لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> غار قندیلی امجک اراک
غار قندیلی امجک اراک

غار قندیلی امجک اراک

استان مرکزی سرزمین غارهای شگفت‌انگیزی است که در قسمت‌های مختلف آن پراکنده‌ شده‌اند. بیش از هشت غار دیدنی در این استان وجود دارد. چنانچه از دیدن غارها لذت می‌برید و اهل غارنوردی حرفه‌ای هستید و تاکنون به غار زیبا و پر از قندیل‌های سنگی امجک نرفته‌اید. پیش از سرد و برفی شدن هوا حتماً سری به ارتفاعات استان مرکزی بزنید و گشت‌وگذار در غار قندیلی امجک اراک را امتحان کنید که مدت زیادی نیز از کشف آن نمی‌گذرد و به خاطر در دسترس نبودن، بکر و دست‌ نخورده باقی‌مانده است. برای آشنایی بیشتر با غار قندیلی امجک اراک با ایران هتل آنلاین همراه شوید.

1. معرفی

امجک که در زبان ترکی به معنای پستان آمده است نام کوهی است در شهرستان تفرش استان اراک. این غار در ارتفاع 1900 متری از سطح دریا بر فراز دره سلطان امجک جای گرفته است که نفس کشیدن در آن ارتفاع، روحتان را نوازش می دهد. دو قندیل بزرگ که از سقف کوه آویزان است در اثر چکه‌های آب چشمه‌ای در زیر کوه را به جریان انداخته اند که دلیلی بر نامگذاری کوه امجک هستند.
غار قندیلی امجک
ورودی غار دهانه تنگ و فرود معلق حدود 12 متری مشاهده خواهید کرد که برای ورود به آن باید از ابزارهای غارنوردی کمک بگیرید، بعدازاین ورودی، نردبان 10 متری وجود دارد که توسط مردم بومی خوش ذوق آن ساخته‌شده و رفت‌وآمد را برای عاشقان اش راحت‌تر کرده است. به‌غیراز فرود اول، در دونقطه دیگر غار نیز دیواره‌های کوتاه‌تر به ارتفاع 2 و 7 متر وجود دارند که برای فرود به آن نیاز به کار فنی و طناب است.
غار قندیلی امجک
به دلیل مرطوب بودن در قسمت‌هایی از غار حوضچه‌های کوچک آب و حوضچه‌هایی از گل به چشم می‌خورد، بعد از پایین آمدن، بکرترین بخش غار استلاگیت ها و استلاکمیت ها دیده می‌شود که با مجموعه بسیار زیبایی از نقش‌های روی سقف و دیوار به انتهای غار که زیستگاه خفاشان است به پایان می رسد و خیلی از بخش‌های زیادی از غار قندیلی امجک وجود دارد که هنوز کشف نشده است.
غار قندیلی امجک

2. غار قندیلی امجک کجاست؟

اگر به استان مرکزی سفر کردید در میان رشته‌کوه سلطان و در فاصله 63 کیلومتری شمال غربی تفرش، غار قندیلی امجک عکس با قندیل‌های بسیار زیبا و جالب قرار دارد که مدت زیادی از کشف آن نمی‌گذرد. پای دره امجک همراه با تجهیزات به‌طور موازی که پیش بروید، کمی جلوتر درختچه بادام کوهی که نشانه دهانه ورودی غار است را خواهید دید که کاملاً پنهان‌شده است و باید از چاهی که حدود 4 متر ارتفاع دارد با طناب عبور کرده و به تالارهای غار برسید.
غار قندیلی امجک اراک

3. مسیر دسترسی:
جهت رفتن به غار قندیلی امجک اراک از تهران دو مسیر پیشنهاد می‌شود:
از تهران به تفرش، بازرجان، دادقان، جفتان و سپس روستای احمد آباد بروید. قبل از روستا از جاده خاکی ماشین‌رو به ابتدای دره امجک می‌رسید که این مسیر حدود 4 ساعت طول می‌کشد.

از اتوبان تهران- همدان، به غرق‌آباد و نوبران بروید، ازاینجا جاده فرعی آسفالت شده به سمت روستای گزاوند می‌رود و از آن‌طرف به روستای احمدآباد که قبل از روستا با جاده خاکی ماشین‌ رو به ابتدای دره امجک می‌رسید، این مسیر نزدیک‌تر و حدود 3 ساعت طول می‌کشد.
غار قندیلی امجک

4. کجارو ببینیم؟

در استان مرکزی بیش از هشت غار زیبا وجود دارد ازجمله:
1-4. غار نخجیر
غار نخجیر، پیرترین غار ایران و در زیبایی و شگفتی بی‌نظیر است و در فاصله 10 کیلومتری شمال شرقی شهرستان دلیجان، حد واصل بین این شهر با شهر تراق قرار دارد. غار نخجیر مجموعه‌ای کم‌نظیر متعلق به دوره سوم باستان‌شناسی است که توسط کوهنوردان بومی کشف‌شده است و از پدیده‌های انگشت‌شمار به‌شمار می رود.

2-4. غار سفید خانی

غار سفید خانی که ازجمله غارهای سرد کشور است در دل رشته‌کوه سفید خانی از توابع شهر سنجان اراک قرار دارد و در تمام ایام فصل زمستان و بهار پوشیده از برف است.

3-4. غار قلعه جوف

غار قلعه جوف در کوهی به نام قوزی قشلاق نزدیکی روستای چهرگان از توابع بخش وصف اراک قرار دارد که توسط انسان و در دل کوه حفرشده است. بدون وسایل کوهنوردی رفتن به درون آن ممکن نیست. عده‌ای معتقدند این غار آرامگاه مردگان درگذشته بوده و به عقیده باستان شناسان مقبره‌های داخل آن مربوط به دوره مادهاست.

4-4. غار آسیلی

غار آسیلی در نزدیکی روستای امان‌آباد و غرب روستای تاریخی انجدان اراک قرار دارد و با حوضچه‌هایی از مواد آهکی و بلورهای استالاکتیتی پرشده است. طول غار 73 متر و عرض آن هشت متر است.

5-4. غار خورنده

غار خورنده در فاصله سه کیلومتری جنوب غربی تفرش و در ارتفاعات کوه نقره کمر قرار دارد و با حوضچه‌های تالار اصلی و همچنین حفره‌هایی به نام حمامک و مسجدک مشهور است.

6-4. غار گاو خور

غار گاو خور یا گوخل بافاصله‌ای کمتر از دویست متر در راستای غار خورنده قرار دارد. این غار دارای یک تالار بزرگ با راهرویی به طول 100 متر است که بعدازآن به حوضچه غار منتهی می‌شود.

7-4. غار آزاد خان

غار آزادخان ازجمله غارهای باستانی است و در کف آن پر از آب گوارایی است که در اثر چکه‌های باران از سقف غار تأمین می شود. جاده دلیجان – خمین از جنوب این غار می‌گذرد. روایت این غار به زمان حمله یکی از سرکردگان افغانی به نام آزاد خان برمی‌گردد که مردم زیادی از یوکان به این غار پناه می‌برند و به دستور آزاد خان دهانه غار بر روی آن‌ها بسته می‌شود درنتیجه تمامی مردمی که درون غار بودند از شدت گرسنگی تلف می‌شوند و استخوان‌های آن‌ها تا چند سال پیش در این غار باقی می‌ماند.
غار قندیلی امجک

8-4. دودکش جن

این غار حکایت ماهی‌تابه‌ای است که غار کشف می‌کند به این صورت که در سال 1357 عده‌ای که برای بازدید از غار رفته بودند با پرت شدن ماهی‌تابه آن‌ها به درون شکافی غار زیرآب کشف می‌شود. بالای دهانه غار دودکشی به‌صورت تنور وجود دارد که به آن دودکش جن یا ایوان عباس قلی خان گویند. در کف این غار نیز حوضچه‌های پرآب دیده می‌شود که از آب باران و برف تأمین می‌شوند. از سقف غار هم قندیل‌های زیبا به شکل ستون آویزان است.

5. سایر مکان های دیدنی
اراک از پهناورترین شهرهای کشور ایران، بزرگ‌ترین شهر استان مرکزی و مرکز آن است. تاریخ تأسیس این شهر به دوران قاجار برمی‌گردد و جوان‌ترین شهر محسوب می‌شود. علاوه بر غارهای دیدنی و زیبا که معرفی شدند از دیگر جاهای دیدنی شهر اراک می‌توان به تالاب میقان، بازار اراک که قدمت آن به سال 1228 زمان سلطنت فتحعلی شاه برمی‌گردد، ارگ حکومتی اراک (برج شیشه)، حمام چهارفصل از دوره احمدشاه، روستای هزاوه که در 18 کیلومتری شهر اراک قرار دارد و قدمت روستا قرن پنجم هجری تخمین زده می‌شود، کلیسای مسروپ مقدس، خانه حسن‌پور و. اشاره کرد.
تالاب
6. آداب‌ ورسوم مردم اراک
مردم اراک از نژاد مردم میانه ایران می‌باشند. به دلیل مرکزیت و علل اقتصادی و منطقه‌ای مهاجرپذیر بوده و از سال 1300 به بعد به‌صورت عکس به شهر مهاجر فرست تبدیل‌شده است. زبان‌های رایج در این ناحیه در شمال ترکی، در جنوب شرقی فارسی، در غرب کردی و در جنوب غربی لری هست در خود شهر اراک مردم به زبان فارسی با لهجه اراکی صحبت می‌کنند و اغلب مسلمان و پیرو مذهب شیعه هستند
ازجمله رسومات مردم این شهر می‌توان به مراسم هلهله نوروز اشاره کرد. عده‌ای از جوانان محل از 50 روز قبل نوروز کیسه‌ای به دوش انداخته و یکی از آنان لباس زنانه می‌پوشد و دیگری نقش بز نری را بازی می‌کند و هلهله و هو هو به راه می‌اندازند و مردم اهالی در کیسه آن‌ها روغن، آرد، کشمش و پول می‌گذارند. خوراک شب عید پلوخورشت اسفناج است و در روز سوم عید نیز آش سوم می‌پزند تا سررشته امور زندگی را تا پایان سال در دست‌گیرند.
از مراسم های مذهبی مانند ماه محرم می‌توان شبیه‌خوانی، نخل برداری در نقاط مختلف شهر و مراسم قمه‌زنی را که قبلاً انجام می‌گرفت، اشاره کرد.

برای طلب باران نیز رسم است که آش بپزند و یا در رسم دیگری فردی لباس کهنه می‌پوشد و سوار بر چوبی که زنگوله‌های بسیار دارد می‌شود و به همراه عده‌ای از جوانان با خواندن اشعاری به در خانه اهالی می‌روند و اهالی بر روی آن‌ها آب پاشیده و هدایایی می‌دهند.

7. اقلیم آب و هوایی

شهر اراک دارای زمستان‌های سرد و مرطوب و تابستان‌های خشک و گرم است. کوه‌های اطراف اراک، تالاب میغان و دشت فراهان این آب‌وهوا و ویژگی‌های خاص آن‌ها موجب شده است که اقلیم شهر اراک بر پایه طبقه‌بندی آمبرژه، نیمه‌خشک و سرد باشد

8. وضعیت اقتصادی

شهر صنعتی اراک جزء چهار قطب صنعت کشور محسوب می‌شود و در محصولات صنعتی نخستین، ازلحاظ وجود صنایع مادر دومین رتبه را به خود اختصاص داده است.
شیرینی های اراک

9. سوغاتی استان
اصلی‌ترین محصول استان مرکزی، شهر اراک و ساوه، انار است که به خوبی با آن آشنا هستید و مزه آن را چشیده اید. از دیگر محصولات کشاورزی اراک گردوی مرغوب آن، نان فطیر اراک( نوعی نان سنتی و شیرمال است که بر سر سفره نوروز این شهر از قدیم جای داشته است)
شیرینی گوش‌فیل(از شیرینی‌های ترد و خوشمزه شهر اراک است) و هم‌چنین جوزغند( شیرینی محلی شهر نراق است که ساخت کار گروهی بین بانوان نراقی است و تهیه آن کار سختی است و به مدت 15 روز زمان می‌برد و از گران‌ترین شیرینی‌های محلی است) در کنار تاکستان‌های فراوانی اشاره کرد.
درزمینهٔ صنایع‌دستی فرش ساروق از محبوب‌ترین سوغاتی‌های اراک است که به فرش‌های دستبافت جهانی مشهور می‌باشد. فرش‌های اراک به سه دسته محال، مشک‌آباد و ساروق تقسیم می‌شوند که همگی زیرپوشش فرش ساروق می‌روند به همین خاطر از اهمیت بیشتری برخوردار است.

گیوه سنجان هم از صنایع‌دستی شهر اراک است. گیوه‌ دوزی در اراک و استان مرکزی به عصر قاجار برمی‌گردد.

کجا بمونیم؟
اگر تصمیم گرفتید به استان مرکزی سفر کنید و از آثار طبیعی تاریخی آن بازدید کنید می توانید با رزرو آنلاین هتل های اراک (هتل امیرکبیر، هتل پیام، هتل زاگرس، هتل آفتاب) ضمن بهرمندی از تخفیف‌های ویژه، آرامش خاطر را به همراهانتان هدیه کنید.
هتل های اراک
توصیه‌ها:
غار قندیلی امجک عکس آن نشان می دهد که از غارهای پیچیده و فنی ایران است که برای رفتن به آن باید به تجهیزات سنگ‌ نوردی مجهز بود. برای ورود به دهانه نامحسوس و تنگ که به‌ طور طبیعی شکل‌ گرفته است باید به همراه شخصی که آشنا به مسیر است به غار قندیلی امجک بروید. زمان کافی برای بازدید از غار جهت فرود و صعود حدود 2 الی 3 ساعت است.
درنهایت اینکه برای رفتن به این غار قندیلی به ابزار فرود و صعود مناسب و حداقل یک حلقه طناب و چند طناب چه نیاز خواهید داشت.

10 غار یخی بسیار زیبا در ایسلند
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر