لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> باغ موزه نگارستان تهران
باغ موزه نگارستان تهران

باغ موزه نگارستان تهران

تهران به عنوان پایتخت ایران دارای جاذبه های دیدنی فراوانی است؛ یکی از این جاذبه ها باغ موزه نگارستان نام دارد که بسیار زیبا و دیدنی است. این باغ موزه به دلیل طراحی خاصی که دارد مخصوصا در دو فصل بهار و پاییز به قدری زیبا می شود که می توان از گوشه و کنار آن به عنوان سوژه عکاسی استفاده کرد. از طرفی یک کافه رستوران بسیار زیبا که با طراحی مجموعه کاملا هماهنگ است در محوطه وجود دارد که می تواند اوقات خوشی را برای بازدیدکنندگان به ارمغان آورد. اولین موضوعی که در رفتن به هر سفر اهمیت دارد محل اقامت است. از طرفی هر چه شهر مقصد بزرگتر باشد انتخاب اقامتگاه مناسب در آن دشوارتر می شود چون تعداد گزینه های بیشتری پیش رو قرار می گیرد. برای برخورد با این مساله پیشنهاد می شود به صورت آنلاین هتل رزرو کنید و با خیالی آسوده راهی سفر شوید. بدین منظور کافی است سری به سایت ایران هتل آنلاین زده و از بین هتل های تهران، هتل مورد نظر خود را بیابید؛ همچنین شما می توانید از تخفیفات هیجان انگیزی نیز بهره مند شده و سفری به مقرون به صرفه تر داشته باشید.

معرفی کلی باغ موزه نگارستان تهران

باغ موزه نگارستان یکی از زیباترین جاهای دیدنی تهران بوده و در فصل بهار حال و هوایی دارد که هوش از سر آدمی می برد. این باغ موزه برای اولین بار بین سال های 1222 تا 1228 هجری قمری به دستور فتحعلی شاه قاجار ساخته شد و شامل عمارت های بزرگ و باشکوهی بود که متاسفانه امروزه اثری از آن ها باقی نمانده است. در حال حاضر ساختمانی که در باغ موزه نگارستان قابل رویت است متعلق به دوره پهلوی می باشد؛ این بنا دارای 64 اتاق و 4 سالن بزرگ است و زمانی محل تحصیل افراد بزرگ مانند ملک الشعرای بهار، دکتر محمد معین، دکتر محمود حسابی، علی اکبر دهخدا، بدیع الزمان فروزانفر، پرویز خانلری و غیره بوده است. در واقع موزه ای که در این باغ وجود دارد همان بنای متعلق به دوران پهلوی می باشد که در بخش های مختلف آن آثار هنرمندان و بزرگان ایرانی به نمایش گذاشته شده است. یکی از این بخش ها موزه مکتب کمال الملک و دیگری تالار منیر فرمانفرمایان است که بسیار جالب و دیدنی است. اکنون باغ موزه نگارستان در دست دانشگاه تهران بوده و با شماره 2082 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
باغ موزه نگارستان تهران
معماری بناهای موجود در مجموعه نگارستان و طراحی فضای سبز باغ آن بسیار زیبا و دل انگیز است. از طرفی در این باغ موزه آثار هنری باارزشی مانند نقاشی های استاد کمال الملک و شاگردان وی به نمایش گذاشته شده است. از طرف دیگر کافه رستورانی که در آن قرار دارد محل مناسبی برای گذراندن اوقات خوش در کنار دوستان یا اعضای خانواده است. نگارستان در قدیم با نام دانشسرای عالی شناخته می شد و محل تحصیل افراد بزرگی مانند ملک الشعرا بهار، بدیع الزمان فروزانفر، سعید نفیسی، استاد محمد ابراهیم پاریزی باستانی و غیره بود. جالب است بدانید این باغ موزه به قدری زیبا است که به پاتوق عکاسان تبدیل شده و از نقطه به نقطه آن برای ثبت تصاویر ناب استفاده می شود. نکته جالب دیگری که در مورد باغ موزه نگارستان وجود دارد آن است که نقاشی مشهور صف سلام فتحعلی شاه قاجار و درباریانش که با رنگ روغن کشیده شده است در این باغ موزه نگهداری می شود.
باغ موزه نگارستان تهران

تاریخچه باغ موزه نگارستان

باغ موزه نگارستان که گاهی با عنوان قصر نگارستان شناخته می شود به دستور فتحعلی شاه قاجار، به عنوان یک عمارت ییلاقی و حکومتی ساخته شده و قدمت آن به 200 سال پیش بر می گردد. این مجموعه در گذشته وسعت بیشتری داشته و دارای چند حوض خانه و سه عمارت به نام های نگارستان، دلگشا و قلمدان بوده است. این بناها به سبک زیبای کلاه فرنگی به عنوان سبک رایج معماری در دوره قاجار ساخته شده بودند اما با گذشت زمان همگی از بین رفتند تا اینکه در دوره پهلوی ابتدا یک عمارت با 64 اتاق و 4 سالن در آن ساخته شد که امروزه نیز قابل رویت است. طبق گفته هایی که درباره باغ موزه نگارستان شنیده می شود در قدیم مرزهای این باغ از شمال تا میدان بهارستان، از شرق تا دروازه شمیران و از غرب تا خیابان صفی علی شاه ادامه داشت اما با گذشت زمان وسعت آن کم شده و اکنون تنها حدود 11465 مترمربع مساحت دارد. علت انتخاب نام نگارستان برای این مجموعه زیبا وجود نقاشی دیواری های بزرگ و باشکوه از شاه و درباریان مربوط به زمان قاجار است که در تالارهای بزرگ باغ نصب شده بودند؛ این نقاشی ها آثار استادان نامداری چون میرزاجانی نقاش، میرزابابا نقاش باشی و غیره هستند.
باغ موزه نگارستان تهران

قسمت های مختلف باغ موزه نگارستان

همانطور که گفته شد باغ موزه نگارستان در دوره قاجار شامل سه تالار به نام های سلام، دلگشا و قلمدان و چند حوض خانه بود که متاسفانه همگی به مرور زمان از بین رفتند و دیگر آثاری از آن ها باقی نماند. تا اینکه در دوره پهلوی اول، یک معمار روسی به نام نیکولای مارکف به دستور اعتمادالدوله قراگوزلو که در آن زمان وزیر فرهنگ ایران بود ساختمان های تخریب شده را به کلی از میان برداشت و بناهای جدیدی مطابق با معماری ایرانی بنا کرد که مدت ها به عنوان مرکز آموزشی استفاده می شد و محل تحصیل بزرگان شده بود. امروزه باغ موزه نگارستان شامل بخش های مختلفی است که در ادامه به هر یک از آن ها خواهیم پرداخت.
باغ موزه نگارستان تهران

1. عمارت مرکزی (موزه مکتب کمال الملک)

این عمارت ازجمله عمارت هایی است که در دوره پهلوی ساخته شده است. عمارت مرکزی که با نام موزه مکتب کمال الملک نیز شناخته می شود در ابتدا به عنوان دانشسرای عالی برای تحصیل در زمینه هنر و علوم انسانی ساخته شد. امروزه در این عمارت آثاری از کمال الملک و چند تن از هنرمندان دیگر به نمایش گذاشته شده است.
نقاشی های کمال الملک و دو نسل پس از وی: این آثار که بخش بزرگی از موزه را به خود اختصاص می دهند شامل نقاشی های نفیس کمال الملک و شاگردان او است. البته تابلوهای نقاشی دیگری نیز که از نقاشی های کمال الملک تاثیر گرفته اند در این بخش دیده می شود؛ ازجمله این ها می توان به آثار نقاشانی مانند عفت الملوک شقاقی، مارکار قرابگیان، عباس کاتوزیان، محمد علی حیدریان و … اشاره کرد.
باغ موزه نگارستان تهران
نقاشی صف سلام فتحعلی شاه: در دوران قاجار تالارهای سلام، دلگشا و قلمدان پر از نقاشی هایی از فتحعلی شاه و درباریان او بود که متاسفانه همگی با گذشت زمان از بین رفتند. تا اینکه چند سال بعد در کنار حرم حضرت معصومه، نقاشی بزرگی از فتحعلی شاه و درباریان وی یافت شد و با توجه به آنکه تصور می کردند این تابلو یکی از نقاشی های تالار سلام است آن را به باغ نگارستان آوردند اما بعدها مشخص شد که تابلو در قم و به سفارش کیکاووس میرزا، پسر سی و دوم فتحعلی شاه کشیده شده است اما آن را دیگر از موزه نگارستان خارج نکردند.
آثار وقفی: در این مجموعه آثار باارزش دیگری نیز دیده می شود که از جمله آن ها می توان به آثار نقره ای قلم زنیِ اصفهان، فرش های نفیس اهدایی از مهندس غلامعلی ملول، نقاشی و مینیاتورهای اهدایی از استاد فتح الله عباد، مجموعه مجسمه مینیاتورهای مردم شناسی جهانگیر ارجمند و گنجینه نفیس سوخت معرق و چرم و مینیاتور استاد علی اسفرجانی که در تالاری به نام خود ایشان نگهداری می شود اشاره کرد.
تالار گنجینه مفاخر دانشگاه تهران: این مجموعه که اخیرا افتتاح شده شامل آثاری مانند مجموعه عکس هایی از مراحل کاشت و برداشت گندم در منطقه کوه بنان کرمان از زنده یاد دکتر محمود روح الامینی است. از طرفی برخی از وسایل منزل زنده یاد دکتر محسن مقدم و آثاری مربوط به مرحوم باستانی پاریزی نیز در این بخش نگه داری می شود؛ علاوه بر این ها مجموعه اهدایی ملک الشعرای بهار شامل سردیس برنزی ایشان، دست نوشته و تعدادی از کتاب های وی در این بخش از موزه مشاهده می شوند.
باغ موزه نگارستان تهران
اتاق کاشی: این اتاق شامل مجموعه ای از کاشی کاری های باقی مانده از قرن های 13 و 14 هجری قمری است که از سراسر ایران جمع آوری شده اند. تعداد زیادی از کاشی ها متعلق به سردرها و آزاره ساختمان ها بوده و بیشتر دارای نقش و نگارهای گل و گیاه است.

2. تالار منیر فرمانفرمائیان

یکی از تالارهای باغ موزه نگارستان به نام منیر شاهرودی فرمانفرمائیان، نقاش و کلکسیونر تهرانی نامگذاری شده است. در این تالار حدود 51 مورد از آثار وی که شامل ترکیباتی از آینه کاری با اصول هندسی معماری اسلامی، نقاشی پشت شیشه و غیره می باشد نگهداری شده و در معرض دید عموم قرار گرفته است.

3. تالار نشست

در این بخش از موزه نشست های مهم فرهنگی با حضور اساتید برجسته دانشگاه تهران و بزرگان فرهنگ و ادب برگزار می شود.

4. سردیس حکیم ابوالقاسم فردوسی

این سردیس که از جنس برنز است به مناسبت جشن هزاره فردوسی و با کمک مالی حدود 410 دانشجوی ایرانی مقیم اروپا توسط لرنزی مجسمه ساز معروف فرانسوی ساخته شد؛ وی با توجه به شعرهای فردوسی چهره او را در ذهن تصور کرد و به ساخت سردیس او پرداخت. پس از اتمام کار ساخت مجسمه، آن را در مقابل دانشکده ادبیات، که در آن زمان در باغ نگارستان قرار داشت، نصب کردند.
باغ موزه نگارستان تهران

خدمات و امکانات باغ موزه نگارستان

در مجموعه باغ موزه نگارستان علاوه بر تابلوهای نقاشی انواع کارگاه های آموزشی مانند کارگاه نقاشی، قصه گویی و غیره برای کودکان و نوجوانان برگزار می شود که می توانند در آن ها شرکت کرده و در زمینه ای که علاقه دارند آموزش ببینند؛ علاوه بر این ها، دوره ها و نشست هایی با موضوعات فرهنگی و پژوهشی نیز در این باغ موزه برگزار می شود. از طرفی در این موزه کافه، رستوران، سرویس بهداشتی، سالن برگزاری نمایشگاه، فضای سبز، نیمکت، نماز خانه، نگارخانه و غیره نیز وجود دارد که برای رفاه حال بازدیدکنندگان فراهم شده است.

مسیر دسترسی به باغ موزه

آدرس دقیق این مجموعه استان تهران، شهرستان تهران، میدان بهارستان، خیابان دانشسرا و خیابان شریعت مدار رفیع است. برای رسیدن به باغ موزه نگارستان چند راه پیش روی دارید. راه اول استفاده از مترو است؛ چنانچه سوار بر مترو شوید می توانید در ایستگاه بهارستان واقع در میدان بهارستان پیاده شوید و پس از یک پیاده روی کوتاه از طریق خیابان دانشسرا به باغ موزه نگارستان برسید. حال اگر با تاکسی راهی این مکان شوید می توانید از تاکسی های خطی که از میدان بهارستان می گذرند استفاده کنید. یکی از بهترین گزینه ها تاکسی های خطی خیابان ابن سینا است. راه بعدی استفاده از اتوبوس است؛ اگر بخواهید خود را با اتوبوس به باغ موزه نگارستان برسانید می توانید از بی آر تی های پایانه تهران پارس-میدان آزادی در ایستگاه پل چوبی استفاده کرده و به سمت خیابان ابن سینا و سپس خیابان دانشسرا بروید و یا می توانید با استفاده از اتوبوس های میدان جمهوری-بهارستان نیز خود را به میدان بهارستان و سپس باغ نگارستان برسانید.
باغ موزه نگارستان تهران

اطلاعات تکمیلی درباره باغ موزه نگارستان تهران

ساعت بازدید از محوطه باغ، کافه و رستوران موجود در آن همه روزه از 9 صبح تا 10 شب است اما ساعت کاری موزه ها از 9 صبح تا 6 عصر می باشد. هنگام ورود باید هزینه ای را برای تهیه بلیت ورود به باغ نگارستان و ورود به موزه ها به ازای هر نفر پرداخت کنید. توجه داشته باشید که موزه های مجموعه در روزهای دوشنبه تعطیل هستند اما محوطه باغ و کافه رستوران همواره باز است. نکته بعدی اینکه هزینه بلیت ها فقط از طریق کارتخوان دریافت می شود؛ این در حالی است که بلیت اساتید و دانشجویان دانشگاه تهران به صورت نصف قیمت و دانشجویان سایر دانشگاه ها تنها با هماهنگی قبلی به صورت نصف قیمت محاسبه می شود.

سخن پایانی

هنگامی که صحبت از تهران به میان می آید بسیاری از افراد به یاد ساختمان های بلند و مدرن می افتند؛ اما باید گفت این کلانشهر که به عنوان پایتخت کشور شناخته می شود دارای جاذبه های دیدنی و تاریخی متعددی است و هر ساله گردشگران زیادی از سراسر جهان برای بازدید از آن ها به تهران سفر می کنند. یکی از جاهای دیدنی تهران، باغ موزه نگارستان می باشد که بازدید از آن در اکثر ایام سال امکان پذیر است.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)
روستای آهار تهران
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر