لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی راهنمای سفر >> راهنمای سفر به تهران
راهنمای سفر به تهران

راهنمای سفر به تهران

تهران، پایتخت ایران، شهری بزرگ و پر جنب و جوش است که تاریخ و فرهنگ غنی دارد. تهران امروزه شهری مدرن و پیشرفته است. این شهر دارای زیرساخت های پیشرفته حمل و نقل، سیستم های مخابراتی و شبکه های برق است. تهران همچنین میزبان بسیاری از مراکز خرید، رستوران ها و کافه های مدرن می‌باشد. در راهنمای سفر به تهران قصد داریم شما را هر چه بیشتر با پایتخت ایران‌زمین آشنا کنیم.

تهران به عنوان پایتخت ایران یکی از شلوغ ترین و پر تردد ترین شهر های ایران محسوب می شود. اما آنچه که تهران را میزبان گردشگران بسیار می سازد، تنوع جاذبه های گردشگری و محله های قدیمی، باغ ها و پارک های مفرح و نیز مراکز خرید بی نظیر آن می باشد.

درباره ی تهران

نمایی از شهر تهران

گسترش تهران را می توان در دو وادی کوه و کویر، و نیز در دامنه های جنوبی رشته کوه البرز مشاهده نمود. شهر زیبای تهران از جنوب به کوه های ری و بی بی شهربانو و همچنین دشت های هموار شهریار و ورامین و از سمت شمال نیز توسط کوهستان محصور گردیده است.

تهران به عنوان قلب تپنده کشور، پایتخت سیاسی، اجتماعی و تجاری ایران است که محل بسیاری از فعالیت‌ها و تصمیمات مهم میباشد. عمده جمعیت تشکیل‌دهنده تهران، مسلمان و شیعه‌اند و به طور محدودی نیز ارامنه، یهودیان، زرتشتیان و بهائیان در تهران زندگی می‌کنند.

تهران که از کلان شهرهای ایران است، جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، هنری، مذهبی و گردشگری بسیاری دارد. همین دلیلیست تا هر ساله گردشگران بسیاری از سراسر جهان و ایران به پایتخت سفر کنند.

آب‌ و هوای تهران

در راهنمای سفر به تهران خوب است با آب و هوای این شهر آشنا شوید. شهر تهران باتوجه به موقعیت جغرافیایی ویژه‌اش، آب‌و‌هوایی چهارفصل دارد. از آنجایی که نواحی شمال تهران نزدیک کوهستان هستند، از آب‌و‌هوایی کوهستانی برخوردارند.

در حالیکه اکثر مناطق جنوبی پایتخت، دارای آب‌وهوای گرم و خشک هستند. در یک برآیند کلی می‌توان گفت، آب‌وهوای تهران نیمه خشک بوده و اکثر بارش‌های فصلی آن در زمستان است.

فرهنگ تهران

تهران که از شهرهای وسیع و پهناور ایران به شمار می‌آید، دارای فرهنگ ویژه‌ای نیز می‌باشد. این آداب‌ورسوم و فرهنگ، زیر سایه مهاجرت اقلیت‌ها و قومیت‌های متنوع و مختلف دچار تغییراتی شده و دیگر از آن رنگ و بوی سابق خبری نیست.

با این همه آیین‌ها و مراسمات متعددی در  پایتخت همچنان برگزار می‌شود که بسیاری از آن‌ها مشابه سایر شهرهای ایران است. از جمله این مراسمات شامل عید فطر، عید غدیر، عید نوروز، مراسم عزاداری ماه محرم، مناسبت‌های مذهبی، چهارشنبه‌سوری، سیزده به در و غیره می‌شود.

تاریخچه ی تهران

طرحی قدیمی از شهر تهران

طرحی قدیمی از شهر تهران

نخستین بار نام تهران در یادداشت های تئودوسیوس یونانی و در اواخر سده ی دوم قبل از میلاد به عنوان یکی از توابع ری عنوان شده است. همچنین کهن ترین اسناد فارسی موجود، حاکی از آن است که تهران قبل از سده ی سوم هجری موجودیت داشته است.
نتایج پژوهش های باستان شناسی تهران حاکی از آن است که استقرار در این شهر از دوران نوسنگی صورت پذیرفته است، و این امتداد تا عصر قاجار و پس از آن ادامه یافت. آقا محمد خان قاجار شخصی بود که تهران را پایگاهی برای استقرار حکومت قاجار قرار داد. این تصمیم نیز زمینه ای شد تا این شهر به عنوان پایتخت هویت یابد.

تهران توسط آقامحمدخان قاجار به عنوان پایتخت جدید حکومتش انتخاب شد. تهران تا پایان یافتن حکمرانی فتحعلی شاه، آنچنان گسترش پیدا نکرد. معدود ساختمان‌ها و محلاتی نظیر محله‌های دروازه شمیران، کاخ صاحبقرانیه و نگارستان به مجموعه شهری آن افزوده شد.

اما ناصرالدین شاه توانست مرزهای تهران را فراتر از جایی که توسط شاه طهماسب و نادرشاه به یادگار مانده بود ببرد. در این زمان بود که بناهای شهری گسترده در آن تاسیس و مقدمات مدرن شدن آن فراهم گشت. حضور پررنگ افرادی نظیر امیرکبیر در کنار سفرهای متعدد شاه به خارج، علتی بود تا تهران رنگ و بوی شهرهای مهم دنیا را پیدا کند.

جاهای دیدنی تهران

تنوع جاذبه های گردشگری تهران، همچون گنجینه ای ارزشمند در دل این شهر شلوغ می درخشد. بازدید از جاهای دیدنی تهران در چهار فصل سال زیبا و رنگ و بوی خاص هر فصل را دارد، که چشم هر بیننده ای را نوازش می نماید.
پارک آب و آتش و پل طبیعت، پارک ملت، باغ نگارستان، موزه ی ملی ایران، کاخ سعد آباد، کاخ نیاوران، خیابان ولیعصر، تئاتر شهر، بام لند تهران، مرکز خرید پالادیوم، مرکز خرید تیراژه، مرکز خرید ارگ تجریش، روستاهای دیدنی اطراف تهران و …. از جمله مهمترین جاذبه های گردشگری تهران به شمار می آیند، که در اینجا به ذکر مهمترین آنها می پردازیم.

 پل طبیعت

پل طبیعت تهران

پارک طالقانی توسط پل طبیعت که آن را به‌عنوان یکی از نمادهای پایتخت می‌شناسند،  به پارک آب و آتش وصل می‌شود. این پل، روی اتوبان مدرس تهران احداث شده است. بازدید از پل طبیعت و استفاده از فضاهای تفریحی دو سمت آن برای هر گردشگری لذت‌بخش است. به همین خاطر پل طبیعت در برنامه تور تهران‌گردی گردشگران قرار دارد.

برج میلاد

برج میلاد تهران

برج میلاد تهران از جاذبه‌های دیدنی تهران و نیز ششمین برج مرتفع مخابراتی در جهان به شمار می‌آید. امروزه برج میلاد از جمله نمادهای شهر تهران و نیز قطب گردشگری پایتخت شناخته می‌شود.  این مجموعه با ارائه خدمات و امکانات گسترده تفریحی، میان ساکنان شهر و توریست‌ها بسیار محبوب است.

برج آزادی

برج آزادی تهران

برج آزادی به عنوان اولین نماد تهران، سال‌ها پیش از برج میلاد بنا شد و همچنان اکثر افراد، آن را نماد اصلی پایتخت ایران می‌شناسند. برج آزادی تلفیقی است از معماری هخامنشی، ساسانی و اسلامی؛ به‌صورتی که قوس بیضی‌شکل برج نمادی از طاق کسری می‌باشد. کاشی‌کاری فیروزه‌ای‌ از دوره صفوی و شیارهای بالای برج از بادگیرهای یزد الهام گرفته شده‌اند.

باغ ملی تهران

اشیاء موزه ها، خانه های تاریخی و کاخ موزه های تهران و نیز محله های تاریخی موجود درآن مهمترین آثار باستانی تهران را به نمایش می نهند. همگی این آثارنشانگر قدمتی بسیار کهن از ادوار پیش از تاریخ، دوران تاریخی و ادوار اسلامی هستند.

طبیعت تهران (جاهای دیدنی اطراف تهران)

روستای افجه

روستای افجه

نمایی زیبا از روستای افجه در اطراف تهران

روستای گردشگری افجه یکی از مناطق دیدنی اطراف تهران به شمار می آید. دارا بودن آب و هوای مطلوب و محیطی سر سبز، دو همچنین دارا بودن مزارع و باغ های بکر از ویژگی های بارز این روستا است، که گردشگران بسیاری را به سوی خود فرا خوانده است.

دربند

دربند، منطقه‌ای بکر با آب‌وهوای دلپذیر می‌باشد. اکثر پایتخت‌نشینان از شلوغی و ترافیک و آلودگی شهری، به آن پناه می‌برند. دربند چشم‌اندازهای فوق‌العاده و رستوران‌های متعدد دارد. در دربند می‌توانید به کوه‌نوردی بپردازید و از هوای مطبوع و محیط دیدنی آن بهره‌مند گردید.

فرحزاد

منطقه فرحزاد از بهترین تفرجگاه‌های پایتخت به شمار می‌آید. در طول سال و به‌خصوص در روزهای پایانی هفته، گردشگران بسیاری برای بازدید از این منطقه خوش آب و هوا به‌سمت دره فرحزاد راهی می‌شوند. منطقه فرحزاد و جاذبه‌های اطراف آن از بهترین جاذبه‌های دیدنی تهران هستند.

مراکز خرید تهران

در ادامه راهنمای سفر به تهران خوب است به مراکز خرید آن بپردازیم. تهران به عنوان کلان‌شهری بزرگ و مدرن، مرکز تجارت ایران بوده و به خاطر جاذبه‌های متنوع‌اش، میزبان مسافران و گردشگران بسیاری است.

بازارها و مراکز خرید متنوع تهران که در این کلان‌شهر عظیم واقع شده‌اند را می‌توان از جاذبه‌های دیدنی پایتخت برشمرد. هرکدام از این مراکز، با ویژگی‌های منحصربه‌فردشان عرضه‌کننده کالاهای متنوعی هستند.

مرکز خرید پالادیوم

مرکز خرید پالادیوم

مرکز خرید پالادیوم

مرکز خرید پالادیوم زعفرانیه، یکی از لوکس ترین مراکز خرید تهران به شمار می آید. این مرکز خرید دارای بیش از 150 واحد تجاری است، که کلکسیونی از برترین برند های لوکس مستقر در ایران را در خود جای داده است. همچنین این مرکز خرید دارای باشگاه مشتریان است. و هر شخص با یک بار خرید نیز در قرعه کشی شرکت می کند. لذا کاغذ خرید را پس از هر بار خرید در نزد خود نگه دارید.

مرکز خرید گالریا ولنجک

این مرکز از مجلل ترین مراکز خرید لوکس شمال تهران به شمار می آید. همچنین دارای هفده طبقه می باشد. جشنواره ی بسیارزیبایی از غذاهای فرنگی در رستوران طبقه ی پنجم این مرکز خرید به نمایش نهاده شده است. محیط شیک و ارائه ی اجناس لوکس از جمله ویژگی های مرکز خرید گالریا ولنجک در تهران می باشد.

بازار بزرگ تهران

بازار بزرگ تهران که در فهرست آثار ملی ایران نیز ثبت شده، از جمله معروف‌ترین و بزرگ‌ترین بازارهای سرپوشیده تهران به شمار می‌آید. این بازار، به‌عنوان قطب اقتصاد ایران نیز شناخته می‌شود.

در بازار بزرگ تهران که مساحت آن ۱۰۵ هکتار می‌شود، امامزاده، مساجد، کاروان‌سرا، رستوران‌های متنوع، خانه موزه شهید چمران و تعداد زیادی بازار، سرا و تیمچه قرار دارد. کالاهایی ازجمله لوازم‌خانگی، محصولات چرمی، پوشاک، کیف و کفش و غیره باکیفیت و قیمت مناسب در این بازار عرضه می‌شود.

گرانترین مراکز خرید تهران

اگر به خرید کردن از مراکز لوکس و مدرن علاقه‌مندید، خوب است بدانید در تهران پاساژها و مراکز خرید لوکس و مدرن علاوه بر بازارهای  قدیمی، وجود دارد. این مراکز همواره از مسافران و بازدیدکنندگان مملو هستند.

ازجمله این مراکز می‌توان به مرکز خرید مریم واقع در الهیه، مرکز خرید دنیای نور، بام‌لند، پاساژ تندیس واقع در ضلع شمالی میدان تجریش، پاساژ قائم در میدان تجریش، مرکز خرید اسکای سنتر لواسان در لواسانات، مگامال در اکباتان، مرکز خرید ایران مال در غرب تهران، پاساژهای میدان ونک و خیابان ولیعصر، مراکز خرید خیابان جمهوری و غیره اشاره کرد.

مراکز خرید تهران با قیمت مناسب

این روزها شرایط اقتصادی خرید کردن را سخت‌تر کرده است. با افزایش قیمت‌ها افراد به دنبال پیدا کردن مراکز خریدی هستند که هم اجناس خوب و مناسب داشته باشد و هم از نظر قیمت مناسب باشد.

بازار پارچه ی مولوی بازار ارزان خرید پارچه، مرکز خرید میلاد نور تهران خرید به صرفه در تخفیف های فصلی، پاساژ قائم تهران، مرکز خرید کوروش و پاساژ لاله تهران از نمونه‌های مراکزی هستند که برای خرید با قیمت مناسب پیشنهاد می‌شود.

آداب و رسوم تهران

سفره ی هفت سینِ عید نوروز

سفره ی هفت سینِ عید نوروز

آداب و رسوم های مختص تهران، به نوعی به مانند سنت های رایج در سایر شهر ها می باشد. چهار شنبه سوری، عید نوروز، سیزده بدر، اجرای حاجی فیروز در ایام قبل از عید، آیین شب یلدا، انواع بازی ها، نذری ها و مولودی خوانی ها از جمله مهمترین آداب و رسوم های تهران به شمار می آیند.

غذاهای سنتی تهران

غذای سنتی سر گنجشکی تهران

غذای سنتی سر گنجشکی تهران

تهران نیز به مانند سایر شهر های ایران دارای غذاهای محلی و سنتی می باشد. سر گنجشکی، اشکنه ی اسفناج، دمی بلغور جو، دمپختک با گوشت چرخ کرده، آش شله قلمکار، والک پلو و …. از جمله مهمترین غذاهای محلی تهران محسوب می شوند. این غذاها در بعضی از رستوران های تهران نیز قابل عرضه می باشد.

تهران در کنار جاذبه‌های دیدنی معروف و خاص‌اش با تنوع بی‌نظیر از غذاهای سنتی و محلی که نام بعضی از آن‌ها برای ما آشناست همراه می‌باشد. به همین خاطر یکی از بهترین گزینه‌ها برای سفر است.

اگر شما هم اهل شکم گردی هستید و علاقه‌مندید مزه خوردنی‌های خوشمزه را بچشید؛ در سفر به تهران  این تجربه را از دست ندهید. معروف‌ترین غذاهای سنتی شهر تهران شامل دم‌پختک، اشکنه، خورش‌های خوشمزه و رنگارنگ مثل خورش قیمه و خورش قورمه‌سبزی می‌شود.

رستوران های تهران

شهر تهران به عنوان پایتخت ایران دارای رستوران های ایرانی و رستوران های فرنگی بی شماری می باشد. رستوران گردان برج میلاد، رستوران بین المللی نارنجستان، رستوران نایب، رستوران هرمان، رستوران ارکیده، رستوران کوبابا، رستوران شمرون کباب، رستوران مرشد و …. از جمله معروف ترین رستوران های تهران به شمار می آیند. در ادامه ذکر برخی از موارد فوق عنوان شده است.

از مهم‌ترین جنبه‌ها در راهنمای سفر به تهران  رستوران گردی و چشیدن طعم غذاهای محلی است. در تهران نیز رستوران‌های گوناگونی از سنتی گرفته تا مدرن در سرتاسر این شهر قرار گرفته‌اند. لذت چشیدن غذاهای متنوع و لذیذ در این رستوران‌ها با محیط‌های متنوع برای میهمانان و گردشگران بی‌نظیر است.

رستوران گردان برج میلاد

رستوران گردان برج میلاد تهران

نمایی از رستوران گردان برج میلاد تهران

رستوران گردان برج میلاد یکی از بهترین رستوران های تهران محسوب می شود. سطح قیمت غذاها در این رستوران به مانند برخی رستوران های دیگر تهران نسبتا بالا و با کیفیت مناسب می باشد. تنوع غذایی، خصوصا غذاهای شاخص ایرانی و خارجی از جمله ویژگی های بارز این رستوران می باشد.
آدرس رستوران گردان برج میلاد: تهران – بزرگراه شهید حکیم غرب – پس از بزرگراه چمران – ورودی اختصاصی برج میلاد.

رستوران مرشد

غذاهای رستوران مرشد تهران

تصویری از غذاهای رستوران مرشد تهران

رستوران مرشد یکی از برترین رستوران های تهران محسوب می شود. این رستوران غذاهای سنتی با کیفیتی را عرضه می نماید. همچنین دارای دکور و دیزاین بسیار زیبایی نیز است. از جمله ویژگی های این رستوران سرعت در آماده سازی غذا می باشد
آدرس رستوران مرشد: تهران – نیاوران – پس از جماران – نبش کوچه ی دلشاد – پلاک 2 .

رستوران بین المللی نارنجستان

1683365447 47 تهران

رستوران بین المللی نارنجستان تهران

رستوران بین المللی نارنجستان از جمله لاکچری ترین رستوران های تهران با اجرای موسیقی زنده و بسیار گران قیمت در غرب تهران است، که دارای دو بخش ایرانی و فرنگی می باشد. بخش ایرانی در طبقه دوازدهم و بخش فرنگی در طبقه ی یازدهم برج سرو قرار دارد. تنوع منوی غذایی، کیفیت بالای غذاها، تسلط کارکنان با زبان های خارجه ی مختلف و اجرای موسیقی زنده از جمله امتیازات این رستوران محسوب می شود.
آدرس رستوران بین المللی نارنجستان: تهران – سعادت آباد – ما بین میدان سرو و کاج – میدان شهرداری- مجتمع سرو.

رستوران ارکیده

رستوران ارکیده

رستوران ارکیده ی تهران

رستوران ارکیده دارای شش شعبه در سراسر کشور است. یکی از این شعبه های این رستوران در تهران قرار دارد. دارا بودن محیطی مدرن و زیبا، تنوع منوی غذایی، کیفیت بالای غذا، کارکنان ماهر و دارا بودن امکانات ویژه نظیر سالن VIP، خانه بازی کودکان، پله برقی، پارکینگ اختصاصی در قالب سالن های پذیرایی کلاسیک، آلاچیق در فضای باز مجزا می باشد.
آدرس رستوران ارکیده: تهران – میدان آرژانتین – ابتدای خیابان الوند.

بهترین رستوران های تهران با قیمت مناسب

در تهران تنوع بسیار زیادی از رستوران‌های مختلف وجود دارد. شکی نیست که حضور در رستورانی لوکس و شیک، حس بسیار خوبی را به شما انتقال می‌دهد. اما گاهی اتفاق می‌افتد که برای یک دورهمی ساده دوستانه یا صرف شامی در کنار اعضای خانواده به رستورانی نیاز دارید که هم مقرون‌به‌صرفه و هم باکیفیت باشد. بهترین رستوران های تهران با قیمت مناسب عبارتند از:

  • رستوران مسلم
  • رستوران شرف الاسلامی
  • رستوران خوشبین
  • رستوران گلپایگانی
  • رستوران بلامونیکا
  • رستوران قجری

بهترین رستوران ها تهران با موسیقی زنده

در روزهای تعطیل و اوقات فراغت رستوران‌گردی با خانواده و دوستان و سفارش یک غذای خوشمزه، بسیار تجربه دلپذیری است. به‌ خصوص که اگر این تجربه با اجرای یک موسیقی زنده سنتی یا پاپ همراه شود. در پایتخت رستوران‌های بسیاری وجود دارد که علاوه‌بر ارائه غذاهای باکیفیت، از مهمانان خود با موسیقی زنده پذیرایی می‌کنند. این رستوران‌ها عبارتند از:

  • رستوران باربد
  • رستوران کشتی سندباد
  • رستوران سروستان
  • رستوران لیدوما
  • رستوران گیلار
  • رستوران شبستان

 رستوران های سنتی تهران

در بین هزاران رستوران فست‌فودی متنوعی که در شهر تهران وجود دارد، هنوز هم بسیاری از افراد به دنبال بهترین رستوران‌های سنتی تهران هستند. آن‌ها تریجیحشان غذاهای اصیل ایرانی به فست‌فودهای خوش آب‌و‌رنگ و مدرن است.

در این مطلب قصد داریم بهترین رستوران‌های سنتی تهران را به شما معرفی کنیم. اینگونه از طعم خوش و کیفیت خوب غذاهای‌شان در کنار یک فضای دلنشین بهرمند خواهید شد این رستوران‌ها عبارتند از:

  • رستوران عالی قاپو
  • رستوران سنتی رزفر
  • سفره خانه سنتی حوض خونه
  • سفره خانه سنتی باربد
  • رستوران سنتی مرشد

رستوران های مدرن تهران

رستوران‌های مدرن در تهران برای میهمانانشان محیطی لاکچری و آرام همراه با موسیقی و غذاهای باکیفیت با تزئینات عالی فراهم می‌کنند. رستوران‌های لوکس تهران طرفداران زیادی دارند. اکثر شهروندان تهران، تلاش می‌کنند تا حداقل مراسم و مناسبت‌های ویژه خود را در رستوران‌های لوکس تهران برگزار کنند. از جمله این رستوران‌ها عبارتنداز:

  • رستوران شاندیز جردن
  • رستوران دیوان
  • رستوران مستوران
  • رستوران گردان برج میلاد
  • رستوران مانسون لانژ

کافی شاپ های تهران

در ادامه راهنمای سفر به تهران می‌خواهیم به کافه‌های پایتخت بپردازیم. کافه‌ها را باید از هیجان‌انگیزترین اتفاقات این روزهای افراد دانست. چراکه می‌توانند یک قهوه سفارش داده و به کارهای روزمره‌شان برسند، یا جشن تولد برگزار کنند. به ویژه هنگامیکه پای کافه های تهران وسط باشد، این شهر شلوغ و عجیب حرف برای گفتن زیاد دارد.

 کافه های لاکچری تهران

کافه‌های تهران از تنوع زیادی برخوردارند؛ بعضی دنج و بعضی‌ها شلوغ‌اند، برخی دیگر قیمت مقرون‌به‌صرفه و بعضی قیمت‌هایی بسیار گران دارند. تعدادی از کافه‌ها باتوجه به موقعیت مکانی، شکل ظاهری آن‌ها، چیدمان شکیل و منوی غذایی منحصربه‌فرد، در لیست کافه‌های لوکس تهران قرار می‌گیرند. این کافه‌ها عبارتند از:

  • کافه پرچک – خانه پنیر
  • کافه رستوران ری را
  • کافه رستوران ویکولو
  • کافه لئون سام سنتر
  • کافه رستوران رایدر
  • کافه مگنولیا
  • چای بار
  • کافه درسا

کافی شاپ های تهران برای تولد

یکی از خاص‌ترین و مهم‌ترین روزهای زندگی برای هر فردی روز تولد است. تا چند سال قبل خانه محل برگزاری اکثر تولدها بود. اما امروزه کافه‌ها به بهترین محل برای گرفتن یک جشن تولد شیک و جذاب تبدیل شده‌اند. بطوری که امروزه به ندرت جشن‌های تولد در خانه برگزار می‌شوند. کافی شاپ های تهران که برای تولد پیشنهاد می‌دهیم عبارتند از:

  • کافه دنگ
  • کافه نوآ
  • کافه کالوک
  • کافه گرامافون
  • کافه کیک استدیو ورتا

گرانترین کافی شاپ های تهران

یکی از تفریحات هیجان‌انگیزی که وجود دارد، حضور در کافی شاپ‌هایی می‌باشد که دارای دکوراسیونی متفاوت و فضایی جذاب هستند. حضور در گران‌ترین کافه های تهران حس و حال خاصی را در انسان ایجاد می‌کند. گرانترین کافی شاپ های تهران عبارتند از:

  • کافه لبینا
  • کافه مورالانژ
  • کافه ایتالیایی ابژه
  • کافه رنسانس

هتل های تهران

وسعت زیاد شهر تهران و نیز پایتخت بودن آن، منجر به تردد و رفت و آمد بسیار در این شهر گردیده است. بدین جهت طبیعی است که هتل های بسیاری نیز در تهران وجود داشته باشد. هتل استقلال تهران، هتل اسپیناس خلیج فارس تهران، هتل اسپیناس پالاس تهران، هتل آزادی تهران و هتل هما تهران از جمله مهمترین هتل های تهران به شمار می آیند.

از جمله اصلی‌ترین عوامل برای داشتن یک اقامت آسوده و فارغ از دغدغه، انتخاب هتل مناسب می‌باشد. تهران هتل‌های فراوانی دارد و همین موضوع، برای مسافران انتخاب را سخت می‌کند. در ادامه بهترین هتل‌های تهران را که از جهت دکوراسیون داخلی و خارجی، موقعیت قرارگیری، امکانات و خدمات و جاذبه‌های دیدنی در نوع خود بهترین هستند، معرفی می‌کنیم.

هتل اسپیناس پالاس تهران

هتل اسپیناس پالاس در غرب تهران واقع شده است و دسترسی مطلوبی به برخی از جاذبه‌های دیدنی تهران دارد. در طراحی این هتل از معماری معاصر و معماری حیرت‌انگیز گذشته الهام گرفته شده است.

مهمانان در طول اقامت خود در این هتل به برخی از مراکز خرید معروف مثل مرکز خرید پالادیوم و میلاد نور و به جاذبه‌های مهمی نظیر مجموعه تفریحی توچال، پارک ژوراسیک، مجموعه تاریخی و فرهنگی سعدآباد و پارک پرواز دسترسی مطلوبی دارند.

هتل پارسیان آزادی

پیش از انقلاب، نام هتل پارسیان آزادی تهران، هتل هایت تهران بود. این هتل در واقع زیرمجموعه شرکت هتل‌های هایت بود. در سال ۱۳۸۶ هتل پارسیان آزادی با هزینه‌ای بیش از ۸۰۰ میلیارد ریال، توسط گروهی از کارشناسان کشورهای ایتالیا، سوئیس و چین مورد بازسازی قرار گرفت. تمام اتاق‌ها و سوئیت‌های هتل مجددا براساس دیدگاه‌های نوین هتلداری و دکوراسیون داخلی طراحی گشتند.

هتل پارسیان استقلال

هتل پارسیان استقلال بزرگ‌ترین هتل بین‌المللی پنج ستاره ایران بوده که در شمال تهران واقع شده است. هر چند بیش از ۵۰ سال از ساخت این هتل می‌گذرد، با این حال در دسته هتل‌های مطرح و مهم تهران و کشور قرار دارد. از فاصله‌ی دور که به هتل استقلال نزدیک شوید، دو برج زیبای آن را خواهید دید که یادگار دوران قدیم هستند.

هتل ویستریا تهران

جدیدترین و خاص‌ترین هتل تهران هتل ویستریا است که با برخورداری از سبک معماری نئوکلاسیک، محیطی خاص و چشم‌نواز را به مهمانان ارائه می‌دهد. این هتل در دامنه‌ی رشته کوه البرز استان تهران و در شمالی‌ترین و مرتفع‌ترین نقطه‌ی تهران واقع شده است. به همین خاطر تمامی اتاق‌ها و فضاهای این مجموعه از نمایی فوق‌العاده به رشته کوه البرز و شهر تهران برخوردارند.

موزه های تهران

از تفریحات و سرگرمی‌های افراد بسیاری، موزه‌گردی و بازدید از موزه‌ها است. خوشبختانه در پایتخت موزه‌های زیادی با موضوعات متنوعی وجود دارند. به همین خاطر به هر زمینه‌ای که علاقه‌مند بودید، از تاریخ و هنر گرفته تا علم و ورزش، از موزه مرتبط با آن بازدید کرده و اطلاعات لازم را بدست آورید.

موزه های بسیاری در شهر تهران قرار دارند، که تاریخ ارزشمند ایران را به زیباترین شکل به تصویر کشیده اند. این موزه ها که در ایام مختلف سال و خصوصا در تعطیلات نوروزی میزبان گردشگران بسیاری هستند، زیباترین اشیاء هنری و تاریخی را به نمایش می گذارند. در اینجا به ذکر مهمترین موزه های تهران می پردازیم:

موزه ی ملی ایران

موزه ی ملی ایران در تهران

موزه ی ملی ایران در تهران

موزه ی ملی ایران یکی از مهمترین موزه های تهران به شمار می آید، و دارای قدمتی هشتاد ساله می باشد. این موزه که بزرگ ترین موزه ی ایران است، در شمار موزه های برتر جهان نیز قرار دارد. آثار ارزشمند این موزه، متعلق به ادوار پیش از تاریخ، دوران تاریخی و دوران اسلامی می باشند. ساعات کاری موزه ی ملی ایران در نیمه اول سال از 9 صبح تا 7 بعد از ظهر و نیز در نیمه ی دوم سال از ساعت 9 صبح تا 5 بعد از ظهر می باشد.
آدرس موزه ی ملی ایران: خیابان امام خمینی (ره) – ابتدای خیابان سی تیر – خیابان پروفسور رولن – شماره 1.

موزه ی آبگینه و سفالینه در تهران

موزه ی آبگینه ی تهران

موزه ی آبگینه ی تهران

ساختمان موزه ی آبگینه تهران در بدو ورود زیبایی بی نظیری را ارائه می نماید. معماری داخلی و خارجی این بنا بهترین تزئینات معماری اصیل ایران را به نمایش نهاده است. آثار تاریخی موزه که بر اساس قدمت شان در قسمت های مختلف نگهداری می شوند، متعلق به ادوار قبل از میلاد تا عصر حاضر هستند. این موزه یکی از زیبا ترین موزه های تهران به شمار می آید.
آدرس موزه ی آبگینه و سفالینه در تهران: خیابان جمهوری – خیابان سی تیر.

موزه ی رضا عباسی

موزه ی رضا عباسی در تهران

نمایی از فضای داخلی موزه ی رضا عباسی در تهران

موزه ی رضا عباسی نیز از دیگر موزه های شهر تهران به شمار می‌آید. آثار این موزه متعلق به ادوار پیش از تاریخ تا قرن 13 هجری قمری می‌باشد. این موزه در تمام روز های هفته، به جزء دوشنبه پذیرای بازدید کنندگان می باشد.
آدرس موزه ی رضا عباسی: خیابان شریعتی – نرسیده به پل سید خندان – شماره ی 972.

کاخ موزه ی گلستان

کاخ گلستان تهران

 

بخشی از کاخ موزه ی گلستان در تهران

کاخ موزه ی گلستان تهران که زیباترین آثار هنری و تاریخی ایران زمین را در خود به نمایش نهاده است، یکی از مهمترین موزه های تهران به شمار می‌آید. این موزه در فهرست میراث یونسکو به ثبت رسیده است، و دارای قدمتی حدود 440 سال می باشد. قسمت های مختلف این مجموعه، بهترین تلفیق معماری ایرانی و غربی را تداعی می نمایند. همچنین زیبا ترین قسمت این مجموعه بنای شمس العماره می باشد.

کاخ گلستان تنها میراث جهانی تهران بوده که قدمت اولیه آن به دوره صفویه و شاه عباس صفوی برمی‌گردد؛ با این حال بیشترین اهمیت این کاخ  مربوط به عصر پادشاهان قاجار می‌شود. همچنین در دوره کریم خان زند بناهایی مشهوری در آن ساخته شد.

آدرس کاخ موزه ی گلستان: منطقه 12 – خیابان 15 خرداد – میدان ارگ.

کاخ موزه ی سعد آباد

مجموعه ی سعد آباد در تهران

مجموعه ی سعد آباد در تهران

مجموعه کاخ سعدآباد دارای وسعت ۱۱۰ هکتار بوده که در شمال شهر تهران و در منطقه‌ای خوش آب‌وهوا واقع شده است. در دوران حکومت قاجاریه و پهلوی بود که این کاخ در ایران بنا و تکمیل شد.

مجموعه ی سعد آباد تهران دارای کاخ موزه‌ی ملت (کاخ سفید)، کاخ موزه‌ی سبز، موزه‌ی ظروف سلطنتی، موزه‌ی استاد فرشچیان، موزه‌ی پوشاک سلطنتی، موزه‌ی هنر های زیبا، موزه‌ی نظامی، موزه‌ی آشپزخانه ی سلطنتی، موزه‌ی اتوموبیل های سلطنتی، موزه‌ی سلاح های درباری، موزه‌ی خط و کتابت میر عماد، موزه ی برادران امیدوار، موزه ی استاد بهزاد، موزه ی آب و موزه ی آلبوم های سلطنتی و اسناد تاریخی می باشد.
این مجموعه همه روزه به جز ایام 14 خرداد، 21 رمضان، 25 شوال، 9 و 10 محرم و 28 صفر باز است و فروش بلیط در آن از 9 صبح تا 17 بعد از ظهر صورت می گیرد.
آدرس کاخ موزه ی سعد آباد: تهران – خیابان ولی عصر – خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه) – انتهای خیابان شهید کمال طاهری.

موزه ایران باستان

موزه ایران باستان را باید از قدیمی‌ترین، پراهمیت‌ترین، بزرگ‌ترین و غنی‌ترین موزه‌های ایران معرفی کرد. بخش ایران باستان، اشیای تاریخی از دوران پارینه سنگی تا دوران ساسانی را دارد. در بخش اسلامی نیز آثار دوران پس از اسلام وجود دارد.

باغ فردوس تهران

باغ فردوس تهران از جمله باغ‌های زیبای پایتخت بوده که از زمان قاجار به یادگار باقی مانده است. این باغ حوالی میدان تجریش واقع شده است و با برخورداری از امکاناتی نظیر سالن‌های سینما، کافه و فضایی سرسبز یکی از پاتوق‌های هنردوستان است.

پارک های تهران

پارک آب و آتش

بوستان آب و آتش در تهران

دریاچه ی خزر بوستان آب و آتش در تهران

پارک حضرت ابراهیم که در بین مردم به پارک آب و آتش معروف است، یکی از جدید ترین پارک های تهران محسوب می شود. آب نماها، شعله های آتش و فواره های آب و آتش نمایی زیبا به این پارک بخشیده است.
آدرس پارک آب و آتش: تهران – ابتدای بزرگراه حقانی – بعد از چهار راه جهان کودک.

پارک ساعی

پارک ساعی در تهران

نمایی از داخل پارک ساعی در تهران

پارک ساعی یکی از جذاب ترین پارک های تهران محسوب می شود. داخل این پارک که طبیعتی آرام را در بر دارد، چندین قفس پرندگان قرار گرفته است. در کنار درخت ها و گیاهان مختلف هفده نوع گیاه نادر کاشته شده است.
آدرس پارک ساعی: تهران – خیابان ولی عصر – بالاتر از تقاطع بهشتی.

پارک ملت

پارک ملت در تهران

نمایی از پارک ملت در تهران

پارک ملت یکی از بهترین پارک های تهران به شمار می آید. فضای این پارک از مجسمه های بزرگ و مختلف قدیمی و مدرن از شخصیت های بزرگ ایرانی و نماد های دوستی برخوردار است، که نمایی خاص به آن بخشیده است.این پارک دارای امکاناتی نظیر زمین های بدمینتون و والیبال، میز تنیس، مسیر مخصوص پیاده روی و دویدن، کافی شاپ و رستوران و…. می باشد.

آدرس پارک ملت: تهران – خیابان ولی عصر – بالاتر از اتوبان نیایش.

پارک های تهران برای کودکان

امروزه زندگی شهری فرصت بازی و فعالیت‌های فیزیکی را بطورکلی از کودکان گرفته است. به همین خاطر، پارک‌ها برای تفریح و بازی آن‌ها انتخاب مناسبی هستند تا اینگونه انرژیشان را تخلیه کنند. در این بین برخی از پارک‌های تهران از امکانات مجهزی برخوردارند که گزینه‌های مناسبی جهت سرگرمی کودکان به شمار می‌آیند. از جمله:

  • شهربازی ژوپیتر
  • هیومن پارک
  • شهربازی الماس هروی
  • سرزمین عجایب
  • پارک ژوراسیک
  • پارک ارم

پارک های تهران برای پیک نیک

اکثر افراد شهرنشین امروزه درگیر دغدغه‌های سبک زندگی شهری شده‌اند. به همین خاطر کمتر به یاد گذر در طبیعت می‌افتند. این در حالیست که سپری کردن یک روز بهاری یا تابستانی با پیک نیک در تهران و اطراف آن، خستگی زندگی شهرنشینی را کم کرده و به آرامش ذهن و روان کمک می‌کند. در شهر تهران پارک‌های زیاد و مناسبی برای پیک نیک و گردش یک‌روزه وجود دارند که عبارتند از:

  • پارک چیتگر
  • پارک پردیسان
  • بوستان ولایت
  • بوستان طالقانی
  • پارک آب و آتش

پارک های تهران که شهربازی دارند

چنانچه به دنبال مکانی هیجان‌انگیز برای سرگرمی و سپری کردن وقتتان کنار عزیزانتان در شهر تهران هستید، شهربازی‌های پایتخت انتخاب مناسبی‌اند؛ به ویژه اگر به بازی و چالش و هیجان علاقه‌مندید. از شهربازی‌های روباز گرفته تا سربسته، هر آنچه که بخواهید را در تهران پیدا می‌کنید. از جمله این شهربازی‌ها عبارتند از:

  • شهربازی ارم
  • پارک پرواز
  • شهربازی دریاچه چیتگر
  • سرزمین عجایب
  • شهربازی قلعه سحرآمیز پارک ارم
  • شهربازی چمران

پارک های آبی تهران

همیشه شنا کردن و خود را به خنکی آب سپردن از پرطرفدارترین تفریحات همه مردم بوده است. اکنون این تفریح، با وجود پارک‌های آبی تهران بسیار آسان‌تر شده است. طی چندین سال اخیر، امکانات تفریحی موجود در شهرهای بزرگ کشور و به‌ویژه، ‌تهران، پیشرفت خیره‌کننده‌ای داشته است.

این پارک‌ها، در کنار امکانات و خدماتی کامل انواع تفریحات آبی را به مردم ارائه می‌دهند. این پارک‌های آبی عبارتنداز:

  • دهکده آبی پارس
  • پارک آبی آزادگان
  • پارک آبی جماران
  • پارک آبی اکباتان
  • پارک آبی ارم سبز
  • پارک آبی افق هلان تهران

بیمارستان های تهران

در ادامه راهنمای سفر به تهران می‌خواهیم به بیمارستان‌های پایتخت اشاره کنیم. شهری به بزرگی تهران و با توجه به ماهیت پایتخت بودن آن، به مراکز درمانی بسیاری نیاز دارد. خوشبختانه تهران بیمارستان‌های دولتی و خصوصی خوبی دارد که به مردم خدمات تخصصی و فوق تخصصی در زمینه‌های مختلف ارائه می‌دهد.

بیمارستان مسیح دانشوری تهران

بیمارستان مسیح دانشوری یک بیمارستان فوق تخصصی دولتی در تهران است. این بیمارستان به نام مسیح دانشوری، اولین متخصص ریه ایران نامگذاری شد. بیمارستان مسیح دانشوری یکی از بزرگترین بیمارستان‌های ایران بوده و در زمینه بیماری‌های ریوی، قلب و عروق و پیوند عضو متخصص دارد. این بیمارستان همچنین یک مرکز تحقیقاتی مهم است و تحقیقاتی در زمینه بیماری‌های ریوی و سایر بیماری‌های مزمن انجام می‌دهد.

بیمارستان سینا تهران

این بیمارستان یکی از قدیمی ترین و بزرگ ترین بیمارستان‌های ایران است. بیمارستان سینا در زمینه‌های مختلف پزشکی از جمله جراحی، قلب و عروق، اطفال، زنان و زایمان و روانپزشکی فعالیت دارد. این بیمارستان همچنین یک مرکز آموزشی مهم بوده و به عنوان یکی از بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشجویان پزشکی را آموزش می‌دهد.

بیمارستان شهدای هفتم تیر تهران

بیمارستان شهدای هفتم تیر یک بیمارستان عمومی در تهران است که در سال 1341 تاسیس شد. این بیمارستان در خیابان شهید رجایی جنوب، انتهای خیابان آفرینش، شهرری واقع شده است. بیمارستان شهدای هفتم تیر دارای 239 تختخواب بوده و در زمینه‌های مختلف پزشکی و روانپزشکی تخصص دارد. این بیمارستان همچنین یک مرکز آموزشی مهم به شمار می‌آید.

بیمارستان کودکان مفید تهران

در سال 1353 و در زمینی به مساحت 12000 متر مربع، بیمارستان کودکان مفید تهران تاسیس شد . در سال 1365، به طور رسمی بیمارستان کودکان مفید تهران، در اختیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی قرار گرفت. شایان ذکر است که این مرکز آموزشی و درمانی، بیمارستان تخصصی اطفال نیز هست و در حال حاضر، دارای 318 تخت خواب فعال می‌باشد.

وسایل حمل و نقل عمومی در تهران

در راهنمای سفر به تهران به وسایل حمل و نقل عمومی آن می‌پردازیم. تهران به عنوان پایتخت ایران، شهری بسیار بزرگ است. بزرگراه‌ها، خیابان‌ها و اتوبان‌های درون‌شهری متعددی، این شهر گسترده را به یکدیگر متصل می‌کنند.

همچنین جهت رفت‌وآمد درون‌شهری سیستم حمل‌ونقل درون‌شهری بسیار وسیعی در این شهر وجود دارد. وسایل حمل و نقل عمومی در تهران شامل تاکسی آنلاین، تاکسی، اتوبوس‌های درون‌شهری (خصوصی و بی‌آرتی) و مترو می‌شود.

مترو تهران

متروی تهران از گسترده‌ترین سیستم‌های حمل‌ونقل درون‌شهری ایران به شمار می‌آید. مترو ارزان‌ترین و سریع‌ترین وسیله نقلیه جهت رفت‌وآمد در پایتخت می‌باشد. در حال حاضر تهران با دارا بودن ۷ خط فعال و ۱۴۱ ایستگاه هرروزه بیش از هشت هزار نفر مسافر را جابه‌جایی می‌کند.

 اتوبوس های BRT تهران

سامانه اتوبوس‌های تندرو یا همان بی آر تی از جمله وسایل حمل‌و‌نقل عمومی و محبوب در تهران است. این سامانه برای اولین بار در دهه ۸۰ در کشور و در شهر تهران راه‌اندازی شد. از همان ابتدا شروع به فعالیت این سامانه، به‌دلیل سریع و ارزان بودن، توجه بسیاری از افراد را جلب کرد.

تاکسی در تهران

تاکسی ها یکی از محبوب ترین وسایل حمل و نقل در تهران هستند. آنها در تمام ساعات شبانه روز و در تمام نقاط شهر موجود می‌باشند. تاکسی‌ها را می‌توان در خیابان‌ها پبدا کرد، یا می‌توان آنها را از طریق برنامه‌های تلفن همراه تاکسی اینترنتی درخواست کرد.

پایانه های مسافربری تهران

امروز ترمینال‌های تهران در زمینه مسافربری بسیار پیشرفت کرده‌اند. به هر شهری که در ایران قصد دارید سفر کنید، می توانید از پایانه اتوبوس رانی استفاده کنید. تهران دارای چهار پایانه مسافربری بزرگ بوده که در چهار بخش شهر یعنی شمال، جنوب، شرق و غرب فعالیت می‌کنند.

فرودگاه های تهران

از مهم‌ترین و پرترددترین انواع حمل‌ و نقل در کشور و نیز تمام دنیا، خطوط هوایی و استفاده از هواپیما جهت جابه‌جایی مسافران یا کالاها می‌باشد. دو نمونه از فرودگاه‌های بین المللی مهم ایران در پایتخت قرار دارند. دو پایانه حمل مسافر به نقاط مختلف ایران و جهان، فرودگاه بین‌المللی امام خمینی و فرودگاهی مهرآباد هستند.

 ترمینال های تهران

از مراکز مختلف استان‌ها، شهرهای کوچک و بزرگ هرروزه به این شهر سرویس هائی ارائه می‌شود. بالا بودن تردد و وسعت گسترده پایتخت، باعث احتیاج به پایانه های خروجی و ورودی شده است. پایانه‌های چهار گانه شهرعبارتنداز ترمینال جنوب، ترمینال آزادی یا غرب، ترمینال بیهقی در شمال و ترمینال شرق.

راه آهن تهران

یکی از روش‌های سفر زمینی استفاده از قطار می‌باشد و بسیاری از افراد به دنبال این تجربه هستند. برای سفر با قطار، باید در مقصد، ایستگاه قطار وجود داشته باشد. شهرهای بسیاری در ایران از این مزیت برخوردار نمی‌باشند؛ اما خوشبختانه تهران راه‌آهن دارد.

باتوجه به پایتخت بودن تهران، میزان ترددی که این شهر دارد، بسیار زیاد است. به همین خاطر تمامی شهرهایی که ایستگاه راه آهن دارند، به این شهر سرویس‌دهی انجام می‌دهند.

هزینه سفر به تهران

tehran 10 jpg

هزینه‌ای که برای سفر به تهران کنار باید بگذارید، مشخص و ثابت نیست؛ چراکه با توجه به سلیقه و شرایط افراد هزینه‌ها تغییر خواهد کرد. به عبارتی تمام این هزینه‌ها به برنامه‌ریزی شما بستگی دارد که آیا یک سفر لاکچری می‌خواهید یا یک سفر اقتصادی. عوامل مختلفی نظیر طول مدت سفر، نوع اقامت، نوع حمل و نقل و فعالیت های مورد نظر روی هزینه سفر به تهران تاثیرگذار است.

تفریحات تهران

در ادامه راهنمای سفر به تهران می‌خواهیم به تفریحات آن بپردازیم. تهران، پایتخت ایران، شهری بزرگ و پر جنب و جوش است که چیزهای زیادی برای ارائه به بازدیدکنندگان دارد. از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی گرفته تا غذاهای خوشمزه و تهران‌گردی. تهران شهری است که هر کسی را راضی می‌کند. از جمله این تفریحات عبارتند از:

  • بازارگردی
  • بازدید از موزه‌ها
  • شهربازی
  • بانجی‌جامپینگ
  • اتاق‌فرار
  • سینما
  • و… .

سوغاتی های تهران

سوغاتی‌های خوراکی تهران شامل سیب دماوند، سوهان تهران و شهرری، کشمش شهریار، آلوچه و لواشک دربند، نان گلاج فیروزکوه و آلبالو و گیلاس فیروزکوه می‌شوند. از صنایع دستی پایتخت می‌توان به نقاشی رو چرم، جاجیم‌های فیروزکوه، شیشه گری و تراش شیشه و تابلوفرش‌های نفیس اشاره کرد.

در مجموع پس از معرفی نسبی از جاذبه های گردشگری تهران، می توان اذعان داشت که این شهر به جهت پایتخت بودن و تردد بی شمار افراد، دارای مراکز تفریحی و پارک ها، مراکز خرید مختلف و نیز موزه ها و سایر مناطق دیدنی می باشد. لذا می تواند علاوه بر اینکه برای هرفرد به منزله ی سفر جذابیت هایی داشته باشد، بازدید از جاذبه های گردشگری آن پس از یک روز کاری نیز بسیار جذاب است. با سفر به پایتخت ایران سفری خاص و منحصر به فرد را تجربه نمایید.

تهران شهری با مردمی مهمان نواز و غذاهای خوشمزه است. این شهر مکانی عالی برای بازدید از تاریخ و فرهنگ ایران است و همچنین مکانی عالی برای لذت بردن از زندگی مدرن می‌باشد. اگر می‌خواهید برای تعطیلات سفر برید، حتما تهران را به عنوان مقصد در نظر داشته باشید. ما در مقاله راهنمای سفر به تهران سعی کردیم تا شما را هرچه بیشتر با پایتخت ایران آشنا کنیم.

5/5 - (1 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر