لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> سعدیه شیراز – آرامگاه سعدی بهشت دوستداران شعر و ادب فارسی
سعدیه شیراز - آرامگاه سعدی  بهشت دوستداران شعر و ادب فارسی

سعدیه شیراز – آرامگاه سعدی بهشت دوستداران شعر و ادب فارسی

سعدیه شیراز یا آرامگاه سعدی از جمله مقاصدی است که عاشقان شعر و ادب پارسی به بازدید آن می پردازند. حافظ و سعدی شیرازی شهرت جهانی دازند و مقبره و ارامگاه هر دو بزرگوار در داخل شهر شیراز واقع شده است. در کنار بازدید از جاذبه های تاریخی و طبیعی منحصر به فرد شیراز دیدار از آرامگاه این دو بزرگوار و عرض ارادت به محضر آن ها نه فقط در میان گردشگران داخلی بلکه در میان توریست ها نیز از فعالیت های مهم و خاطره انگیزی است که بعد از سفر درباره آن گفته و نوشته اند. هتل های زیادی در میان هتل های شیراز وجود دارند که فاصله کمی با آرامگاه سعدی و حافظ دارند.
بر همین اساس در این صفحه به معرفی تاریخچه، معماری و ساعات بازدید از آرامگاه سعدی و عکس سعدیه شیراز می پردازیم تا شما نیز بتوانید با برنامه ریزی مناسب در عین حال که از سایر جاذبه های طبیعی و تاریخی داخل و اطراف شیراز بازدید می کنید، به بازدید از آرامگاه سعدی نیز بپردازید.

سعدیه شیراز کجاست؟

سرزمین کهن ایران به عنوان مهد فرهنگ و علم، دانشمندان، ادبا و شاعران بسیاری را در طول تاریخ پرورش داده است. به ویژه شیراز محل زندگی یکی از سرشناس‌ترین شاعران ایران، سعدی شیرازی است که مزار او اکنون یکی از زیارتگاه‌های مهم شیراز است. سعدی را یکی از بزرگ‌ترین استادان ادب و شعر فارسی می‌دانند که سخنانش با دو دستاورد بزرگ بوستان و گلستان، دل بسیاری از مشتاقان را متاثر ساخته و ذهن بسیاری را بیدار کرده است.
هنوز پس از گذشت قرن ها از رحلت او، ارادتمندان و دوستداران باوفایش در اطراف آرامگاه سعدی گرد هم می آیند تا احترام خود را به این عالم بزرگوار نشان دهند و با مرور اشعار و یا قرائت فاتحه یادش را گرامی بدارند. بازدید از مقبره سعدی برای کسانی که با تورهای ایرانگردی یا شیرازگردی به شیراز سفر می کنند، ضروری است.

ادرس سعدیه شیراز

آرامگاه سعدی که به سعدیه نیز معروف است یکی از جاذبه های گردشگری شیراز است که در نزدیکی باغ زیبای دلگشا در خیابان بوستان واقع شده است.

سعدیه شیراز تا چه ساعتی باز است

آرامگاه سعدی همه روزه به جز روزهای تعطیل از ساعت 8 صبح تا 21:30 (بهار و تابستان) و از ساعت 8 صبح تا 20:30 (پاییز و زمستان) باز است.

سعدیه کجای شیراز است

آرامگاه سعدی که به آرامگاه سعدی نیز معروف است یکی از جاذبه های گردشگری شیراز است که در نزدیکی باغ زیبای دلگشا در خیابان بوستان واقع شده است.

تاریخچه سعدیه شیراز

تاریخچه سعدیه شیراز
محل کنونی این آرامگاه عمدتاً خانقاهی بوده که سعدی در آن سکونت داشته است. در قرن سیزدهم اولین مقبره برای بزرگداشت سعدی توسط شمس الدین محمد صاحب دیوانی وزیر اقاخان ساخته شد. بعدها این بنا در قرن هفدهم توسط یعقوب ذوالقدر والی شیراز ویران شد. اما در زمان فرمانروایی کریم خان زند بنای جدیدی به نام عمارت ملوکانه (عمارت سلطنتی) بر روی آثار مقبره گذشته ساخته شد.
این عمارت سلطنتی ساختمانی دو طبقه ساخته شده از آجر و گچ به همراه راهرویی بود که دو اتاق آن را احاطه کرده بود. مرمت آرامگاه سعدی با الهام از کاخ چهل ستون اصفهان در سال 1331 به پایان رسید.

معماری آرامگاه سعدی

مقبره سعدی بنای مربع شکل است که در میان باغی وسیع و پر از گل‌های زیبا و درختان سرو و حوض‌های سنگی قرار گرفته است. این بنا از دو ایوان عمود بر هم و 8 ستون تشکیل شده است که گنبدی فیروزه ای زیبا مانند تاجی بر سر آن قرار گرفته است. سنگ قبر سعدی در داخل اتاقی هشت ضلعی درست زیر گنبد فیروزه‌ای قرار دارد.
سنگ قبر مرمرین او در زمان قاجاریه شکسته شد. اما توسط علی اکبرخان قوام الملک شیرازی تعمیر شد و برخی از اشعار سعدی در مدح پیامبر بر آن منقوش گردید. بر روی هر هفت دیوار اتاق، ابیاتی از اشعار سعدی را می توان دید. در غرب بنا، رواقی ستون دار وجود دارد که بازدیدکنندگان را به آرامگاه دیگری متعلق به شوریده شیرازی هدایت می کند. او یکی دیگر از شاعران بزرگ قرن سیزدهم بود که بنا به وصیت خود در اینجا به خاک سپرده شد.

دیگر جاهای دیدنی آرامگاه سعدی

سعدیه شیراز و اشعار سعدی یکی دیگر از جاذبه های دیدنی آرامگاه سعدی، قنات سعدیه است که در عمق ده متری مقبره قرار دارد و در سمت چپ بنا به حوضچه ای هشت ضلعی به نام حوض ماهی می ریزد. قنات سعدیه جایی است که مردم لباس های خود را در حوض می شستند و معتقد بودند که از بیماری شفا می یابند. با این حال حوض پس از ساخت ساختمان بسته شد. امروزه در محله ای نزدیک مقبره جایی است که آب رقنات وی زمین جاری است.
در ساعات مشخصی از روز، زنان و مردان در این مکان جمع می شوند تا خود را در آب بشویند و طلب برکت داشته باشند. همچنین حوض دیگری در جلوی ساختمان با تعداد زیادی ماهی طلا وجود دارد که مردم در حین آرزو سکه های خود را در آن پرتاب می کنند. اعتقاد بر این است که اگر سکه ها توسط ماهی بزرگ دیده شود، آرزوها به حقیقت می پیوندد.
از دیگر بناهای واقع در آرامگاه سعدی، یک چایخانه سنتی در زیرزمین به همراه دو ساختمان آجری سفید به نام‌های دفتر سعدی و یک کتابخانه کوچک و محافظت شده به نام کتابخانه سعدی است.

یکی دیگر از جاذبه های نزدیک آرامگاه سعدی

شیراز همچنین خانه شاعر بزرگ دیگری به نام حافظ شیرازی است که محل دفن او (حافظیه شیراز) در مجاورت آرامگاه سعدی است. حیف است کسی با تورهای ایرانگردی یا شیرازگردی خود به شیراز سفر کند و حضرت حافظ را زیارت نکند.
یکی دیگر از جاذبه های گردشگری شیراز در نزدیکی آرامگاه سعدی، باغ تاریخی دلگشا متعلق به دوران پیش از اسلام است. از دیگر جاذبه های گردشگری نزدیک به آرامگاه سعدی می توان به باغ نارنجستان قوام، موزه هفت تنان، پارک کوهپایه و آرامگاه خواجوی کرمانی اشاره کرد.

رستوران‌های نزدیک آرامگاه سعدی

در نزدیکی مقبره سعدی چندین رستوران و کافه وجود دارد که پس از شیراز گردی های طولانی در شهر، می توانید در آن ها نفسی تازه کنید و قوای خود را بازبیابید. آنها عبارتند از فروشگاه و کافه بستنی سرونزا، کافه آرامیس، فست فود منیره و غذاخوری کریم خان.

هتل های شیراز نزدیک آرامگاه سعدی

اگر می‌خواهید شب را در نزدیکی آرامگاه سعدی بگذرانید، جایی که بتوانید به سایر جاذبه‌های گردشگری شیراز نیز دسترسی داشته باشید، هتل‌های خوبی در شیراز برای شما وجود دارد. اگر به دنبال هتل های لوکس و مدرن در شیراز هستید، می توانید هتل هما شیراز را به عنوان یکی از هتل های پنج ستاره شیراز انتخاب کنید. اما اگر با بودجه محدود سفر کنید، یک خوابگاه زیبا به نام خوابگاه نیلو شیراز در نزدیکی مقبره سعدی وجود دارد.

ساعت بازدید سعدیه شیراز

ساعت بازدید سعدیه شیراز همانطور که پیش تر نیز اشاره کردیم ، آرامگاه سعدی همه روزه به جز روزهای تعطیل از ساعت 8 صبح تا 21:30 (بهار و تابستان) و از ساعت 8 صبح تا 20:30 (پاییز و زمستان) باز است. آرامگاه سعدی هم اکنون یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری شیراز است که پذیرای دوستداران شعر و ادب فارسی است. اکیدا توصیه می شود از این آرامگاه زیبا دیدن کنید و بخشی از درخشان ترین خاطرات سفر به شیراز را در این فضای شاعرانه رقم بزنید.

فاصله آرامگاه سعدی تا نقاط مهم شیراز

فاصله بین سعدیه ( آرامگاه سعدی ) تا پاسارگاد : 133 کیلومتر – زمان : 1 ساعت و 42 دقیقه
فاصله بین سعدیه ( آرامگاه سعدی ) تا تخت جمشید : 58 کیلومتر – زمان : 57 دقیقه
فاصله بین سعدیه ( آرامگاه سعدی ) تا باغ دلگشا : 2 کیلومتر – زمان : 2 دقیقه
فاصله بین سعدیه ( آرامگاه سعدی ) تا حافظیه : 4 کیلومتر – زمان : 6 دقیقه
فاصله بین سعدیه ( آرامگاه سعدی ) تا بازار وکیل : 7 کیلومتر – زمان : 13 دقیقه
فاصله بین سعدیه ( آرامگاه سعدی ) تا حمام وکیل : 6 کیلومتر – زمان : 16 دقیقه
فاصله بین سعدیه ( آرامگاه سعدی ) تا مسجد وکیل : 6 کیلومتر – زمان : 15 دقیقه
فاصله بین سعدیه ( آرامگاه سعدی ) تا مسجد نصیرالملک : 5 کیلومتر – زمان : 12 دقیقه
فاصله بین سعدیه ( آرامگاه سعدی ) تا ارگ کریم خان زند : 6 کیلومتر – زمان : 12 دقیقه

در مقبره سعدی چه شعری حک شده است؟

سنگ قبر سعدی همانطور که از عکس سعدیه شیراز نیز پیداست، یکی از اشعاری که از سروده های بسیار مشهور سعدی روی دیوار به چشم می خورد که حکایت شماره 26 از گلستان سعدی است و سعدی آن را در باب اخلاق درویشان نگاشته و سروده است:
یاد دارم که شبی در کاروانی همه شب رفته بودم و سحر در کنار بیشه‌ای خفته.
شوریده‌ای که در آن سفر همراه ما بود نعره‌ای برآورد و راه بیابان گرفت و یک نفس آرام نیافت.
چون روز شد گفتمش: آن چه حالت بود؟
گفت: بلبلان را دیدم که به نالش در آمده بودند از درخت و کبکان از کوه و غوکان در آب و بهایم از بیشه.
اندیشه کردم که مروّت نباشد همه در تسبیح و من به غفلت خفته.
دوش مرغی به صبح می‌نالید
عقل و صبرم ببرد و طاقت و هوش
یکی از دوستان مخلص را
مگر آواز من رسید به گوش
گفت باور نداشتم که تو را
بانگ مرغی چنین کند مدهوش
گفتم این شرط آدمیت نیست
مرغ تسبیح‌گوی و من خاموش
سعدی آنچنان با اشعارش دل از هر انسانی ربوده که بیت مشهوری را که سروده است بر سر در سازمان ملل حک کرده اند:
بنی آدم اعضای یک دیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند، چو عضوی به درد آورد روزگار، دگر عضوها را نماند قرار
این است قدرت یادگاری که انسان با قلم خویش به جای می گذارد و دیگر فرقی نمی کند که در قید بدن زمینی باشد یا نه، با آثارش به موجودی نامیرا تبدیل می شود که گذر زمان نه تنها از ارزش و شهرت آن نمی کاهد بلکه روز به روز به عمق اصالت آن می افزاید.
سخن پایانی:
خاک شیراز با تمدن و فرهنگ و اصالت عجین شده است. از چندین هزار سال قبل تا به دوران معاصر آثاری از مشهورترین ادیبان و شاعران و همچنین حاکمان و شاهان در این شهر به یادگار مانده است. این شهر بیش از هر چیز با تمام عناصرش از معماری بناها گرفته تا غذاهای سنتی و سوغاتی های آن پلی است که به سوی فرهنگ و اصالت کشیده است.
حتی اگر تا پیش‌ازاین علاقه ای به شعر و ادب پارسی نداشته اید، حظور در مقبره حافظ و سعدی را برای دقایقی هم که شده از دست ندهید. به شما اطمینان می‌دهم از دیدن افرادی که خالصانه و در کمال ادب جهت ادای احترام به این شعرای بزرگ بر سر مزار آن ها نشسته و عمیقاً غرق ابیات کتاب شعری شده اند که در دست دارند، شگفت زده خواهید شد.
افرادی که گویی گوشه‌ای از روح گمشده خود را در هر بیت از اشعار این بزرگواران یافته‌اند، حالا در محضر این بزرگان حاضر شده اند تا بر روح والای آن ها درود و سلام بفرستند. ضمنا آرامگاه سعدی با معماری و فضای دل انگیزی که دارد، محل بسیار مناسبی برای عکاسی و ثبت خاطرات در کنار عزیزان است.
اگر از این مقاله لذت بردید و محتوای آن برای شما کمک کننده بود، فراموش نکنید که نظرتان را با ما نیز به اشتراک بگذارید. ضمناً ده ها مقاله مربوط به جاذبه های متنوع در وبلاگ ایران هتل در دسترس شما هستند تا بتوانید برنامه شیرازگردی خود را به بهترین شکل ترتیب دهید. در پایان برای رزرو هتل های محبوب خود که می تواند شامل هتل های مجللی مانند هتل زندیه شیراز، بوتیک هتل هایی مانند بوتیک هتل درب سنتی شازده و یا هتل آپارتمان ها باشد، از قسمت رزرو هتل در وب سایت ایران هتل اقدام کنید. راستی به نظر شما ایستگاه بعدی در سفر به شیراز باید کجا باشد؟

امتیاز دهید (چپ بیشترین)
آرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانی سرخه سمنان
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر