لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> ساحل چمخاله گیلان، طولانی ترین ساحل ایرانی
ساحل چمخاله گیلان، طولانی ترین ساحل ایرانی

ساحل چمخاله گیلان، طولانی ترین ساحل ایرانی

کافی است دری به تخته بخورد و یک تعطیلات یکی دو روزه در راه باشد، دیگر فرقی نمی کند هوا گرم باشد تا پاییز در راه باشد، فقط ماشین هایی را می بینید که سرنشینانشان زنجیروار، راهی جاده-های شمال کشورمان هستند.

شمال کشورمان گنجینه ای تمام نشدنی و پر از جاذبه های بدیع است. پس بیایید هوشمندانه سفر کنید و به جای مقاصد یکنواخت و تکراری یک مقصد نو را انتخاب کرده و یک سوال از خودتان بپرسید که این بار به کدام نقطه از شمال کشورمان سفر کنیم؟ خوب اگر از ما بپرسید، این بار سری به شهر چاف و چمخاله و ساحل چمخاله در گیلان بزنید. البته ساحل چمخاله استان گیلان مقصد ناشناخته ای نیست و آوازه اش سال هاست در میان گردشگران پیچیده است. اما بیایید این بار با نگاهی متفاوت سری به ساحل جادویی چمخاله بزنیم. اگر تا به حال به ساحل چمخاله در استان گیلان سفر نکرده اید و یا این سوال برایتان پیش آمده که چرا چمخاله؟ حتما با ایران هتل آنلاین، متخصص در رزرو آنلاین هتل های ایران، همراه شوید تا سفری دلچسب و با آگاهی کامل داشته باشید.

لنگرود

گیلان زیبا، مقصد این باره ماست. فرقی نمی کند عازم کدام بخش از گیلان باشید، آن چه در انتظار شماست زیبایی و طبیعت سحرانگیز است. در میان مسیرهای متعدد استان گیلان، راهی شهر لنگرود می شویم. لنگرود در فاصله 60 کیلومتری رشت و در همسایگی لاهیجان قرار گرفته است. لنگرود نگین گیلان است و دور تا دورش را زیبایی های منحصربفرد احاطه کرده است. تالاب کیاکلایه، باغ های زیبای پرشکوه، ارتفاعات زیبای پرشکوه، پارک فجر، پل خشتی، مسجد جامع لنگرود، بقعه ملامریم پرشکوه، خانه منجم باشی، منطقه لیلا کوه، پارک جنگلی خرما و بسیاری از روستاهای نزدیک و اطراف لنگرود که طبیعتی بی مانند را در دل خود پنهان کرده اند. لنگرود خود یک یک مقصد تمام عیار است اما مقصد ما جای دیگری در 10 کیلومتری لنگرود است. شهری کوچک که لنگرود را به ساحل می رساند. شهر چاف و چمخاله که بیشتر با ساحل زیبای چمخاله شناخته می شود ایستگاه آخر سفر ماست.
ساحل چمخاله گیلان

مسیر دسترسی به چمخاله
برای رسیدن به چمخاله از شهر لنگرود، از خیابان آزادگان به بلوار جمهوری اسلامی رفته و در نهایت وارد جاده چمخاله شوید. با یک رانندگی 10 الی 12 دقیقه ای به چمخاله خواهید رسید.

چاف و چمخاله

بیایید از بالا نگاهی به شهر زیبای کوچک محصور در میان درختان توسکا بیاندازیم. این شهر کوچک در کمال سرسبزی است و یک رودخانه پرآب درست از وسط شهر گذر کرده است. یک پل بر روی رودخانه چنبره زده و البته بر زیبایی نمای آن افزوده است. کمی آن طرف تر ساحل دریا پیداست و رودخانه چمخاله در نهایت به دریا می ریزد. انگار رودخانه با شوقی عجیب شهر را دریده و شمتاقانه خود را به دریا رسانده است. بیایید گشتی در شهر زیبای زیر پایمان بزنیم. نام عجیب این شهر کوچک که مدت زمان زیادی از شهر شدنش نمی گذرد، اولین نکته جذاب آن است. چمخاله واژه ای کردی است و شاید تعجب کنید اگر بدانید نود درصد ساکنین این شهر شمالی کرد زبان هستند. سال ها قبل بسیاری از مردمان کرد ساکن کرمانشاه و سلیمانیه عراق بنا به دلایلی به این قسمت از کشور عزیزمان مهاجرت کرده و برای همیشه در آن ساکن شدند.
ساحل چمخاله گیلان
مردمی که هنوز هم سنت ها و زبان خود را حفظ کرده اند اما پیشه و کسب و کارشان به سبک مردمان کنار دریا صید و کشاورزی است و برنج و هنوانه شان پرآوازه است. بنابر گفته محلی ها چمخاله در گویش کردی، به معنای انشعاب رود است. رودخانه در میان شهر آنقدر آرام و زیباست که ساعت ها شما را محو خود می کند. در اطراف رودخانه چندین هتل و مجتمع توریستی ساخته شده است و برخی از آن ها قایق هایی را برای سواری گردشگرانی که در آن ها اقامت دارند تدارک دیده اند. قدیمی ترهای چمخاله می گویند، این رودخانه آرام، یکی از پرآب ترین رودخانه های جاری در سراسر ایران است و سال هاست محل برگزاری مسابقات قایق رانی است، روزگاری محل عبور و مرو کشتی های ایران و روس بوده است. برخی هم خاطرات حضور قزاق ها و روس ها را در این منطقه زیبا به یاد می آورند. خوب گرچه رودخانه زیباست و احاطه درختان توسکا، باغ های مرکبات و مزارع دیگر آن را بی نهایت رویایی کرده است اما حرکتمان را به سوی ساحل چمخاله ادامه می دهیم. ساحل در سه کیلومتری شهر است.
ساحل چمخاله گیلان

ساحل چمخاله

حتما شما هم در نگاه اول محو زیبایی این ساحل خاص و بکر شده اید. ساحلی رو به دریای زیبای خزر، که موج هایش روحمان را به بازی می گیرد و طولانی ترین ساحل شمال ایران است. اطراف ساحل 12 کیلومتری چمخاله، پر از خانواده هایی است که رو به ساحل نشسته اند. یک ساحل ماسه ای که اغلب کارشناسان معتقدند بهترین ماسه ساحلی ایران است. بیایید نگاهی به اطرافمان بیاندازیم. تعدادی قایق در اطراف ساحل مشغول سوار کردن مسافرانی هستند که می خواهند کمی روی دریا پیش روی کنند. چند نفر افسار اسب به دست مشغول سوار کردن مشتاقان سوارکاری اند. برخی کودکان و حتی بزرگ ترهامشغول بازی با ماسه ها و ساخت یک شاهکار ماسه ای اند. برخی قصد شنا کردن دارند و به سمت پلاژ شنا حرکت می کنند، ساحل چمخاله شیب بسیار ملایمی دارد و به همین دلیل یکی از امن ترین سواحل ایران است. گاه می توانید تا فاصله دویست متری از ساحل شنا کنید، اما به خاطر داشته باشید که از محوطه امن خارج نشوید چرا که دریا شوخی بردار نیست. در اطراف ساحل کمی با فاصله چند آلاچیق برای اقامت مسافران تدارک دیده شده است که می توانید با پرداخت هزینه اندکی، بساط کباب شمال تان را آنجا برپا کنید. اگر هوا آفتاب مناسی داشته باشد، روی ماسه ها دراز بکشید و از نوازش آفتاب لذت ببرید. قدم زدن در امتداد ساحل چمخاله طرفداران بسیاری دارد. این ساحل زیبا چند سال پیش جایزه بهترین ساحل گیلان را به خود اختصاص داده است و بعد از انزلی دومین بخش پرطرفدار استان گیلان بین گردشگران است.
ساحل چمخاله گیلان

چمخاله با ماسه های مرغوبش جان می دهد برای یک والیبال یا فوتبال ساحلی. چند زمین مجهز به تور و امکانات بازی در کنار ساحل برپا شده است که اتفاقا طرفداران بسیاری دارد و هیجان و شور مضاعفی را به ساحل گردان منتقل می کند. صدای فریادهای بازیکنان و صدای برخورد توپ ها با دست نشان می دهد با بازیکنان آماتور روبرو نیستید! این ساحل چندین بار میزبان مسابقات فوتبال و والیبال ساحلی کشور بوده است. حتی یک مسابقه کشتی پهلوانی گیلانی نیز در این ساحل ماسه ای زیبا برگزار می شود که دیدنش حتما خالی از لطف نیست.
برخی خانواده ها از همین حالا دم ساحل چادر زده اند تا شب را همین جا بگذرانند. در اطراف ساحل مکان هایی برای کمپینگ مشخص شده اند و سرویس بهداشتی نیز برای گردشگران مهیاست، اما اگر شما تمایل به اقامت در یک سوئیت را اشته باشید، در همان نزدیکی ها چند مجتمع توریستی امکانات خوبی را ارائه می دهند.

کافی شاپ، شهربازی کودکان، پارکینگ و برخی امکانات دیگر در این مجتمع های تفریحی ارائه می شود. این مجتمع ها امکاناتی همچون قایق سواری، دوچرخه سواری، سوارکاری و … را در کنار ساحل چمخاله مهیا کرده اند که با پرداخت هزینه می توانید از آن ها استفاده کنید.
ساحل چمخاله گیلان
چمخاله همیشه خدا پرطرفدار است. تعطیلات نوروز، روزهای گگرم تابستان حتی در روزهای سرد پاییز که کم کم از حجم گردشگران کاسته می شود، ساحل چمخاله طرفداران خود را دارد. اگر به دنبال خرید ماهی تازه صید شده آن هم از دست صیا هستید بهتر است در پاییز که قایق های صیادان عازم دریا می شود راهی چمخاله شوید. تماشای صید ماهی ها خود یک جاذبه است. فقط کافی است یک بار غروب چمخاله را بینید تا برای همیشه عاشق این ساحل استثنایی شوید. در یک جمله زیبایی چمخاله بیان کردنی نیست بلکه فقط باید با چشم دل دید و آوای بی نظیر دریا را شنید.
جزیره ارشیا

جزیره ارشیا

ساحل آنقدر زیباست که حالا حالاها شما را محو خود خواهد کرد. بعد از یک ساحل گردی به یاد ماندنی حالا آماده تجربیات هیجان انگیزید. بیایید سری به جزیره ارشیا در سه کیلومتری ساحل چمخاله بزنیم. مجتمع فرهنگی و ورزشی 50 هکتاری با نام جزیره ارشیا، که حالا پای ثابت هیجان های چمخاله شده است، در محل اتصال رودخانه محبوب چمخاله به ساحل تجربه ای استثنایی برایتان رقم خواهد زد. اگر عاشق پرواز بر فراز آب های دریای نیلگون خزر هستید و یا دوست دارید با سرعت تمام آب دربا را شکافته و رو به جلو بروید یا حتی عاشق تفریحات نوین موج سواری هستید، ارشیا بهترین گزینه برای شماست. قایق سواری، جت اسکی بر روی آب، پاراسل سواری، فلای برد، شاتل سواری، پاراموتور و بسیاری از تفریحات هیجان انگیز دیگر در مجتمع فرهنگی- ورزشی ارشیا برای شما تدارک دیده شده است.
ساحل چمخاله گیلان
آن چه که اینجا در ساحل مجتمع ارشیا به گوش می رسد صدای فریادهای ممتد ناشی از هیجان و شادی است. فرقی نمی کند به تنهایی یا دسته جمعی، با رعایت نکات ایمنی می توانید یک تفریح دریایی لذت بخش را در کنار دوستان و خانودتان تجربه کنید. اگر بعد یک تفریح هیجان انگیز احساس می کنید انرژی تان حسابی تحلیل رفته است می توانید سری به رستوران و کافه مجتمع ارشیا بزنید و انرژی کسب کنید، این مجتمع سرویس بهداشتی و امکاناتی همچون نمازخانه برای گردشگران فراهم کرده است. چندین آلاچیق نیز رو به دریا برای استراحت و تماشای ساحل تعبیه شده است. مجتمع ارشیا به زودی یک اتوبوس دریایی نیز راه اندازی خواهد کرد تا با خیال راحت بتوانید یک نیمروز را بر روی آب های آرام دریای خزر بگذرانید. شاید با دیدن چمخاله در کنار هیجان های ارشیا، باورتان نشود قدم در یک ساحل ایرانی گذاشته اید، اگر دست به دست هم بدهیم و چمخاله را تمیز و بدون آلودگی نگه داریم به زودی صاحب ساحلی خواهیم بود که پا به پای سواحل پرطرفدار کشورهای همسایه دوستداران بسیاری را جذب خود خواهد کرد.

ساحل چمخاله گیلان
جاذبه های نزدیک چمخاله

چمخاله در ده کیلومتری لنگرود و در سی کیلومتری لاهیجان قرار دارد. بنابراین با یک رانندگی کوتاه می توانید به بسیاری از جاذبه های اطراف نیز سر بزنید. در معرفی شهر لنگرود نام بسیاری از جاذبه های شهر لنگرود و اطراف آن را ذکر کردیم، ولی اگر به دنبال هیجان بیشتری هستید یک پیست موتورکراس در تازه آباد چمخاله وجود دارد که می توانید لحظات جذابی را در آن تجربه کنید. موتورسواری آن هم در ارتفاعات بکر و زیبای تازه آباد لذتی مضاعف دارد. این کوه ها مکان مناسبی برای یک کوهنوردی هیجان انگیز است. تله کابین لاهیجان که مدرن ترین و هیجان انگیزترین تله کابین کشور است نیز با یک رانندگی نیم ساعت در کنار بام سبز لاهیجان قابل دسترسی است.
ساحل چمخاله گیلان

اقامت در چمخاله

اگر قصد اقامت در نزدیکی ساحل را داشته باشید، تعدادی از مجتمع های گردشگری نزدیک ساحل اواع ویلاهای تک خوابه، دو و سه خوابه و حتی سوئیت های متنوع را اجاره می دهند. در ساحل چندین مکان برای کمپینگ در نظر گرفته شده است که می توانید با چادر زدن شب را در آن جا سپری کنید. در شهر چمخاله نیز چندین هتل آماده پذیرایی از میهمانان است. اگر قصد رزرو آنلاین هتل های لنگرود، هتل های چمخاله، هتل های رشت و یا رزرو هتل در هرجای دیگر ایران را داشتید حتما سری به ایران هتل آنلاین بزنید.

چمخاله را زنده نگاه داریم
باور کنید هر چقدر هم امکانات رفاهی در این ساحل یا هر نقطه از ایران عزیرمان بیشتر شود، تا ما گردشگران حواسمان به پاکی و نفس کشیدن دریا و ساحل نباشد مشکلی حل نمی شود. یادمان باشد به جز روحمان هیچ چیزی را در ساحل چمخاله جا نگذاریم تا ساحل چمخاله تا ابد زیبا بماند.

مهمترین شهر های دیدنی استان گیلان 3
ادامه مطلب

 

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر