لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> قلعه فلک الافلاک خرم آباد، دژی به استحکام و بلندای تاریخ ایران
قلعه فلک الافلاک خرم آباد، دژی به استحکام و بلندای تاریخ ایران

قلعه فلک الافلاک خرم آباد، دژی به استحکام و بلندای تاریخ ایران

خرم آباد کنونی با قدمت بیش از 40 تا 50 هزار سال سکونت بشر به عنوان مهد تمدن ایران شناخته می شود. فرهنگ غنی به همراه آب و هوای دلنشین و غذاهای به غایت با کیفیت و خوشمزه، این شهر را به یکی از مقاصد گردشگری پرطرفدار تبدیل نموده است. هزینه اقامت و حمل و نقل ارزان از جمله امکاناتی است که هر گردشگری را برای دیدن از این شهر زیبا تشویق می نماید و قلعه فلک الافلاک به عنوان اثر تاریخی بینظیر و کهن توشه سفر شما را علاوه بر سوغاتی های بی شمار از تجربه لمس تاریخ کهن ایران سرشار خواهد کرد. با ما همراه شوید تا با شهر خرم آباد و قلعه فلک الافلاک در وبسایت رزرو هتل ایران هتل آنلاین بیشتر آشنا شویم:

منطقه ای که اکنون خرم آباد در آن قرار دارد، در واقع یکی از اولین محل های سکونت در تاریخ کشور ایران شناخته شده است و از نشانه های آن مجموعه غارهایی است که با نام های پاسنگر، کنجی، اشکفت قمری و گراجنه که هر کدام نشانه هایی از زندگی بشر در دوره های بارادوستی ، موسترین و زارزی در خود دارند است. به گواه آزمایشات رادیو کربن که توسط تاریخ دانان صورت گرفته است قدمت غار کنجی چیزی بیش از 40 تا 50 هزار سال تخمین زده شده است و قدیمی ترین تاریخ از سکونت انسان در کشور ایران بوده و می توان خرم آباد را به نحوی مهد تمدن کشور ایران دانست.

خرم آباد، یادگار عصر ساسانی
بنا به اسناد تاریخی نام باستانی شهر خرم آباد امروزی خایدالو بوده که به فرمان شاپور ساسانی شهر شاپورخواست بر روی خرابه های آن بنا شد و پس از سلسله ساسانی حکومت آل حسنویه این شهر را به عنوان پایتخت برگزیدند و در دوران حکومت های ملوک الطوایفی یکی از پایتخت های هزار اسبیان شهر خرم آباد بوده است .
در طول تاریخ این شهر بارها مورد حمله دشمنان غیر ایرانی بوده است و بیشترین خسارت را حمله مغول ها، حمله اعراب و حمله عثمانیان به ایران و این شهر وارد کرده اند.

در دوران صفوی و دوران پس از حمله مغول این شهر به مرکز حکومت حاکم لرستان فیلی تبدیل شد و حمله عثمانی ها به ایران این شهر را کاملا ویران کرد. قلعه فلک الافلاک به امر میرزای دولتشاه ترمیم گردید و در خاطرات یک مامور روس در قرن 19 این شهر را دارای 8 گرمابه، 4 مسجد و 1 محله یهودی نشین یاد شده است.
قلعه فلک الافلاک

امروزه خرم آباد از لحاظ شمار جمعیت، بیست و دومین شهر ایران است و یازده کیلومتر از سطح دریا ارتفاع داشته و در رشته کوه های زاگرس قرار دارد. این دره از لحاظ آب و هوایی مدیترانه ای، سرد و مرطوب بوده و هوایی بسیار دلپذیر در فصل تابستان دارد . این شهر به شهر چشمه ها و آبشارها معروف است و زیبایی بینظیری از جنبه وجود آب های روزمینی دارد . خرم آباد را می توان نگین سبزی در دل انگشتر زاگرس دانست و شهری به غایت زیباست که مردمانی بی نهایت میهمان نواز و خوش دل و ساده زیست دارد. بسیار به غریبه ها احترام می گذارند و برای پذیرایی هرآنچه در توانشان باشد دریغ نمی کنند.

آبشار آفرینه در خرم آباد دوستی میان صخره و رود
ادامه مطلب

اقتصاد کشاورزی ناب و ارگانیک خرم آباد
از بعد اقتصادی شهر خرم‌آباد عمدتا از دامداری، کشاورزی، باغداری وصنایع دستی کسب درآمد می کند و علاوه بر تولید گوشت مرغوب و میوه جات و سبزیجات می توان به صنایع دستی این شهر مانند قالی بافی، گبه بافی، نمکدان بافی، خورجین، گلیم بافی، سفال گری، ماشته بافی، سیاه چادر، گیوه دوزی، مسگری، چوغا، حصیر بافی و چاقو سازی نام برد. همچنین این شهر در زمینه های زنبور داری، چرم سازی و کارخانجات تولیدی نیز دارای ظرفیت بالایی می باشد.
قلعه فلک الافلاک
راه رسیدن و اقامت در شهر خرم آباد
اگر بخواهید از لحاظ هزینه های سفر صرفه بیشتری را تجربه نمایید باید هوشمندانه سفر کنید و در انتخاب نوع وسیله نقلیه و شیوه رسیدن به مقصد و رزرو از بین هتل های خرم آباد انتخاب دقیق و حساب شده ای را انجام دهید. معمولا هزینه 3 روز و دو شب اقامت در این شهر و بهترین استفاده از غذاهای ناب این شهر به همراه محل اقامت اگر درست و با حوصله تصمیم گیری شود برای یک خانواده 3 نفره حدود 999 هزار تومان هزینه خواهد داشت.
شهر خرم آباد در شاهراه ارتباطی خرم آباد-زال قرار دارد و در طی این مسیر شهر های بیشماری را از شمال کشور به جنوب متصل می نماید این شهر با شهر های کرمانشاه، اراک و همدان، کوهدشت و ایلام، پلدختر و اندیمشک، درود و اصفهان و چهارمحال بختیاری و خوزستان راه زمینی داشته و یکی از شهر های مهم از لحاظ جغرافیایی می باشد.

بهترین راه مسافرت به این شهر استفاده از اتوبوس می باشد و در این شهر اتوبوس های مسافربری در 3 بخش از شهر به سمت مسیر های مختلف در دسترس می باشند ترمینال شرق، در محله کوروش، در بلوار بهارستان پایانه جنوب و در بلوار ولایت پایانه شمال قرار دارند.
قلعه فلک الافلاک

در شهر خرم آباد طرح ترافیک اجرا نمی شود و هزینه حمل و نقل درون شهری با تاکسی بسیار ارزان و به صرفه است و رانندگان قیمت های بسیار منصفانه ای برای بردن شما به آثار گردشگری و بازار های شهر دریافت می نمایند.
همچنین محل های اقامت در خرم آباد را می توان به دو بخش اقامتگاه های بوم گردی و هتل هایی مانند هتل رنگین کمان خرم آباد و مجتمع اقامتگاه رصد خانه کاسین خرم آباد و دیگر هتل های موجود در این شهر دسته بندی کرد که می توانید پیش از عزیمت از سایت های رزرو آنلاین هتل جهت تعیین محل اقامتتان اقدام نمایید و لحظات خوبی را در کنار خانواده در این شهر سپری نمایید.

درباره اثر تاریخی فلک الافلاک
برای رسیدن به قلعه فلک الافلاک یا به معنای دیگر سپهر سپهران که با نام هایی از جمله شاپورخواست، قله خرم آباد، کاخ اتابکان و دوازده برجی نیز شناخته می شود، نیازی نیست آدرس بپرسید همینکه وارد شهر خرم آباد شده اید قلعه را نیز خواهید دید و آدرس آن در میدان امام خمینی (ره) شهر خرم آباد می باشد که قبل از رفتن به این قلعه، فضای اطراف آن آب های جوشان در جوی ها و درختان سرسبز جلایی بی همتا به روح شما خواهد بخشید و برای رفتن به قلعه ابتدا باید از راه پله ای که شما را به قله می رساند استفاده نمایید.
این اثر تاریخی را می توان بازسازی شده شاپورخواست در زمان ساسانی تلقی نمود که در شهر خرم آباد جدید پس از ویرانی قرن هفتم این شهر ساخته شد و در دوران قاجار به آن فلک الافلاک اتلاق شده است.
قلعه فلک الافلاک
از لحاظ معماری این بنا نمایانگر بخش های الحاق شده بسیاری در طول تاریخ بوده و جنس مصالح از خشت، چوب، آهک و گل بوده و بنا به شواهد تاریخی بیشترین تغییرات در دوره قاجار و صفویه در آن ایجاد شده است. این قلعه به دلیل موقعیت خود همواره به عنوان مرکز دولتی و نظامی مهم از آن استفاده می شده است که می توان از خزانه حکومتی در دوره اتابکان لر و پادگان نظامی و سیاسی در دوران پهلوی و قاجاریه اشاره نمود.
این بنا به وسعت حدود 5500 متر، مشتمل بر 300 جان پناه و 8 برج می باشد که دیوارهایی به بلندی 23 متر اطراف آن را پوشانده است و درب ورودی آن در بخش شمالی و جنوب غرب در ابعاد 10 متر و ارتفاعی حدود 3 متر ساخته شده است.
از اجزای این قلعه می توان به حیاط اول اشاره نمود که در پیرامون خود 4 برج دارد، همچنین حمام قدیمی که در جوار چاه قلعه وجود دارد و تا اواخر سلسله قاجاریه از آن استفاده می شده است، چاه قلعه در شمال شرقی قلعه به عمق 40 متر می باشد که نقش تامین آب آشامیدنی برای ساکنان را نیز به عهده داشته است.
حیاط دوم قلعه نیز مانند حیاط اول از 4 برج در اطراف خود بهره مند بوده و تالار های بزرگی در آن وجود دارد که به هم راه داشته و در حال حاضر به عنوان موزه از آن استفاده می گردد.

در این موزه تاریخ مردم و نوع پوشش، ابزار، شیوه پوشش وسبک زندگی این خطه به نمایش گذاشته شده است . با اندکی تامل به ساخت این قلعه راه های ورود و خروج مخفی نیز دیده می شود.
قلعه فلک الافلاک

نظم موجود در قرار گیری سازه ها و نوع چینش مصالح و نظم عمومی حاکم بر این قلعه نوعی تدبیر با تلفیقی از هنر و فرهنگ را القا می نماید که درازای آن به قدمت تاریخ ایران بوده و در نوع خود بینظیر می باشد.

جاهای دیدنی خرم آباد
ادامه مطلب

سوغاتی ها
در بازارهای خرم آباد همیشه چیزی برای سوغاتی بردن برای هر سلیقه ای وجود دارد، ورشو که نوعی فلز سفید است که از جنس روی و مس و نیکل بوده و از آن ظروف زیبایی از جمله دیس، سینی، قوری، سرمه دان، بشقاب، سماور ذغالی، گلاب پاش و دیگر اشیای تزیینی و کاربردی با خمکاری و چکش کاری دستان هنرمند مردمان این خطه تولید می شود.

جاجیم های رنگارنگ که طرح های آن آنقدر بکر و سنتی است که در خانه ها نوعی کالای لوکس می نماید و گیوه که نوعی پاپوش با دوام نخی است، نمد و کلاه های نمدی، کفش های چرمی مرغوب و قالیچه های ابریشمی همه گزینه هایی برای خرید سوغاتی هستند.
جاجيم بافی

همچنین مواد خوراکی سنتی و نابی که در این بازار وجود دارد مانند انواع سبزیجات محلی خشک، ترخینه، عسل و دیگر محصولاتی که می تواند تنوع ذائقه دلچسبی را برای شما رقم بزنند.

غذاهای معروف

نوعی فتیر محلی که با روغن حیوانی و شیره انگور یا خرما سرو می شود و به صورت تازه بر روی سینی های داغ طبخ می گردد و نام آن چزنک رغو می باشد که بسیار خوش طعم بوده و طع تازه نان لذت بی پایانی را به شما خواهد داد.
چزنک رغو
در استان لرستان و بویژه شهر خرم آباد به دلیل پروش دام در دل طبیعت محصولات گوشتی به غایت بینظیری تولید می گردد و در این شهر هر غذایی که با گوشت گوسفند و گاو با شیوه های ماهرانه پخت در رستوران ها طبخ می شود بسیار دلچسب می باشند. از جمله این غذا ها انواع کباب است که با دوغ و نان محلی سرو می گردد .
کباب بروجرد

همچنین غذای مراسمات و میهمانی های شهر خرم آباد با نام چلو گوشت یا آش گوشت که نحوه سرو آن در ظرف هایی به نام مجمع است که در آن برای 3 نفر گوشت گوسفند پوشیده از برنج به همراه مخلفات است که روی آن را با نان پوشانده اند تا سرد نشود. این غذا اگر از رستورانی با کیفیت در این منطقه تهیه شود، سال ها نیز بگذرد و نمونه آنرا در جاهای دیگر ایران و دنیا امتحان کنید باز هم باید به همان مکان اولیه برگردید تا طعمی که در ذهنتان ثبت شده است را تکرار کنید!!! .
از جمله دیگر غذا های لذیذ این منطقه را می توان آش شله ماش دورود، آش کلونک الیگودرز که از گیاهی خودرو تهیه می شود، شامی کوو خرم‌آباد با سس انار، دلمه برگ مو بروجرد، خورش کلیه ‌ترش، دنو رو، آش پرشکه، آش ترخینه معروف، آبگوشت دو گوله دودار که با کشک درست می شود و چیزی شبیه بزقرمه کرمانی هاست، پرتله که آشی است که در مراسمات مذهبی تهیه می شود را نام برد.
سُغدو
همچنین، سُغدو که از شکنبه‌ی گوسفند به همراه آلوبخارا، برنج، گردو و ادویه تهیه می شود و شبیه دلمه سیراب شیردان می باشد، یک غذای سنتی بینظیر است و گوله ریزه و خورشت سیب درختی غذاهایی هستند که کمتر نمونه آن ها را در جاهای دیگر خواهید یافت.

خانه تاریخی ابو، نگینی در مجاورت فلک الافلاک
ادامه مطلب

رستوران های معروف
اما این غذاها را باید از محلی تهیه نمایید که کیفیت آن ها برایتان خاطره انگیز باشد، ضمن اینکه بهای مناسبی را برای آن بپردازید. از جمله این رستوران ها می توان از رستوران زعفران طلایی در خیابان انقلاب، کنار پارک صخره‌ای، رستوران گردان رنگین کمان که دارای فضایی شیک و دلنشین برای صرف غذاست، رستوران یلدا در خیابان طالقانی شرقی، رستوران شمشاد نمونه که چلو ماهیچه را به طرز عالی سرو می نماید، مجموعه تاریخی حمام گپ در خیابان حافظ، رستوران سراب کیو و هتل جهانگردی خرم آباد نام برد.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر