لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی راهنمای سفر >> راهنمای سفر به قشم
راهنمای سفر به قشم

راهنمای سفر به قشم

جزیره قشم از بزرگترین جزیره‌های ایران است که در استان هرمزگان قرار دارد. تاریخچه‌ای که این جزیره بکر و زیبا دارد مربوط به دوران ساسانیان می‌شود. جزیره قشم در خلیج فارس قرار داشته، که مرز جنوبی ایران بوده و به دریا ختم می‌شود. قشم برای گردشگران مقصدی محبوب است. در این جزیره خاص جاذبه‌های طبیعی بسیار شگفت انگیزی را خواهید دید. ما در ادامه این مقاله سفر به قشم قصد داریم به‌طور مفصل به معرفی جزیره بپردازیم و اطلاعات جامع و کاملی را در اختیارتان قرار دهیم.

بزرگترین جزیره در خلیج همیشگی فارس، قشم است. جزیره ای که دارای جنگل های حرا، تنوع زیستی بالا، سواحل جذاب و 60 روستای بندری است. برخی از پدیده های ژئوتوریسمی این جزیره، تحت عنوان ژئوپارک قشم به وسیله یونسکو محافظت می شوند.

در صورتی که عازم سفر به قشم هستید، ما به شما پیشنهاد می دهیم که این مطلب را تا انتها مطالعه نمایید. هر اطلاعات مفیدی که در خصوص سفر به قشم لازم دارید، در این محتوا در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

قبل از هر کاری بهتر است برای تاریخ مدنظر سفر خود، اقدام به رزرو یکی از هتل های قشم نمایید. خوشبختانه این جزیره از تنوع زیادی در زمینه اقامتگاه برخوردار است. هتل ها و اقامتگاه های فراوانی در قشم وجود دارند. کافی است سری به قسمت رزرو آنلاین در سایت ایران هتل آنلاین بزنید.

درباره ی قشم

جزیره شگفت انگیز قشم، در تنگه هرمز و در فاصله 60 کیلومتری ساحل عمان قرار گرفته است. قشم جزیره ای با وفور حیات وحش و پدیده های بی نظیر زمین شناسی است. برخی از این اشکال زمین شناسی جزیره قشم به عنوان میراث جهانی در یونسکو به ثبت رسیده اند.
مردمان این جزیره انسان هایی مهمان نواز، خونگرم و صبور هستند که در برابر سختی های آب و هوا و کاستی های جزیره تاب و تحمل بالایی دارند. مردم این جزیره سنی و یا شیعه هستند.

قشم از نظر آب و هوایی در زمره مناطق گرم و خشک قرار می گیرد، در حالی که رطوبت نسبی در این جزیره بالاست. متوسط دما در قشم در حدود 26 درجه سانتیگراد است و دمای حداقل و حداکثر آن را می توان به ترتیب در حدود 18 و 33 درجه دانست.
گرم ترین ماه های سال در جزیره قشم، تیر تا شهریور و سردترین ماه ها دی و بهمن هستند. می توانید زمان سفر خود را در تاریخ هایی بین این دو ماه قرار دهید.

تاریخچه قشم

تاریخ سکونت در این جزیره به زمان پیش از اسلام باز می گردد. نام قشم، نام فعلی این جزیره است. در گذشته و در حدود قرن دهم میلادی نام هایی نظیر کاوان، بنی کاوان و لافت در خصوص این جزیره به ثبت رسیده است. “ابرکاوان” نام این جزیره در دوران ساسانی است.

موقعیت جغرافیایی ویژه جزیره قشم و همجواری آن با سایر جزیره ها سبب شد که از دیرباز از اهمیت استراتژیک برخوردار باشد و از آن به عنوان مکانی برای دیده بانی استفاده شود.

در دوران حمله مغول به ایران این جزیره به دست مغول ها افتاد. آنها برای مدتی در قشم حکمرانی کردند و در همین زمان بود که قشم مورد توجه بازرگانان و دریانوردان اروپایی قرار گرفت. پرتقالی ها این جزیره را تصرف کردند و پس از آنها نیز هلندی ها و انگلیسی ها در آنجا ساکن شدند. ولی امام قلی خان پرتقالی ها را بیرون راند.
در دوران قاجار جنگ های گوناگونی با روس در این جزیره اتفاق افتاد و انگلستان به تدریج در قشم نفوذ کرد ولی در دوران پهلوی با تشکیل نیروی دریایی این جزیره دوباره در اختیار ایرانیان قرار گرفت.

فرهنگ مردم قشم

به رسم سایر شهرها و روستاهای ایران، قشم نیز از آیین ها و مراسم ویژه ای برخوردار است. که در اینجا به چند مورد آنها اشاره می کنیم:

نوروز صیاد

نوروز صیاد جشنی با 600 سال قدمت که در اواخر ماه تیر برگزار می شود. در این روز هیچ صیدی توسط صیادان انجام نمی‌شود. همچنین در این روز مسابقات متنوع برگزار می‌شود و خوراکی‌های خوشمزه‌ای نیز تهیه می‌گردد.
بادبان کشی یکی از رسومی است که در لافت اجرا می شود. در این مراسم موسیقی سنتی نواخته می‌شود و در آن مداحی اهل بیت انجام می گیرد. انتهای این مراسم بادبان‌های کشتی‌ها کشیده می‌شود.

مراسم زنبیل گردانی

مراسم زنبیل گردانی یکی دیگر از آداب و رسوم مردم قشم بوده که برای کودکان بالای دو سال می‌باشد. در این جزیره چنانچه کودکی تا بعد از دو سالگی راه نرود برای خانواده ناراحت کننده است. به همین خاطر کودکان را در زنبیل‌هایی از جنس برگ و چوب درخت خرما قرار می‌دهند.

زنبیل را بزرگ‌ترها و بچه‌های همسایه در دست گرفته و شعرهای سنتی مخصوص را می‌خوانند. آن‌ها اعتقاد دارند، این مراسم باعث راه رفتن کودکشان خواهد شد.

جشن میگو

جشن میگو هم از جشن‌های شکرگزاری جزیره است. بیش از هزار صیاد در جزیره‌ی قشم وجود دارد که بیش‌تر در مناطق سیریک، تولا، درگهان و چاهو فعالیت می‌کنند. صیادان در پایان فصل صیادی برای قدردانی یک سال صید ماهی، جشنی سنتی را ترتیب می‌دهند که به جشن میگو شناخته می‌شود.

بهترین فصل سفر به قشم

متوسط دمایی که جزیره قشم در گرم‌ترین زمان سال از اوایل تیر تا اوایل مرداد، دارد ۳۴ درجه سانتی‌گراد می‌باشد. این دما تا ۳۸ درجه سانتی‌گراد نیز افزایش می‌یابد. متوسط دمای سردترین زمان سال در جزیره که از اوایل دی ماه تا اوایل بهمن ادامه دارد، ۱۸٫۵ درجه سانتی‌گراد است. در این بازه حداقل دما ۱۳٫۵ درجه سانتی‌گراد و حداکثر دما ۲۳ درجه ساتنی‌گراد می‌باشد.

بطورکلی اگر بخواهیم بهترین زمان سفر به قشم را به شما پیشنهاد دهیم، از اوایل آذر تا اوایل فروردین است. متوسط دما در این ماه‌ها حدودا ۲۰ درجه سانتگراد بوده و از 24.5 بیشتر نمی‌شود. شایان ذکر است چنانچه قصد چادرزنی در فضاهای باز را دارید، احتمال کم بارش باران در اوایل دی تا بهمن وجود دارد.

آب و هوای قشم

در یک نگاه کلی قشم آب و هوایی گرم و خشک با رطوبت بالا دارد. در فصول مختلف سال دمای هوا متغیر است و این احتمال وجود دارد که در فصل های گرم سال مثل تابستان، تحمل درجه هوا اندکی دشوار شود.

آثار باستانی قشم

قلعه پرتقالی ها

1683362230 855 قشم

این قلعه در قسمت شمال شرق جزیره قرار گرفته است. این قلعه و قلعه های مشابه در قرن شانزدهم در قشم، هرمز، بندر لنگه و لارک ایجاد شده اند. نظامیان پرتقالی از این قلعه به عنوان مکانی برای انبار اسلحه و مهمات خود استفاده می کردند.

چاه های متعدد تلا لافت

چاه های تلا لافت، چاه هایی با قدمت 400 سال هستند که در روستای لافت قرار گرفته اند. دلیل ساخت این چاه ها، عدم در اختیار داشتن آب شیرین در زمان حفر چاه ها ذکر شده است. مردم این روستا هنوز هم از آب این چاه برای آشامیدن استفاده می کنند. در گذشته این چاه ها از 360 عدد بیشتر بودند ولی امروزه تنها 100 تای آنها باقی مانده است. بقیه در زیر خاک مدفون شده اند.

سد زیبای گوران

این سد در زمان هخامنشیان احداث شده است و از قشم 77 کیلومتر فاصله دارد. برای دسترسی به این سد باید به روستای گوران بروید. این سد به دلیل قدمتی که دارد و طبیعت زیبایی که اطراف آن ایجاد شده است، باعث شده گردشگران زیادی برای بازدید از آن به روستای گوران قشم سفر کنند.

مراکز تفریحی قشم

1683362230 184 قشم

تفریحات دریایی قشم

مراکز تفریحی متعددی در جزیره قشم وجود دارند که تنوع تفریحات ارائه شده در این مراکز، می تواند نظر مساعد هر گردشگری را جلب نماید. مانند پارک های ساحلی قشم انواع کلوپ های ارائه دهنده این تفریحات در جزیره وجود دارند و می توانند لحظات پرهیجانی را برای علاقه مندان ایجاد کنند.
از برترین جاهای دیدنی قشم می توان به کلوپ های ارائه دهنده تفریحات هوایی، شناورهای تفریحی در جزیره، غواصی و تفریحات دریایی اشاره نمود. اگر طالب هیجان زیاد هستید، می توانید سری به پارک کروکودیک نوپک بزنید. این پارک در 7 کیلومتری قشم به درگهان قرار گرفته است.

1683362230 429 قشم

عکس یادگاری با کروکودیل، قشم

در آنجا می توانید علاوه بر تماشای این شکارچیان ترسناک از نزدیک، در صورت داشتن شرایط نگهداری، اقدام به خرید یکی از کروکودیل ها نمایید. علاوه بر کروکودیل، حیوانات دیگری نیز در این پارک نگهداری می شوند. ساعت کاری این پارک از 8 صبح تا 8 شب است.

غواصی در قشم

غواصی در قشم از محبوب‌ترین تفریحات آبی بوده و با توجه به استقبال بسیار زیاد علاقه‌مندان، در این جزیره مراکز غواصی زیادی ایجاد شده‌اند.

پاراگلایدر در قشم

تعدادی از سواحل و کلوپ‌های تفریحات دریایی قشم، در لیست خدمات تفریحی خود پارگلایدر را قرار داده‌اند. از جمله این اماکن تفریحات آبی در قشم شامل جزایر ناز، سوزا، کلوپ عجایب آبی، مجموعه تفریحی آسمان قشم، کلوپ تفریحات دریایی دلفین مرجان قشم، سواحل زیتون، روستای شیب دراز، روستای مسن، کلوپ دلفین آبی و روستای سلخ و غیره می‌شود.

معرفی اقامتگاه صفا آباد قشم - اقامتگاهی دنج و متفاوت در 60 کیلومتری شهر
ادامه مطلب

قایق سواری در قشم

اکثر قایق‌های قشم تندرو می‌باشند و با سرعت بالایی که دارند، روی موج‌های آب می‌افتند! در همین لحظه با جداشدن قایق از سطح آب، احساس معلق‌بودن خواهید کرد که بدون شک این تجربه خاص از قایق‌سواری فراموش‌نشدنی است.

 آفرود و سافاری در قشم

مجموعه بزرگ سافاری قشم در قلب جزیره  قرار داشته و یکی از بزرگترین و مجهزترین و همچنین کاملترین مراکز سافاری کشور محسوب می‌شود. در این مجموعه انواع آیتم‌های تفریحی سافاری برای تمامی سنین از کودک گرفته تا نوجوان و بزرگسال وجود دارد.

سافاری در لغت همان بازدید و گشت و گذار بوده و به برنامه‌های گردشگری گفته می‌شود که گردشگر توسط وسایل نقلیه و چهارپایان به بازدید از مراکز دیدینی می‌رود.

 شاتل سواری در قشم

شاتل‌سواری از تفریحان هیجان انگیزی بوده که قیمت نسبتا ارزانی نیز دارد. این بازی همچون بناناسواری از تفریحات آبی قشم است که هر زمان به ساحل جزیره بروید، روی آب این تیوپ‌ها را مشاهده خواهید کرد. حداکثر ۴ نفر در شاتل‌سواری می‌توانند بنشینند که توسط قایق تندرو یا جت کشیده خواهند شد.

بنانا سواری در قشم

تیوپ‌های موزی شکل بنانا از تفریحات قشم است که به‌صورت تک‌نفره تا پنج‌نفره انجام می‌شود. در انجام این بازی بعد از نشستن روی تیوپ، با سرعت بسیار بالایی توسط قایق‌های تندرو یا جت‌بوت کشیده می‌شوید.

هیجان بناناسواری به اندازه‌ای است که صدای جیغ و خنده‌های شما همزمان با کشیده‌شدن تیوپ، در دریا شنیده می‌شود. سرعت و هیجان بناناسواری در مقایسه با شاتل سوار بیش‌تر می‌باشد.

پاراسل در قشم

پاراسل یا همان چترسواری را به هیچ عنوان از دست ندهید. با اوج گرفتن در آسمان، تماشای جزیره با آن همه زیبایی‌ بسیار حیرت‌انگیز است.

از خوبی‌های پاراسل این است که به‌صورت تکی یا همراه دوستان و اعضای خانواده به‌صورت دونفره و سه‌نفره قابل انجام می‌باشد. این چتر پس از اینکه روی پاراسل سوار شدید، به یک قایق موتوری متصل شده و با حرکت قایق، چتر نیز حرکت می‌کند.

 فلای بورد در قشم

فلای برد از جدیدترین و نیز تفریحات گران‌قیمت قشم می‌باشد. برای انجام این بازی آموزش‌های لازم ابتدا به شما داده خواهد شد تا به‌راحتی بتوانید تعادلتان را حفظ کنید.

در وهله اول به یک جت‌اسکی وصل می‌شوید و از سطح دریا با کمک فشار آب و حرکت جت‌اسکی کنده خواهید شد. این جدا شدن از سطح دریا با هیجان زیاد همراه خواهد بود که بسیار هیجان انگیز است.

موزه های قشم

 موزه ژئوپارک قشم

در مساحتی بالغ بر ۱۰۰۰ متر مربع در سال ۱۳۸۴ هجری شمسی موزه ژئوپارک جهانی قشم فعالیت خود را شروع کرد. کليه نمونه‌هاى موجود از حشره‌خوار کوتوله با وزن دو گرم، که کوچک‌ترین پستاندار است تا بزرگ‌ترین پستاندار جهان یعنی نهنگ‌ها در این موزه قرار دارند.

همچنین انواع پرندگان در این موزه، در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارند. از شهدخوار کوچک که یکی از کوچک‌ترین پرنده‌های جهان بوده تا پرندگانی نظیر پلیکان پا خاکستری که در معرض خطر انقراض هستند.

آدرس: جزیره قشم، خیابان ولیعصر (عج)، چهارراه پردیس، جنب ضلع شمالی مرکز خرید ستاره قشم

جاهای دیدنی اطراف قشم

دره چاهکوه

دره چاهکوه، پدیده ای شگفت انگیز است که در اثر فرسایش سنگ های رسوبی در مرور زمان به وجود آمده است و به عنوان یکی از عجایب جزیره قشم به شمار می رود. دره چاهکوه در شمال غربی جزیره و در 70 کیلومتری آن، در جنب روستای شرقی چاهو است. یادتان باشد که در سفر به قشم حتماً بازدید از این دره افسانه ای را در برنامه خود قرار دهید.
نظیر این پدیده زمین شناسی را تنها در چند کشور دیگر می توانید پیدا کنید. دره ای به عمق صد متر که زیبایی های منحصر به فردی دارد. عکس های خیره کننده‌ای میتوان در این دره ثبت کرد.

جزایر ناز

1683362231 879 قشم

جزایر زیبای ناز، قشم

جزایر ناز، نام دو جزیره هستند که در مجاورت سواحل شرقی جزیره قرار گرفته و 22 کیلومتر تا شهر قشم فاصله دارند. این جزایر ساحل شنی ندارند و اطراف آنها را دیواره های صخره ای فرا گرفته است. برای مدت کوتاهی و با جزر آب، آب دریا به طور کامل پسروی می کند و در این زمان مسافران می‌توانند به این جزایر وارد شوند. نمای زیبایی از بلندی های آنجا از تنگه هرمز و جزیره لارک قابل مشاهده است.

تماشای دلفین ها در جزیره هنگام

1683362231 190 قشم

جست و خیز دلفین ها در کنار قایق، هنگام

در جزیره هنگام، دلفین ها در کنار سایر گونه های آبزی در آبهای خلیج فارس با کمی دقت به وفور یافت می شوند. تماشای دلفین ها که مابین جزیره قشم و جزیره هنگام در حال حرکت هستند، در زمره جاذبه های گردشگری قشم به شمار می روند و هر سال پای گردشگران زیادی را به این منطقه می کشانند.
بازدید از این آکواریوم طبیعی و بازی هیجان انگیز دلفین ها در کنار قایق، اشتیاق وصف ناپذیری را برای بینندگان آنها به ارمغان می آورد. به ویژه کودکان از جست و خیز این دلفین ها در کنار خود بسیار لذت خواهند برد.

غار نمکی

1683362231 383 قشم

غار نمکی جزیره قشم

یکی دیگر از جاذبه های طبیعی قشم،غار نمکدان قشم و کوه نمکی مخروطی شکل با ارتفاع 340 متر است. در دامنه این کوه مخروطی، غارهایی وجود دارند که با بلورهای نمکی و دیواره های بلوری مزین شده‌اند. در داخل هر غار نمکی، استالاکتیت ها و استالاکمیت های شگفت انگیزی مشاهده می شوند که نتیجه سالها فعالیت طبیعت هستند.
چشمه نمک جاری از این غارها، به دلیل خلوص بالا، قابل استفاده در زمینه های صنعتی و پزشکی است. البته باید گفت که در داخل غار، تاریک است و برای بازدید از آن باید حتماً چراغ قوه به همراه داشته باشید. مشابه غار نمکی قشم را در کمتر جایی از ایران می توان مشاهده نمود.

تماشای لاک پشت های پوزه عقابی

1683362231 932 قشم

لاک پشت های پوزه عقابی تازه متولد شده

لاک پشت های پوزه عقابی، گونه های زیبا و خارق العاده از لاک پشت های دریایی هستند. تماشای آنها و یا تخم گذاری آنها در ساحل یکی از جاذبه های اکوتوریسمی قشم به شمار می‌رود. گردشگران خارجی و داخلی زیادی در زمان تخم گذاری لاک پشت ها برای تماشای آنها به قشم سفر می کنند. زمان تخم گذاری این لاک پشت ها از نیمه دوم اسفند تا اواخر ماه اردیبهشت است. تماشای این گونه های زیبا و نادر را در سفر به قشم از دست ندهید.

دره ستاره ها

1683362231 254 قشم
دره ی ستاره ها از جاهای دیدنی قشم

یکی از دیدنی ترین مناطق طبیعی جزیره قشم، دره ستاره ها است. این دره از قصرهای باشکوهی تشکیل شده که در سالها فرسایش شکل گرفته‌اند. این دره را می توان یکی از عجایب هفتگانه قشم به شمار آورد. شب هنگام گردش هوا در دره باعث ایجاد صداهایی می‌شود به همین دلیل داستان‌های خیال انگیزی در خصوص این دره وجود دارد.

جنگل حرا

جنگل حرا قشم، منطقه ای حفاظت شده است و به عنوان بزرگترین جنگل حرا در خلیج فارس شناخته می‌شود. این منطقه بسیار مورد توجه طبیعت دوستان قرار می‌گیرد. در طول بهار، بیش از 150 گونه پرنده مهاجر را می توان در لابه لای پوشش گیاهی این جنگل مشاهده نمود. برای بازدید از جنگل حرا، تورهای قایق رانی از لافت موجود است.

پارک های قشم

پارک زیتون قشم

پارک زیتون قشم طراحی منظم و آلاچیق‌هایی داشته و در نزدیکی سیتی سنتر ۱ واقع شده است. امکانات تفریحی، فرهنگی و ورزشی، مسیرهای دوچرخه‌سواری، زمین فوتبال، قهوه‌خانه، کافی‌شاپ و ساحل زیبا، سینمای چهار بعدی، زمین اسکیت، از امکانات و مزایای پارک زیتون قشم به شمار می‌آیند.

آدرس: ایران، هرمزگان، قشم، دو کیلومتری جاده ساحل جنوبی

پارک کروکودیل قشم

هرچند بازدید از پارک کروکودیل قشم مثل رفتن به باغ‌وحش است، با این حال چند تفاوت اصلی نیز دارد. شما در این مجموعه در کنار بازدید از حیوانات، با راهنمایی‌های کارشناسان مجموعه امکان آشنا شدن با پرورش و نگهداری از حیوانات را خواهید داشت. همچنین در کلاس‌های پرورش کروکودیل نیز می‌توانید شرکت کنید.

آدرس پارک کروکودیل قشم: استان هرمزگان، جزیره قشم، هفت‌کیلومتری بزرگراه قشم ـ درگهان (بزرگراه خلیج‌فارس)، پارک کروکودیل قشم

باغ گیاه شناسی قشم

در زمینی به مساحت 30 هزار متر مربع باغ گیاه شناسی قشم ایجاد شده است. این مجموعه را می‌توان یکی از نمونه‌های منحصربه‌فرد موزه طبیعی دانست که در آن گونه‌های مختلف گیاهی از طریق، بذر، قلمه و کشت بافت، تکثیر و رشد می‌شوند.

باغ گیاه شناسی قشم، دارای گلخانه‌هایی با وسعت 12000 مترمربع و ارتفاع 6 متر است که در آن انواع مختلف گل و گیاهان برای پرورش وجود دارند.

آدرس: قشم، میدان آزادی، ابتدای جاده درگهان، باغ موزه گیاهشناسی قشم

مراکز خرید قشم

یکی از دلایل اصلی سفر به قشم برای عده زیادی از مسافران، خرید از مراکز خرید قشم است. قیمت مناسب اجناس در کنار کیفیت مناسب آنها سبب شده است که خرید کردن در این جزیره از محبوبیت زیادی برخوردار باشد. در قشم، لافت و درگهان مجتمع های تجاری بزرگی قرار دارند. از مجتمع های تجاری قشم می توان به ستاره، پردیس، فردوسی، خلیج فارس، مرجان و پاسارگاد اشاره نمود.

انواع لوازم آرایشی، کیف و کفش با برندهای ایرانی و خارجی، عینک آفتابی، انواع لوازم خانگی و غیره در این مجتمع ها یافت می شوند. بازار قدیم قشم نیز در کنار مجتمع های تجاری جدید به ارائه کالاهایی مانند پوشاک، لوازم خانگی و غیره می‌پردازند؛ می‌توانید صنایع دستی زیبای قشم را از این بازار تهیه کنید.

تنگه چاهکوه جزیره قشم
ادامه مطلب

مرکز خرید سیتی سنتر ۱

در سال۱۳۹۰ سیتی سنتر یک، و سیتی سنتر دو، دو سال بعد از آن ساخته شد. سیتی سنتر دو ساختار به‌نسبت متفاوت و فضای لوکس‌تری دارد. زیربنایی که سیتی سنتر یک دارد ۴۸,۰۰۰ متر مربع بوده و سیتی سنتر دو ۳,۴۰۰ متر مربع است.

بطورکلی ۲,۰۰۰ واحد تجاری، اداری در سیتی سنتر یک و دو وجود دارد. سازه‌ مجتمع سیتی سنتر قشم بتنی بوده و تا ۹ ریشتر زلزله مقاومت دارد. با افتتاح مجموعه سیتی سنتر قشم فرصت‌های شغلی زیادی در قشم فراهم شد.

آدرس سیتی سنتر ۱: شهر قشم، پایین‌تر از میدان امام قلی خان، سیتی سنتر قشم ۱

مرکز سیتی سنتر ۲

سیتی سنتر 2 از بازارهای جزیره قشم است که با هر سلیقه و بودجه‌ای می‌توان کالای دلخواه را پیدا کنید. فرشگاه‌های این بازار به‌صورت خرد و تک فروشی فعالیت دارند. با این حال چنانچه فردی قصد خرید عمده داشته باشد، این امکان در سیتی سنتر فراهم است.

آدرس سیتی سنتر ۲: شهر قشم، بلوار دریا، سیتی سنتر قشم ۲

 بازار درگهان قشم

این بازار که محل عمده‌فروشی انواع لباس و لوازم آرایشی می‌باشد، میزبان فروشنده‌های بسیاری از سراسر ایران جهت خرید عمده و ارزان است. هرچند کلیه اجناس بازار قدیم درگهان فروش عمده دارند؛ در ایام نوروز با وجود مسافران زیاد به جزیره، برخی فروشندگان اجناس خود را به‌شکل تکی نیز می‌فروشند.

آدرس: استان هرمزگان، جزیره قشم، درگهان، میدان انقلاب، بازار درگهان

 بازار قدیم قشم

ورودی‌های بازار قدیم قشم به راسته‌ها و پاساژهای متفاوتی راه دارد. در این بازار چرم و کاپشن، کیف و کفش، پوشاک زنانه، شال و روسری،  مردانه و بچه‌گانه، انواع صندل و دمپایی، انواع پارچه‌های محلی و ساده در طرح‌ها و رنگ‌های سنتی، ملحفه، پتو و روتختی، وسایل پلاستیکی، لوازم لوکس و تزئینی، موبایل، انواع زیورآلات دریایی، چمدان، لوازم ورزشی، محصولات آرایشی و بهداشتی، بلورجات، انواع لوازم‌خانگی، طلا و جواهر و نیز خوراکی‌ها به فروش می‌رسد.

آدرس: ، قشم، خیابان امام خمینی، میدان جهاد

 بازار پردیس قشم

۵۸ فروشگاه در طبقه اول و دوم مرکز تجاری مسکونی پردیس قشم وجود دارد. اکثر فروشگاه‌های این بازار به صنف لباس مجلسی و پوشاک زنانه اختصاص داده شده‌اند. برای خرید عمده مرکز خرید پردیس قشم مکانی فوق‌العاده بوده که به فروش لباس‌های شب شیک و ارزان قیمت معروف است.

لوازم‌خانگی، کیف و کفش، وسایل تزئینی و ساعت در این بازار به‌صورت تک یا عمده فروخته می‌شوند. در این بازار به‌طور کلی اجناس باکیفیت و لوکس با قیمت مناسبی عرضه می‌شوند.

آدرس: قشم، بلوار آزادگان، بلوار ولیعصر، خیابان فلسطین

رستوران های قشم

رستوران نعیم قشم

رستوران نعیم در شهرک ساحلی جزیره، در میان گردشگران و مردم محلی بسیار پرطرفدار است. غذاهای مختلف ایرانی، دریایی و حتی فست‌فود نیز با کیفیت بالا در این رستوران ارائه می‌شود. از نکات قابل توجه در رستوران نعیم سلف‌سرویس بودن آن می‌باشد که باعث شده تا طرفداران رستوران‌های سلف‌سرویس به این رستوران جذب شوند. در این رستوران تمامی آیتم‌های منو با رعایت کامل اصول بهداشتی و با استفاده از مواد غذایی باکیفیت تهیه می‌شوند.

آدرس: قشم، میدان امام قلی خان، جنب شهرک ساحلی

رستوران دفاری قشم

در روستای دفاری قشم، رستوران شب‌های دفاری یک رستوران محلی و سنتی بوده که با تزیینات و محیط محلی بسیار معروف شده است. این رستوران نمونه‌ای از کارآفرینی در روستای زیبای دفاری است که با غذاهای بسیار خوش‌طعم و کیفیتش توانسته رضایت میهمانان را جلب نماید.

برخورد گرم و دلنشین پرسنل نیز این محیط گرم و دل‌انگیز را صمیمی‌تر کرده است. منوی رستوران دفاری قشم متشکل از غذاهای دریایی و محلی و اصیل جنوبی بوده و در این رستوران کلیه غذاها طبق اصول بهداشتی تهیه می‌شوند.

آدرس: قشم، روستاى دُفارى

رستوران خوان بوم قشم

رستوران خوان بوم از جمله رستوران‌هایی به شمار می‌آید که گردشگران در سفر خود به جزیره حتما یک یا چند وعده غذایی خود را در آن صرف می‌کنند. رستوران خوان‌ بوم متشکل از چهار منو با آیتم‌های متنوع بسیاری بوده که یکی از آن‌ها، منوی کافه خوان بوم است.

این کافه شامل انواع نوشیدنی‌ها و خوراکی‌ها می‌شود. سه منوی دیگر به ترتیب منوهای غذای دریایی، غذای اصیل ایرانی و فست‌فود می‌باشند که هر یک دارای چندین آیتم هستند. در رستوران خوان بوم رضایت میهمانان حرف اول را می‌زند. از این رو تمام تلاش پرسنل کیفیت بالای غذا، بهداشت، طعم واقعی و لذیذ و نیز خوش‌برخوردی است.

آدرس: قشم، بلوار امام قلی، خیابان خلیج فارس، روبروی در جنوبی مجتمع تجاری ستاره

رستوران بادیل قشم

در گویش جنوب ایران بادیل به معنای سفره است. در بادیل همه‌چیز دارای رنگ و بوی فرهنگ و سنت جنوب کشور و جزیره قشم می‌باشد. در طراحی دکوراسیون سالن‌های این رستوران، انواع المان‌های بومی و محلی مربوط به هرمزگان بکار رفته تا فضایی گرم و صمیمی به سبک خانه‌های جنوبی را ایجاد کند.

غذاها با طعم غذای اصیل جنوبی و سالن وی‌آی‌پی مجموعه با نام حجله، برای عکاسی و ثبت خاطرات جزیره، برای گردشگران فضایی جذاب را بوجود آورده‌اند.

آدرس: قشم، نخل زرین، خیابان پیام، روبروی برج های دوقلوی آپادانا

رستوران شاورما قشم

رستوران و فست‌فود شاورما لبنانی را کنار مجتمع تجاری سیتی سنتر یک در جزیره قشم پیدا می‌کنید. در این رستوران انواع غذاها سرو می‌شود، با این حال اکثر غذاهای شاورما غذاهای عربی و غذاهای لبنانی است. نکته قابل توجه در شاورما لبنانی آن است که غذاهای عربی را سرآشپزان و آشپزان عربی با تکنیک‌ها و روش‌های پخت غذای عربی تهیه می‌کنند. به همین دلیل در این رستوران شما طعم واقعی غذای عربی را می‌چشید.

آدرس: قشم، بلوار ولیعصر، تقاطع خیابان دریا، جنب مرکز خرید سیتی سنتر

غذاهای سنتی قشم

1683362232 301 قشم
غذای دریایی در قشم

به هیچ عنوان در سفر به قشم، چشیدن طعم غذای سنتی این خطه را از دست ندهید. به سبب نزدیکی با دریا، غذاهای دریایی تازه با طعم های لذیذ به راحتی در اختیار شما قرار می گیرد. تعدادی از غذاهای سنتی قشم عبارت است:

خورشت قلیه ماهی

این خورشت با تمبر هندی و فلفل مزه دار می شود. برای تهیه آن از ماهی و یا میگو با سبزیجات استفاده می شود.

پودینی

در رستوران های مختلف پودینی را با آبزی های مختلف درست می کنند ولی معمولا از گوشت کوسه برای تهیه آن استفاده می شود که آن را با ادویه و لیمو عمانی مزه دار می کنند.

قوزی مرغ یا قوزی گوشت

یکی از محبوب ترین غذاها در قشم و به طورکلی در حوزه خلیج فارس است. در تهیه این غذا گوشت مرغ یا بره را کباب کرده در کنار آجیل بود داده و برنج سرو می‌کنند.

کلمبا

کلمبا که از غذاهای محلی قشم بوده که متشکل از گندم، ماهی، سبزیجات (گشنیز خرد شده و شوید) است. مردم محلی جزیره برای تهیه این غذا، گندم را در آب جوشانده و ماهی را جداگانه بطور همزمان با زردچوبه و نمک می‌جوشانند. ماهی را تا جایی که استخوان آن به راحتی جدا شود می‌پزند.

در ادامه گوشت ماهی را با سبزیجات مخلوط می‌کنند و به مخلوط گندم در حال جوش می‌افزایند. مخلوط را بعد از چند ساعت پخته و در نهایت با نان محلی سرو می‌کنند. ساکنان جزیره، به طور سنتی، کلمبا را با روغن حیوانی درست می‌کنند. این غذا در زبان محلی «جونون» (روغن خوب) نامیده می‌شود.

ماهی کبابی

ماهی برشته یا کبابی از جمله غذاهای محلی قشم بوده که هرچند کاملا ساده به نظر می‌رسد، با این حال، با ادویه‌های خاص و گیاهان معطر طعم فوق‌العاده‌ای می‌گیرد. ماهی که در این غذا استفاده می‌شود معمولا سنگسر یا سرخو است.

شکم ماهی را در یکی از سبک‌های پخت این غذا، خالی می‌کنند و با پیاز، ادویه و سبزی معطر پر می‌شود. مردم محلی ماهی را در نهایت روی شعله گاز یا زغال کباب کرده و به طور سنتی با خرما سرو می‌کنند.

نان توموشی

مردم جزیره قشم در قدیم در خانه‌ها نان می‌پختند. هرچند امروزه در شهر نانوایی وجود دارد، با این حال بومیان قشم فقط در ماه رمضان نان خانگی می‌پزند. توموشی یک نان معمولی مردم جزیره خلیج فارس به ویژه مردم قشم بوده که منحصر به فرد است. این نوع نان پهن و نازک بوده و به طور سنتی با مهیاوه سرو می‌شود. می‌توان برای صبحانه نیز نان را با یک فنجان چای سفارش داد.

هواری

یکی از بهترین غذاهای محلی قشم هواری است. برای درست کردن این غذای لذیذ پیاز را ابتدا با گیاهانی همچون شوید، گشنیز، شنبلیله و سیر در روغن سرخ می‌کنند. در ادامه ماهی را به سبزی‌ها می‌افزایند تا با فلفل، ادویه و زردچوبه سرخ گردد. برنج از قبل خیس شده را پس از آن که ماهی کامل سرخ شد، به مواد اضافه می‌کنند تا همه چیز کاملا پخته شود.

هتل های قشم

در قشم 76 واحد اقامتی وجود دارد. این که چه مکانی را برای اقامت انتخاب کنید، کاملاً به سلیقه شخصی شما بستگی دارد. ولی به راحتی و با در اختیار داشتن اینترنت می توانید سری به سایت ایران هتل آنلاین بزنید و هتل های قشم را جستجو کنید.
لیستی از انواع هتل ها و اقامتگاه های قشم برای شما در سایت نمایش داده خواهد شد و در آنجا اطلاعات کامل هر هتل به همراه قیمت و امکانات در اختیار شما قرار می گیرد.

در بین این هتل ها، هتل بوتیک ایرمان قشم، هتلی چهار ستاره با موقعیت مکانی مناسب است. این هتل دسترسی خوبی به مراکز خرید پردیس و ستاره و سیتی سنتر دارد.

پارک ساحلی زیتون قشم
ادامه مطلب

هتل آرتا قشم

این هتل لوکس جزیره در فروردین ماه سال ۱۳۹۶ فعالیت خود را آغاز کرد. ساختمان این هتل چهار ستاره در ۷ طبقه بنا شده و متشکل از ۴۸ باب اتاق و سوئیت زیبا است که به امکانات رفاهی مناسب مجهز می‌باشد. موقعیت مکانی مناسب هتل آرتا قشم، دسترسی آسان به ساحل نیلگون خلیج فارس و مراکز خرید جزیره را امکان‌پذیر کرده است. پرسنل مجرب هتل آرتا با هدف جاودانه ساختن لحظات خوش میزبان شما در مدت اقامتتان هستند.

آدرس: قشم، بلوار شهید بهشتی، رو به روی منازل مسکونی علی بن ابی طالب

 هتل آتامان قشم

هتل چهار ستاره آتامان قشم فعالیت خود را در اسفند ماه سال ۱۳۹۶ در بلوار گلستان آغاز نمود. ساختمان این هتل نوساز در ۴ طبقه اقامتی بنا و متشکل از ۵۸ باب واحد اقامتی است که امکانات رفاهی مناسب دارد. موقعیت مکانی مناسب هتل آتامان قشم، با دسترسی آسان به مراکز مهم، توانسته در فضایی آرام و دلنشین با پرسنل مجرب، بهترین خدمات را به گردشگران و میهمانان جزیره زیبای قشم ارائه دهد.

آدرس: قشم، میدان حافظ، به سمت میدان امام قلی خان، بلوار گلستان

هتل ساحل طلایی قشم

هتل ساحل طلایی قشم در ۱۵ کیلومتری مرکز قشم شده است. این هتل که در سال ۱۳۸۷ افتتاح شد برای ارتقا سطح کیفی خدمات در سال ۱۳۹۷ مورد بازسازی قرار گرفت. این هتل در نزدیکی ساحل واقع شده و با ۵۸ باب سوئیت و اتاق، امکانات رفاهی مناسبی دارد. در گذشته این مجموعه را به نام ساحل سیمین یا پلاژ سیمین می‌شناختند. هتل ساحل طلایی به همراه پرسنلی مجرب و امکانات رفاهی مناسبش، اقامتی خاطره‌انگیز را برای میهمانان عزیز آرزومند است.

آدرس: قشم، جاده ساحلی جنوبی، مقابل زیارتگاه شاه شهید

بهترین اقامتگاه‌های بوم گردی قشم

اگر از آن دسته افراد هستید که به اقامتگاه های بوم گردی علاقه مند هستید، ما اقامتگاه بوم گردی خالو منصور قشم را به شما پیشنهاد می دهیم. این اقامتگاه در 9 کیلومتری فرودگاه قشم قرار گرفته است و اقامت در آن، تجربه به یادماندنی یک زندگی سنتی را در اختیار مهمانان قرار می دهد. برای رزرو این اقامتگاه به سایت ایران هتل آنلاین مراجعه نمایید.

 اقامتگاه بوم گردی ساحلی فردیس قشم

خانه‌های سنتی منطقه قشم که دارای سقف‌هایی هلالی شکل، پوشیده از شاخه‌های ریز نخل و دیوارهای کاهگلی هستند، تمام توریست‌ها را به خودشان جذب می‌کنند. اینجا اقامتگاه بوم گردی فردیس قشم بوده که تمامی اتاق‌هایش همین کپرهایی‌ هستند که با سبک سنتی‌شان از نظر امکانات رفاهی کم از هتل‌های مدرن ندارد.

آدرس: در فاصله 55 کیلومتر شهر قشم. فاصله این اقامتگاه از ساحل حدودا 50 متر است.

اقامتگاه بوم گردی ناخدا امینی طبل قشم

جزیره قشم در روستای طبل اقامتگاه بومگردی ناخدا امینی واقع شده است. این اقامتگاه دارای معماری سنتی و قدیمی بوده و با امکانات رفاهی و رستوران، برای اقامت در جزیره دلفین‌ها انتخاب مناسبی است. از 25 سال پیش این اقامتگاه برای توریست‌ها خدمات رایگان را ارائه می‌داد. اقامتگاه بوم گردی ناخدا امینی فعالیت حرفه‌ای خود را از 15 سال پیش شروع کرد.

آدرس: قشم، 70 کیلومتری جزیره قشم، روستای طبل، جنب مسجد اصلاح

هزینه سفر به قشم

جزیره قشم بزرگترین جزیره خلیج فارس بوده که توسط جنگل‌های حرا، سواحل جذاب و 60 روستا احاطه شده است. جزیره قشم با جاذبه‌های طبیعی و بکر فوق العاده‌اش میزبان مسافران زیادی است. برای رفتن به جزیره قشم روش‌های زیادی وجود دارد که هر یک از این روش‌ها به بودجه شما وابسته است.

از طریق اتوبوس، قطار، هواپیما و حتی با ماشین شخصی خود می‌توانید به قشم سفر کنید. ارزان‌ترین روش برای سفر به قشم سفر با اتوبوس است.

سفر هوایی به قشم

با سفر از طریق هواپیما، دیگر مشکلات ترافیکی، دردسرهای جاده و دغدغه‌های سفر با خودرو شخصی را نخواهید داشت. همچنین هواپیما بدون توقف و با بیشترین سرعت ممکن به سمت مقصد حرکت می‌کند. پس در عین حال که زمانتان برای توقف در ایستگاه‌های بین‌راهی تلف نمی‌شود، خود را به راحتی به جزیره قشم می‌رسانید.

از مهم‌ترین فاکتورها، در خرید بلیط هواپیمای قشم انتخاب ایرلاین است. در ادامه لیستی از شرکت‌های هواپیمایی که از مبدا یا به مقصد جزیره قشم می‌روند را آماده کرده‌ایم. که عبارتنداز:

  • ایران‌ایر
  • معراج
  • ماهان
  • آتا
  • تابان
  • ایران تور
  • کاسپین
  • سپهران
  • آسمان

سفر زمینی به قشم

 سفر به قشم با خودرو شخصی

واضح است که جزیره قشم با وسعت زیادی که دارد، مسافت بین دیدنی‌های آن آنقدری است که داشتن خودروی شخصی مزیت به شمار می‌آید. بنابراین چنانچه می‌خواهید با خودروی شخصی در جزیره گردش کنید باید تقریبا مسافت 15 ساعته از تهران تا بندرعباس را رانندگی کنید.

برای رسیدن به قشم ابتدا لازم است به سمت بندرعباس رانندگی کنید. دو مسیر پیش روی شما قرار دارد. مسیر اول که اندکی کویری‌تر می‌شود از یزد و سپس سیرجان عبور کرده و مسیر دوم از اصفهان و شیراز می‌گذرد و با حال و هوای کویری کمتر به حاشیه خلیج فارس می‌رسد.

تنها درگاه ورود خودروی شخصی شما به جزیره قشم بندر پل با فاصله‌ای 30 دقیقه‌ای از بندرعباس است. از این بندر طی مدت حدودی 2 ساعت با تمام معطلی‌های سوار و پیاده‌شدن از لندینگ‌ کرافت در نهایت خودروی خود را به جزیره وارد می‌کنید. البته حمل خودرو شامل هزینه بوده که این هزینه مناسب است. البته می‌توانید خودروی خود را با قطار به بندرعباس فرستاده و خود با هواپیما یا همان قطار به همان ترتیبی که ذکر شد از بندر پل وارد قشم زیبا شوید.

سفر به قشم با قطار

قطار از ایمن‌ترین راه‌های سفر بوده که با زیرساخت‌های ارزان فرصتی برای استراحت در تمام طول مسیر را فراهم می‌کند. این موضوع باعث می‌شود تا در سفری که خودش شاید 4 روز بیشتر طول نکشد، کاملا شاداب و سرحال به تماشای دیدنی‌های این جزیره خاص بپردازید.

خوب است بدانید سفر با قطار به قشم تقریبا 19 ساعت طول می‌کشد. به همین خاطر بهتر است آغاز سفر را عصر در نظر بگیرید تا اینگونه شب را بطور کامل به استراحت بپردازید. از مزایای دیگر سفر با قطار، آن است که امکان به همراه بردن خودروی شخصی خودتان وجود دارد. با این روش هم مقرون به صرفه سفر می‌کنید و در عین حال کمترین خستگی را احساس خواهید کرد.

بیمارستان های قشم

  • مرکز سلامت جامعه ( شهید ذاکری ) قشم

آدرس: هرمزگان – قشم – بلوار ولی عصر – میدان شفا – مرکز سلامت جامعه ( شهید ذاکری )

تلفن: 07635222759

  • پایگاه سلامت شماره 1 شهری قشم

آدرس: هرمزگان – قشم – شهرک سام و زال – خیابان پیروزی – پایگاه سلامت شماره 1 شهری

  • پایگاه سلامت شماره 2 شهری قشم

آدرس: هرمزگان – قشم – بلوار شهید رجایی – روبروی مصلی امام علی (ع) – پایگاه سلامت شماره 2 شهری

تلفن: 07635223531

حمل و نقل در قشم

تاکسی در قشم

در این جزیره نیز همچون دیگر شهرها خودروهای مخصوصی که توسط سازمان گردشگری و تاکسیرانی مورد قبول هستند وجود دارند. شما با این وسایل نقلیه به جاذبه‌های گردشگری قشم می‌توانید بروید. هزینه تاکسی‌های گردشگری باتوجه به مسیر و زمان طولانی‌تر، در مقایسه با تاکسی‌های عبوری کم‌تر است.

اجاره ماشین در قشم

قشم یکی از مناطق آزاد کشور است که انواع خودروهای روز دنیا در آن وجود دارد. این امکان را دارید تا با مراجعه به محل‌های مشخصی برای رنت خودرو یک اتومبیل کرایه کنید. مبلغ قابل پرداخت برای اجاره ماشین وابسته به نوع خودرو و شخص اجاره دهنده است. توصیه می‌کنیم که خودرو را با راننده رنت کنید؛ چراکه اگر مشکلی برای خودرو به‌وجود آید، شما مجبور به پرداخت هزینه‌های زیادی خواهید شد.

اجاره ون در قشم

قشم به تعدادی دستگاه ون مجهز بوده که اگر خودرو شخصی را به جزیره نیاوردید، این امکان فراهم است تا با استفاده از این ون‌ها به جاذبه‌های گردشگری مهم جزیره بروید. می‌توان گفت ون‌های قشم در نزدیکی اکثر جاذبه‌های گردشگری این جزیره ایستگاه دارند.

سفر هوایی از قشم به کیش

هیچ پرواز مستقیمی از کیش به قشم یا برعکس در فرودگاه‌های این دو جزیره صورت نمی‌گیرد. در واقع نه‌تنها پرواز مستقیمی بین این دو جزیره نداریم، حتی تعدادی از شهرها نیز به این دو جزیره پرواز مستقیم ندارند. راه حل آن است که اگر پرواز مستقیم از شهر شما به یکی از این دو جزیره وجود نداشت، سفر هوایی خود را از تهران آغاز کنید. این امکان نیز وجود دارد تا به نزدیک‌ترین شهری که پروازهای کیش و قشم دارد، بروید.

سفر دریایی از قشم به کیش

برای سفر دریایی از قشم به کیش دو راه وجود دارد که عبارت است از راه بندر چارک و بندر آفتاب. البته این سفر بیشتر از بندر چارک انجام می‌شود. چون بندر چارک به بندرعباس نزدیک‌تر بوده و علاوه بر این، بندر آفتاب اغلب مسیر تردد لندینگ کرافت‌ها می‌باشد و از این مسیر شناورهای مسافربری کمتر عبور می‌کنند.

جمع‌بندی

قشم جزیره پدیده‌هاست. این نگین در خلیج فارس آنقدر محبوب است که همه ساله میزبان توریست‌های زیادی از ایران و جهان می‌باشد. سفر به قشم می‌تواند تجربه‌ای فراموش‌نشدنی برای شما باشد. این جزیره زیبا با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متنوع، برای هر نوع سلیقه‌ای جذاب است.

این جزیره در تنگه هرمز قرار گرفته و از گذشته‌های دور به‌دلیل موقعیت استراتژیک و زیبایی‌های طبیعی‌اش، مورد توجه بوده است. ما در مقاله سفر به قشم از این جزیره منحصر‌به فرد خلیج همیشه فارس گفتیم.

5/5 - (3 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر