لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> آداب و رسوم >> کارناوال مردان نقاب دار بنش بلژیک
کارناوال مردان نقاب دار بنش بلژیک

کارناوال مردان نقاب دار بنش بلژیک

یکی از تجربه‌ های جالب سفر به کشورهای مختلف حضور در کارناوال های رنگارنگ آن ‌هاست. تعداد کارناوال هایی که سالیانه در سراسر جهان برگزار می شود بسیار زیاد است. در این میان قاره ی اروپا بیش از سایر قاره ها دارای کارناوال، فستیوال یا همان جشنواره است. تعداد کارناوال ها و جذابیت و محبوبیت آنها در قاره ی اروپا به قدری زیاد است که در طول ایام سال عده ی زیادی از گردشگران داخلی و خارجی تنها برای تماشای یکی از این کارناوال ها به سمت اروپا حرکت و چند صباحی را در این قاره سپری می کنند. از جمله ی اینها کارناوال مردان نقابداری است که در شهر بنش (به فرانسوی: Binche) از کشور بلژیک بر گزار می شود و اقدامات جالبی در آن صورت می گیرد. این کارناوال که یکی از مهم ترین جشن‌ های کشور بلژیک است و معمولا در ماه فوریه به مدت سه روز انجام می شود شاهکاری شفاهی است که همه ساله مورد استقبال عده ی بسیار زیادی از مردم محلی و گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرد و بازدیدکنندگان فراوانی دارد.

با اینکه سفر به کشورهای خارجی مخصوصا کشورهای قاره ی اروپا می تواند تا حد زیادی جذاب و لذت بخش باشد اما شهرهای توریستی زیادی در همین ایران عزیز ما وجود دارد که از جاذبه های بی نظیری برخوردار است. لذا پیشنهاد می شود قبل از اینکه تصمیم به یک سفر خارجی بگیرید از شهرهای زیبای ایران دیدن کنید. یکی از بهترین گزینه ها برای سفر در ایران جزیره ی زیبای کیش است که با وجود جاهای دیدنی که دارد به عنوان یک قطب مهم گردشگری در ایران شناخته می شود که همه ساله عده ی زیادی از گردشگران را در دل خود جای می دهد. برای رزرو هتل در کیش می توان نام آن را در سایت ایران هتل آنلاین جست و جو و بعد از مشاهده ی لیست کاملی از هتل های کیش یکی را به دلخواه انتخاب و در صورت تمایل رزرو کرد و بدین صورت بابت محل اقامت در سفر کاملا اسوده خاطر بود. این در حالی است که ایران هتل آنلاین اطلاعات کاملی در مورد هتل های طرف قرارداد خود در اختیار کاربرانش قرار می دهد تا هوشمندانه سفر کنند. در ضمن در طول ایام مختلف از سال تخفیفات خوبی هم برای رزرو هتل ها در نظر می گیرد و معمولا کمپین های جالبی راه می اندازد که اگر زرنگ باشید می توانید از مزایای آنها به بهترین شکل ممکن بهره مند شوید. چنین اتفاقات خوبی معمولا در ایام آخر سال که تعطیلات نوروزی در راه است رخ می دهد.
کارناوال مردان نقاب دار
معرفی کلی
کشور بلژیک واقع در غرب قاره ی اروپا یکی از قدیمی ترین کشورهای دنیا است. پایتخت بلژیک شهر زیبای بروکسل است که از دیدنی ترین شهرهای آن می باشد. بروکسل دارای جاذبه های فراوان و متنوعی است. از جمله ی این جاذبه ها می توان به مجسمه های فوق العاده زیبا، پارک های سرسبز، دیدنی های فرهنگی، نمونه هایی از هنر مدرن و … اشاره کرد. یکی دیگر از شهرهای بلژیک شهر تاریخی بنش واقع در شهرستان توئن – استان انو – منطقه فدرال والوون است که در 50 کیلومتری شهر بروسکل از سمت جنوب قرار دارد. از جمله جاذبه های بنش کارناوالی است که در آن مردان نقابدار با لباس هایی خاص در خیابان ها رژه می روند و به مردم پرتقال می دهند و مردم نیز برای شرکت در آن به خود افتخار می کنند. البته در شهرهای دیگری از بلژیک کارناوالی مشابه برگزار می شود اما کارناوال بنش بسیار مشهورتر است.
کارناوال مردان نقاب دار
به جرات می توان گفت کارناوال مردان نقابدار که هر ساله در روزهای قبل از ایام روزه مسیحیان در شهر بنش یا همان بنش از کشور بلژیک برگزار می شود یکی از مطرح ‌ترین فستیوال ‌های ماسک در دنیا است که بسیار پرطرفدار و مورد توجه همگان است. این کارناوال که همه را محو تماشای یک اجرای خیابانی زیبا می کند از دید ملت بلژیک یک رویدار جالب در کل کشور است.این رویداد جالب به منظور حفظ سنت و اصالت دیرینه ی بلژیک در سال ۲۰۰۳ میلادی توسط سازمان یونسکو به عنوان یک شاهکار میراث فرهنگی و معنوی جهان بشریت اعلام شد و به ثبت رسید. کارناوال بنش یک میراث زنده و استثنایی است که یک رویداد محبوب، اجتماعی و جمعی به حساب می آید. این فستیوال در روز سوم به اوج زیبایی و جذابیت خود می رسد. در این روز عده ای از دهقانان، دلقک‌ ها، فانتوم ‌ها و دیگر اقشار از سرتاسر کشور همراه با صدای طبل ها، با ماسک های یک شکلی که بر صورت دارند شروع به حرکت در خیابان ها می ‌کنندف به مردم پرتقال می دهند وتصاویر جالبی پدید می آورند. اهمیت این کارناوال از دید مردم و مسئولان شهر بنش در حدی است که امروزه یک موزه ی بین المللی در بنش دایر شده که سنت کارناوال مردان نقابدار و لباس های آنها را با جزئیات کامل به عرصه ی نمایش می گذارد تا چنانچه گردشگری در زمانی خارج از بازه ی برگزاری این مراسم وارد بنش می شود بتواند با آن آشنایی پیدا کند.
کارناوال مردان نقاب دار
کارناوال بنش اتفاقی است که سالانه در شهر بنش از کشور بلژیک در طول روزهای یکشنبه و دوشنبه و سه شنبه و در زمان قبل از ظهر معمولا در ماه فوریه رخ می دهد. این کارناوال یک اتفاق منحصر به فرد و یکی از شناخته شده ترین کارناوال های اروپا است. یکی از جنبه های تفاوت این کارناوال با سایر فستیوال های بلژیک قدمت آن است که تقریبا به زمان قرون وسطی و دقیقا به قرن 14م میلادی بر می گردد. این قدمت، کارناوال بنش را از دیگر کارناوال ها متفاوت می کند. مهم ترین بخش از این کارناوال افرادی هستند که به آنها gill گفته می شود. ایفای نقش gill در کارناوال مردان نقابدار بنش افتخاری است که هر مرد محلی تمایل دارد آن را نصیب خود کند و بسیار مشتاق است جزء این گروه باشد.
کارناوال مردان نقاب دار
گیل ها در کارناوال مردان نقابدار بنش
گیل ها در این کارناوال از ظاهر بسیار متفاوتی از دیگران برخوردارند. ظاهری که حضور آنها در بین جمعیت را کاملا مشخص می کند. گیل ها در واقع ستاره های بی چون و چرای کارناوال بنش اند. از جمله ویژگی های بارز آن ها می توان به لباس های رنگارنگ، ماسک های درخشان، پاپوش های چوبی، چوب دستی و سبدهای پرتقال اشاره کرد. لباس آنها یک لباس سنتی خاص است که شامل یک بلوز یا کت و یک شلوار می باشد. جنس این لباس از کتان است و حدود 150 طرح‌ از ستاره ها، شیرها و تاج ها به رنگ زرد، قرمز و سیاه (رنگ های پرچم بلژیک) بر آن نقاشی شده است. از طرفی بالا تنه ی این لباس از هر دو سمت جلو و عقب با کاه پر شده تا در عین حال که ظاهری قوی هیکل به گیلی که آن را پوشیده می دهد هیچ وزنی بر بدن او تحمیل نکند. این در حالی است که یک زنگوله هم در قسمت جلویی لباس برای تزئین آن نصب شده است.
کارناوال مردان نقاب دار
بر این لباس یک کمربند پشمی به رنگ زرد و قرمز بسته می شود که تعدادی زنگونه از جنس مس از آن شده است. یک یقه ی بزرگ توری سفید رنگ هم که دارای حاشیه ی طلایی رنگ است بر دور تا دور گردن آویزان می شود. گیل ها علاوه بر این لباس خاص و سنتی ماسکی از جنس موم به رنگ صورت با چشمانی سبز بر چهره ی خود قرار می‌ دهند و کفش ‌های چوبی جالبی به پا می کنند. از طرفی برخی از گیل ها کلاه های بسیار بزرگ و تزئین شده ای با پر شترمرغ را نیز بر سر می گذارند. لازم به ذکر است که این لباس در بنش از اهمیت خاصی برخوردار است و پوشیدن آن در خارج از روز مراسم یعنی سومین روز از کارناوال مردان نقابدار ممنوع است و هیچ کس حق ندارد در دیگر ایام از سال چنین لباسی بر تن کند.
کارناوال مردان نقاب دار
یکی از شرایط گیل بودن این است که فرد حداقل 5 سال سابقه ی سکونت در بنش را داشته باشد و البته حتما مرد باشد. چنین قوانین سختگیرانه ای برای برگزاری این کارناوال بدین منظور وضع شده است تا اصالت فرهنگ و تمدن بنش حفظ شود و کسی آن را دست کم نگیرد.
کارناوال مردان نقاب دار
جالب است بدانید اهالی بنش از هفت هفته قبل، خود را برای برگزاری این کارناوال آماده می کنند و این آماده سازی نشان از این دارد که کارناوال بنش مهم ترین مساله در زندگی شهر بنیچه است که باید بدون عیب و نقص اتفاق افتد. تعداد گیل ها که همان مردان محلی شهرند و نقاب هایی با چشم ‌های سبز بر صورت دارند به1000 نفر می رسد و سن آنها بین 3 تا 60 سال است.
کارناوال مردان نقاب دار
این کارناوال، سنتی است که در بلژیک از پدر به پسر رسیده و تنها مختص به همین شهر است. گیل ها حرکت خود برای اجرای کارناوالی که سنت و یادگار پیشینیانشان است را از همان ساعات اولیه ی صبح شروع می کنند و به عنوان اولین مقصد به مرکز شهر بنش می روند و با صدای بلند طبل ها که آهنگ هایی سنتی می نوازند می رقصند و پایکوبی می کنند و با تکان دادن چوب دستی هایی که در دست دارند به اصطلاح روح شیطان را از شهر و دیار و محل زندگی خود دور می کنند. این چوب دستی ها شاخه هایی از بید خشک شده است که با چوب خیزران به هم وصل شده است. بعد از آن در طول روز با سبدهایی که به شکل قفس های چوبی ساخته شده اند و پر از پرتقال اند در خیابان های شهر رژه می روند و پرتقالها را به عنوان یک نماد از خوش شانسی و نعمت به طرف دست تماشاچی هایی که برای مشاهده ی رژه و نمایش آنها آمده اند پرتاب می کنند.
کارناوال مردان نقاب دار
خلاصه ای از برنامه ی کارناوال مردان نقابدار بنش
این کارناوال همه ساله تقریبا در ماه فوریه برگزار می شود. اما معمولا روز اول برگزاری آن یکشنبه است. در این روز از ساعت 9 صبح نوازنده های ویولون مردم را سرگرم می کنند این در حالی است که مراسم از ساعت 3 صبح شروع شده است. در روز دوم که قاعدتا دوشنبه است از ساعت 10 صبح جوانان با گیل ها همراه می شوند؛ همراهی که آغاز آن ار ساعت 4 صبح بوده است. از ساعت 7 بعد از ظهر به بعد نیز یک آتش بازی بسیار زیبا در میدان شهر بر پا می شود.
کارناوال مردان نقاب دار
برنامه روز سوم هم از سپیده دم شروع خواهد شد. در این روز که مهم ترین روز کارناوال مردان نقابدار است گیل ها، به سمت مرکز شهر حرکت کرده و با رقص و پایکوبی مردم را سرگرم می کنند. فرایند آماده سازی گردهمایی عده ی زیادی از مردم در یک مکان قطعا نیاز به هماهنگی های بسیاری دارد. بدین منظور انجمن دفاع از فرهنگ، انجمن دفاع از مراسمات روز دوشنبه، کمیته های انجمن های کارناوال، سازمان غیر انتفاعی کارناوال بنش، خود شهر بنش، پلیس، مرکز تامین خدمات کمکی و … همه و همه دست به دست هم می دهند تا این جشن، با شکوه هر چه بیشتر و بدون رخداد هرگونه مشکل و مساله ای برگزار شود. از طریق وب سایت carnavaldebinche.be می توانید تمام اطلاعات تاریخی و عملی مرتبط با کارناوال بنش را بیابید. از طرفی می توانید گالری عکس و فیلم های جشن کارناوال و آماده سازی آن را نیز مشاهده کنید.

کارناوال سانتا کروز اسپانیا
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر