لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> تنگه بوچیر هرمزگان، مکانی خارق العاده و دست نیافتنی
تنگه بوچیر هرمزگان، مکانی خارق العاده و دست نیافتنی

تنگه بوچیر هرمزگان، مکانی خارق العاده و دست نیافتنی

ایران یکی از زیباترین کشورهای جهان است، چراکه در هر نقطه از آن می توان جاذبه ای دیدنی یافت. انتخاب هر استان از ایران برای سفر می تواند تجربه ای جدید را در ذهن افراد نقش ببندد. از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب کشور مملو از زیبایی های طبیعی و آثار تاریخی متعدد و دیدنی است. استان هرمزگان یکی استان های جنوبی کشور می باشد که کمتر به زمینه توریستی آن پرداخته شده است. تنگه بوچیر در این استان قرار داشته و یکی از جاذبه های طبیعی آن به شمار می رود. هر ساله مسافران زیادی برای بازدید از تنگه بوچیر به هرمزگان سفر کرده و برای رزرو هتل های بندرعباس اقدام می نمایند؛ در ادامه به معرفی هرچه بهتر تنگه بوچیر می پردازیم.

معرفی استان هرمزگان

استان هرمزگان در جنوب کشور ایران و در شمال تنگه هرمز واقع گردیده است. این استان زیبا در مختصات جغرافیایی ۲۵ درجه و ۲۴ دقیقه تا ۲۸ درجه و ۵۷ دقیقه شمالی و ۵۳ درجه و ۴۱ دقیقه تا ۵۹ درجه و ۱۵ دقیقه طول شرقی قرار گرفته است. مرکز استان هرمزگان، بندر عباس می باشد. هرمزگان با استان های سیستان و بلوچستان، کرمان، فارس و بوشهر همسایه بوده و در آخرین سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ ه.ش، ۱۷۷۶۴۱۵ نفر جمعیت داشته است. همجواری این استان با خلیج فارس و دریای عمان سبب شده تا به یکی از شاهرگ های تجاری کشور مبدل گردد. هرمزگان ۱۳ شهرستان دارد و جزایر متعلق به این استان، اغلب جزو بزرگترین و مهم ترین جزایر ایران به شمار می روند.

تنگه بوچیر هرمزگان

آشنایی با تنگه بوچیر

تنگه بوچیر یکی از مناطق دیدنی در شرق شهرستان پارسیان از استان هرمزگان است. پیش از پرداختن به این تنگه، بهتر است با روستای بوچیر آشنا شد. این روستا قدمتی دیرینه دارد و پیشینه آن به دوران پیش از اسلام باز می گردد. زرتشتیان، ساکنان اولیه این روستا بوده اند و در گذشته مرکز فرمانروایی قوم آلحمادی بوده است. در فاصله ۵ کیلومتری از روستا بوچیر، چشمه و آبشاری با همین نام وجود دارد که در دره ای به عمق ۵۰ متر از سطح زمین قرار گرفته اند. نکته جالب دیگر درباره این جاذبه گردشگری، قرار گیری آن در محیطی کویری است. آب چشمه بوچیر بسیار خنک است و عمق زیاد از سطح زمین سبب شده تا دمای هوا در دره، گاه به زیر صفر برسد. قندیل های یخ موجود در این تنگه، بیانگر این امر است.

تنگه بوچیر هرمزگان
فضای بکر و دست نخورده این تنگه، سبب جذابیت بیش از پیش آن برای گردشگران داخلی و خارجی شده است. در عمق تنگه بوچیر، هیچ مکانی برای استراحت وجود ندارد و اگر فردی بخواهد که طول تنگه را مشاهده نماید، باید تمام مسیر را شنا کند. در سال های اخیر، استفاده از لوازمی نظیر قایق بادی، پیمودن مسیر تنگه را برای بازدید کنندگان ساده نموده است. همانطور که پیشتر گفته شد، آب و هوای تنگه بوچیر در دل کویر سوزان تابستان، بسیار خنک و مرطوب است.
تنگه بوچیر هرمزگان
تنگه بوچیر در واقع شکافی در دل کوه است و برای ورود به تنگه باید ابتدا وارد محدوده آبی عمیقی شوید که برخی عمق آن را بیش از ۸۰۰ متر تخمین زده اند. چشمه که منبع اصلی آب جاری تنگه است در انتهای غار و یا شکاف قرار دارد. این شکاف ۱۰۰۰ متری، دارای فراز و فرودهای زیادی است که طی کردن مسیر را دشوار می نماید. در انتهای تنگه می توان چشمه ای را مشاهده نمود که ۳۵ متر عمق دارد.
تنگه بوچیر هرمزگان
آب تنگه بوچیر هرمزگان محل زندگی ماهی های دکتر فیش است. این گونه جانوری را می توان به وفور در تنگه بوچیر یافت. فصل تابستان، بهترین زمان برای بازدید از تنگه است و بهتر است بدانید تنگه یاد شده به چله بوچیر نیز شهرت دارد. اگر قصد شنا و بازدید از تنگه را دارید، حتما لوازم ضروری نظیر طناب، کفش مناسب، لباس، جلیقه نجات و غیره را به همراه داشته باشید. یک نکته مهم پیش از ورود به تنگه، اطلاع از بازدید خود به شورای روستا و اهالی آن است.

مسیر دسترسی به تنگه بوچیر هرمزگان

برای رفتن به تنگه یاد شده می بایست ابتدا خود را به روستای پارسیان برسانید؛ اگر از سایر استان ها قصد سفر به این منطقه را دارید می توانید به شهر زیبای بندرعباس رفته و از آنجا مسیر رسیدن به روستای پارسیان را در پیش بگیرید. بعد از رسیدن به روستای یاد شده، تابلوهای موجود بیانگر مسیر رسیدن به تنگه بوچیر هستند و پس از طی کردن مسافتی حدود 5 کیلومتر ورودی تنگه قابل رویت خواهد بود.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)
لاک پشت پوزه عقابی خلیج فارس
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر