لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> روستای پامنار دزفول- بهشت گمشده دزفول
روستای پامنار دزفول- بهشت گمشده دزفول

روستای پامنار دزفول- بهشت گمشده دزفول

مقدمه
در سفر به شهر دزفول در استان خوزستان، در میان رشته‌ کوه‌های زاگرس، روستای پامنار به‌عنوان بخشی از شهیون از توابع سردشت واقع‌ شده است که فاصله آن از شهر دزفول 42 کیلومتر است و بر دریاچه سد دز مشرف است. روستای پامنار شهرت اش را وامدار دریاچه‌ ی شهیون و قلعه شاداب است، دریاچه شهیون که یکی از زیباترین دریاچه‌های ایران در پشت دو کوه تنگوان و شاداب است چشم‌انداز زیبایی را در منطقه شهیون ایجاد کرده است. روستای پامنار دارای امکانات خوبی برای یک سفر چند روزه در دیار مقاومت و ایثار است به‌ نحوی‌ که به‌ عنوان روستای نمونه گردشگری استان خوزستان معرفی‌شده است.

1. معرفی
استان خوزستان که در جنوب غربی کشور واقع‌ شده است. ازنظر جمعیت پنجمین استان کشور و دارای 27 شهرستان است. سرزمین خوزی یا هوزی که قدیمی‌ترین استان در فلات ایران است سابقه سکونت در آن به 2700 سال پیش‌بر می‌گردد که شاهد بر این مدعا، سنگ‌نوشته‌های فارسی باستان است.
شهرستان دزفول که سی‌امین شهرستان پرجمعیت کشور است با مساحتی بیش از 4 هزار کیلومترمربع در جلگه استان خوزستان قرار دارد. شهر دزفول به خاطر مقاومت مردمان اش، در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، به شهر مقاومت و ایثار معروف است.
روستای پامنار که به بهشت گمشده شهرستان دزفول شناخته‌ شده است در بخش شهیون واقع‌ شده است و فاصله این روستا تا شهر دزفول 42 کیلومتر است. روستای پامنار به خاطر چشم‌اندازهای بسیار متنوع و همسایگی با دریاچه دز، قلعه طبیعی شاداب، دره‌ها و چشمه‌ها هرساله گردشگران فراوانی را به خود جذب می‌کند. روستای پامنار، شهرت اش را وامدار دریاچه شهیون و قلعه شاداب است. دریاچه شهیون که در پشت کوه‌های تنگوان و شاداب قرار دارد زیبایی منحصربه‌ فردی را برای منطقه شهیون به ارمغان آورده است. در میان این دریاچه، جزیره‌ ای وجود دارد که مساحت آن 60 هزار مترمربع است و با چشم‌انداز قابل‌ توجهی که دارد مکان مناسبی برای پرورش آبزیان به شمار می‌آید.
روستای پامنار

قدری که از روستای پامنار فاصله بگیرید روستای را می‌بینید به نام روستای قلعه شاداب، مهم‌ترین اثر دیدنی این روستا قلعه شاداب است که طولانی‌ترین قلعه طبیعی ایران محسوب می‌شود.

1-1. اقلیم شهرستان دزفول
آب‌وهوای حاکم بر شهرستان دزفول در فصول پائیز و زمستان مدیترانه‌ای است. در اواخر فصل زمستان تا اوایل فصل بهار، طبیعت منطقه به‌ صورت باورنکردنی سبز می‌شود که نتیجه زیست‌بوم جلگه‌ای- کوهپایه‌ای شهر دزفول است.
روستای پامنار
1-2. مکان‌های دیدنی سفر؟
1-2-1. دریاچه شهیون
به شمال شهرستان دزفول که سفر کنید در پشت کوه‌های شاداب و تنگوان شاهد این دریاچه خواهید بود که متناسب با شرایط پرآب و کم‌آبی وسعت آن متغیر می‌شود. در حالت کلی وسعت دریاچه 6 هزار هکتار است که در ژرف‌ترین نقطه عمق آن 50 متر می‌شود. دریاچه شهیون مقصد نهایی دریاچه دز از ارتفاعات اراک و الیگودرز و ریزابه‌های رشته‌کوه زاگرس است.
روستای پامنار
1-2-2. قلعه شاداب
یکی از بزرگ‌ ترین قلعه‌های طبیعی کشور، قلعه شاداب در شهر دزفول است که 10 کیلومتر طول دارد و عرض آن 4 کیلومتر است. تحقیقات نشان داده است که دیواره‌های این قلعه در اثر فرسایش ناشی از طغیان رودخانه و ریزش یکپارچه و عمودی دیواره‌ های بندرها دوره چهارم زمین‌شناسی به وجود آمده‌اند. بلندترین دیواره در قلعه شاداب، 700 متر و کوتاه‌ترین دیواره آن 30 متر است.
روستای پامنار

تفاوت این قلعه با سایر قلعه‌های تاریخی، کنده شدن آن در میان کوه است. قلعه شاداب مأمن ساکنان این منطقه در زمان حمله راهزنان بوده است؛ و یا شاید به خاطر موقعیت استراتژیکی که دارد مقر جنگجویان بوده باشد. قلعه شاداب که در زمان ساسانیان بانام ” دژ انوش برد” یا گیلی گردا معروف بوده است شامل انبار غلات، آسیاب بادی، حوض آب‌انبار و غارهایی جهت زندگی بوده است.

2. آداب‌ و رسوم
تاریخ نشان می‌دهد که فرهنگ مردم خطه دزفول غنی، پربار و آمیزه‌ای از فرهنگ دیرین خوزستان است. بومیان دزفول دارای گویش دزفولی از گویش‌های رایج زبان فارسی هستند که این خود شامل گویش صحرا بندری و حیدر خانه است.

شاید تعداد سینماهای شهر دزفول کم باشد اما تعداد مقبول‌ ترین و نزدیک‌ ترین چیز به طبع انسان (کتابخانه) در این شهر بسیار است. در دزفول نیز مانند سایر شهرهای این سرزمین کهن عیدهای ملی و مذهبی جشن گرفته می‌شود و همه‌جا سرشار از شادی و سرور می‌شود. در دزفول سیزده‌ بدر دو بار جشن گرفته می‌شود که در یکی نوروز هست و در سیزده‌ بدر دیگری نوروز نیست.

3. بازار
بازار کهنه دزفول که درگذشته مهم‌ترین مرکز خدماتی دزفول بوده است در بلندترین نقطه شهر بنا شده است. بازار کهنه دزفول که از چهار بخش تشکیل‌ شده هرکدام مربوط به صنف خاصی است به همین خاطر گردشگران می‌توانند خریدهای خود را به‌ سادگی در بخش‌های موردنیاز انجام دهند و در وقت خود صرفه‌جویی کنند.
روستای پامنار
4. سوغات

از معروف‌ترین صنایع‌دستی چوبی مردم دزفول شمعدان، نمکدان، چوب‌لباسی، زیر قلیان، قلیان و… . همچنین ورشو سازی، قلم‌زنی، نمدمالی، کپوبافی و خراطی نیز شهرت خود را دارد.

5. مسیر دسترسی
در استان خوزستان، شهر دزفول، بخش شهیون، روستای پامنار با ایران هتل آنلاین همراه شوید، هوشمندانه سفر کردن را تجربه کنید و از جذابیت‌های زیبای که در شهر دزفول و استان خوزستان وجود دارد با رزرو هتل های دزفول مانند هتل جهانگردی دزفول بهره‌ مند شوید.
روستای پامنار

روستاى لیوس دزفول، زندگی در دل سنگ
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر