لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> آداب و رسوم >> شهری در اسپانیا که کریسمس را در ماه آگوست جشن می گیرند
شهری در اسپانیا که کریسمس را در ماه آگوست جشن می گیرند

شهری در اسپانیا که کریسمس را در ماه آگوست جشن می گیرند

اسپانیا یکی از کشورهایی است که مردم شادی داشته و هزاران فستیوال و جشن منحصربفرد در طول سال در نقاط مختلف آن برگزار می شود، به همین دلیل می توان آن را محبوب ترین کشور در میان گردشگران داخلی و خارجی در جهان دانست. در این میان ایالت اندلسیا در جنوب این کشور که روزگاری تحت حاکمیت مسلمانان نیز قرار داشته بیش از هر قسمت دیگر برای آنچه که از یک منطقه در اروپا انتظار دارید متفاوت است. اگر قصد سفر به اسپانیا را دارید و رزرو آنلاین هتل خود را در یکی از شهرهای این ایالت انجام داده اید به شما توصیه می کنیم که ادامه مطلب را مطالعه کنید.
خیابان ها را با تزیینات سال نو و انواع لامپ های چراغانی کرده اند، پشته هایی از انگور روی هم تلنبار شده اند تا بر طبق سنت اسپانیایی ها برای خوردن 12 دانه انگور در نیمه شب برای خوش شانسی و خوش یمنی آماده باشند. در حالی که تیک تیک ساعت گذشت دقایق را یادآور می شود، شهر کوچک «برچولس» (Bérchules ) برای لحظه تحویل سال نو آماده می شود. اما زمان 31 دسامبر نیست بلکه در اولین هفته از ماه آگوست هستیم.

در میان ایده های عجیب و غریب درباره تعطیلات و سال نو در سراسر جهان شاید ایده جشن گرفتن سال نو و عصر کریسمس در صدر عجیب ترین ها قرار داشته باشد. با این وجود، شهر برچولس که در منطقه آلپوجاراس (Alpujarras) در استان اندلس واقع شده، این رسم در 25 سال اخیر وجود داشته است. در آخرین ساعات سال 1993 بود که این داستان آغاز شد. آماده سازی ها برای خوشامدگویی به سال 1994 کامل بود اما زنگ ساعت هیچگاه رخ نداد.

اسماعیل پادیا گرویا، شهردار کنونی برچولس می گوید: «آن زمان 11 ساله بودم. درست قبل از ساعت 20:00 همه برق ها در شهر قطع شد». قطعی برق در اثر بدی آب و هوا رخ داد و این بدان معنا بود که شهر کوچک برچولس جشنی نخواهد داشت، اتفاقی که در سال 1994 نیز به شکلی دیگر رخ داد. گرویا چنین ادامه می دهد: «با استفاده از نور شمع غذایمان را خوردیم. سپس برای ساعت ها به یک رادیوی قدیمی شارژی که والدینم از دوران زندگی شان در آلمان با خود آورده بودند گوش دادیم- قبلاً به آن رادیو گوش نمی دادیم زیرا معمولاً تلویزیون تماشا می کردیم- اما آن شب این رادیو بسیار مفید واقع شد».

روز بعد برق وصل شد اما سال جدید به یک سبک بسیار تاسف آوری شروع شده بود. چند روز بعد جلسه ای در شورای شهر برگزار شد. درماندگی و خشم به سمت شرکت برق نشانه رفته بود که از دیدگاه برخی، سال نو را از مردم شهر دزدیده بود. با این وجود در میان اختلافات ایده ای جدید و رادیکال نمایان شد. در نهایت برچولس جشن عصر کریسمس خود را در 6 آگوست سال 1994 برگزار کرد، حرکتی که مسیر زندگی در شهر را به شکلی قابل توجهی تاکنون تغییر داده است. از آن زمان به بعد، تعداد کسانی که در جشن های سال نو این شهر کوچک شرکت می کنند به شدت افزایش یافته است. آنتونیو کاستیو سانچز، رییس انجمن سال نو این شهر می گوید: «آگوست گذشته بیش از 10.000 نفر اینجا بودند».

پادیا گرویا نیز می گوید: «ایده اصلی برای اینکه تا آگوست صبر کنیم به شکلی ساده این بود که کافه ها، رستوران ها، فروشگاه ها و کافه های شبانه بتوانند ضررهایشان بابت قطعی برق 31 دسامبر را جبران کنند و از حضور توریست ها در فصل تابستان سود ببرند. اما نتیجه چنان موفقیت آمیز بود که از آن زمان به بعد به این جشن ادامه دادیم».
New Year’s Eve in August

اگر تغییر زمان جشن غروب کریسمس برایتان عجیب است باید بدانید که 31 دسامبر همیشه آخرین روز سال در تقویم غربی ها نبوده است. تنها در سال 46 قبل از میلاد مسیح بود که جولیوس سزار دستور داد تقویم اولیه رومی تغییر داده شده و بدین ترتیب برای اولین بار اول ژانویه به عنوان روز شروع سال نو تعیین گردید. اما این قاعده در دوران قرون وسطی کنار گذاشته شد. سزار و ستاره شناسانش، طول سال خورشیدی را به مقدار 11 دقیقه اشتباه محاسبه کرده بودند، اشتباهی که تا نیمه قرن پانزدهم میلادی 10 روز به سال اضافه کرده بود، در روزگاری که بسیاری از کشورهای اروپایی روزهای مهم مذهبی مانند کریسمس را به عنوان شروع سال نو در نظر گرفته بودند. تنها در سال 1582 بود که پاپ گرگوری سیزدهم و ستاره شناسانش طول سال خورشیدی را اصلاح کرده و تقویم گریگوری را معرفی کردند و بدین ترتیب اول ژانویه به عنوان آغاز سال نو میلادی تعیین شده و بعد از آن در ابتدا تنها کشورهای اروپایی کاتولیک مانند اسپانیا بودند که ان را پذیرفتند. انگلستان همچنان به سنت جشن گرفتن سال نو میلادی در 25 مارس که با نام «روز بانو» (Lady Day) شناخته می شد تا این که در سال 1752، آن ها نیز سیستم جدید تقویمی پذیرفتند.

شهر برچولس که در 1.319 متری سطح دریا در پای کوه های سلسله کوه های سیرا نوادای اسپانیا واقع شده، به آسانی قابل دسترس نیست. از شهر گرانادا، جاده ای صاف به سمت مدیترانه کشیده شده اما در منطقه حفاظت شده «Rules Reservoir » این مسیر به سمت شرق تغییر مسیر داده و سپس به آرامی ارتفاع گرفته و فه مناطق وحشی کوهستانی کشیده می شود و در ادامه از میان درختان شکوفه زده بادامی می گذرد که انگار از حاشیه تپه ها آویزان شده اند.
New Year’s Eve in August

ساختمان های شهر کوچک برچولس ساده و سفید و کوچه های آن نیز باریک و پیچ در پیچ هستند. این شهر روزگاری به خاطر سیب زمینی های مشهورش لقب «پَیپروس» (Paperos) را داشت اما اکنون برخی از بهترین و مرغوب ترین گوجه فرنگی های کشور در این منطقه تولید می شود. همچنین این شهر به خاطر آب های غنی از آهن خود شناخته می شود که نه تنها برای عضلات بدن مفید است بلکه در تقویت قلب نیز موثر است. بر اساس پیامی که روی یک کاشی آبی و سفید بالای فواره ورودی شهر نصب شده، کسانی که آب کمی جوشان این فواره را بنوشند عشق واقعی را پیدا کرده یا دستکم بزودی ازدواج خواهند کرد.

آماده سازی ها برای جشن غروب کریسمس در شهر از ماه ژانویه آغاز می شود. آگوست به طور سنتی ماه پر از جشن و فستیوال اسپانیایی هاست و برای جشنی در این حد و اندازه با تنها یک جاده ورودی و یک جاده خروجی، باید همه چیز برنامه ریزی شده و هماهنگ باشد. کاستیو سانچز فهرستی را در ذهنش مرور می کند و می گوید: «امنیت، پارکینگ، کالا، گارسن ها… بعد از آن نوبت غذاست». علیرغم این که این جشن در ماه آگوست برگزار می شود اما غذاهای سنتی که در این فستیوال سرو می شوند معمولاً همان غذاهایی هستند که برای فصل تعطیلات به کار می روند. «پولورون» (Polverone) و «مانته کادو» (mantecado) انواعی از نان شیرینی های معمول هستند که می توان روی میز تمامی اسپانیایی های محترم در روز کریسمس یافت و چنان تقاضا برای آن بالاست که هر سال بیش از 3.000 کیلوگرم از آن باید تهیه شود. غذاهای معمول کریسمس مانند بوقلمون و گوساله نیز در کنار گزینه های پرطرفدار منطقه ای تابستانی مانند گاسپاچو و «سالمورخو» (salmorejo) که یک سوپ سرد مشابه با پایه گوجه فرنگی است سرو خواهند شد.
New Year’s Eve in August

سه مرد سرشناس و محترم شهر سوار بر اسب از میان جمعیت می گذرند، رقصندگان سامبا نیز سلانه سلانه و با ریتمی کند آن ها را دنبال می کنند و یک الاغ قابل اعتماد پشت سر آن ها حرکت کرده در حالی که شیرینی های سنتی از سبدهای بزرگ روی پشت او به سمت کودکان هیجان زده پرتاب می شود. کیسه های کوچکی از انواع انگور به قیمت یک یورو به کسانی که می خواهند سنت ها را حفظ کنند فروخته می شود در حالی که یک فروشگاه کوچک نیز کلاه های بابا نوئل و شاخ های گوزن شمالی به فروش می رساند.

کاستیو سانچز با هیجان می گوید: «این کریسمس، غروب سال نو و یک کارناوال است اما در فصل تابستان». در حالی که گرمای روزانه رفته رفته بالا می رود، مردم در دو میدان اصلی شهر دور هم جمع می شوند. عقربه های ساعت که روی برج کلسیای شهر نصب شده اند آرام آرام به نیمه شب نزدیک می شوند. غرشی مانند رعدو برق شب را می شکافد و صدای اولین ناقوس که شروع سال نو میلادی را نوید می دهد در خیابان های شهر می پیچد. نوشیدنی ها به هوا پرتاب می شوند و برف مصنوعی شروع به باریدن می کند. بغل کردن ها، بوسیدن ها و آرزوهای خوش به همان سبک ساده و صمیمانه اسپانیایی بین دوستان و غریبه ها ردوبدل می شود.
New Year’s Eve in August

اینجا اسپانیاست و جشن تازه شروع شده است. ساکنان برچولس و هزاران مهمان آن ها به خواندن ترانه های کریسمس و رقصیدن در زیر آسمان شب گرم ادامه می دهند تا صبح فرا برسد. کارمن اسپینوزا، داروخانه داری اهل گرانادا با هیجان می گوید: «اینجا یک جای جادویی است. هوا به خاطر کوهستان تمیز و بدون آلودگی است و بوی غذای کریسمس از تمام شهر به مشام می رسد، درست همان چیزی که از یک جشن انتظار می رود. حتی اگر از جای دیگری آمده باشید نیز حس می کنید در خانه هستید زیرا مهربانی و دوستی در اینجا موج می زند».
درست مانند شهر «جوزکار» (Júzcar) که تنها 4 ساعت با برچولس فاصله دارد و به خاطر تبلیغ فیلم «اسمورف ها» به طور کامل رنگ آبی به خود گرفت و بعد از آن نیز ترجیح داد به همین رنگ باقی بماند، برچولس نیز یک بار کریسمس را در ماه آگوست جشن گرفت و پس از آن به این رویه ادامه داد. امسال 25اُمین سال این تغییر شگرف در سنت سال نو شهر بود و گزینه جایگزین این شهر اکنون توسط دولت منطقه ای اندلس به عنوان فستیوالی محبوب برای گردشگران به رسمیت شناخته شده، افتخاری که تنها پس از یک ربع قرن دوام یک سنت پرطرفدار به شهرها و روستاها داده می شود.
پادیا گرویا تصریح می کند: «ما موفق شدیم منفی را به یک مثبت بزرگ تبدیل کنیم و اکنون بازدید کنندگانی از سراسر جهان داریم». کاستیو سانچز نیز می گوید: «تعطیلات گذشته من در انگلیس، در برایتون، بودم و با کسی آشنا شدم که در مورد این شهر کوچک شنیده بود، فوق العاده هیجان انگیز است. می تواند یک جشن خیابانی جذاب را در هر جایی از اسپانیا بیابید. اما تنها اینجا در برچولس می توانید جشن سال جدید را در ماه آگوست داشته باشید. برای من این بسیار زیباست».

محله ای آرام که شما را به یاد اسپانیا می اندازد
ادامه مطلب
امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر