لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> جاهای دیدنی چهارمحال و بختیاری
جاهای دیدنی چهارمحال و بختیاری

جاهای دیدنی چهارمحال و بختیاری

استان چهارمحال و بختیاری یکی از مناطق خوش آب‌وهوا، سرسبز کشور است که در تمام فصول سال زیبایی‌های منحصربه‌فرد و دیدنی خاص خود را دارد و توانسته است لقب سوئیس ایران را برای خود به ارمغان آورد. استان چهارمحال و بختیاری به دلیل ارتفاع بلندی که از سطح زمین دارد به بام ایران نیز شهرت دارد و همین ارتفاع بلند موجب شده است که هفت ماه از سال پوشیده از برف باشد تا بتوان بسترهای ورزش، پیست اسکی‌های زمستانی را در این استان فراهم کرد. برای آشنایی بیشتر با جاذبه‌های طبیعی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری با ایران هتل آنلاین همراه شوید.

1. معرفی
چهارمحال و بختیاری با توجه به نامش از دو بخش تشکیل‌شده است. چهارمحال که منطقه روستانشین بین اصفهان و بختیاری است که شامل چهار بخش لار، گندمان، میزدج و کیار است. منطقه بختیاری نیز محل کوچ ایل بزرگ بختیاری از مدت‌ها قبل تاکنون می‌شود و فرهنگ کوچ در این استان رواج بسیاری دارد.
استان چهارمحال و بختیاری
شهرکرد که مرکز استان چهار و محال و بختیاری است دو منطقه لار و کیار را در خود جای داده است. با توجه به آثار کشف شده از جمله سفالینه‌ها و ابزارهای سنگی اولیه‌ای که بر روی تپه‌های باستانی، این استان پیشینه‌ای کهن حدود هزاره هفتم قبل از میلاد (9000 ساله) را نشان می‌دهد… این تپه‌های باستانی به‌صورت دهکده در شهرهای هفشجان و کیان نیز به خوبی دیده می‌شود.
استان چهارمحال و بختیاری از مناطق خوش آب‌وهوا، سرسبز و کوهستانی کشور به شمار می رود. دو رودخانه مهم کشور، کارون و زاینده‌رود که از ارتفاعات استان چهار و محال و بختیاری سرچشمه می‌گیرد و با توجه به اینکه این استان تنها یک درصد از مساحت کل کشور را دارد حدود ده درصد از آب کشور را تأمین می‌کند.
استان چهارمحال و بختیاری

از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری استان چهار و محال و بختیاری می‌توان به آبشارهای خروشان و طبیعت بکر اطراف آن، آب‌بندان ها، باتلاق ها و تالاب‌های طبیعی که محل کوچ بسیاری از پرندگان مهاجر و بومی است و همچنین چشمه‌های جوشان و غارهای اعجاب‌انگیز آن اشاره کرد که به‌یقین بازدید از این مکان‌ها می‌تواند خاطرات زیبا، به‌یادماندنی و شادی را برای شما و همراهنتان رقم بزند.

2. آبشارها

از زیباترین جاذبه‌های طبیعی و گردشگری استان چهار محال و بختیاری می‌توان به آبشارهای خروشان و طبیعت بکر اطراف آن اشاره کرد. ازجمله آبشارها، دره عشق، آتشگاه، تونل کوهرنگ، شیخ علی‌خان، گاهکده لردگان، کردی سبزه کوه، آبشارهای بهشت‌آباد و لندی را می شود نام برد.
آبشار دره عشق

1-2. آبشار دره عشق
همان‌طور که از نام آبشار دره عشق پیداست از زیباترین مناطق دیدنی استان چهارمحال و بختیاری محسوب می شود که در 130 کیلومتری شهرکرد، شهرستان اردل واقع شده است. طبیعت بکر و شگفت‌آور اطراف آبشار و سرعت آبی که به‌ شدت از دل کوه با ارتفاع 100 متری به پایین فرو می‌ریزد زیبایی و هیجان منطقه؛ جریان رودخانه کارون، شالیزار و باغ‌های اطراف را دوچندان کرده است. این دره عشق به بهشت طبیعت‌گردی استان چهارمحال و بختیاری معروف است و چشم‌اندازهای آن بیش از گذشته شمارا در دل طبیعت و زیبایی‌های آن فرو می‌ برد.
آبشار آتشگاه
2-2. آبشار آتشگاه
این آبشار به نسبت دره عشق دورتر از مرکز استان و در فاصله 190 کیلومتری شهرکرد قرا دارد. در مسیر رسیدن به آن از روستاهای زیبای میلاس و سردشت عبور خواهید کرد تا اینکه در 40 کیلومتری لردگان با روستایی به نام آتشکده در یک دره باریک و دلگشا برخورد خواهید کرد که از وسط آن رودخانه‌ای با درختان سر به فلک کشیده از حاشیه می‌گذرد. شیب زیاد و پستی‌ و بلندی‌های دره آبشارهای کوچک زیادی را در طول مسیر به وجود آورده است که از این میان دو آبشار بزرگ در فاصله 200 متری هم خودنمایی می‌کنند. سنگ‌های آهکی و گچی، سبزه‌ زار، درختان کهن‌سال گردو، چنار و بلوط در ترکیب با جیک‌جیک گنجشکان طراوت فضای آبشار را دوچندان کرده است.
آبشار کوهرنگ
3-2. آبشار تونل کوهرنگ
تونل کوهرنگ در سال 1322 جهت انتقال آب چشمه کوهرنگ و چشمه‌های مجاور به زاینده‌ رود ساخته شد. متأسفانه تلاش برای ایجاد شکاف در کوه از دوره صفویان و انتقال آب تاکنون به نتیجه نرسید و آثار این تلاش و شکاف‌ها در دل کوه پیداست.

سیاسرد بروجن
ادامه مطلب

3. تالاب‌ها:

از دیگر جاذبه‌های با ارزش و زیبای این استان، آب‌ بندان ها، باتلاق و تالاب‌های طبیعی است که هرساله محل کوچ بسیاری از پرندگان مهاجر و بومی در فصل پاییز است.
تالاب چغاغور

1-3. تالاب چغاخور
حدود 60 کیلومتری شهرکرد در دامنه ارتفاعات بر آفتاب و کلار تالاب چغاخور با بیش از 2300 هکتار، باران نگاه گردشگران را به سوی خود متمایل ساخته است و هرسال اقامتگاه پرندگان مهاجر و بومی مانند انواع مرغابی، حواصیل و لک‌ لک سفید است. هوای مطبوع، آسمان آبی، منظره‌های چشم‌نواز، این مکان را در ردیف جاذبه‌های با ارزش استان چهار محال و بختیاری قرار داده است.
تالاب گندمان
2-3. تالاب گندمان
این تالاب با وسعت 980 هکتار در شهرستان گندمان قرار دارد و در زمره تالاب‌های بین‌المللی جای گرفته است. چشمه‌های اطراف آن علاوه بر اینکه مکان مناسبی برای تفرجگاه محسوب می‌شود آب تالاب منطقه گندمان را نیز تأمین می‌کنند. در سفر به تالاب گندمان شما می‌توانید از امکانات تفریحی و ورزشی همانند سوارکاری نیز بهره‌ مند شوید. با آب‌ وهوای معتدل و ییلاقی این منطقه و طبیعت بکر آن می‌توانید بهترین لذت سفر خود را تجربه کنید.

4. چشمه‌ها

از دیگر جاذبه‌های استان چهارمحال و بختیاری چشمه‌ها هستند که علاوه بر داشتن منظره زیبا و جذاب جنبه درمانی نیز دارند. برخی از این چشمه‌ها عبارت‌اند از:
چشمه کوهرنگ

1-4. چشمه کوهرنگ
چشمه زیبای کوهرنگ از دامنه‌های زرد کوه سرچشمه می‌گیرد و پس از طی مسیر پرپیچ‌ و خم با صلابت به سد البرز می‌رسد و از تونل اول کوهرنگ به زاینده‌رود متصل می شود تا بذر خشکسالی منطقه زرد کوه را بخشکاند. حضور عشایر و منظره‌های زیبای اطراف منطقه، چشم‌اندازهای محشر آن را دوچندان کرده است.
دیمه
2-4. دیمه
دیمه که از رودخانه زاینده‌رود سرچشمه می‌گیرد و آب آن خواص درمانی در جهت جلوگیری از پوسیدگی دندان و درمان سنگ کلیه دارد در منطقه کوهرنگ و در روستایی که مردم آن را به کیکاووس می‌خوانند واقع شده است. این مکان به دلیل برخورداری از امکاناتی مثل راه آسفالت، سکوی نشیمن، سرویس بهداشتی و فضای سرسبز محل اقامت عشایر و تفرجگاه مسافرین از گذشته تا به امروز بوده است.
سیا سرد
3-4. سیا سرد

این چشمه با داشتن هوای مطبوع و خنک درختان زیبا و کهن و چشم‌انداز زیبا همه‌ روزه‌ پذیرای مهمانان و گردشگران عزیز است. با توجه به سهولت دسترسی و فضاسازی‌های مناسب بازدید از این تفرجگاه دو برابر شده است و از استقبال خوبی برخوردار شده است.
چشمه باغ رستم

4-4. چشمه باغ رستم

از دیگر چشمه‌های بسیار زیبا، سرد و خروشانی که از دل صخره‌ها می‌جوشد، چشمه باغ رستم است که به درون رودخانه خروشان بهشت‌آباد از سرچشمه‌های کارون فرو می‌ریزد. در تمام فصل سال این چشمه جریان دارد و انسان را در زیبایی‌های خلقت فرو می‌برد.

5. غارها
از دیگر جاذبه‌های دیدنی استان چهارمحال و بختیاری می‌توان به وجود غارهای اعجاب‌انگیزی مانند پیرغار، غار سراب، یخی چما اشاره کرد.
پیر غار
1-5. پیرغار

در فاصله 38 کیلومتری شهرکرد و 6 کیلومتری فارسان جای گرفته است. کتیبه های ارزشمند تاریخی در بدو ورود، چشمه‌های پرآب، آبشارهای زیبا، درختان سر به فلک کشیده و کوه‌های اطراف غار گردشگران و علاقه‌مندان طبیعت را مشتاقانه به‌ سوی خود می‌کشاند.
غار سراب 2-5. غار سراب
غار سراب در 56 کیلومتری جنوب غربی شهرکرد در دره‌ای زیبا و مجاورت روستای امیدآباد قرارگرفته است. بیش از 600 متر از غار به دلیل وجود موانع قابل‌ دسترسی نیست. این غار از دو دهانه تشکیل‌ شده است که از یکی از دهانه‌های آن آبی خروشان و خنک بیرون می‌ریزد. ارتفاع سقف غار در بعضی از نقاط به 15 متر می‌رسد. در مسیر غار قندیل‌های زیبای آهکی بسیار به چشم می‌خورد که حیرت‌آور است و ارزش یک بار دیدن را دارد.
غار یخی چما

3-5. غار یخی چما

پیرغار از اعجاب‌انگیزترین غارهای منطقه با قندیل‌های یخی فراوان و چشمه‌های آب سرد است که درنهایت به سد کوهرنگ می‌ریزد. به دلیل قرارگرفته شدن غار در دره‌ای عمیق و باریک و پر از برف قندیل ها و توده های عظیمی از یخ به صورت دائمی مشاهده می شود.

6. از دیگر جاذبه‌های طبیعی چهارمحال و بختیاری

بیشتر مساحت استان چهارمحال و بختیاری از مرکز تا جنوب و غرب منطقه از حاشیه‌های رودخانه کارون تشکیل می‌شود. حاشیه رودخانه زاینده‌رود هم به دلیل مناظر و چشم‌اندازهای زیبای اطراف آن و هم وجود مجموعه‌های تفریحی، شرایط آب‌ وهوایی مناسب و دسترسی نزدیک به مرکز استان و شهرهای استان اصفهان همواره مورد توجه گردشگران بوده است. در این مسیر از هوای مطبوع، آسمان آبی و باغ‌ های سرسبز می‌توانید لذت سفر خود را چند برابر کنید.
پیست اسکی چلگرد

1-6. پیست اسکی چلگرد
یکی از معروف‌ ترین پیست‌های اسکی زاگرس، پیست اسکی چلگرد است. این پیست اسکی در شهر چلگرد در مجاورت تونل اول کوهرنگ در قسمت شرقی کوه کارکنان قرارگرفته است. پیست اسکی چلگرد جهت استفاده خانواده، آقایان و خانم‌ها به سه بخش تفکیک‌ شده است که با توجه به کوهستانی بودن این استان و بارش برف و یخ در هفت ماه از سال، این پیست در اکثر روزهای زمستان قابل‌ استفاده است.
دشت لاله های واژگون
2-6. دشت لاله‌های واژگون

دشت لاله‌های واژگون که با 3600 هکتار وسعت رویشگاه اصلی گونه گیاه لاله واژگون است در شهرستان کوهرنگ قرار دارد و در نزدیکی جاذبه‌های گردشگری دیگری مانند پیست اسکی، آبشار کوهرنگ، چلگرد و چشمه دیمه موقعیت ویژه ای را برای گردشگران خلق کرده است.
صنایع دستی

7. صنایع‌دستی استان چهار و محال و بختیاری
ازجمله صنایع‌دستی این استان می‌توان به بافت انواع قالی‌های محلی، گلیم، جاجیم، چوقای محلی، پشتی، خورجین، سیاه‌چادر، نمکدان و سفره آردی اشاره کرد که در میان ایلات و عشایر مناطق اطراف رواج زیادی دارد. از غذاهای محلی و خوشمزه که طعم و مزه آن یادآور طبیعت بکر استان است می‌توان به گوره ماست، آش دوغ، کال جوش، آش کاردی (کاردی گیاهی کوهی است)، کاچی در دو نوع شیر و آردی، کباب‌ها ازجمله کباب بختیاری که زبانزد خاص و عام است، کباب قارچ، نان محلی در تنور گلی و فتیر نان (عشایر و بختیاری بر روی ساج یا تابه می‌پزند) اشاره کرد.

سخن آخر
همان‌طور که مشاهده کردید استان چهارمحال و بختیاری یکی از شگفت‌انگیزترین مقصدهای گردشگری و تفریحی را دارا است؛ اما متأسفانه آن‌ طور که شایسته و درخور توانمندی‌ها و ظرفیت‌های توریستی این استان زیبا و سرسبز بوده مورد توجه ایران‌گردان خصوصاً گردشگران بین‌المللی واقع نشده است. به امید آنکه تلاش های مجدانه ایران هتل آنلاین برای شناساندن جاذبه های طبیعی و گردشگری استان چهار محال و بختیاری بتواند زمینه سفرهای هوشمندانه را به استان توسعه دهد و شناخت بیشتر این استان و استقبال بی‌ نظیر از زیبایی‌های نهفته آن مورد استقبال بی‌نظیر گردشگران اهل طبیعت قرار گیرد.

شهرستان سامان چهارمحال بختیاری
ادامه مطلب

4.3/5 - (10 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر