لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی راهنمای سفر >> راهنمای سفر به مشهد
راهنمای سفر به مشهد

راهنمای سفر به مشهد

مشهد، مرکز استان خراسان رضوی و دومین شهر بزرگ ایران است. این شهر به دلیل حرم امام رضا (ع)، هشتمین امام شیعیان، یکی از مهم‌ترین شهرهای زیارتی جهان اسلام به شمار می‌آید. مشهد همچنین دارای جاذبه‌های گردشگری و تاریخی بسیاری بوده که آن را به یک مقصد محبوب برای گردشگران از سراسر جهان تبدیل کرده است. اگر قصد سفر به مشهد را دارید، در مقاله راهنمای سفر به مشهد، برای کمک به شما در برنامه ریزی سفرتان مطالبی مهم آورده‌ایم. حتما تا انتهای مقاله با ما باشید.

شهر مشهد یكی از محبوب ترین شهرها برای سفر در ایران است. این شهر جاذبه های دیدنی، تاریخی، تفریحی، و طبیعی بسیاری دارد. در مشهد می توانید از مراكز خرید زیبایی دیدن كنید، غذاهای خوشمزه ای را بچشید، به موزه های متفاوتی سر بزنید و در پارك های جالبی قدم بردارید. با ما همراه باشید تا شما را با جنبه های مختلف مشهد آشنا كنیم.

مشهد شهر بزرگی است و هتل های فراوانی دارد. هتل هایی كه هر یك به طریقی دل مشتریان را می رباید و طعم سفر را به كامشان شیرین می كند. تنها كافی است وارد سایت ایران هتل آنلاین شوید تا لیست بهترین هتل های مشهد را ببینید. با كلیك بر نام هر هتل می توانید اطلاعات كاملی در مورد آن به دست آورید و در صدد رزرو هتل برآیید.

درباره ی مشهد

صحن آزادی حرم امام رضا

مشهد مرکز استان خراسان رضوی است و در شمال شرقی ایران قرار دارد. این شهر با مساحتی حدود ۳۵۰ کیلومتر مربع، دومین شهر بزرگ ایران است. طبق آخرین سرشماری كه در سال 1395 صورت گرفته جمعیت شهر مشهد ۳۰۰۱۱۸۴ نفر برآورد شده است. نكته مهمی كه در مورد مشهد باید بدانید اینكه حرم امام رضا (ع) سالانه بیش از 29 میلیون نفر را در مشهد به سمت خود فرا می خواند.

مشهد دارای آب و هوای معتدلی است كه بیشتر به سمت سرد و خشک می رود. تابستان ‌های مشهد گرم و خشک و زمستان های آن سرد و مرطوب است. این شهر دارای یک فرودگاه بین ‌المللی، یک ایستگاه راه ‌آهن و دو پایانه مسافربری است. زبان رسمی مردم مشهد فارسی است اما برخی به لهجه مشهدی صحبت می كنند. امروزه مشهد به عنوان «پایتخت معنوی ایران» شناخته می شود.

پل آزادی مشهد

این شهر زیارتی و سیاحتی به عنوان پایتخت معنوی کشور، در همسایگی شهرهای سرخس، درگز، چناران و نیشابور واقع شده است. برخورداری از مرز مشترک با کشورهای افغانستان، ترکمنستان باعث شده تا این شهر اهمیت نظامی خاصی داشته باشد.

همانطور که اشاره کردیم، از جمله مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلیل گسترش این شهر مقدس، بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) می‌باشد. قدیمی‌ترین بخش‌های حرم، به سال 610 هجری قمری و دوره تیموری مربوط می‌شود.

تعدادی از بناهای ارزشمند ساخته شده در حرم مربوط به دوره صفویه، و دوره شاه طهماسب صفوی است. در گذشته وسعت حرم حدود 12 هزار متر مربع بوده، اما در حال حاضر مساحت آن به حدود یک میلیون مترمربع می‌رسد.

تاریخچه مشهد

مشهد قدیم

با اینكه تصور می شود تاریخ شهر مشهد به زمان پیدایش حرم امام رضا بر می گردد اما طبق شواهدی كه وجود دارد شهر مشهد بخشی از دشت باستانی توس است كه به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب، هزاران سال محل زندگی انسان ها بوده است. یكی از این شواهد كشف 60 عدد ابزار سنگی با قدمتی حدود یک میلیون سال پیش است كه جزء قدیمی ‌ترین ابزارهای دست ساز انسان می باشد.
علاوه بر این در چند کیلومتری مشهد، سنگ نگاره ‌ای وجود دارد که قدمت آن به دوران نوسنگی می ‌رسد. از طرفی وجود تپه نادری در جنوب شهر آثاری از زندگی، در هزاره پنجم پیش از میلاد در منطقه را نشان می دهد. این در حالی است كه مشهد در دوران شاه عباس اول رونق می گیرد و در زمان نادرشاه افشار به عنوان پایتخت ایران انتخاب می شود.

شهری که امروزه به نام مشهد می‌شناسیم تا قبل از دفن امام رضا به این نام شناخته نمی‌شد. از این منطقه جغرافیایی در تاریخ به نام نوغان یاد شده است. این نام بر روی سکه‌های پیدا شده از زمان ایلخانیان نیز مشاهده می‌شود. پس از آن که امام رضا در آرامگاه هارون‌الرشید دفن شد، نام این شهر با گذشت زمان به مشهد تغییر یافت.

صحن جمهوری حرم امام رضا

پس از مهاجرت مردم توس به شهر مشهد فعلی، در زمان شاه‌ تهماسب صفوی کم کم نام نوغان فراموش شد. در متون تاریخی نیز برای بار اول در کتابی از محمد مقدسی در قرن چهار هجری از نام مشهد به عنوان اسم یک مکان یاد شده است.

توجه به شهر مشهد در زمان تیموریان افزایش پیدا کرد. با تلاش گوهرشاد آغا، همسر شاهرخ تیموری اولین مسجد جامع شهر مشهد یعنی مسجد گوهرشاد بنا گشت.

اوج دوران شکوفایی که شهر مشهد داشت، به زمان نادرشاه افشار بازمی‌گردد که مشهد پایتخت ایران بود. او از جمله بانیان پررنگ توسعه حرم امام رضا به شمار می‌آمد. به شکرانه یکی از فتوحات خود، در شمال غربی گنبد و جنوب صحن عتیق گلدسته‌ای طلایی ساخت. از آن موقع به بعد، توجه به این منطقه کم کم بیشتر شد. تا آن جا که در سال ۱۳۸۸ شهر مشهد، پایتخت معنوی ایران نام گرفت.

آب و هوای مشهد

در راهنمای سفر به مشهد به آب و هوای شهر می‌پردازیم. در حالت کلی اقلیمی که مشهد دارد، معتدل و رو به خشک می‌باشد. اما موقعیت جغرافیایی شهر مشهد و واقع شدن آن در حوزه رودخانه کشف رود، باعث شده تا این شهر از آب‌وهوای متغیری برخوردار باشد.

هوای مشهد در پاییز و بهار خنک و مطبوع بوده و در مقابل زمستان‌های سرد و خشک و تابستان‌های گرم دارد. گرم‌ترین روز‌های این شهر در ماه‌های تیر و مرداد ثبت شده است. در این زمان دما به طور متوسط به ۳۵ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

ماه‌های آذر و دی با برخورداری از میانگین دمای بین ۰ تا ۲ درجه سانتی‌گراد، از جمله سردترین ماه‌های مشهد شناخته می‌شوند. در اواسط پاییز تا اواسط زمستان بیشترین میزان بارش باران در این شهر را خواهیم داشت.

فرهنگ مردم مشهد

مراسم چراغ برات

مردم مشهد به یاد اموات روزهای دوازدهم تا چهاردهم ماه شعبان قمری را به امور خیریه و کارهای نیکوکارانه می‌پردازند. از قدیم این رسم میان آن‌ها رواج داشت که این سه روز را به امواتشان اختصاص دهند. اهالی مشهد در این ایام به سر قبر رفتگانشان می‌روند.

مراسم دعای باران

مراسم باران خواهی از جمله معروف‌ترین رسوم خراسانی‌ها و نه فقط اهالی مشهد می‌باشد. مردم این شهر وقتی احساس می‌کنند، محصولاتشان به بارش باران نیاز دارد، این مراسم را اجرا می‌کنند. بیشتر مراسم توسط دخترهای خراسانی انجام می‌شود.

آن‌ها عروسکی از پنبه و پارچه‌های اضافه می‌سازند و به سمت آسمان در محله‌های مختلف بلند کرده و می‌چرخند و مردم نیز بر روی سر عروسک‌هایشان آب می‌ریزند. در کنار این مراسم، با فراهم کردن وسایل آش نذری می‌پزند. خوب است بدانید، حین گردش درمحلات مختلف، محلی‌های شهر شعر (الله تو بده باران، به حرمت مرزداران، گندم به زیر خاکه، ازتشنگی هلاکه) را می‌خوانند.

آداب و رسوم مشهد

یكی از مشهورترین آداب و رسوم مردم مشهد مراسمات مربوط به ایام عزاداری است كه در حرم امام رضا برگزار می شود. پخش نذری به ویژه شله مشهدی پس از پایان مراسم عزاداری صورت می گیرد. کُشتی با چوخه در مشهد از محبوب ترین ورزش هاست. نقاره زنی در حرم امام رضا رسم دیگری است كه در آن طبل،‌ کرنا و متعلقات آن به صدا درمی آید.
از دیگر سنت هایی که در مشهد مرسوم است، رسم وقف و واگذاری املاک خود به آستان یک امام یا امازاده است. در كنار تمام اینها موسیقی محلی خراسانی که طرفداران بسیاری دارد نمونه ای فوق العاده از فرهنگ و ادب این دیار است كه با شنیدن آن دل ها به وجد می آید و قلب ها تندتر می پتد.

غذاهای سنتی مشهد

شله

شله غذای سنتی مشهد

در راهنمای سفر به مشهد خوب است با شله مشهدی آشنا شوید. شله یا شوله مشهدی از جمله قدیمی‌ترین غذاهای سنتی مشهد و حتی ایران به شمار می‌آید که قدمت پخت آن به دوره قاجار می‌رسد. این غذا به عنوان اولین غذای ایرانی که پخت آن بیش از یک قرن قدرمت دارد، به عنوان میراث ایرانی ثبت ملی شده است. باتوجه به مواد اولیه مغذی که در شله مشهدی استفاده می شود، دارای ارزش غذایی بسیار بالایی می‌باشد.

یكی از غذاهای سنتی مشهد شله مشهدی است كه سال های سال است به عنوان غذای محبوب مشهدی ها شناخته می شود. مواد اصلی تشكیل دهنده این غذا گوشت گوسفندی و حبوبات و ادویه جات می باشد. جالب اینكه نام این غذا در فهرست آثار ناملموس ایران به ثبت رسیده است.

كباب شیشلیک

غذای خوشمزه دیگری از شهر مشهد است كه به دو شكل طبخ می شود؛ یا کاملا شامل قطعات گوشت می باشد یا تركیبی از گوشت و چربی و فلفل، پیاز و گوجه فرنگی است. برای طبخ این غذا معمولا گوشت از شب قبل در موادی مانند ادویه، سرکه یا میوه های ترش مزه خوابانده می شود.

شوری مشهدی

ترشی شوری مشهد

در كنار این دو غذا اشاره به شوری مشهدی نیز خالی از لطف نمی باشد. شوری مشهدی در واقع جزء خانواده ترشی هاست و بر سفره مشهدی ها جایگاه ویژه ای دارد. این خوراكی خوشمزه از آب گوجه فرنگی، نمک، گل کلم سفید، ساقه کرفس، ادویه های مخصوص و سبزی های معطر تهیه می شود.

پلو مخلوط مشهدی

پلو مخلوط مشهدی

در خطه خراسان نیز همچون نقاط دیگر ایران، مردم برنج را در وعده‌های اصلی غذایی خود زیاد صرف می‌کنند. این موضوع سبب شده تا در مدل‌های طبخ این ماده غذایی تنوع زیادی ایجاد شود. از جمله پلوهای خوش عطر و طعم مشهد که در بین مردم نیز بسیار پرطرفدار است، پلو مخلوط می‌باشد.

این پلو ترکیبی است از برنج آبکش شده، هویج، پیاز، لوبیا سبز پخته، ادویه‌های پلویی و گوشت چرخ کرده گاوی یا گوسفندی که به صورت کوفته‌های کوچک درمی‌آید، می باشد.

چنگالی، دسری مشهدی

چنگالی، دسری مشهدی

اگر علاقمندید پس از میل کردن غذا اصلی برای وعده عصرانه یک دسر لذیذ صرف کنید، به شما دسر چنگالی را پیشنهاد می‌دهیم. نام اصلی این دسر «چنگ مالی» بوده که منظور همان انگشتان دست می‌باشد.

در گذر زمان، نام این دسر به چنگالی تغییر پیدا کرده است. برای تهیه این دسر خوش‌طعم و شیرین از روغن، شکر یا عسل و نان بیات خورد شده استفاده می‌شود. در برخی دیگر از مناطق ایران نظیر یاسوج و سیستان نیز چنگالی با روغن حیوانی درست می‌شود.

از دیگر غذاها و خوراكی های خوشمزه مشهد و استان خراسان رضوی می توان به دیگچه، کوکو شیرین، اشکنه، آش کُمایل، کمه جوش، حلیم عدس خراسانی، ساطری پلو، قروتو، آش بلغور گندم نیشابور و بستنی های خوش طعم اصیل و زعفرانی اشاره کرد.

جاهای دیدنی مشهد

جاهای دیدنی مشهد بسیار زیاد است اما معمولا با شنیدن نام مشهد اولین مكانی كه در ذهن ها جای می گیرد حرم امام رضا (ع) است. این حرم سالانه عده زیادی از زائران را به سمت خود فرا می خواند و آنها را در یك فضای ملكوتی غوطه ور می سازد. بازار رضا در اطراف حرم محل مناسبی برای خرید سوغاتی و گرفتن عكس های یادگاری است.

آرامگاه نادرشاه افشار

آرامگاه نادرشاه افشار

در راهنمای سفر به مشهد به آرامگاه نادرشاه افشار یکی از جاذبه های تاریخی شهر مشهد می‌پردازیم. باغ موزه نادری یا آرامگاه نادرشاه افشار از جاذبه‌های تاریخی مشهد به شمار می‌آید. این جاذبه در خیابان آیت الله شیرازی موسوم به بالا خیابان، چهارراه نادری قرار دارد.

نادرشاه افشار اولین پادشاه سلسله افشاریه بوده که در زمان پادشاهی خود به امامزاده‌ها و اماکن مذهبی بسیار توجه می‌نمود. یکی از این رسیدگی‌ها به اعطا چهلچراغ و بازسازی حرم شاهچراغ در شیراز مربوط می‌شود.

به خاطر اهمیت بسیار بالای این مجموعه از لحاظ تاریخی و فرهنگی، در طول سال مسافران بسیاری از آن بازدید می‌کنند. از این رو مجموعه‌ای از امکانات تفریحی و رفاهی نظیر سالن اجتماعات، کتابخانه و سرویس‌های بهداشتی و غیره ارائه شده است.

نکته حائز اهمیت آن است که، تمام قسمت‌های مجموعه و ساختمان‌هایی که برای امکانات رفاهی و سالن اجتماعات اختصاص داده شده با معماری کل مجموعه شبیه است.

آرامگاه فردوسی مشهد

آرامگاه فردوسی مشهد

آرامگاه فردوسی محل دفن حکیم ابوالقاسم فردوسی، شاعر حماسه سرای ایران است که در شهر توس در ۳۵ کیلومتری شمال غرب مشهد واقع شده است. این مجموعه‌ شامل تندیس سنگی حکیم ابوالقاسم فردوسی، ساختمان ‌های اداری، آرامگاه مهدی اخوان ثالث، یك باغ سرسبز و استخری زیبا می باشد.

فردوسی شاعری پارسی زبان و حماسه گویی با افتخار جهانی است که 30 سال از عمر خود را به نوشتن شاهنامه پرداخت. داستان‌های شاهنامه بیشتر واقعیت داشته و حکایتی است از تاریخ توران و ایران و شهر زابل.

این شاعر حماسه سرا در روستای پاژ (یکی از قریه های سناباد) متولد شد که این روستا در جاده کلات واقع شده است. آرامگاهی که این شاعر دارد، در انتهای بلوار شاهنامه بوده و در موزه این مکان تاریخی از داستان‌های شاهنامه، شمشیر، کلاه خود، قفل و … نگاره هایی وجود دارد.

نمای بیرونی که آرامگاه فردوسی دارد،  سرستون‌ها و ستون‌هایی است که از عناصر هخامنشی الهام گرفته شده‌اند. در چهار طرف بنا اشعاری نوشته شده که از اندیشه و شخصیت والای حکیم ابوالقاسم فردوسی حکایت دارد.

قسمت بالایی آرامگاه که در اجرای اولیه خود کاملا توپر بود، اکنون به شکلی توخالی است. قسمت داخلی آن که شامل ۸ ستون در بالا و ۲۰ ستون مرمری در پایین می‌باشد، از دوره اشکانی الهام گرفته شده است. در بخش‌هایی از آرامگاه نمایش صحنه‌هایی از شاهنامه را شاهد خواهیم بود. این دیوارنگاره‌ها به روایت فریدون صدیقی در این مکان قرار دارند. به طور کلی آرامگاه فردوسی، آرامگاه کوروش کبیر در پاسارگاد را یادآوری می‌کند.

عمارت هارونیه

عمارت هارونیه

بقعه «هارونيه‏» يا همان عمارت هارونيه خراسان، یکی از جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم به شمار می‌آید. بنای مکعبی و آجري این بقعه در دل دشت طوس نمایان است. از لحاظ عظمت، قطر پايه‌ها، قدرت ايستایی در کف و گنبد اين بنا معماری فوق‌العاده‌ای دارد که به عنوان تک اثر باقی مانده از شهر باستانی طوس آن را می‌شناسند.

عمارت هارونیه نام بنایی تاریخی و قدیمی‌ترین بنای باقی مانده از شهر توس بوده که به سبک معماری آذری بنا شده است. به عبارتی مرتفع ترین ساختمان قدیمی موجود در شهرک تاریخی توس می‌باشد که از آجر و ماسه و گچ ساخته شده است.

مدرسه‌ی عباسقلی خان شاملو

مدرسه‌ی عباسقلی خان شاملو

این مدرسه‌ بنایی مربوط به قرن یازدهم هجری است که به دستور شاه سلیمان صفوی و توسط عباسقلی خان بیگلربیگی ساخته شده است. این بنای شامل چهار ایوان است كه ۱۰۰ حجره دارد. مدرسه‌ عباسقلی خان در خیابان نواب صفوی، در حاشیه ‌ی زیرگذر کنار حرم امام رضا واقع شده است.

موزه های مشهد

موزه بزرگ خراسان

موزه های دیدنی مشهد از دیگر جاذبه های این شهر مقدس هستند. موزه بزرگ خراسان شامل بخش هایی از جمله مخزنی برای نگهداری سازه های معماری و اشیا تاریخی، آزمایشگاه مرمت آثار و لوازم تاریخی، کتابخانه، سالن اجتماعات، سالن های نمایش و … است. موزه های آستان قدس رضوی دارای ساختمان هایی با ۶ قرن قدمت هستند و آثار هنری و صنایع دستی بسیار قدیمی را در دل خود جای داده اند.
موزه نان مشهد

موزه آیین های پهلوانی مشهد (شه لافتی) آثاری از ورزش های زورخانه ای را به نمایش می گذارد. داخل موزه توس آثار سنگی ماقبل تاریخ، انواع شاهنامه ها، پیه سوزها، عطردان ها و دیگر اشیا حفاری شده منطقه در کنار نقاشی هایی که مضمونشان شاهنامه است نگهداری می شود. موزه نان مشهد نیز اولین موزه تخصصی کشور و خاورمیانه است.

طبیعت مشهد (جاهای دیدنی اطراف مشهد)

مشهد در اطراف خود جاذبه های دیدنی بسیاری دارد كه همواره عده زیادی از گردشگران را به سمت خود فرا می خواند. در ادامه به دو مورد از مهم ترین جاهای دیدنی اطراف مشهد اشاره می شود:

ییلاقات شاندیز

ییلاقات شاندیز

شاندیز شهری در ۱۵ کیلومتری شمال غرب مشهد است. این شهر دره ‌های باصفا، درختان بلندبالا و آب و هوای معتدلی دارد. از طرفی از وجود رودخانه‌ های روان كه از رشته کوه ‌های بینالود سرچشمه می‌گیرند بهره می برد. شاندیز در سال ۱۳۸۴ به عنوان منطقه ‌ی نمونه‌ ی گردشگری بین المللی شناخته شد.

منطقه شاندیز امروزه از جمله مهمترین جاذبه‌های گردشگری مشهد به شمار می‌آید . درخت چنار ۲۷۰۰ ساله نماد شاندیز است. این شهر علاوه بر برخورداری جنبه تاریخی، جاذبه‌های فراوانی نیز دارد. این منطقه دارای طبیعت و فضای بسیار زیبایی است.

گردشگران تور مشهد در پارکی که در کنار رودخانه قرار دارد، می‌توانند لحظات آرامی را سپری کنند. شهر شاندیز از رستوران‌های برخوردار بوده که شیشلیک آن‌ها زبانزد است. از صنایع و سوغات شاندیز می‌توان به پوست‌های چرمی اشاره کرد.

ییلاقات طرقبه

ییلاقات طرقبه

طرقبه شهر دیگری در نزدیكی مشهد مقدس است که در میان دره ‌های رشته کوه بینالود قرار دارد. این شهر همواره به عنوان یکی از تفرجگاه‌ های مهم منطقه به شمار می رود. امروزه طرقبه دارای فروشگاه های بزرگی می باشد كه در هنگام سفر به مشهد می توان از آنها دیدن كرد و به خرید سوغات و صنایع دستی پرداخت.

طرقبه از مناطق کوهستانی چهارفصل بوده که دارای مناظر طبیعی بی‌نظیری نیز می‌باشد. چنانچه به گشت و گذار علاقمندید و مناظر طبیعی برای شما جذاب است، هم در بهار و تابستان و هم در پاییز و زمستان از زیبایی‌های چشم‌نواز طرقبه لذت خواهید برد.

ویو اقامتگاه های ییلاقات طرقبه

در فصول گرم سال همه چیز در طرقبه مشهد سرسبز و دل‌نواز می‌باشد. همچنین هوای خنک طرقبه در این فصول فضای سرسبز آن را دلنشین‌تر نیز خواهد کرد. در پاییز و زمستان که هوا سرد می‌شود، تماشای باران و برف طرقبه برای بسیاری از مردم ایران که سال‌ها است در خشکسالی هستند، دلپذیر خواهد بود.

از دیگر جاذبه ‌های طبیعی شهر مشهد می توان به روستای زشک، روستای کنگ، جاغرق، پارک جنگلی نه دره، چالیدره، آبشار قره سو و روستای چشمه گیلاس اشاره كرد.

اماکن مذهبی مشهد

حرم امام رضا (ع)

صحن انقلاب حرم امام رضا (ع)

بد نیست در راهنمای سفر به مشهد  با اماکن مذهبی آن نیز آشنا شوید. حرم امام رضا (ع) در شهر مشهد از زیباترین معماری‌های ایرانی اسلامی برخوردار است که می‌توان گفت اوج هنر معماری اسلامی به شمار می‌آید.

این حرم آرامگاه امام هشتم شیعیان می‌باشد و مکانی زیبا و آرامش بخش برای پذیرایی از زائران خارجی و ایرانی بوده‌است. همه ساله گردشگران بسیاری از نقاط گوناگون جهت جذب آرامش معنوی به حرم امام رضا (ع) می‌روند. این حرم یک مکان زیارتی و معنوی بوده که از لحاظ هنر معماری نیز بسیار با شکوه و مثال زدنی می‌باشد.

حرم متشکل از چندین صحن است و کاشی کاری‌ها و تزیینات آن باعث شده تا چشم هر زائری مجذوب زیبایی آن شود. حرم امام رضا متشکل از بخش‌های مختلف است که عبارتنداز: بارگاه امام رضا (ع)، موزه، کتابخانه و رستوران.

هر یک از صحن‌های حرم دارای جذابیت و ویژگی خاصی هستند که نام گذاری‌ آن‌ها بر اساس یک سری ویژگی‌ها انجام شده‌ است. در جای جای این حرم مطهر کبوترانی را مشاهده خواهید کرد که سمبل پاکی و آزادی می‌باشند. این کبوترها هر چقدر هم آزاد باشند، دوباره به سمت گنبد طلایی امامشان برمی‌گردند و این برایشان از هر آزادی جذاب‌تر است.

مسجد گوهرشاد

مسجد گوهرشاد

در سال ۸۲۱ هجری مسجد گوهرشاد در قسمت جنوبی حرم امام رضا علیه السلام در مشهد بنا شد. این بنای مذهبی، از جمله آثار برجسته معماری به شمار می‌آید. ساخت آن توسط استاد قوام الدین شیرازی صورت پذیرفت.

این مسجد از یک صحن به مساحت ۲۸۰۰ متر مربع برخوردار بوده و همچون اکثر مساجد در این دوره چهار ایوانی هفت شبستان است. هر ایوان نامی دارد که عبارتند از: دیوان شرقی اعتکاف، ایوان شمالی مسجد دارالسیاده، ایوان غربی شیخ بهاءالدین و معروف‌ترین ایوان در این مسجد ایوان جنوبی بوده که نام آن ایوان مقصوره است..

در ایوان مقصوره کتیبه‌ای با نام گوهرشاد به خط ثلث توسط شاهزاده بایسنقر، خوشنویس مشهور بر روی کاشی معرق نوشته شده است. مسجد گوهرشاد طی قرون متمادی تخریب شد. برای نمونه در اثر زمین لرزه در سال ۱۸۰۴ ایوان جنوبی آسیب دید که بازسازی شد.

در زمان بمباران مشهد توسط روس‌ها، بخش‌هایی از گنبد و ایوان‌ها تخریب شدند اما دوباره مرمت گشتند. بطورکلی قسمت‌های مختلف مسجد چهار بار تعمیر و بازسازی شده است.

آرامگاه خواجه ربیع

آرامگاه خواجه ربیع

این بقعه از جاذبه‌های دیدنی مشهد بوده که طرفداران بسیاری نیز دارد. معماری منحصربه‌فرد و قرار گرفتن این آرامگاه در وسط یک باغ می‌باشد که باعث جذابیت‌ دو چندان آن شده‌ است. علاوه بر معماری خاص و باغ بزرگی که در اطراف آن قرار دارد، دو کتیبه نیز در آرامگاه است که بر جذابیت‌های آن می‌افزاید.

خواجه ربیع یا در اصل ربیع بن خثیم اسدی ثوری که با نام شیخ ربیع نیز آن را می‌شناسند، از یاران و اصحاب پیامبر و امام علی است. او در سال ۶۳ هجری قمری درگذشت. همچنین مقبره او از قدیمی‌ترین قبرهایی می‌باشد که در شهر مشهد امروزی واقع شده است. امام رضا (ع) در جریان سفر به مشهد، مقبره خواجه ربیع را نیز زیارت کرده‌اند.

مراکز تفریحی مشهد

استخر پارک کوهسنگی مشهد

برای تفریح در مشهد گزینه های متفاوتی پیش روی دارید. هلیوم پارک، اولین پارک پرشی ایران است که یکی از جذاب ترین و جدیدترین اماکن تفریحی در مشهد می باشد. مجتمع تفریحی کوهسر مال دارای طراحی بسیار زیبا و مدرن است. کلوپ سرزمین سلامتی مجموعه‌ ای خصوصی است که انواع خدمات اسپا، ماساژ و آرام‌ بخشی ذهن و جسم را ارائه می ‌دهد.

شهر مشاغل کارالند مركزی تفریحی برای كودكان است كه در مرکز خرید آرمیتاژ گلشن واقع شده است. پینت بال شوت ایکس مكانی هیجان انگیز برای افزایش آدرنالین خون است. آکواریوم شهر دریایی شرق مشهد بزرگ ترین نمایشگاه ماهیان آب شور ایران واقع در مجتمع تجاری الماس شرق است. از دیگر مراكز تفریحی مشهد می توان به موارد زیر اشاره كرد:
  • کلوپ پاندا
  • پاراموتور شاندیز
  • اتاق فرار
  • تونل باد صبا
  • سرزمین عجایب
  • باشگاه سوارکاری فردوسی
  • مجموعه ی آبی کارگران
  • پیست دوچرخه سواری ثامن الائمه
  • باغ پرندگان

پارک های مشهد

پارك جنگلی وكیل آباد

مشهد شهر بزرگی است و آب و هوای نسبتا معتدلی دارد پس طبیعی است كه دارای پارك های زیبایی باشد. پارک ملت یکی از محبوب ترین و مهم ترین پارك های مشهد است. جالب تر اینكه شهربازی آن بزرگترین چرخ و فلک خاورمیانه را در دل خود جای داده و به واسطه وجود این چرخ و فلك از شهرت بسیار زیادی برخوردار شده است.
پارک کوهسنگی دومین پارك محبوب مشهد و سومین جاذبه پرطرفدار این شهر است. این پارك یکی از زیباترین پارک های ایران است كه از وجود بخش های متنوعی مانند باغ های پذیرایی و دریاچه مصنوعی بهره می برد. از طرفی در پارك كوهسنگی برای صرف غذا یا نوشیدنی گزینه های بسیار متفاوتی پیش روی دارید.

یكی دیگر از پارك های بزرگ مشهد پارك جنگلی وكیل آباد است که در 8 کیلومتری شمال غرب شهر قرار دارد. این پارك یکی از تفرج گاه های معروف و محبوب شهر مشهد است كه دارای تعداد زیادی از درختان کاج، چنار و سرو است و در دره ای باصفا و خوش آب و هوا واقع شده است.

پارک های مشهد برای کودکان

هلیوم پارک مشهد

آشنایی با پارک‌های کودکان مشهد به خانواده‌ها کمک می‌کند تا هنگامیکه به مشهد می‌آیند، زمینه شادی و سرگرمی کودکان را  نیز فراهم کنند. اینگونه آن‌ها نیز از سفر زیارتی لذت خواهند برد و تجربه شیرینی از سفر به مشهد مقدس در ذهنش ثبت می‌شود.

شهربازی الماس شهر

از این رو چنانچه به‌زودی قصد رفتن به مشهد مقدس و حرم مطهر امام رضا (ع) را دارید و علاقمندید در این سفر به کودک یا کودکانتان هم حسابی خوش بگذرد این مکان‌ها را پیشنهاد می‌دهیم: شهربازی الماس شهر (سرزمین خورشید)، شهربازی سرزمین عجایب، شهربازی هپی لند، هلیوم پارک، شهربازی کارالند و پروفسور بازیما.

پارک های مشهد نزدیک حرم

آبشار پارک کوهسنگی

در پارک کوهسنگی آرامگاه‌های جالبی وجود دارند که اگر به تاریخ علاقه‌مند باشید، دیدن آن‌ها را پیشنهاد می‌دهیم. آب‌وهوای این منطقه خوب و معتدل بوده و کوه‌های اطراف ارتفاع چندانی ندارند. این‌همه تفریح و راه‌رفتن بدون شک آدم را گرسنه می‌کند. حتما سری به رستوران‌ها و یا کافی شاپ‌های مجموعه زده و یک غذای خوشمزه و باکیفیت را میل کنید. خوب است بدانید، موزه بزرگ خراسان نیز با معماری منحصربه‌فرد و زیبایش در این منطقه واقع شده است.

پارک های مشهد که شهربازی دارند

شهربازی پارک ملت

شهربازی پارک ملت از اولین شهربازی‌های سر باز در شهر مشهد می‌باشد که در داخل پارک بزرگ ملت واقع شده است. علاوه بر آنکه برای کودکان هم مناسب است، از جمله جاهای دیدنی مشهد برای نوجوانان و بزرگسالان نیز به شمار می‌آید.

استخر پارک ملت

چرخ و فلک پارک ملت مشهد با  80 متر ارتفاع، وسیله‌ای است که این پارک را از جاهای دیگر برای کودکان در مشهد، متمایز ساخته است. شهربازی بزرگ پارک ملت مشهد از گواهی استاندارد تجهیزات شهربازی برخوردار می‌باشد. از این رو با خیالی آسوده می‌توانید کودکان خود را برای تفریح به آنجا ببرید.

پارک های آبی مشهد

پارک های آبی مشهد مکانی فوق العاده جذاب و هیجان انگیز برای تخلیه انرژی و گذراندن روزی شاد همراه با دوستان است. در ادامه به معرفی پارک های آبی این شهر می پردازیم.

زمین موج‌ های آبی

سرسره‌های سرزمین موج‌ های آبی

در سال ۱۳۸۶ این مجموعه در زمینی با مساحت ۸۴۶۰ متر مربع و با زیربنای ۲۳۰۰۰ متر مربعی ساخته و مورد بهره‌برداری واقع شد. در سال ۱۳۹۷، تا قبل از تاسیس فاز دوم، مجموعه سرزمین موج‌های آبی مشهد را آقایان و بانوان به صورت یک روز در میان می‌توانستند استفاده کنند.

این قضیه تا حد بسیاری برای خانواده‌ها مشکل ساز بود؛ زیرا خانواده‌ها باید دو روز از سفر خود را به بازدید از این مجموعه اختصاص می‌دادند. با تاسیس فاز دوم پارک آبی، فاز اول به آقایان و فاز دوم به بانوان اختصاص یافت. اینگونه همه افراد خانواده به طور همزمان می‌توانستند به تفریح و بازی در این پارک آبی جذاب بپردازند.

سرزمین موج های خروشان مشهد

ورودی سرزمین موج های خروشان مشهد

در سال ۱۳۹۴ این پارک آبی به بهره‌برداری رسید. به گفته سایت رسمی مجموعه، سرزمین موج های خروشان عنوان بزرگترین پارک آبی سرپوشیده را دارد. این مجموعه از نشان ملی استاندارد ایران برخوردار است.

موج‌های خروشان در زمینی با مساحت ۶۰۰۰۰ متر و ارتفاع سقف ۴۰ متری، ارائه‌دهنده انواع بازی‌های آبی جذاب و هیجان‌انگیزی همچون ۶۳ سرسره مدرن با نقشه‌هایی به‌روز است. شک نکنید، روزی به یاد ماندنی در این مجموعه خواهید داشت. همچون سرزمین موج‌های آبی، این مجموعه نیز دارای دو سالن مجزا بوده و امکانات و خدمات پارک آبی را به طور همزمان به بانوان و آقایان ارائه می‌دهد.

پارک آبی ایرانیان

ورودی پارک آبی ایرانیان

وسعت پارک آبی ایرانیان به اندازه ۱۴ زمین فوتبال است. این پارک از دو بخش وسیع و مجزا برای بانوان و آقایان برخوردار می‌باشد. پارک آبی روباز به آقایان و پارک آبی سرپوشیده به بانوان ارائه می‌شود. همچنین این امکان برای خانواده‌ها فراهم است تا در صورت نیاز به صورت خانوادگی بتوانند از خدمات این پارک آبی بهره‌مند گردند.

این مجموعه در روزهای فرد و جمعه‌ها در اختیار آقایان قرار دارد. مجموعه در روزهای فرد از ساعت ۱۲ ظهر تا ۹ شب و جمعه‌ها دو ساعت زودتر یعنی از ساعت ۱۰ صبح فعالیت می‌کند. بانوان این امکان را دارند تا در روزهای زوج از ساعت ۱۲ ظهر تا ۹ شب به پارک آبی ایرانیان مراجعه نمایند.

مراکز خرید و بازارهای مشهد

مرکز تجاری آلتون مشهد

دیدن از مراكز خرید هر شهر می تواند جذابیت های خاص خود را داشته باشد. مراکز خرید مشهد نیز واقعا دیدنی است. مشهد مراكز خریدی دارد كه می تواند ساعت ها شما را سرگرم كند و اوقات خوب و خوشی را برایتان به ارمغان بیاورد. بازار رضا در نزدیکی حرم یکی از قدیمی ترین مراکز خرید مشهد است. در مرکز خرید پروما فروشگاه های بزرگی وجود دارد.
مجتمع تجاری الماس شرق دارای ۶ طبقه و ۱۲۳۸ واحد تجاری است. مرکز خرید آرمان بهترین مکان برای خرید محصولات آرایشی و بهداشتی است. مجتمع تجاری وصال دارای رستوران ها و مغازه های بسیار شیک و زیبا است. مركز خرید كاسپین مد بهترین مكان برای خرید برندهای معروف دنیاست. برای خرید مانتو در مشهد نیز می توانید به بازار مانتو در خیابان ایثار بروید.

بازار رضا مشهد

بازار رضا مشهد

در راهنمای سفر به مشهد می‌پردازیم به بازارهای این شهر. بازار رضا از قدیمی‌ترین بازار سوغات مشهد و میدان بیت المقدس بوده که دارای دو طبقه است. در طبقه همکف بازار رضا انواع زرشک و زعفران، پوشاک، مهر و تسبیح، نبات و آبنبات و … عرضه می‌شود. همچنین طبقه بالای این بازار نیز راسته نقره فروش‌ها بوده که نفیس‌ترین زیورآلات نقره را در این مکان پیدا می‌کنید.

مراکز خرید ارزان مشهد نزدیک حرم

مرکز تجاری آکسون مشهد

بازار 17 شهریور نیز از پاساژهای کوچک و بزرگی مملو بوده که انواع پوشاک را می‌فروشند. از جمله این بازارها شامل برج تجاری آسمان، مرکز خرید اکسون، پاساژ افشار، کیمیا، آسیا، پاساژ قائم و … می‌شود. البته چنانچه به بازارهای سنتی علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌دهیم به سراهای 17 شهریور مراجعه کنید.

لوکس ترین مراکز خرید مشهد

مرکز تجاری الماس شرق مشهد

مرکز تفریحی و گردشگری الماس شرق، اولین بازار لوکس مشهد است. در این مرکز خرید و سرگرمی به شهربازی سرزمین عجایب، سینما 5 بعدی، کافی شاپ و رستوران دسترسی خواهید داشت.

از دیگر مراکز خرید لوکس دیگر این شهر، برج آلتون می‌باشد که در خیابان دانشگاه آن را پیدا می‌کنید. در این مرکز خرید لاکچری، کیف و کفش‌های چرم، اکسسوری‌های گوناگون، لوازم خانگی، گل‌ها و گیاهان، رستوران و کافی شاپ وجود دارد. خوب است بدانید سعبه دو رستوران پسران کریم در این برج قرار دارد.

سوغاتی های مشهد

زعفران

بد نیست در راهنمای سفر به مشهد به سوغاتی‌های آن نیز اشاره کنیم. زعفران یکی از سوغات مشهد است که به عنوان یکی از محصولات معروف این شهر شناخته می‌شود. زعفران مشهد به عنوان یک سوغاتی گران‌قیمت شناخته شده و به دلیل خواص طبیعی و رنگی که دارد، در تهیه غذاها، شیرینی‌ها و نوشیدنی‌ها به عنوان طعم‌دهنده استفاده می‌شود.

همچنین، زعفران مشهد به عنوان یک داروی گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در طب سنتی به عنوان ضد افسردگی، ضد التهاب و ضد اضطراب کاربرد اثرگذاری دارد. زعفران مشهد به صورت بستهدبندی شده یا پودری در بازار عرضه می‌شود. شما می‌توانید آن را به عنوان یک سوغات یا همچنین برای استفاده شخصی خریداری کنید.

 زرشک

زرشک سوغات مشهد

زرشک از محصولات کشاورزی به شمار می‌آید که بیشتر در شهرهای خراسان، به خصوص در شهرها و روستاهای قائن کشت می‌شود. در میزان تولید و کیفیت زرشک بی‌دانه، قائنات مقام اول جهان را دارند.

زرشک از سوغاتی‌های اصلی مشهد بوده که باتوجه به نوع خشک‌شدن به سه دسته زرشک پفکی، زرشک دانه اناری و زرشک زیر تالاری تقسیم می‌شود.  این گیاه، از خواص درمانی بسیاری برخوردار بوده که به‌دلیل فراوانی این محصول در مشهد، آن را می‌توانید به قیمت مناسب خریداری کنید.

 آجیل

آجیل سوغات مشهد

آجیل مشهد یکی از محبوب‌ترین سوغاتی‌های ایران است. این آجیل شامل انواع مغزیجات و میوه‌های خشک نظیر پسته، بادام، گردو، فندق، کشمش، آلو و انجیر است. آجیل مشهد معمولا در بسته‌های کوچک و بزرگ فروخته می‌شود و می‌توان آن را به عنوان هدیه برای دوستان و خانواده برد.

آجیل مشهد منبع خوبی از پروتئین، فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی است. این آجیل همچنین یک میان وعده سالم و مغذی بوده که آن را در طول روز می‌توانید میل کنید. آجیل مشهد همچنین یک منبع خوبی از انرژی است و به ورزشکاران و افراد فعال کمک کند تا انرژی خود را حفظ کنند.

نبات

نبات سوغات مشهد

از جمله خوراکی‌های پرطرفدار ایرانی‌ها نبات است که از تبلور آب و شکر به‌دست می‌آید. نبات را برای شیرین‌کردن چای و دمنوش استفاده می‌کنند. در بازارهای مشهد گونه‌های متنوعی از نبات به شکل شاخه‌ای یا چوبی و با طعم‌های زعفرانی، دارچینی، زیره، لیمویی، گل محمدی، نعنایی و… فروخته می‌شود. بد نیست برای مصرف شخصی یا به‌عنوان سوغاتی از این نبات‌های خوش‌طعم خریداری کنید.

ادویه هفت قلم

ادویه هفت قلم سوغات مشهد

از محبوب‌ترین سوغات مشهد، «ادویه هفت قلم» می‌باشد. این ادویه را آشپزان و بانوان در اکثر غذاهای ایرانی و در تهیه برخی از ترشیجات استفاده می‌کنند. ادویه هفت قلم مخلوطی است از دارچین، فلفل قرمز، فلفل سیاه، سماق، زردچوبه، گلپر و زنجبیل. این ادویه‌ها در کنار یکدیگر با رنگ‌های مختلف در طبقه‌ای تفکیک‌شده قرار دارد و در بسته‌بندی‌های کارخانه‌ای نیز به این شکل عرضه می‌گردد.

صنایع دستی مشهد

مهر و تسبیح

مهر و تسبیح

تسبیح در شهرهای مذهبی ایران، از جمله کالاهایی می‌باشد که در فروشگاه‌های مختلف آن را می‌توانید پیدا کنید. انواع تسبیح ها برای خرید عبارت اند از:

  • تسبیح‌های سنگی (فیروزه، یشم و عقیق)
  • کهربا
  • یُسر
  • تسبیح شاه مقصود
  • سندلوس

از شیک‌ترین سوغاتی‌های مشهد، تسبیح‌هایی می‌باشد که جنس سنگ‌های قیمتی دارند و گزینه مناسبی برای آقایان محسوب می‌شود. تسبیح‌های ظریف‌تر جنس‌شان فیروزه یا عقیق است و یک سوغات ارزشمند برای خانم‌ها می‌باشند.

جانماز

جانماز

اولین گزینه‌ای که به‌عنوان سوغات مشهد به ذهن خطور می‌کند مهر، جانماز و سجاده است. این سوغاتی‌های زیبا و معنوی را در حرم امام رضا (ع) متبرک کنید و به عزیزانتان هدید دهید. در بازارهای مشهد، نمونه‌های ترمه، مخمل و مروارید دوزی‌ سجاده‌ها نظر گردشگران بسیاری را جلب می‌کند. به‌طوری که از خرید آن به‌عنوان سوغاتی نمی‌توانند صرف‌نظر کنند.

 عطر

عطر مشهد

از سوغاتی‌های دیگر این شهر مقدس، عطر مشهدی است. چنانچه به بازارهای مشهد سر زدید، با ویترین مغازه‌ها و حجره‌هایی مواجه خواهید شد که با شیشه‌های رنگارنگ این عطر مزین شده‌اند. این عطر را بدون شک در کنار جانماز مادربزرگ دیده‌اید.

به این نکته توجه داشته باشید که رایحه‌های عطر مشهدی معمولا طیف‌هایی از کبری، گل مریم، سنجد، گل نرگس، بهار نارنج، زعفران، گل یخ و یاس سفید را شامل می‌شود.

دیگ سنگی

دیگ سنگی سوغات مشهد

دیگ سنگی یکی از صنایع دستی‌های مشهد است که به نام هرکاره نیز معروف می‌باشد. این محصول بطورکلی از سنگ ساخته شده است. سنگ این محصولات را از کوه‌های بینالود اطراف مشهد استخراج می‌کنند.

دیگ سنگی ظروف سنگی هستند با شکل‌های ساده که برای پخت غذاهایی مثل دیزی به‌کار می‌روند. انواع قلم‌زنی و لعابی آن به عنوان ظروف دکوری کاربرد دارد. در بین این ظرف‌های سنگی، هاون‌هایی است که برای ساییدن مواد غذایی مثل کشک ساخته شده‌اند.

رستوران های مشهد

یكی از بهترین رستوران های مشهد رستوران پسران كریم است كه در آن از بهترین و سالم ترین مواد غذایی استفاده می شود. دومین رستوران رستوران باغ زیتون یا سجاد سابق است كه در آن انواع غذاهای ایتالیایی مانند پیتزا و پاستا و استیك سرو می‌ شود. چلو کبابی امید نیز یکی از قدیمی ترین و معروف ترین کبابی های مشهد است. رستوران معین درباری از دیگر رستوران های معروف و قدیمی مشهد است.

بهترین رستوران های مشهد نزدیک حرم

رستوران معین درباری مشهد

در راهنمای سفر به مشهد قصد داریم رستوران نزدیک حرم را به شما معرفی کنیم. رستوران “معین درباری” از جمله رستوران‌های بسیار معروف نزدیک حرم است که البته خیلی هم قدیمی می‌باشد. سالن غذاخوری این رستوران، بر خلاف رستوران‌های شیک و مدرن امروزی، چند پله از سطح زمین پایین‌تر بوده و دیوارها و سقفش آئینه‌کاری شده است. البته دارای المان های تزئینی با گل‌های طبیعی و مصنوعی زیاد و با آکواریوم می‌باشد.

پرسنل این رستوران برخوردی عالی و حرفه‌ای دارند و سرعت سرو غذا با همه شلوغی آن، سریع است. به همراه سالاد بار و میز اردور، انواع غذاهای ایرانی در این رستوران سرو خواهد شد.

رستوران های سنتی مشهد

رستوران بابا قدرت

رستوران باباقدرت که در دسته مجموعه گردشگری باباقدرت قرار دارد، تجربه‌ صرف یک وعده‌ غذایی با طعمی لذیذ را در فضایی تاریخی به میهمانان ارائه می‌دهد. ساختمانی که مجتمع گردشگری باباقدرت دارد مربوط به دوران قاجار بوده و قدمتی دویست ساله دارد.

مجتمع گردشگری باباقدرت متشکل از سه بخش رستوران سنتی، چایخانه سنتی و بازارچه سنتی می‌باشد. در سال ۱۳۸۰ کل این مجموعه تاریخی به ثبت آثار ملی ایران رسید. تمامی غذاهای منوی رستوران باباقدرت با مواد تازه غذایی توسط سرآشپزانی ماهر پخته می‌شوند. از این رو در این رستوران لذیذترین غذاها برای میهمانان سرو خواهد شد.

رستوران های مدرن مشهد

رستوران امیرشاهان

رستوران امیر شاهان یکی از رستوران‌های عالی در شهر مشهد به شمار می‌آید. این رستوران از منویی بسیار متنوع برخوردار است که در آن انواع متنوع غذاهایی ایرانی و فرنگی با بهترین کیفیت ارائه می‌شود. رستوران امیر شاهان دارای پیش‌ غذاهای بسیار متنوع و خوشمزه‌ای نظیر انواع سالاد، انواع سوپ‌، انواع سیب زمینی و نان سیر در منوی غذایی خود است.

این رستوران نوساز، از دو فضای باز و فضای داخلی برخوردار می‌باشد. فضای باز این رستوران در کنار استخری خاص و شیک طراحی شده‌است. شما این امکان را دارید تا از فضای دلنشین و آب وهوای مطبوع آنجا بهره‌مند گردید. فضای داخلی آن رستوران بسیار مدرن و شیک می‌باشد. رستوران امیر شاهان در بلوار هفت تیر مشهد واقع شده است.

رستوران ارم شاندیز

رستوران ارم شاندیز

رستوران ارم از جمله رستوران‌های منطقه شاندیز مشهد بوده که در سال ۱۳۶۲ تاسیس شد و مدیر آن از تجربه‌ بالایی در طبخ غذا و رستوران‌داری برخوردار است. رستوران ارم دو فضای بسته و باز دارد که مشتریان باتوجه به سلیقه خود این امکان را دارند تا هرکجا را که خواستند برای نشستن انتخاب کنند.

در فضای باز رستوران، آلاچیق‌ها و آبنمای زیبایی مشاهده خواهید کرد که فضا را بسیار دلچسب کرده است. فضای بسته نیز بسیار لوکس و شکیل بوده و صندلی‌های آن، با فضای مدرن رستوران هماهنگی دارد. رستوران ارم شاندیز انواع غذاهای ایرانی نظیر کباب کوبیده، شیشلیک، چنجه، بختیاری، انواع خورشت، سالاد و دسر را به میهمانانش ارائه می‌دهد.

کافی شاپ های مشهد

کافی شاپ های مشهد برای تولد

کافی شاپ ویولانژ مشهد

احتمالا شما هم برای خوشحال‌ کردن عزیزانتان در روز تولدشان، به دنبال جایی مناسب بوده‌اید. شاید ده سال پیش، باتوجه به شرایط سورپرایز تولد در کافی‌شاپ، این مکان جزو اولویت‌های افراد نبود. با این حال امروزه با توجه به اینکه کافی‌شاپ‌ها امکانات و خدمات باکیفیتی ارائه می‌دهند، شاید یکی از اولین گزینه‌ها برای تولد کافی‌شاپ‌ها باشند.

در ادامه بهترین کاف‌شاپ‌های مشهد برای تولد را معرفی خواهیم کرد. تقریبا اکثر این کافی‌شاپ‌ها برای ارائه اتاق vip تولد، معروف هستند. حتی اگر هم دارای فضای اختصاصی تولد یا اتاق vip تولد نبودند، طبق سفارش مشتری برای این منظور فضایی را آماده خواهند کرد. از جمله این کافی شاپ‌ها عبارتنداز:

  • کافی‌شاپ لوه (باما)
  • کافه‌ هترا
  • کافی شاپ ماهان
  • کافه ویولانژ
  • کافه نیپر
  • کافه پیانو

بهترین کافی شاپ های مشهد

صبحانه کافه تاک مشهد

کافه ها تنها مکانی جهت نوشیدن و خوردن نیستند. امروزه کافه گردی، یکی از تفریحات رایج در میان مردم بوده که از هر قشر، ساعت یا ساعاتی را به رفتن به کافه اختصاص می‌دهند. کافه از جمله مکان‌هایی به شمار می‌آید که با قرار گیری در آن، با افراد گوناگون، می‌توانید ارتباطی متفاوت داشته باشید.

مشهد یکی از شهرهایی است که کافه‌های زیاد و متنوع دارد ولی ممکن است در پیدا کردن بهترین کافه‌های مشهد با مشکل روبه‌رو شوید. از جمله بهترین کافه‌های شهر عبارتنداز:

  • کافه شوکت
  • کافه نون
  • کافه تاک
  • کافه رترو
  • کافه لئون

هتل های مشهد

زمانی كه شهری به عنوان پایتخت معنوی یك كشور شناخته می شود حتما هتل های بسیار خوب و باكیفیتی دارد. از جمله بهترین هتل های مشهد می توان از هتل درویشی مشهد، هتل قصر طلایی مشهد، هتل مدینه الرضا مشهد، هتل پردیسان مشهد، هتل بین المللی قصر مشهد و … یاد كرد. البته اینها تنها یك تعداد از هتل های خوب مشهد هستند.

هتل درویشی مشهد

اتاق دبل هتل درویشی مشهد

در ادامه راهنمای سفر به مشهد، با هتل‌های شهر آشنا خواهید شد. هتل درویشی مشهد، هتلی پنج ستاره بوده که در حاشیه خیابان امام رضا (ع)، اصلی ترین خیابان منتهی به حرم مطهر واقع شده است. این هتل با فاصله ۱/۴ کیلومتر از حرم را می‌توانید در ده دقیقه به صورت پیاده بپیمایید.

ساختمان هتل درویشی مشهد از بیست و سه طبقه برخوردار است. ساختمان هتل به عنوان مرتفع‌ترین مرکز اقامتی و تنها هتل آتریوم شرق کشور به شمار می‌آید. هتل درویشی دارای ۲۳ طبقه و ۲۲۳ باب اتاق و سوئیت است و ایده آل‌ترین خدمات را به میهمانان ارائه می‌دهد.

هتل قصر طلایی مشهد

اتاق دو تخته توئین هتل قصر طلایی مشهد

هتل بین المللی قصر طلایی مشهد از بزرگ‌ترین و باشکوه‌ترین هتل‌های کشور بوده که با بهره‌گیری از معماری خاص در سطح بین المللی طراحی شده است. در سال ۸۹ هتل با موقعیت بسیار عالی در خیابان امام رضا (ع) افتتاح شد. هتل قصر با ۲۰ طبقه بنا متشکل از ۳۵۸ باب اتاق و سوئیت است.

مهمانان در این هتل، امنیت، آسایش و امکانات رفاهی فراوانی را تجربه خواهند کرد. تنوع اتاق‌ها و امکانات هتل با چشم اندازهای حرم مطهر و شهر، انواع رستوران‌ها متناسب با ذائقه‌های مختلف، رزرو این هتل را در اولویت‌ اکثر مسافران مشهد قرار داده است.

هتل الماس ۲ مشهد

سوئیت مجلل هتل الماس ۲ مشهد

در اسفند ماه سال ۱۳۹۵ هتل ۵ ستاره و مجلل الماس دو از گروه هتل‌های الماس افتتاح شد. هتل الماس دو متشکل از ۲۱۷ اتاق با امکانات رفاهی کامل در 25 طبقه قرار دارد. هتل از معماری ملل مختلف به سبک‌های مختلفی نظیر سبک ایران باستان، سبک روسی، ترکی، رومی، آفریقایی، عربی، ایرانی، اتاق صفوی و … الهام گرفته است. موزه‌ای از هنرهای بین المللی را در هتل مشاهده خواهید کرد.

هتل ارغوان مشهد

در سال ۱۴۰۱ هتل چهار ستاره ارغوان مشهد افتتاح شد. از جمله مزایایی که این هتل دارد می‌توان به دسترسی آسان به حرم مطهر رضوی و همچنین مراکز خرید اطراف حرم اشاره کرد. این هتل با ۱۳ طبقه متشکل از ۱۰۷ باب اتاق، سوئیت اقامتی، رستوران و کافی شاپ است.

وسایل حمل و نقل عمومی در مشهد

مترو مشهد

نقشه مترو مشهد

شهرداری شهر مشهد در پی تدبیری هوشمندانه و ساخت امکاناتی جهت کاهش آلودگی‌های شهری و ازدحام خیابان‌های شهر، به تولید خطوط مترو زیرزمینی شهر مشهد اقدام کرده است. مسافران شهر مشهد با استفاده از خطوط مترو شهری می‌توانند از نقاط مختلف شهر مشهد به ساده‌ترین روش، بازدید نمایند. حتی افرادی که برای اولین بار به این شهر سفر می‌کنند، این امکان را دارند تا به‌راحتی به مقصد مورد نظر خودشان از طریق راهنمای مترو دسترسی یابند.

اتوبوس های BRT مشهد

اتوبوس های BRT مشهد

بی آر تی نیز علاوه بر اتوبوس و مترو، جزوه ناوگان حمل و نقل عمومی در مشهد بوده و دارای خطوط 1، 2، 3، 830 و 831 است. مسیر خط شماره 1 از پایانه امام رضا به پایانه طبرسی می‌باشد و از حرم هم عبور خواهد کرد.

خط شماره 2 از پایانه امام رضا تا میدان بیت المقدس (فلکه آب) و خط 3 از پایانه طبرسی تا حرم تردد دارد. همچنین مسیر خطوط 830  از انتهای امامیه تا شهرک باهنر است. 831 از پایانه الهیه به سمت پایانه طبرسی بوده که حرم مطهر یکی از ایستگاه‌های آن‌ها می‌باشد.

تاکسی در مشهد

تاکسی در مشهد

یکی از گزینه‌های جذاب برای استفاده از حمل و نقل عمومی در مشهد تاکسی‌های آن است. تاکسی‌های خطی مشهد به رنگ زرد هستند و در میدان‌ها و چهارراه‌های بزرگ شهر می‌باشند. در مشهد این امکان را دارید تا علاوه بر تاکسی‌های خطی از تاکسی‌های اینترنتی نیز بهره‌مند گردید.

پایانه های مسافربری مشهد

فرودگاه مشهد

فرودگاه مشهد

تعداد افرادی که با تهیه بلیط هواپیما به شهر مشهد سفر می‌کنند افزایش یافته است. به همین خاطر، فرودگاه مشهد دومین فرودگاه پررفت و آمد در ایران بعد از مهرآباد و نیز در سطح بین المللی بعد از فرودگاه امام خمینی می‌باشد.

روزانه از لحاظ تعداد پروازهای ورودی و خروجی رتبه نخست در ایران را دارد. به عبارتی به فرودگاه مشهد بیشتر از ۱۴ شرکت داخلی و ۱۶ شرکت خارجی پرواز می‌کنند. ظرفیت سالانه فرودگاه تقریبا ۸ میلیون مسافر داخلی و خارجی می‌باشد.

این فرودگاه دارای دو باند موازی است که امکان تردد برای انواع هواپیماها تا رده بوئینگ ۷۴۷ را می‌دهد. این فرودگاه دومین قطب برای چندین شرکت هواپیمایی نظیر ایران ایر تور، معراج، ایران ایر، تابان، ماهان و آسمان به شمار می‌رود. در این فرودگاه شرکت‌های هواپیمایی فعال خارجی شامل ترکیه، قطر، سان اکسپرس، العربیه، عراق جرمنیا، جزیره، کام ایر، کویت و فلای دبی است.

ترمینال های مشهد

ترمینال های مشهد

در ادامه راهنمای سفر به مشهد به  ترمینال های مشهد می‌پردازیم. ترمینال امام رضا بزرگترین ترمینال شهر مشهد بوده که در قسمت جنوب غربی شهر واقع شده است. در سال 1347 اقدامات جهت ساخت آن آغاز و در سال 1350 طرح آن آماده اجرا شد. ترمینال دید مناسب نسبت به اماکن متبرکه مرقد مطهر حضرت رضا (ع ) دارد و از کمترین فاصله ممکن با مرکز شهربرخوردار می‌باشد.

ترمینال معراج یکی از ترمینال‌های نسبتا تازه تاسیس بوده که در قسمت شمال شرقی و در سال 1390 ایجاد شده است. این ترمینال مسافران را به مقاصد شمالی شهر مشهد نظیر استان خراسان شمالی انتقال می‌دهد. مساحت این ترمینال 75,375 متر مربع می‌باشد. روزانه ترمینال معراج دارای ظرفیت پذیرش 200 دستگاه اتوبوس و 6000 نفر مسافر است.

راه آهن مشهد

ترمینال های مشهد

در سال 1335 ايستگاه راه آهن مشهد احداث شد. در 12 ارديبهشت سال 1336 این ایستگاه مورد بهره برداری قرار گرفت. با 400 نفر مسافر، اولين قطار مشهد به تهران راهی تهران شد. از جمله ويژگی‌های جالب توجه این ایستگاه، سقف‌های بلند و نیز طراحی زيبای ستون‌های چيده شده در امتداد هم می‌باشد.

انحنای سقف‌های بلند اين ايستگاه مثل پل ورسك است. در حال حاضر تقریبا 30 درصد از مسافران شهر مشهد با قطار به اين شهر وارد می‌شوند. هر سال به وسيله قطار حدود 12 ميليون نفر از ايستگاه راه آهن مشهد جابه جا می‌شوند.

هزینه سفر به مشهد

هزینه سفر به مشهد

علاقه‌مندان بسیاری در همه فصول سال به مشهد سفر می‌کنند. خوشبختانه مشهد از اقامتگاه‌های متنوعی برخوردار است که با هر بودجه‌ای، می‌توانید اقامتگاه مناسبی در آن برای خودتان رزرو کنید. با بررسی امکانات هتل‌ها و رستوران‌های خوب مشهد می‌توانید بودجه‌ مورد نظرتان را تعیین کرده و برای سفر برنامه بریزید.

هزینه سفر به مشهد به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله مبدا و مقصد سفر، انتخاب وسیله نقلیه، نوع اقامت، مدت زمان اقامت و سبک زندگی در حین سفر. با توجه به این عوامل، هزینه سفر به مشهد متغیر است. برای داشتن یک تخمین اولیه، می توانید هزینه‌های زیر را در نظر بگیرید:

  •  هزینه حمل و نقل: بلیط هواپیما، قطار، اتوبوس یا خودرو برای رفت و برگشت به مشهد.
  • هزینه اقامت: هزینه هتل، مهمانسرا یا اجاره مسکن موقت در طول اقامت.
  • هزینه غذا: هزینه صبحانه، ناهار و شام در رستوران‌ها یا فروشگاه های محلی.
  • هزینه تفریح و بازدید از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی: هزینه بلیت ورودی به جاذبه‌ها و قیمت تورهای گردشگری.
  • هزینه خریدها و پیشنهادات شخصی: هزینه خرید هدایا، لوازم یا سفرهای تفریحی و تجربی.

در نهایت، برای داشتن تخمین دقیق‌تری از هزینه سفر خود به مشهد، بهتر است اطلاعات روزانه مربوط به قیمت‌ها را جستجو کنید و با برنامه‌ریزی دقیق، بودجه مناسبی را برای سفرتان در نظر بگیرید.

بیمارستان های مشهد

بیمارستان امام رضا مشهد

بیمارستان امام رضا مشهد

در راهنمای سفر به مشهد  شما را با بیمارستان‌های آن آشنا می‌کنیم. در حال حاضر بیمارستان امام رضا (ع) از ۸۵۶ تخت برخوردار است.  این بیمارستان در ردیف یکی از بزرگترین مراکز عمده آموزشی و درمانی ایران، بعنوان یک بیمارستان جنرال و درجه یک قرار دارد. این مرکز علاوه بر درمان بیماران مراجعه کننده یک پایگاه تحقیقات آموزش پزشکی نیز هست.

بیمارستان امام رضا یک مرکز تعلیم و تربیت دانشجویان رشته‌های پزشکی در سطح تخصصی و فوق تخصصی بوده که تعدادی استاژر، انترن و رزیدنت، با نظر روسای این بیمارستان تحت آموزشهای علوم بالینی قرار دارند.

پوشش درمانی که بیمارستان امام رضا دارد بسیار وسیع است و در مجتمع درمانگاهی این بیمارستان، درمانگاه و اورژانس قرار دارد. این بخش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها بصورت شبانه روزی با حضور پزشکان داخلی و جراحی به مراجعین خدمات درمانی ارائه می‌دهد.

بیمارستان سینا مشهد

بیمارستان سینا مشهد

بیمارستان سینا از اولین بیمارستان‌های خصوصی استان خراسان به شمار می‌آید که در مهر ماه 1347 به همت هفت نفر از پزشکان عالی رتبه در شهر مشهد تاسیس شد . طرز اداره بیمارستان به صورت انتفاعی است و شبانه روزی به بیماران خدمات می‌دهد.

در حال حاضر بیمارستان متشکل از 11 بخش تخصصی بوده و تقریبا یکصد وپنجاه پزشک متخصص با بیمارستان همکاری دارند. بیماران صعب العلاج از سراسر کشور و خارج از کشور پذیرش می‌شوند. جراحی پیچیده و سنگین توسط پزشکان خوشنام و مطرح، اعتبار بیمارستان را چند برابر کرده است.

بیمارستان قائم مشهد

mashhad 63 jpg

مرکز پزشکی قائم (عج) را در شمال غرب حرم مطهر حضرت رضا (ع) ودر منطقه ای به نام احمدآباد پیدا می‌کنید. درسال 1346، جهت راه اندازی کلینیک های بیمارستان 7000 مترمربع ساختمان آماده شد. در ادامه درسال 1350 بخشهای مختلف بیمارستان در 6 طبقه ( 4 طبقه فوقانی و 2 طبقــه تحتـانـی ) بهـره بـرداری گشت.

درسال 1354 جهت توسعه بیمارستان، زیربنایی به مساحت 10000 متر مربع به ساختمان اضافه شد و در سال 1362 به پایان رسید. در سال 1364 باتوجه به نیاز شدید استان به بخش سی تی اسکن در طبقه تحتانی بیمارستان این بخش آماده و راه اندازی شد .

 بیمارستان رضوی مشهد

 بیمارستان رضوی مشهد

بیمارستان رضوی از حرفه‌ای‌ترین و مجرب‌ترین کادر درمانی از سراسر کشور و جهان برخوردار بوده و برای بیماران خود آخرین متدهای درمانی را استفاده می‌کند. در همین راستا تا پایان سال 2015 با هدف ارتقا سطح دانش پزشکی بیمارستان رضوی بیش از 153 کنگره، همایش بین المللی، ملی و نیز کارگاه آموزشی برگزار کرده است. کنگره بین المللی جراحی قلب یکی از شاخص‌ترین آنها می‌باشد.

بخش ها بیمارستان فوق تخصصی رضوی مشهد عبارتنداز :جراحی مغز و اعصاب – CCU – POST CCU  فوق تخصصی – جراحی قلب – NICU – فوق تخصصی جراحی فک و صورت – جراحی زنان زایمان – جراحی عمومی قلب باز – داخلی مغز و اعصاب – زایمان طبیعی – ارتوپدی – ارولوژی – چشم – داخلی – جراحی توراکس – – ICU جراحی – ICU آنکولوژی – داخلی کلیه

جمع‌بندی

سفر به مشهد یک تجربه فوق العاده است. بدون شک از دیدن حرم امام رضا (ع) و سایر جاذبه‌های گردشگری این شهر بسیار لذت خواهید برد. مردم مشهد بسیار مهمان نواز و مهربان می‌باشند و به خوبی از مسافران استقبال می‌کنند.

باتوجه به مسافرخیز بودن این شهر، رستوران‌ها و هتل های باکیفیتی در شهر فعال هستند که ما پیشتر به معرفی آن‌ها پرداختیم. در مقاله راهنمای سفر به مشهد سعی شد به طور جامع و کامل به این شهر زیارتی و سیاحتی بپردازیم. امیدواریم با مطالعه مطالب مقاله به اطلاعات دقیقی از مشهد دست پیدا کرده باشید.

4.8/5 - (9 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر