لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> سد قشلاق سنندج
سد قشلاق سنندج

سد قشلاق سنندج

مقدمه
سد قشلاق یکی از سدهای موجود در نزدیکی شهرستان سنندج از استان کردستان در غرب کشور ایران است. این سد با قدی که بر رودخانه قشلاق الم کرده دریاچه ای در پشت خود تشکیل می دهد که با عمق مناسبش فضایی مفرح را برای گردشگران به ارمغان می آورد. برخی برای لذت از طبیعت و چهره ی زیبای دریاچه قدم بر دل ساحل آن می گذارند. برخی به اسکله رفته و علاوه بر چشیدن طعم دلچسب غذاهای محلی قایق سواری یا قایق رانی می کنند. عده ای شنا در دل آب را ترجیح می دهند. بساط ماهی گیری با قلاب نیز برای علاقه مندان فراهم است. خلاصه اینکه کسی نیست که بر سر سفره ی قشلاق بنشیند و سیراب نشود.

دریاچه قشلاق و طبیعت اطراف آن
معرفی کلی

سد قشلاق یا “وحدت”؛ سدی در نزدیکی شهرستان سنندج از استان کردستان در غرب کشور ایران می باشد. این سد بر رودخانه ی بلند بالای قشلاق احداث شده است. در پشت آن آبی به دارازای حدودا 10 کیلومتر و وسعت تقریبا 900 هکتار دامن گسترده است که با تشکیل دریاچه قشلاق زمینه ی مناسبی برای گردشگری را فراهم می آورد.
همه ساله عده ی زیادی از افراد در فصل تابستان که گرما بیداد می کند به دریاچه ی قشلاق پناه می آورند. البته قشلاق در سایر فصول سال نیز چهره ی خود را از گردشگران نمی پوشاند اما خوب در گرمای تابستان صفای دیگری دارد. حجم و عمق آب قشلاق زمینه مناسبی برای شنا، قایق سواری، قایق رانی و ماهی گیری مهیا می کند. تجربه ی سوار بر یک قایق پارویی یا پدالی و حرکت آرام بر آبی دریاچه با هیچ تفریح آرام بخش دیگری قابل مقایسه نیست. باغ هایی که در اطراف قشلاق قرار دارد ساحل آبی آن را به رنگ سبز نقاشی می کند.
ساحل سد قشلاق

شنا در دل دریاچه قشلاق
تاریخچه سد
تاریخ احداث سد قشلاق بر تن رودخانه و ایجاد دریاچه ای با این همه وسعت و بخشندگی به سال 1353 هجری شمسی باز می گردد. ساخت آن حدود 5 سال به طول انجامیده و در سال 1358 به اتمام رسیده است. آب این دریاچه جدا از اینکه تفرج گاه مناسبی برای گردشگران و علاقه مندان به تفریحات آبی است علاوه بر اینکه به مصارف کشاورزی می رسد و سرزندگی و شادابی را به باغ های اطراف منطقه هدیه می دهد بعد از تصفیه ی کامل، آب آشامیدنی مناطق اطراف یا بهتر بگوییم شهرستان های اطراف خود را نیز تامین می کند.


اطلاعات جغرافیایی و شرایط اقلیمی
قشلاق یا وحدت یک سد مخزنی است که در منطقه اطراف کوه های ساتله و تیرگرا در نزدیکی شهرستان سنندج در استان کردستان از کشور ایران بر رودخانه قشلاق احداث و بعد از ساختش دریاچه پهناور قشلاق را متولد کرده است. این سد حدود 15 کیلومتر از شمال شهرستان سنندج فاصله دارد. در دل دریاچه قشلاق تعدادی جزیره قد الم کرده که استراحتگاه مناسبی است برای شناگرانی که از ساحل شروع به شنا می کنند. لازم به ذکر است قشلاق نام قدیمی سد و وحدت نام جدید آن می باشد اما مردم بومی استان اکثرا از آن تحت عنوان همان قشلاق یاد می کنند.
ساحل سد قشلاق

دریاچه قشلاق و درخت کاری های اطراف آن
در اطراف دریاچه درخت کاری هایی انجام شده و مراتعی وجود دارد که زیبایی مجموعه را دوچندان و آن را به یکی از پرطرفدارترین جاذبه های آبی شهرستان سنندج تبدیل کرده است. ساحل دریاچه قشلاق همواره میزبان گردشگرانی است که مایل به انجام تفریحات آبی می باشند و الحق که میزبانی سخاوتمند است.

ساحل سد قشلاق

دریاچه قشلاق و مراتع اطراف آن

راه های رسیدن به دریاچه قشلاق

برای رفتن به ساحل دریاچه قشلاق بایستی به طرف شهرستان سنندج از استان کردستان در غرب کشور ایران سفر کنید. دریاچه قشلاق در بین دو شهرستان سنندج و دیواندره که هر دو از استان کردستان می باشند قرار دارد. این دریاچه در 15 کیلومتری سنندج و 70 کیلومتری دیواندره و در سمت شمال سنندج واقع شده است. جاده های فرعی زیادی به ساحل دریاچه منتهی می شود.
ساحل سد قشلاق

ساحل دریاچه قشلاق
با توجه به اینکه قصد چه نوع تفریحی اعم از ماهی گیری، قایق سواری، قایق رانی، شنا، لذت از چهره ی دریاچه و … را دارید می توانید از هر یک از این جاده ها به ساحل سد برسید اما یکی از اصلی ترین آنها جاده ای است که دقیقا مقابل جاده روستای سراب قامیش قرار دارد، یک جاده خاکی اما صاف و تمیز به طول حدود یک کیلومتر که در دو طرف آن باغ هایی دلربایی می کند و اشتیاق رسیدن به ساحل را به اوج می رساند.


هزینه های رفتن به سد قشلاق و بازدید از آن
هزینه های رفتن به سد قشلاق یا بهتر بگوییم ساحل دریاچه ی آن شامل چندین مورد می باشد. فرض بر این است گردشگر در سنندج اقامت گزیند و یک روز از سفر خود را به گردش در ساحل دریاچه قشلاق اختصاص دهد. با این توصیفات اولین هزینه ای که متحمل می شود هزینه ی سفر به سنندج است که با توجه به مبدا حرکت گردشگر و اینکه از خودروی شخصی خود استفاده می کند یا وسایل نقلیه عمومی مانند هواپیما، اتوبوس، ماشین سواری و … کاملا متفاوت است.
هزینه بعدی هزینه اقامت است. هزینه ی یک شب اقامت در هر یک از این هتل ها با توجه به اینکه اتاق یک، دو، سه، یا چهار تخته باشد و یا اینکه نه یک سوئیت کامل باشد یا اینکه دارای تخت دبل یا جدا باشد کاملا متفاوت است. این در حالی است که اگر رزرو آنلاین انجام شود می توان از تخفیفات خوبی بهره برد و با هزینه ای بسیار کمتر از نرخ اتحادیه اتاق مورد نظر خود را قبل از سفر انتخاب کرده و با خیال راحت سفر کرد.
هزینه ی بعدی هزینه ی رفتن از سنندج به 15 کیلومتری آن و ساحل رویایی قشلاق است که این هزینه نیز با توجه به انتخاب خودروی شخصی، ماشین دربست یا آژانس کاملا متفاوت می باشد اما جالب اینکه بابت تفریح در این مکان زیبا لازم به پرداخت هیچ هزینه ای حتی هزینه ورودی و پارکینگ هم نیستید مگر اینکه قصد قایق سواری یا قایق رانی داشته باشید که در این صورت با رفتن به اسکله و پرداخت مبلغی ناچیز شاید در حد 10 هزار تومان می توانید بر دل دریاچه گشت بزنید و از آسمان بی کران و پرتلاطم آن لذت ببرید.

هزینه بعدی هزینه ی خوراک است که البته بسته به میل و ذائقه گردشگر کاملا متفاوت است. برخی خوراک مورد علاقه خود را قبل از آمدن به ساحل به همراه می آورند، برخی نیز مشتاقند طعم غذاهای محلی منطقه را بچشند. شما می توانید با مبلغی که حتی تصورش را هم نمی کنید از غذاهای لذیذ محلی مانند کلانه که نوعی نان سنتی منطقه ی کردستان است و آش دوغ که در کنار کلانه بسیار می چسبد لذت ببرید.

شیوه اقامت در سد
بعد از یک تفریح عالی در ساحل دریاچه هیچ چیز مانند یک دوش آب گرم، یک غذای لذیذ و یک خواب راحت در یک مکان مرفه نمی چسبد. در خود سد قشلاق و ساحل دریاچه ی آن که نمی توان راحت خوابید. ساحل تنها برای تفریح روزانه است اما یک پیشنهاد عالی اقامت در نزدیک ترین شهر موجود است. گردشگران می توانند برای اقامت در شهر تاریخی، سرسبز، خوش آب و هوا و پر از جاذبه های دیدنی سنندج در یکی از هتل های چهار ستاره ی «شادی» یا سه ستاره ی «جهانگردی» که امکان رزرو آنلاین هم دارند اقامت گزینند و علاوه بر جای خواب خوب و غذاهای لذیذ رستوران ها از سایر امکانات آنها مانند مجموعه ورزشی و استخر و سونا و جکوزی و … لذت ببرند. هر دو هتل در ورودی اصلی شهر از طرف غرب قرار دارند و این دو ستاره ی شهر با فاصله حدودا پانصد متر از هم می درخشند.
ساحل سد قشلاق

ساحل سد قشلاق

عمارت آصف سنندج، خانه کرد، موزه ی مردم شناسی سنندج
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر