خانه >> ایرانگردی >> جاهای دیدنی اردبیل؛ شاهکارهای تاریخی و طبیعی در دامنه كوه‌های سبلان
جاهای دیدنی اردبیل

جاهای دیدنی اردبیل؛ شاهکارهای تاریخی و طبیعی در دامنه كوه‌های سبلان

اردبیل شهری زیبا و دیدنی با جاذبه‌های فراوان تاريخی و طبیعی هر ساله ميزبان خيل عظیمی از گردشگران است. جاهای دیدنی اردبیل محدود به زمان و مكان خاصی نمی‌شود. جاذبه‌ها در اردبيل در تمام فصل‌ها و در همه زمان‌ها از زيبايی‌های خاص خود برخوردارند.

در این مقاله سعی داریم تا در مورد جاهای دیدنی اردبیل در شب، جاهای دیدنی سرعین و جاهای دیدنی اردبیل در فصول مختلف بهار، تابستان، پاییز و زمستان با شما صحبت کنیم. در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

جاهای دیدنی اردبیل در شب

جاهای دیدنی اردبیل در شب

در اردبیل نیز به مانند دیگر شهرهای زیبای کشورمان علاوه بر امکان بازدید برخی از اماکن در روز فرصت بازدید و تفریح در بعضی جاذبه‌ها در شب نیز فراهم است. این جاذبه‌ها در شب دارای زیبایی‌های مخصوص به خود هستند. چند نمونه از آنها را در ادامه ذکر می‌کنیم:

1- دریاچه شورابیل

دریاچه شورابیل

دریاچه شورابیل اردبیل از آن دست جاذبه‌هایی است که بازدید از آن هم در روز و هم در شب پیشنهاد می‌شود. دلیل نامگذاری این دریاچه به نام شورابیل شور مزه بودن آب آن در گذشته بوده است. جالب است بدانید قدمت و تاریخچه این دریاچه از دریاچه ارومیه نیز بیشتر است.

انعکاس چراغ‌های روشنایی دریاچه در شب منظره‌ای زیبا و چشم‌نواز را در مقابل چشمان مسافران پدید می‌آورد. یکی از دلایلی که این جاذبه در شب دارای طرفداران زیادی است، مسیر پیاده‌روی اطراف آن است.

دریاچه شورابیل

در کنار پیاده‌روی در مسیر زیبای دور دریاچه می‌توانید از دیگر امکانات موجود در فضای اطراف دریاچه نیز استفاده کنید: قایق‌سواری، زیپ لاین، ماهیگیری، شهربازی روباز و سرپوشیده، قطار گردشگری، رستوران، کافی شاپ و… نمونه‌هایی از خدمات رفاهی و سرگرمی موجود در این دریاچه هستند.

بسیاری از گردشگران در فصل بهار و تابستان که هوای این منطقه هنوز خنکی خود را حفظ کرده در ساعاتی از شب راهی تفریح در این دریاچه می‌شوند و اوقات شاد و آرامی را در آرامش شب سپری می‌کنند.

آدرس دریاچه شورابیل اردبیل، بلوار سعدی، جنب مسجد عالی قاپو
هزینه بازدید بازدید از این جاذبه رایگان است
لوکیشن موقعیت جغرافیایی دریاچه شورابیل بر روی نقشه

2- پل معلق مشگین شهر

پل معلق مشگین شهر

یکی از مکان های دیدنی اردبیل در شب در شهر زیبای مشگین شهر قرار گرفته است. پل معلق مشگین شهر به عنوان بزرگ‌ترین پل معلق در خاورمیانه شناخته می‌شود. واقع شدن این پل بر روی رودخانه خیاوچایی چشم انداز زیبایی از طبیعت اطراف و دامنه‌های سبلان را به نمایش می‌گذارد.

یکی از دلایلی که گردشگران بازدید از این پل را در شب در برنامه گردشگری خود قرار می‌دهند، چشم‌انداز زیبای شب شهر مشگین شهر بر فرار این پل معلق است. به خصوص اگر در فصل تابستان به مشگین شهر سفر کنید در غروب‌های زیبای مشگین شهر و زمانی که هوا رو به تاریکی می‌رود منظره‌ای زیبا را از بالادست مشاهده خواهید کرد. این پل معلق و زیبا امروزه به یکی از جاهای دیدنی مشگین شهر تبدیل شده است.

پل معلق مشگین شهر

لازم به ذکر است که پل معلق در مجموعه گردشگری خیاوتاگیردولی یا هان نور سبلان واقع شده است. در این مجموعه گردشگری انواع تفریحات مانند ورزش‌های هوایی، بالن سواری، شهربازی، زیپ لاین و… برای داشتن اوقاتی شاد و مهیج فراهم شده است. همچنین رستوران، کافه و سوئیت‌های اقامتی نیز برای پذیرایی و اقامت مسافران در این مجموعه در نظر گرفته شده است.

آدرس پل معلق مشکین شهر اردبیل، مشگین شهر، خیابان سعدی، بالاتر از میدان دادگستری، پشت بیمارستان ولیعصر
لوکیشن موقعیت جغرافیایی پل معلق مشگین شهر بر روی نقشه

3- پیاده راه عالی قاپو

پیاده راه عالی قاپو

در ضلع غربی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی یکی از زیباترین پیاده‌روهای اردبیل و البته ایران وجود دارد. پیاده راه عالی قاپو به پیاده‌راه اسفریس نیز شهرت دارد. این پیاده‌رو در ابتدا محل عبور و مرور خودروها در شهر اردبيل بود اما با ثبت بقعه شيخ صفی‌الدین و قرار گرفتن آن در لیست آثار جهانی یونسکو این پیاده‌رو و اطراف بقعه نیز از وجود خودروها پاکسازی شد.

این پیاده‌رو به دلیل زیبایی‌های خاص، نورپردازی‌های جذاب و… در شب مورد پسند گردشگران است. بسياری از مردم اردبيل و همچنين مسافران در شب ساعتی را به دور از هر گونه دغدغه‌ و در آرامش مسير این پیاده‌رو را طی می‌کنند.

پیاده راه عالی قاپو

اما این فقط خود پیاده‌رو نیست که مهمانان و گردشگران را به خود جذب می‌کند وجود مغازه‌ها و فروشگاه‌های خوراکی جذاب نیز بر جذابیت‌های این خیابان زیبا افزوده است. همچنین در مسیر پیاده رو و اطراف آن نیز می‌توانید از مکان‌های دیگری همچون نگارخانه شاه اسماعیل صفوی، مسجد عالی قاپو و… نیز دیدن کنید.

آدرس پیاده‌رو عالی قاپو اردبیل، بلوار سعدی، جنب مسجد عالی قاپو
لوکیشن موقعیت جغرافیایی پیاده‌رو عالی قاپو بر روی نقشه

4- پل شیشه ای هیر از جاهای دیدنی اردبیل

پل شیشه ای هیر

یکی از دیدنی های اردبیل پل شیشه‌ای هیر است. پل شیشه‌ای در منطقه‌ای از اردبیل با نام هیر واقع شده است. پل شیشه‌ای اردبیل در یکی از نقاط زیبا و خوش آب و هوای اردبیل قرار گرفته است. پل معلق هیر بر روی دره و رودخانه‌ای زیبا با نام هیر چایی احداث شده است.

یکی از ویژگی‌های جذاب این پل واقع شدن در منطقه هیر با چشم‌انداز کوه‌های سبلان و باغ‌های این ناحیه است. دیدن رود خروشان هیر نیز از بالای پل لذتی دو چندان دارد.

پل شیشه ای هیر

جالب است بدانید پل معلق شیشه ای هیر اولین پل شیشه‌ای و معلق مانند ایران است. اما این فقط جذابیت خود پل نیست که مسافران را راهی این منطقه می‌کند. در اطراف پل بسیاری از امکانات رفاهی  تفریحی مانند استخر، فواره موزیکال، زیپ لاین، صخره‌نوردی، بگ جامپ، مجتمع بازی و… نیز برای تفریح و سرگرمی مهمانان در نظر گرفته شده است. همچنین در بخش دیگری از اطراف پل رستوران و سوئیت‌های اقامتی برای پذیرایی از شما نیز وجود دارد.

راهنمای سفر به سرعین، آنچه در مورد این شهر باید بدانید!
ادامه مطلب
آدرس پل شیشه‌ای هیر اردبیل، ٢٢ کیلومتری شهر اردبیل، منطقه دربند هیر
لوکیشن موقعیت جغرافیایی پل شیشه‌ای هیر بر روی نقشه

جاهای دیدنی سرعین اردبیل

یکی از شهرها و البته مکان های تفریحی اردبیل، سرعین است. این شهر با داشتن چشمه‌های آب گرم درمانی یکی از شهرهای دیدنی استان اردبیل محسوب می‌شود. چشمه‌های آب گرم و طبیعت بکر سرعین از مهم‌ترین جاهای دیدنی سرعین بوده و هر ساله میزبان تعداد زیادی از مسافران از نقاط گوناگون است.

آب و هوای خنک این منطقه در تابستان نیز به خوبی احساس می‌شود. به طوری که دما به ندرت فراتر از ٢٥ درجه سانتی گراد می‌رود. بسیاری از گردشگران به دلیل خنکی هوا در تابستان این فصل را برای سفر به سرعین انتخاب می‌کنند. بازدید از چشمه‌ های آبگرم سرعین فرصتی است که نباید از دست بدهید.

آدرس سرعین اردبیل، ٢٨ کیلومتری غرب شهر اردبیل
لوکیشن موقعیت جغرافیایی سرعین بر روی نقشه

جاهای دیدنی اردبیل در بهار

جاهای دیدنی اردبیل در بهار

فصل بهار یکی از فصل‌هایی است که زیبایی‌های طبیعیت را می‌توان به صورت تمام عیار در آن مشاهده کرد. اردبیل زیبا نیز به مانند دیگر نقاط کشورمان در فصل بهار طبیعتی بکر و جلوه‌ای خاص به خود می‌گیرد. اگر می‌خواهید با برخی از جاهای دیدنی اردبیل در بهار آشنا شويد ادامه مقاله را دنبال كنيد:

1- پل آغلاغان نیر اردبیل

پل آغلاغان نیر اردبیل

قدمت زیاد حکومت صفویان در اردبیل موجب شده تا بناها و پل‌های تاریخی زیادی از آن دوران در این شهر و اطراف اردبیل بر جای بماند. یکی از این پل‌های تاریخی و زیبا پل آغلاغان نیر اردبیل است. این پل در گویش محلی با نام پل قرمز نیز مشهور است. آجرهای قرمز به کار رفته در این پل دلیل نام‌گذاری آن به پل قرمز بوده است.

در معماری پل سبک صفویان را به خوبی می‌توان مشاهده کرد. زیبایی و قدمت زیاد، این پل را در زمره آثار تاریخی و در لیست آثار ملی کشورمان جای داده است. اما فقط زیبایی ظاهری نیست که گردشگران را به دیدن پل تشویق می‌کند، مصالح به کار رفته در ستون‌های پل موجب شده تا امروزه این پل در اثر باران و دیگر بلایای طبیعی همچنان پابرجا و استوار باقی بماند.

طول ٣٨ متری پل و عبور آن بر روی رودخانه موجب شده تا مردم محلی از آن برای رفت و آمد بین دو منطقه اطراف استفاده کنند. با توجه به آب و هوای مطبوع اردبیل در فصل بهار و سرسبز شدن مناطق اطراف پل، بهترین زمان بازدید از آن فصل زیبای بهار است.

آدرس پل آغلاغان نیر اردبیل، نیر، موازات جاده اردبیل به سراب
لوکیشن موقعیت جغرافیایی پل آغلالان نیر بر روی نقشه

2- پل ابراهیم آباد اردبیل

پل ابراهیم آباد اردبیل

از دیگر جاذبه های دیدنی اردبیل که بازدید از آن را در فصل بهار پیشنهاد می‌کنیم پل ابراهیم‌ آباد اردبیل است. قدمت و تاریخچه این پل نیز به دوران با شکوه صفویان می‌رسد. طاق‌های آجری و بلند این پل به شکل جناغی ساخته شده‌اند. طاق نمای آجری و موج شکن‌های سنگی از ویژگی‌های بارز این پل هستند. این پل چندین بار مورد مرمت قرار گرفته است و در سال ١٣٨١ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس پل ابراهیم آباد اردبیل، محله‌های اوچدکان و ابراهیم آباد، ابتدای کوچه ابراهیم آباد
لوکیشن موقعیت جغرافیایی پل ابراهیم آباد اردبیل بر روی نقشه

3- دشت گل های بابونه

دشت گل های بابونه

فصل بهار هنگامی که شکوفه‌های بهاری زیبایی‌های خود را در طبیعت به رخ همگان می‌کشند، در جنگل فندوقلو نیز با انبوهی از گل‌های سفید و یکدست بابونه روبرو می‌شوید. منظره زیبای این گل‌ها و دشت وسیعی که آنها را در برگرفته‌ توجه هر گردشگری را به خود جلب می‌کند و چشمان مهمانان را به زیبایی نوازش می‌دهد. در حقیقت در چشم بر هم زدنی بهشتی از گل‌های بابونه را در دشتی عظیم می‌بینید.

جالب است بدانید دشت گل های بابونه در مرز بین دو استان اردبیل و گیلان واقع شده است و زیبایی‌های هر دو استان را به ارث برده است. در کنار دشت بابونه جنگل معروف و محبوب فندوقلو قرار گرفته است.

این جنگل به دلیل تنوع زیاد گونه‌های جانوری و گیاهی یکی از مهم‌ترین و با ارزش‌ترین جنگل‌های کشورمان محسوب می‌شود. علاوه بر دشت گل‌های بابونه و تله کابین، از دیگر جاهای دیدنی فندقلو می‌توان به آبگرم مشه سویی در نزدیکی این جنگل اشاره کرد.

زیبایی دشت بابونه به حدی شهرت یافته که در روزهای ٢٤ و ٢٥ خرداد در این منطقه جشنواره‌ای با نام گل‌های بابونه برگزار می‌شود. پس از دیدن دشت بابونه و لحظاتی به دور بودن از هر گونه هیاهو و دغدغه شهری کمی آنطرف‌تر می‌توانید از تله کابین فندوقلو نیز زیبایی‌ها را از منظری متفاوت‌تر مشاهده کنید. اسکی روی چمن، رستوران و کافه نیز از دیگر امکاناتی است که در اطراف جنگل فندوقلو و دشت بابونه برای تفریح و رفاه مهمانان و گردشگران در نظر گرفته شده است.

آدرس دشت گل‌های بابونه اردبیل، ١٠ کیلومتری شهر نمین
لوکیشن موقعیت جغرافیایی دشت گل‌های بابونه بر روی نقشه

4- دریاچه نئور

دریاچه نئور

یکی از جاذبه های گردشگری اردبیل در فصل بهار اردبیل دریاچه نئور است. مکانی زیبا و بکر میان اردبیل و گیلان که در اثر سرمای زیاد در زمستان‌های سرد اردبیل یخ می‌زند. با ذوب برف‌ها و جاری شدن رودها آب دریاچه در فصل بهار جانی دوباره می‌گیرد. چشم‌انداز زیبای این دریاچه، طبیعت اطراف آن و آب و هوای مطبوع و خنک دریاچه در فصل بهار میزبان بسیاری از گردشگران اهل طبیعت‌گری است.

آدرس دریاچه نئور اردبیل، جاده اردبیل به خلخال، روستای بودالو، جاده فرعی روستای عباس آباد، کمپ نئور
لوکیشن موقعیت جغرافیایی دریاچه نئور اردبیل اردبیل بر روی نقشه
معرفی مهمترین سوغات اردبیل
ادامه مطلب

جاهای دیدنی اردبیل در تابستان

جاهای دیدنی اردبیل در تابستان

آب و هوای سرد اردبیل در فصل زمستان موجب شده تا تابستان‌های اردبیل هوا خنک‌تر از بسیاری نقاط کشورمان باشد. فصل تابستان فرصتی برای فرار از گرما و سفر به شهر زیبای اردبیل است. در ادامه مقاله برخی از مکان‌هایی که می‌توانید در تابستان‌های خنک اردبیل ببینید و از آنها بازدید کنید را نام می‌بریم:

5- روستای کزج خلخال اردبیل

روستای کزج خلخال اردبیل

روستاهای ییلاقی و خوش آب و هوا از جمله جاهای تفریحی اردبیل در فصل تابستان هستند. روستای کزج خلخال اردبیل نمونه‌ای از این روستاهای زیبا و بکر با طبیعتی سرسبز است. بافت و معماری زیبای این روستا به صورت پلکانی و روی هم است. تا آنجا که برخی از گردشگران به دلیل شباهت معماری آن با ماسوله آن را ماسوله دوم نام گذاری کرده‌اند.

علاوه بر بافت زیبای روستا، کوهستانی بودن آن و وجود رودخانه زیبای قزل اوزن از دیگر دلایل جذب گردشگران به این منطقه دیدنی است. با توجه به اینکه زمستان‌های این منطقه بسیار سرد و برف‌گیر است بهترین زمان بازدید از آن فصل تابستان است. در این فصل خنکی مطبوع هوا را به خوبی در این منطقه احساس می‌کنید. همچنین خوب است بدانید در این منطقه اقامتگاه‌های بومگردی برای پذیرایی از مهمانان نیز وجود دارد.

آدرس روستای کزج خلخال اردبیل اردبیل، ٥٧ کیلومتری خلخال، مرکز دهستان رستم
لوکیشن موقعیت جغرافیایی روستای کزج خلخال بر روی نقشه

6- از شیروان دره تا جهنم دره

شیروان دره

يکی دیگر از جاهای دیدنی اردبیل با آب و هوای خنک و فرح‌بخش منطقه دیدنی و جذاب از شیروان دره تا جهنم دره است. نام این جاذبه خود به تنهایی گردشگران را تشویق به داشتن یک طبیعت‌گردی جذاب و پرماجرا می‌کند.

شیروان دره در نزدیکی لاهرود قرار گرفته است. قرار گرفتن این دره در کنار سبلان زیبا آب و هوایی بکر و مطبوع به آن داده است. در فصول پر بارش سال آب چشمه‌ها از بالای دره جاری می‌شود و آبشارهایی زیبا خلق می‌کند.

شیروان دره

شیروان دره با داشتن طبیعتی کوهستانی زیستگاهی مناسب برای بسیاری از گونه‌های جانوری نیز هست. تا آنجا که نام دومین ژئو پارک خاورمیانه را به خود اختصاص داده است.

در مسیر طی کردن طبیعت دره با آبشارهای مختلفی روبرو می‌شوید، آبشار دوقلوی شیروان در فصل بهار و تابستان زیبایی‌هایی دره را چند برابر می‌کند. جالب است بدانید آبشارهای این منطقه در فصل زمستان یخ می‌زند و صحنه‌هايی كم‌نظیر از طبيعت را خلق مي‌كند.

آدرس شیروان دره اردبیل، شهرستان مشگین شهر، جاده قطورسویی
لوکیشن موقعیت جغرافیایی شیروان دره بر روی نقشه

جهنم دره

پس از وصف زیبایی‌های شیروان دره به سراغ یکی دیگر از دره‌های دیدنی اردبیل با نام جهنم دره می‌رویم. جهنم دره در نزدیکی روستای موئیل قرار گرفته است. از روستا که گذر کنید منطقه‌ای کوهستانی و زیبا با نام جهنم‌دره انتظار شما را می‌کشد.

طبیعتی سراسر کوهستانی که به شکل دره‌ای عمیق خود را نشان می‌دهد. در عمق دره نیز رودخانه خیاوکچای جا خوش کرده است. هر چند نام جهنم دره در ابتدا ذهنتان را کمی مشوش و مضطرب می‌کند؛ اما در پس این نام مخوف، طبیعتی بکر و جذاب انتظار دیدن گردشگران را می‌کشد.

جهنم دره

آدرس جهنم دره اردبیل، ٣٥ کیلومتری مشگین شهر، کیلومتر ١٨ ییلاق قارایاتاغ
لوکیشن موقعیت جغرافیایی جهنم دره بر روی نقشه

7- آب گرم معدنی نیر

آب گرم معدنی نیر

نیر یکی از شهرهای اردبیل است که علاقه‌مندان به تفریح در چشمه‌های آب معدنی در فصل تابستان به آن سفر می‌کنند. از جمله آب گرم معدنی در نیر می‌توان به آب گرم قینرجه اشاره کرد.

در آب معدنی قینرجه امکانات زیادی برای استفاده گردشگران در نظر گرفته شده است: دوش، سالن بزرگ، سرویس‌های بهداشتی، زمین‌های ورزشی، بوفه، حمام آفتاب نمونه‌های از این امکانات هستند.

آدرس آب گرم معدنی قینرجه نیر اردبیل، چهار کیلومتری شهرستان نیر، بعد از چشمه بوشلی
لوکیشن موقعیت جغرافیایی آب گرم معدنی قینرجه نیر بر روی نقشه

جاهای دیدنی اردبیل در پاییز

جاهای دیدنی اردبیل در پاییز

پاییز زیبا در اردبیل نیز زیبایی‌های خود را برای علاقه‌مندان به طبیعت و گردشگری به صورت تمام عیار به رخ می‌کشد. طبیعت در پاییز اردبیل در برخی جاها دیدنی‌تر است. در ادامه این جاهای دیدنی اردبیل در پاییز را شرح می‌دهیم:

1- رودخانه بالیقو چای

رودخانه بالیقو چای

یکی از جاهای دیدنی اردبیل که دیدن آن در فصل پاییز خالی از لطف نیست، رودخانه بالیقو چای است. آب زیاد این رودخانه دشت‌ها و روستاهای اطراف را سیراب می‌کند. آب رودخانه بالیقو چای از کوه سبلان می‌جوشد و از میان شهر اردبیل به زیبایی عبور می‌کند.

رودخانه بالیقو چای

اگر غروب‌های پاییزی اردبیل به دنبال مکانی آرام و بدون هیاهوی شهری هستید نشستن در کنار رودخانه و شنیدن صدای گوش‌نواز آن پیشنهاد ما به شما است.

آدرس رودخانه بالیقو چای شهر اردبیل
لوکیشن موقعیت جغرافیایی رودخانه بالیقو چای اردبیل بر روی نقشه

2- گورستان تاریخی اردبیل

گورستان تاریخی اردبیل

یکی از مکان‌های تاریخی اردبیل که می‌توانید در فصل پاییز از آن دیدن کنید گورستانی به جا مانده از هزاران سال پیش است. این گورستان در منطقه باستانی شهر یئری در استان اردبیل واقع شده است. تاریخ و قدمت زیاد این منطقه در ابتدای ورود شما را به هزاران سال پیش می‌برد. این محل تاریخی از سه بخش مجزا با نام‌های دژ نظامی، معبد و قوشا تپه تشکیل شده است.

گورستان تاریخی اردبیل

تاریخچه دقیقی برای گورستان تاریخی اردبیل ذکر نشده ولی به گفته برخی مورخان قدمت آن به هزاره سوم قبل از میلاد باز می‌گردد. نقش و طرح‌های روی سنگ‌های گورستان خود گویای قدمت زیاد این گورستان است. این طرح‌ها و نقاشی‌های حکاکی شده هر کدام داستان و روایتی در دل خود نهان کرده‌اند. اگر به دیدن جاهای تاریخی آن هم با قدمی چند هزار ساله علاقه‌مند هستید سفر به این منطقه را نیز در برنامه گردشگری خود قرار دهید.

آدرس گورستان تاریخی اردبیل اردبیل، ٣١ کیلومتری شرق مشگین شهر، شمال غربی روستای پیرازمیان
لوکیشن موقعیت جغرافیایی گورستان تاریخی اردبیل بر روی نقشه
چشمه های آبگرم سرعین + قیمت بلیط آبگرم سرعین ١٤٠٣
ادامه مطلب

3- بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی

بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی

یکی دیگر از مناطق تاریخی اردبیل بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی نام دارد. این بقعه آرامگاه جد خاندان بزرگ صفویه است. آنچه گردشگران را به دیدن این بقعه جذب می‌کند، معماری زیبا و مستطیلی شکل، تزئینات و… روی بقعه است. در حقیقت تلفیقی از معماری ایرانی، اسلامی و آذربایجانی را به صورت یکجا می‌توان در این مکان از نزدیک دید. این مجموعه تاریخی از بخش‌های زیر تشکیل شده است:

  • سردر ورودی اصلی
  • حیاط داخلی و صحن آرامگاه
  • ایوان و سنگ مزارهای مرمری
  • جنت سرا
  • گنبد الله و مقبره شیخ صفی
  • مقبره شاه اسماعیل اول
  • عمارت چینی خانه
  • حرم خنه
  • چله خانه قدیم و جدید
  • دارالحدیث

بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی

علاوه بر دیدن معماری کم‌نظیر آرامگاه، موزه‌ای در آن وجود دارد که بسیاری از نسخه‌های خطی و آثار هنری تاریخ ایران را نمایش می‌دهد. ناگفته نماند در این آرامگاه افراد دیگری از خاندان و سلسه صفویان نیز دفن شده‌اند.

آدرس بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی اردبیل، خیابان شیخ صفی، میدان عالی قاپو، آرامگاه شیخ صفی
لوکیشن موقعیت جغرافیایی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی اردبیل بر روی نقشه

جاهای دیدنی اردبیل در زمستان

جاهای دیدنی اردبیل در زمستان

زمستان‌های اردبیل در بین افراد اهل سفر و گردشگری شناخته شده است. سرمای هوا و دماهای زیر صفر درجه کمی تفریح و گردش را در این شهر و اطراف آن را دشوار می‌کند. با این وجود در این فصل هم مانند دیگر فصل‌ها جاذبه‌هایی برای گردش و بازدید در اردبیل وجود دارد. در ادامه برخی از آنها را ذکر می‌کنیم:

1- موزه باستان شناسی اردبیل

موزه باستان شناسی اردبیل

یکی از معروف‌ترین و زیباترین موزه‌های کشورمان در شهر اردبیل قرار دارد. این موزه یکی از برترین موزه‌ها از نظر ظاهر و نمایش آثار تاریخی به شمار می‌رود. ساختمان موزه در دو طبقه احداث شده است. موزه باستان شناسی اردبیل در مجموعه تاریخی شیخ صفی‌الدین اردبیلی واقع شده است.

موزه باستان شناسی اردبیل

در این موزه اشیای مختلف تاریخی از دوران گذشته و حکومت‌های مختلف به نمایش گذاشته شده است. سفالینه، سکه‌های تاریخی، وسایل شیشه‌ای، فلزی نمونه‌هایی از اشیای با ارزش نمایشی در این موزه هستند. از آنجا که این موزه در فضایی سربسته از مهمانان و گردشگران پذیرایی می‌کند زمستان گزینه‌ای مناسب برای بازدید از آن است.

آدرس موزه باستان شناسی اردبیل اردبیل، میدان عالی قاپو، جنب مجموعه بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی
لوکیشن موقعیت جغرافیایی موزه باستان شناسی اردبیل بر روی نقشه

2- پیست اسکی آلوارس

پیست اسکی آلوارس

همه ما اردبیل را با سرماهای شدید و بارش‌های برف سنگین می‌شناسیم. یکی از نقاط برف‌گیر اردبیل که در طول زمستان دارای طرفداران خاصی است پیست اسکی آلوارس است. این منطقه در دامنه کوه‌های زیبای سبلان واقع شده است.

پوشش زیاد برف در این منطقه و شیب مناسب، این پیست را به یکی از بهترین تفریحات اردبیل و برترین پیست‌های کشور برای علاقه‌مندان به اسکی تبدیل کرده است.

پیست اسکی آلوارس

علاوه بر اسکی می‌توانید از دیگر امکانات این پیست اسکی مانند کلاس‌های آموزشی، بالابر، کافی شاپ، زمین بازی، تله سیژ، رستوران، اقامتگاه و… نیز استفاده کنید. همچنین این پیست مجهز به وسایل اسکیت برای اجاره به مهمانان است. در ضمن در اطراف پیست اسکی چند نمونه از چشمه‌های آب گرم نیز برای تفریح و گردش وجود دارد.

آدرس پیست اسکی آلوارس اردبیل، ١٢ کیلومتری روستای آلوارس و ٣٠ کیلومتری سرعین
لوکیشن موقعیت جغرافیایی پیست اسکی آلوارس بر روی نقشه

3- خانه تاریخی رضا زاده

خانه تاریخی رضا زاده

اگر علاقه‌مند به دیدن خانه‌های تاریخی در سفر به اردبیل هستید خانه تاریخی رضا زاده نمونه‌ای زیبا از خانه‌های تاریخی این شهر است. قدمت این خانه برخلاف بسیاری از آثار تاریخی اردبیل که به صفویان برمی‌گردد مربوط به دوران قاجاریه است. این خانه در دو طبقه ساخته شده است. پلان زیبای این ساختمان از منظره بالا به شکل نعل اسب دیده می‌شود.

اتاق گوشواره، شاه نشین و هشتی خانه از بخش‌های مختلف این خانه تاریخی هستند. این مکان دیدنی به دلیل معماری زیبا و قدمت بسیار در سال ١٣٧٨ در زمره آثار تاریخی کشورمان در فهرست آثار ملی جای گرفت. امروزه از این بنا با کاربری موزه شهدای اردبیل استفاده می‌کنند.

آدرس خانه تاریخی رضا زاده اردبیل اردبیل، محله اوچدگان
لوکیشن موقعیت جغرافیایی خانه تاریخی رضا زاده اردبیل بر روی نقشه

4- بازار سرپوشیده اردبیل

بازار سرپوشیده اردبیل

یکی از تاریخی‌ترین بازارهای کشورمان در اردبیل وجود دارد. بازاری بزرگ با تاریخچه‌ای کهن که هنوز هم کسب و کار در آن رونق دارد. این بازار در دوران صفویان مورد بازسازی قرار گرفت.

اگر در طی سفر خود در اردبیل به دنبال خرید سوغاتی برای دوستان و آشنایان هستید حتما به این بازار سری بزنید. در این مکان علاوه بر دیدن معماری زیبای بازار از صنایع دستی و مغازه‌های مختلف نیز خرید می‌کنید. برای آشنایی با سوغات اردبیل کلیک کنید.

آدرس بازار سرپوشیده اردبیل اردبیل، خیابان امام خمینی
لوکیشن موقعیت جغرافیایی بازار سرپوشیده اردبیل بر روی نقشه

5- موزه تاریخ طبیعی اردبیل

موزه تاریخ طبیعی اردبیل

یکی دیگر از موزه‌های متنوع موجود در اردبیل موزه تاریخ طبیعی است. مکانی که نمونه‌های زیادی از حیوانات، حشرات و پرنده‌های مختلف را به نمایش گذاشته است. حیواناتی تاکسیدرمی شده که همگی از جانوران بومی اردبیل هستند را می‌توانید در این موزه مشاهده کنید.

آدرس موزه تاریخ طبیعی اردبیل اردبیل، خیابان دانشگاه، جنب دانشگاه پیام نور
لوکیشن موقعیت جغرافیایی موزه تاریخ طبیعی اردبیل بر روی نقشه

جمع‌بندی

اردبیل زیبا با وجود داشتن جاذبه‌های متنوع در تمامی فصل‌ها دیدنی است. به عبارت ديگر در همه فصل‌ها در اردبیل زيبا جاذبه‌هايی برای دیدن و تفريح وجود دارد. در اين مقاله سعی كرديم تا شما را با برخی از مهم‌ترين جاهای دیدنی اردبیل، آدرس و ویژگی‌های مهم آنها آشنا کنیم. امیدواریم اطلاعات گفته شده راهنما سفر به اردبیل زیبا برای شما مهمانان و مسافران گرامی باشد.

4.5/5 - (8 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فرهادعبدلی
فرهادعبدلی
4 ماه قبل

اردبیل یکی از شهرهای قدیمی و تاریخ چند هزار ساله و جاذبه های فراوان گردشگری و با دارا بودن آب وهوای مطبوع و دلنشین هست

[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر