لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی راهنمای سفر >> راهنمای سفر به یزد
راهنمای سفر به یزد

راهنمای سفر به یزد

یزد دومین شهر تاریخی جهان است که آتشی ۱۵۰۰ ساله را در قلب خود روشن نگه داشته. این شهر از جمله پربازدیدکننده‌ترین مقاصد گردشگری ایران بوده که از دیرباز جاذبه‌های گردشگری آن، توریست‌ها را به سمت خود جذب می‌کرد. ما در ادامه مقاله سفر به یزد قصد داریم تا بطور مفصل به این شهر تاریخی و اصیل بپردازیم. اگر سفر به این شهر در لیست برنامه‌هایتان است، پس این مقاله را به هیچ عنوان از دست ندهید.

از دخمه زرتشتیان گرفته تا میدان و مجموعه ی امیرچخماق، یزد مملو از دیدنی های شگفت انگیز است. شهری کویری که تنها در بناهای باستانی خشتی خلاصه نمی شود. در کنار کوچه های خشتی، یزد بهشتی از باغ های سرسبز ایرانی است. آتشکده ها، دخمه های زرتشتیان، مساجد، حسینیه ها و موزه ها تنها برخی از جاهای دیدنی یزد است. با ما همراه شوید تا با شهر یزد بیشتر آشنا شویم.

درباره ی یزد

 

یزد یکی از استان های کویری ایران است که در فلات مرکزی ایران قرار گرفته است. استانی که به سبب دوربودن از دریا و همسایگی با کویر بسیار کم باران و خشک است. شهر یزد مرکز این استان است که به عنوان نخستین شهر جهانی ایران به ثبت رسیده است. بافت تاریخی و دست نخورده شهر یزد، سبب شده تا این شهر در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت برسد.

معماری منحصربفرد یزد با وجود قنات ها، بادگیرها، مناره ها و … یکی از دلایل شهرت جهانی این شهر است. شهر یزد در دره ای خشک مابین دو کوه شیرکوه و خرانق قرار دارد. میبد، اردکان، بافق، اصفهان، مهریز، ابرکوه و تفت دور تا دور شهرستان یزد را فرا گرفته اند. آب و هوای یزد خشک، گرم و بیابانی است و به طور کلی دارای دو فصل است.

فصل گرم سال از اسفند آغازشده و تا مهر ادامه دارد. فصل سرما کوتاه تر بوده و از اوایل آبان تا اواخر بهمن ادامه دارد. گویش مردم این شهر زبان فارسی با لهجه یزدی است. شهر یزد هنوز هم تعداد بسیاری از هموطنان زرتشتی را در خود جای داده است. عبادتگاه های زرتشتیان هنوز هم در سطح شهر یزد فعالند.

آب و هوای یزد

یزد شهریست با اقلیم گرم و خشک و بیابانی که نوسان و تغییرات بالای دما در تابستان و زمستان و نیز در شب و روز از خصوصیات آب و هوایی این منطقه می‌باشد. از این رو برای یزد می‌توان دو فصل را در نظر داشت: فصل بلند گرما که از اسفند تا مهر بوده و فصل کوتاه سرما که از آبان تا اواخر بهمن ادامه دارد.

بهترین فصل سفر به یزد

آب و هوای یزد در بهار و تابستان گرم و خشک است و در فصل زمستان و پاییز سرد و تقریبا مرطوب می‌باشد. بهترین فصل سفر به یزد ، فصل پاییز و ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت‌ می‌باشد.

تاریخچه یزد

تاریخچه یزد
واژه تاریخی یزد به معنای پاک و سپند است که ریشه در یشت و یا یزت دارد. این واژگان به معنای نیایش و ستایش است. در طول تاریخ این شهر با نام های متعددی همچون ایساتیس، شهر مقدس، شهر خدا و دارالعباده شناخته شده است. به نظر می رسد که شهر یزد نخستین بار در دوران حکومت ساسانیان و بدستور یزدگرد سوم شکل گرفته است.

با این وجود قدمت آثار تاریخی باستانی کشف شده در حوالی یزد به دوران عیلامیان بازمی گردد. این امر نشان می دهد یزد یکی از باستانی ترین شهرهای ایران است. اما بدون شک دوران رونق یزد به دوران حضور اتابکان در این شهر بازمی گردد. در این دوره ساخت و سازهای بسیاری در شهر یزد صورت گرفته است.

یزد یکی از شهرهایی است که در هنگام حمله مغول توانست از یورش و ویرانی ارتش مغول در امان بماند. شهرستان يزد به سبب قدمت خود توانسته، جایگاه دومين شهر خشت خام و تاريخی جهان را از آن خود کند.

فرهنگ مردم یزد

نخل گردانی
یزد یکی از قدیمی ترین و اصیل ترین شهرهای ایران است. این شهر خوشبختانه در طول تاریخ از یورش های ویرانگر و جنگ های داخلی اغلب در امان بوده است. همین ویژگی سبب حفظ بسیاری از آثار باستانی و آداب و رسوم مردم یزد در طول تاریخ شده است. از جشنهای باستانی و مهم یزد می توان به مهرگان، سده، گاهان بار و هیرومبا اشاره کرد.

مراسم فال کوزه، نخل گردانی، کلوخ اندازی و کیسه دوزی از دیگر آداب و رسوم یزد در مناسبت‌های مختلف است. از آداب و رسوم مردم یزد در شب یلدا نیز میتوان به طبخ آش شولی و خنچه برون اشاره کرد.

جشن مهرگان

از آداب و رسوم این شهر با اصالت که توسط زرتشتی‌های شهر یزد و  شهرهای اطراف آن برگزار می‌شود، جشن مهرگان است. این جشن با آیین برداشت محصول در زمین‌های کشاورزی مرتبط بوده و از روز شانزدهم مهر به مدت شش روز برقرار است.

روز اول آن را با نام عامه و روز آخر آن را با نام خاصه می‌شناسند. جشن مهرگان از آغاز دو فصل پاییز و زمستان خبر می‌دهد که مردم روزها به آتشکده و نیایش‌گاه رفته و با انواع خوراکی سنتی از هم پذیرایی می‌کنند. برنامه‌های فرهنگی نظیر سرود، دکلمه در جشن مهرگان با سرور و شادی همراه است.

جشن سده

جشن سده از دیگر جشن‌های کهن ایرانیان، بیشتر مرتبط با کشاورزی است. این جشن را زرتشتی‌های یزد و کرمان همچنان برگزار می‌کنند. مراسم سده از جمله اصلی‌ترین جشن‌های این شهر بوده و آداب رسوم خاصی نیز دارد. این جشن برای از بین بردن اهریمن و تاریکی نیز برگزار می‌شود که به صورت گروهی باید انجام شود.

برگزاری این جشن باستانی هر ساله در ده بهمن با برپا کردن آتش بزرگی همراه است و پیروان آیین زرتشتی به دور آتش شعر می‌خوانند و دعا می‌کنند. این جشن، از جمله جشن‌هایی است که مسلمانان نیز به بازدید آن می‌روند و برای یک بار تماشا، تجربه‌ای هیجان‌انگیز می‌باشد.

جاهای دیدنی یزد

موزه ی لاری ها

یزد به سبب قدمت، معماری و طبیعت منحصربفرد خود مملو از جاذبه های دیدنی متعدد است. از جمله جاهای دیدنی یزد در بهار می توان به مسجدجامع، امیرچخماق، روستای خرانق و باغ دولت آباد اشاره کرد. بافت تاریخی و مرکزی یزد، آتشکده زرتشتیان و برج خاموشان هم از بهترین جاذبه ها برای بازدید در بهارند.

خانه لاریها، کویرکاراکال، موزه آب، کویر سیاه کوه، آب انبار شش بادگیر و … از جمله جاهای دیدنی یزد در زمستان هستند. اگر به دنبال جاهای دیدنی یزد در پاییز هستید حتما سری به بازار مسگرها، بازار زرگرها، حمام خان و … بزنید.

آثار باستانی یزد

آثار باستانی یزد

یزد شهر بادگیرهای بلند و کوچه های خشتی مملو از دیدنی های حیرت انگیز است. مسجد جامع کبیر یزد که متعلق به قرن ششم هجری است نخستین بنای ارزشمند این شهر است. مجموعه امیرچخماق نیز که در فهرست میراث ملی و جهانی به ثبت رسیده، دومین بنای مشهور این شهر است. این مجموعه متشکل از مسجد، میدان، تکیه، آب انبار و بازار است.
بازار مسگرها و زرگرها هم از جمله بازارهای قدیمی شهر یزدند. حتما بارها نام مجموعه حمام، بازار، مدرسه و مسجد خان را شنیده اید که یادگار حاکم یزد است. بازار خان طولانی ترین بازار شهر یزد است که هنوز هم بسیار فعال است. اگر به دنبال بناهای باستانی یزد می گردید برج خاموشان یا همان دخمه زرتشتیان می تواند گزینه مناسبی باشد. دخمه ای که روزگاری محل قراردادن اجساد زرتشتیان بوده است.
نارین قلعه، باغ دولت آباد، باغ مشیرالممالک و خانه لاری ها برخی دیگر از جاذبه های دیدنی یزد است. از دیگر جاهای دیدنی یزد می توان به آب انبار شش بادگیر، محله فهادان و زندان اسکندر اشاره کرد. عمارت کلاه فرنگی، آتشکده زرتشتیان، چک چک و بقعه دوازده امام بخش دیگری از ده ها آثار باستانی یزد است.

خانه لاری ها

در سفر به یزد خانه لاری‌ها را فراموش نکنید. یکی از خانه‌های معروف شهر یزد خانه‌ لاری‌ها بوده که با قدم گذاشتن به درون آن، ویژگی‌های معماری یزدی جلب توجه می‌کند. از جمله این ویژگی‌ها عبارت اند از احترام به حریم خصوصی، حفظ حریم خانه از نگاه نامحرم، همبستگی فضاهای مختلف، چیدمان اصولی فضاها در کنار یکدیگر و غیره.

در این بین عنصر مهم معماری یزد که همان بادگیر نیز در این خانه وجود دارد. این بادگیرها در کنار تزیینات آینه‌کاری و گچ‌بری، باعث شده‌اند تا این خانه به عمارتی لوکس تبدیل شود.

شیشه‌های رنگی و پنجره‌های ارسی نیز به این خانه ظاهری دلفریب داده و باعث شده‌اند تا دلنشینی فضا چند برابر شود. از همان بدو ورود به خانه درها، پنجره‌ها، ارسی‌ها و اتاق‌های آینه‌کاری و نقاشی‌شده شما را محو خواهد کرد.

آدرس: استان یزد، شهر یزد، خیابان امام خمینی (ره)، محله فهادان، مجاور عمارت کلاه‌فرنگی

سوغات یزد؛معرفی 18 مورد از سوغاتی یزد و صنایع دستی
ادامه مطلب

میدان امیر چخماق

از شاخص‌ترین جاهای دیدنی یزد میدان امیر چخماق یا امیر چقماق است که در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و متشکل از بخش‌های گوناگونی نظیر تکیه، مسجد، بازار و آب‌انبار می‌باشد. در ضلع شمالی، میدان کاروانسرای شعبان و در غرب، تکیه امیر چخماق حمام و کاروانسرای بافتی‌ها قرار داشته که از جمله جاذبه‌های این مجموعه هستند. همچنین در مقابل تکیه حوض بزرگی با فواره و چند مجسمه وجود دارد که به نقش و اهمیت آب و فرهنگ سقایی اشاره دارد.

این میدان که یزدی‌ها آن را با نام میرچخماق می‌شناسند، از میادین اصلی شهر جهت برگزاری برنامه‌ها و گردهمایی‌های مختلف است. از جمله پرطرفدارترین برنامه‌های مذهبی این میدان که به سوی خود گردشگران زیادی را می‌کشاند، مراسم نخل‌گردانی در ماه محرم است.

آدرس: استان یزد، شهر یزد، خیابان امام خمینی (ره)، میدان امیر چخماق

 آتشکده زرتشت

در رابطه با تمام آتشکده‌ها نکته مشترکی وجود دارد که سادگی در تزئینات و معماری آن‌ها می‌باشد. در تمام آتشکده‌ها چهار عنصر اصلی، یعنی آب، خاک، باد و آتش در کنار یکدیگر قرار دارند. این مکان در واقع برای عبادت و راز و نیاز زرتشتیان بنا شده است. به همین خاطر دو درب ورودی یکی برای گردشگران و درب پشتی برای زرتشیان وجود دارد.

هنگامیکه در سفر به یزد به عنوان یک گردشگر به حیاط آتشگاه وارد می‌شوید، ساختمانی آجری که بالاتر از سطح زمین وجود دارد را می‌بینید که جلوی پله‌های بنای اصلی یک حوض مدور، پر از آب زلال خودنمایی می‌کند.

آدرس: موقعیت مکانی: استان یزد، میدان مارکار، خیابان آیت الله کاشانی، آتشکده یزد

موزه های یزد

موزه ها یکی از برترین مجموعه ها برای آشنایی با تاریخچه شهرهای مختلفند. یزد موزه های بسیار جذابی دارد. هتل موزه فهادان به عنوان اولین هتل موزه ایران، یکی از این موزه ها است. گنجینه مسجد جامع دیگر موزه منحصربفرد این شهر است. موزه مارکار، موزه دیرینه‌شناسی کامبرین، موزه علوم طبیعی، موزه خودروهای کلاسیک و موزه کویری از دیگر موزه های دیدنی یزد است.
از دیگر موزه های جذاب شهر یزد می توان به خانه لاری ها، موزه آیینه و روشنایی، موزه آب و .. اشاره کرد. در شهرستان های استان یزد نیز موزه های مختلفی وجود دارد.

موزه مردم شناسی ابرکوه یا خانه صولت یزدی ها

در سفر به یزد موزه را فراموش نکنید. موزه مردم شناسی ابرکوه به زمان زندیه و قاجاریه متعلق است و از آثار ملی ثبت‌شده ایران میان موزه‌های یزد به شمار می‌آید. به عبارتی خانه صولت محل زندگی یکی از خان‌های ابرکوه به نام آقای صولت می‌باشد. به همین خاطر این موزه مردم شناسی را با نام خانه صولت می‌شناسند.

معماری خانه صولت همچون بسیاری از بنا‌های فلات مرکزی ایران درون‌گرا بوده، و شما زمان رفتن به حیاط باید از هشتی (خشتی) خانه عبور نمایید تا به دالانی برسید. این دالان با یک برج چهارگوش بلندی تزئین شده است. هم اکنون در مرکز خانه این امکان را دارید تا حیاط دلنشین خانه صولت را مشاهده کنید.

موزه مردم شناسی ابرکوه، از زمان‌های ایلخانی، آثار دوران صفویه و قاجار را درون خود نگهداشته است. حتی قدیمی‌ترین این آثار به دوران اولیه اسلام مربوط می‌شود. در این موزه اقلام مردم‌شناسی، جواهرآلات و انواع زیورها، وسایل و لباس‌های مربوط به حرفه‌های پیشین تاریخی، وسایل روشنایی و حمام، نسخ قدیمی برخی کتاب‌ها،  انواع سنگ‌های حکاکی شده، انواع کوزه‌های شاموتی و ظروف، انواع سکه‌های قدیمی، ادوات شکار و کشاورزی و غیره را مشاهده خواهید کرد.

ساعت بازدید: همه‌روزه، از ساعت ۷.۱۵ تا ۱۴.۱۵ و ۱۷ تا ۲۰

آدرس: یزد، شهرستان ابرکوه، میدان امام‌حسین، خیابان شهید‌باهنر، کنار مسجد آقا، خانه صولت ابرکوه

موزه مردم شناسی بافق

موزه مردم شناسی بافق یزد که به خانه وحشی بافقی معروف است، از دیگر موزه‌های یزد بوده که باید در سفر به یزد به آن سر بزنید. زیرا این موزه مردم‌شناسی، خانه اصلی وحشی بافقی از شاعران معروف قرن دهم قمری که منظومه «فرهاد و شیرین» را سروده است می‌باشد.

معماری که این خانه دارد، به زمان صفویه بر‌می‌گردد. خانه با مساحت ۱۲۰ متر‌مربع از خشت و گل بنا شده و متشکل از ۶ اتاق کوچک چهار‌فصل است. همگی اتاق‌های خانه مشرف به ایوان بزرگ خانه‌ هستند. همینطور خانه وحشی بافقی دارای یک زیرزمین بوده که در گذشته به‌عنوان خنک‌جا به‌کار می‌رفته. این خنک‌جا را دسترسی به آب روانی که در آن قسمت جاری بوده، ایجاد نموده است.

موزه مردم شناسی بافقی، آثاری تاریخی بسیاری نظیر بافندگی و آهنگری، ظروف سفالی و فلزی، زیورآلات قدیمی، وسایل طب سنتی و عطاری، ابزار کشاورزی، لوازم روشنایی و نیز لباس‌های محلی و صنایع دستی و سوغات یزد را داراست. همچنین این مکان دیدنی و تاریخی همچون موزه‌های یزد در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌اند.

ساعت بازدید: همه‌روزه

آدرس: یزد، شهرستان بافق، خیابان مسجد جامع

موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده

موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده را در یکی از قدیمی‌ترین محله‌های یزد، در خانه عرب‌زاده محله فهادان پیدا می‌کنید. مساحت این خانه ۸۰۰ متر‌مربع بوده که تاریخی قجری داشته و آثار آن با تلاش حسین حیدرزاده که از جمله استادان برجسته سکه‌شناسی بوده است، طی سال‌های ۱۳۳۵ تا۱۳۸۳ جمع‌آوری شد. این آثار در ۱۰ سالن با یک تالار بزرگ بین اتاق‌های ۳ و ۵ به عموم نمایش داده می‌شود.

معماری موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده به سبک قاجار است که نقوش گچ‌بری اسلیمی و کاربندی‌ها و فضا با کتیبه‌های اشعار مذهبی کربلا و گنجینه‌های چوبی دارد.

در موزه سکه یزد، ۵ ‌هزار سکه طلا، نقره و مس و برنج که به دوره‌های تاریخی پیش از اسلام، دور اسلامی و معاصر مربوط می‌باشد، وجود دارد. همچنین از عهد ناصرالدین‌شاه تا اکنون نیز اسکناس‌های قدیمی در این موزه قابل بازدید است.

موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده از جمله موزه‌های شناخته شده یزد است که انواع اقلام مردم‌شناسی، فرهنگی و تاریخی ایران و یزد در آن برای بازدید عموم وجود دارد. هزار فقره گنجینه و اشیای مردم‌شناسی که به ۴۲ دوره تاریخی گذشته از هخامنشیان تا اکنون مربوط می‌شود، تسبیحات، زیورآلات و اسناد و نسخ خطی در این موزه وجود دارد.

ساعت بازدید: همه‌روزه از ساعت ۸ تا ۲۰

آدرس: یزد، خیابان امام‌خمینی، محلۀ فهادان، بن‌بست بیت‌الزهرا، موزۀ سکه و مردم شناسی حیدرزاده

جاهای دیدنی اطراف یزد

کویر کاراکال یزد
کویرهای سیاه کوه و کاراکال ازجمله جاذبه های دیدنی طبیعت یزد است. دامنه های سرسبز شیرکوه نیز یکی از دیگر جاهای دیدنی اطراف یزد است. اگر به مناطق ییلاقی علاقمندید سری به تفت بزنید. تفت با نام ییلاق شهر یزد شناخته می شود. اما اگر به طبیعت کویری و تاریخی علاقه دارید روستای خرانق یکی از بهترین گزینه ها است.

آبشار دره گاهان تفت و آبشار سفیده ندوشن میبد نیز در فاصله کوتاهی از یزد قرار دارند. روستای سریزد، روستای عقدا و روستای فهرج نیز از برترین روستاهای اطراف یزد است.

دیدنی‌های اطراف یزد، آثار و بناهای تاریخی ارزشمند و جاذبه‌های طبیعی مهمی را شامل می‌شود که دورتادور این شهر را احاطه کرده‌اند. جهت بازدید از دیدنی‌های اطراف یزد باید بیشتر از یکبار به این شهر سفر کنید تا به عمق زیبایی‌های آن پی ببرید.

جاذبه‌های اطراف یزد از حومه این شهر شروع شده و در تمام استان پراکنده می‌شوند. چنانچه قصد سفر به یزد این شهر تاریخی را دارید، با توجه به علاقه‌مندی خود می‌توانید از جاذبه‌های اطراف یزد نیز بازدید کنید.

  • روستای چم
  • قنات زارچ
  • آسیاب آبی اشکذر

شیرینی های یزد

شیرینی های یزد

یزد شهر شیرینی های خوشمزه است. از میان خوشمزه ترین شیرینی های یزد می توان به لوز بادام، سوهان خانی، قطاب و باقلوا اشاره کرد. شیرینی حاج بادام، نان برنجی، حلوا ارده، پشمک یزدی و کیک یزدی نیز از دیگر شیرینی ها و سوغات خوشمزه یزد است.
شیرینی پزی حاج خلیفه علی رهبر در میدان امیرچخماق، یکی از مشهوترین شیرینی فروشی های شهر یزد است. نان خشک و نبات یزدی نیز از دیگر سوغات شیرین شهر یزد است.

شیرینی‌های یزد که هم حسابی متنوع است و هم خیلی خوشمزه و طرفداران خاص خودش را دارد. از جمله این شیرینی‌ها شامل این موارد:

  • لوز
  • باقلوا یزدی
  • پشمک یزد

سوغات و صنایع دستی یزد

صنایع دستی یزد

سوغات یزد از تنوع بسیار بالایی برخوردار است. در این بین ترمه یزد از همه مشهورتر است. بازارخان یکی از مشهورترین مراکز شهر یزد برای خرید ترمه است. در کنار ترمه زیلو، شعربافی، دارایی بافی و انواع ظروف سفال و سرامیک از دیگر سوغات شهر یزد هستند. ظروف چینی خوش نقش و نگار به همراه زیراندازهایی با طرح های زیبا هم از پرفروش ترین سوغات شهر یزد هستند.

چنانچه به هنر اصیل ایرانی علاقه‌مندید و به زندگی خود می‌خواهید رنگ بیشتری ببخشید، صنایع دستی یزد را پیشنهاد می‌دهیم. این صنایع عبارتند از:

  • ترمه
  • شمد
  • دارایی بافی

مراکز تفریحی یزد

کمپ کویری یزد
شهربازی سرزمین ستاره ها، شهربازی شادینو و باشگاه تفریحی و ورزشی جنگ ستارگان یزد از جمله مراکزتفریحی شهر یزد است. بولینگ سپهر و پینت بال ستارگان شرق هم برخی از تفریحات مدرن شهر یزد است. مجتمع تفریحی و گردشگری چشمه بوز نیز با داشتن چشم اندازی ییلاقی و سرسبز ازجمله تفرجگاه های شهر یزد است.
مجموعه آبی مهنور نیز محیط مناسبی برای علاقمندان به ورزش های آبی است. کمپ های کویرنوردی یزد نیز با برنامه های مهیجی میزبان شما است. شترسواری، موتورسواری، سافاری، رصد ستارگان و نوشیدن چای ذغالی ازجمله برنامه های این کمپ های کویری است.

هتل ارزان یزد
ادامه مطلب

از جمله تفریحاتی که این شهر دارد و به شما در سفر به یزد برای داشتن لحظاتی خاطره‌انگیز کنار دوستان و عزیزانتان پیشنهاد می‌دهیم عبارت است از:

  • شهربازی سرزمین ستاره های یزد
  • سینما تک یزد
  • پارک کوهستان یزد
  • باشگاه تفریحی ورزشی جنگ ستارگان یزد
  • مجموعه موج های آبی باران

مراکز خرید یزد

مجتمع ستاره ی یزد
مرکز خرید شقایق، مرکز خرید آریا یزد، مجتمع تجاری شهاب، مرکز خرید الماس و مرکز خرید ستاره یزد ازجمله مراکزخرید یزد است. پاساژ کویتی‌ها نیز مکان مناسبی برای علاقمندان طلا و جواهر است. مجتمع تجاری علاالدین نیز بورس فروش لوازم الکترونیکی و گوشی تلفن همراه یزد است.

اگر به دنبال بازار سوغات یزد می گردید می توانید سری به بازارهای سنتی یزد بزنید. بازار قیصریه، بازار قنبر، بازار زرگری، بازار مسگری و بازار خان تنها بخشی از بازارهای سنتی یزد برای خرید سوغات است.

مراکز خرید ارزان یزد

یزد در کنار جاذبه‌های دیدنی و غذاهای خوشمزه، مراکز خرید ارزان کم ندارد. از جمله این مراکز خرید ارزان عبارتند از:

  • بازار دروازه مهریز
  • بازار قیصریه
  • بازار پنجه علی
  • بازار تبریزی ها
  • مرکز خرید شقایق

 بهترین مراکز خرید یزد

از جمله بهترین مراکز خرید یزد که برای خرید به شما پیشنهاد می‌دهیم شامل:

  • مرکز خرید الماس
  • مرکز خرید آریا
  • مرکز خرید شقایق
  • پاساژ کویتی ها
  • مجتمع تجاری شهاب
  • مجتمع تجاری تفریحی ستاره
  • مجتمع تجاری علاالدین

غذاهای سنتی یزد

غذاهای سنتی یزد
یزد شهر آش های خوشمزه و خوش طعم است. از جمله آش های یزد میتوان به آش انار، آش آبغوره، آش آلو یزدی و آش گندم یزدی اشاره کرد. آش کدو، آش ماش یزدی و آش شولی ازجمله محبوبترین آش های یزد است. خورشت به آلو، قلیه کدو، کوفته یزدی، قیمه نخود و آبگوشت گوجه بادمجان ازدیگر غذاهای محلی شهر یزد هستند.

یزدی‌ها را باید در دسته خوش‌خوراک‌ترین مردم ایران قرار دارد. غذاهای محلی یزد در کنار تنوع زیاد، طعم فوق‌العاده‌ای نیز دارند. از همان ابتدا که به شهر یزد وارد می‌شوید، کاملا پی می برید که مردم این شهر اصالت و سنت ایرانی را حفظ کرده‌اند. این اصالت را می‌توانید در طعم‌ها و نیز در معماری شهر مشاهده کنید. از جمله غذاهای سنتی یزد عبارتند از:

  • قیمه نخود
  • فسنجان یزدی یا متنیجه
  • اشکنه یزدی

رستوران های یزد

رستوران ترمه و ترنج در محله فهادان یکی از بهترین رستوران های یزد است. تالار یزد یکی دیگر از رستوران های مشهور این شهر است که در فاصله ای دورتر از بافت تاریخی یزد قرار دارد. اگر به صرف غذا در محیطی تاریخی علاقمندید حتما باید رستوران باغ مشیر الممالک را امتحان کنید.

رستوران مارکوپولو، رستوران سزار و رستوران هتل جاده ابریشم نیز از دیگر گزینه های یزد برای صرف غذای خوشمزه است. رستوران سنتی خوان دوحد یزد و کافه رستوران مدرن فوکا از دیگر گزینه های پیشنهادی برای صرف غذا در یزد هستند.

کافه رستوران های یزد

اگر به نزدیک ظهر رسیدید یا در شب احساس گرسنگی داشتید، و از صبح در لابه‌لای کوچه پس کوچه‌های قدیمی و خاکی یزد با خانه‌های خشتی‌ عجیبش قدم می‌زدید و به تماشای بافت سنتی و تاریخی آن می‌پرداختین؛ الان زمان خوردن غذاهای خوشمزه در رستوران‌ها و کافه‌های معروف یزد است.

  • رستوران مشیر الممالک
  • رستوران سنتی مظفر
  • رستوران تالار یزد
  • رستوران سنتی خوان دوحد
  • رستوران سنتی حمامِ خان
  • کافه رستوران سزار یزد
  • کافی شاپ فوکا

 بهترین رستوران های یزد با موسیقی زنده

لذت خوردن غذا در کنار موسیقی سنتی آن هم از نوع زنده همراه با اجرا وصف‌ناپذیر است. در سفر به یزد به این رستوران‌ها سر بزنید:

  • رستوران سنتی خوان دوحد یزد
  • رستوران خانه پدری
  • کافه رستوران توت فرنگی یزد

 لاکچری ترین رستوران های یزد

غذا خوردن در محیطی لوکس و باشکوه که در آن تمامی چیزها در بهترین حالت خودشان قرار دارند تجربه منحصربه‌فردی است.

  • تالار یزد
  • تالار و رستوران نگین
  • رستوران سنتی هتل داد یزد
  • رستوران چهار سوق
  • رستوران کوروش

هتل های یزد

اگر به اقامت در یک هتل کویری اصیل و قدیمی علاقمندید هتل های یزد بهترین ها را برای شما تدارک دیده اند.هتل داد یزد که در سال 1307 افتتاح شده در ابتدا مکانی برای تجارت و استقرار تجار بوده است. هتل صفائیه یزد نیز در سه فاز مختلف ساخته شده و معماری شکوهمندی را به نمایش می گذارد.

هتل باغ مشیر الممالک نیز نخستین هتل باغ ایرانی در دل این شهر کویری است. این هتل که از دوران قاجار به یادگار مانده، در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. هتل ارگ جدید نیز با معماری سنتی کویری مشرف به چشم انداز ارتفاعات شیرکوه است. اگر به حضور در یک هتل متفاوت فکر می کنید حتما اقامتگاه بوم گردی خشت آباد یزد را امتحان کنید. هتل فاضلی یزد نیز در بافت سنتی شهر یزد قرار دارد. این هتل خاطره زیستن در یک خانه سنتی کویری را برای شما زنده خواهد کرد.

هتل صفائیه

این هتل با واقع شدن در نقطه‌ای از شهر، در كمترين زمان ممكن دسترسی به ديگر نقاط شهر را ميسر ساخته است. هتل صفائیه یزد متشکل از دو بخش هتل جدید و هتل باغ بوده که هتل جدید شاهکاری است از تلفیق معماری مدرن و سنتی. ویژگی‌های منحصر به فرد هتل باغ با ساختار سنتی خود افتخار میزبان از مسافران زیادی را طی سال‌های متمادی در پیشینه‌ی خود دارد.

فاصله این دو قسمت که از فضای سبز تشکیل شده است تقریبا ۱۵۰ می‌باشد و هر دو قسمت دارای کافی‌شاپ است. به صورت پراکنده اتاق‌های باغ داخل باغ قرار دارند و مسیری را مهمان باید پیاده روی کرده تا به اتاق خود برسد. از امکانات خوب این بخش، مجهز بودن واحدها به چای ساز می‌باشد. رستوران در مجموعه هتل جدید آسانسور داشته و از امکانات خاص این بخش وجود اتاق مخصوص معلولین است.

آدرس: یزد، صفائیه، خیابان تیمسار فلاحی

هتل باغ مشیرالممالک یزد

در حاشیه بافت قدیم شهر تاریخی یزد هتل ۴ ستاره باغ مشیر الممالک می‌باشد. این باغ که در اواخر دوره قاجار ساخته شد، با ایجاد تغییراتی در سال ۱۳۷۹ در ساختمان بنا و کاربری از فضاهای این مجموعه به هتل تبدیل شد. با داشتن تجهیزات سنتی در سال ۱۳۸۲ هتل مشیر الممالک یزد به وسعت ۱۳۰۰۰ مترمربع به عنوان اولین هتل باغ ایرانی، مجهز به امکانات رفاهی مدرن مورد بهره برداری واقع شد.

اين هتل که در فهرست آثار ملی ايران به ثبت رسيده، در يكی از ورودی‌های شهر قرار داشته و از طريق خيابان‌های اطراف به راحتي به دیگر نقاط شهر دسترسی دارد. معماری اصيل ايرانی، محوطه چشم‌نواز باغ، فواره‌ها و نهر آب جاری اين هتل باغ را به يكی از جاذبه‌های توريستی يزد تبديل نموده است. در سفر به یزد این هتل را برای اقامت پیشنهاد می‌دهیم

آدرس: یزد، خیابان انقلاب، بلوار مشیرالممالک

هتل داد

هتل داد تنها هتل ۴ستاره استان یزد بوده که در دل بافت تاریخی آن واقع شده است. این هتل نمونه‌ای خاص از یک هتل کلاسیک با سبکی ایرانی – یزدی می‌باشد. هتل داد در مجاورت شناخته شده‌ترین یادگارهای تاریخی یزد؛ نظیر آتشکده زرتشیان، زندان اسکندر، مسجد جامع، موزه آب، مجموعه امیرچخماق و محله تاریخی فهادان واقع شده است. هتل داد متشکل از ۸۸ باب اتاق که شامل ماه عسل و رویال سوئیت، اتاق‌های یک تخته، دو تخته، سه تخته، اتاق‌های متصل به هم، با طراحی سنتی و امکانات رفاهی مدرن است.

خدمات رفاهی هتل داد یزد عبارت است از خدمات خشکشویی، تاکسی سرویس، دو رستوران، کافی شاپ، کافه گالری، مجموعه آبی، اینترنت رایگان، فروشگاه صنایع دستی، پارکینگ مسقف، آژانس مسافرتی برای برگزاری تورهای مختلف و خرید بلیت، سالن همایش جهت برگزاری جشن، سمینار، همایش و سایر مراسم.

آدرس: یزد، میدان شهید بهشتی، خیابان دهم ،فروردین، پلاک ۲

هتل ملک التجار

در سفر به یزد هتل ملک التجار یزد برای اقامت انتخاب خوبی است. اولین هتل خشتی در جهان هتل آنتیک ملک التجار یزد است که از سال ۱۳۷۹ شروع به فعالیت نمود. این هتل در سال ۱۳۹۳ برای ارتقا کیفیت خدمات بازسازي شد. این خانه به فردی به نام حاج علی عسکر شیرازی از تجار با سابقه یزدی متعلق بوده، که در نزدیکی بازار و میدان خان قرار دارد.

این خانه متشکل از بخش‌های مختلفی است که شامل: قسمت زمستانه، تابستانه، هشتی شش ضلعی، شاه نشین و حوض بزرگ و راهروهای زیرزمینی که بخش‌های مختلف بنا را به یکدیگر مرتبط می‌کنند است. بخشی از اتاق‌های این مجموعه نظیر عمارت نارنجستان نقاشی شده‌اند که  برای طراحی آن آب طلا بکار گرفته شده است. هتل آنتیک دارای پرسنلی مجرب و آموزش دیده است که با افتخار از شما میهمانان گرامی میزبانی می‌کند.

آدرس: یزد، خیابان قیام، بازار پنجه علی

پارک های یزد

یزد شهری کویری است اما این کویری بودن چیزی از سرسبزی پارک های آن کم نمی کند. پارک کوهستان یزد و پارک طوبی یزد ازجمله محبوب ترین پارک های یزدند. آلاچیق، دریاچه مصنوعی، قایقرانی، پیست اسکی و پیست موتورسواری ازجمله امکانات پارک کوهستان یزد است. پارک غدیر یزد، پارک هفت تیر یزد، پارک آزادگان یزد و پارک باغ ملی یزد نیز از دیگر پارکهای این شهر است.

پارک های یزد برای چادر زدن

در سفر به یزد برای سکونت پارک‌ها نیز گزینه خوبی هستند. باتوجه به گردشگرپذیر بودن شهر، یزد پارک‌هایی را برای اسکان مسافران دارد. از جمله:

  • پارک بزرگ شهر
  • پارک کوهستان
  • بوستان ملل
تیمچه هراتی بنایی از دوره پهلوی اول در بافت تجاری – سنتی یزد
ادامه مطلب

بهترین پارک های یزد

از بهترین پارک‌های یزد که برای ریلکس کردن به شما پیشنهاد می‌دهیم عبارت است از:

  • پارک بزرگ شهر یزد
  • پارک طوبی ویژه بانوان
  • پارک هفت تیر
  • پارک غدیر
  • پارک باغ ملی یزد
  • پارک شادی یزد
  • پارک شهدا
  • پارک آزادگان

شهربازی های یزد

یکی دیگر از لحظات مهیج سفر به یزد علاوه بر بازدید از اماکن دیدنی و خرید از بازار، رفتن به مراکز تفریحی – ورزشی است. شهربازی‌های یزد که در آن می‌توانید اوقات خوش و جالبی را بگذرانید عبارتنداز:

  • شهر بازی ستاره
  • شهر کودک یویو شهربازی
  • شهر بازی دیلینگ دیلینگ
  • شهربازی طلایی یزد

بیمارستان های یزد

بیمارستان های بخش خصوصی

بیمارستان تخصصی زنان زایمان ونازائی مادر یزد

  • آدرس: یزد – میدان مهدیه – ابتدای بلوار امام جعفر صادق
  • تلفن: 03536230030

بیمارستان مرتاض یزد

  • آدرس: یزد – خیابان کاشانی – بیمارستان مرتاض
  • تلفن: 03538248000

بیمارستان دولتی

بیمارستان روانپزشکی تفت

  • آدرس: یزد – تفت -ابتدای بلوارشهیدبهشتی
  • تلفن: 03532632004

بیمارستان آیت الله خاتمی هرات

  • آدرس: یزد – هرات – خیابان نهر – مسیح شرقی
  • تلفن: 03532571401

وسایل حمل و نقل عمومی در یزد

اتوبوس های BRT

سازمان حمل و نقل عمومی یزد از ۵ دستگاه اتوبوس BRT در یزد برخوردار است که در حد فاصل پايانه غدير – بلوار دولت آباد – بلوار نواب صفوی – بلوار شهيد دهقان – بلوار ۱۷ شهريور – بلوار ۲۲ بهمن – بلوار صابر يزدی – پايانه امام خمينی (ره) و بالعكس، تردد کرده مسافران زیادی را جابجا می‌کنند.

 تاکسی در یزد

در یزد تاکسی یکی از راحت‌ترین و در دسترس‌ترین وسایل حمل و نقل عمومی به شمار می‌آید. خوب است بدانید اولین تاکسی در یزد، یک ماشین با نام «سواری آستین» ساخت آمریکا بود. مدتی بعد، تعداد این خودروها به ۷ دستگاه افزایش یافت تا در نهایت در سال ۱۳۷۶  برای خدمات رسانی مطلوب‌تر به ساکنان یزد و گردشگران این شهر، سازمان مستقل تاکسیرانی یزد تاسیس شد.

برای رسیدن به مقصد موردنظر اکثر گردشگران و شهروندان در سفر به یزد از تاکسی استفاده می‌کنند. این وسیله معمولا نرخ به صرفه‌ای دارد و باتوجه به کیلومتر و با استفاده از تاکسی‌متر تعیین می‌شود. ایستگاه‌هایی نیز برای تاکسی‌های کورسی در خیابان‌های اصلی یزد وجود دارد. این قضیه کار گردشگران برای یافتن تاکسی را آسان‌تر می‌کند.

پایانه های مسافربری یزد

فرودگاه

فرودگاه یزد که بیشتر با نام فرودگاه شهید صدوقی آن را می‌شناسند، از جمله ترمینال‌های هوایی ایران در زمین‌های مسطحی به مساحت ۵۷۵ هکتار بوده که تاسیس آن مربوط به سال ۱۳۴۸ است. فرودگاه بین‌المللی شهید آیت الله صدوقی یزد، حدود ۱۰ کیلومتر از مرکز شهر فاصله دارد.

این فرودگاه، به‌عنوان زیر مجموعه اداره کل فرودگاه‌های استان یزد، در ارتفاع ۱۲۳۰ متری از سطح دریا واقع شده است. این فرودگاه در سمت غرب استان یزد قرار داشته و در نزدیکی دهستان فجر واقع شده است.

در سفر به یزد فرودگاه حرف اول را می‌زند. فرودگاه یزد در تقسیم‌بندی فرودگاه‌های کشور، از جمله فرودگاه‌های کشوری جهت انجام پروازهای تجاری در نظر گرفته شده است. همچنین بعضی اوقات سپاه و ارتش برای موارد نظامی، به ویژه برای مانورهای هوایی، از آن استفاده می‌کنند.

زمین‌های فرودگاه شهید صدوقی یزد، در تملک شرکت‌های فرودگاه‌های کشور می‌باشند. از جنوب شرق به جاده خضرآباد،  از جهت شمال به ایستگاه فرعی راه‌آهن و شهر شاهدیه، از شرق به بلوار آزادگان و از غرب‌ و‌ جنوب‌غربی به جاده کنارگذر یزد دارای دسترسی است.

راه آهن

ایستگاه راه آهن یزد که به خط ریلی سراسری ایران متصل است، از ۸۷۵ کیلومتر خطوط اصلی، ۶۰ کیلومتر خطوط صنعتی تجاری و ۱۴۵کیلومتر خطوط مانوری برخوردار می‌باشد. این ایستگاه به همه نقاط مهم قطار داشته و روزانه حدودا ۱۵ هزار مسافر از این محل رفت و آمد می‌کنند.

مسیر راه آهن یزد شامل ایستگاه‌های یزد به تهران، یزد به بندرعباس، یزد به اصفهان و یزد به مشهد است. مدت زمان سفر از یزد به مقاصد ذکر شده به شرح زیر می‌باشد:

  • یـزد به تهران: ۶ ساعت و بیست دقیقه
  • یزد به اصفهان: ۴ ساعت و ۴۰ دقیقه
  • یـزد به بندرعبارس: ۱۳ ساعت
  • یزد به مشهد: ۱۵ ساعت

ترمینال

از مناسب و ارزان‌ترین گزینه‌های سفر به یزد ، سفر با اتوبوس است. چنانچه با اتوبوس عازم این شهر زیبا شدید، اولین چیزی که توجهتان را جلب می‌کند ترمینال یزد خواهد بود. از آنجایی که ترمینال غدیر از ترمینال‌های تازه ساخت می‌باشد، امکاناتی که در اختیار مسافرین خود قرار می‌دهد کامل و نو است.

امکانات این ترمینال عبارت است از: سرویس‌ های بهداشتی، غرفه‌ های میوه و موادغذایی، نمازخانه، کافی‌شاپ، سکوهای سوار شدن برای هر شرکت جدا است، گیشه های فروش بلیط (برای خرید حضوری)، پاسگاه نیروی انتظامی، پارکینگ مجزا برای اتوبوس‌ ها و خودروهای سواری، غذاخوری و رستوران، مکانی برای استراحت رانندگان اتوبوس.

معروف‌ترین محله های یزد

محله صفاییه

صفاییه معروف‌ترین محله یزد و از جمله بهترین محله‌های یزد برای زندگی به شمار می‌آید. محله صفاییه از محله‌های گران‌قیمت، در بالاشهر یزد است که خانه‌های ویلایی، با متراژ بالا دارد. چنانچه پول کافی برای سکونت در یزد را دارید پیشنهاد می‌کنیم محله صفاییه را حتما در نظر بگیرید. حتی اگر قصد سفر به یزد را دارید، این این محله را در برنامه‌هایتان بگنجانید.

بلوار جمهوری

یکی دیگر از محله‌های خوب یزد برای سکونت بلوار جمهوری است. این بلوار که از بلوارهای مهم یزد محسوب می‌شود از سه‌راه حکیمیان شروع شده و تا دروازه قرآن یزد ادامه می‌یابد. بلوار جمهوری منطقه‌ای اعیان‌نشین بوده که از موقعیت بسیار خوبی برخوردار می‌باشد.

آرامش و امنیت این منطقه در یزد فوق‌العاده است. فروشگاه‌ها و مغازه‌های مختلف، هتل، رستوران، بانک‌ها و مراکز اداری و تجاری و مراکز درمانی و… هر نوع امکانات رفاهی که بخواهید در محله بلوار جمهوری به راحتی قابل دسترس است.

محله مریم آباد

مریم‌آباد در شرق منطقه یزد واقع شده است. اکثر خانواده‌هایی که در این منطقه زندگی می‌کنند زرتشتی می‌باشند. مردمان این محله در هنر نساجی دارای مهارت خوبی هستند. از جمله آثار تاریخی این محله عبارت‌اند از: آب انبار مریم‌آباد، امام‌زاده نصرالله و مدرسه رستمی. همچنین بلوار دهه فجر نیز از خیابان‌های اصلی این منطقه به شمار می‌آید. در سفر به یزد از این محله دیدن کنید.

چطور به یزد سفر کنیم؟

سفر با خودرو

این شهر جاده و مسیرهای مختلف کم ندارد. از چهار سوی جغرافیایی این امکان را دارید تا با ماشین شخصی سفر به یزد را شروع کنید. از مزایای سفر با ماشین شخصی، راحت‌تر گشتن در شهر بوده و همچنین دیگر با مشکل حمل‌ونقل مواجه نخواهید شد. علاوه‌براین، از طریق سفر با خودرو می‌توانید هزینه‌های جانبی سفر را کنترل نمایید. البته توجه داشته باشید که هزینه‌های استهلاک ماشین همچنان وجود دارد.

سفر به یزد با اتوبوس

سفر با اتوبوس راه دیگر برای سفر به یزد بدون خستگی است، این موضوع سفر با اتوبوس را برای مردم، راحت‌تر کرده است. اتوبوس که در طی چند سال اخیر کیفیت خدماتش بسیار بهتر شده از جمله ارزان‌ترین و اقتصادی‌ترین راه برای سفر به یزد می‌باشد.

در شمال‌غرب این شهر پایانه مسافربری یزد یا همان ترمینال غدیر یزد، واقع شده که از شهرهای مختلفی مهمان می‌پذیرد. توجه نمایید ترمینال بیرون از شهر قرار داشته و برای دسترسی به داخل شهر از تاکسی و اتوبوس‌های درون‌شهری باید استفاده کنید.

سفر به یزد با قطار

استفاده از قطار راه دیگری برای رسیدن به شهر یزد می‌باشد. چنانچه راهتان به شهر یزد دور است و در سفرهای طولانی، زود خسته می‌شوید، سفر به یزد را با قطار تجربه کنید.در مرکز یزد، و نزدیک میدان امام‌ حسین یزد ایستگاه قرار دارد. بنابراین دسترسی به این شهر از ایستگاه راه آهن بسیار راحت‌تر خواهد بود.

قطار برای سفر به یزد یک وسیله حمل‌ونقل ایمن است که بسیار راحت و ارزان می‌باشد. قطارها، امکانات و مدل‌های مختلفی دارند که شما با توجه به بودجه خود، گزینه مناسب‌تان را انتخاب خواهید کرد. بدون شک، نوع قطار انتخابی شما، در کیفیت سفر و خاطرات شما از آن سفر، تاثیرگذار است. همانطور که می‌دانید بخش قابل توجهی از سفر به یزد را در جاده و در قطار  سپری می‌کنید.

سفر به یزد با هواپیما

هواپیما سریع‌ترین و راحت‌ترین وسیله برای سفر به یزد محسوب می‌شود. البته باید توجه داشته باشید که این وسیله نقلیه در کنار تمام مزایایی که دارد، گران‌ترین راه دسترسی به یزد نیز است.

شما می‌توانید به‌راحتی از هر شهر ایران سوار هواپیما شده و پس از زمان اندکی در فرودگاه بین‌المللی شهید صدوقی شهر یزد فرود آیید. در فرودگاه جهت رفاه حال مسافرین، ایستگاه اتوبوس و تاکسی وجود دارد.

 

جمع‌بندی

یزد از بزرگ‌ترین شهرهای آجری و کاهگلی، معروف به شهر بادگیرها در جنوب ایران می‌باشد که لقب دومین شهر تاریخی دنیا را به خود اختصاص داده است. یزد بین رشته‌کوه‌های شیرکوه و خرانق واقع شده است. کلمه یزد که به معنی سپند و پاک می‌باشد، در معماری منحصربه‌فردش اصالت تاریخی خود را حفظ کرده است.

برخورداری از طبیعت چندگانه، تپه‌های ریگ و مناطق زیبا به جلب گردشگران خارجی به این منطقه کمک نموده است. ما در این مقاله پروژه های راهنمای سفر به یزد سعی کردیم شما را بطور مفصل با این شهر آشنا کنیم.

4.7/5 - (21 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر