خانه >> ایرانگردی >> راهنمای سفر به سرعین، آنچه در مورد این شهر باید بدانید!
سرعین

راهنمای سفر به سرعین، آنچه در مورد این شهر باید بدانید!

با شروع فصل تابستان برای فرار از گرمای کلافه کننده چاره‌ای جز سفری، هر چند کوتاه به شهرهای سردسیر نداریم. سفر به جایی مثل شمال غرب ایران که چهره لذت‌بخش و مطبوع تابستان را به ما نشان می‌دهد. جاهای دیدنی سرعین همان حس خوب داشتن سفری متفاوت به گردشگران را می‌دهد که به دنبال آن راهی این سوی کشور شده‌اند. در راهنمای سفر به سرعین شما را با آنچه در مورد این شهر نیاز دارید بدانید، بیشتر آشنا می‌کنیم.

انتخاب‌های مهم در هر سفر که می‌تواند آن را لذت‌بخش‌تر کند، رزرو هتل با اطمینان خاطر از طریق ایران هتل آنلاین است. با اقامت در یکی از بهترین هتل های سرعین می‌توانید این سفر را به یکی از خاطره انگیزترین سفرهایی که تاکنون داشته‌اید تبدیل کنید. همراه ما باشید تا با هم تجربه‌ای ناب از گردش در سرعین بسازیم.

جاذبه های طبیعی و تاریخی سرعین

سرعین از شهرهای دیدنی استان اردبیل است که با وجود جاذبه های تاریخی، طبیعی و گردشگری فراوان به‌ عنوان شهری توریستی شناخته می‌شود. آثار تاریخی کشف شده در این شهر قدمت آن را به دوره پیش از میلاد مسیح می‌رساند و با جاذبه‌ای چون چشمه‌های آب گرم متعدد، سال‌های سال است که توانسته یکی از اولین انتخاب‌های گردشگری برای مسافران باشد. به معرفی جاهای دیدنی سرعین می‌پردازیم تا راهنمای مناسبی برای سفر شما به این شهر باشد.

۱-تپه باستانی آناهیتا

تپه باستانی آناهیتا

معرفی جاهای دیدنی سرعین را با جاذبه‌ای تاریخی به نام تپه باستانی آناهیتا شروع می‌کنیم که نشان مذهب و تاریخ این دیار است. این جاذبه در روزگاران گذشته جایی برای عبادت پیروان زرتشت بوده و در آن به ترویج آیین زرتشت می‌پرداختند.

گفته می‌شود اینجا در دوره ساسانیان به عنوان ییلاق محبوب پادشاهان نیز مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این جاذبه به عنوان اثر ملی به ثبت رسیده است.

آدرس ضلع غربی شهر سرعین، بلوار امام علی(ع)
لوکیشن لوکیشن  تپه باستانی آناهیتا بر روی نقشه گوگل مپ
هزینه ورودی رایگان
ساعت بازدید ۲۴ ساعته

 ۲- مسجد جامع سرعین

مسجد جامع سرعین

مسجد جامع سرعین از قدیمی‌ترین بناهای سرعین است که در لیست جاهای دیدنی این شهر قرار دارد. این مسجد تاریخی با معماری زیبا و چشم‌گیر، محلی برای برگزاری مراسم مذهبی مردم سرعین است که در آن گرد هم می‌آیند.

آدرس سرعین، خیابان شریعتی، خیابان طالقانی، مسجد جامع
لوکیشن لوکیشن مسجد جامع بر روی نقشه گوگل مپ
هزینه ورودی رایگان
ساعت بازدید ۲۴ ساعته

 ۳- روستای تاریخی و توریستی آلوارس

آلوارس

روستای تاریخی آلوارس با قدمتی در حدود ۳۰۰۰ سال از دیگر جاهای دیدنی سرعین است. این روستا در زبان فارسی به معنای عقاب مقدس است و با توجه به قرارگیری در ارتفاعات و ییلاق به یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های این دیار تبدیل شده است.

آب و هوای مطبوع در بهار و تابستان، پیست اسکی، تله کابین سرعین، دشت‌های سرسبز برای کمپینگ و گشت و گذار در طبیعت از جاذبه‌هایی است که در این روستای توریستی می‌توانید به سراغ آن بروید.

آدرس سرعین، ۱۲ کیلومتری غرب سرعین، منطقه دره گلستان
لوکیشن لوکیشن  آلوارس بر روی نقشه گوگل مپ
هزینه ورودی رایگان
ساعت بازدید ۲۴ ساعته

 ۴- روستای تاریخی کنزق

روستای تاریخی کنزق

کنزق نام یکی دیگر از روستاهای سرعین است که به عنوان جاذبه‌ای تاریخی شناخته می شود. بر اساس آثار کشف شده گفته می‌شود قدمت روستای تاریخی کنزق به دوره اشکانیان می‌رسد و در لیست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

این روستا، نام دره معروف ساری دره یا دره زرد را نیز دارد که گردشگران طبیعت‌دوست بسیاری را به سمت خود می‌کشاند. چاقور چوقر نیز نام تپه‌ای در این منطقه است که گونه کمیابی از خزندگان در آن زندگی می‌کنند و بازدید از آن برایتان جالب خواهد بود.

آدرس سرعین، ۵ کیلومتری شرق سرعین
لوکیشن لوکیشن  روستای کنزق بر روی نقشه گوگل مپ
هزینه ورودی رایگان
ساعت بازدید ۲۴ ساعته

 ۵- دهکده صخره‌ای ویند کلخوران

دهکده صخره‌ای ویند کلخوران

روستای صخره‌ای ویند کلخوران مقصد بعدی لیست گردشگری است که در راهنمای سفر به سرعین به سراغ آن می‌رویم. در این روستا آثاری کشف شده که قدمت آن‌ها به دوره اشکانی تا صفویه می‌رسد. حکاکی و کنده کاری‌های که در اینجا دیده می‌شود نشان از باستانی بودن این دهکده صخره‌ای دارد که نظر گردشگران را به خود جلب کرده است.

آدرس سرعین، ۱۲ کیلومتری جنوب شهر سرعین
لوکیشن لوکیشن روستای ویند کلخوران بر روی نقشه گوگل مپ
هزینه ورودی رایگان
ساعت بازدید ۲۴ ساعته

 ۶- روستای بیله درق (ویلا دره)

روستای بیله درق

روستای بیله درق در منطقه ویلا دره از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری است که بازدید از آن را به مسافران سرعین پیشنهاد می‌کنیم. این روستا با چشمه آب گرم از جاهای دیدنی اردبیل است که محبوبیت بالایی بین گردشگران، به‌ویژه در فصل بهار دارد. روستا در دره‌ای به عرض ۲۰۰ متر و عمق ۱۰۰ متر واقع شده است.

آدرس سرعین، ۴ کیلومتری شمال شهر سرعین
لوکیشن لوکیشن روستای بیله درق بر روی نقشه گوگل مپ
هزینه ورودی رایگان
ساعت بازدید ۲۴ ساعته

 ۷- دره جنگلی ایردموسی

دره جنگلی ایردموسی

در فاصله ۱۴ کیلومتری شمال شرقی سرعین دره جنگلی زیبا به نام ایرد موسی وجود دارد که مخملی بودن طبیعت آن، روح و جسمتان را نوازش می‌دهد. این دره در فصل‌های پاییز زمستان سرد و برفی و در بهار و تابستان به بهشتی پرگل و سرسبز تبدیل می‌شود. برپایی پیک‌نیک و شب مانی در طبیعت اینجا یکی از لذت‌بخش‌ترین کارهایی است که در سرعین می‌شود انجام داد.

آدرس اردبیل، سرعین، کیلومتر ۱۴ شمال شرقی سرعین
لوکیشن لوکیشن مجتمع دره جنگلی ایردموسی بر روی نقشه گوگل مپ
هزینه ورودی رایگان
ساعت بازدید ۲۴ ساعته

 ۸- آبشار ورگه سران

آبشار ورگه سران

دیدنی ‌های سرعین با تنوع و جذابیت‌های خود مسافران اینجا را شیفته می‌سازد، جوری که دل کندن از طبیعت آن کاری سخت و دشوار است. آبشار ورگه سران بر فراز صخره‌ها در میان دره‌ای پر گل و مدهوش کننده یکی دیگر از جاذبه هایی است که در راهنمای سفر به سرعین به آن می‌پردازیم.

این آبشار زیبا در روستایی هم‌نام خود قرار دارد و با آب خنکی که از بالای کوه سرازیر می‌شود، پناه روزهای گرم تابستان برای گردشگران است.

آدرس سرعین، ۱۰ کیلومتری شمال غرب سرعین
لوکیشن لوکیشن آبشار ورگه سران بر روی نقشه گوگل مپ
هزینه ورودی رایگان
ساعت بازدید ۲۴ ساعته

9- روستای شایق

روستای شایق

در نزدیکی روستای توریستی آلوارس روستای شایق را می‌توانید ببینید که با مناظر چشم‌گیر و زیبای خود شما را جذب می‌کند. این روستا لذت یک طبیعت‌گردی تمام عیار را به شما هدیه می‌دهد که خستگی روزهای سخت کاری را از روح و جسمتان دور می‌کند.

گردش در محیط روستا و دیدن اهالی آن که هنوز پایبند آداب و رسوم و پوشیدن لباس‌های محلی هستند، شور زندگی می‌دهد. در نزدیکی روستای شایق تپه‌ای تماشایی به نام زال تپه سی قرار دارد که بازدید از برایتان جالب خواهد بود.

آدرس استان اردبیل، ۷ کیلومتری غرب سرعین، روستای شایق
لوکیشن لوکیشن روستای شایق بر روی نقشه گوگل مپ
هزینه ورودی رایگان
ساعت بازدید ۲۴ ساعته

چشمه های آبگرم سرعین

چشمه های آبگرم سرعین

چشمه های آبگرم سرعین از مهم‌ترین و محبوب‌ترین جاذبه‌های سرعین است که گردشگران بسیاری را به اینجا می‌کشاند. سرعین به لطف هم‌جواری با سبلان بخشنده از چشمه‌های آب معدنی بسیاری برخوردار است که خاصیت درمانی نیز دارند.

استخر های سرعین با وجود استقبال بالای گردشگران همیشه پر رفت و آمد و محبوب بوده‌اند. در این بخش تعدادی از چشمه های آبگرم با خاصیت آبدرمانی سرعین را به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید در سفر به سرعین از آن‌ها بهرمند شوید.

چشمه های آبگرم سرعین

  •       چشمه آبگرم گاو میش گلی
  •       آبدرمانی سبلان
  •       آبدرمانی رویال پارک سرعین
  •       آب درمانی پهنلو (ارشاد)
  •       آبدرمانی ایرانیان سرعین
  •       آبدرمانی دره لر سویی سرعین
  •       آب درمانی ۹ چشمه سرعین
  •       آبگرم قره سو (اعصاب سویی)
  •       آبگرم بش باجلار
  •       آب درمانی قهوه سویی سرعین
  •       آب گرم ژنرال سرعین

بازارهای معروف سرعین

بازارهای معروف سرعین

سرعین اردبیل به لطف نزدیک بودن با شهرهای مرزی، بازار پر رونقی دارد که می‌توانید برای خرید و تفریح به سراغ آن‌ها بروید. در این بازارها اجناس با کیفیت از بهترین برند‌های ایرانی و خارجی به فروش می‌رسد که با قیمت مناسب توانسته‌اند رضایت مشتریان را در بر داشته باشند.

بازارهای معروف سرعین

اگر به سرعین آمدید و به سراغ جایی برای بازارگردی و خرید سوغات می‌گردید بهتر است سری به لیست زیر بزنید تا بازارهای معروف سرعین را به شما معرفی کنیم.

  •       بازار اطلس سرعین
  •       مرکز خرید آدنا مال
  •       بازار بزرگ اطلس سرعین
  •       بازار پردیس
  •       مجتمع تجاری خدماتی لاله
  •       مجتمع تجاری آتا
  •       مجتمع تجاری رضا
  •       مجتمع تجاری پروما

بهترین هتل های سرعین

بهترین هتل های سرعین

با توجه به توریستی بودن و حضور بالای گردشگران در سرعین، برای انتخاب محل اقامت گزینه‌های متنوعی دارید. بهترین هتل های سرعین با توجه به سلیقه مسافران به خوبی پاسخ‌گوی نیاز اقامتی گردشگران این شهر هستند.

از اقامتگاه‌های بوم‌گردی تا هتل‌های لوکس که فاصله کمی با جاذبه‌های گردشگری دارند، میزبان گردشگران این شهر هستند که در ادامه معرفی می‌کنیم.

سرعین در نقشه ایران

برای پیدا کردن سرعین در نقشه ایران باید به بخش شمال غربی در استان اردبیل نگاهی بیاندازید. سرعین یکی از شهرهای توریستی استان اردبیل است که در دامنه کوه سبلان، در فاصله کمتر از نیم ساعت با این شهر قرار گرفته است. اگر با مسیر دسترسی به این شهر آشنا نیستید، بهتر است نقشه سرعین روی گوگل مپ را دنبال کنید تا راه را به شما نشان دهد.

شهرهای اطراف سرعین

شهرهای اطراف سرعین

حالا که تا سرعین آمده‌اید بهتر است به شهرهای اطراف سرعین نیز سری بزنید و از جاذبه‌های دیدنی بی‌شماری که منتظر شماست دیدن کنید. در اینجا مهم‌ترین شهرهای اطراف سرعین را به شما معرفی می‌کنیم تا در برنامه‌ریزی سفر به سرعین به سراغ آن‌ها نیز بروید.

  •       فاصله تا اردبیل ۳۰ کیلومتر
  •       فاصله تا شهر نیر ۲۴ کیلومتر
  •       فاصله تا مشگین شهر ۱۲۵ کیلومتر
  •       فاصله تا تبریز ۲۰۴ کیلومتر

شب های سرعین

حضور پر رنگ گردشگران و جاذبه‌های متنوع، سرعین را به شهری شب زنده‌دار تبدیل کرده تا مسافران بتوانند از تمام فرصت حضورشان در سرعین استفاده کنند. اگر در سطح شهر هستید گشت و گذار در خیابان‌ها، رفع خستگی در چشمه‌های آب گرم سرعین و یا رفتن به رستوران‌ و کافه‌های سرعین می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. اگر به‌دنبال جایی برای تفریح در شب های سرعین می‌گردید پیشنهاد می‌کنیم به لیست زیر نگاهی بیندازید تا شما را راهنمایی کنیم.

  •       چشمه آب گرم گاومیش گلی
  •       مجتمع آب درمانی سبلان
  •       مجتمع آب‌ درمانی ایرانیان

زندگی در سرعین

زندگی در سرعین

سرعین شهر بسیار بزرگی نیست و جمعیت زیادی ندارد؛ اما خوشبختانه بسیاری از مردم آن هنوز به آداب و رسوم گذشتگان خود پایبند هستند. مردم این شهر به زبان ترکی صحبت می‌کنند و هر ساله آيین‌های مذهبی و آداب شهر را زنده نگه می‌دارند.

اهالی این شهر به تلاش و پشتکار شهرت دارند و سعی می‌کنند امکانات گردشگری سرعین را در بهترین حالت به گردشگران ارائه دهند. سفره ساده و پر برکت خود را با خوردنی‌های محلی چون، آش دوغ، عسل، آش یارما، پیچاق قیمه، چیغیرتما، کاسه کباب و… پر می‌کنند و به مهر در کنار هم زندگی می‌کنند.

غیر از تجارت‌های امروزی بسیاری از مردم به شغل دامداری، کشاورزی و تولید صنایع دستی مشغول هستند. زندگی در سرعین از شلوغی و استرس به دور است و در هوای پاک و مطبوع در آرامش روزگار را از سر می‌گذرانند.

جمعیت سرعین در سال 1403

سرعین حدود  ۱۲۸۰۰۰۰ متر مربع وسعت دارد و جمعیت سرعین در سال 1403 در این محدوده، طبق آخرین سرشماری ۵۴۵۹ نفر جمعیت داشته و حدود ۱۵۸۲ خانوار در آن زندگی می‌کنند. این جمعیت در نیمه اول سال با حضور هر روزه گردشگران و مسافران بیشتر می‌شود.

سوغات سرعین

سوغات سرعین

از سرعین یادگاری‌های متنوع و بسیاری با خود به همراه می‌برید که انتخاب کردن آن‌ها از بین سوغات سرعین کار دشواری است. عسل سرعین با شهرت و آوازه‌ای که دارد در صدر لیست خوراکی‌های سوغاتی این شهر است و پیشنهاد می‌کنیم حتما از آن امتحان کنید.

سرشیر محلی در کنار دیگر لبنیات تازه و خوشمزه از دیگر خوراکی‌های این شهر است. باقلوای ترکی، آب‌نبات، تخمه آفتابگردان، حلوای سیاه، خشکبار و میوه‌های مرغوب از دیگر سوغات خوراکی سرعین هستند که بنا به سلیقه خودتان می‌توانید انتخاب کنید.

سوغات سرعین

اما از خوراکی که فاصله بگیریم به سوغات ماندگار سرعین می‌رسید که صنایع دستی سرعین با رنگ‌ها و طرح‌های خود شما را بر سر ذوق می‌آورد. مصنوعات چرمی، قالی، گلیم، جاجیم، خورجین، نمد و… هنر دست زنان و مردان صبور و مهربان سرعین است که با عشق در اختیار گردشگران قرار می‌دهند تا به عنوان سوغات سرعین با خود به یادگار ببرند.

سخن پایانی

بهترین هتل های سرعین
ادامه مطلب

به سطرهای آخر راهنمای سفر به سرعین رسیدیم، شهری که نادیده گرفتن آن با وجود جاذبه‌های بسیار، کم لطفی و کج سلیقگی به حساب می‌آید. هر سلیقه‌ای که برای گردشگری داشته باشید به خوبی در سرعین پاسخی برای آن پیدا می‌کنید. آخرین نسیم خنک و مطبوع را روی گونه‌های خود حس کنید که لمس چنین هوای زندگی بخشی را در هر جایی نمی‌توان پیدا کرد.

3.8/5 - (13 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر