لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> تنگ رازیانه ایلام
تنگ رازیانه ایلام

تنگ رازیانه ایلام

زمین پر از دیدنی های اعجاب انگیز است. انبوه جنگل های دست نیافتنی، قله های مرتفع فتح نشدنی و آبشارهایی که ذره ذره وجودتان را به لرزه می اندازند در کنار غارهای حیرت انگیز و هزاران هزار پدیده دیگر که با سخاوتمندی مادر طبیعت در معرض چمشانمان قرار گرفته اند. هزاران سال است که بشر به شوق دیدن این پدیده های حیرت انگیز خودش را به مقاصدی صعب العبور می رساند و هربار گویی تکه ای از سرگذشت زمین را کشف می نماید. حالا که سفر رنگ و بوی دیگری گرفته طبیعت گردی هم به یکی از مقاصد جذاب سفرکردن مبدل شده است. طبیعت گردها آدم های ماجراجویی هستند که در دل پیچ و خم های جهان پیرامونشان گاهی مقاصدی حیرت انگیز کشف می کنند. ایران برای طبیعت گردها سرزمین عجایب است. سرزمینی با شگفتی های بسیار که گویی کلکسیونی از تمامی پدیده های حیرت انگیز طبیعی است. اهل طبیعت گردی و ماجراجویی های هیجان انگیز اگر هستید این بار حتما ما در این سفر همراهی کنید. مقصدمان منطقه ای بکر و جذاب است که شما را به اعماق زمین و به میلیون ها سال قبل خواهد برد. تنگ رازیانه ایلام مقصد این باره سفر ایران هتل آنلاین است. اگر به دنبال تنگه در ایلام باشید به تنگه های رازیانه و کافرین برخورد خواهید کرد که هر دو به طبیعت حیرت انگیز و منحصربفردشان شهره اند در این میان اما این بار عازم تنگ رازیانه می شویم. اما جاهای دیدنی ایلام آنقدر متنوع است که حتما باید چند روزی را در این سرزمین کهن سپری کنید. قصد رزرو هتل های ایلام و اقامت در این استان زیبا را اگر داشتید می توانید سری به هتل دالاهو ایلام بزنید.

ایلام، سرزمین طبیعت و تاریخ
ایلام از آن دست سرزمین هایی است که در سال های اخیر بیشتر به خاطر محرومیت هایش بر سر زبان ها بوده غافل از اینکه این سرزمین یکی از غنی ترین استان های ایران است. سرزمینی مرزی که در مجاورت کشور عراق قرار گرفته و یکی از مهم ترین منابع نفت و گاز ایران است. استانی وسیع که اقلیم جذابش هم کوه ها و هم جنگل ها و هم دشت های وسیع را شامل می شود و آب و هوایش در برخی نقاط گرم و در باقی نقاط کوهستانی است. خیلی ها این دیار اساطیری و کهن را بخشی از همان سرزمین باستانی عیلام می دانند که نشان از قدمت بلندبالا و پیشینه ی درخشان سرزمین ایلام دارد. از معادن متعدد، ذخایر نفت و گاز و آثار باستانی متعدد ایلام که چشم بپوشیم این سرزمین گنجینه ای ارزشمند را در دل خود پنهان کرده است که هر بیننده ای را مجذوب خود می کند. طبیعتی ژرف و چشم نواز که پای خیلی از دانشمندان زمین شناسی تا طبیعت دوستان را به این سرمزین کشانده است. طبیعتی که مهجور مانده و البته در بین عموم مردم به آن حدی که باید شناخته شده نیست. نگاهی به طبیعت جذاب ایلام که بیاندازید ردیف هایی از ارتفاعات بلندبالا و کوهستانی را خواهید دید که همچون خطوط موازی سرتاسر استان ایلام را در نوردیده اند. ارتفاعاتی که گاه تا مرز ایران و عراق پیش رفته و چشم اندازهای حیرت انگیزی را به وجود آورده اند. یکی از بلندترین بخش های رشته کوه زاگرس کبیرکوه نام دارد که در واقع بام ایلام است و بخش عظیمی از ارتفاعات این منطقه را تشکیل می دهد. کوهی عظیم و طویل که گاهی عرض زیادش مجال رخ نمودن دشت ها را هم نمی دهد. کبیرکوه اما در دل بلندی های چشم نواز و معادن غنی نفت و گازش طبیعتی مسحورکننده را پنهان کرده است که قلبتان را به لرزه می اندازد. یکی از این جاذبه های منحصربفرد که نمونه اش را به ندرت در سایر شهرهای ایران و حتی کشورهای جهان خواهید یافت تنگی است که به رازیان یا رازیانه شهره است و دلیل اصلی ما برای آغاز این سفر به سرزمین باستانی ایلام است. تنگی که شما را به میلیون ها سال قبل می برد!
تنگ رازیانه ایلام
روستای چنارباشی
در آغاز سفر جاده ایلام به بدره را پیش رو می گیریم. مسیرمان را به سمت شهرستان بدره و مرکز آن یعنی شهر بدره ادامه می دهیم. هرچه به بدره نزدیکتر می شویم طبیعت اطراف جاده جذاب تر می شود و سر و کله بلوط های ایرانی در دامنه کبیرکوه و پیچ وخم های جاده یک به یک پیدا می شود و سرسبزی جانتان را جلا می دهد. 50 و چند کیلومتری که از ایلام فاصله بگیریم چند کیلومتری مانده به شهر بدره در کنار جاده مسیری فرعی قرار دارد که تابلویی بر سر راه آن نصب شده است. بر روی دره عبارت تنگه رازیانه نقش بسته که نشان می دهد مسیر را درست آمده ایم از جاده اصلی دل می کنیم و وارد مسیر فرعی می شویم. مسیر را ادامه می دهیم تا اول به روستای پاکل و بعد به روستای چنارباشی برسیم. روستا را هم پشت سر می گذاریم و مسیر را ادامه می دهیم. هرچه از روستا فاصله می گیریم کبیرکوه بیشتر خودش را به رخ می کشد و سرسبزی بیشتری به سمت تان هجوم می آورد. درخت ها یک به یک از روی کوه سر می خورند و چمن و سبزه تا زانوهایتان می دود. دشت های آراسته به گل البته اگر در بهار عازم تنگ شده باشید چشمتان را نوازش می دهند و این منظره بیش از پیش شما را بی تاب دیدن تنگ رازیان می کند. جنگل های بلوط فصل مشترک ارتفاعات ایلام است. جنگل هایی زیبا که مزین به حضور بلوط ایرانی هستند و چشم اندازشان دلتان را خواهد ربود. به تنگ که نزدیکتر می شویم لرگ ها هم سر و کله شان پیدا می شود و گاهی زبان گنجشک، داغداغان، دافنه، بنه، بادام کوهی و بومادران ها هم به چشم می خورند. دشت یکسره به سمت پایین سر خورده و در دو طرف جاده ارتفاعات کبیرکوه خودنمایی و دلبری می کنند. پنج کیلومتری که از روستای چنارباشی فاصله بگیریم کم کم به دهانه تنگ نزدیک می شویم.
تنگ رازیانه ایلام
تنگ رازیانه
در ابتدا شکافی را خواهید دید که در دل دره و در دامنه کبیرکوه شکل گرفته و عرض زیادی ندارد اما تا دلتان بخواهد عمیق است. درون دره به نسبت سنگ های اطراف رنگ روشنتری دارد و این کنتراست ترکیب زیبایی را در همسایگی طبیعت سرسبز کبیرکوه به وجود آورده است. تنگ پرپیچ و خم است و مثل ماری که به خودش می پیچد در دل دره به پیش می رود. تنگ رازیانه دو تا سه کیلومتری طول دارد و ارتفاع دیواره هایش بین 15 تا 30 متر در نوسان است. عرض تنگ هم گاهی به پنج متر و گاهی به نزدیک یک متر می رسد که آن را به یکی از باریک ترین تنگ های ایران مبدل کرده است. اگر خوب نگاه کنید در اطراف دره انبوه بوته های گیاه خوش عطر رازیانه را خواهید دید که چندین هزارسال است در دامان کبیرکوه از دل زمین سربرمی آورند همین نزدیکی تنگ به این بوته های رازیانه سبب شده تا تنگ را با نام تنگ رازیانه بشناسند. اطراف این تنگ و دامان سرسبز و سخاوتمند کبیرکوه سال های سال است که مامن چادرهای عشایر ایلام است و نزدیکی شان به تنگ و ترکیب چادرهایشان با طبیعت کبیرکوه دیدنی است. مسیر تنگ را پیش رو می گیریم.
تنگ رازیانه ایلام
اگر اهل صخره نوردی و دره نوردی حرفه ای آن هم با تجهیزات مناسب نیستید بهتر است مسیر رو به بالا را پیش رو بگیرید و تنها به دیدن داخل تنگه از بالادست دره و زیر سایه سار درختان اکتفا کنید اما اگر اهل دره نوردی آن هم با تجهیزات مطمئن و ایمن هستید حتما مسیر رو به پایین که شما را به ورودی تنگ می رساند را پیش رو بگیرید. در همان ورودی تنگ اعجاب این تنگ و زیبایی های طبیعی اش که حاصل هزاران سال نبرد زمین با تغییرات متعدد است میخکوبتان خواهد کرد. سنگ های روشن این دره معرف ماهیت آهکی و کربنات کلسیم سنگ های این منطقه است. اگر می پرسید اصلا این تنگ وسط این دره و پای دامنه کبیرکوه چه می کند باید به سراغ زمین شناسان بروید. بنابر نظریه کارشناسان وقوع زلزله ای عظیم سبب به وجودآمدن شکافی در بین صخره ها در دل دره شده است. با به وجود آمدن این شکاف و حرکت ورقه های مختلف لایه های زمین بر روی هم و آغاز فرآیندهای گوناگون انحلال و فرسایش و فشره شدن صخره ها و این سنگ های آهکی آن هم در طول چندین میلیون سال سبب به وجودآمدن چنین شاهکار زیبایی شده است.
تنگ رازیانه ایلام
البته پوشش گیاهی منطقه و عواملی همچون ارتفاع و ده ها دلیل جغرافیایی و علمی دیگر هم در پیدایش این پدیده زمین شناختی منحصربفرد موثر بوده است. همین قدمت بلندبالا و پیچیدگی این سازه زیبای آهکی پای خیلی از دانشمندان رشته های مختلف از جمله زمین شناسی را به این دره و تنگ رازیان کشانده است. در همان بدو ورود به تنگ ارتفاع دیواره های آهکی که رنگشان به سفیدی می زند و نقش و نگار عجیبشان نشان از قدمت بلندبالایشان دارد مسحور کننده است. رودخانه ای کم رمق درست در میان تنگ جریان دارد که جزو جریان های فصلی است که از سراب گرو نامی سرچشمه می گیرد. رودخانه ای که در روزهای نخستین بهار و همچنین به هنگام بارش های زمستان بسیار پرآب است اما در فصل تابستان تقریبا به خشکی می گراید. رودخانه در نهایت مسیر خود را از دل تنگ ادامه داده و در پهنه دشت جاری می شود و بر طراوت هرچه بیشتر آن می افزاید. تنگ پر از پیچ و خم های باریک است و ارتفاع دیواره های بلند دو سوی آن گاهی کمی رعب آور است اما زیبایی تنگ آنقدر چشمگیر است که شما را به پیمودن باقی مسیر ترغیب می کند.
تنگ رازیانه ایلام
دیواره های تنگ و کف آن را خزه ها و گیاهان سبز در نقاطی فرا گرفته اند و در همسایگی رودخانه و پیچ و خم مسیر چشم انداز زیبایی را بوجود آورده اند. در داخل تنگ هم چشمتان به تک درختانی خواهد افتاد که در پیچ و خم ورودی تنگ غافلگیرتان می کند. در دل تنگ که به پیش می روید دیواره ها بلندتر و به هم نزدیک تر شده و گاه فضای داخلی تنگ تاریک می شود بنابراین اگر قصد نوردیدن تنگ را دارید حتما هدلایتی برای تامین روشنایی در طول مسیر به همراه داشته باشید. بر بالای تنگ هم پل هایی فلزی نصب شده است که شما را در عبور از این سو به آن سوی تنگ یاری می کند.
تنگ رازیانه ایلام
پدیده ای بکرتر از گرند کانیون
خیلی هایی که این تنگ را از نزدیک دیده اند معتقدند که تنگ رازیان در مقایسه با گراند کانیون همتای آمریکایی اش بسیار بکرتر و زیباتر است و البته از چشم انداز چشم نوازتری هم برخوردار است. اهمیت این تنگ و طبیعت غنی گیاهی و جانوری اطراف آن سبب شد تا این تنگ و مساحت 58 هکتاری اطراف آن در سال 1387 به عنوان یک منطقه حفاظت شده با نام منطقه حفاظت شده کبیرکوه مبدل شود. این تنگ یکی از زیستگاه های مناسب برای زیستن پرندگان مهاجر و بومی نیز هست و این امر بر اهمیت هرچه بیشتر آن می افزاید. علاوه بر پرندگان جانداران بی شمار دیگری همانند راسو، سمور، کل، بز، شغال، کاراکال و گربه وحشی در کنار گونه های نادر گیاهی در نزدیکی این تنگ به چشم می خورند که دلیلی برای حفاظت این منطقه به حساب می آیند. تنگ رازیانه بی شک یکی از مهم ترین ژئوتریسم های منطقه است که با کمی رسیدگی قطعا به یکی از محبوب ترین جاذبه های طبیعی ایلام مبدل خواهد شد.
تنگ رازیانه ایلام
تنگ رازیانه در گذر فصول
اگر قصد سفر به این تنگ زیبا و کهن را داشتید بهتر است در فصل بهار و یا زمستان که هوا مطبوع و البته معتدل است عازم این تنگ شوید. رودخانه عبوری از تنگ هم در این زمان پرآب و خروشان است و بر هیجان سفرتان خواهد افزود. پاییز هم با توجه به طبیعت سرسبز منطقه و سلطه پاییز هزاررنگ بر آن بسیار دیدنی است اما حتما خودتان را برای مقابله با یک هوای نه چندان خنک و نسبتا گرم آماده کنید. تابستان های این منطقه اما گرم و نفسگیر است و این گرما به حدی است که رودخانه عبوری از میان تنگ هم رو به خشکی می رود. گرچه پیاده روی بر روی دیوارهای تنگه هم در فصل تابستان لذت های خاص خود را دارد. برخی از مسافرین تنگه چادرهایشان را درست بر بلندای دیواره های تنگ رازیان و در دامنه کبیرکوه علم می کنند و یک شب را در دامان این تنگ استثنایی سپری می کنند. هیچ گونه امکانات رفاهی در مجاورت تنگ رازیان در دسترس نیست بنابراین حتما آب نوشیدنی و در صورت لزوم غذای کافی را به همراه کفش مناسب پیاده روی و صدالبته دوربین عکاسی به همراه داشته باشید. اگر در فصول پرباران قصد عبور از دل تنگه را دارید حتما حواستان به خیس شدن لباس و کفش تان نیز باشد تا خاطره خوبی از این سفر هیجان انگیز به یادگار داشته باشید.
تنگ رازیانه ایلام
جاذبه های اطراف تنگ رازیانه
تنگ رازیانه تنها جاذبه ای نیست که در این سفر از دیدنش مسرور خواهید شد. اگر اندکی حوصله کنید در همان حوالی انبوه جنگل های بلوط ایرانی که در کوهپایه ها و ارتفاعات کبیرکوه آرام گرفته اند از دیگر جاذبه های دلربای این منطقه است. روستای زیبای گنجه هم که کمی آن سوتر از تنگ رازیانه قرار گرفته است یکی از بکرترین و زیباترین روستاهای استان ایلام است که با چشم اندازهای منحصربفردش یکی از مقاصد توصیه شده برای طبیعت گردی در این استان است. تنگ کافری، شهر کهن سیمره، آتشکده سیاهگل، تنگ زرانگوش، تنگ لارت و روستای زیبای کلم هم برخی دیگر از جاذبه های دیدنی شهر بدره است که حتما باید سری به آن ها بزنید.

تنگه شوتاریکو هرمزگان
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر