لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> گشتی در فرودگاه چانگی؛ جدیدترین جواهر سنگاپور با بلندترین آبشار داخلی جهان
گشتی در فرودگاه چانگی؛ جدیدترین جواهر سنگاپور با بلندترین آبشار داخلی جهان

گشتی در فرودگاه چانگی؛ جدیدترین جواهر سنگاپور با بلندترین آبشار داخلی جهان

 

آیا تاکنون به این فکر کرده بودید که بتوانید تنها برای گردش، خرید و سینما رفتن به فرودگاه بروید؟ آیا انتظار داشتید که بتوانید رزرو هتل خود را در یک هتل فرودگاهی انجام دهید بدون این که نیاز باشد برای اقامت در هتل، مسافت طولانی از فرودگاه تا داخل شهر را بپیمایید؟ آیا تصور می کردید فرودگاهی ساخته شود که بتوانید در آن قدم بزنید، قرار ملاقات بگذارید یا حتی عکس عروسی بگیرید؟ حتی اگر چنین چیزی را تصور نکرده باشید نیز باید بدانید که با افتتاح یک فرودگاه جدید در سنگاپور همه این اتفاقات عجیب شدنی شده است.
بعد از 4 سال ساخت و پوشش رسانه ای بی وقفه، فرودگاه جواهر چانگی (Jewel Changi Airport) در سنگاپور بالاخره به طور رسمی افتتاح شد. این فضای 135.700 متر مربعی با یک نمای خارجی زیبا به شکل دونات که درون یک قالب فولادی و شیشه ای قرار گرفته، این بخش جدید از فرودگاه جواهر چانگی در واقع یک فضای چند منظوره است که برای اتصال 3 ترمینال از 4 ترمینال این فرودگاه به یکدیگر طراحی شده است. اما از همه مهم تر، افتتاح این بخش از فرودگاه در 17 آوریل همانطور که بسیاری فکر می کردند، ثابت کرد که بهترین فرودگاه جهان اکنون حتی بهتر شده و به احتمال فراوان همچنان در صد فهرست بهترین فرودگاه های جهان باقی خواهد ماند، جایگاهی که در 7 سال اخیر در اختیار این فرودگاه بوده و به نظر می رسد که در سال های آینده نیز همچنان متعلق به این فرودگاه باقی بماند.

فرودگاه جواهر که با هزینه 1.25 میلیارد دلار ساخته و توسط موشه سفدی (Moshe Safdie)، طراح معماری مشهور، طراحی شده، دارای 10 طبقه است که 5 طبقه بالای سطح زمین و 5 طبقه نیز زیر آن قرار گرفته است. مهم ترین جاذبه این فرودگاه، سازه ای به نام «HSBC Rain Vortex» با 40 متر ارتفاع است که به صورت آبشار از دورن یک پنجره گرد سقفی بزرگ در مرکز فرودگاه پایین آمده و به عنوان بلندترین آبشار داخلی جهان شناخته می شود.

این بخش از فرودگاه جواهر چانگی نمای خیره کننده ای دارد و به آبشاری در دورن یک جواهر شبیه است که آب آن از آسمان فرو می ریزد. فرودگاه جواهر چانگی در واقع شامل 280 فروشگاه غذا و خرده فروشی است که می توان آن را به خاطر فضاهای سبز بسیار زیبایی که به یک فرودگاه متصل شده اند، زیباترین مرکز خرید جهان دانست. جدای از آن، این قسمت از فرودگاه جزئی از ترمینال ها به شمار نیامده و هیچ گیت ورودی یا پروازی در آن دیده نمی شود و به همین دلیل هر کسی می تواند برای دیدن آن به فرودگاه بیاید.
Changi Airport
اما بخش جدیداً اضافه شده به فرودگاه چانگی چندین کاربرد برای مسافران دارد. علاوه بر متصل کردن ترمینال های 1، 2 و 3 (مسافرانی که از ترمینال 4 می آیند یا قصد رفتن به آنجا را دارند باید از سرویس اتوبوسرانی داخلی استفاده کنند) به هم، شامل بخش چک کردن و دریافت بلیط و همچنین امکانات مربوط به تحویل لوازم و بارهاست و یک هتل 130 اتاقه لوکس نیز با نام YOTELAIR Singapore Changi Airport در آن تعبیه شده است. قسمت دیگر فرودگاه چانگی Changi Lounge نام دارد که برای تکمیل یک سرویس ترانسفر با چندین وسیله نقلیه طراحی شده که اتصال هوا-دریا را برای مسافرانی که از کشتی استفاده می کنند تسهیل می سازد. علاوه بر امکانات معمولی مانند وای فای رایگان، فرودگاه جواهر چانگی خدمات جدیدی مانند اجاره پاور بانک و به صورت رایگان برای 12 ساعت را نیز به مشتریان خود ارائه می دهد.
بیشتر بخوانید:
Changi Airport

همچنین بخش های تفریحی زیادی در این فرودگاه ایجاد شده که برای مسافرت های با انتظار طولانی تر مناسب است، مانند یک سالن نمایش آی مکس. باغ چهار طبقه Shiseido Forest Valley نیز بخش دیگری از فرودگاه جواهر چانگی است که با مسیرهای پیاده روی در میان بیش از 235.000 متر مربع فضای سبز و دیدنی قرار گرفته که همه آن در اطراف آبشار Vortex قرار گرفته است. جیسون گاه، مدیر اجرایی مدیریت عملیات فرودگاه از گروه فرودگاه چانگی در این باره می گوید: «اب باران جمع آوری شده و آن هم به بخشی از آبشار Vortex تبدیل می شود. در واقع ما می توانیم مقدار جریان آب را کنترل کنیم. در زیر آبشار Vortex تانکرهایی قرار داده ایم که آب باران را ذخیره کرده و می توانیم از آن استفاده مکرر نماییم. وقتی که میزان آب باران بیشتر از حجم مورد نیاز باشد می توان از آن برای آبیاری گیاهان باغ Forest Valley استفاده کرد».

جاذبه Skytrain نیز که ترمینال های 1و2 و 3 فرودگاه جواهر چانگی را به هم متصل می کند از مرکز فرودگاه گذشته و پس از عبور از کنار آبشار مشهور به فضای فتوژنیک این بخش از فرودگاه چانگی می افزاید. در طبقه فوقانی فرودگاه یک پارک موسوم به Canopy Park با مساحت 14.000 متر مربع قرار دارد که چندین رستوران و باغ سرگرمی در آن واقع شده اند. اگر چه چند بخش از این پارک باز است اما کار روی آن همچنان ادامه دارد. هزارتوهای پارک همراه با Sky Netها، سرسره های Discovery و پل Canopy Bridge 50 متری نیز تا اواسط سال 2019 آماده افتتاح خواهند شد.
از یک پارکینگ تا بهشت معماری
Changi Airport

گروه معماری Changi Airport Group در واقع یک پارکینگ را به یک بهشت در فضای داخلی تبدیل کرده اند که از اعتبار شهر سنگاپور به عنوان «شهری در درون باغ» الهام گرفته است. گاه می گوید: «در سال 2010 ما تصمیم داشتیم ظرفیت ترمینال یک را افزایش دهیم و تصمیم گرفتیم که ساختار پارکینگ روباز باید به یک بخش کاملاً یکپارچه تبدیل شود». آن پارکینگ خودرو به یک فضای خیره کننده تبدیل شد که اکنون در این فضا قرار دارد، شاهکاری که بسیاری از سال 2013 و شروع توسعه فرودگاه جواهر چانگی که با عنوان «پروژه جواهر» شناخته می شد انتظار آن را می کشیدند.

با توجه به این که طراح معماری این سازه موشه سافدی مشهور است و طراحی Marina Bay Sands که یکی دیگر از شاهکارهای معماری سنگاپور است را بر عهده داشته، همه انتظار داشتند که طراحی جدید او برای فرودگاه جواهر چانگی نیز به همان اندازه حیرت انگیز باشد. سال گذشته سفدی در این باره چنین گفت: «من می خواستم که یک فضای شهری جدید را مورد جستجو قرار دهم، فضایی که به عنوان یک فضای معمول به آنجا بروید زیرا می خواهید خرید کنید، جایی که در آنجا می خواهید به مقصد خاصی پرواز کنید اما همزمان یک باغ نیز هست جایی که به شما می گوید بیایید درباره اینکه مکان عمومی چه می تواند باشد فکر جدیدی بکنیم، بیایید در مورد این که خرید چیست فکر جدیدی داشته باشیم. فکر می کنم یکی از دلایل اینکه ما مزایده این پروژه را برنده شدیم این بود که دیگر پیشنهادات مرکز خریدهایی بودند که حس مرکز خرید را منتقل می کردند در حالی که این یکی شما را به یاد مرکز خرید نمی اندازد، زیرا نوع جدیدی از تجربه است. این مکان باعث می شود که ما تفکرمان در مورد فضاهای شهری را عوض کنیم و اینکه در مورد این که این فضاها ممکن است چه ظاهری داشته باشند تغییر باور دهیم».
مکانی برای محلی ها
Changi Airport

در بیشتر شهرها، سفر به فرودگاه چیزی است که مردم از آن با عنوان یک سرگرمی یا تجربه لذت بخش یاد نمی کنند و این از شور و شوق شما برای سوار یک هواپیما شدن برای رفتن به جایی جدید به منظور گذراندن تعطیلات یا ملاقات با کسی که دوستش دارید مجزاست. در سنگاپور اما این فرودگاه تنها در فاصله 30 دقیقه ای یا کمتر از مرکز منطقه تجاری شهر قرار دارد و این امکان را برای مردم محلی فراهم می سازد که برای داشتن یک تجربه مفرح و لذت بخش مانند خوردن غذا یا تماشای یک فیلم نیز بتوانند به این فرودگاه بروند.

گروه Changi Airport Group بر روی این مسئله سرمایه گذاری کرده است و چند نفر از مدیران اجرایی این فرودگاه گفته اند که انتظار دارند فرودگاه جواهر چانگی به مکانی پرطرفدار برای مردم محلی تبدیل شود. گاه می گوید: «به نظر من افتتاح فرودگاه جواهر هیجان بسیاری در میان مردم محلی نیز ایجاد خواهد کرد و ما نهایت تلاش خود را برای عمیق تر کردن آن انجام خواهیم داد. سنگاپور فضای بسیار کوچکی است و به همین دلیل ما افراد زیادی از ساکنان محلی را خواهیم داشت که برای گذراندن تعطیلاتشان در سنگاپور به این فرودگاه خواهند آمد. افرادی را داریم که برای مطالعه و تحقیق به اینجا می آیند و افرادی که قرار ملاقاتشان را اینجا می گدارند. همیشه درخواست هایی از مردم محلی داریم که می خواهند عکس های عروسی شان را اینجا بگیرند».
Changi Airport
از لحاظ خدمات و جاذبه هایی که می توانند مردم محلی را وسوسه سازند، فرودگاه جواهر چانگی چندین خدمت منحصراً مربوط به سنگاپوری ها در زمینه خدمات غذایی، نوشیدنی و خرده فروشی دارد. این خدمات شامل فست فود زنجیره ای Shake Shack، Lobster & Burger بریتانیا و اولین مرکز Pokemon Center در خارج از خاک ژاپن هستند.
گزینه های بعدی فرودگاه چانگی چیست؟
نگه داشتن بهترین فرودگاه جهان در فضایی جلوتر از رقابت ها بدین معنی است که زمانی برای استراحت کردن و تماشای لذت بردن هزاران بازدید کننده از فضاهای جدید فرودگاه جواهر چانگی نیست. فرودگاه جواهر چانگی اکنون هفتیم فرودگاه شلوغ جهان برای ترافیک بین المللی است که تنها در سال 2018 بیش از 65.6 میلیون نفر مسافر از ترمینال های آن عبور کرده اند. این فرودگاه به بیش از 400 شهر در سراسر جهان پرواز داشته و به بیش از 100 خط هوایی خدمت رسانی می کند و هر 80 ثانیه یک بار یک هواپیما در آن نشسته یا به پرواز در می آید. بر اساس داده های فرودگاه، تعداد مسافران فرودگاه جواهر چانگی در 10 سال اخیر دو برابر شده و به همین دلیل تمرکز روی توسعه فرودگاه همچنان و به طور دائم ادامه دارد.
Changi Airport

برنامه ریزی ها برای ساخت ترمینال بسیار بزرگ پنجم نیز آغاز شده که به اندازه فضای تمامی 4 ترمینال قبلی بوده و انتظار می رود که پس از سال 2030 افتتاح شود. اواخر امسال نیز یک پروژه توسعه 5 ساله روی ترمینال دوم فرودگاه آغاز شده و سالن پرواز و بخش ترانزیت آن به طور کلی بازسازی و توسعه خواهد یافت. گاه در این باره می گوید: «با اضافه کردن ظرفیت جدید به ترمینال 2، ظرفیت مسافری فرودگاه چانگی به 90 میلیون مسافر در طول سال خواهد رسید و با افتتاح ترمینال شماره 5 نیز انتظار داریم که 50 میلیون مسافر دیگر به طور سالانه را به مقدار سابق بیفزاییم. از این رو در سال 2030، اگر همه چیز بر طبق برنامه پیش برود، در فرودگاه چانگی ظرفیت سرویس رسانی به حدود 140 میلیون مسافر در طول سال را خواهیم داشت».

زیباترین جاذبه های گردشگری سنگاپور
ادامه مطلب

 

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر