لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> هفت حوض مشهد کجاست؟ عکس + آدرس
پارک هفت حوض مشهد

هفت حوض مشهد کجاست؟ عکس + آدرس

در هر گوشه از ایران می‌توانید شاهد جاذبه‌ها‌ی طبیعی، تاریخی و دیدنی زیادی باشید. بسیاری از ایران‌گردان از این جاذبه‌ها آگاه‌اند و از آن‌ها لذت می‌برند؛ اما برخی جاذبه‌ها گمنام هستند و هر کسی آن‌ها را نمی‌شناسند. امروز قصد داریم با سفر به هفت حوض روی دیگری از جاهای دیدنی مشهد را به شما نشان دهیم.

در گوشه‌ای از مشهد تماشایی، جاذبه‌ای بکر و طبیعی با نام پارک هفت حوض مشهد وجود دارد که یکی از زیباترین پارک های مشهد محسوب می‌شود. با ما همراه باشید تا این پارک را بهتر بشناسید. قرار است به جایی برویم که جریان آب سالیان سال در آن برقرار است و به برکت همین آب روان به وجود آمده‌ است.

تاریخچه هفت حوض و چگونگی پدیدآمدن آن

بوستان هفت حوض مشهد

هفت حوضی که به‌وضوح در اینجا دیده می‌شود، دلیل نام زیبای این جاذبه است. هفت حوض زیبایی‌ که طی سالیان سال به دست طبیعت در دل کوه خلج پدید آمده‌اند تا به مکانی چشم‌نواز تبدیل شوند. هفت حوض مشهد را به نام‌ دره هفت حوض مشهد نیز می‌شناسند. در بستر آهکی یک از شاخه‌های رود طرق به سمت بینالود، در اثر بارش باران اسیدی که سالیان سال بر اینجا باریده گودال‌هایی به وجود آمده است. این گودال‌ها که به ‌مانند  دانه‌های زنجیر به هم وصل شده‌اند آب را از حوضی به حوض دیگر سرازیر می‌کنند و در نهایت هفت حوض تماشایی را پدید می‌آورند.

طبیعت بکر هفت حوض مشهد

عمر داستان گودشدن صخره‌ها و قرارگرفتن آن‌ها در کنار هم به روزگار امروز نمی‌رسد؛ هفت حوض جاذبه‌ای است که طی قرن‌ها کم‌کم شکل‌گرفته است. فاصله هفت حوض از یکدیگر از اولی تا آخری مسیری در حدود 1690 متر است. برخی از حوضچه‌ها به‌اندازه یک استخر کوچک و تعدادی نیز، وسعت بیشتری دارند. بخشش طبیعت را به زیبایی در اینجا می‌بینید، هر حوض بعد از سیراب‌شدن سرریز می‌شود و آب اضافی را به حوض پایین‌دست خود می‌ریزد.

هفت حوض مشهد کجاست؟

هفت حوض مشهد کجاست؟

هفت حوض یکی از جاذبه های گردشگری طبیعی و جاهای دیدنی اطراف مشهد است. این جاذبه در بخش جنوب شرقی مشهد قرار دارد و وسعت آن حدود ۵۷۰ هکتار است. هفت حوض در موقعیت ۷ کیلومتری از شهر مشهد واقع شده است.

آدرس هفت حوض مشهد

آدرس هفت حوض مشهد

هفت حوض پارکی طبیعی است که در بین کوه های خلج مشهد قرار گرفته است. برای رفتن به سمت این منطقه باید از بافت شهری مشهد خارج شوید و از شهرک سیدی به سمت کوه های خلج بروید.

مسیر دسترسی به هفت حوض با اتوبوس و خودرو شخصی

مسیر دسترسی به هفت حوض

دسترسی به هفت حوض از طریق خودروی شخصی و یا حمل‌ونقل عمومی به‌راحتی امکان‌پذیر است. آدرس این جاذبه سرراست است؛  با حرکت به سمت شهرک سیدی، حدود ۳ کیلومتر از جاده خلج را طی کنید تا در نهایت به بلوار و ورودی پارک طبیعی هفت حوض برسید. اینجا که رسیدید باید خودرو را ترک کنید و در حدود ۲ کیلومتر را تا رسیدن به حوض‌ها پیاده‌روی کنید.

اگر از شهر مشهد، راهی هفت حوض می‌شوید باید ابتدا وارد بزرگراه کلانتری و یا غدیر شوید. در قسمت تقاطع بزرگراه می‌توانید خروجی خلج را ببینید که به مسیر ادامه دهید تا به دوراهی برسید و از آنجا به سمت چپ بپیچید تا به مقصد نزدیک شوید.

آشنایی با هتل کیانا مشهد و ویژگی های آن
ادامه مطلب

صخره های پارک هفت حوض مشهد

اگر قصد دارید از وسایل حمل نقل عمومی مشهد برای رفتن به هفت حوض استفاده کنید. با کمک خط یک مترو مشهد به بوستان ریحانه بروید، از مترو خارج شوید و در ایستگاه میدان پرواز سوار خط اتوبوس 704 پایان امام رضا، ده غیبی شوید و بعد از گذر از چند ایستگاه، در ایستگاه ایران‌خودرو از اتوبوس پیاده شوید و 300 متر باقی‌مانده را تا مسیر هفت حوض پیاده طی کنید.

بهترین زمان بازدید از بوستان هفت حوض

بهترین زمان بازدید از بوستان هفت حوض

بهتر است در زمان‌بندی سفرتان حداقل یک نیمروز را برای بازدید و تفریح در بوستان هفت حوض قرار دهید. ازآنجایی‌که این پارک خارج از شهر است پیشنهاد می‌کنیم قبل از غروب خورشید قصد برگشتن کنید. برای ورود به هفت حوض محدودیت زمانی ندارید و در هر ساعتی از شبانه‌روز بازدید از طبیعت  هفت حوض آزاد است. برای حضور در بوستان هفت حوض نیاز به پرداخت ورودی یا تهیه بلیت ندارید.

تعداد حضور گردشگران در هر فصلی برای بازدید از هفت حوض متفاوت است. اگر با سرمای هوا مشکلی ندارید و دنبال لذت‌بردن از طبیعت در آرامش و سکوت آن هستید فصل پاییز و زمستان انتخاب مناسبی برایتان خواهد بود. بوستان هفت حوض در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده و نسبت به بوستان‌های سطح شهر در نیمه دوم سال هوای سرد‌تری دارد که باید در زمان بازدید، این موضوع را در نظر داشته باشید.

ساختمان اصلی مدیریت پارک هفت حوض

اواخر اسفند که هوا هنوز خنکی خود را دارد و بوی خوش بهار استشمام می‌شود باید دل را به طبیعت هفت حوض بزنید و آرامش خواستنی آن را تجربه کنید. سرسبزی طبیعت و تماشای گل‌های بهاری چنان سر ذوقتان می‌آورد که دل‌کندن از منظر زیبای طبیعت در کنار آب برایتان دشوار خواهد بود. اگر خوش شانس باشید و آب حوض‌ها جاری باشد، در تابستان فرصت خوبی برای آبتنی در کنار این حوض‌های زیبای طبیعی را خواهید داشت. با این تفاسیر هم از نظر میزان آب حوض‌ها و هم طبیعت و هوای مناسب، بهار بهترین فرصت بازدید از بوستان هفت حوض خواهد بود.

هفت حوض مشهد در شب

پل پارک هفت حوض مشهد در شب

بسیاری از طبیعت‌گردان و گردشگران به شب‌ مانی در طبیعت علاقه‌مند هستند و طوری برنامه‌ریزی می‌کنند که شب را در طبیعت کمپ بزنند. جایی مثل هفت حوض با طبیعت متنوعی که دارد انتخاب مناسبی برای شب‌مانی است به شرطی که تنها نباشید. تصور کنید به‌دوراز شلوغی‌های کلان‌شهر مشهد، زیر نور ماه، صدای زندگی‌بخش آب، آواز جیرجیرک و قورباغه و دنبال‌کردن حرکت ستاره‌ها لذتی از طبیعت هفت حوض به جان شما می‌دهد که فراموش‌کردنی نیست.

هفت حوض مشهد در زمستان

طبیعت پاییزی پارک هفت حوض

کوه‌های خلج از جاذبه‌ های طبیعی مشهد هستند که هفت حوض، در دل آن‌ها لانه کرده است. اگر در زمستان عازم اینجا باشید با صحنه‌ای زیبا و رؤیایی روبرو می‌شوید کوه‌های سفیدپوش صخره‌های سرد و برفی، جلوه‌ای تماشایی به این منطقه می‌دهد. بهتر است بدانید که به دلیل کوهستانی بودن منطقه سرمای بیشتری در انتظار شماست. منظره برفی روبرویتان در هفت حوض، خوراک عکاسی است.

تفریح‌های ممکن در هفت حوض

صخره نوردی

صخره نوردی در هفت حوض

صخره‌نوردی ورزشی است که به استقامت و قدرت بدنی بالایی احتیاج دارد. در هفت حوض با‌وجود کوهستانی بودن و صخره‌های صاف و صیقلی امکان صخره‌نوردی برای کسانی که به این تفریح علاقه‌مند باشند وجود دارد. برای انجام این کار باید  قبلاً آموزش‌هایی دیده باشید و با کمک یک راهنما به صخره‌نوردی مشغول شوید.

 برپایی پیک‌نیک و کمپینگ در طبیعت

طبیعت هفت حوض

یکی از لذت‌های بیرون‌زدن از خانه و پناه‌بردن به طبیعت، تفریحی ساده و در دسترس مثل برپایی پیک‌نیک آن هم در کنار جاذبه‌ای باشکوه چون هفت حوض است. شنیدن صدای آب و جریان زندگی‌بخش در زیر آسمان پاک و طبیعت سرسبز تفریح روزتان در هفت حوض را کامل می‌کند.

بازار رضا مشهد
ادامه مطلب

کوهنوردی

کوهنوردی در هفت حوض

اگر اهل کوهنوردی باشید گذشتن از کوه‌های پیش رویتان بسیار سخت است. کسانی که به کوهنوردی علاقه‌مند هستند لذت بسیاری از این تفریح می‌برند؛ چون با آمدن به هفت حوض هم از تماشای جاذبه‌ای زیبا لذت می‌برند و هم به کوهنوردی و ورزش‌کردن می‌پردازند. قله چینگ کلاغ، قله شیخ بها و قله خلج، از جمله قله‌های اطراف هفت حوض هستند که می‌توانید آن‌ها را فتح کنید.

عکاسی

فرصت عکاسی از طبیعت زیبای هفت حوض

هنردوستانی که طبیعت را یکی از بهترین سوژه‌ها برای عکاسی می‌دانند تصاویر بسیار جذابی در اینجا شکار می‌کنند. هفت حوض از آن سوژه‌های است که از هر زاویه‌ای دیدنی و خوش عکس است. نمای بالا، سطح آب و یا هر جایی که دوست دارید، کادر ببنید چون عکسی بی‌نظیر خواهید گرفت.

جاهای دیدنی نزدیک پارک هفت حوض

آلاچیق های بوستان هفت حوض

با انتخاب مشهد و جاذبه هفت حوض برای گردش امکان دسترسی به نقاط دیدنی و تفریحی بسیاری برای شما ممکن است که با برنامه‌ریزی درست در طول روز می‌توانید به آن‌ها برسید. مکان‌هایی مثل: غار مغان، روستای مج، روستای مغان، مقبره پهلوانان، روستای اردمه، گورستان گبرها، روستای سربرج، روستای کرتیون، روستای طبقه‌ای بینالود، چشمه زنگورگاه، قلعه تاریخی اردمه، مرکز تجاری اطلس و پردیس سینمایی اطلس در نزدیکی هفت حوض وجود دارند.

پارک کوهشار

پارک کوهشار نزدیک‌ترین پارک به هفت حوض

یکی از جاهای دیدنی اطراف هفت حوض، کوهشار است. مجموعه‌ پارک کوهشار همان‌طور که از اسمش پیداست مکان تلاقی  کوه و آب است تا آبشاری زیبا در دل به نمایش بگذارد. پارک کوهشار از دو کلمه کوه و آبشار ساخته شده است.  پارک کوهشار مشهد از جمله پارک‌های بزرگ شهری است که وسعتی در حدود ۷۸ هکتار را به خود اختصاص داده است. این پارک که در زمانی کمتر از یک سال به بهره‌برداری رسیده به‌عنوان بزرگ‌ترین آبشار مصنوعی در ایران شناخته شده است.

پارک کوهشار مشهد ۷۸ هکتار مساحت دارد و به‌عنوان بوستانی جدید شناخته می‌شود. این بوستان در سال ۱۴۰۰ افتتاح شده که آبشار مصنوعی با ارتفاع ۱۹۰ متر سبب شهرت و محبوبیت آن بین مردم شده است. پارک زیبای کوهشار مشهد در یکی از فرعی‌های بلوار نماز حدفاصل تقاطع‌های بلوار شهدا  ارتش و تقاطع کوشش قرار دارد. مجموعه کوهشار به‌صورت رایگان ۲۴ ساعت شبانه‌روز پذیرای بازدیدکنندگان است.

مرکز تجاری اطلس

مرکز تجاری اطلس، بازار لوازم خانگی

خریدکردن همیشه از بخش‌های لذت‌بخش سفر به‌خصوص برای خانم‌هاست که از آن نمی‌شود گذشت. نزدیک بودن این بازار به هفت حوض مشهد باعث می‌شود تا بخش خرید و تفریح سفر در کنار خانواده برای شما آسان‌تر شود. بازار بزرگ اطلس، یکی از مجتمع‌های تجاری مهم در شهر مشهد به‌حساب ‌می‌آید که برای بازدید از این مرکز بزرگ تجاری باید به بزرگراه کلانتری، میدان حافظ، خیابان حافظ جنوبی، قبل از بلوار مهدوی بروید.

این بازار در ۱۱ طبقه ساخته شده است. انواع برندهای معتبر وسایل منزل، در ۵ طبقه از این مجتمع سبب شده تا به یکی از بهترین مراکز خرید جهیزیه در مشهد تبدیل شود. هر طبقه از بازار به مغازه‌هایی با فروش کالاهای خاصی مربوط می‌شود. از ظروف کریستال و چینی تا انواع لوازم برقی و آرایشی، فرش و پوشاک را می‌توانید اینجا ببینید.

بازار اطلس مشهد مجموعه امکانات تفریحی مثل رستوران، کافی‌شاپ، فود‌کورت، زمین‌بازی کودکان، سالن اجتماعات، پارکینگ، آسانسور، پله‌برقی، خودپرداز بانک و سرویس بهداشتی را برای رفاه حال بازدیدکنندگان در خود جای‌داده است. مجتمع تجاری اطلس هر روز از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۰ شب باز است.

بازار گل خیام مشهد
ادامه مطلب

پردیس سینمایی اطلس

از جاذبه‌های تفریحی و لذت‌بخش  بازار بزرگ اطلس مشهد می‌توان به پردیس سینمایی اطلس اشاره کرد. این سینما  ۱۴ سالن دارد که از این تعداد ۳ سالن آن VIP است. دو سالن مخصوص نمایش برای کودکان و یک سالن دیگر آن را سینما ۷ بعدی تشکیل می‌دهد. خدمات vip علاوه بر مبله بودن و حق انتخاب فیلم مورد‌علاقه از میان فیلم‌های در حال اکران، شامل سرو تنقلات (آجیل، پاپ‌کورن، انواع نوشیدنی سردوگرم و…) است. همچنین امکان سرو عصرانه، ناهار و شام در سالن‌های vip وجود دارد. تماشای فیلم در کنار خانواده یا حتی به‌تنهایی می‌تواند لحظات مفرحی برای شما بسازد که پردیس سینمایی اطلس به‌خوبی از عهده آن برمی‌آید.

روستا گردی در اطراف هفت حوض مشهد

کوه های هفت حوض

اگر شما هم به طبیعت گردی و روستاگردی علاقه دارید می‌توانید بعد از بازدید از منطقه زیبای هفت حوض به گشت‌وگذار در روستاهای دیدنی اطراف بروید. از مهم‌ترین روستاهای این منطقه می‌توان از سربرج و کرتیون نام برد که  باغ‌های میوه فراوان و رودخانه و مناظر تماشایی بسیاری دارند. می‌توانید به روستای مغان سری بزنید و از طولانی‌ترین غار خراسان دیدن کنید که بسیاری باور دارند در قدیم عبادتگاه زرتشتیان بوده است. یا می‌توانید به روستای اردمه یا اردیمه سری بزنید که از روستاهای تاریخی به‌حساب می‌آیند.

روستای دیگری که انتخاب خوبی برای بازدید در اطراف هفت حوض است روستای مج نام دارد. ظاهر این روستای زیبا شما را به یاد بافت پلکانی روستاهای شمال ایران می‌اندازد. در این روستای تاریخ می‌توانید به دیدن جاذبه‌ هایی از جمله قبرستان گبر‌ها، چشمه زنگورگاه و مقبره پهلوانان بروید. روستای مج که رودخانه‌ای دائمی و چهارفصل از آن عبور می‌کند به نام‌های مجد و مج‌مج نیز شهرت دارد.

امکانات پارک هفت حوض

آلاچیق های بوستان هفت حوض

همان‌طور که می‌دانید هفت حوض در منطقه‌ای بکر و کوهستانی واقع شده است و نمی‌توان انتظار امکانات رفاهی مناسبی را داشت. البته این موضوع در حینی که باعث خوشنودی بسیاری از مردم می‌شود بعضی‌ها را نیز ناراضی کرده است. برای کسانی که به دنبال پارکی با امکانات رفاهی کامل و به‌روز می‌گردند، هفت حوض گزینه مناسبی نیست. نبود امکانات رفاهی مناسب در این منطقه سبب شده تا انتخاب مناسبی برای همراهی خردسالان و سالمندان نباشد.

نکات ضروری در بازدید از پارک هفت حوض مشهد

پارک هفت حوض

در سفر به مشهد و بازدید از جاذبه طبیعی پارک هفت حوض بهتر است نکاتی را  در نظر داشته باشید تا گردشی لذت‌بخش را تجربه کنید.

توصیه می‌شود که به‌تنهایی عازم هفت حوض نشوید و حتماً به همراه گروهی از دوستان یا خانواده از این بوستان زیبا دیدن کنید. بعد از پیاده‌شدن از وسیله نقلیه، حدود دو کیلومتر پیاده‌روی در پیش دارید؛ پس بهتر است از کفش‌ها و لباس مناسب استفاده کنید. به‌همراه‌داشتن وسایلی چون عینک‌آفتابی، کرم ضدآفتاب، وسایل برپایی پیک‌نیک یا کمپینگ، داروها و وسایل شخصی را در نظر بگیرید.

اینجا از امکاناتی چون فروشگاه، رستوران یا سوپرمارکت برخوردار نیست، بهتر است قبل از حضور در هفت حوض، خوراکی، آب آشامیدنی و غذای مورد نیازتان را فراهم کنید.

سخن آخر

این بار که به شهر مقدس مشهد با موقعیت‌های تفریحی و گردشی فراوان سفر کردید، حتماً گردش در طبیعت اطراف شهر مشهد را هم در برنامه خود بگنجانید. به جایی مثل هفت حوض بروید و با دیدن حوض‌های ساخته دست طبیعت و شنیدن صدای آب، روزی بی‌نظیر در دامن رنگی طبیعت به خودتان هدیه دهید. این تصور که شاید بیش از هزار سال از عمر هفت حوض می‌گذرد و ما امروزه با جلوه‌ای تماشایی از آن روبرو هستیم هیجان‌انگیز است.

4.5/5 - (46 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
8 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حمید
حمید
4 ماه قبل

ممنون از نویسنده محترم حال و هوای آدم عوض میشه

علی ملک زاده
علی ملک زاده
4 ماه قبل

توضیحات کامل و خیلی عالی..مشهدزیبا

nazgol
nazgol
4 ماه قبل

سلام
مطلب بسیار مفید بود
سپاس از عکس های دیدنی و زیبا

خلیل
خلیل
4 ماه قبل

عالی

[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر