لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> راهنمای سفر >> چگونه برای کوهنوردی یک کوله پشتی آماده کنیم
چگونه برای کوهنوردی یک کوله پشتی آماده کنیم

چگونه برای کوهنوردی یک کوله پشتی آماده کنیم

اگر رزرو هتل خود را در کشور دیگجری انجام داده اید و برای یک کوهنوردی طولانی برنامه ریزی می کنید٬ نیاز دارید که کوله پشتی ای با خود ببرید که در آن غذا٬ آب و دیگر موارد اساسی مورد نیاز باشد. بجای فقط انداختن وسایل کوهنوردی خود در کوله پشتی٬ زمان بگذارید و برنامه ریزی کنید که چه چیزی در کجا قرار گیرد. با این راه کوله ی شما وزن درستی خواهد داشت و دسترسی به چیزهای مورد نیازتان در طول مسیرتان آسان خواهد شد. درحالی که جمع کردن یک کوله پشتی برای شما ممکن است مسئله ی بزرگی به نظر نیاید٬ این یک امری است که تفاوت بین یک کوهنوردی آزاردهنده و عالی را رقم می زند.

قسمت اول: جمع کردن وسایل

۱. یک کوله پشتی انتخاب کنید.
وقتی مشغول کوهنوردی هستید٬ احتمالا دوست دارید که تا حد امکان کوله ی شما سبک باشد. کوچکترین و سبکترین کوله پشتی ای را که می توانید انتخاب کنید که تمام وسایل مورد نیاز شما در آن جا می شود. اگر فقط برای یک کوهنوردی به طول یک روز آن را می خواهید٬ می توانید با یک کوله ی کوچکتر این کار را انجام دهید ولی برای کوهنوردی با زمان بیشتر و ماندن در شب٬ نیاز دارید که وسایل خوابتان مثل کیسه ی خواب و چادر نیز علاوه بر مقداری غذای اضافه و آب در آن جا شود.

. ظرفیت کوله پشتی ها در مقیاس لیتر اندازه گیری می شود و کوله پشتی ها را در هرجا بین ۲۵ تا ۹۰ مشاهده می کنید. اندازه ی متوسط برای یک کوهنوردی روزانه بین ۲۵ تا ۴۰ لیتر است و برای کوهنوردی بیش از ۵ روزه بین ۶۵ تا ۹۰ لیتر می باشد.
. علاوه بر طول سفر شما دیگر عوامل موثر در انتخاب کوله پشتی برای شما فصلی است که در آن می خواهید این فعالیت را انجام دهید. به کوله پشتی های بزرگتری برای کوهنوردی در زمستان احتیاج دارید٬ چون نیاز دارید تا لباس های سنگین تر و بیشتری در طول این فصل بردارید.
. بیشتر کوله پشتی ها با قاب درونی ساخته می شوند که به به تحمل وزن کمک می کند٬ در حالی که کوله پشتی هایی نیز تولید شده اند که برای بارهایسنگین هستند و دارای قاب خارجی هستند و در این گونه موارد به کوله پشتی های مدرسه ای ترجیح داده می شوند و این ها وزنی که شما احساس خواهید کرد را به کمترین میزان ممکن می رسانند.

۲. وسایل مورد نیازتان را جمع کنید.
Gather necessary supplies
وقتی صحبت از کوهنوردی می شود٬ شما فقط می خواهید کخ وسایل ضروری را بردارید. ممکن است برداشتن دوربین٬ مجله و بالش محبوبتان وسوسه کننده باشد ولی برداشتن وسایل غیر ضروری باعث اضافه شدن وزن به شما می شود. فقط به اندازه ی کوهنوردی ای که قرار است انجام دهید٬ وسیله بردارید. درباره اینکه برای کوهنوردی خود چه چیزهایی باید بردارید٬ تحقیق کنید و اینکه کوهنوردی شما چقدر سخت خواهد بود٬ تعداد شب هایی که قرار است بمانید و آب و هوا را در نظر بگیرید.

. اگر به یک کوهنوردی طولانی می روید٬ وسایل سبک و محکم را انتخاب کنید. برای مثال اگر نیاز دارید یک کیسه ی خواب با خودتان ببرید٬ ممکن است بخواهید به شدت سبک و جمع و جور باشد و فقط چند پوند وزن داشته باشد تا اینکه یک کیسه خواب بزرگ و پف کرده بیاورید که فضای زیادی را اشغال کرده و باعث سنگینی کوله پشتی شما شود ولی شما باید آب و هوای جایی که قرار است کوهنوردی کنید را نیز در نظر بگیرید٬ بعضی اوقات به موارد حجیم تری نیاز دارید.
. هرجا که ممکن است٬ خود را سبک کنید. به جای بردن یک جعبه ی بزرگ از گرانولا٬ آن را از داخل جعبه اش بیرون بیاورید و در کیسه ی پلاستیکی بریزید. بجای بردن یک دوربین سنگین٬ از دوربین موبایل استفاده کنید. بعضی افراد حتی مسواک و شانه ی شان را نیز برای اشغال کردن جای کمتر٬ نصف می کنند.

۳. وسایل خود را با توجه به وزنشان٬ روی هم قرار دهید.
 Lay out your supplies by weight
همه چیز ها ابتدا با توجه به وزنشان روی تخت قرار دهید و آن ها را در سه دسته ی سنگین وزن٬ وزن متوسط و سبک وزن تقسیم کنید. سازماندهی وسایل به شما کمک می کند تا همه چیز را به خوبی بسته بندی کنید و دسترسی به آن ها تا حد امکان راحت می شود.

. موارد سبک شامل کیسه ی خواب٬ لباس های سبک و دیگر وسایل مربوط به شب می شود.
. مواردی با وزن متوسط شامل لباس های سنگین تر٬ جعبه ی کمک های اولیه وغذاهای سبک می شود.
. موارد سنگین شامل غذاهای سنگین تر٬ لوازم پخت و پز٬ آب٬ چراغ قوه و ابزار سنگین می باشد.

۴. موارد را تا حد امکان یکی کنید.
Consolidate items wherever possible
مهم است که بیشترین فضای ممکن را در اختیار داشته باشید و بر روی وزن تمرکز کنید. یکی کردن موارد از گم شدن آن ها در کوله پشتی تان جلوگیری می کند. کوله پشتی تان بهتر سازماندهی می شود و اگر موارد انعطاف پذیر را در فضاهای اضافی قرار دهید٬ به درستی وزن خواهد گرفت.

. برای مثال٬ اگر یک قابلمه ی کوچک دارید٬ آن را قبل از برداشتن با وسایل غذایی پر کنید یا یک جفت جوراب اضافه ی خود را در آن قرار دهید. هر فضای کوچکی که می توانید را پر کنید.
وسایل کوچکی که همزمان استفاده می کنید را در یک جا قرار دهید. برای مثال٬ لوازم بهداشتی خود را در یک کیف سبک و در کنار یکدیگر قرار دهید.
. این فرصت هخوبی برای حذف کردن مواردی است که فضای زیادی اشغال می کنند. اگر وسیله ای دارید و چون سایز بزرگی دارد یا از مواد غیر انعطاف پذیر ساخته شده است و به راحتی نمی توانید آن را با دیگر موارد جمع و جور کنید٬ شاید بهتر باشد آن را بر ندارید.

در اولین تور یوگا چه انتظاری داشته باشیم؟
ادامه مطلب

قسمت دوم: پر کردن کوله پشتی

۱. سبک ترین موارد را در قسمت پایین قرار دهید و سنگین ترین ها را نزدیک به پشت خود.
 Pack the lightest items at the bottom and the heaviest close to your back
با پخش کردن وزن به گونه ای که سبک ترین ها در پایین و سنگین ترین ها بین شانه هاس شما قرار داشته باشد و متوسط ها نیز در بالای آن ها قرار داشته باشد٬ بهترین راه برای سلامت نگاه داشتن پشت شماست. اگر ابتدا وسایل سنگین را جع کنید٬ شما کشیدگی زیادی را در پشت خود ایجاد کرده اید. جمع کردن وسایل سنگین تر در امتداد ستون فقرات٬ وزن کوله را روی مفصل ران شما قرار می دهد تا اینکه در جایی متمرکز کند که با عث مصدومیت شود.

. اگر در شب کمپ می زنید٬ کیسه خواب خود یا دیگر وسایل مربوط به خواب سبک خود را ابتدا بردارید. بر روی آنها٬ لباس های تعویضی خود٬ جوراب ها و دستکش های اضافه و غیره را قرار دهید.
. سنگین ترین موارد را بردارید: آب٬ چراغ قوه٬ وسایل پخت و پز سنگین وغیره. این ها باید موازی با پشت شما و در راستای ستون فقرات قرار گیرند.
. سپس وسایل پخت و پز با وزن متوسط٬ مواد غذایی٬ جعبه ی کمک های اولیه و دیگر موارد با وزن متوسط که دیگر موارد را احاطه کرده و کوله ی شما را پر می کنند. وسایل انعطاف پذیر را در اطراف وسایل سنگین تر قرار دهید تا از جابجا شدن آن ها در حین حرکت شما جلوگیری شود.

۲. وسایل ضروری فوری را در دسترس قرار دهید.
Keep essential items immediately accessible
فقط چند مورد هستند که شما نیاز دارید آن ها را در دسترس قرار دهید. حتی اگر سبک هستند٬ باید آن ها را در بالا یا در جیب های بیرونی کوله ی خود قرار دهید. شما نیاز دارید تا خوراکی ها و آب و همچنین نقشه و مکان یاب٬ چراغ قوه و تعدادی از موارد جعبه ی کمک های اولیه که پیش بینی می کنید نیاز خواهند شد٬ در دسترس باشند. این موارد را به دقت جمع کنید و بدانید که در موقع نیاز٬ هر کدام در کجا قرار گرفته است.

. بعد از چند روز در مسیر٬ شما حس بهتری از این خواهید داشت که به چه چیزی نیاز دارید و آن را در دسترس قرار می دهید و به چه چیزی نیاز ندارید. در همین حین که به مسیر خود ادامه می دهید با توجه به نکته ی گفته شده٬ کوله ی خود را دوباره جمع کنید تا بتوانید تا حد امکان راحت باشید.

۳. موارد خارجی را وصل کنید.
 Attach external items
اگر وسیله ای که دارید٬ در کوله پشتی شما جا نمی شود٬ می توانید آن را به بالا٬ پایین و یا اطراف کوله ی خود وصل کنید. برای مثال ممکن است بخواهید دسته های چادر خود را روی کوله پشتی قرار دهید و یا بطری آب را در کنار آن آویزان کنید. اگر انتخاب کردید که مواردی را به صورت خارجی وصل کنید٬ چند مورد هست که باید به آن دقت کنید:

تا حد امکان وسایل کمتری را به کوله وصل کنید. بهتر است تا حد امکان وسایل را جمع کنیدو از آنجایی که شما در حال کوهنوردی هستید٬ ممکن است وسایل شما به درخت ها و دیگر موانع گیر کند. اگر همه چیز در کوله باشد٬ شما قدم زدن راحت تری خواهید داشت.
. از قوانین برای پخش وزن استفاده کنید. برای مثال٬ چادر سنگین خود یا عصای خود را به بالای کوله وصل کنید٬ و نه به پایین آن.

۴. کوله را برای اینکه ببینید چه احساسی دارد چک کنید.
Check the pack to see how it feels
کوله را به پشت خود بیاندازید و بند های آن را در حالتی راحت ببندید. مقداری قدم بزنید تا ببینید وقتی در پشتتان قرار می گیرد چه حس است. اگر به راحتی می توانید در اطراف قدم بزنید و کوله فشرده و امن می باشد٬ شما کارتان را درست انجام داده اید.

. اگر حس می کنید که وسایل درون آن حرککت می کنند٬ کوله را پایین بیاورید و دوباره وسایلتان را جمع کنید و مطمئن شوید که آن ها فشرده و پایدار هستند و دوباره آن را تست کنید.
. اگر حس می کنید که کوله ناپایدار است٬ آن را پایین بیاورید و موارد سنگین را در بین شانه های خود و در امتداد ستون فقرات و موازی با پشت خود قرار دهید. احتمالا آن ها زیادی در بالا بوده ایند.
. اگر حس می کنید٬ بالانس نیستند٬ دوباره وسایلتان را جمع کنید و حواستان باشد که وزن در سمت خاصی بیشتر نباشد و در وسط متمرکز باشد.
. اگر خیلی سنگین است٬ درباره ی اینکه چه چیزهایی را می توانید بر ندارید فکر کنید. اگر با گروه قرار است بروید٬ ببینید آیا کسی فضایی برای بردن وسایل شما دارد یا خیر.

لیست وسایل ضروری در سفرهای بین المللی
ادامه مطلب

قسمت سوم: جمع کردن وسایل مثل یک حرفه ای

۱. از کیسه برای جمع کردن مواد غذایی خود استفاده کنید٬ نه مواد نرم تر.
Use stuff sacks to pack your food
کیسه ها یکی از موارد محبوبی است که برای سازماندهی به کوله پشتی به شما کمک می کند. آن ها سبک هستند ولی استقامت زیادی دارند که برای نگه داشتن مواد غذایی جدا از بقیه ی وسایل به شما کمک می کنند. بسیاری از مردم یک کیسه را پر از مواد غذایی می کنند که قرار نیست آن ها را بخورند . یکی دیگر را با لوازم بهداشتی پر می کنند. شما می توانید از کیسه ها نزدیک به هرچیزی استفاده کنید ولی کوهنوردان فصلی لباس هایشان را درون آن قرار نمی دهند و نرم تر وسایلشان را جمع می کنند و لباس ها را در اطراف وسایل سنگین قرار می دهند. بدترین وسایل آن هایی هستند که فضای بیشتری را اشغال می کنند.
۲. از قوطی های عسل خرس برای بسته بندی خوب استفاده کنید.
Pack bear canisters efficiently
این ها معمولا سفت هستند و در آن می توانید غذا نگه دارید و از آن بو به بیرون درز نمی کند و شفاف هستند. از این ها معمولا در جاهایی که خرس ها زیاد هستند استفاده می شود. اگر قرار است در جایی کوهنوردی کنید که نیاز است از این قوطی ها استفاده شود٬ مهم است که قوطی خود را به طور مناسب بسته بندی کنید تا وزن بدی درون کوله پشتی شما نداشته باشد.

. از چیزهایی مثل لباس برای پر کردن قوطی استفاده نکنید. ممکن است ابرای مثال از لباس های بارانی یا کاور برای پر کردن فضا استفاده کنید ولی این ها چیزهایی نیستند که شما بخواهید در کمپ بپوشید. شما دوست ندارید خرسی را از طریق بو به سمت چادر خود جذب کنید. مثلا با لباس هایی که در کل روز بوی غذا گرفته اند.
. قوطی احتمالا سنگین است٬ پس آن را در کنار موارد سنگین کوله ی خود قرار دهید.
. وسایل انعطاف پذیر مثل تارپ یا لباس های اضافه را در اطراف قوطی قرار دهید تا در هنگام قدم زدن شما حرکت نکند.

۳. یک کاور محافظتی برای کوله ی خود تهیه کنید.
Get a pack cover to protect your backpack
این یک مورد سبک و راحت است که کوله پشتی شما را از خیس شدن در برابر برف و باران حفظ می کند. این پوششی است که در هوای نامساعد بر روی کوله ی خود می کشید. وقتی باران و یا برف نمی بارد٬ این پوشش سبک و کوچک است و می توانید آن را در بالای وسایل خود قرار دهید و در موقع نیاز به راحتی به آن دسترسی داشته باشید.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر