لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> طرقبه مشهد، انبوهی از درختان کهنسال
طرقبه مشهد، انبوهی از درختان کهنسال

طرقبه مشهد، انبوهی از درختان کهنسال

آب و هوای معتدل، یکی از عوامل مطبوع برای انسان است. طرقبه ازجمله شهرستان هایی است که در حوالی شهر مشهد قرار دارد و وجود رودی پر آب در آن به رشد هر چه بهتر درختان منطقه کمک کرده است. تابش نور خورشید از لابه لای شاخ و برگ درختان، محیطی زیبا را به وجود آورده است.مشهد مرکز استان خراسان رضوی، علاوه بر بارگاه هشتمین امام شیعیان، امام رضا (ع) دارای جاذبه های طبیعی و گردشگری بسیاری است؛ همین موضوع سبب شده تا هتل های مشهد در ایام پرسفر مملو از گردشگر باشد. طرقبه یکی از جاهای دیدنی مشهد بوده و محلی برای گذراندن اوقات فراغت قشر بزرگی از اهالی ساکن در این شهر محسوب می شود. وجود رستوران ها و باغ های زیادی در طرقبه مشهد، باعث فراهم بودن بسیاری از امکانات رفاهی شده است. این طبیعت بکر هر ساله باعث جذب هزاران گردشگر داخلی و خارجی می شود.

پیشینه تاریخی طرقبه

طرقبذ (نام قدیمی طرقبه) در دشت طوس قرار داشته است. این شهر خوش آب و هوا، در میانه یکی از دره های سرسبز رشته کوه بینالود واقع گردیده و دارای طبیعتی زیبا و دست نخورده است. طرقبه به دلیل وجود چشمه ها و رودهای پر آب، دارای باغ های انبوه و پر نشاطی است.

موقعیت جغرافیایی طرقبه

شهر طرقبه در جنوب غربی مشهد قرار داشته و به دلیل آب و هوای مطلوب خود، جایگاهی منحصر به فرد برای گذراندن اوقات فراغت است. این شهر در عرض جغرافیایی ٣٦/١٨ درجه و طول جغرافیایی ٥٩/٢٢ درجه قرار دارد. ارتفاع طرقبه از سطح دریا ١٣٠٠ متر می باشد و از هفت محله اصلی تشکیل شده که حدود ٢٠٠٠٠ نفر در آن ساکن هستند. بند گلستان یکی از سدهای تاریخی است که در جاده طرقبه قرار دارد. این بنای تاریخی در زمان تیموریان ساخته شده است تا آب رود گستان در پشت آن ذخیره شود. همچنین روستای کنگ که یکی از روستاهای خوش آب و هوای این منطقه است، ساختاری شبیه به ماسوله دارد. بافت تاریخی و معماری پلکانی این روستا، بر افزایش جذابیت این ناحیه تأثیر به سزایی داشته است. باغ های میوه روستای کنگ، منبعی برای درآمد زایی اهالی آن است.

طرقبهمسیرهای منتهی به این شهرستان

بلوار وکیل آباد یکی از مسیرهایی است که میدان پارک را به دو راهی طرقبه و شاندیز متصل می کند. این بلوار، علاوه بر هم جواری با بخشی از پارک ملت مشهد، از کنار مراکز رفاهی و رستوران های زیادی نیز عبور می کند. وسایل حمل و نقل متنوعی، وظیفه جابجایی افراد را برای رسیدن به طرقبه بر عهده دارند. تاکسی های درون شهری با کسب مبلغی بیشتر، افراد را به این شهر می رسانند. همچنین اتوبوس های خط واحد، این مسیر را در زمان های مشخصی طی می کنند. مترو نیز یکی از وسایل نقلیه عمومی است که تا انتهای بلوار وکیل آباد، مسافران را جابجا خواهد کرد.

مراکز خرید در شهر طرقبه

حاشیه میدان اصلی شهر طرقبه، دارای تعداد زیادی مغازه است که صنایع دستی این شهر را به گردشگران ارائه می دهند. سوغات اصلی طرقبه، مجسمه های گچی و سبد بافی است و بانوان این شهر، سبد بافی را با ظرافت بسیار زیادی انجام می دهند. همچنین مجتمع بعثت در طرقبه، یکی از مراکز بزرگ فروش انواع محصولات نظیر خشکبار، زعفران، پوشاک، نقره جات و غیره است. در این مجتمع امکانات رفاهی نظیر مونوریل، سینما چند بعدی و غیره نیز وجود دارد.
وجود مراکز دیگری نظیر ویلاژتوریست، چرمیران و کتان باف طرقبه، قدرت خرید گردشگران را افزایش داده است. پس می توان گفت که افراد می توانند از ظروف مینا کاری شده، مجسمه های گچی و غیره به عنوان سوغات این شهر نام ببرند. طرقبه مشهد جدای از آب و هوای خوب و فضای دل انگیزی که دارد مکان مناسبی برای طرفداران غذاهای ایرانی با ذائقه ‌های مختلف است. تعداد رستوران های طرقبه بسیار زیاد است و در آن ها غذاهای خوش طعم و خوراکی های لذیذی سرو می شود. اغلب این رستوران ها از تعدادی آلاچیق تشکیل شده اند که در فضای باز و سرسبز محیط رستوران ها ساخته شده اند.

معرفی رستوران های طرقبه

طرقبه

رستوران تشریفات

رستوران تشریفات مکانی مجلل است که به صورت یک مجموعه گردشگری به شکل تعدادی آلاچیق‌ در کنار هم ساخته شده است. ظرفیت آلاچیق های رستوران تشریفات بین 2 تا 100 نفر است. در این مجموعه پارکینگ، لمکده سنتی و کافی ‌شاپ هم وجود دارد. از جمله غذاهایی که در رستوران تشریفات طبخ می شود می توان به ماهیچه پلو، شیشلیک گوشت بره، کباب برگ گوسفندی، جوجه کباب، میگو، دیزی سنگی و … اشاره کرد.
با اینکه ممکن است قیمت غذاها در نگاه اول گران به نظر برسد اما همگی طعم بسیار لذیذی دارند. اگر به صورت حضوری یا تلفنی میز یا آلاچیق رزرو کنید می توانید از خدمات ویژه ای مانند پذیرایی با نوشیدنی، گل آرایی، قاب خیر مقدم و خوش آمدگویی نیز بهره مند شوید. رزرو مجموعه با پرداخت هزینه به ازای هر نفر نیز امکان پذیر است؛ این رزرو شامل خدماتی مانند آبمیوه، دسر، سالاد میوه، آجیل و نوشدنی گرم است. ساعات کاری رستوران تشریفات از 10 و نیم صبح تا 12 شب است اما پذیرایی و سرو وعده غذا از ساعت 13 ظهر شروع می شود.

رستوران آرتیمان

رستوران آرتیمانرستوران آرتیمان رستورانی در فضای باز است و مهمانان می توانند در حالی که بر تخت یا زیر آلاچیق نشسته اند و در حال تماشای آبشار و آبنما هستند غذای خود را میل کنند. این رستوران توان پذیرایی از 1000 نفر به صورت همزمان را دارد. از دیگر مزایای رستوران آرتیمان فضای بازی کودکان را می توان نام برد که بسیار مورد توجه خانواده ها می باشد. دو مورد از بهترین غذاهای این رستوران خورشت گوشت و کباب شیشلیک است که طعمی فوق العاده دارد. البته در منوی رستوران یاد شده غذاها با قیمت‌ های ارزان هم یافت می شود. آرتیمان امکان رزرو تلفنی تخت و آلاچیق را هم دارد و کافی است رزرو خود را حداکثر 24 ساعت قبل انجام دهید.

رستوران سران

رستوران سران یک رستوران 3 طبقه است که از سه بخش کافی‌ شاپ، رستوران ایرانی و تالار پذیرایی تشکیل می شود. این رستوران یکی از مجلل ترین رستوران های طرقبه محسوب می شود. سران دارای کادری مجرب و مهمان نواز است و غذاهای آن با بهترین مواد اولیه طبخ می شوند. تالار پذیرایی مجموعه نام برده شده 100 نفر ظرفیت دارد و دارای منوی سلف سرویس است. غذاهای رستوران سران نیز تا حدی گران قیمت اند اما کیفیت غذاها به قدری بالا است که ارزش پرداخت این هزینه را دارد. منوی رستوران سران شامل غذاهای ایرانی مانند کباب بره، جوجه کباب، شیشلیک و غیره و غذاهای فست ‌فودی مانند انواع برگرها و پیتزاها و انواع نوشیدنی‌ های سرد و گرم است. ساعت کاری رستوران سران از 1 ظهر تا 12 شب بوده و امکان رزرو تالار پذیرایی و یا میز در رستوران به صورت VIP نیز وجود دارد.

جاهای دیدنی طرقبه

جاهای دیدنی طرقبه
طرقبه شهری خوش آب و هوا و از جاهای دیدنی اطراف مشهد است که مناطق ییلاقی متعددی دارد و از وجود روستاهای گردشگری معروفی بهره می برد اما جاذبه های گردشگری آن تنها به این موارد ختم نمی شود. در طرقبه می توانید تفریحات متفاوتی را تجربه کنید، در پارک های زیبا قدم بزنید، در کنار رودخانه های پرآبی بنشینید و حتی در دل تاریخ قدم بردارید.

پارک جنگلی وکیل آباد

پارک جنگلی وکیل آباد با مساحتی حدود 250 هزار مترمربع در ابتدای طرقبه واقع شده است. درختان این پارک از طریق آب یک قنات آبیاری می شوند که امکان بازدید از آن فراهم می باشد. پارک جنگلی وکیل آباد علاوه بر تصاویر بکر و زیبایی که به چشمان گردشگران هدیه می دهد دارای امکانات رفاهی مختلفی مانند رستوران، بوفه، آلاچیق، مکان مناسب برای پیاده روی و جایگاه نشستن نیز است.

دره ارغوان

دره ارغواناگر دلتان می خواهد در بهشت کوچکی از گل های ارغوانی قرار بگیرید در اوایل اردیبهشت ماه وارد دره ارغوان طرقبه شوید. البته گردشگران خوش ذوق در دیگر ماه های سال نیز راهی این دره چشم نواز می شوند و با عبور از کنار رودخانه دره ارغوان به سمت آبشار آن پیش می روند تا از طبیعت منطقه نهایت لذت را ببرند. لازم به ذکر است یک مرکز رفاهی نیز در این دره وجود دارد که دارای تخت های کرایه ای، سوپر مارکت و سرویس بهداشتی است.

منطقه کمرمقبولا

منطقه تاریخی کمرمقبولا جاذبه دیگری در طرقبه است که در آن آثاری از تاریخ یافت شده که متعلق به دوران پارینه سنگی می باشد. آثاری که صحنه های مربوط به شکار و شیوه زندگی انسان های اولیه را نشان می دهد. برخی از این آثار شامل تخته سنگ های آتشفشانی، سنگ نوشته ها و غیره است که در طرح ها و اندازه های مختلف در کل منطقه کمرمقبولا پراکنده شده اند.

باشگاه سوارکاری ارشاد

باشگاه سوارکاری ارشاداگر اهل اسب سواری هستید می توانید این تفریح مهیج را در باشگاه سوارکاری ارشاد طرقبه تجربه کنید. این باشگاه در واقع یک مجموعه بزرگ ورزشی تفریحی است که دیدن از آن حتی برای کسانی که قصد اسب سواری ندارند و تنها به گرفتن چند عکس یادگاری اکتفا می کنند آزاد است. آدرس باشگاه ارشاد ابتدای دو راهی طرقبه و شاندیز است. در این مجموعه یک پیست کارتینگ ماشین سواری نیز راه اندازی شده که می تواند مورد توجه گردشگران قرا گیرد.

پیست اسکی ابرده

اگر اهل اسکی بازی هستید و در فصل زمستان راهی طرقبه می شوید می توانید از پیست اسکی ابرده آن دیدن کنید. این پیست که در نزدیکی روستای ابرده طرقبه قرار گرفته مکان مناسبی برای اسکی بازان حرفه ای و مبتدی است. روستای ابرده در 4 کیلومتری شاندیز و در مسیر شاندیز به سمت روستای زشک واقع شده و جالب است بدانید رودخانه زشک نیز از همین مسیر عبور می کند.

چالیدره

طرقبه

چالیدره یکی دیگز از مراکز تفریحی موجود در طرقبه است که در سال های گذشته به قطب گردشگری استان تبدیل شده است. بانجی جامپینگ، تله کابین، انواع قایق های موتوری و پدالی و غیره از جمله امکانات موجود در این مرکز تفریحی هستند. سفر به چالیدره طرقبه در نیمه اول سال، مخاطبان بیشتری دارد. هزینه مناسب اغلب لوازم سرگرمی در چالیدره بسیار مناسب است

آشنایی با روستاهای طرقبه

از آنجا که طرقبه یکی از خوش آب و هواترین مناطق اطراف مشهد است طبیعی است که تعداد زیادی روستای سرسبز و آباد داشته باشد که توصیف همه ی آن ها در این مطلب نمی گنجد؛ لذا ما فقط به تعدادی از روستاهای طرقبه اشاره می کنیم تا شما یک ذهنیت کلی در مورد روستاهای طرقبه به دست آورید.

روستای زشک

روستای ییلاقی زشک یکی از جذاب ترین روستاهای دیدنی اطراف مشهد است. این روستا پر از جاذبه های طبیعی و تاریخی است که در امتداد کوه‌ های بینالود واقع شده و برای رسیدن به آن باید به سمت ضلع جنوب شرقی رشته کوه‌ بینالود حرکت کنید. فاصله این روستا با شهر مشهد چیزی حدود ۲۰ کیلومتر است که در حدود یک ساعت طی می شود. روستای زشک در اصل از توابع شهر شاندیز به شمار می ‌رود و حتی برخی از افراد آن را جزو جاهای دیدنی شاندیز می دانند. این روستا یکی از پرجمعیت ترین روستاهای طرقبه است و جالب است بدانید جمعیت آن در فصل تابستان حدودا دو برابر می شود.
روستای زشک

روستای یاد شده یک رودخانه بزرگ و چندین چشمه‌ سار جوشان دارد که در کنار آن ها باغ های سرسبزی روییده و درختان میوه را گرد هم آورده است. با اینکه زشک در تمام ایام سال زیبا و تماشایی است اما بهترین زمان برای گشت و گذار در آن فصل بهار و تابستان است. برای رفتن به این روستا ابتدا باید از جاده وکیل آباد مشهد به شهر شاندیز بروید و بعد از حدود ۱۵ کیلومتر به روستای زشک برسید. ازجمله ویژگی ‌های مهم روستای زشک، سقف شیروانی خانه های آن است که تقریبا در هیچ کجای مشهد به چشم نمی خورد. ویژگی مهم دیگر روستای مذکور قرارگیری در مسیر صعود به بلندترین قله بینالود یعنی قله شیرباد است که لقب بام خراسان را دارد؛ مسیری که از حاشیه رودخانه زشک می گذرد و در نهایت به بالای قله شیرباد می رسد.

روستای خادر

یکی دیگر از روستاهای زیبا و دیدنی منطقه طرقبه، روستای خادر است. روستایی که در دل یک دره عمیق واقع شده و محل رویش بسیاری از گیاهان کمیاب است. گیاهانی که تعدادی از آن ها خارداراند و دلیل مناسبی برای نامگذاری روستا به شمار می روند. خادر مخفف خاردره است که در زبان مشهدی به معنای سرگشته و حیران می باشد. جالب است بدانید شدت وزش باد در این روستا بیش از سایر مناطق اطراف مشهد است. طبق گفته هایی که وجود دارد روستای خادر حدود ۱۰۰۰ سال قدمت دارد و دارای بناهای تاریخی متعددی می باشد که ازجمله آن ها می توان به آتشکده روستا، دخمه غارنشینان و آغل سرفه اشاره کرد. برای رسیدن به روستای خادر باید راهی جاده شاندیز شوید تا بعد از حدود ۲۰ کیلومتر رانندگی به روستای خادر برسید و محو تماشای طبیعت زیبای آن شوید.

روستای عنبران

روستای عنبرانروستای عنبران همان طور که از نام آن پیدا است فضایی معطر و عنبرگونه دارد. در واقع علف ‌هایی که در این روستا به صورت خودرو می رویند هوای منطقه را پر از عطر و بویی بسیار مطبوع می کنند؛ عطری که در هوا می‌ پیچد و فضایی دل انگیز به وجود می آورد. این روستای ییلاقی و معطر بسیار پررفت و آمد و باشکوه است و دیدن از آن با خاطراتی به یادماندنی همراه خواهد بود. روستای عنبران نیز مانند دیگر روستاهای طرقبه پر از رستوران‌ هایی با غذاهایی خوشمزه و لذیذ است. برای رسیدن به روستای عنبران وارد بلوار وکیل آباد مشهد شوید و بعد از گذر از پارک جنگلی وکیل ‌آباد به سمت طرقبه حرکت کنید؛ بعد از رسیدن به طرقبه یک کیلومتر دیگر به راه خود ادامه دهید تا به روستای عنبران رسید.

روستای جاغرق

روستای جاغرق یکی دیگر از روستاهای ییلاقی و تماشایی منطقه طرقبه مشهد است که جزء زیباترین جاذبه ‌های گردشگری ایران نیز می باشد. چشم اندازهای این روستا به قدری زیبا هستند که دل هر بیننده ای را می برند و نظر وی را به سمت خود جلب می کند. روستا یاد شده با توجه به طبیعت نابی که دارد یکی از پرطرفدارترین روستاهای طرقبه و حتی استان خراسان رضوی است. این روستا دارای انواع و اقسام امکانات گردشگری مانند رستوران ‌ها و کافی ‌شاپ ‌ها و فروشگاه ‌های سوغاتی و مواد خوراکی است.
جالب است بدانید بیشتر خوراکی ‌هایی که در فروشگاه های روستای جاغرق عرضه می شوند آلوچه‌ های جنگلی، لواشک ‌های میوه ‌ای و قره ‌قروت ‌های ترش مزه و برگه‌ های میوه هستند. در کنار این خوراکی ‌ها که حتی با شنیدن نام آن ها آب در دهان جمع می شود مغزهای گردو و پسته و بادام و … نیز به چشم می خورد. برای رسیدن به روستای جاغرق بعد از رسیدن به شهر طرقبه باید حدود 7 کیلومتر به راه خود ادامه دهید تا چشمتان به جمال روستای زیبای جاغرق روشن شود.

اقامت در طرقبه مشهد

طرقبه
از جمله گزینه هایی که برای اقامت در طرقبه مشهد پیش روی دارید می توان به هتل، هتل آپارتمان، اقامتگاه های بومگردی و ویلا اشاره کرد. اولین گزینه هتل بزرگ پارک حیات مشهد است که در ابتدای شهر طرقبه واقع شده و تنها حدود 6 کیلومتر با مشهد فاصله دارد. این هتل یک بنای 4 طبقه است که شامل 320 واحد اقامتی می باشد. هتل یاد شده یکی از مراکزی است که گردشگران برای اقامت به آن مراجعه می کنند اما به دلیل فاصله ٤٤ دقیقه ای طرقبه با حرم مطهر رضوی، می توان در هتل های مختلفی نظیر هتل درویشی مشهد، هتل قصر طلایی و هتل الماس 2 که در خیابان امام رضا (ع) قرار دارند نیز اقامت کرد.
ویلا خانه رنگی مشهد نیز 1 واحد اقامتی دوبلکس به مساحت 220 مترمربع است که در روستای مایان سفلی در 15 کیلومتری طرقبه واقع شده است. لازم به ذکر است این ویلا از امکانات کامل رفاهی، استخر سرپوشیده و چشم اندازهای بسیار زیبا برخوردار می باشد. اگر به دنبال اقامتی ارزان قیمت هستید می توانید متل بام طرقبه را انتخاب کنید. این مکان دارای 12 باب اتاق و سوئیت اقامتی است که در منطقه خوش آب و هوای طرقبه واقع شده و تا مشهد حدود 10 کیلومتر فاصله دارد. نتها نکته ای که باید به آن توجه شود اینکه قسمت های مختلف متل به صورت پلکانی است.

 

امتیاز دهید (چپ بیشترین)
حمام مهدی قلی بیك مشهد
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر