لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> سفرهای پیشنهادی >> راهنمای سفر به قبرس
راهنمای سفر به قبرس

راهنمای سفر به قبرس

قبرس کجاست؟ جزیره ای است بسیار بزرگ در شرق دریای مدیترانه. این کشور سومین جزیره بزرگ جهان است و حدود دو هزار سال پیش توسط اسکندر مقدونی از ایران جدا شد. این جزیره به خاطر مکان جغرافیایی خود در طول تاریخ مورد حملات کشورهای زیادی قرار گرفت از جمله مصر، ایران،‌ عربستان،‌ یونان و… و در نهایت حدود پنجاه سال پیش ارتش ترکیه به شمال قبرس حمله کرد و از آن زمان این کشور به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شد و با مرزی به نام خط سبز از هم تفکیک گردید. تفاوت قبرس شمالی و جنوبی در قومیت ساکن در این دو ناحیه است.
در قبرس شمالی ترک ها زندگی می کنند و بخش جنوبی ‌یونان نشین است. نام قبرس اولین چیزی را که به ذهن متبادر می کند منابع ارزشمند مس در این کشور است. قبرس باستانی سرشار از کان های مس بود و به همین دلیل قبرسی ها اولین مردمان دنیا هستند که ابزارهای مسی ساختند. در این سفر نامه به معرفی کشور قبرس می پردازیم. راهنمای سفر به قبرس را در این مقاله بخوانید و با رزرو آنلاین هتل یا رزرو اقامت گاه های بوم گردی از راحت بودن سفر خود مطمئن شوید. البته با دانستن این موضوع که به دلایل سیاسی، کشور قبرس شمالی مرز هوایی و دریایی مستقل ندارد و کلیه سفرها بایستی از طریق مرز هوایی ـ دریایی ترکیه انجام شوند. بنابراین می توانید بعد از تصمیم به بازدید از این جزیره جادویی برنامه های سفر به قبرس شمالی از ترکیه را جستجو کرده و مناسب ترین آن را انتخاب کنید.
آب و هوا
آب و هوای قبرس، به خصوص قبرس شمالی بسیار با طراوت و معتدل است و بیشتر ایام سال آفتابی است. در اکثر روزهای سال برنامه های بسیار جذاب و هیجان انگیزی مانند دوچرخه سواری ساحلی،‌ ورزش های آبی،‌ حمام آفتاب،‌ پیاده روی و… در این جزیره توسط مسافران و گردشگرانی که رزرو هتل انجام داده اند و به قبرس سفر کرده اند، برگزار می شوند. اما با همه این ها بهترین زمان مناسب برای سفر به این کشور فصل بهار و پاییز است. در این فصل ها پرندگان بسیار زیبایی در آسمان این سواحل در پروازند و منظره ی حیرت انگیزی را به وجود می آورند. اگر در فصل بهار به این کشور سفر کردید لباس های خنک بپوشید،‌ اگر برای بازدید از این منطقه تابستان را انتخاب کردید کرم ضد آفتاب و کلاه آفتاب گیر را فراموش نکنید. اما اگر مسافر زمستانی این جزیره هستید خود را برای مواجه با هرگونه شرایط جوی آماده کنید.

جغرافیا
جغرافیا قبرس

هم پوشانی دو رشته کوه “ترودوس” و “کیرنیا” با دشت “مسائوریا” جغرافیای طبیعی کشور قبرس را بسیار زیبا و دلنشین کرده است. رود خانه ی ” پدیه ئوس” که طولانی ترین رود جزیره است از این دشت عبور می کند. در مرکز کوه ترودوس نقطه ای به نام “الیمپوس” است که مرتفع ترین بخش این جزیره می باشد. بخش شمالی قبرس شبیه ساز گیتار است و جالب است بدانید این کشور تنها مکانی است که در نقطه اتصال سه قاره اروپا،‌ آسیا و آفریقا واقع شده است.

قبرس در مسير ثبت ركورد حضور گردشگران در سال 2017
ادامه مطلب

اقتصاد
قسمت عمده تامین مالی کشور قبرس از طریق صادرات عمده محصولات کشاورزی (‌سیب زمینی،‌ گندم، جو و زیتون )‌،‌ میوه های متنوع و گوناگون،‌ محصولات صنعتی مختلف،‌ پوشاک با جنس های خاص و ارزان و صنایع دستی محلی منحصر به فرد می باشد. حیواناتی چون بز،‌ خوک و گوسفند در این کشور پرورش داده می شوند و مزایای مالی فراوانی را برای صاحبان خود دارند.

مخزن بیست و هشت میلیارد متر مکعبی گاز طبیعی
سال گذشته در آب های اطراف این جزیره یک مخزن بیست و هشت میلیارد متر مکعبی گاز طبیعی کشف شد. این میزان گاز کشف شده منبع ذخیره ی بسیار مناسبی برای این کشور کوچک محسوب می شود. در حال حاضر نیز در همان ناحیه شرکت هایی به دنبال کشف ذخایر بیشتر برای این کشور هستند.

خدمات پزشکی
خدمات پزشکی

به دلیل آب و هوای گرم این کشور نوشیدن مداوم آب توصیه می شود اما نه از شیر آب بلکه از آب های تصفیه شده که در بطری هایی مخصوص در فروشگاه ها به فروش می رسند زیرا آب لوله کشی قبرس اصلا برای نوشیدن مناسب نیست. رعایت نکات ایمنی به خصوص موارد پزشکی از عوامل بسیار مهم در هر سفر محسوب می شود. یکی از امکانات بسیار ارزشمند این کشور خدمات پزشکی بیست و چهار ساعته آن است که به صورت بیمارستان های بزرگ و کوچک در سراسر جزیره واقع شده اند و در برخی روستاها نیز به صورت کلینیک های کوچکی مشغول به کارند.

امکان تحصیل در قبرس
امکان تحصیل در قبرس

کسانی که قصد ادامه تحصیل در کشور قبرس را دارند به این موضوع توجه کنند که بین قسمت شمالی و جنوبی تفاوت چندانی از لحاظ استانداردهای زندگی و رنک دانشگاه ها وجود ندارد. اما به صورت خلاصه به برخی تفاوت هایی که ممکن است در انتخاب شما تاثیر گذار باشد اشاره می کنیم. به کسانی که قصد مهاجرت و تحصیل را به صورت هم زمان دارند توصیه می شود به قبرس شمالی بروند چون برای ورود به این منطقه نیاز به گرفتن ویزا نیست و پذیرش دانشگاه سریع تر و راحت تر انجام می شود. اما بخش جنوبی مزیتی دارد و آن هم این است که به دلیل شینگن بودن این امکان را برای مهاجران فراهم می کند که به راحتی بتوانند به کشورهای عضو شینگن رفت و آمد کنند.

فرهنگ قبرسی ها

اکثر ساکنین قبرس به زبان انگلیسی تسلط کامل دارند، به دلیل اینکه در گذشته قبرس مستعمره ی انگلیس بوده است. خلق و خوی قبرسیان بدین گونه است که حتی اگر دست و پا شکسته هم به آنها بفهمانید که قصد برقراری ارتباط با آن ها را دارید قطعا پاسخی گرم دریافت خواهید کرد. مردمان این سرزمین بسیار مهمان نوازند و جالب است بدانید بسیار به اصول وقت شناسی پایبندند.

شهرها و اماکن مهم و توریستی قبرس

نیکوزیا:‌ این شهر بزرگترین شهر غیر ساحلی در قبرس محسوب می شود و بیش از نیمی از میراث تاریخی و فرهنگی کشور قبرس در این شهر قرار دارند. “موزه نیکوزیا” که بزرگترین موزه کشور قبرس است تاریخ این کشور را از دوران نو سنگی تا هفت هزار سال قبل را نشان می دهد. این موزه بر اساس تاریخ طبقه بندی شده است و می توان انواع ظروف،‌ مجسمه ها،‌ جواهرات و سکه های دوران مختلف تاریخی را در آن مشاهده کرد. وجود مقبره های سلطنتی با شکوه که بازسازی شده اند از جذابیت های دیگر این موزه به شمار می رود.
نیکوزیا

لیمانسول:‌ این شهر پرجمعیت ترین شهر بندری قبرس و یکی از مهمترین بنادر ترانزیت کالا در اروپا به حساب می آید. در این شهر می توان همزمان هم از موزه های متعدد دیدن کرد و هم با مراکز تاریخی بسیاری آشنا شد و هم از مراکز خرید مدرن و انواع رستوران های شیک هتل های مجلل بهره برد.

آیاپانا:‌ یکی از مجلل ترین شهرهای کشور قبرس شهر جشن خیز آیاناپاست. این شهر به دلیل داشتن سواحل زیبا و شب های روشن و پر شور و نشاط برای برپایی انواع جشن ها بسیار مناسب است و سالانه میلیون ها گردشگر را به سمت خود جذب می کند. این شهر مفتخر به داشتن جایزه پرچم آبی ( جایزه ای اروپایی که به سواحل تمیز و امن داده می شود)‌است.
آیاپانا

گیرنه: ‌بندر گیرنه شهری است کوچک و سرسبز با خانه های ویلایی بسیار زیبا. در این شهر میراث تاریخی ” قلعه شهر” که جزء معروف ترین و محبوب ترین مناطق گردشگری قبرس است وجود دارد. بندر گیرنه به دلیل داشتن میراث باستانی گرانبها و دیدنی های طبیعی حیرت انگیز و بناهای فرهنگی ارزشمند به یکی از مقاصد اصلی گردشگران تبدیل شده است. گردش در کوچه پس کوچه هایی که به بندر ختم می شوند بسیار هیجان انگیز و لذت بخش است.

فاماگوستا: این شهر با تمامی شهرهای دیگر قبرس فرق دارد. یکی از جذاب ترین و کامل ترین معماری های قرون وسطایی خود این شهر است. در واقع می توان گفت که فاماگوستا موزه ای تاریخی در فضای آزاد است.
فاماگوستا

لارناکا: این شهر قدیمی ترین شهر قبرس است. روزهای یکشنبه در اطراف کلیسای معروف لارناکا چیزی شبیه به جمعه بازار برپا می شود که می توان میوه های ارزان و ارگانیک را در آن جا خریداری کرد.
کوریون باستانی قبرس: مکانی بزرگ و وسیع با چشم اندازی جادویی است که معروف ترین بخش آن تئاتر و مجلس استولیوس است.
کلیسای بیزانس: کلیسای زیبای بیزانس با ستون های با شکوه و افراشته و کف پوش های موزائیک یکی از جالب ترین مکان های گردشگری این کشور است.

قلعه سنت هیلاریون:‌ این خرابه ی زیبا در روزگاران قدیم خانه اسطوره های افسانه ای زیادی بوده است. اگر از مسیر مارپیچی که داخل کوه ساخته شده است بالا بروید می توانید نمایی فوق العاده از جزیره ی قبرس را تماشا کنید.
قلعه سنت هیلاریون
شبه جزیره کارپاس:‌ این شبه جزیره ناهموار و دور افتاده است ولی در عین حال زیباترین منطقه در قبرس محسوب می شود. در کارپاس خرابه های کلیسای “آگیوس فلیون” را تماشا کنید و به ساحل معروف کارپاس هم سری بزنید.
شبه جزیره کارپاس
سالامیس باستان: در این منطقه مجسمه های بدون سر بزرگ هلنی که توسط مسیحیان متعصب به این روز افتاده اند را می توان دید.
سالامیس باستان
غار دریایی کیپ گرکو:‌ کیپ گرکو یک پارک ملی ساحلی بسیار زیباست. از ویژگی های منحصر به فرد این ناحیه می توان به پوشش گیاهی فوق العاده حیرت انگیز آن اشاره کرد.
غار دریایی کیپ گرکو

تفریحات قبرسی
غواصی: سواحل جزیره قبرس بسیار طولانی و با شکوه هستند و همین ویژگی باعث جذب گردشگرانی که به دنبال کشف ناشناخته ها در سرزمین های بکر با آب های شفاف و هوایی آفتابی هستند شده است.این کشور یکی از طولانی ترین فصل های غواصی دنیا را دارد. با غواصی در آب های این جزیره هیجانی خاص را تجربه خواهید کرد چون چشمتان به یکی از باشکوه ترین و جذاب ترین کشتی شکسته های دنیا خواهد افتاد. با تماشای دنیای زیر آب به اوج لذت بصری خواهید رسید.
از تفریحات دیگر این جزیره می توان به کوهنوردی،‌ پاراگلایدینگ،‌ کارتینگ،‌ پینت بال و ‌گلف اشاره کرد. به خصوص گلف ورزشی است که در قبرس به دلیل بهره مندی از آب و هوا و زمین های مناسب برای این ورزش بسیار محبوب شده است.

قبرس در مسير ثبت ركورد حضور گردشگران در سال 2017
ادامه مطلب

طبیعت متنوع قبرس
‌طبیعت نسبتا دست نخورده و بکر این جزیره تنوع زیستی قابل توجهی را در خود جای داده است. این تنوع گسترده هم شامل گیاهان می شود و هم جانوران.

غذاهای خوشمزه قبرسی
غذاهای خوشمزه قبرسی

غذاهای قبرس نظیر ندارند. مزه ها و شیرینی های خوشمزه محلی در رستوران ها به وفور یافت می شوند. یکی از خوشمزه ترین غذاهای قبرسی “‌پفتالی کباب “‌است،‌ حتما مزه بی نظیر این غذا را امتحان کنید. ضمنا این جزیره پنیر معروفی نیز دارد که پیشنهاد می شود آن را هم حتما بچشید.

الاغ های قبرسی: ماجرای واردات الاغ از قبرس باعث شد تا خرهای قبرسی در ایران بسیار معروف شوند و واردات خر از قبرس به صورت یک ضرب المثل در آید. اصل ماجرا از این قرار بود که کشور آمریکا در دوره مصدق برای اصلاح نژاد الاغ های ایرانی تعدادی الاغ را از قبرس به ایران وارد کرد.
الاغ های قبرسی
این عمل آمریکا در آن زمان که ایران به دلیل عدم امکان صادرات نفت به شدت تحت تاثیر فشار مالی قرار داشت مورد انتقاد مردم ایران قرار گرفت و مردم بیان داشتند که مشکل ایرانیان نداشتن خر نیست و تا به حال کسی را ندیده اند که از بی خری مرده باشد. اگر به فکر اصلاح هستید موردهای ضروری تر را در نظر بگیرید.

سخن آخر: با تماشای این جزیره تاریخی و جادویی به برگه های سفرنامه خود یک صفحه ارزشمند و به یاد ماندنی را اضافه کنید. قبرس جزیره ای پر رمز و راز است که باید دل ماجراجویی داشته باشید و به عمق ناشناخته های این کشور پرواز کنید.

قبرس در مسير ثبت ركورد حضور گردشگران در سال 2017
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر