لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> آداب و رسوم >> پیشواز نوروز 98، روستای اسفیدان و سنت خانه تکانی
پیشواز نوروز 98، روستای اسفیدان و سنت خانه تکانی

پیشواز نوروز 98، روستای اسفیدان و سنت خانه تکانی

هزارو یک آداب و رسوم پسندیده در جای جای سرزمین ایران وجود دارد که برگرفته از خلق خوب مردم این کشور است. آداب و رسومی که باعث گرد هم جمع شدن مردمان یک محله و روستا می شود و عشق و مهربانی را به ارمغان می آورد. یکی از این آداب نیکو که تبدیل به خلق صحنه هایی دیدنی شده در روستای اسفیدان استان خرسان شمالی و شهر بجنورد قرار دارد که امروز به معرفی آن خواهیم پرداخت تا شما عزیزان با آشنایی بیشتری به این روستای پر از محبت و صفا سفر کنید. امروزه با وجود سایت ایران هتل آنلاین که امکان رزرو هتل را به صورت آنلاین امکان پذیر کرده، سفر کردن بسیار آسان شده است. هتل داریوش بجنورد را می توانید از میان هتل های بجنورد واز طریق سایت ایران هتل آنلاین رزرو نمایید.


روستای اسفیدان و سنت خانه تکانی:

در استان پهناور خراسان شمالی، روستایی قرار دارد که چند ویژگی شاخص دلیل شهرت و آوازه اش شده است. این روستا که از جمله روستاهای پلکانی ایران به شمار می رود و لقب ماسوله را به خود گرفته است، نمایی چشم نواز را به وجود اورده و همین جلوه بی نظیر باعث تبدیل شدنش به زیباترین روستا در سال 1385 گشته است.
روستای اسفیدان
این روستا که در 45 کیلومتری جنوب شرقی بجنورد و در حصار کوه های بلند و دره ها قرار گرفته با وجود ساکنین مهربان و بی ریایی که دارد همه ساله در نزدیکی فصل رویش، چهره ای تماشایی که حکایت از یک دلی مردمانش دارد را به خود می گیرد. در روز های پایانی هر سال مردمان روستای اسفیدان دست به دست هم می دهند تا گرد و غبار را از خانه ها و دل هایشان بزدایند و در این کار زیبا همه افراد روستا از پیرمرد و پیرزن ها تا کودکان خردسال سهیم می شوند و هر کس به اندازه توان خود گوشه ای از کار را می گیرد و همراه با رویش گیاهان و تازگی طبیعت، روستای خود را نیز تازه و نو می کنند.
روستای اسفیدان
اگر در زمانی که مردم روستا در تکاپوی سنت زیبای خانه تکانی مشغول باشند و به این منطقه سفر کنید خواهید دید که همه افراد با لبخندی که بر لب دارند و آوازی که سر می دهند مشغول نظافت و خانه تکانی می باشند. عده ای از مردها در پشت بام خانه های کاه گلی مشغول آب و جارو می باشند، جمعی از خانم ها که دور هم جمع شده اند و مشغول تعریف و خوش وبش می باشند را در حال گردگیری ظروف های پر نقش و نگارشان و پاک نمودن پنجره های سنتی خانه هایشان خواهید دید و یا کودکانی را نظاره می کنید که با بازیگوشی های کودکانه شان مشغول کمک به بزرگتر های خود هستند، همچنین با پهن کردن فرش های گل قرمز و چشم نواز برای شسته شدن در محوطه روستا، این محله زیبایی منحصربه فرد و متفاوتی را به خود می گیرد.
روستای اسفیدان
مردمان روستا در هنگام کار هر زمان که خسته بشوند دست از خانه تکانی می کشند و سفره ای که با برکت حاصل از شغل دامداری و کشاورزیشان پر شده است را گسترده و در کنار هم از دست رنج خود میل می کنند. درست است که تکاپوی خانه تکانی و خرید های قبل از عید در همه جای ایران مرسوم است اما مردمان این منطقه این سنت را به زیباترین شکل و با جنب و جوش بیشتری برگزار می کنند و زمستان را با گیسوان سفیدش بدرقه و منتظر امدن عمو نوروز می شوند و این شوق دیدن عمو نوروز را می توان در چشمان تمام ساکنین روستای اسفیدان مشاهده کرد. بعد از گذشت تلاش چند روزه مرد و زن این روستا برای پاکی و تمیزی، خواهید دید که این خطه سرسبز با آبشار های پر شورو خروشش، چهره ای متفاوت را به خود گرفته و فرش ها و زیراندازها که همگی با عشق شسته و از هرگونه کثیفی پاک گشته اند روی دیوار های خانه های ساکنین برای خشک شدن پهن شده اند و اگر در این زمان از دور به مشاهده این روستا بایستید رنگین کمانی از رنگ های شاد و زیبا را مشاهده خواهید کرد و درآخر پس از خشک شدن فرش ها و البسه ها، خانه های این روستا حس تازگی را به خود خواهد گرفت و اهالی روستا لباس های پاکیزه خود را برتن می کنند و خوراکی های ساده خود را در ظروفی که با مهربانی، گرد غبار از رویشان زدوده شده است می ریزند و در کنار هم منتظر تحویل سال به بهار رنگارنگ می شوند و در کنار هم برای بهترین حالشان در سال جدید دعا می کنند.

معرفی زیبا ترین مکان های بوم گردی در ایران برای اسکان در نوروز 1400
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر