لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی طبیعت >> جاهای دیدنی درگز
جاهای دیدنی درگز

جاهای دیدنی درگز

درگز از شهرهای تاریخی شرق ایران بوده که از دوره‌های مختلف تاریخی، آثار و بناهای بسیاری در آن وجود دارد. جاهای دیدنی درگز بسیار معروف هستند. برخی از باستان‌شناسان باتوجه به سابقه تاریخی درگز، به آن عنوان «باستانی‌ترین منطقه ایران» را داده‌اند .علاوه بر سابقه باستانی که درگز از آن برخوردار است، آنچه باعث شهرت و اهمیت این شهر شده، انتساب شهر به نادرشاه افشار می‌باشد.

در این شهر آثاری از دوره نادرشاه باقی مانده که آنچنان سالم نیستند. آثار تاریخی درگز، در کنار طبیعت بسیار زیبایی آن زبانزد می‌باشد. تنوع جاذبه‌های درگز گردشگران بسیاری را به بازدید از زیبایی‌های شهر جلب کرده است. در ادامه قصد داریم به طور مفصل به این شهر و جاهای دیدنی درگز بپردازیم.

تاریخچه شهر درگز

طبیعت زیبای درگز

در سال ۱۳۲۹ درگز کنونی ایجاد شد. در سال ۱۳۳۵ بود که شهرستان درگز ضمیمه شهرستان قوچان شد و دوباره در سال ۱۳۳۹ به شهرستان درگز مبدل گشت. پیش از این، شهر درگز را با نام محمدآباد و محمدآباد ارباب می‌شناختند.

درباره بنای شهر درگز کنونی، گفته شده است: بیگلرخان، تصمیم دارد که جنگل و نیستانی را که مخفی گاه ترکمن در هجوم‌هایش به درگز بود، بسوزاند. او می‌خواست شهری با نقشه امروزی به جای آن بسازد تا برای مرکزیت و حکومت نشینی هم مناسب باشد.

در ادامه بیگلرخان از محمدشاه قاجار پول و نیروی انسانی درخواست می‌نماید. براساس دستور محمدشاه، حکمران بجنورد و قوچان و کلات به درگز می‌روند. با همکاری آن‌ها و کمک محلی‌ها، درگز نظیر نقشه عشق آباد، شهر محمدآباد پی ریزی شد. این بنا به نام محمدشاه قاجار، محمدآباد نام گرفت. پس از بنا شدن کامل شهر، ساکنان دستگرد به شهر جدید انتقال یافتند.

جاهای دیدنی درگز کجاست؟

یارم تپه

یارم تپه درگز

یارم تپه از تپه‌های تاریخی درگز به شمار می‌آید. این تپه تاریخی را در فاصله ۵۰۰ متری غرب بندیان و نزدیک رود درونگر پیدا خواهید کرد. می‌توان گفت تمدن یارم تپه، تمدن‌ شمال شرق ایران را معرفی می‌کند.

نشانه‌هایی از سکونت اقوام پیش از تاریخ در این تپه دیده شده که در محل شهر درگز در روزگار باستان امروزی ساکن بود‌ه‌اند. هنوز هم روی این مکان باستانی، تحقیق جامع و کاملی صورت نپذیرفته است. با این حال در این منطقه، سفال‌های به‌دست‌آمده دارای نقوش‌ منحصربه‌فردی هستند که نشان‌دهنده سابقه تاریخی شهر می‌باشند.

محوطه باستانی بندیان

محوطه باستانی بندیان درگز

در سال ۱۳۶۹ محوطه باستانی بندیان کشف شد. از سال ۱۳۷۳ تا به امروز، کاشفان مشغول باستان‌شناسی و حفاری در محوطه باستانی بندیان بوده‌اند. همچنین برج خاموشی را در همین محوطه پیدا می‌کنید. در واقع این محوطه، بزرگ‌ترین اثر گچ‌بری دوره ساسانی به شمار می‌آید.

سوباتان تالش
ادامه مطلب

سابقه گچ‌بری‌های ساختمانی که این محوطه دارد، به دوره بهرام پنجم برمی‌گردد. محتوای گچ‌بری‌ها، از مراسم مذهبی در حضور ایزدبانو آناهید، پیروزی بهرام پنجم بر شاه هپتالیان و ضیافت تاج‌گذاری شاه می‌گویند. آتشدانی خاص با پنج کتیبه که خط پهلوی را دارد، در محراب محوطه وجود دارد.

قبرستان گبر‌ها

قبرستان گبر‌ها درگز

یکی از جاهای دیدنی درگز که باید از آن دیدن کنید، قبرستان گبرها است. قدمتی که این قبرستان دارد، به قرن ۶ تا ۹ هجری قمری و دوره حکومت ایلخانان برمی‌گردد. در عصر ایلخانان گروهی از زرتشتیان به درگز مهاجرت کرده و در روستای خیرآباد ساکن شدند. در نزدیکی محل زندگی‌ آن‌ها روی تپه‌ای قبرستان زرتشتی‌ها قرار داشته که در متون دینی برای زرتشتی‌ها به عنوان گبر استفاده شده است.

مقبره صید علیخان درگزی

مقبره صید علیخان درگزی درگز

صید علی خان درگزی را باید شاعر و سیاستمدار بزرگ دوران مشروطه و همچنین استاد ملک‌الشعرای بهار معرفی کرد. این شخص اولین کسی بود که تشکل اصلاح‌طلبی و فرهنگی را در خراسان بنا نمود.

مکتب ادبی، سیاسی و اجتماعی را که صید علی خان تشکیل داد، با نام «اصحاب سراچه» شناخته می‌شود. به سبک بناهای قاجاریه، آرامگاه صید علیخان درگزی ساخته شده که در حاشیه خیابان رضوان در قبرستانی متروک واقع است.

جاهای دیدنی اطراف درگز

پارک ملی تندوره

پارک ملی تندوره درگز

از زیباترین مناطق حفاظت‌شده ایران پارک ملی تندوره در درگز است. این پارک را در منطقه‌ای کوهستانی و نزدیک به ترکمنستان پیدا خواهید کرد. پارک تندوره که یکی از ۲۳ پارک ملی ایران بوده، از جمله بهترین زیستگاه‌های حیوانات و جانوران وحشی محسوب می‌شود.

در این پارک، جانورانی نظیر قوچ، اوریال و میش زندگی می‌کنند. علاوه بر حیوانات متنوع، پارک ملی تندوره دارای پوشش گیاهی خاصی نیز بوده و صخره‌ها و دره‌های آن از گیاهان منحصربه‌فرد پر است.

غار قزلق

غار قزلق درگز

از زیباترین جاهای دیدنی درگز غار قزلق می‌باشد که در ارتفاعات شازی و کانی گاز در ۲۲ کیلومتری جنوب شرق این شهر واقع شده است. طول غار قزلق ۱۰۰ کیلومتر بوده و جزو غارهای آهکی به شمار می‌آید. این غار که دو دالان ورودی دارد را انسان‌ها در عصر حجر استفاده می‌کردند. از گذشته تا به امروز غار قزلق جزو مکان‌های مقدس درگز محسوب می‌شود.

معرفی شهرستان درگز

دشت لاله ها در درگز

درگز که از شهرهای باستانی ایران می‌باشد، داری تاریخ طولانی و درخشانی است. از گذشته تا به امروز، این شهر نام‌های متعددی داشته که هر یک دارای داستانی نهفته در پس خود هستند. در رابطه با علت نامگذاری درگز روایات متعددی پیدا خواهید کرد که جالب می‌باشند.

ییلایق اَزَرِه؛بهشت جاری رامسر
ادامه مطلب

برخی معتقدند، وفور تعداد درختان گز در منطقه، دلیلی بوده که به آن، «دره گز» بگویند. این واژه بعدها در گفتار به درگز تغییر پیدا کرد و به همان شیوه گفتاری، نوشته شد. روایت دیگری که وجود دارد، روایت می‌کند که در ابتدا نام شهر «داراگرد» بود.

تیرداد پادشاه دوم اشکانی و اشک دوم این نام را با هدف جاوید نگه داشتن آخرین اسم پادشاه هخامنشیان، داریوش سوم، روی این شهر گذاشتند. پژوهشگران معتقدند که در طول زمان داراگرد به داراگر، درگر و سپس درگز تبدیل شد.

در عهد باستان درگز نام‌های دیگری نیز داشت که شامل اتک، ابیورد، خاوران، درون، نیسایا، باورود، دریجز و آپاوارتاکن بود. شهر درگز از آبادی خوبی در عهد تولد و پادشاهی نادرشاه برخوردار بود. بعدها این شهر به‌دلیل خصومت ترکمانان با نادر، مورد هجوم واقع گشت و تخریب شد.

در حال حاضر درگز شهری آباد بوده و از جمله مهم‌ترین مناطق گردشگری به شمار می‌آید. با این حال هنوز هم اکثر بازدیدکنندگان شهر را با نام نادرشاه می‌شناسند.

سوغات درگز

شکر پنیر درگز

در کنار بازدید از مکانهای دیدنی درگز پیشنهاد می‌دهیم سوغاتی‌های این شهر را هم بشناسید تا خرید خوبی داشته باشید. درگز سوغات متنوعی دارد که معروف‌ترین آن‌ها شکرپنیر و آب‌نبات هل‌دار است. از محصولاتی که در این شهر فراوان پیدا خواهید کرد، گردو است.

از مهم‌ترین سوغاتی‌های امروزی در این منطقه می‌توان برنج لائین و درونگر را معرفی کرد. این برنج‌ها عطری فوق‌العاده و کیفیتی عالی دارند. لواشک، جارو، خشکبار، گلیم، قالیچه، عسل، روغن زرد، ماست، گلابی، کاکوتی، سیب درختی، قرقوروت، زیره و انگور از مهم‌ترین محصولات روستای درگز هستند.

چارق‌دوزی

از صنایع دستی پرطرفدار درگز گلیم‌بافی، نمدمالی، چارق‌دوزی و لباس‌های ابریشم می‌باشند. در کنار قالی‌بافی، پوستین‌دوزی نیز از هنرهای مردم خراسان بوده که در بین مردم شهر و روستاهای اطراف رواج دارد.

موقعیت جغرافیایی درگز

درگز از شهرهای استان خراسان رضوی بوده که در فاصله ۲۵۵ کیلومتری مشهد واقع شده است. موقعیت جغرافیایی که درگز دارد، از سمت شمال به مرز ایران و ترکمنستان، از سمت جنوب به چناران، از مشرق به مشهد مقدس و از سمت مغرب به قوچان است.

شهرستان درگز متشکل از چهار بخش بوده که عبارتند از مرکزی درگز، نوخندان، چاپشلو و لطف‌آباد. بخش مرکزی درگز، مرکز شهرستان می‌باشد. در درگز طوایف گسترده‌ای از کرد، ترک، کرمانجی، فارس، ترکمن و عرب زندگی می‌کنند. هر یک از این طوایف به زبان‌ خود سخن می‌گویند.

مسیرهای دسترسی به درگز

دشت های اطراف درگز

برای بازدید از جاذبه های گردشگری درگز باید مسیرهای دسترسی به آن را بشناسید. فاصله درگز تا تهران تقریبا ۱,۱۵۰ کیلومتر می‌باشد؛ اگر قصد دارید این فاصله را، از راه زمینی با ماشین و اتوبوس بپیمایید، تقریبا ۱۲ ساعت زمان لازم است. اگر قصد سفر هوایی را دارید، باید با هواپیما از تهران به فرودگاه مشهد رفته و ادامه مسیر مشهد تا درگز را از آنجا با ماشین طی کنید.

بهترین رستوران های مشهد
ادامه مطلب

اقامت در درگز

شهرستان درگز از جمله مقاصد گردشگری استان خراسان بوده و در مجاروت گمرک واقع شده است. موقعیتی که شهر دارد، امکانات موردنیاز برای اقامت گردشگران در آن را فراهم می‌کند. در درگز و لطف‌آباد، هتل‌ها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی خوبی وجود دارد. هتل سپیده لطف آباد درگز و عمارت خورشید به‌عنوان مهم‌ترین آن‌ها شناخته می‌شود.

امکانات کامل و مورد نیاز در هتل های درگز، جهت آسایش گردشگران فراهم شده است. شما می‌توانید این هتل‌ها را از طریق ایران هتل آنلاین رزرو کنید.

هتل سپیده لطف آباد درگز

هتل سپیده لطف آباد درگز

در شهر لطف‌آباد و رو‌به‌روی دادگاه شهر هتل سپیده لطف‌آباد را پیدا خواهید کرد. این هتل از موقعیت بسیار خوب برخوردار بوده و امکانات لازم را برای استفاده گردشگران فراهم می‌کند. این هتل به رستورانی مجهز است که غذاهای ایرانی و محلی خراسان در آن برای گردشگران طبخ می‌شود. هتل سپیده جزو هتل‌هایی با قیمت مناسب به شمار می‌آید و البته باتوجه به قرار گیری آن در نقطه شلوغ شهر، ازدحام زیادی دارد.

اقامتگاه بوم‌گردی عمارت خورشید پردیسان

اقامتگاه بوم‌گردی عمارت خورشید پردیسان

اقامتگاه بوم‌گردی عمارت خورشید متشکل از ۶ اتاق است که در طبقه همکف قرار دارند. اقامتگاه می‌تواند ۴۰ نفر مهمان را پذیرش کند. اقامتگاه عمارت خورشید از سرویس بهداشتی اختصاصی برخوردار نبوده و سرویس بهداشتی و حمام آن اشتراکی استفاده می‌شود.

اتاق‌های بزرگ اقامتگاه خورشید دارای سرویس کف‌خواب هستند و اتاق‌های کوچک آن به تختخواب، کولرگازی و شوفاژ مجهز می‌باشند. اتاق‌های اقامتگاه بوم‌گردی عمارت خورشید، دارای یخچال و تلویزیون هستند.

اقامتگاه، دارای آشپزخانه‌ای عمومی، مجهز به وسایل پخت و پز است. از امکانات دیگر آن، وجود پارک اختصاصی و فضای سبز رو‌به‌روی آن می‌باشد که از آن جهت برگزاری جشن‌های مختلف استفاده خواهد شد. به درخواست مهمانان هتل امکان اجرای موسیقی زنده در جشن‌ها فراهم است.

جمع‌بندی

درگز باتوجه همسایه‌گی که با مرز ایران و جمهوری ترکمنستان دارد، از لحاظ سیاسی، نظامی و استراتژیک پراهمیت است. همانطور که اشاره شد در گذشته شهر و ناحیه درگز بخشی از شهرستان قوچان محسوب می‌شد؛ به همین خاطر خوب است اشاره کنیم، که این شهر از لحاظ تاریخی، سیاسی و همچنین اجتماعی و اقتصادی به شهر قوچان وابستگی زیادی دارد. امیدواریم با خواندن این مقاله اطلاعات خوبی از این شهر به خصوص جاذبه های گردشگری درگز بدست آورده باشید.

4/5 - (152 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
9 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شهزام خان قاجار
شهزام خان قاجار
8 ماه قبل

اصلا هم شهر خوبی نیست جاده ای داره مرگبار مواظب خودتون باشید

طاها
طاها
7 ماه قبل

خب همینش خوبه اصلا خسته نمیشی

فرید
فرید
7 ماه قبل
پاسخ به  طاها

موافقم👌

Enarat
Enarat
8 ماه قبل

شهری بسیار خوب و با مردمی با سواد و با فرهنگ که می توانی چندین ملیت با زبان و فرهنگ خودش پیدا کنی جاده قوچان به درگز جاده ای زیبا کوهستانی و جنگلی است فقط پیچ و خم های زیادی دارد.

طاها
طاها
7 ماه قبل

عالی

فرید
فرید
7 ماه قبل

درگز.. به به.. فقط برید همون جاده ای که میگین یکی از بهترین دیدنیاشه.. مخصوصا فصل بهار با اون مزرعه های شالیزار.. یعنی کوه ها رود خانه ها جاده هاش هوای تمیز..بی نظیر👍👍👍👍

استاد غریب
استاد غریب
2 ماه قبل

درگزشهر پهلوانان و نامدارانی مثل نادرشاه افشارشهری با قدمت هفت هزار ساله

[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر