لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> روستای ابرده شاندیز، طبیعتی بی نظیر در 4 کیلومتری مشهد
روستای ابرده

روستای ابرده شاندیز، طبیعتی بی نظیر در 4 کیلومتری مشهد

روستای ابرده یکی از زیباترین روستاهای دیدنی اطراف مشهد است که لقب بهشت مشهد را از آن خود کرده است. این روستا در منطقه‌ای کوهستانی با آب‌وهوای ملایم و مطبوع قرار گرفته است که با طبیعت بی‌نظیری که دارد گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند و یکی از بهترین جاهای دیدنی شاندیز محسوب می‌شود.

رودخانه زشک قلب تپنده ابرده است که با عبور از دل روستا، ضامن سرسبزی و طراوت اراضی و باغ‌های این منطقه به شمار می‌رود. اگر می‌خواهید با روستای ابرده مشهد بیشتر آشنا شوید و سفری کوتاه به آن داشته باشید، تا پایان این نوشته ما را همراهی کنید.

ابرده مشهد کجاست؟

ابرده مشهد کجاست؟

ابرده کجاست؟ روستای ابرده مشهد از جاهای دیدنی اطراف مشهد است که در حوالی مناطق مشهور و ییلاقی شاندیز و طرقبه قرار دارد. این روستا در 4 کیلومتری شاندیز و 25 کیلومتری طرقبه جا خوش کرده است که سر راهتان می‌توانید از آن‌ها نیز دیدن کنید.

  • آدرس: خراسان رضوی، مشهد، 4 کیلومتری شاندیز، روستای ابرده.

فاصله ابرده تا مشهد

فاصله ابرده تا مشهد

روستای ابرده تا مشهد تقریبا 43 کیلومتر فاصله دارد؛ بنابراین از هر جای مشهد که بخواهید به این منطقه زیبا بروید با یک ساعت رانندگی و کمی کمتر یا بیشتر به آنجا می‌رسید.

اگر مشهد هستید و می‌خواهید برای یک آخر هفته مفرح در کنار عزیزانتان برنامه‌ریزی کنید، روستای ابرده گزینه خوبی برایتان است. فقط کافی است یک ساعت در مسیری خوش آب ‌وهوا و خوش‌منظره رانندگی کنید تا از شلوغی شهر فاصله بگیرید و در محیطی زیبا به تفریح و گردش بپردازید.

مسیر دسترسی به ابرده

مسیر دسترسی به ابرده

اگر می‌خواهید از مشهد به روستای ابرده بروید، ابتدای باید وارد بلوار وکیل‌آباد شوید. به انتهای این بلوار که رسیدید، جاده طرقبه شاندیز را در پیش بگیرید تا به شاندیز برسید.

پس از رسیدن به شاندیز کمی دیگر رانندگی کنید تا تابلوی روستای ابرده روبه‌رویتان ظاهر شود. این روستا در شمال غربی طرقبه قرار گرفته است که خراسانی‌ها آن را به دو بخش ابرده علیا و سفلی تقسیم کرده‌اند.

البته این دو بخش از هم جدا نیستند و در کنار یکدیگر روستای ابرده مشهد را تشکیل می‌دهند. روستای ابرده علیا به ورودی روستا گفته می‌شود که اگر کمی در امتداد آن جلو بروید به بخش ابرده سفلی خواهید رسید.

معرفی روستای ابرده شاندیز

abardeh village 7

روستای ابرده مشهد در منطقه‌ای کوهستانی قرار گرفته است. خانه‌های این روستا معماری خاصی دارند که در نگاه اول توجه شما را به خود جلب می‌کنند. این خانه‌ها دیوارهای گل‌اندود و سقف‌های مسطح دارند که شما را به گذشته‌های دور می‌برند.

شکل پلکانی خانه‌ها که بر روی یکدیگر قرار گرفته‌اند از دیگر جذابیت‌های روستای ابرده است. البته طراحی خانه‌های این روستا از فعالیت و معیشت مردم تأثیر گرفته‌اند. این خانه‌ها معمولاً از چند اتاق استراحت، آشپزخانه، پذیرایی، سرویس بهداشتی، انبار علوفه و طویله تشکیل شده‌اند.

در خانه‌های قدیمی‌تر روستای ابرده از گل، سنگ، آجر، خشت و چوب برای ساخت استفاده شده است؛ اما امروزه مصالح قدیمی جای خود را به گچ، سیمان و تیرآهن  داده‌اند. البته طرح خانه‌ها بیشتر گل‌اندود است که به روستا یکپارچگی خاصی می‌دهد.

معرفی هتل مدائن مشهد - هتلی سه ستاره در نزدیکی حرم
ادامه مطلب

همچنین رودخانه‌ای به نام زشک میان روستا جریان دارد که ابرده سرسبزی و طراوت خود را مدیون آن است. این رود از کوه‌های گودرزد و سیاه‌خانی سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از باغ‌های روستا و اراضی اطراف به رودخانه کشف‌رود می‌پیوندد.

روستای ابرده میان دره‌ای باصفا قرار گرفته است و از سمت جنوب به کوه کنگ محدود می‌شود. آب‌وهوای خوب و رود پرآب زشک سبب شده که در این منطقه کشاورزی و باغداری رواج خوبی داشته باشد. مردم روستای ابرده مشهد معمولاً از طریق کشاورزی و دامداری امرارمعاش می‌کنند. همچنین کارهای خدماتی و فروش صنایع‌دستی نیز در میان مردمان روستا بسیار متداول است.

پوشش گیاهی و جانوری روستا ابرده

پوشش گیاهی روستا ابرده

عبور آب زلال زشک از میان روستای ابرده به آبادانی روستا و ایجاد باغ‌های میوه در این منطقه کمک شایانی کرده است. در روستای ابرده مشهد انواع میوه‌های خوشمزه مانند گیلاس، گلابی، هلو، زردآلو، آلبالو، گردو و سیب پرورش داده می‌شود.

اگر خوش‌شانس باشید و در فصل میوه ‌دهی درختان به این منطقه بروید، سبدی پر از میوه‌های مرغوب و خوش‌ آب ‌ورنگ انتظار شما را می‌کشد. همچنین در روستای ابرده مشهد محصولات زراعی مانند جو، گندم، تره ‌بار و غلات نیز کشت می‌شود که به لطف شرایط مساعد اقلیمی محصول خوبی دارند.

برخلاف گونه‌های مختلف گیاهی در ابرده، گونه‌های جانوری خاصی در این منطقه دیده نمی‌شود. با وجود این که کوه‌های بینالود محل زندگی حیواناتی همچون روباه، خرگوش، کبوتر چاهی و قوچ است؛ اما در روستای ابرده مشهد خیلی از این خبرها نیست.

البته در جای‌جای روستا مرغ و خروس و برخی حیوان‌های اهلی دیده می‌شوند که حاصل پرورش مردمان روستا هستند. به غیر از این‌ها به دلیل وجود گردشگران بی‌شمار به خصوص در روزهای تعطیل، حیوانات وحشی خیلی در این منطقه تردد نمی‌کنند.

امکانات روستای ابرده

امکانات روستای ابرده

این روزها افراد زیادی از گردشگران گرفته تا ساکنان مشهد در روزهای تعطیل به روستای ابرده می‌آیند تا آب‌وهوایی تازه کنند. از این رو امکانات گردشگری در این منطقه ارتقای خوبی داشته تا بتواند رضایت گردشگران را جلب کند.

سرویس بهداشتی، نمازخانه، غذاخوری و مغازه‌های سوغاتی فروشی برخی از امکانات این روستا است. همچنین یادتان باشد که اگر به چیزی نیاز داشتید و در این روستا پیدا نکردید، کافی است راهی شاندیز یا طرقبه شوید و در چند کیلومتری روستای ابرده مشهد هر چه می‌خواهید را تهیه کنید.

بهترین فصل بازدید از روستای ابرده

بهترین فصل بازدید از روستای ابرده

ابرده روستایی ییلاقی است که در بهار طبیعت آن جان تازه‌ای به خود می‌گیرد. اگر می‌خواهید از تماشای طراوت و تازگی درختان سرسبز و شکوفه باران باغ‌های ابرده، غرق لذت و آرامش شوید، حتماً فصل بهار را برای بازدید از روستای ابرده انتخاب کنید.

هنگام بهار عطر شکوفه‌های رنگارنگ در این منطقه شما را سرمست می‌کند و سرسبزی گیاهان و جوش‌وخروش رود زشک حس و حال خوبی به شما می‌دهد. زیبایی‌های روستای ابرده در اردیبهشت ماه به اوج خود می‌رسد و آن را به بهشتی واقعی برای مسافران تبدیل می‌کند.

البته زیبایی‌های روستای ابرده مشهد تنها به بهار محدود نمی‌شود. فصل تابستان نیز این منطقه غرق زیبایی است و آب‌وهوای خنک و دلپذیرش حسابی حال گردشگران را جا می‌آورد. تابستان فصل چیدن میوه‌های خوشمزه باغ‌های ابرده است؛ بنابراین اگر در این فصل به روستای ابرده رفتید، فراموش نکنید سراغ میوه‌های رسیده و آبدار باغ‌های ابرده بروید و در کنار طبیعت‌گردی با دستی پر از میوه به خانه برگردید.

6 مورد از بهترین تجربیات گردشگری در مناطق روستایی اروپا برای فصل بهار
ادامه مطلب

از بهار و پاییز دل‌انگیز روستای ابرده مشهد که بگذریم، به پاییز می‌رسیم. پاییز این روستا نیز بسیار زیبا و تماشایی است و ابرده با برگ‌های رنگارنگ درختان به استقبال مسافران می‌رود. هر چه به زمستان می‌رویم، چراغ گردشگری در این منطقه کم‌کم به خاموشی می‌رود و سرمای هوا سبب می‌شود کمتر کسی سراغ این منطقه برود.

جاهای دیدنی روستای ابرده

جاهای دیدنی روستای ابرده

ابرده آب‌وهوای دلنشینی دارد که آن را به مکانی مطلوب برای تقریح و گردش تبدیل کرده است. اگر می‌خواهید با خانواده خود به پیک‌نیک بروید و کنار رود روان آن ساعاتی را به استراحت و تفریح بگذرانید، بی‌شک روستا ابرده مشهد انتخاب خوبی برایتان است.

همچنین اهالی مهمان‌نواز روستا به ازای دریافت مبلغ ناچیزی به شما اجازه بازدید از باغ‌هایشان را می‌دهند که تجربه لذت‌بخشی محسوب می‌شود. در بعضی از این باغ‌ها چند صندلی و تخت نیز دیده می‌شود تا اگر خسته شدید دمی بر آن‌ها بیاسایید و خستگی در کنید.

از طبیعت‌گردی در روستا که بگذریم به آرامگاهی تاریخی در این منطقه خواهیم رسید. این آرامگاه متعلق به یکی از مهم‌ترین عالمان توس به نام حافظ بهاءالدین عمر ابردهی، از مریدان اخی علی قتلشاه است.

این آرامگاه محل دفن بهاءالدین و پسر بزرگوارش است که قدمت بسیار زیادی دارد. بازدید از این آرامگاه تاریخی برای بسیاری از گردشگران جالب است و هنگام بازدید از روستا سری هم به آن می‌زنند.

یکی دیگر از جاهای دیدنی واقع در روستای ابرده مشهد، آرامستان این روستا است. این آرامستان تاریخی خراسان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و یکی از جاهای دیدنی مشهد محسوب می‌شود.

جاهای دیدنی اطراف روستای ابرده مشهد

اگرچه جذابیت‌های روستای ابرده به اندازه کافی شما را سرگرم خواهد کرد؛ اما در نزدیکی این روستا نیز تا دلتان بخواهد مناطق تفریحی و گردشگری وجود دارد. در ادامه برخی از این جاهای دیدنی اطراف ابرده را به شما معرفی می‌کنیم.

روستای زشک

روستای زشک

اگر از روستاگردی لذت می‌برید و دوست دارید با زندگی محلی اهالی روستا از نزدیک بیشتر برخورد داشته باشید، در فاصله کمی از ابرده به روستای زشک خواهید رسید. این روستا در جنوب شرقی کوه‌های بینالود و در 20 کیلومتری مشهد قرار دارد.

روستای زشک یکی دهستان‌های شاندیز محسوب می‌شود که به هوای مطبوع و چشمه‌های فراوان و جوشانش معروف است. در این روستا مناظر زیبا و باغ‌های سرسبزی را خواهید دید که روحتان را جلا می‌دهد.

پارک جنگلی پردیس شاندیز

در حوالی روستای ابرده، دره‌ای پر از درختان سرسبز و بلندقامت با چشم‌اندازی خیره‌کننده در کنار رودی روان دیده می‌شود. این منطقه همان پارک جنگلی پردیس شاندیز است که 30 هکتار وسعت دارد.

در این پارک جنگلی امکانات رفاهی مناسبی برای گردشگران فراهم شده است. مراکز پذیرایی، فروشگاه، اقامتگاه و وسایل بازی کودکان برخی از این امکانات است؛ بنابراین اگر می‌خواهید در مکانی تفریح کنید که خدمات رفاهی دم دستتان باشد، این پارک مکان بسیار مناسبی برایتان است.

طرقبه

طرقبه

یکی دیگر از مناطق ییلاقی اطراف روستا ابرده مشهد که میان مشهدی‌ها و مسافران طرفداران زیادی دارد، طرقبهاست. طرقبه با مناطق بکر، اقلیم مطلوب و امکانات تفریحی که دارد، گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

نگاهی به درون روستاهای جن زده ایتالیا
ادامه مطلب

چالیدره، روستای کنگ، روستای حصار، دره اغوان، روستای مایان، پیست سوارکاری طرقبه و بازار بعثت تنها بخشی از جاهای دیدنی طرقبه به شمار می‌روند. در این منطقه امکانات گردشگری و تفریحی فراوانی دیده می‌شود که حسابی حالتان را جا می‌آورد.

روستای ویرانی

روستای ویرانی از دیگر دهستان‌های ییلاقی شاندیز در اطراف روستای ابرده است. این روستا در گذشته محل زندگی عارفان بزرگی بوده است و یک رباط یا مقبره متعلق به سده‌های 8 یا 9 ه. ق نیز در آن دیده می‌شود.

روستای ویرانی قطب تولید مبلمان در ایران است که قبل از انقلاب نیز مبل‌سازی در آن رواج داشته است. در این روستا همچنین موزه مردم‌شناسی رباط ویرانی قرار گرفته است که یکی از جاذبه‌های گردشگری این روستا محسوب می‌شود.

در روستای ویرانی یک پیست موتورسواری مجهز نیز وجود دارد که مسابقات موتورسواری کراس استان خراسان رضوی معمولاً در آن برگزار می‌شود. اگر عاشق سرعت و هیجان هستید، بهتر است رفتن به این پیست موتورسواری مهیج را در برنامه خود قرار دهید.

پیست اسکی شیرباد

پیست اسکی شیرباد

پیست اسکی شیرباد یکی از پیست‌های اسکی معروف در شرق کشور است که امکانات خوبی در آن وجود دارد. این پیست تا مشهد 38 کیلومتر فاصله دارد و در مسیر جاده مشهد چناران قرار گرفته است.

پیست شیرآباد در روزهای سرد مهمان بسیاری از گردشگران است و روزی پرنشاط و پرانرژی را به آن‌ها هدیه می‌دهد. این پیست در رشته‌کوه بینالود و دامنه قله شیرباد جا خوش کرده است و اغلب ماه‌های سال پوشیده از برف است.

رستوران های نزدیک ابرده

در مسیر روستای ابرده مشهد که حرکت کنید، چندین و چند رستوران درجه یک را خواهید دید. این رستوران ها چشم‌انداز بسیار زیبایی دارند و غذا خوردن در آن‌ها بسیار لذت‌بخش است. اگر می‌خواهید در این رستوران های طراز اول دلی از عزا در بیاورید، با ما باشید تا برخی از آن‌ها را به شما معرفی کنیم.

رستوران کوروش

رستوران کوروش

رستوران کوروش ابرده یکی از رستوران های بزرگ و شیک این منطقه است که فضای بسیار زیبا و دلبازی دارد. این رستوران مدرن فضاسازی بسیار زیبایی مخصوصاً در بخش VIP دارد که در همان ابتدا نظر شما را به خود جلب می‌کند.

کیفیت غذا در رستوران کوروش مناسب است و قیمت غذاها متناسب با کیفیتشان کمی گران است. این رستوران به شیشلیک‌هایش معروف است که برای صرف آن باید کمی سر کیسه را شل کنید.

رستوران قورمه خوران شاندیز

رستوران قورمه خوران شاندیز

یکی دیگر از رستوران های اطراف روستای ابرده مشهد، رستوران قورمه خوران است. این رستوران به قورمه‌های چرب و خوشمزه‌اش معروف است و فضای بزرگ و دلنشینی دارد. رستوران قورمه خوران محوطه پلکانی زیبایی دارد و فضاسازی آن احساس خوبی را به شما منتقل می‌کند.

سخن پایانی

در این مقاله از ایران هتل ما سری به روستای ابرده مشهد زدیم. این روستای ییلاقی در حوالی شاندیز و طرقبه قرار دارد و مکانی مناسب برای تفریح و پیک‌نیک برای مشهدی‌ها و گردشگران محسوب می‌شود.

تجربه شما درباره روستای ابرده چیست؟ آیا فرصت کردید به این روستا بروید؟ اگر به این منطقه خوش آب‌وهوا رفتید، خوشحال خواهیم شد در بخش نظرات، تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر