لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> نرگس زارهای بهبهان خوزستان، گلستانی از نرگس در کوچه های زمستان
نرگس زارهای بهبهان خوزستان، گلستانی از نرگس در کوچه های زمستان

نرگس زارهای بهبهان خوزستان، گلستانی از نرگس در کوچه های زمستان

اگر یک روز در یک هوای برفی و سرد هوای یک روز بهاری با آفتابی دلچسب به سرتان زد، کافی است کوله بارتان را بردارید و پاشنه کفشتان را ور بکشید. در کشور گرم و نیمه خشک مان کنار گردنه های برف گیر و یخبندان های زمستانه، سرزمین هایی قراردارند که با آمدن زمستان تازه بهار در آن ها رخ می نماید. برخی خودشان را به جنوب کشور می رسانند و مثل همیشه از آفتاب جزیره لذت می برند، اما اگر شما هم از آن دست مسافرینی هستید که همیشه خدا هوس کشف یک سرزمین جدید را به سر دارند و یا بی تاب تجربه های نو و بی بدیل هستند این بار به جای رفتن به جزایر جنوبی با ما همراه شوید تا زاگرس را درنوردیده و باگذر از گردنه های برف گیر به شهری برسیم که مثل یک افسانه آن سوی زاگرس در خوزستان زیبا جاخوش کرده است.

بهبهان یکی از تاریخی ترین شهرهای ایران است که طبیعتی دلچسب دارد و با فرارسیدن زمستان تازه رنگ و بوی زندگی به خود می گیرد. این بار اما شما را به دشتی در بهبهان دعوت می کنیم که در اواخر پاییز و اوایل زمستان به یمن قدوم گل ها به گلستانی زیبا با عطری مدهوش کننده تبدیل می شود. گلستانی که در کنار تمام زیبایی ها و دلبرانه هایش یک گلستان باستانی نیز هست. نرگس ز ار زیبا و محجوب بهبهان مقصد این باره سفر ماست. اگر عکس نرگس زارهای بهبهان را دیده و به دنبال فصل نرگس زارهای بهبهان هستید، حتما در مسیر رسیدن به نرگس زارهای بهبهان همراه ما باشید تا یکراست شما را به مراسم برداشت گل های نرگس ببریم.
نرگس زارهای بهبهان
بهبهان
بهبهان شهری زیبا در کوهپایه های زاگرس و مرزهای استان خوزستان است. اگر پایتان به تاریخ بهبهان باز شود، سر از دوره عیلامی ها و چند هزار سال پیش از میلاد مسیح درخواهید آورد. بهبهان به داشتن تاریخی بلند بالا و تمدنی شکوهمند شهره است. گوری متعلق به فرزند پادشاه عیلامیان که کتین هوتران نامیده می شده است با حلقه ای شکوهمند متعلق به شهری به نام ارجان و یادگارهایی از دوران ساسانیان این شهر را به نگین تاریخی ارزشمندی تبدیل کرده است. بهبهان از زیبایی های طبیعت هم بی نصیب نمانده و پلاژ مارون، تنگ تکاب، دریاچه چاه ماری، منطقه شکار ممنوع کوه بدیل و غار زیبا و جذاب خفاش تنها گوشه ای از طبیعت حیرت انگیز بهبهان است. بهبهان اما شگفتی دیگری نیز در آستین دارد که ما را مجذوب و شیفته خود می کند. نرگس زار، آن هم به پهنای یک دشت وسیع و عطری دل انگیز که هوش از سر هر هشیاری می پراند و هر چشمی را عاشق خود می کند. در میان تاریخ و طبیعت بهبهان این بار عازم نرگس زار بهبهان می شویم.
نرگس زارهای بهبهان
نرگس زار، سرزمینی به رنگ طلا
همین که پاییز کم کم راهش را از میانه های شهریور پیدا می کند و خودش را به دشت ها و کوه ها می رساند نرم نرمک دشت جان می گیرد. اینجا هوا اندکی خنک تر میشود و سرمایی دلچسب دامنه های زاگرس را دربر می گیرد. هرچقدر که از ابتدای پاییز فاصله می گیریم دشت برعکس تمامی خزان هایی که پاییز به دنبال خودش علم می کند یکسره سبز تر می شود و آرام آرام سر و کله غنچه ها نیز پیدا می شود. به حوالی زمستان که می رسیم اینجا خبری از خواب زمستانی نیست. گل ها قد کشیده و دشت را مزین کرده اند و حالا غنچه ها شکفته و دشت را یکسره نرگس ها قرق کرده اند. عطر نرگس ها هوش و دل هر رهگذری را می برد و دشت یکسره با نرگس هایی زرد و سفید آراسته می شود. با نسیم زمستانه گل ها به رقص در می آیند و تا چشم کار می کند پهنه دشت محل رخ نمایی نرگس هاست.
نرگس زارهای بهبهان
اینجا نرگس زار است. دشتی در شهر بهبهان که به نرگس های زیبا و ریزنقشش شهره است. نرگس، یار قدیمی دامنه های زاگرس است و در سرزمین های زاگرس نشین فراوان به چشم می خورد. اما اینجا در نرگس زار دشت های بهبهان نرگس ها غوغا کرده اند. اینکه یک دشت در وسط زمستان هوس شکوفا شدن و گل دادن به سرش زده است و برخلاف تمام دنیا که زیر خروارها برف و یورش سرما و یخبندان به خواب عمیقی رفته اند، تازه رنگ زندگی به خودش گرفته است. این هم یکی از معجزات طبیعت ایرانی است یک سوی زاگرس را برف و کولاک در برگرفته و سویی دیگر را نرگس زاری زیبا به هیجان آورده است.
نرگس زارهای بهبهان
بزرگترها می گویند سال ها قبل در زمان پدران پدرانشان 700 هکتار زمین در قرق نرگس زارها بوده اما حالا تنها 70 هکتار باقی مانده است. در این چند هکتار باقی مانده اما نرگس هایی که به ظاهر بسیار شبیه یکدیگرند، باز هم رسته و دسته خود را دارند. یکی پرپر یا شصت پر است، دیگری شهلا، یکی هم پنجه گربه ای اما اینجا یک نرگس از باقی نرگس ها ظریف تر و ریز نقش تر است. مسکینک با همه ریزنقش اش عطر و بویی مدهوش کننده دارد و از همه نرگس های ایرانی نایاب تر و منحصربفردتر است. اما نرگس های شهلایی پهنه بزرگتری از دشت را به اشغال خود درآورده اند. مسکینک اما مورد علاقه هلندی های عاشق گل نیز بوده و سال ها قبل چیزی در حدود اوایل دهه 40 شمسی پیاز این گل زیبا را از این دشت به یادگار برده و حتی نام یکی از خیابان های شهرشان را نرگس نهاده اند. ماجرا به همینجا ختم نمی شود و گل نرگس بالاخره فاتح یکی از جشنواره های گل کشور هلند هم می شود.
نرگس زارهای بهبهان
نرگس ها اما گویا هزاران سال است که اینجا در دامنه زاگرس جا خوش کرده اند. در مقبره مکشوفه از دوران عیلامی نقش از گل نرگس بر تکه ای از لباس کشف شده بدست آمده که نشان می دهد نرگس ها از زمان های دور در بهبهان مورد توجه بوده اند. شاید چیزی در حدود 10.000 سال پیش نرگس ها وسعتی چندصدبرابری داشته و چشم اندازها رویایی تری را به نمایش می گذاشتند، حالا شاید بتوان گفت نرگس های دشت بهبهان قدیمی ترین نرگس های کره زمین اند!
نرگس زارهای بهبهان
جشنی با عطر نرگس

نرگس زارهای بهبهان اما در طول تاریخ همیشه پر از خاطره ها و روایت های شنیدنی اند. مثلا همین خاطره گذر امام رئوف از بهبهان در سفری به خراسان. بهبهانی ها به رسم ادب دسته ای از گل های نرگس را پیشکش امام رضا(ع) می کنند و امام رئوف هم دستی به دعا برده و از درگاه الهی برکت را برای این دشت نرگس زیبا و مردمان همسایه نرگس زار، طلب می کنند. حالا سالهاست به هنگام برداشت نرگس ها هشت هزار شاخه گل نرگس از طرف بهبهانی ها پیشکش حرم امام رئوف می شود. نرگس اما در فرهنگ ایرانی اسلامی یادآور مفهوم انتظار هم است. شاید همین که در زمستانی سرد و بی روح نوید روزهای خوش را می دهد و دل ها و چشم ها را جلا می دهد سبب شده تا نویدبخش امید به آینده باشد. گل نرگس اما خاصیت درمانی نیز دارد و به نظر می رسد در پیشگیری از ابتلا به آلزایمر مفید باشد و یک ویژگی جالب تر اینکه گل نرگس بسیار مقاوم است و با یکبار کاشته شدن در خاک تا ابد گل می دهد!

بهبهانی ها چند سال است که به هنگام برداشت گل های نرگس اقدام به برگزاری یک جشنواره جذاب نیز می کنند که از حوالی دی تا بهمن برگزار می شود و حتما در انتهای جشنواره سری به نرگس زارها می زنند. نرگس زارها برای بهبهانی ها پر از برکت بوده و حالا سالانه چندین میلیون شاخه گل نرگس از این دشت ها برداشت می شود و اغلب به ایستگاه هایی در کشورهای خارجی صادر می شود. گرچه نرگس بهبهانی اغلب به نرگس شیرازی شهره است اما مردم بهبهان در تلاشند تا این گل زیبا را با نام سرزمین و خواستگاه اصلی اش، بهبهان، به جهانیان و مردم سراسر ایران عرضه کنند. شاید تعجب کنید اگر بدانید چند شاخه گل نرگس گاهی با یک بشکه نفت برابری می کند و می تواند ارزآوری بسیاری داشته باشد.
نرگس زارهای بهبهان
مسیر نرگس زار بهبهان
اگر قصد بازدید از نرگس زار زیبا و چشم نواز بهبهان را داشتید، خودتان را به جاده کارخانه سیمان بهبهان برسانید. دو کیلومتری که از شهر فاصله بگیرید قبل از رسیدن به کارخانه سیمان چشمتان به جمال نرگس زارها روشن خواهد شد. قصد رزرو هتل های بهبهان را هم اگر داشتید، حتما سری به ایران هتل آنلاین بزنید. پیشنهاد این باره ما پلاژ مارون بهبهان است اما اگر به دنبال گزینه های بیشتری هستید و یا تمایل دارید از اطلاعات بیشتری برخوردار شوید حتما سری به آی هو بزنید و با خیال راحت گزینه مورد نظرتان با بهترین قیمت و تنها با چند کلیک ساده رزرو کنید.

پل کابلی لالی طولانی ترین پل کابلی ایران
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر