لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> پیران؛ آبشاری در میان کوه های با صلابت
پیران؛ آبشاری در میان کوه های با صلابت

پیران؛ آبشاری در میان کوه های با صلابت

اگر اهل سفر و عاشق طبیعت باشی، در هر گوشه از این کشور پهناور جلوه ای از زیبایی های طبیعت را خواهی یافت، که تو را شیفته ی خود خواهد کرد. کافی است کوله بار خود را برداری و به قصد کشف یک پدیده ی تازه به دل کوه و دشت بزنی. وقتی شوق سفر در دلت باشد و مقصدت خیال انگیز، راه پرپیچ وخم و دور ودراز، فقط اشتیاق تو را برای رسیدن به مقصد بیشتر می کند، و خستگی راه خاطره ای می شود، که سال ها بعد آن را به شیرینی یاد می کنی.
در میان شگفتی های بی پایان ایران، در دل کوه های زاگرس، دست چیره دست طبیعت تصویری را به تصویر کشیده، که زیبایی آن در نوع خود بی همتاست، برای خلق یک چنین اثری، خالق بی همتا زیبایی و شکوه را چنان با ظرافت و صلابت در هم آمیخته که با دیدن این منظره ی زیبا، بی اختیار غرق حیرت و تماشا می شوی.
کوه های سر به فلک کشیده و باشکوه، آبشاری که رقص کنان از فراز کوه ها پایین می آید و سکوت عمیق و دلنشین کوهستان که با سرود دلنواز آب به زیبایی شکسته می شود، عاشقان طبیعت را بیش از پیش مست و حیران می کند، این ها همه مناظری هستند که این طبیعت زیبا با مهربانی و سخاوتمندی به تو هدیه می دهد، گویی مشتاقانه منتظر است تا زیبایی هایش را تقدیم کسانی کند، که آن ها را می ستایند و برای رسیدن به آن سختی ها را به جان می خرند.

تصویر زیبای آبشار در پس زمینه ی صخره ای و کوهستانی، یکی از رویایی ترین و باشکوه ترین مناظری است که می توان تصور کرد. تصویری که گردشگران به عشق دیدن آن راه های دور و پرپیچ و خم این مسیر کوهستانی را درمی نوردند و به این جا می آیند تا روح و طبیعت این تصویر زیبا را از نزدیک لمس کرده و زیبایی های بی همتای آن را به نظاره بنشینند. برای رسیدن به این آبشار باید به غرب کشور و استان کرمانشاه برویم. شما هم با ما همراه شوید تا با هم به دیدن این آبشار باشکوه برویم. ایران هتل آنلاین با امکان رزرو آنلاین هتل های کرمانشاه همراه شماست. شما می توانید با رزرو آنلاین هتل های ایران با آسودگی خاطر و هوشمندانه سفر کنید.
آبشار پیران
آبشار پیران کجاست؟
آبشار پیران یا ریژآو که امروزه به نام ریجاب شناخته می شود، یکی از بلندترین آبشارهای ایران است. این آبشار در استان کرمانشاه و روستای پیران و در 10 کیلومتری سرپل ذهاب قرار گرفته است. برای رسیدن به آبشار یک مسیر دسترسی از روستای پیران به محل آبشار درست شده که این مسیر، دسترسی به آن را ساده تر کرده است. پس از روستا و باغ های روستای پیران، در میان دره ای پهن آبشار پیران دیده می شود، که با صلابت و شکوه خودنمایی می کند. این آبشار در دره ای سبز و زیبا قرار گرفته است، که این سرسبزی نشات گرفته از آب آبشار است. آب این آبشار از منطقه ای به نام ریجاب سرچشمه می گیرد، و پس از عبور از روستای ژالکه در قالب یک آبشار زیبا، سرازیر می شود و پس از آن در دره ی هونه جاری شده و در آخر به روستای پیران می رسد. نکته ی جالب توجه در مورد رسیدن به این آبشار این است که علاوه بر روستای پیران که مسیر دسترسی به پایین آبشار است، از منطقه ی ریجاب هم می توان به این آبشار رسید، ریجاب در 120 کیلومتری کرمانشاه و در مسیر دالاهو به سرپل ذهاب واقع شده است و از لحاظ تقسیم بندی های کشوری از توابع شهرستان دالاهو می باشد. ریجاب یا در اصل ریژآو، به معنای ریزش آب است و وجود آبشار پیران بیانگر همین موضوع است. پس از رسیدن به روستای ژالکه در منطقه ی ریجاب و طی یک جاده ی ماشین رو به بالای آبشار خواهیم رسید. فاصله ی روستای ریجاب تا پیران در حدود 45 کیلومتر است، و این فاصله به علت وجود صخره های بلندی است که مانعی طبیعی برای دسترسی به پایین آبشارهستند.
آبشار پیران
ارتفاع آبشار پیران
آبشار پیران سه طبقه است و ارتفاع دو طبقه ی اول آن بیشتر از طبقه ی سوم است. ارتفاع این آبشار هنوز به طور دقیق اندازه گیری نشده است، ولی دستگاه GPS اختلاف بالا و پایین طبقه ی سوم آبشار پیران را 180 متر نشان داده است. همچنین بنا به استناد سایر منابع این آبشار از بالای صخره ها تا پایین ترین نقطه ی آن ارتفاعی برابر 150 متر دارد. و بنا بر اعلام سازمان میراث فرهنگی سرپل ذهاب ارتفاع این آبشار در حدود 160 متر می باشد، که با توجه به این ارقام می توان گفت آبشار پیران حتی از آبشار لاتون با ارتفاع 105 متر نیز بلندتر است.
آبشار پیران
جاذبه های منطقه ی آبشار پیران
مناظر دیدنی و چشم اندازهای بی نظیر این منطقه در کنار فعالیت های هیجان انگیزی که می تواند برای ورزش دوستان بسیار مهیج و جالب توجه باشد، گردشگران زیادی را به این مکان می کشاند. صخره های بلند و استوارآبشار پیران، مکانی است که کوهنوردان و صخره نوردان با علاقه و اشتیاق فراوان آن را انتخاب می کنند تا با چالش لذت بخش فرود از این صخره ها دست و پنجه نرم کنند. علاقمندان به دوچرخه سواری نیز این مکان را محل مناسبی برای اجرای برنامه ی هیجان انگیز اسلک لاین یافته اند. آب تنی در گرمای تابستان و ثبت تصاویر و لحظه های ناب از دیگر فعالیت هایی است، که سفر شما را خاطره انگیز تر خواهد کرد.
باغ های انجیر زردآلو، انار و همچنین درختان زیبای چنار، تبریزی و گردو به دره ی پیران صفای خاصی بخشیده اند. علاوه بر آن جلوه های طبیعی و پوشش گیاهی منطقه ی ریجاب نیز بسیار دیدنی و در نوع خود منحصر به فرد است. درختان باشکوه بلوط و چنار، بید، انجیر، گردو،پسته ی کوهی، زالزالک، آلبالوی وحشی، تمشک و انار، درختانی هستند که این منطقه را به زیبایی آراسته اند.
آبشار پیران
امکانات رفاهی آبشار پیران
در فاصله ی 400 متری آبشار پارکینگی برای پارک ماشین ها در نظر گرفته شده است. کمی آن طرف تر نیز آلاچیق ها و سرویس های بهداشتی دیده می شود که برای رفاه گردشگران ایجاد شده است. استفاده از این امکانات رایگان است و تنها مبلغی به عنوان ورودی از وسایل نقلیه دریافت می شود.
بهترین زمان سفر به این منطقه ی کوهستانی تابستان است، در این فصل هوای آبشار بسیار دلپذیر است و طبیعت در اوج جلوه گری است. هر چند کوهستان سرد و برفی در فصول سرد سال نیز زیبایی های مخصوص به خود را دارد، اما با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه پیشنهاد نمی شود. و از آن جا که امکانات رفاهی آبشار فقط برای سفر یک روز کافی است، برای اقامت می توانید از هتل ها یا اقامتگاه های کرمانشاه یا اسلام غرب آباد غرب استفاده کنید.
آبشار پیران
برای رسیدن به آبشار دو راه وجود دارد:
مسیر دسترسی اول:
در این مسیر ابتدا به کرمانشاه بروید و سپس مسیرتان را تا شمال سرپل ذهاب به سمت روستای پیران ادامه دهید، پس از آن وارد جاده ی خاکی ناهمواری می شوید که پس از طی 2 کیلومتر شما را به محل پارکینگ اتومبیل ها خواهد رساند، از آن جا تا محل آبشار 1500 متر است. این مسیر سنگ فرش شده ومناسب پیاده روی است.
مسیر دوم: برای دیدن آبشار از نما و زاویه ای متفاوت، مسیر ریجاب را پیش رو دارید، پس از رسیدن به منطقه ریجاب به سمت روستای ژالگه بروید، برای دیدن این تصویر متفاوت از آبشار در نزدیکی روستای ژالگه راهی وجود دارد که شما را به صخره های مشرف به آبشار می رساند. پس از تماشای این منظره ی بدیع و بازگشت به مسیر آبشار، با طی 45 کیلومتر به آبشار پیران یا ریجاب خواهید رسید.

امیدواریم که از سفر به این منطقه شگفت انگیز و زیبا لذت ببرید و به تماشای دیدنی های دیگر این منطقه نیز بپردازید.
قلعه یزدگرد سوم

جاذبه های منطقه ی پیران و ریجاب
قلعه یزدگرد سوم
مجموعه ی بناهای باقیمانده از قصر یزدگرد سوم است، تاریخ ساخت دقیق این مجموعه هنوز مشخص نیست، زیرا در کاوش های اولیه زمان احداث آن را دوره ی ساسانی تخمین زدند، اما در کاوش های بعدی زمان ساخت آن به دوره ی اشکانی نسبت داده شد. بازدید از این قلعه ی تاریخی که مساحتی در حدود چهل کیلومتر دارد، و از مستحکم ترین بناهای ایران باستان به شمار می رود برای گردشگران علاقمند به تاریخ جالب توجه خواهد بود.
بنای تاریخی زیج منیژه
بنای تاریخی زیج منیژه این بنای تاریخی یکی از زیباترین آثار تاریخی این منطقه به شمار می رود و قلعه ای است مستطیل شکل که با سنگ و گچ ساخته شده است. تاریخ دقیق ساخت آن مشخص نیست ولی با توجه به معماری و طرح درگاه ها و قوس های به کار رفته در آن، این بنا را متعلق به دوره ساسانی می دانند. با وجود بررسی های انجام شده، هنوز در ماهیت و کاربرد آن تردیدهایی وجود دارد، اما باستان شناسان آن را یک کوشک بین راهی می دانند که افسانه های محلی آن را با منیژه ی شاهنامه و ایران باستان مرتبط می داند، زیج به معنای رصدخانه و تماشاگه است و به عقیده ی مردم محلی منیژه برای مدتی در این مکان مستقر بوده است.
تنگ حمام
تنگ حمام یکی از مناطق نمونه ی گردشگری استان کرمانشاه است. این روستا با آب و هوای مطبوع ودلپذیر، چشمه ها و جویبار های روان، کوه های زیبا و پوشش طبیعی بکر و دیدنی از مناطق دیدنی کرمانشاه به شمار می رود. وجود چشمه ی آبگرم و قابلیت های مختلف ورزشی همچون کوهنوردی، کایت سواری و موتور سواری کوهستان از دلایل جذابیت این منطقه است.

آبشار شعله ابدی نیویورک، پدیده ای فراتر از تصور انسان
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر