لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> پل معلق پیر تقی در اردبیل، جایی میان زمین و آسمان
پل معلق پیر تقی در اردبیل، جایی میان زمین و آسمان

پل معلق پیر تقی در اردبیل، جایی میان زمین و آسمان

اگر ترس از ارتفاع ندارید و چند وقتی است سطح آدرنالین خونتان پایین آمده، می توانید با برنامه ریزی برای سفری یک روزه ترشح این هورمون را در بدنتان افزایش دهید. حرکت کردن روی پلی معلق، مابین آسمان و زمین، آنقدر هیجان انگیز است که ممکن است ضربان قلب شما را به بالای 180 ضربه در دقیقه برساند. پلی چوبی با عرض حدوداً یک متر که 60 متر بالاتر از سطح رودخانه قرار گرفته است و تنها وسیله محافظت از شما دو ردیف طناب است که می توانید دستتان را از آنجا بگیرید. هیجان انگیزتر وقتی است که هنگامی که روی پل حرکت می کنید باد بیاد. ترس و هیجان تکان های شدید پل در باد، قدم زدن بر فراز رودخانه و دیدن مناظر شگفت انگیز، دلایلی هستند که گردشگران زیادی را به سمت پل معلق پیر تقی در اردبیل می کشانند. با رزرو یکی از هتل های اردبیل، مانند هتل سبلان اردبیل، علاوه بر دسترسی به جاذبه های گردشگری داخل شهر، فرصتی نیم روزه برای دیدن پل معلق پیر تقی استان اردبیل خواهید داشت.

آدرس پل معلق پیر تقی اردبیل
این پل با فاصله زمانی یک ساعت و 22 دقیقه از اردبیل، در مجاورت روستای پیرتقی قرار دارد. از نظر مسافت نیز 114 کیلومتر بعد از اردبیل است. در مسیر خلخال به سمت سه راه چم که حرکت کنید تونل های متعددی در مسیر عبورتان قرار دارند. پس از عبور از نهمین تونل به مسیر این پل می رسید. در آنجا قهوه خانه کوچکی قرار دارد که کنار آن یک جاده فرعی خاکی است. از کنار قهوه خانه به سمت دره هشتچین حرکت کنید. برای رسیدن به پل باید چیزی حدود 10 دقیقه پیاده روی کنید. دقت کنید در بخش هایی مسیر پیاده روی بسیار تنگ و باریک است.
پل معلق پیر تقی در اردبیل
جاذبه های پل و اطراف آن
طول این پل چوبی هفتاد متر و ارتفاع آن 60 متر است و بر روی رودخانه قزل اوزن قرار گرفته است. این پل در ابتدا بر مبنای هدف گردشگری ساخته نشده است بلکه پژوهشگرانی که برای انجام مطالعات خاک برای ساخت سد قزل اوزن به این منطقه رفت و آمد می کردند برای سهولت عبور از رودخانه این پل را احداث کردند. احداث این پل در سال 1387 صورت گرفت. قبل از احداث این پل مسیری برای عبور از عرض رودخانه وجود نداشت و در فصل های بارندگی عملاً ادامه تحقیقات غیرممکن بود. از این رو شرکت توسعه منابع آب و نیرو برای سهولت تردد پرسنل کارگاه سد پیرتقی سفارش ساخت این پل را داد. اما امروزه این پل کاربری گردشگری پیدا کرده و علاقه مندان زیادی برای مشاهده و حرکت بر روی این پل به این منطقه سفر می کنند.
این پل در روزهای تعطیل و همچنین در روز سیزده بدر مملو از جمعیت است. روستای پیرتقی نام روستایی است که در مجاورت این پل قرار گرفته است. جالب است بدانید که در این روستا تنها یک خانوار زندگی می کنند.
پل معلق پیر تقی در اردبیل
رودخانه قزل اوزن از کوه های کردستان جاری می شود. انتهای مسیر رودخانه نیز سد سفید رود است. از تفریحاتی که بر روی این رودخانه می توان انجام داد قایق سواری و ماهیگیری است. به ویژه جریان تند آب رودخانه برای قایق های کایاک و کاناپولو عالی است. در آنجا امکانات و قایقی برای این تفریح وجود ندارد. فقط بستری مناسب برای این کار است. اگر شما از طرفداران این ورزش هستید می توانید این رودخانه را به عنوان یک مکان مناسب در نظر داشته باشید.
پل معلق پیر تقی در اردبیل
این منطقه کوهستانی است و آب و هوای ییلاقی مطبوعی دارد. همچنین درون دره هشتچین مناظر زیبا و مکان های بکر و آرامی برای پیک نیک زدن و گذراندن یک روز زیبا در طبیعت وجود دارد. به خصوص که آب رودخانه نیز در دسترس شما هست. حتی اگر قایق ندارید و اهل ماهیگیری نیستید می توانید در رودخانه به آب بازی بپردازید.

اگر ورزشکار هستید و از بین ورزش ها به صخره نوردی و کوهنوردی علاقه مندید، این مکان برای شما نیز جذاب است. زیرا صخره ها و کوه های اطراف پل بسیار برای این کار مناسب هستند.
پل معلق پیر تقی در اردبیل

زیپ لاینی نیز بر روی رودخانه قرار دارد که یکی از سرگرمی های پر هیجان این منطقه به شمار می رود.
یکی دیگر از تفریحات عکاسی است. چه حرفه ای باشید و چه آماتور می توانید عکس های زیبایی از روی پل و یا اطراف آن خلق کنید و به عنوان گنجینه ای باارزش به یادگار داشته باشید.
دو چشمه آب معدنی که به همین نام پیرتقی نامگذاری شده اند نیز در پایین پل وجود دارد. نوشیدن آب خنک و گوارایی این چشمه ها به ویژه در گرمای تابستان بسیار لذت بخش است.
پل معلق پیر تقی در اردبیل
بایدها و نبایدها
– مهمترین نکته این است که به علت بکر بودن منطقه اقدامات امنیتی و تأسیسات رفاهی و گردشگری در منطقه وجود ندارد. لطفاٌ قبل از سفر اطلاعات خود را از منطقه کامل کنید و شماره تلفن های ضروری را به خاطر بسپارید.
– حتماً قبل از سفر به این پل وضعیت آب و هوا را چک کنید و در صورت نامساعد بودن آب و هوا به این منطقه سفر نکنید. زیرا در اثر وزش باد و طوفان های شدید عبور از پل بسیار خطرناک است.
– کفش مناسب پیاده روی به پا کنید. اگر کوهنورد و یا صخره نورد هستید کفش و تجهیزات مناسب خود را به همراه داشته باشید.
– آب آشامیدنی به همراه داشته باشید.
– در اطراف این پل رستوران، مغازه و یا فروشگاهی وجود ندارد. خوراکی به همراه داشته باشید.
– امکان کمپ زدن در دره وجود دارد. در صورت تمایل به کمپ زدن ملزومات آن را همراه خود بیاورید.
– دقت کنید که این پل به هدف گردشگری احداث نشده است بنابراین برای جلوگیری از هر گونه آسیب احتمالی از عبور کردن تعداد زیادی از افراد همزمان از روی پل خودداری کنید.
– به دلیل عدم دسترسی به برق از پر بودن شارژ تلفن همراه خود مطمئن شوید. دسترسی به اینترنت در این منطقه محدود است.
– مسیر دسترسی به پل نیاز به اندکی پیاده روی دارد. در بخش هایی از مسیر راه باریک تر و تا حدودی خطرناک است. لطفا مراقب خود و اطرافیان خود باشید.
– دقت کنید که این رودخانه محل مناسبی برای شنا کردن نیست. به علت جریان تند آب احتمال غرق شدن در رودخانه وجود دارد.
– لطفاً مسئولانه سفر کنید و برای حفظ این همه زیبایی، زباله های خود را در طبیعت رها نکنید.

لذت بردن از آبگرم سرعین در هتل و مجتمع آبدرمانی رویال پارک
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر