لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> اردبیل
اردبیل

اردبیل

شهر اردبیل واقع در استان اردبیل دیاری سرسبز و زیباست که مانند زمردی در شمال غرب ایران می درخشد. این شهر به قدری جاذبه ی طبیعی و بنای تاریخی دارد که تصورش در ذهن نمی گنجد. به همین خاطر می تواند مقصد مناسبی برای سفر باشد. با ما همراه باشید تا شما را با شهر سرسبز اردبیل آشنا کنیم.
در اردبیل می توانید از دیدن انواع جاذبه های طبیعی مانند جنگل و دریاچه و رودخانه و آبشار لذت ببرید یا در بازاری بزرگ و قدیمی قدم بزنید. از طرفی می توانید از بناهای تاریخی متعلق به دوران های مختلف دیدن کنید یا در هتل های خوبی اقامت داشته باشید. پیشنهاد می شود قبل از سفر به اردبیل وارد سایت ایران هتل آنلاین شوید و یکی از هتل های اردبیل را با بهترین شرایط رزرو کنید.

درباره ی اردبیل

تصویری از شهر زیبای اردبیل

شهر اردبیل که در ایران باستان با نام آرتاویل شناخته می شد مرکز استان اردبیل است و در شمال غربی ایران قرار دارد. این کلان شهر شامل ۳ بخش و ۱۰ دهستان می باشد. اردبیل جاذبه های دیدنی فراوانی دارد و از فرهنگی غنی بهره می برد. در این شهر می توانید غذاهای خوشمزه ای را بچشید و در اماکن تاریخی جالبی قدم بگذارید و ساعات خوب و خوشی را سپری کنید.
بهترین فصل برای رفتن به اردبیل بهار و تابستان است. نکته ی مهمی که در مورد اردبیل وجود دارد اینکه متوسط دمای این منطقه در تابستان تنها حدود 19 درجه است. دمای 19 درجه در فصل گرم تابستان که خورشید بیش از هر زمان دیگری بر زمین می تابد دمای بسیار مطلوبی است. با سفر به اردبیل در تابستان می توان شاهد مناظر بسیار زیبایی از طبیعت بود و از وجود آب های گرم بهره برد.

تاریخچه اردبیل

تصویری قدیمی از شهر اردبیل

تصویری قدیمی از شهر اردبیل

اردبیل در طول تاریخ تحت عناوین مختلفی از جمله دارالارشاد، دارالملک، دارالعرفان، دارالامان و آرتاویل به معنای شهر مقدس شناخته شده است. این شهر در دوره ‌های مختلف، مرکز ایالت آذربایجان بوده و چون در مسیر جاده ی معروف و مهم ابریشم قرار داشته از رونق اقتصادی بسیار خوبی بهره مند برده است.
اردبیل علاوه بر اینکه قرارگاه چند تن از پادشاهان ایرانی بوده اولین شخص سلسله صفویان (شیخ صفی ‌الدین اردبیلی) در اینجا به دنیا آمده و نیز به خاک سپرده شده است. اردبیل در زمان تیموریان و صفویان از جایگاه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خاصی برخوردار بوده است. تحقیقات جدید در مورد پیشینه اردبیل نشان می دهد تاریخ این شهر به ۴۰ هزار سال پیش می رسد.

جاهای دیدنی اردبیل

دریاچه ی شورابیل اردبیل

دریاچه ی شورابیل اردبیل

یکی از جاذبه های گردشگری اردبیل دریاچه ی شورابیل است. اين درياچه داراي امکانات بسياري از جمله قايق راني، پيست دو ميداني، پیست دوچرخه سواري، باغ وحش، شهربازي، هتل و رستوران و … است. فاصله ی درياچه ی شورابیل تا مرکز اردبیل تنها 7 کیلومتر است که در عرض 20 دقیقه طی می شود.
آبشار و آبگرم سردابه جاذبه ی زیبای دیگری در نزدیکی شهر اردبیل است که در فاصله ی 26 کیلومتری از طرف غرب اردبیل واقع شده است. این مکان علاوه بر زیبایی ظاهری دارای آبی با خاصیت درمانی است به همین دلیل طرفداران بسیاری دارد. این منطقه در روستایی به نام سردابه واقع شده و حدود ۷ چشمه ی آب‌ معدنی و یک آبشار ۳۰ متری‌ دارد.
عمارت آقازاده واقع در مرکز شهر اردبیل عمارتی متعلق به حاج اسماعیل آقااُف تاجر سرشناس دوره ی قاجار است. این عمارت شامل بخش های مختلفی از جمله دهلیز، تالار اصلی، مطبخ و محل حمام می باشد. در میان حیاط نیز یک حوض سنگی با فواره ای زیبا خودنمایی می کند. در این عمارت یک رستوران سنتی به نام تاج شهر نیز به چشم می خورد که مکان مناسبی برای صرف غذا می باشد.

معرفی مهمترین سوغات های اردبیل
ادامه مطلب

آثار باستانی اردبیل

آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی

آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی

یکی از جاذبه‌‌ های تاریخی اردبیل مسجد جامع است که با نام جمعه مسجد هم شناخته می شود. پیشینه‌ ی این مسجد به دوره ی حکومت سلجوقیان باز می گردد. طبق شواهدی که وجود دارد پیش از ظهور اسلام، در این مکان آتشکده ای وجود داشته که قدمت آن متعلق به دوه ی ساسانیان است. احتمالا مسجد جامع اردبیل در قرن پنجم هجری قمری روی ویرانه ‌های این آتشکده بنا شده است.
کلیسای مریم مقدس که در اواخر قرن ۱۹ میلادی با کمک خانواده‌ ی «گالوست میرزاییان» و با طرح «خاچاطور شهبازیان معمار» ساخته شده است از دیگر بناهای تاریخی اردبیل می باشد. آرامگاه شیخ صفی ‌الدین اردبیلی متعلق به جد پادشاهان صفوی است. این آرامگاه مجموعه‌ ای شامل مقبره ی پادشاهان، مشایخ و بزرگان صفوی است. در این مجموعه می ‌توانید شاهد هنر گچبری، خوشنویسی و کاشیکاری باشید.

مراکز تفریحی اردبیل

زیپ لاین بر دریاچه ی شورابیل

تفریح هیجان انگیز زیپ لاین بر دریاچه ی شورابیل

بهترین مرکز تفریحی اردبیل همان دریاچه ی شورابیل است که امکانات تفریحی فراوانی دارد. علاوه بر قایق رانی و دوچرخه سواری و دو میدانی، در شورابیل می توانید تفریح هیجان انگیز و جذاب زیپ لاین را نیز تجربه کنید. زیپ لاین دریاچه ی شورابیل حدود 920 متر طول دارد و تجربه ای متفاوت از زیپ لاین سواری را در اختیارتان قرار می دهد.
در ساحل دریاچه ی شورابیل شهربازی روبازی دیده می شود که در میان مردم اردبیل طرفداران بسیاری دارد. علاوه بر این، شهربازی شهر خورشید در قسمت جنوبی دریاچه مکان مناسبی برای بازی و سرگرمی بچه ها می باشد. در کنار تمام اینها پیست کارتینگ هانی در قسمت شرقی دریاچه لحظات هیجان انگیزی را برایتان به ارمغان می آورد.
بخش جدایی ناپذیر هر مکان تفریحی بر پا کردن بساط پیک نیک و گرفتن عکس های یادگاری است. این امکان در اطراف دریاچه ی شورابیل نیز فراهم است. لذا شما می توانید اوقات بسیار خوب و خوشی را در این مکان داشته باشید و تصاویر زیبایی را با دوربین های خود به ثبت برسانید.

طبیعت اردبیل (جاهای دیدنی اطراف اردبیل)

گردنه ی حیران

گردنه ی حیران

یکی از جاذبه های طبیعی اردبیل گردنه ی حیران است. گردنه ‌ای که هر بیننده ای از دیدن آن مات و مبهوت می ماند و از شدت زیباییش حیرت می کند. این گردنه با عبور از میان جنگل‌ های سرسبز و دره‌ ای زیبا سرسبزی و خنکای هوا را به گردشگران هدیه می دهد و آنها را غرق در یک فضای مه آلود خیال انگیز می کند.
حتما چای ذغالی و آش دوغ گردنه ی حیران را امتحان کنید و گوشه چشمی بر رودخانه ی آستاراچای در پایین گردنه و خانه های روستایی اطراف آن بیندازید. مزیت دیگری که گردنه ی حیران دارد تله‌ کابین است که گردشگران را در آسمان جابه جا می کند و حس شور و هیجان درونشان را بیش از پیش بر می انگیزد.

روستای کزج خلخال اردبیل
ادامه مطلب

مراکز خرید اردبیل

مرکز خرید شورا سنتر اردبیل

مرکز خرید شورا سنتر اردبیل

از جمله اماکن تجاری اردبیل یک بازار قدیمی است که علاوه بر مرکزی برای خرید مایحتاج روزانه به عنوان یک جاذبه ی دیدنی هم شناخته می شود. بازار بزرگ اردبیل در مرکز شهر و در دو طرف خیابان امام خمینی واقع شده است. این بازار مجموعه ‌ای بزرگ با معماری بسیار زیبایی است که طاق ‌های چشمگیری دارد. بازار بزرگ اردبیل یادگاری از دوران صفویان است.
شهر اردبیل علاوه بر بازار قدیمی مراکز خرید شیک و مدرنی هم دارد. مجتمع تجاری شورا سنتر اردبیل با ۵۰۰ واحد تجاری یکی از مراکز خرید بزرگ اردبیل است. در این مرکز برندهای معروف لباس و … عرضه می ‌شود. از دیگر مجتمع های تجاری اردبیل مرکز خرید الماس شهر، بازار جدید طلافروشان، بازار مرکزی صدف، بازار آرتا، پاساژ 110 و پاساژ مرکزی است.

آداب و رسوم اردبیل

رسم تکم بازی در اردبیل

رسم تکم بازی در اردبیل

یکی از جالب ترین مراسمات اردبیلی ها تکم بازی است. تکم عروسکی به ‌شکل حيوان است که از چوب ساخته می شود و با پارچه ‌هاى رنگی و تکه‌ هاى آينه تزئین می گردد. تکمچى يعنى صاحب تکم همراه با حرکت دادن تکم تصنیف های زیبایی مى‌خواند و آمدن بهار را مژده می دهد.
از دیگر مراسمات اردبیلی ها مراسم خاص عروسی، مراسم ایام نوروز، چهارشنبه سوری، مراسم مربوط به جشن های مذهبی و … است که هر یک به شکل جالبی برگزار می شود و آیین و رسم و رسوم خاص خود را دارد. مثلا اردبیلی ها چهارشنبه سوری را گل چهارشنبه می گویند چون معتقدند در این روز که آخرین چهارشنبه ی سال است همه ی خانه ها مانند گل تمیز است.

غذاهای سنتی اردبیل

آش میوه ی اردبیل

آش میوه ی اردبیل یک غذای سنتی خوشمزه

یکی از خوشمزه ترین غذاهای محلی اردبیل آش میوه است که ترکیبی از انواع میوه های خشک مانند آلبالو خشک، آلوی خورشتی، قیسی ‌زردآلو، برگه‌ زردآلو و گوجه ‌برقانی است. البته در این غذا از حبوباتی مانند نخود و لوبیا و عدس و نیز رشته آش هم استفاده می شود. آش دوغ در اردبیل از دوغ، نخود، برنج، سیر و سبزی تهیه می شود و گاهی در آن بلغور، آرد و کلم برگ هم به کار می رود.
اردبیلی ها به غذاهای آبکی مانند آش علاقه ی زیادی دارند. آش یارما (آش بلغور) که از موادی مانند بلغور، گوجه‌ فرنگی، لوبیا قرمز، سبزی آش، عصاره گوشت، پیاز، زعفران و آبغوره تهیه می شود طعم دلچسبی دارد. علاوه بر اینها پیچاخ قیمه (خورشت بادام) یک خورشت خوش عطر و لذیذ در اردبیل است که در تمام ایران طرفداران زیادی دارد.

دریاچه نئور اردبیل
ادامه مطلب

رستوران های اردبیل

رستوران گل سرخ اردبیل

میز غذای رستوران گل سرخ اردبیل

رستوران سیدآقا گزینه ی بسیار مناسبی برای صرف غذا در اردبیل است. در کبابی حاج مالک می توانید کباب های فوق العاده ای میل کنید. کبابی حاجی قربان گزینه ی مناسب دیگری برای صرف غذا از نوع کباب در اردبیل است. کبابی حاجی بیوک آقا مغازه ی کوچکی است اما دنده کباب های خوشمزه ای دارد.
هزینه ی صرف غذا در رستوران گل سرخ اندکی بالاست اما ارزشش را دارد. رستوران معین دربار غذاهای باکیفیت و خوشمزه ای را به شما ارائه می دهد. رستوران خوان سالار گزینه‌ ی خوبی برای خوردن کباب، ماهیچه و پیچاق قیمه در اردبیل است. اگر به دنبال منوی متنوع تری هستید می توانید رستوران ضیافت را امتحان کنید.

هتل های اردبیل (هتل های خوب اردبیل)

هتل نگین اردبیل

هتل نگین اردبیل

مهمانپذیر ایده آل اردبیل یکی از هتل های خوب اردبیل است که دارای 12 باب اتاق اقامتی می باشد. این مهمانپذیر تنها 8 کیلومتر با دریاچه شورابیل فاصله دارد. هتل سبلان اردبیل از دیگر هتل های خوب اردبیل است که در مرکز شهر واقع شده و دسترسی آسانی به بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی، بازار قدیمی و موزه مردم شناسی دارد.

موزه های اردبیل

موزه ی چینی خانه ی اردبیل

موزه ی چینی خانه ی اردبیل

موزه چینی ‌خانه اردبیل که حدود ۴00 سال قدمت دارد، بخشی از مجموعه‌ «شیخ صفی ‌الدین اردبیلی» می باشد. این موزه، تالاری شامل چهار شاه ‌نشین و چندین طاق ‌نما است. در این موزه می ‌توان شاهد تزئینات بسیار زیبایی بود. اما نکته ی مهمی که در مورد آن وجود دارد استحکام بالایش در زمان زلزله می باشد. این موزه جایگاه چینی ‌های اهدا شده از طرف امپراطور چین به شاه‌ عباس صفوی است.
موزه ی مردم شناسی اردبیل که به نام حمام آقا نقی یا حمام ظهیرالاسلام نیز شناخته می شود یکی از مهم ترین موزه های اردبیل است. در این موزه می توانید با فرهنگ و آداب و رسوم اردبیلی ها آشنا شوید و نوع زندگی، لباس و خوراک مردم اردبیل را بشناسید.

پارک های اردبیل

1683365396 359 اردبیل

پارک شورابیل اردبیل

از آنجا که مهم ترین جاذبه ی اردبیل دریاچه ی شورابیل است پس طبیعی است که بهترین پارک های اردبیل در اطراف این دریاچه باشند. در واقع بخش بزرگی از ساحل اطراف دریاچه ی شورابیل شامل فضاهای سبز و پارک های ساحلی است. از جمله ی این پارک ها می توان به پارک باغ بهشت، پارک صخره ای و پارک شورابیل که محیط دلچسب و زیبایی برای گشت و گذار و بازی و سرگرمی دارد اشاره کرد.

شهر اردبیل مهد زیبایی و طراوت است. این شهر در اوج شادابی قرار دارد چرا که سرشار از آب و آبادانی است. با ورود به شهر اردبیل می توانید در هوایی پاک نفس بکشید و از مناظر زیبای طبیعی لذت ببرید. از طرفی می توانید به اماکن تاریخی سری بزنید و در زمان های گذشته سیر کنید. آیا تاکنون به شهر اردبیل سفر کرده اید؟ آیا زیبایی های آن را از نزدیک دیده اید؟

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر