لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> موج فشان چابهار در ساحل دریا بزرگ چابهار
موج فشان چابهار در ساحل دریا بزرگ چابهار

موج فشان چابهار در ساحل دریا بزرگ چابهار

اگر شما هم یکی از علاقه‌مندان سفرهای دریایی و یا سواحل منحصربفرد هستید حتما در این سفر همراه ما باشید. مقصد این باره سفر ما اما یک ساحل شنی آرام با موج های نرم و کوچک نیست. مقصد سفر این باره ما ساحلی زیبا است که زیبایی اش از هم نشینی با صخره های منحصربفرد و بلندبالا حاصل شده است. صخره هایی که یورش هرباره امواج دریا را با آغوش باز می پذیرند و همین یورش سبب شده تا تن صخره ها پر از ردپای هم نشینی امواج باشد. صخره هایی که گاه در دل خود حفره هایی از دل زمان به یادگار نگاه داشته اند و در میان هجوم بی وقفه امواج سرکش و جذاب به یکباره می غرند و فریادشان را با غرش آب پنهان می کنند. برای ملاقات این ساحل زیبا و متفاوت شما را به تماشای تنها بندر اقیانوسی ایران یعنی چابهار همیشه زیبا دعوت می کنیم. در سواحل زیبای این شهر بندری و اقیانوسی شما در هم نشینی با آب های دریای عمان و اقیانوس هند شاهد هنرنمایی امواج دریا و صخره های مملو از خزه خواهید بود. پدیده ای جذاب و هیجان انگیز که موج فشان نام دارد و پای بسیاری را به این شهر بندری می کشاند. قصد سفر به چابهار همیشه بهار و رزرو هتل های چابهار را اگر دارید پیشنهاد این باره ایران هتل آنلاین اقامت در هتل آذین چابهار است.

چابهار

در جنوبی‌ ترین نقطه استان وسیع سیستان و بلوچستان شهری قرار دارد که تمام فصول آن به لطافت بهار است. شهری بندری با اسکله‌های متعدد که انبوه کشتی ها و قایق های ماهیگیری آن را احاطه کرده اند. چابهار تنها بندر ایران است که به آب های آزاد راه دارد و بی‌ هیچ واسطه ای شما را به اقیانوس هند متصل می کند. شهری که درست بر سواحل دریای عمان قرار گرفته است و زیبایی سواحلش آن را به مقصدی بی بدیل در سرتاسر نوار جنوبی ایران تبدیل کرده است. چابهار در سال های اخیر به سبب اتصالش به آب های آزاد میزبان یکی از پررونق ترین مناطق آزاد ایران با نام منطقه آزاد چابهار بوده است اما فارغ از جنبه تجاری اش این شهر با داشتن صدها جاذبه تاریخی و طبیعی مقصدی تمام عیار برای عاشقان سفر است. سواحل زیبای چابهار با شکل و شمایل صخره ای، مرجانی و شنی ترکیبی خارق العاده را به نمایش می گذارند که تنها در این نقطه از کشورمان به چشم می خورد. اما تنها سواحل زیبای این شهر بندری و اقیانوسی بهانه ما برای بازدید از این شهر زیبا نیست. از سواحل زیبای شهر چابهار گرفته تا سواحل زیبای خلیج گواتر در جنوب شرقی ترین نقطه ایران این سواحل زیبا و حیرت انگیز مملو از دیدنی های اعجاب آور است. اما اگر سری به سواحل شهر چابهار بزنید در کنار سواحل زیبای این شهر بندری و زیبا پدیده ای رخ می دهد که در هیچ نقطه از کشورمان به چشم نمی خورد. پدیده ای که به موج فشان معروف است.
موج فشان چابهار

10 مورد از خوشمزه ترین غذاهای محلی در جنوب كشور
ادامه مطلب

ساحل دریا بزرگ

ساحل دریا بزرگ و ساحل دریا کوچک دو ساحل اصلی شهر چابهار اند که اغلب بومی ها و گردشگران را به سوی خود جلب می‌کنند. ساحل دریا بزرگ محل خودنمایی امواج سرکش دریای عمان است. در این ساحل شما شاهد خودنمایی و قدرت نمایی آب های آزاد اقیانوس هند و دریای عمان خواهید بود. ساحل دریا کوچک که در داخل خلیج چابهار قرار دارد و محل پهلوگرفتن قایق های ماهیگری محلی ها است اما بسیار آرام تر و کم عمق تر از ساحل دریا بزرگ است. این آرامش محصول حضور موج شکن ها و اسکله هایی است که در این ساحل ساخته شده است. در میان این دو ساحل زیبا راه ساحل دریا بزرگ را پیش رو می گیریم. باید خود را به میدان ناخدا رسانده و بعد مسیر خیابان کارگر را پیش رو بگیرید. در انتهای این خیابان بوستانی قرار دارد که با نام دریا بزرگ شناخته می شود.ساحل دریا بزرگ در محل تلاقی این بوستان با سواحل دریای عمان قرار گرفته است. ساحل دریای بزرگ با صخره های بلند بالایی که در مواجهه و هم نشینی هزاران ساله با امواج خروشان به شکل و شمایلی عجیب درآمده اند بسیار دیدنی و حیرت انگیز است. اگر خوب نگاه کنید هم نشینی آب دریا و صخره ها سبب ‌شده تا این ساحل زیبا مملو از حضور مرجان های دریایی و خزه ها نیز باشد که از سر و روی صخره ها بالا رفته اند.
موج فشان چابهار
هم نشینی جذاب مرجان، خزه های سبز رنگ و صخره هایی تیره رنگ سبب شده تا این ساحل یکی از زیباترین سواحل این منطقه باشد. در این ساحل شما شاهد حضور دیوارهای صخره ای خواهید بود که یکسره با خزه پوشانده شده اند و در بین گردشگران به فرش خزه معروف اند. حرکت امواج به سمت صخره ها که آغاز می شود ناگهان کوبشی عظیم اتفاق می افتد و موجی بلند شکل می گیرد. بازی امواج و صلابت صخره ها در این ساحل ستودنی است. صدف ها هم در گوشه و کنار ساحل به وفور به چشم می خورند و زمین را می آرایند. ملاقات ماهی های کوچک و هزار رنگ هم از دیگر جذابیت های این ساحل است. ساحل چابهار در تمام فصول سال زیبا است چه در تابستان که خنک ترین ساحل جنوبی ایران است و چه در زمستان که مطبوع ترین و گرم ترین نقطه ایران است. اما اگر می خواهید یکی از زیباترین پدیده های ساحل دریا بزرگ را ببینید باید در فصل مونسون خود را به این ساحل برسانید.
موج فشان چابهار

منطقه ی حفاظت شده ی باهوکلات سیستان و بلوچستان
ادامه مطلب

مونسون

چابهار به سبب قرارگرفتن در همسایگی اقیانوس هند همیشه تحت تاثیر بادهای موسمی قرار دارد که از سمت شبه قاره هند شروع به وزیدن می کنند بادهایی که در میان عامه مردم به بادهای موسمی شهره اند اما اهالی این سرزمین آن را با نام مونسون می شناسند. مونسون درست همانند نسیم دریاست اما گاه سرعت آن به طرز سرسام آوری بالا می رود و تنها در برهه ای از سال شروع به وزیدن می کند. مونسون اما دریا را نیز حسابی آشفته می کند و امواج را به خروش می آورد. در چابهار وزش بادهای مونسون از اواخر اردیبهشت آغازشده و تا نیمه های شهریور ادامه پیدا می کند. اوج مونسون در چابهار در تیر ماه و مرداد ماه اتفاق می افتد. اگر در مرداد ماه به ساحل دریا بزرگ بروید خواهید دید که با حرکت امواج و کوبیده شدنشان به ساحل صخره ای به ناگاه از دل زمین و از میان شکاف صخره ها آبی با فشار به سمت بیرون پرتاب می شود که گاه بیش از 15 متر ارتفاع دارد. پدیده ای جذاب که موج فشان نام دارد.
موج فشان چابهار
موج فشان
آنچه این پدیده شگفت انگیز را رقم می زند وزش بادهای موسمی یا همان مونسون است. موج فشان را بسیاری با نام فواره طبیعی می شناسند. موج فشان را در غالب روزهای سال می توانید ببینید اما موج فشان های تابستان به خصوص مرداد ماه آنقدر بلند است که حتما شما را نیز هیجان زده خواهد کرد. قدرت خروج آب از موج فشان ها بسته به عوامل متعددی همچون ماه های سال، وزش باد، سرعت امواج و … متفاوت است و از سه الی چهارمتر آغاز شده و گاه به ارتفاع بیست متری نیز می رسد. در نیمه نخست سال به دلیل شدت امواج برخوردی با سواحل صخره ای، ماسه هایی که درون شکاف صخره ها را پر کرده اند خالی می شوند. پس از خالی شدن شکاف صخره ها آبی که با سرعت به صخره برخورد می کند با فشار بالایی از این سوراخ به بیرون پرتاب می شود و یک موج فشان متولد می شود. این حفره ها محصول فرسایش چندین ساله صخره ها است. علت اصلی ایجاد این پدیده همان بادهای موسمی هستند که سبب سرعت گرفتن امواج شده و شدت برخورد آن ها به صخره ها را افزایش می دهند. به همین سبب شما در مرداد ماه شاهد پرتاب موج فشان های بلندتری خواهید بود. موج فشان ها یکی از محبوب ترین تفریحات کودکان و بزرگ سالان این منطقه است. آب بازی با امواج و غرش یک باره موج فشان ها حضور در این منطقه را بسیار دل انگیزتر می نماید. اگر به هنگام غروب خود را به این ساحل زیبا برسانید شاهد رقص امواج در میان شعله های سرخ رنگ خورشید خواهید بود و غرش موج فشان ها را هرگز فراموش نخواهید کرد.
موج فشان چابهار

چابهار، نگین آب های نیلگون دریای مکران
ادامه مطلب

تفریحات ساحل دریا بزرگ

علاوه بر پیاده روی در ساحل دریا بزرگ، تماشای خزه ها، صخره ها، موج فشان ها و … شما می توانید سری به رستوران های محبوب اطراف این ساحل نیز بزنید. انواع ماهی های خوشمزه و غذاهای بومی در این رستوران ها سرو می شود که شما را با گنجینه غذاهای این منطقه آشنا می سازد. بوی ماهی کبابی در این ساحل هر رهگذری را بر سر اشتها می آورد. منو هم از تنوع زیادی برخوردار است از ساندیچ کوسه گرفته تا سرو انواع خرچنگ ها در این ساحل و بر روی چرخ دستی دستفروشان به چشم می خورد. غذاهای بومی این منطقه اغلب از طعم تندی برخوردارند. این تندی شما را به یاد غذاهای تند و تیز هندی خواهد انداخت. مردم این سرزمین قرابت زیادی با هندی ها دارند و آشپزی شان نیز شباهت زیادی به آشپزی هندی ها دارد. طعم منحصربفرد غذاهای این سرزمین را در هیچ نقطه دیگری از جهان نخواهید یافت. در پارک ساحلی دریا بزرگ آلاچیق ها و سکوهایی برای اقامت مسافرین تعبیه شده است و سایر امکانات رفاهی همانند سرویس بهداشتی در دسترس می باشد.
موج فشان چابهار

سایر دیدنی های منطقه چابهار

در سفر به این بندر اقیانوسی جاذبه های متعدد و منحصربفردی را خواهید یافت که نگاه شما به چابهار را برای همیشه تغییر خواهد داد. دریاچه صورتی لیپار، ساحل منحصربفرد تیس، درختان انجیر معابد، خلیج زیبا گواتر، کوه های مینیاتوری که شما را به یاد سیاره مریخ می اندازند، قلعه پرتغالی ها، اسکله ها و قایق های ماهیگیری، هنرنمایی دلفین ها، دسته های پرندگان مهاجر، لاک پشت های منحصربفرد، گاندوها یا همان تمساح های پوزه کوتاه، غارهای باستانی بان میستی، جنگل های حرا در کنار سواحل منحصربفرد این منطقه از جمله جاهای دیدنی چابهار است که شما را شیفته این سرزمین منحصربفرد در نوار جنوبی ایران خواهد کرد.

3/5 - (1 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر