لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> پارک کوهشار مشهد
پارک کوهشار مشهد

پارک کوهشار مشهد

شهر مقدس مشهد را همه به اسم بارگاه امام رضا (ع) می‌شناسند. شهری که از گوشه‌گوشه ایران روزانه میزبان مسافرانی ‌است که به نیت زیارت این بارگاه و سبک‌شدن جسم و روح به آن قدم می‌گذراند. علاوه بر جاذبه معنوی وجود مکان‌های گردشگری و پارک های مشهد مثل پارک کوهشار، سبب شده تا این شهر به یکی از قطب‌های مهم گردشگری در ایران تبدیل شود.

بزرگ‌ترین آبشار مصنوعی ایران در شهر مشهد ساخته شده تا به‌عنوان جاذبه‌ای‌ گردشگری میزبان مسافران و اهالی شهر مشهد باشد. با وجود اقامتگاه‌های مختلف از جمله هتل های مشهد چند روزی را به حضور در این شهر و بازدید از مکان‌های مختلف این شهر اختصاص دهید. یکی از جاهای دیدنی مشهد که در طول اقامت می‌توانید ساعاتی را در آن به سر ببرید پارک کوهشار است. جایی که پیوند آب و کوه را می‌بینید؛ اما این بار متفاوت و ساخته دست بشر است.

معرفی پارک کوهشار

معرفی پارک کوهشار

همیشه بوستان‌ها در هر شهری از مناطقی به شمار می‌روند که برای تفریح و گردش‌های خانوادگی یا دوستانه به آن‌ها فکر می‌کنید. امروزه با وجود رشد جمعیت به‌خصوص در کلان‌شهرها، وجود چنین مکان‌هایی برای عموم مردم از واجبات به‌حساب می‌آید. کوهشار مشهد پارکی است که با تغییراتی جزئی در طبیعت تبدیل به مکانی برای گردش اهالی و مسافران شده ‌است. ویژگی‌های طبیعی و غیرطبیعی‌ این پارک سبب شده تا مقصد گردشگران زیادی باشد.

پارک کوهشار همان‌طور که از اسمش پیداست از دو کلمه کوه و آبشار ساخته شده است. کوهشار مشهد از جمله پارک‌های بزرگ شهری است که وسعتی در حدود ۷۸ هکتار را به خود اختصاص داده است. این پارک که در زمانی کمتر از یک سال به بهره‌برداری رسیده به‌عنوان بزرگ‌ترین آبشار مصنوعی در ایران شناخته شده است.

آبشار مصنوعی پارک کوهشار

آبشار مصنوعی پارک کوهشار

این آبشار ارتفاعی در حدود ۱۹۰ متر دارد. در این آبشار از سیستم پمپ و گردش آب استفاده شده است. ۱۴ هکتار از فضای این پارک به فضای سبز و مسیر آب اختصاص داده شده است. پارک کوهشار در تیرماه سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری رسید که در آغاز میزبان برگزاری جشن ازدواج ۵۰ زوج دانشجو بود.

آبراهه‌ و برکه‌ها

آبراهه‌ و برکه‌ها کوهشار

کوهشار مشهد دو برکه بزرگ و کوچک دارد. با تکیه‌زدن بر نرده‌های اطراف برکه‌ها، می‌توانید از تماشای این فضا لذت ببرید. بر روی صندلی‌های اطراف برکه بنشینید تا خنکی نسیمی که  از برخورد آب می‌وزد صورت شما را نوازش دهد. برکه دوم در فاصلة نزدیکی از اولین برکه است. فاصله بین دو برکه نیز با سنگ‌ فرش‌ پر شده است.

حوضچه سنگی، پمپ آب و موتورخانه در فاصله دو برکه قرار گرفته‌اند. پارک کوهشار دو آبراهه به طول بیش از ۲۵۰ متر دارد. یکی از دل کوه جوشیده و دیگری هم به‌صورت پلکانی جاری شده است.

پل‌ها

در این مجموعه پل‌هایی در مسیر پارک ساخته شده است که کف چوبی دارند و نرده‌هایی در اطراف آن‌ها برای امنیت عابران تعبیه شده است.

کوهشار مشهد کجاست؟

کوهشار مشهد کجاست؟

مجموعه تفریحی تازه تأسیس پارک کوهشار مشهد در شمال شرق ایران و استان خراسان رضوی، در شهر مشهد است. کوهشار مشهد در یکی از فرعی‌های بلوار نماز حدفاصل تقاطع‌های بلوار شهدا  ارتش و تقاطع کوشش ساخته شده است. پارک کوهشار از جدیدترین پارک‌های این شهر است که توانسته به‌خوبی در مدت کمی، خود را در لیست تفریحگاه‌های موردعلاقه مردم جا دهد.

جنگل جیغ مشهد
ادامه مطلب

کوهشار مجموعه تفریحی در شهرداری منطقه ۸ مشهد است. حرم مطهر امام رضا تا کوهشار، حدود ۱۴ کیلومتر فاصله دارد. فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد حدود ۱۱ کیلومتر با مجموعه کوهشار مشهد فاصله دارد. همچنین فاصله این پارک تا راه‌آهن مشهد حدود ۱۷ کیلومتر و تا پایانه مسافربری مشهد کمتر از پنج کیلومتر است.

ساعت کاری کوهشار مشهد

ساعت کاری کوهشار مشهد

خوشبختانه برای حضور در کوهشار مشهد محدودیت زمانی ندارید. می‌توانید در خنکای صبح در اینجا قدم بزنید. غروب آفتاب را همراه خانواده و دوستان در پارک بگذرانید و یا شب‌نشینی‌های خود را در جمعی صمیمی کنار آبشار برگزار کنید. کوهشار مشهد از جمله‌ مجموعه‌های تفریحی به شمار می‌رود که ۲۴ ساعت شبانه‌روز به روی شما باز است.

مسیر دسترسی به پارک کوهشار مشهد

مسیر دسترسی به پارک کوهشار مشهد

خوشبختانه شهر مشهد از امکانات حمل‌ونقل، مثل پایانه‌های مسافربری زمینی، هوایی و ریلی برخوردار است. با استفاده از هر وسیله نقلیه‌ای ابتدا باید خود را به شهر مشهد برسانید و سپس از طریق مسیرهای موجود به پارک کوهشار بروید.

برای رفتن به کوهشار مشهد کافی است خود را به بزرگراه کلانتری برسانید. سپس از طریق میدان حافظ و خیابان حافظ به بلوار نمازی برسید. کوهشار مشهد در سمت چپ بلوار نماز، بین بلوار کوشش و بلوار شهدای ارتش قرار گرفته است.

استخر کوهشار مشهد

راه دیگر برای حضور در این پارک استفاده از خطوط حمل‌ونقل منتهی به پایانه انقلاب است. فاصله بین پایانه تا کوهشار مشهد را می‌توانید از تاکسی‌های موجود استفاده کنید.

کوهشار مشهد دو ورودی دارد که یکی از آن‌ها از طریق خیابان و ماشین‌رو است. این ورودی با کله قندی‌های نارنجی مشخص شده است. مسیر دیگر برای ورود به پارک مسیری سنگ‌فرش شده است که علاقه‌مندان به پیاده‌روی از آن استفاده می‌کنند.

پارک کوهشار مشهد بر روی نقشه

با استفاده از راهنمای نقشه و لوکیشن دقیق پارک، مسیرهای دسترسی به‌خوبی برای شما نمایش داده می‌شود.

امکانات رفاهی و تفریحی پارک کوهشار

امکانات رفاهی و تفریحی پارک کوهشار

در کوهشار مشهد امکانات رفاهی و تفریحی مناسبی برای رفاه حال مردم در نظر گرفته شده است. برای آشنایی بیشتر به معرفی برخی از این امکانات می‌پردازیم.

نقشه راهنما

در ابتدای ورود به کوهشار یک نقشه راهنما نصب شده که خیالتان از بابت بررسی بخش‌های مختلف پارک راحت می‌شود. با کمک این نقشه به قسمت‌های مختلف مثل: آبشار، آبراهه‌ها، برکه‌ها، نمازخانه، مدیریت، سرویس بهداشتی و پارکینگ دسترسی پیدا می‌کنید.

تابلوهای هشدار و راهنمایی

در هر گوشه از پارک تابلوهایی برای راهنمایی گردشگران نصب شده است. وجود این تابلوها کمک می‌کند تا از مسیر مقصد موردنظرتان خارج نشوید.

صندلی و نیمکت‌هایی برای استراحت

پیاده‌روی در پارک از قسمت‌های لذت‌بخش برای اکثر افراد است. زمانی که به سمت آبشار قدم برمی‌دارید ارتفاع و شیب بیشتری در پیش‌رو می‌بینید. وجود صندلی و نیمکت‌های متعدد تعبیه شده در مسیر، کمک می‌کند تا هر زمان به استراحت احتیاج داشتید، بر روی آن‌ها نفسی تازه کنید. برخی از این نیمکت‌ها به شکل تخته‌های چوبی روی لبه سنگ‌چین و نزدیکی برکه قرار گرفته‌اند که نمای زیبایی به مجموعه بخشیده است.

koohshar mashhad park 11 jpg

بوفه

در این پارک کافه بایک قرار گرفته ست. زمانی که به خرید خوراکی یا استراحتی کوتاه و نوشیدن لیوانی چای احتیاج داشته باشید، می‌توانید از امکانات اینجا استفاده کنید.

نگهبانی

در قسمت ورودی، بخش نگهبانی پارک کوهشار برای حفظ امنیت و آسایش مهمانان این مجموعه قرار گرفته است.

مدیریت

از ورودی پارک که بگذرید، بخش مدیریت مجموعه را می‌توانید ببینید. بخش مدیریت با دو کانکس بزرگ و کوچک در کوهشار مشهد قرار گرفته است.

مقایسه هتل سارینا با هتل کیانا مشهد
ادامه مطلب

آبشار کوهشار مشهد

پارکینگ

اگر با وسیله نقلیه شخصی به کوهشار مشهد می‌آیید، وجود پارکینگ خیالتان را از بابت خودروی شخصی‌ راحت می‌کند. دو پارکینگ در بخش‌های داخلی و بیرونی مجموعه برای میهمانان پارک فراهم شده ‌است. اگر قصد پیاده‌روی در کوهشار را دارید ماشین را در پارکینگ بیرونی پارک کنید و از مسیر زیبا لذت ببرید. برای استفاده از پارکینگ داخل مجموعه، وارد پارک شوید و زمانی که به دوراهی رسیدید با کمک نقشه راهنما پارکینگ را دنبال کنید.

نمازخانه

برای اقامه نماز در کوهشار مشهد نمازخانه‌ای تعبیه شده است. این نمازخانه در سمت راست مجموعه کوهشار و در فاصله بین سرویس بهداشتی شماره دو و برکه اول واقع شده است.

سرویس بهداشتی

مجموعه تفریحی کوهشار دارای دو سرویس بهداشتی است. سرویس شماره یک در ابتدای بخش ورودی و کمی بالاتر از نگهبانی پارک و سرویس شماره دو، نزدیک به نمازخانه قرار دارد.

فضای سبز

فضای سبز این جاذبه، پوشیده از گل‌های رنگارنگ و درختچه‌های سبز است. مکانی مناسب تا پیک‌نیک خانوادگی و گردشی دوستانه کنار عزیزانتان داشته باشید.

بهترین زمان بازدید از پارک کوهشار

بهترین زمان بازدید از پارک کوهشار

آب‌وهوای شهر مشهد در هر فصل متنوع است. زمستان‌‌ و پاییزهای سرد و خشک و تابستان‌های گرم یا بهار مطبوع؛ هر کدام چهره زیبایی از طبیعت مشهد را نشان می‌دهد. مشهد از آن شهر‌هایی است که در تمام فصل‌ها بیشترین مسافر را دارد و علت اصلی آن وجود حرم مطهر است. اگر قصد لذت‌بردن از هوای مطبوع حین سفر را دارید و می‌خواهید از جاذبه‌ای مثل کوهشار مشهد دیدن کنید؛ بهار بهترین فصل است. عکاسی در هر فصل در کوهشار ثبت زیبایی‌ها را به همراه دارد که نباید از آن غافل شد.

جاذبه‌ های دیدنی اطراف کوهشار مشهد

با حضور در کوهشار مشهد امکان دسترسی به نقاط دیدنی و تفریحی بسیاری برای شما ممکن است. با برنامه‌ریزی درست در طول روز می‌توانید به آن‌ها برسید. مکان‌هایی مثل: مرکز تجاری اطلس، پردیس سینمایی اطلس، پارک کوهسنگی و کوهپارک مشهد در نزدیکی کوهشار وجود دارند.

مرکز تجاری اطلس

مرکز تجاری اطلس

 این مرکز بزرگ تجاری در بزرگراه کلانتری، میدان حافظ، خیابان حافظ جنوبی، قبل از بلوار مهدوی واقع شده است. بازار بزرگ اطلس از جمله مجتمع‌های تجاری مهم در شهر مشهد به شمار می‌رود. خرید کردن همیشه از بخش‌های لذت‌بخش سفر به‌خصوص برای خانم‌هاست که از آن نمی‌شود گذشت. نزدیک بودن این بازار به کوهشار مشهد باعث می‌شود تا بخش خرید و تفریح سفر در کنار خانواده برای شما آسان‌تر شود.

بازار اطلس تا پارک کوهشار حدود ۳ کیلومتر فاصله دارد. این بازار در ۱۱ طبقه ساخته شده است. انواع برندهای معتبر وسایل منزل، در ۵ طبقه از این مجتمع سبب شده تا به یکی از بهترین مراکز خرید جهیزیه در مشهد تبدیل شود. هر طبقه از بازار به مغازه‌هایی با فروش کالاهای خاصی مربوط می‌شود. از ظروف کریستال و چینی تا انواع لوازم برقی و آرایشی، فرش و پوشاک را می‌توانید اینجا ببینید.

این مجموعه امکانات تفریحی مثل رستوران، کافی‌شاپ، فود‌کورت، زمین‌بازی کودکان، سالن اجتماعات، پارکینگ، آسانسور، پله‌برقی، خودپرداز بانک و سرویس بهداشتی را برای رفاه حال بازدیدکنندگان در خود جای داده است. مجتمع تجاری اطلس هر روز از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۰ شب باز است.

پردیس سینمایی اطلس

پردیس سینمایی اطلس

از جاذبه‌های تفریحی و لذت‌بخش  بازار بزرگ اطلس مشهد می‌توان به پردیس سینمایی اطلس اشاره کرد. این سینما  ۱۴ سالن دارد که از این تعداد ۳ سالن آن VIP است. دو سالن مخصوص نمایش برای کودکان و یک سالن دیگر آن را سینما ۷ بعدی تشکیل می‌دهد. خدمات vip علاوه بر مبله بودن و حق انتخاب فیلم مورد‌علاقه از میان فیلم‌های در حال اکران، شامل سرو تنقلات (آجیل، پاپ‌کورن، انواع نوشیدنی سرد و گرم و …) است.

مجتمع تفریحی اقامتی آفتاب مشهد
ادامه مطلب

همچنین امکان سرو عصرانه، ناهار و شام در سالن‌های vip وجود دارد. تماشای فیلم در کنار خانواده یا حتی به تنهایی می‌تواند لحظات مفرهی برای شما بسازد که پردیس سینمایی اطلس به خوبی از عهده آن برمی‌آید.

پارک کوهسنگی

پارک کوهسنگی

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری در نزدیکی کوهشار مشهد پارک کوهسنگی است. کوهسنگی از کوه‌های بسیار قدیمی در جنوب غربی شهر مشهد است. وجود دو کوه سنگی از رشته‌کوه بینالود، سبب نام‌گذاری این منطقه به کوهسنگی شده است. اینجا یکی از دیدنی‌های استان خراسان رضوی به‌حساب می‌آيد. پارک کوهسنگی از زمان تاج‌گذاری شاه‌‌عباس صفوی در این مکان، اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. پارک کوهسنگی از گذشته تا به امروز تفرجگاه مردم محلی و مسافران بسیاری بود.

پارک کوهسنگی۱۰۰ هکتار مساحت دارد. این منطقه در سال ۱۳۱۸ خورشیدی با جدول‌کشی، نرده‌کشی و گل‌کاری به‌‌صورت پارک درآمده است. این پارک زیبا در سال ۱۳۴۰، به‌وسیله یک خیابان اصلی بزرگ به محدوده شهری مشهد وصل شد و همین امر سبب محبوبیت و استقبال بیشتر از طرف مردم شده است.

پارک زیبای کوهسنگی، سه درب ورودی در انتهای خیابان کوهسنگی، بزرگراه کلانتری و خیابان ابوذر غفاری دارد. رسیدن به قله‌های کوهسنگی، از یک مسیر پلکانی و سنگی با طول ۱۳۰۰ متر روی کوه شرقی است. بعد از سپری کردن مسیر، چشم‌انداز زیبایی از حرم مطهر امام رضا و شهر مشهد را مقابل خود خواهید دید. وجود مجسمه‌های سنگی و قدیمی مثل شیر سنگی در بخش ورودی پارک جلوه زیبایی به این مجموعه بخشیده است.

پارک کوهسنگی هفت باغ به‌هم‌پیوسته به نام‌های باغ آرامگاه، باغ فرهنگی، باغ پذیرایی، باغ سنگی، باغ طبیعی، باغ ورزشی و باغ تفریحی دارد. رستوران‌های سنتی، کافه‌ها، رستوران فست‌فود، سالن جشن‌، آبشار، دریاچه‌ها، مسیرهای دوچرخه‌سواری، درشکه ‌سواری و ورزش، مجموعه کودک و آینده، آمفی‌تئاتر روباز و نمازخانه از امکانات ویژه این مجموعه تفریحی به شمار می‌روند.

کوهپارک مشهد

کوه پارک مشهد

لذت پارک‌گردی در دامنه کوه را می‌توان در کوهپارک مشهد تجربه کرد. مکانی با کلی تفریحات و امکانات رفاهی که گردشگران بسیاری را به سمت خود می‌کشاند. این پارک در ارتفاعات جنوبی مشهد است که جنگلی مصنوعی و دست‌ساز در آن ساخته شده‌ است. باتوجه به نزدیک بودن این مجموعه به منطقه کوهشار مشهد دسترسی راحت‌تری خواهید داشت.

کوهپارک مشهد با در اختیار داشتن فضای کوهستانی و جنگل‌های مصنوعی جاذبه دیدنی، تفریحگاهی محبوب بین گردشگران است. البته قسمتی از جنگل طبیعی و قسمتی مصنوعی است. این مجموعه در تیر ماه سال ۱۳۹۹ در مساحتی حدود ۲ میلیون مترمربع (۵ کیلومتر) افتتاح شده است. فضایی برای گذران اوقات فراغت با پیاده‌روی، کوه‌پیمایی و دوچرخه سواری برای عموم مردم است.  با وجود فضای زیاد، برای پارک ماشین در اینجا دغدغه‌ای ندارید.

سخن آخر

تفریح و گردش در کنار سفرهای زیارتی مثل حضور در مشهد، سفر را خاطره‌انگیز و لذت‌بخش می‌کند. شاید خیلی‌ها با شنیدن نام مشهد به‌عنوان مقصد سفر فقط بارگاه امام رضا (ع) در ذهنشان مجسم شود. این بار با کمک آشنایی بیشتر نسبت به جاذبه‌های متنوع شهر مشهد مثل کوهشار مشهد حتما گردش را برنامه خود قرار می‌دهید.

بودن در محیطی آرام و امن در کنار عزیزانی که دوستشان دارید خستگی روز را از تن بیرون می‌کند. در کوهشار دورهمی‌هایی دارید که همیشه خاطره ساز می‌شوند. مجموعه کوهشار مشهد از آن جاهایی است که بعدها با مرور خاطرات از آن به‌خوبی یاد می‌کنید.

4.7/5 - (10 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
احمد
احمد
6 ماه قبل

به نظر من اینطور پروژه ها باید تعطیل شه وقتی مشهد آب نداره و آبش رو دارن از روستاهای اطراف میارن باید تعطیل شه.

[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر