لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> آتشکده آذرجو داراب فارس
آتشکده آذرجو داراب فارس

آتشکده آذرجو داراب فارس

آتشکده آذرجو داراب فارس متعلق به دوران ساسانی و یکی از مهمترین آتشکده های آن عصر است. این بنا 10 سال پیش در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید ولی متأسفانه در حال حاضر هیچگونه حفاظت و نگهداری از این میراث باارزش انجام نمی شود. این چهارتاقی که گوشه ای از تاریخ اجتماعی و سیاسی گذشته را در دل خویش دارد، بسیار مهجور مانده است. ایران هتل آنلاین در این مطلب قصد دارد اطلاعات بیشتری در این خصوص در اختیارتان قرار دهد. آتشکده آذرجو از آتشکده های دوران ساسانی در استان فارس است. توجه حکومت مرکزی در این دوران به یکپارچگی مذهبی باعث شد که ساخت چنین سازه های مذهبی در قسمت های مختلف کشور ایران رواج پیدا کند. در برخی از منابع ذکر شده که این آتشکده توسط گشتاسب کیانی و با دستور زرتشت ساخته شده است.

1683352741 484 آتشکده آذرجو داراب فارس

آتشکده آذرجو همانند سایر آتشکده های ساسانی به سبک چهارطاقی با یک گنبد مدور و با مصالح لاشه سنگ، گچ و ساروج ساخته شده است. وجه دیگر تشابه آن با سایر آتشکده های ساسانی آن است که در کنار برکه آب و بر روی یک پشته ای نسبتاً مرتفع ساخته شده است. دلیل نشان دهنده اهمیت این آتشکده، وجود قلعه ای مستحکم بر فراز ارتفاعات شمال آتشکده است. اهالی این منطقه به قلعه شاه نشین می گویند. البته لازم به ذکر است که هیچ گونه کاوش باستان شناسی در خصوص این مکان صورت نگرفته است. در اطراف آتشکده چشمه ای وجود داشت که امروزه این چشمه به طور کامل خشک شده است؛ نام این چشمه اغلان قز به معنای پسر و دختر بود.
آتشکده آذرجو نقاشی
فاصله آتشکده آذرجو تا داراب 12 کیلومتر بوده و در قسمت جنوب غربی آن قرار گرفته است. نزدیکترین روستا به این آتشکده روستای کرسیا یا کرسیاه است. آسیب های زیادی در اثر بی توجهی به آتشکده آذرجو در آن ایجاد شده و امروزه تقریباً به تلی از خاک بدل شده است. بنایی که روزگاری مکانی برای انجام مراسم مذهبی مردمان فارس بود، اکنون ویرانه ای متروک است. سقف گنبدی آتشکده از نظر معماری از اهمیت بالایی برخوردار بود و در زمره نخستین گنبدهای ایرانی محسوب می شد اما اکنون این سقف از بین رفته و در داخل سازه فرو ریخته است. بر اساس بررسی های انجام شده این سقف گنبدی شکل ارتفاعی نزدیک به 12 متر داشته و در بالای سکوی مربعی که از سنگ و گچ ساخته شده، بنا شده بود.
1683352741 738 آتشکده آذرجو داراب فارس

نقاشی آتشکده آذرجو از سر ویلیام اوزلی

درخت کهنسالی در کنار این چهارطاقی وجود دارد که تا قبل از خشک شدن چشمه از آب آن آبیاری می شد. با خشک شدن آب چشمه کم کم این درخت سدر رو به نابودی می رفت که به همت اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داراب و جمعی از اهالی روستای کرسیا، با احداث حوضچه ای خاکی در اطراف آن احیا و سبز شد. تصویر این درخت در نقاشی که فرصت الدوله شیرازی در یک قرن پیش، کشیده است دیده می شود. پلان آتشکده مربعی شکل است و تمامی چهارطاقی های عصر ساسانی، دارای پلان مربعی هستند. وجه تسمیه این آتشکده به نام آذرجو یا آذرجوی به علت وجود آتش درون آتشکده که به آن آذر گفته می شود و رود یا جوی پرآب و روانی بود که در کنار این سازه باارزش تاریخی وجود داشت. البته در حال حاضر اثری از آن رود باقی نمانده است.

اقامت در داراب

اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که به تاریخ کشور خود علاقه مندید، می توانید در یکی از سفرهای خود به داراب فارس از این مکان تاریخی بازدید نمایید. ما برای اقامت در سفرتان، هتل نقش شاپور داراب را به شما پیشنهاد می دهیم؛ با این حال با رزرو یکی از بهترین هتل های شیراز خدمات و امکانات بیشتری در اختیارتان قرار می گیرد.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)
معرفی موزه و آرامگاه میرزا احمد نی ریزی
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر