ و ۷ طبقه واحدهای خدماتی است.
مرکز خرید رز دارای دو شعبه سه طبقه است که در طبقه همکف کالاهای زنانه و طبقه اول و دوم کالاهای مردانه عرضه می شود. از دیگر پاساژهای رشت می توان به پاساژ سالار، تمدن، بزرگمهر، کویتی، علاءالدین، سپیدرود و … اشاره کرد.

آداب و رسوم رشت

رسم عروس گوله در رشت

رسم عروس گوله در رشت

مردم رشت نیز مانند هر شهر دیگری از ایران آداب رسوم خاص خود را دارند. از جمله مراسمات رشت نوروزخوانی است. در این مراسم که قبل از فرا رسیدن بهار انجام می شود افرادی به نام نوروزخوان به صورت دوره‌ گرد به شهرها و روستاهای اطراف می ‌روند و اشعاری در مدح و ستایش بهار می ‌خواندند.
عروس گوله رسم جالب دیگری در رشت است که نمایشی با سه نقش اصلی شامل غول، پیربابو و نازخانم است. عروس گوله در واقع ریشه در آیین نمایشی اسطوره ای مربوط به آغاز بهار دارد و در آن نمادهای سال کهنه و نو با هم به مبارزه می کنند و صحنه های جالبی را پدید می آورند.

غذاهای سنتی رشت

کباب ترش رشت

کباب ترش رشت

یکی از غذاهای محلی رشت کباب ترش است که از گوشت گوسفند، رب انار، انار ترش سابیده‌، پیاز، سیر، سبزی محلی، گردوی ساییده و روغن زیتون تهیه می شود. شوید قرمه غذای خوشمزه ی دیگری است که در تهیه ی آن از مرغ یا مرغابی، پیاز، شوید، گوجه سبز، شکر، روغن، نمک و فلفل استفاده می‌ شود. سیر قلیه از مرغابی یا قرقاول، لپه، سیر سبز، تخم‌ مرغ، آب نارنج، روغن، نمک و فلفل تهیه می شود.
کال کباب یک پیش ‌غذای خوشمزه است که با انار، گردو، سبزی‌ های معطر، بادمجان کبابی، آب انار، مرزنگوش و نمک درست می‌ شود. فسنجان رشتی با گوشت مرغابی، مغز گردو و رب انار طبخ می شود. انار آویج یا سنگه خورش با گوشت چرخ‌ کرده، پیاز رنده‌ شده، مغز گردوی ساییده، سبزی تازه، رب انار، زردچوبه، روغن، نمک و فلفل درست می شود و طعم بسیار خوبی دارد.

رستوران های رشت

رستوران شورکولی رشت

رستوران شورکولی رشت
یکی از بهترین رستوران های رشت شورکولی است که به معنای ماهی کولی شور است. شورکولی یکی از محبوب ترین رستوران های رشت است که در خانه ‌ای با حیاطی باصفا قرار گرفته و فضای دل نشینی دارد. در عوض رستوران رازقی که این نیز جزء محبوب ترین هاست محیط بسیار شیک و مدرنی دارد. دلیل محبوبیت این رستوران اجرای پیانو به صورت زنده و منوی غذای آن می باشد.

هتل های رشت (هتل های خوب رشت)

هتل بزرگ کادوس رشت

هتل بزرگ کادوس رشت

شهر رشت با وجود جذابیت هایی که دارد از محبوبیت بالایی برای سفر برخوردار می باشد به همین دلیل تعداد هتل های رشت واقعا زیاد است. لذا پیشنهاد می شود حتما قبل از سفر محل اقامت خود را تعیین کرده و برای رزرو هتل اقدام کنید. یکی از بهترین هتل های رشت هتل بزرگ کادوس رشت است که در قالب چهار طبقه در بلوار منظريه واقع شده است.
از دیگر هتل های خوب رشت می توان به موارد زیر اشاره کرد:
هتل آپارتمان صبوری رشت
خانه مسافر مهر رشت
اقامتگاه بوم گردی تلارخانه بردبار رشت
هتل پامچال رشت
هتل شبستان رشت

سوباتان تالش
ادامه مطلب

موزه های رشت

موزه ی باستان شناسی و مردم شناسی رشت

موزه ی باستان شناسی و مردم شناسی رشت

موزه‌ میراث روستایی گیلان یکی از بهترین موزه های رشت است. این موزه که در یک فضای باز تشکیل شده ۴۵ هکتار از پارک جنگلی سراوان را شامل می شود. موزه ی مردم شناسی و باستان شناسی رشت نمونه دیگری از موزه های دیدنی استان گیلان است که تاریخ را به تصویر می کشد. این موزه سال ها پیش خانه ‌ی میرزا حسین خان کسمایی آزادی ‌خواه، شاعر و روزنامه ‌نگار معروف دوره‌ ی مشروطیت بوده است.

پارک های رشت

پارک ملت رشت

پارک ملت رشت

یکی از زیباترین پارک های رشت پارک قصر بازی است. پارک قصر بازی رشت به عنوان اولین پارک سرپوشیده در شمال ایران دارای امکانات کامل تفریحی برای گردشگران است. از جمله امکانات این مجموعه کافی‌ شاپ و رستوران، سالن بولینگ، سالن بیلیارد، آمفی ‌تئاتر، پارکینگ و مرکز بازی های مهیج است.
پارک دانشجوی رشت مکانی مناسب برای گردش‌ های خانوادگی و دوستانه است. وجود یک آبگیر طبیعی که امکان قایقرانی و ماهیگیری نیز دارد بر زیبایی هر چه بیشتر این منطقه می افزاید. پارک ملت به عنوان یکی از قدیمی ترین باغ های رشت در گذشته با نام سیاه باغ شناخته می شده است. این مکان بعد از نوسازی به عنوان بوستان ملت افتتاح شده است.

شهر رشت مرکز استان گیلان یکی از بهترین شهرهای شمالی ایران برای مسافران است. این شهر پر از جاذبه های طبیعی و تاریخی و خانه های قدیمی است. رشت غذاهای بسیار خوشمزه و هتل های بسیار خوبی دارد. از طرفی از وجود آداب و رسوم جالبی بهره می برد. در رشت می توانید از موزه های بی نظیری دیدن کنید یا در پارک های بزرگی به تفریح و گردش بپردازید.
شهری مانند رشت همواره میزبان عده زیادی از مسافران است. کسانی که به این شهر شمالی سفر می کنند کوله باری از خاطرات خوب را با خود به منزل می برند و تا مدت ها روحیه شادابی دارند. آیا تاکنون به رشت سفر کرده اید و در دامان طبیعت آن قرار گرفته اید؟

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر