لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> کاخ صاحبقرانیه تهران
کاخ صاحبقرانیه تهران

کاخ صاحبقرانیه تهران

گاهی اوقات به‌اندازه‌ای غرق زندگی مدرن شده‌ایم که از زیبایی‌های پیرامون خود غافل می‌شویم. هرروز که در میان پیاده‌روهای شهر قدم برمی‌داریم شاهد تغییر در چهره شهری هستیم با ساختمان‌های سر به فلک کشیده که نوع معماری‌اش آدم را مبهوت خود می‌کند. در میان این‌همه زیبایی رنگارنگ، هستند ساختمان‌هایی که بی‌ادعا بار تاریخ را به دوش می‌کشند و قلب خود را جایگاه امن وقایع تاریخ کرده‌اند.

1. کاخ صاحبقرانیه
کاخ صاحبقرانیه در زمان ناصرالدین‌شاه قاجار و به دستور او در دوطبقه در سال 1229 ساخته شد. کاخ صاحبقرانیه یا کاخ نیاوران دارای بخش‌های مختلفی مانند شاه‌نشین، حمام، 50 خانه، تالار آینه و حرم‌سرا است که بعد از صاحب قران شدن (در آن زمان هر 30 سال معادل یک قرن بوده است) ناصرالدین‌شاه، کاخ نیاوران به کاخ صاحبقرانیه تغییر نام داده شد.
1683369026 450 کاخ صاحبقرانیه تهران

تالار آینه یا همان جهان‌نما که دارای 4 بخش مجزا ازجمله: دندانپزشکی، اتاق هدایا، سرویس بهداشتی و دفتر منشی شاه است با آینه‌ها و ظروف بسیار نفیس و شکیل آراسته‌شده است که در نوع خود زیبایی بسیار دل‌انگیزی دارد.
کاخ صاحبقرانیه

حوض‌خانه کاخ صاحبقرانیه که در طبقه زیرین واقع‌شده است ورودی حرم‌سرای ناصرالدین‌شاه به شمار می‌رفته که در کنار کاخ، این حرم‌سرا 40 اتاق داشته است که بعدها با برکناری حکومت قاجار توسط دودمان پهلوی، این ساختمان نیز تخریب شد. حوض‌خانه کاخ نیز توسط رضاشاه به محل برگزاری جشن‌های دودمان پهلوی تغییر داده شد.

کاخ صاحبقرانیه
آنچه در حوض‌خانه نگاه هر بیننده‌ای در به سمت خود می‌کشاند وجود تابلوی بسیار زیبا از آثار فاخر استاد کمال‌الملک است که در کنار زیبایی گچ‌بری‌ها و آثاری چند از شهر شیراز. حوض‌خانه را برای هر بازدیدکننده خود دیدنی کرده است.

کاخ صاحبقرانیه

با تغییراتی که در کاخ صاحبقرانیه رخ داد و روی کار آمدن پهلوی اول، جشن ازدواج محمدرضا و فوزیه به علت سرمای شدید در حوض‌خانه برگزار نشد. اوضاع حکومت که به‌آرامی کنترل می‌شد نهایتاً منجر شد که فرح دیبا تغییراتی اساسی در کاخ ایجاد کند. فرح حوض‌خانه را به مکانی مناسب برای پذیرایی از مهمانان و طبقه دوم را محل کارهای محمدرضا قرارداد.
کاخ صاحبقرانیه

2. کاخ صاحبقرانیه کجاست
به استان تهران که سفر می‌کنید به میدان شهید باهنر بروید. برای حرکت به سمت میدان شهید باهنر برای شما چند مسیر وجود دارد:
1- اگر از سمت تجریش به خیابان شهید باهنر بروید در انتها به میدان باهنر خواهید رسید.
2- اگر از سمت میدان نوبنیاد به خیابان پاسداران بروید در انتها به میدان شهید باهنر خواهید رسید.
3- اگر از سمت کاشانک به خیابان پور ابتهاج بروید درنهایت به میدان شهید باهنر خواهید رسید.
4- اگر از سمت دارآباد به خیابان پور ابتهاج بروید درنهایت به میدان شهید باهنر خواهید رسید.
در دهکده زیبا و خوش آب‌وهوای نیاوران، کاخ صاحبقرانیه با آغوش باز پذیرایی شما بازدیدکنندگان عزیز است.
کاخ صاحبقرانیه
3. کاخ صاحبقرانیه ساعت بازدید
ساعت کار مجموعه فرهنگی و تاریخی نیاوران در ماه‌های اولیه سال از 9 الی 19 است. شما می‌توانید بعد از رزرو هتل های تهران جهت بازدید از کاخ صاحبقرانیه به گیشه‌های فروش بلیت از ساعت 9 الی 18 مراجعه کنید. اگر در 6 ماهه دوم سال قصد بازدید از کاخ‌موزه رادارید می‌توانید از ساعت 8 الی 17 به مکان موردنظر مراجعه کنید و فراموش نکنید که کاخ‌موزه نیاوران در روزهایی که در تقویم رسمی کشور تعطیل اعلام‌شده است تعطیل است.
کاخ صاحبقرانیه
1-3. بهای بلیت
مدیریت مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برای کارمندان سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و همچنین راهنمایان تور گردشگری که دارای کارت مختص خود باشند هزینه‌ای دریافت نمی‌کند و کاملاً به‌صورت رایگان خدمات‌رسانی می‌کند اما برای دانشجویان، دانش آموزان، بسیجیان و سایر که به‌صورت گروهی به بازدید از کاخ‌موزه صاحبقرانیه بپردازند هزینه بلیت را به‌صورت نیم‌بها محاسبه می‌کند اما باید توجه داشته باشید که در صورتی قصد شما بازدید گروهی است باید حتماً از قبل با واحد روابط عمومی مجموعه هماهنگی لازم را انجام دهید در غیر این صورت به دلیل حجم بالای بازدیدکنندگان اجازه بازدید به شما داده نخواهد شد.
کاخ صاحبقرانیه
4. کاخ صاحبقرانیه معماری

در خصوص معماری کاخ صاحبقرانیه باید گفت «هنر نزد ایرانیان است و بس» که این کاخ را با نمایی سفیدرنگ، سقفی سبزرنگ با شیروانی در میان باغ نیاوران بناکرده‌اند و ماهیت بیرونی کاخ را به‌خوبی نمایان ساخته‌اند. با رزرو هتل های ایران می توانید از این هنر های بینظیر دیدن فرمایید.درون کاخ الگوهایی از شیشه‌کاری‌های رنگارنگ، آینه‌کاری و گچ‌بری‌های دیده می‌شود که هنر ایرانی را به‌خوبی آشکار می‌سازد کاش می‌شد معمار این بنا را یافت تا بر دستان پرتوانش بوسه زد… .
کاخ صاحبقرانیه

5. از کاخ صاحبقرانیه کجا بریم؟
در همسایگی کاخ صاحبقرانیه کوشک احمدشاهی قرار دارد که نوع معماری بیرونی و درونی آن واقعاً حیرت‌آور است سعی کنید در بازدید از کاخ صاحبقرانیه به بازدید از کوشک احمدشاهی که خوابگاه ییلاقی احمدشاه بوده است بروید و از بودن در نیاوران تجربه‌ها کسب کنید و خاطره‌ها بسازید.

معرفی هتل پارسیان اوین تهران | هتلی 4 ستاره در شمال تهران
ادامه مطلب

از دیگر آثار دیدنی که می‌توان در پیرامون کاخ صاحبقرانیه و در محله دارآباد، خیابان ابتهاج از آن بازدید کرد، کاخ مظفری است. کاخ مظفری تنها بنای از دوران قاجاریه است که دارای سقف بیضی‌شکل است. گچ‌بری و آیینه‌کاری‌های بسیار زیبای به‌کاررفته در کاخ مظفری نگاه هر بیننده‌ای را به خود متمایل می‌سازد و لذت بودن در پایتخت ایران را برای آن‌ها چند برابر می‌کند.
بهترین ساعت بازدید از کاخ مظفری بعد از پایان ساعت کار اداری ارگان های دولتی است و فراموش نکنید که برای بازدید از این کاخ بسیار زیبا باید از قبل با روابط عمومی بیمارستان مسیح دانشوری هماهنگی لازم را انجام دهید.
کاخ صاحبقرانیه
از فضای تاریخی کاخ‌موزه‌ها که خارج شویم، قدم زدن در میان بازارها یا مراکز خرید جذابیت سفر را افزون می‌کند و موجب تنوع در سفر می‌شود. مرکز خرید تندیس از مراکز عمده و نزدیک به کاخ‌موزه صاحبقرانی‌ است که در میدان تجریش واقع‌شده است. در پاساژ تندیس شما می‌توانید انواع مختلف البسه را برای هر سنی و هر تیپ شخصیتی ببینید و باقیمتی معقول خریداری کنید.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر