لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> عمارت قاضی بالا قم، خانه ای در دل تاریخ
عمارت قاضی بالا مشهد ، خانه ای در دل تاریخ

عمارت قاضی بالا قم، خانه ای در دل تاریخ

ایران کشوری است که دیرینه درخشانی دارد. قدمت فرهنگ در ایران به هزاران سال قبل باز می گردد. وجود آثار و ابنیه تاریخی، گواهی بر این مدعاست. اما هر یک از استان های کشور دارای ابنیه تاریخی مختلفی هستند که در گردشگری آن استان نقش مهمی ایفا می کند.

استان قم یکی از پر بازدیدترین استان های کشور است که علاوه بر آستان مقدس حضرت معصومه (س) و مسجد جمکران، دارای آثار تاریخی متعددی می باشد. رزرو هتل در قم در برخی از فصول سال به دلیل وجود انبوه مسافران، امری دشوار است. هتل صادقیه و هتل خورشید دو نمونه از هتل های با کیفیت در این استان می باشند.
آشنایی با استان قم:
استان قم، با وسعت بیش از ۱۱ کیلومتر مربع، دومین استان کوچک کشور به شمار می رود. این استان در مرکز ایران واقع گردیده و به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم، یکی از مهم ترین شهرهای ایران در گذشته محسوب می گردیده است. بر اساس آخرین سرشماری کشور در سال ۱۳۹۵ ه.ش، شهر قم دارای بیش از ۱۲۰۱۱۵۸ نفر جمعیت است.

این استان به دلیل همجواری با کویر مرکزی ایران، دارای آب و هوای گرم و نیمه خشک است. ارتفاع قم از سطح دریا حدود ۹۳۶ متر بوده و دارای تابستان های بسیار گرم و زمستان های بسیار سرد و خشک است. شهر قم یکی از مهاجر پذیرترین نقاط کشور است. وجود بقاع متبرکه و مسجد جمکران، قم را به نماد دینی در کشور مبدل ساخته است.
عمارت قاضی بالا (خانه وفایی):
روستای قاضی بالا، یکی از بخش های توابع سلفچگان است. در این روستا یک بنای تاریخی مهم و زیبا قرار دارد. امروزه خانه وفایی را می توان در کوچه مسجد این روستا یافت. عمارت قاضی بالا یکی از ابنیه تاریخی قم است که قدمت آن به اواخر دوره قاجار باز می گردد.
عمارت قاضی بالا مشهد
روستای قاضی بالا در گذشته به دلیل وجود رود پر آب، مکان بسیار زیبایی بود که انبوهی از درختان را در خود جای داده بود. آب و هوای مناسب و باغ های متعدد، از جمله عواملی بود که قاضی بالا را به مکانی برای گذراندن تعطیلات تابستان مبدل ساخته بود. بنای قاضی بالا، یک بنای زیباست که امروزه نیز می توان شکوه آن را مشاهده کرد.
عمارت قاضی بالا در ۵۰ درجه و ۲۸ دقیقه و ۸۷۳ ثانیه طول جغرافیایی و ۳۴ درجه و ۳۲ دقیقه و ۳۱۰ ثانیه عرض جغرافیایی قرار دارد. ساختمان این بنا در دو طبقه مجزا ساخته شده است. شرقی-غربی بودن این عمارت از جمله ویژگی های منحصر به فرد آن است.
عمارت قاضی بالا مشهد
طول بنای عمارت بیش از ۸۰ متر و عرض آن بیش از ۲۵ متر می باشد. طبقه همکف خانه وفایی شامل یک سرسرا، هشت اتاق و دو راهروی شمالی-جنوبی در دو سوی سرسرا است. سرسرا مکانی است که طبقه اول را به طبقه هم کف متصل می کند و هیچ گونه سقفی ندارد. نکته جالب تر این است که سرسرا به تمام اتاق های این طبقه راه دارد.
عمارت قاضی بالا مشهد
اغلب دیوارهای اتاق ها و راهروهای این طبقه به وسیله گچ بری های مختلف تزیین شده است. در اتاق جنوبی سرسرا، وجود دوده بر روی بخش هایی از دیوار و سقف، نشان دهنده وجود تنور در این اتاق است. البته به گفته باستان شناسان، تنور در دوره های بعدی به این اتاق افزوده شده است.
اغلب بخش های این طبقه به دلیل فرسودگی در طی زمان دچار تخریب شده است. اما طبقه اول این عمارت دارای ساخت متفاوتی نسبت به طبقه هم کف است. در این طبقه فضای باز وجود دارد که به دو تراس شرقی و غربی منتهی می گردد. این نوع از ساخت احتمالا به دلیل وجود جریان هوا در کل ساختمان بوده است.
عمارت قاضی بالا مشهد
در شمال غربی و شمال شرقی طبقه اول عمارت قاضی بالا، دو بخش وجود دارد که کاربرد آنها هنوز مشخص نیست. این فضاها ناشناخته، بدون سقف هستند و به دلیل گچ بری های زیبا، تعجب تاریخ شناسان را بر انگیخته اند. در جنوب غربی عمارت، بقایای یک برج وجود دارد که بی ارتباط با این سازه نیست.
عمارت قاضی بالا یا خانه وفایی امروزه در فهرست آثار ملی کشور جای دارد و به یکی از اماکن گردشگری استان قم مبدل گشته است. وجود معماهای بسیار در مورد ساخت و کاربرد بخش های مختلف این عمارت، آن را به یکی از جذاب ترین ابنیه تاریخی کشور تبدیل نموده است.

شهرهای دیدنی استان قم
ادامه مطلب

 

5/5 - (1 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر