لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> آداب و رسوم >> آشنایی با فرهنگ مردم هلند
آشنایی با فرهنگ مردم هلند

آشنایی با فرهنگ مردم هلند

سفر بهترین روش برای آشنایی با آداب و فرهنگ ملت ها است و احترام به عقاید و رسوم محلی از مهم ترین قوانین گردشگری به شمار می رود. در سفر به خرم آباد، سرزمین تاریخ و طبیعت می توانید با فرهنگ و آداب رسوم مردم غرب ایران آشنا شوید؛ رزرو هتل های خرم آباد را فراموش نکنید و با اقامت در هتل رنگین کمان خرم آباد می توانید یکی از جاذبه های دیدنی شهر، قلعه فلک افلاک، که در نزدیکی هتل قرار دارد را به راحتی بازدید کنید. در ادامه با آداب و رسوم مردم هلند بیشتر آشنا خواهیم شد، با ما همراه باشید:
اغلب بازدید از یک کشور دیگر مانند ورود به سرزمین فانتزی و رویایی است که در آن چشم اندازهای زیبا، طعم های لذیذ، صداهای متفاوت با سبک عجیب و غریبی از زندگی ترکیب شده است، سبکی که با کشور خودتان تقریبا تفاوت زیادی دارد. این یکی از تجربه های پر هیجان و جذاب زندگی گردشگران است هرچند برای افرادی که آگاهی درستی از دیگر ملل ندارند می تواند ترسناک و ناخوشایند باشد. کشور هلند نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ هلند کشور جذابی بوده و فرهنگ جذاب تری نیز دارد. اما اگر در سفر به هلند آمادگی لازم را نداشته باشید و اطلاعات خوبی نسبت به آداب مردم به دست نیاورید احتمال این وجود دارد که در مقابل برخی از رفتارها و فرهنگ هلندی ها سردرگم شوید.

برای جلوگیری از سردرگمی گردشگران، راهنمای استراتژی فرهنگی جهت مسافرت به هلند را فراهم کرده ایم، این راهنمایی مهم ترین موارد ضروری که برای آمادگی نیاز دارید را شامل می شود تا از فرهنگ هلندی نهایت لذت را ببرید.
طبق آمار نه مارس، 2011 میلادی، کشور هلند جمعیتی بالغ بر 16805037 نفر دارد و هم اکنون در رده شصت و چهارمین کشور پرجمعیت جهان قرار دارد. هلندی زبان رسمی این کشور است و اکثریت جمعیت این سرزمین هلندی صحبت می کنند، که شباهت زیادی به زبان آلمانی دارد و از زبان های فرانسوی و انگلیسی نیز کلمات و اصطلاحاتی بر آن افزوده شده است. زبان دوم مردم هلند فریزی نام دارد که تقریبا توسط نیم میلیون شهروند هلندی در استان فریزلند صحبت می شود. گفتنی است که از لحاظ اجتماعی جامعه هلند به طور کلی مستقل و مدرن می باشد. اکثریت به برابری برای همه اعتقاد دارند هرچند به خود فرد بیش از اجتماع تمرکز و اهمیت می دهند، و اکثریت آنها از کلاس متوسط جامعه به حساب می آیند.
کشور هلند دارای اقتصاد بازار آزاد پیشرفته ای است و اکثریت مردم اغلب در بخش های صنایع کشاورزی، تجارت، و خدمات کار می کنند.

شهروندان هلندی بر اساس سن یا ارتباط به یکدیگر احترام نمی گذارند بلکه به سخت کوشی و مهارت های مربوطه احترام بیشتری قائل می باشند.

 

 

 

مذهب
سکولار و مادی گرا. کشور هلند یکی از غیر مذهبی ترین کشورها در اروپای غربی محسوب می شود. تنها 39 درصد مردم ادعای دینی دارند و از میان 39 درصد تنها 6 درصد در زمان مشخص در مراسم های کلیسا حضور می یابند. دو مذهب کاتولیک روم و پروتستان از مذاهب اصلی و دائمی هلند به شمار می روند و 25 درصد از جمعیت هلند به کاتولیک روم و 15 درصد به مذهب پروتستان اعتقاد دارند. گفتنی است که تقریبا 5 درصد از جمعیت هلند مسلمان می باشند و 1 درصد بودایی و 0.9 درصد نیز هندو را شکل می دهند.

آداب غذا خوردن و آشپزی
1684152384 934 آشنایی با فرهنگ مردم هلند
غذاهای هلندی. آشپزی سنتی هلند تنوع زیادی ندارد و بسیار ساده و راحت تهیه می شوند. غذاهای سنتی هلندی سبزیجات زیادی داشته و اندکی گوشت دارند. هلندی ها غذای فرهنگ های دیگر را نیز می پزند و بیشترین تاثیر را از فرهنگ های ایتالیایی، چینی، مدیترانه ای و اندونزیایی گرفته اند؛ این تاثیر را می توانید در رستوران های برگزیده هلند نیز مشاهده کنید.
صبحانه. معمولا صبحانه شامل یک تکه نان با پنیرهای مختلف، کره بادام زمینی، شیره مربا، و شکلات است. ناهار، ممکن است غذای مشابه صبحانه را برای ناهار میل کنند و گاهی اوقات ساندویچ های پنیر و تکه گوشت سرد میل می کنند (پنیرهایی چون گودا، لیدن و ایدام). شام: از دو یا سه وعده غذایی تشکیل شده است که سوپ به عنوان پیش غذا، سیب زمینی به همراه مقدار زیادی سبزیجات و کمی گوشت به عنوان غذای اصلی، و شیرینی یا کلوچه به عنوان دسر را در بر می گیرد. تاس کباب یا استامپوت یک غذای زمستانی سنتی بوده و اسنرت یا سوپ نخودفرنگی اغلب به عنوان سوپ شام انتخاب می شود.

هلند به داشتن پنیر شهرت دارد؛ پنیرهای گودا، ایدام و لیدن شهرت جهانی دارند و شهر آلکمار به داشتن بازار پنیر مشهور است. شاه ماهی نمکی یکی دیگر از غذاهای مهم هلند بوده و از غذاهای مهم دیگر می توان به هگل اسلگ (در صبحانه بر روی نان برشته شده کره مالیده و سپس شکلات های ریزی به نام هگل اسلگ روی آن می پاشند)، استروپ وافل ( کلوچه وافل کاراملی)، سیب زمینی سرخ کرده و سس مایونز فرانسوی و پنکیک های کوچک و ضخیم اشاره کرد.
آداب غذاخوری
آداب غذاخوری در هلند

گفتنی است که صبحانه اولین برنامه در صبح بوده و معمولا بین ساعات 6 و 8 میل می شود، ناهار معمولا حدود ساعت 12 و 1 صرف شده و شام اغلب از ساعت 6 میل می شود (این ساعات طبق استانداردهای بین المللی رایج شده اند).
زمان میل کردن چای ترکیبی از آشپزی و رویداد اجتماعی بوده که اغلب بین صبحانه و ناهار در ساعات 10 تا 11 صبح یا بین ناهار و شام در ساعت 4 تا 5 است. در زمان چای هلندی ها دوستان یا همسایه خود را به نوشیدن چای یا قهوه در کنار بیسکویت یا کلوچه دعوت می کنند.

در طول شام بهتر است برای جواب دادن به تلفن، رفتن به دستشویی یا هر دلیل دیگری جای خود را ترک نکنید، این رفتار بی ادبی محسوب می شود. با کشیدن مقدار کمی غذا شروع به خوردن کنید، و وقتی خواسته شد که دوباره میل کنید، کار درست و مودبانه این است که برای بار دوم غذا بکشید. هنگام غذا خوردن بهتر است که دست های خود را بر روی میز قرار دهید البته مطمئن شوید که آرنج تان بر روی میز قرار نگیرد تا ادب را رعایت کرده باشید.

 

 

 

آداب اجتماعی

با وجود اینکه آداب هلندی ها رفتار دیگر کشورهای اروپایی را منعکس می کند، روش ها و رفتارهایی نیز وجود دارد که مختص شهروندان هلندی به شمار می رود. شاید این رفتارهای ذکر شده در تمامی مناطق هلند به چشم نخورد. هنگام احوال پرسی و خداحافظی هلندی ها دست می دهند یا در صورتی که دوست بوده و رابطه عمیقی داشته باشند 3 بار یکدیگر را می بوسند. در سفر سلام دادن به هلندی ها کافی است.
اگر یک دوست هلندی از شش هفته قبل به شام دعوت تان کرد تعجب نکنید، آنها بر اساس برنامه ریزی زندگی می کنند. در هلند کسی بدون اطلاع قبلی به خانه دیگری سر نمی زند و اول می بایستی طرف مقابل نیز قبول کند تا برنامه ریزی برای دیدار صورت گیرد.
مردم هلند بسیار روراست و صریح می باشند، شاید برای دیگران این رفتار گستاخی و بی ادبی تلقی گردد، آنها هر موضوعی را به همان صورت که است صادقانه و مستقیم بیان می کنند، این رفتار نه تنها بی ادبی نبوده بلکه سبک و روش خاص هلندی ها می باشد. هنگام صحبت کردن با یک هلندی بهتر است به چشمان او نگاه کنید؛ این مردم انتقادپذیر بوده و زودرنج نیز نمی باشند.
هلندی ها به زبان های دیگر نیز تسلط دارند، اگر با یک هلندی در زبان خودش صحبت کردید و آنها به انگلیسی جواب دادند تعجب نکنید آنها در زبان های دیگر مهارت خاصی دارند و به راحتی می توانند یکی از لهجه های دیگر کشورها را بکار برند.
هلندی ها با ثروتمند بودن مشکلی ندارند اما صرف مبلغ زیاد در ملا عام را ولخرجی و ویژگی منفی می دانند. همچنین بهتر است هرگز از آنها در مورد میزان درآمدشان سوالی نپرسید.

نوبت به رانندگی که برسد این مردم بی ادب و بی صبورند، در مناطق مختلف هلند صدای بلند بوق را می توان شنید و آنها در جابجایی در لاین ها نیز شهرت دارند. برای رانندگی در این کشور می بایستی آمادگی کافی برای رویارویی با چنین شرایطی را داشته باشید.

 

 

آداب هدیه بخشیدن

اگر به خانه ی یک هلندی دعوت شدید معمول است که هدیه ای برای میزبان تهیه کنید. هدیه های قابل قبول مانند گل (همیشه تعداد فرد هدیه دهید به غیر از عدد 13)، کتاب، شکلات مخصوص یا گیاهی در گلدان را می توانید با خود به همراه داشته باشید.

 

 

ورزش
ورزش در هلند
ورزش بخش مهمی از زندگی شهروندان هلندی است، بیش از 35 هزار کلوب با ورزش های عملی در حال فعالیت می باشند و تقریبا 28 درصد مردم از اعضای دائمی و فعال این کلوب ها به شمار می روند. علاوه بر این بسیاری از جمعیت در باشگاه ها عضو نبوده اما در زمینه ورزشی بسیار فعال می باشند.
ورزش اصلی هلندی ها فوتبال، دوچرخه سواری و اسکی می باشد. فوتبال به سبکی از زندگی تبدیل شده و طرفداران بیشماری در این کشور دارد. انجمن سلطنتی هلند یکی از فدراسیون های محترم و مهم هلند محسوب می شود و این فدراسیون یکی از اعضای تاسیس کننده فیفا نیز می باشد. در طول سال ها هلندی ها مقامات زیادی در زمینه فوتبال کسب کرده اند، که به سه مدال برنز در المپیک و سه جام جهانی فینال فیفا می توان اشاره کرد.
دوچرخه سواری در اواخر دهه 1890 در میان شهروندان شکوفا شد و در دهه 1900 به اوج رسید. در سال 1928 انجمن دوچرخه سواری سلطنتی هلند تشکیل شد و به زودی دوچرخه سواری به یک ورزش مهم تبدیل گشت و از آن دوران تا کنون اهمیت خود را حفظ کرده است. در هلند تقریبا از پیر تا جوان دوچرخه سواری می کنند و در کنار خانه ها می توان این وسیله را مشاهده کرد. هلندی ها اغلب با دوچرخه به محل کار، خرید و تحصیل می روند. هرچند در طول سال فوتبال و دوچرخه سواری در صحنه های مختلف خودنمایی می کند اما با رسیدن زمستان اسکی سرعتی به یکی از ورزش های مهم و محبوب هلندی ها تبدیل می شود. ورزشکاران هلندی در این رشته ی ورزشی در سطح جهان نام آور و مشهور بوده و مقام های زیادی کسب کرده اند. اگر در طول زمستان به هلند سفر کنید از اسکی رفتن اکثریت شهروندان تعجب نکنید، آنها همگی برای مسابقه تمرین می کنند.

هرچند فوتبال، دوچرخه سواری، و اسکی سرعتی از ورزش های مهم می باشند اما ورزش های دیگری نیز مانند بسکتبال، بیسبال، والیبال، هاکی، راگبی نیز محبوبیت خود را در میان اهالی دارند.

هنر
کشور هلند به داشتن موزه های تاریخی و مجموعه های فراوان هنرهای ظریف در جهان شهرت دارد. دوران طلایی در قرن 17 میلادی یکی از زمان های شکوفایی و رشد هنر بوده است که سبک های باروک در آن دوران از ایتالیایی ها وام گرفته شد و پایه و اساس هنر هلندی گشت. در قرن بیستم نیز دوره ی دیگر اوج هنر شروع شد که با هنرهای مدرن همراه بود و تا به امروز نیز ادامه داشته و به اوج خود رسیده است.
معماری: گفتنی است که معماری هلند نیز در دوران طلایی شکوفا گردید و سبک باروک به عنوان معیار معماری در نظر گرفته شد. در اواخر قرن نوزدهم میلادی سبک معماری گوتیک دوباره به میدان بازگشت و با شروع قرن بیستم معماری مدرن جایگاه خود را یافت. ساختمان های متفاوت هلند نشان دهنده ی سبک های تاریخی متفاوتی است که در طول قرن ها شکل گرفته اند.

جشن زغال‌اخته روستای هیر قزوین
ادامه مطلب
امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر