لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> قزقان دره درگز
قزقان دره درگز

قزقان دره درگز

در میان جاذبه های بی نظیر و زیبای کشورمان ایران جایی هست که با تپه های دلکش و زمردین خود هر بیننده ای را شیفته ی خود می کند. این گل سر سبد طبیعت یکی از روستاهای استان خراسان رضوی به شمار می رود و در شمال شرقی کشور واقع شده است. قزقان دره ی درگز این منطقه ی زیبا و چشم نواز که با کشور ترکمنستان هم مرز است، دشت های مخملینی دارد که زیبایی های بهار را با لطافت تمام به تصویر می کشند و گردشگران را مجذوب خود می کنند.

شهر درگز که این دره ی دل انگیز را در دل خود جای داده است، در فاصله ی1150 کیلومتری تهران و در255 کیلومتری مشهد قرار دارد. این شهر که در گذشته ابیورد نامیده می شد پیشینه ای تاریخی و هفت هزار ساله ای دارد و برخی از تاریخ نویسان آن را سرزمین نیاکان اشکانی و قوم پارت معرفی کرده اند. با ما همراه باشید تا با قزقان دره شهرستان درگز بیشتر آشنا شویم. ایران هتل آنلاین با رزرو هتل های درگز دراین سفر همراه شماست. شما می توانید با رزرو آنلاین هتل سپیده درگز با خاطری آسوده به این منطقه ی زیبا سفر کنید.
قزقان دره درگز
ناحیه ی درگز که در گذشته گسترش بیشتری داشت، یکی از نقاط مهم و باستانی پارت و خراسان بود که به موجب عهدنامه ی آخال از ایران جدا شده و جز ترکمنستان شد. این منطقه که از سرخس تا نسا گسترده شده بود، از جلگه های حاصلخیز خراسان به شمار می رفت و از دیرباز محل کشمکش ها و زد و خوردهای اقوام مختلف بود، به طوری که در برخی از نوشته ها ابیورد(درگز) را محل کشته شدن دارا آخرین پادشاه هخامنشی دانسته اند. در زمان غزنویان ترکان غزنوی به این منطقه هجوم آوردند و در آن سکنی گزدیدند. با آمدن ترک ها زبان مردم منطقه تغییر کرد و به این ترتیب این منطقه ی زیبا قزقن نامیده شد. قزقن به معنای داغ و گداخته می باشد و وجه تسمیه آن بادهای گرمی برمی گردد که در تابستان از صحرای قره قوم ترکمنستان در این دره می وزد.
قزقان دره درگز
منطقه ی قزقان دره از جاذبه های گردشگری شهرستان درگز است و زیبایی های بکر آن در فصل بهار بسیار مورد توجه طبیعت دوستان و کوهنوردان است. این منطقه که در مجاورت دشت های ترکمنستان قرار دارد، بهار را زودتر از تجربه می کند، بنابراین قزقان دره در ایام نوروز میزبان گردشگران بسیاری از سراسر ایران است. دشت های سرسبز، پوشش گیاهی و خاک حاصلخیز آن باعث شده تا عشایر نیز آن را به عنوان مکانی مناسب انتخاب کرده و در آن جا اتراق کنند. آن ها علاوه بر دامداری به تولید محصولات لبنی و صنایع دستی نیزمی پردازند. وجود عشایر و برگزاری جشنواره هایی مانند جشنواره ی عشایر و روستای قزقان که هر سال از دهم تا سیزدهم فروردین در دامن طبیعت زیبای قزقان دره برگزار می شود از دیگر جاذبه های این منطقه است.
قزقان دره درگز
نزدیک ترین جاذبه های گردشگری به منطقه ی قزقان دره، گردنه و چشمه ی آب معدنی الله اکبر، پارک ملی تندوره، دره ی شگفت انگیز شمخال، آتشکده های متعدد، غارهای قزلق و شادمینه، پلکان نادری و بازارچه مرزی گمرک هستند. علاوه بر این ها طبیعت بکر و آثار تاریخی بی شماری که در آن وجود دارد آن را به مکانی به یادماندنی برای گردشگران مبدل کرده است. در حدود 40 کیلومتری درگز بخشی به نام لطف آباد وجود دارد. چنانچه شما با ماشین به جاده های اطراف لطف آباد بروید، حریم مرزی ایران و ترکمنستان را مشاهده خواهید کرد. این منطقه دارای گمرک مرزی و محل ترانزیت کالا از ایران به ترکمنستان است، شلیگان دره و تپه های سرسبز و چشم نواز این منطقه در فصل بهار دیدنی است.
قزقان دره درگز
موقعیت مکانی
درگز یا دره گز یکی از شهرهای استان خراسان رضوی در شمال شرقی ایران است و از شمال به مرز ایران و ترکمنستان، از شرق و جنوب شرقی به مشهد، از جنوب به چناران و از مغرب به قوچان منتهی می شود.
مسیر دسترسی به قزقان دره درگز
خراسان رضوی، درگز، لطف آباد، روستای قزقان دره

پارک ملی تندوره درگز خراسان رضوی
ادامه مطلب

3.5/5 - (4 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر