لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> شهرهای دیدنی آذربایجان غربی
شهرهای دیدنی آذربایجان غربی

شهرهای دیدنی آذربایجان غربی

استان آذربایجان غربی واقع در شمال غرب ایران یکی از استان هایی است که تمدنی بسیار قدیمی دارد. مرکز این استان شهر زیبای ارومیه به معنای شهر آب‌ است. آذربایجان غربی در حالت کلی شامل ۱۷ شهرستان می باشد که از جمله آنها می ‌توان به ارومیه، تکاب، مهاباد، خوی، ماکو، بازرگان، بوکان، پیرانشهر، سلماس، میاندوآب اشاره کرد. آذربایجان غربی جاذبه ‌های تاریخی و گردشگری بسیاری دارد که برخی از آنها مانند قره کلیسا، کلیسای زور زور و مجموعه تخت سلیمان در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌ است. برای اقامت در این استان سری به ایران هتل آنلاین بزنید تا در کمترین زمان از بین هتل های آذربایجان غربی هتل مورد نظر خود را بیابید.

معرفی کلی
استان آذربایجان غربی با بیش از 1500 اثر که همگی به ثبت ملی رسیده است و بیش از 55 منطقه بکر یکی از مقاصد مهم گردشگری کشور به شمار می ‌رود. این استان تمدنی ۸ هزار ساله‌ و داستان های تاریخی شیرینی برای گفتن دارد. با اینکه ارومیه مرکز این استان است اما خوی، ماکو، مهاباد و میاندوآب نیز از مهم ‌ترین شهرستان‌ های آن به شمار می ‌روند. استان آذربایجان غربی علاوه بر جاذبه‌ های گردشگری و بناهای تاریخی فراوان، به دلیل هم مرزی با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان غربی بازارچه های مرزی بسیار خوبی دارد که می تواند مورد توجه گردشگران قرار گیرد.
آذربایجان غربی علاوه بر جاذبه های گردشگری، آب و هوای بسیار مطبوعی نیز دارد. این استان نه تنها در بهار و تابستان بلکه در زمستان نیز بسیار زیباست. آذربایجان غربی در حالت کلی دارای آب و هوای کوهستانی است. این آب و هوا از وجود ارتفاعات بلند آن نشات می گیرد. گرم ‌ترین ماه های سال در آذربایجان غربی تیر و مرداد است، با این وجود حتی در این ماه‌ ها نیز در مناطق ییلاقی استان آب و هوای خنکی وجود دارد. البته آب و هوای آذربایجان غربی تا حدی غیرقابل پیش بینی است. بارندگی زیاد در این استان موجب شده تا نزدیک به ۴۰ رودخانه دایمی و فصلی، ۱۲ هزار چشمه و قنات و ۳۱ تالاب زیبا در آن شکل بگیرد. علاوه بر این جاذبه های طبیعی دیگری نیز در این استان وجود دارد که از جمله آنها می توان به کوه های سربه فلک کشیده، جزیره های کوچک و بزرگ در دریاچه ارومیه، باغ های سیب و انگور و جنگل های انبوه اشاره کرد. از مهم ترین جاذبه‌های گردشگری استان آذربایجان غربی می‌ توان به مجموعه جهانی تخت سلیمان، مجموعه جهانی قره کلیسای چالدران، مزار شمس تبریزی، غار سهولان، کاخ موزه باغچه جوق، دریاچه ارومیه و … اشاره کرد.
آذربایجان غربی
برای سفر به استان آذربایجان غربی چهار مسیر وجود دارد. با گذر از این مسیرها می ‌توان از بیشتر جاذبه‌ های گردشگری و آثار تاریخی و باستانی این استان دیدن کرد. مسیر اول ارومیه- اشنویه- پیرانشهر است. با گذر از این مسیر می توان مناظر طبیعی و اماکن تاریخی مانند دره شهدا، چشمه عین الروم، بازارچه مرزی، پردانان، هفت چشمه و آبگرم شیخ معروف را مشاهده نمود. مسیر دوم ارومیه- مهاباد- سردشت است. با گذر از این مسیر می توان غار سهولان، سد جزیره گردشگری مهاباد، مسجد جامع مهاباد، بازار سنتی، تالاب کانی برازان، حمام لج میرآباد، جنگل ‌های سردشت، آبشار شلماش، رودخانه زاب و چشمه گراو را دید. مسیر بعدی ارومیه- میاندوآب- تکاب است. با گذر از این مسیر می توان از رودخانه زرینه رود، موزه میاندوآب، مجموعه تخت سلیمان، زندان سلیمان، آبگرم احمدآباد، چمن متحرک چملی، کوه بلقیس و غار کرفتو دیدن کرد. مسیر سوم ارومیه- ماکو- پلدشت- مرز بازرگان است. عبور از این مسیر فرصت دیدن از کاخ باغچه جوق، مسجد حضرت ابوالفضل (ع)، دخمه شیرین و فرهاد، دشت بورالان، منطقه عشایری، عمارت کلاه فرنگی، دامنه‌ های آرارات، چشمه ثریا، تالاب آغ گل، سد ارس، رودخانه ارس، ساختمان شهربانی سابق بازرگان، سد بارون و … را فراهم می کند. مسیر چهارم ارومیه- سلماس- خوی- قره ضیاءالدین تا چالدران است. این مسیر نیز امکان بازدید از مسجد مطلب خان، بازار سنتی، دروازه سنگی، پل قطور، مرز رازی، تفرجگاه فیرورق، مزارع آفتاب گردان، آبشار خوی، کلیسای سورپ سرگیس، قلعه تاریخی بسطام، قره کلیسا، دشت تاریخی چالدران، مقبره سید صدرالدین، کلیسای زرزر و کتیبه خان تختی را به ارمغان می آورد. در ادامه به معرفی برخی از شهرهای آذربایجان غربی اشاره می شود.
ارومیه
ارومیه
شهر ارومیه واقع در ۱۸ کیلومتری غرب دریاچه ارومیه از همان زمان های گذشته یکی از شهرهای مهم شمال غربی ایران به شمار می رفته است. برخی از آثار باستانی که در این شهر یافت شده متعلق به ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح می باشد. این اثار به قدری باارزش اند که برخی از گردشگران برای دیدن از آنها راهی این شهر زیبا می شوند. برخی نیز مشتاقند تا از طبیعت بی نظیر آن دیدن کنند. از جمله اثار دیدنی که در ارومیه می توان به بازدید از آنها پرداخت مجموعه سه گنبد، مسجد جامع، مسجد سردار، مسجد مناره، موزه ارومیه، موزه تاریخ طبیعی، مجموعه تخت قلعه، مدرسه قدیمی هدایت، بازار قدیمی، موزه تاریخ طبیعی، بخش قلعه، قلعه دم دم، قلعه بردوک، سنگ کاظم خان، حجاری ساسانی در خان تختی، خانه انصاری، قلعه اسماعیل آقا، عمارت چهار برج، یخچال دوقوز پله، تپه باستانی کردلو، دخمه های سنگی، مقبره های صخرهای چیروسدوک، کلیسای مار یوخنه، کلیسای حضرت مریم، کلیسای قره باغ، غار میرداوود، منطقه حفاظت شده پارک ملی، دریاچه ارومیه و جزایر آن، غار فرهاد، غار تخت قارا و … است. در سفر به این شهر زیبا می توانید در هتل اریا ارومیه اقامت کنید.
تکاب
تکاب
تکاب شهر دیگری از استان آذربایجان غربی است که آثار تاریخی بسیاری دارد. قدمت برخی از این آثار به 8 هزار سال می‌ رسد. از طرفی تکاب از آن دسته شهرهایی است که رمز و رازهای بسیاری را در دل نهفته داشته و نقاط ناشناخته ای را در خود جای داده است. به همین دلیل سالانه عده زیادی از گردشگران داخلی و خارجی تکاب را به عنوان مقصد سفری جذاب و جالب انتخاب می کنند. از جمله دیدنی های تکاب می توان به مجموعه جهانی تخت سلیمان، چملی گول (تالاب چملی)، زندان سلیمان (کوه زندان دیو)، روستای تاریخی یولقون آغاج، آبشار و چشمه های آبگرم قینرجه، زندان برنجه، آب های گرم احمدآباد، قلعه ساری قورخان، پل ساروق، مسجد جامع تکاب، کلیسای چهارطاق، قلعه سردار افشار، مسجدجامع روستای آغولبیک و بقعه ایوب انصار اشاره کرد. در سفر به این شهر دیدنی می توانید در هتل رنجی تکاب اقامت کنید.
مهاباد
مهاباد
مهاباد نیز پر از جاذبه ‌های تاریخی و طبیعی است. مهاباد از جمله شهرهای کردنشین استان آذربایجان غربی است. این شهر به دلیل قرارگیری در بین ارتفاعات دارای آب و هوایی مطبوع و طبیعتی سرسبز است. مهاباد شهری است که با عنوان نگین آذربایجان غربی شناخته می شود. این شهر با مناظر طبیعی فوق العاده زیبایی که دارد هر ساله عنوان پرترددترین مقصد گردشگری در استان را نیز نصیب خود می کند. مهاباد علاوه بر جاذبه های طبیعی تاریخی غنی و بسیار قدیمی نیز دارد. این شهر زیبا جایگاه تعدادی از آثار تاریخی و بناهای قدیمی باارزش است. از جمله جاذبه های مهاباد می توان به حمام تاریخی میرزا رسول، محوطه باستانی برده کنته مهاباد، گور دخمه فخریکا، تالاب کانی برازان، مسجد جامع سرخ مهاباد، مقبره بداق سلطان مهاباد و غار دیدنی سهولان اشاره کرد. در سفر به این شهر می توانید در هتل کویستان مهاباد اقامت کنید.
خوی
خوی
خوی یکی از شهرهای آذربایجان غربی است که با کشور ترکیه هم مرز است. شهرستان خوی با قدمتی حدود ۳ هزار سال پس از ارومیه، دومین شهر مهم و تاریخی استان آذربایجان غربی است. خوی از همان قدیم به دلیل قرارگیری در مسیرهای تجاری مانند جاده‌ ابریشم، از اهمیت زیادی برخوردار بوده است. البته با گذشت زمان شهر قدیمی خوی از بین رفته و شهر جدیدی در نزدیکی آن بنا شده است. این شهر دارای جاذبه ‌های گردشگری از هر سه دسته ی تاریخی، طبیعی و فرهنگی می باشد در نتیجه سفر به آن می تواند بسیار لذت بخش باشد. از جمله از این جاذبه ها می توان به پل خاتون، مقبره علمدار، برج شمس تبریزی (مناره شمس تبریزی)، بازار تاریخی خوی، دروازه سنگی خوی، مسجد مطلب خان، موزه خوی، امامزاده سید بهلول، ساختمان شهرداری خوی و کلیسای سورپ سرکیس اشاره کرد. در سفر به این شهر می توان در هتل جهانگردی خوی اقامت کرد.
ماکو
ماکو
ماکو شهر مرزی دیگری واقع در استان آذربایجان غربی است که بزرگ ترین منطقه آزاد ایران و دومین منطقه آزاد بزرگ دنیا بعد از شانگ های به شمار می‌ رود. این شهر دارای بیش از 3000 اثر تاریخی ثبت شده، ده ‌ها اثر طبیعی و بازار مرزی است. از جمله جاذبه های ماکو می توان به کلیسای مریم مقدس، دریاچه سد بارون، آبشار قلعه جوق، پل قلعه جوق، کاخ موزه باغچه جوق، تالاب آق گل، کلیسای گئورک مقدس، پل قره کورپو، قره کلیسا، روستای گردشگری رند، منطقه شکار ممنوع آغگل، تالاب بورآلان، دخمه سنگی فرهاد، عمارت کلاه فرنگی ماکو و بازار بزرگ مرزی منطقه آزاد ماکو اشاره کرد. در سفر به این شهر دیدنی می توان در هتل جهانگردی ماکو اقامت کرد.
پیرانشهر
پیرانشهر
پیرانشهر شهری از استان آذربایجان غربی است که دارای شهرت جهانی است. این شهر شهرت خود را مدیون به وجود سنگ‌ های گرانیت است. پیرانشهر در یک منطقه ی کوهپایه ‌ای‌ قرار دارد و به دلیل بارندگی زیاد در طول سال از سرسبزترین شهرهای کشور به شمار می ‌رود. از طرفی معماری خانه ‌های ویلایی آن جلوه زیبایی به شهر بخشیده است. این شهر با کشور عراق هم مرز است و یکی از بزرگ ‌ترین مراکز تجارت خارجی در کشور محسوب می شود. شهرستان پیرانشهر با وجود طبیعتی سرسبز، رودخانه های دایمی و پر آب، جنگل های كوهستانی، كوه های مرتفع و پر برف، بازارچه های تجاری و مرز رسمی و مهم حاج عمران، روستاهای گردشگری و آثار تاریخی دیدنی یکی از شهرهای پرطرفدار استان می باشد .
از مهم ترین جاذبه های شهرستان پیرانشهر می توان به آبشار خرپاپ، جنگل های سرسبز و خوش آب و هوای پردانان، طبیعت سرسبز و زیبای پیرانشهر، میدان ورودی شهر، تپه های تاریخی پیرانشهر، سنگهای گرانیت، بازارچه های تجاری و سرزمين سنگ های افسانه ای روستای خورنج اشاره کرد. در سفر به پیرانشهر می توان در هتل روناک پیرانشهر اقامت کرد.
سلماس
سلماس
سلماس نیز مانند سایر شهرهای استان آذربایجان غربی شهری قدیمی است که آثار تاریخی و طبیعی بسیاری دارد. قدمت این شهرستان برابر با هزاره ‌ی اول قبل از میلاد مسیح (ع) تخمین زده شده است. به اعتقاد باستان شناسان، سلماس پایتخت دوم حکومت اورارتوییان بوده است. از جمله جاذبه های سلماس می توان به نقش برجسته خان تختی، آبشار دره خورخوره، حمام شیخ، امامزاده کهنه شهر، کلیسای هفتوان، قلعه چهریق، روستا و آب گرم ایستی سو و تپه تاریخی اهرنجان اشاره کرد. در سفر به این شهر نیز می توان در هتل آتا سلماس اقامت کرد.
بازرگان
بازرگان
بازرگان شهری از استان آذربایجان غربی است که در بخش مرکزی شهرستان ماکو قرار دارد. این شهر مرزی از نظر موقعيت جغرافيايی و شرایط اقتصادي از اهميت بالایی در استان برخوردار است. چون علاوه بر نزدیکی با ترکیه و هم مرزی با جمهوری نخجوان، مهمترين گمرک زمينی کشور نیز در اين شهر قرار دارد. لذا با عنوان دروازه ی اروپا شناخته می شود به طوری که روزانه صدها مسافر از اين شهر عبور می کنند. از جمله جاذبه های بازرگان می توان به ایوان فرهاد (بام فرهاد)، قره کورپو (پل سیاه) و چشمه آبگرم باشکند که همگی در جاده ی ماکو-بازرگان قرار دارند اشاره کرد. در سفر به این شهر مرزی می توان در هتل شهریار بازرگان اقامت کرد.
میاندوآب
میاندوآب
میاندوآب یکی دیگر از شهرهای استان آذربایجان غربی است که به دلیل داشتن آب و هوایی مطبوع همواره در طول سال عده زیادی از گردشگران را به سمت خود فرا می خواند. میاندوآب در واقع میان دو رود زرینه رود و سیمینه رود قرار گرفته است. قرارگیری در کنار این دو رود پراب، میاندوآب را به سرزمینی سرسبز و زیبا تبدیل کرده است. از جمله جاذبه های این شهر زیبا می توان به قلعه هلاکوخان، مسجد طاق، پل تاتائو، داش تپه، موزه میاندوآب، پارک ساحلی آتا میاندوآب، حمام طبیعی حیدر باغی، آبشار اوزان، غار جبیگلو و سد نوروزلو اشاره کرد. در سفر به این شهر سرسبز می توان در هتل برنجان میاندوآب اقامت کرد.

تخت سلیمان آذربایجان غربی نگین باستانی ایران
ادامه مطلب

1.8/5 - (19 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر