لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> سفر به آذرشهر
آذرشهر آذربایجان شرقی

سفر به آذرشهر

آذرشهر، شهری خوش‌آب‌وهوا در استان آذربایجان شرقی است. این شهرستان از شرق توسط کوهستان سهند و از غرب با دریاچه ارومیه احاطه شده است. بسیاری از مسافران و گردشگران در فصول مختلف سال به‌خصوص بهار و تابستان سفر به آذرشهر را در برنامه خود قرار می‌دهند.

ما نیز قصد داریم در این مقاله، گشت‌وگذاری در این شهر ییلاقی داشته باشیم و سری به طبیعت کوهستانی و چشمه‌های آب گرم معروف آن بزنیم. در این سفر خاطره‌انگیز به شهر فرهنگ و طبیعت، با ما همسفر شوید.

آذرشهر کجاست؟

نمایی از غروب زیبا در آذرشهر

آذرشهر مرکز شهرستانی به همین نام در استان آذربایجان شرقی است. این شهر جلگه‌ای در فاصله 60 کیلومتری جنوب غربی تبریز قرار گرفته است. آذرشهر به‌لطف کوه سهند، سرشار از چشمه‌ها و چشم‌اندازهای بکر است که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

این شهر تاریخی در حدفاصل محور بناب به تبریز واقع شده است. آثار فرهنگی، بناهای باستانی و تاریخی، هوای مطبوع و رودهای زیبا، آن را به مکانی مناسب برای بازدید و اقامت تبدیل کرده است. از طرفی، ماحصل هم‌نشینی آذرشهر با دریاچه ارومیه، آب‌وهوایی نسبتا مرطوب است.

آذرشهر که نام تاریخی آن دهخوارقان و توفارقان بوده، بر اساس جمعیت، یازدهمین شهرستان آذربایجان شرقی محسوب می‌شود. این شهرستان، دارای 4 شهر و 36 روستا است. مردم این منطقه به زبان آذری صحبت می‌کنند و لهجه ‌دل‌نشینی دارند.

  • فاصله آذرشهر از تبریز: 60 کیلومتر.
  • فاصله آذرشهر از تهران: 680 کیلومتر.

مسیر دسترسی به آذرشهر


برای سفر به آذرشهر باتوجه‌ به مبدأ حرکتتان، روش‌های مختلفی پیش رو دارید. در ادامه دو روش دسترسی به این شهر آورده شده است.

دسترسی با خودروی شخصی

اگر می‌خواهید با ماشین شخصی به آذرشهر بروید، باید خود را از هر جای ایران که هستید به تبریز برسانید. سپس در مسیر جاده تبریز به مراغه، به آذرشهر بروید.

دسترسی با قطار

اگر از مسافرت با قطار لذت می‌برید، یک خبر خوب برایتان داریم. آذرشهر به خطوط راه‌آهن سراسری متصل است و امکان سفر با قطار به این شهر وجود دارد.

مجموعه تاریخی حسن پادشاه تبریز
ادامه مطلب

بهترین فصل بازدید از آذرشهر

طبیعت زیبای آذرشهر

آذرشهر منطقه‌ای کوهپایه‌ای در حوالی دریاچه ارومیه و کوه سهند است. این شهرستان، آب‌وهوای معتدلی دارد که گاهی رو به سردی می‌رود. بهترین زمان سفر به آذرشهر از اواسط بهار تا اواخر تابستان است.

این شهر در روزهای پایانی اردیبهشت مزین به عطر گل‌های رنگارنگ و آواز پرندگان می‌شود که روح آدم را جلا می‌دهد. سفر به این نقطه از ایران در تابستان نیز، فرصتی برای خوش‌گذرانی در هوایی خنک و مطبوع را برایتان فراهم می‌کند.

جاذبه‌های دیدنی آذرشهر

آذرشهر، شهر تاریخ و طبیعت است که جاذبه‌های دیدنی فراوانی را در دل خود جای‌داده است. در ادامه برخی از این مکان‌های دیدنی را به شما معرفی خواهیم کرد.

چشمه‌های آب گرم

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی آذرشهر، وجود چشمه‌های آب گرم است. هدف بسیاری از مسافران از سفر به آذرشهر استفاده از خواص درمانی چشمه‌های آب گرم این منطقه است. این چشمه‌ها از گذشته تا به امروز مقصد بسیاری از گردشگران بوده‌ و محبوبیت فراوانی دارند.

چشمه آب گرم تاپ‌تاپان یکی از منحصربه‌فردترین و زیباترین چشمه‌های موجود در ایران است که در آذرشهر قرار دارد. این چشمه از فشار گاز ناشی از فعل ‌و انفعالات آتش‌فشان سهند به خروش درمی‌آید.

بسیاری از دانشمندان با بررسی جوش‌وخروش چشمه تاپ‌تاپان، به وضعیت کوه آتش‌فشان سهند پی می‌برند. این چشمه در همه فصول، آب ولرمی دارد و حتی تغییر آب‌وهوا نیز بر روی دمای آب آن اثری نمی‌گذارد.

درخت کهن‌سال آذرشهر

درخت چنار قدیمی آذرشهر که عمری چندین‌ و چندساله دارد، پس از گذر سالیان هنوز هم بر جای خود استوار است. این درخت 15 متر ارتفاع دارد که مساحت آن  750 مترمربع  است.

این چنار کهن‌سالِ معروف، در محله پراپر قرار گرفته است که عظمتی مسحورکننده دارد. درخت پیر پراپر، شاهدی بر دوره‌های تاریخی مختلف آذرشهر است. اگر به این محله رفتید، بد نیست سری هم به چنار کهن‌سال آن بزنید. جالب است بدانید این چنار قدیمی در آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی خوی با عکس و آدرس
ادامه مطلب

چراغیل؛ روستایی در دامان کوهستان

روستای چراغیل آذرشهر

چراغیل یا جراغیل یکی از روستاهای دیدنی آذرشهر است که در میان صخره‌های غول‌پیکر منطقه جا خوش کرده است. این روستا برای افرادی که از تماشای آثار تاریخی و باستانی لذت می‌برند، بسیار جذاب و سرگرم‌کننده است. یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های این محله، وجود مسجد سنگی است که شهرتش به سایر شهرها نیز می‌رسد.

مسجد سنگی آذرشهر

مسجد سنگی آذرشهر

یکی از آثار تاریخی آذرشهر که قدمتش به سال‌ها قبل برمی‌گردد، مسجد سنگی این شهر است. مسجد سنگی، بنایی ساخته‌شده از سنگ در دل صخره‌های روستای چراغیل است. این بنای تاریخی با دست و بدون به‌کاربردن ابزار و مصالح دیگر، ساخته شده است.

از زمان ساخت مسجد سنگی اطلاع دقیقی در دست نیست. بااین‌حال، آنچه که سینه‌به‌سینه میان اهالی روستا نقل می‌شود، حکایت از عمری ۵۰۰ ساله دارد. علی‌رغم قدیمی‌بودن مسجد سنگی، این بنا هنوز هم میان مردم روستا و مسافران محبوب است و اعتقادات خاصی نسبت به آن وجود دارد.

گورستان پیر حیران

گورستان پیر حیران

گورستان پیر حیران، آرامگاهی قدیمی مربوط به صدها سال پیش بوده که در سال 1347 در فهرست آثار ملی قرار گرفته است. نام این گورستان از عارف بزرگ ایران، خواجه یوسف دهخوارقانی ملقب به باباحیران یا پیر حیران گرفته شده است.

در مرکز گورستان، قبر باباحیران در اتاق کوچکی قرار گرفته است. امروزه اثری از سنگ‌های باارزش و حکاکی‌شده در این گورستان به چشم نمی‌خورد.

روستای قرمزگل یا قیرمیزی‌گول

روستای قرمزگل

اگرچه بیشتر وسعت آذرشهر را مراتع بیابانی تشکیل داده؛ اما برخی از روستاهای آن به‌واسطه همسایگی با رودها، از طبیعتی چشم‌نواز برخوردارند. روستای قرمزگل یکی از این روستاهای سرسبز با طبیعتی زیبا و درختانی سربه‌فلک‌کشیده است که بازدید از آن خالی‌ازلطف نیست.

این روستا در حومه آذرشهر و در دهستان ینگجه واقع شده است. عبور رود گنبرف‌چای از روستای قرمزگل، رنگ‌وبوی خاصی به این روستا داده؛ اگر در فصل بهار مهمان آذرشهر بودید، حتما سری به این روستا بزنید.

قلعه بابک
ادامه مطلب

حمام چهارسوق

حمام چهارسوق

حمام چهارسوق یکی از جاذبه‌های دیدنی آذرشهر است که معماری بسیار جذابی دارد. این بنا که نام دیگر آن حمام چارچی است از سنگ، آجر و ملات ساخته شده است. حمام چهارسوق در سال 1382 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

سوغات آذرشهر

سوزن‌دوزی

یکی از قسمت‌های هیجان‌انگیز سفر به هر شهر و کشوری، خرید سوغات آن شهر است. در آذرشهر نیز انواع‌ و اقسام سوغاتی‌ها به چشم می‌خورد. برخی از سوغاتی‌های معروف آذرشهر عبارتند از:

  • فرش
  • آثار سوزن‌دوزی
  • محصولات ممقان‌دوزی
  • معرق
  • محصولات گلابتون‌دوزی
  • آثار کنده‌کاری
  • گردو
  • انگور
  • لپه
  • باقلوای گوگان

اقامت در آذرشهر

هتل پردیس آذرشهر

اگر قصد اقامت در آذرشهر را دارید، می‌توانید باتوجه‌به بودجه خود گزینه‌های مختلفی را انتخاب کنید. یکی از اقامتگاه‌های مناسب در آذرشهر هتل پردیس آن است. این هتل نوساز در سال 1399 فعالیت خود را در آذرشهر آغاز کرده است.

هتل پردیس آذرشهر در خیابان امام واقع شده و دسترسی خوبی به جاذبه‌های دیدنی شهر دارد. این هتل دارای 3 طبقه و 20 واحد بوده که امکانات و خدمات رفاهی مناسبی را به مسافران ارائه می‌دهد.

سخن پایانی

در این مقاله با هم سری به آذرشهر زدیم و جاذبه‌های دیدنی آن را با هم بررسی کردیم. امیدواریم از سفر به آذرشهر به همراه ایران هتل لذت برده باشید. آیا شما به این شهر سفر کرده‌اید؟ خوشحال خواهیم شد تجربیات و نظرات خود را از سفر به این شهر ییلاقی با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

آذرشهر کجاست؟

آذرشهر یکی از شهرستان‌های آذربایجان شرقی است که در 60 کیلومتری جنوب غربی تبریز واقع شده است.

بهترین زمان برای سفر به آذرشهر چه زمانی است؟

فصل بهار و تابستان.

برای اقامت در آذرشهر کجا بمانیم؟

هتل پردیس آذرشهر، یکی از اقامتگاه‌های نوساز و تازه‌تأسیس در آذرشهر است که می‌توانید اقامتی راحت در آن داشته باشید.

3/5 - (2 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آیلار
آیلار
17 روز قبل

یاشا توفارقانیم یاشا

[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر