لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> راهنمای سفر نوروزی به یزد
راهنمای سفر نوروزی به یزد

راهنمای سفر نوروزی به یزد

یزد نگین بی چون و چرای فلات مرکزی ایران است؛ شهری که خشت به خشت اصالت دارد و نخستین شهر جهانی ایران است که به ثبت رسیده است. یزد با داشتن معماری منحصربه‌فرد، قنات ها، بادگیرها، آتشکده ها، مساجد و آداب و رسوم متنوع یکی از معروف ترین شهرهای ایران به شمار می آید. اگر قرار است در تعطیلات نوروز عازم سفر شوید انتخاب یزد گزینه بسیار مناسبی خواهد بود. دیدنی های این شهر بسیار متنوع است و در کنار این تنوع، آداب و رسوم جذاب و سوغاتی های خوشمزه یزد از دیگر نقاط قوت شهر مذکور است. ویژگی های یاد شده سبب شده تا بسیاری از گردشگران درباره راهنمای سفر نوروزی به یزد کنجکاو باشند. لازم به ذکر است در کنار جاذبه های تاریخی و تفریحی متنوع، یزد در نوروز از آب و هوای مطبوعی نیز برخوردار است.
شهرداری یزد همه ساله برنامه های متعددی را برای میزبانی از مهمانان در نوروز تدارک می بیند. علاوه بر جاذبه های شهری طبیعت اطراف یزد نیز بسیار دیدنی است. از روستاهای سرسبز و آباد گرفته تا کوه ها و کویرهای زیبا، این خطه را به مقصدی منحصربه‌فرد برای سفر تبدیل کرده است. یزد همچون موزه ای وسیع به وسعت یک شهر است که از هیچ نقطه آن نمی توان بی تفاوت عبور کرد. اگر قصد سفر به یزد در نوروز را دارید بهتر است پیش از انجام هر کاری برای رزرو هتل های یزد اقدام کنید چراکه در ایام یاد شده متقاضیان زیادی برای سفر به این شهر وجود دارد.

حال و هوای نوروزی یزد

یزد در نوروز

با فرارسیدن نوروز، یزد آب و هوایی مطلوب و دلنشین دارد و همین عامل سبب می شود تا بسیاری نورورز را برای سفر به این شهر خشتی انتخاب کنند. دیدنی های یزد در نوروز، به‌خصوص مشهورترین جاهای دیدنی این شهر را با المان های نوروزی تزئین می کنند. تورهای گردشگری نیز در برخی از مشهورترین جاهای دیدنی یزد برگزار می شود و گردشگران داخلی و خارجی متعددی در ایام نوروز در سطح شهر به چشم می خورند؛ از این رو اغلب بازارهای سنتی یزد همچنان پررونق است. مغازه های فروش شیرین و سوغات یزد نیز در نوروز بسیار شلوغ هستند. حضور گردشگران در کنار آب و هوای آفتابی و بهاری شور و شوق جالبی در این شهر زیبا می دمد.

رزرو هتل های یزد در نوروز

هتل های یزد
قبل از آغاز گشت و گذار در شهر بهتر است ابتدا محل اقامت خود را تعیین کنید. برخی از هتل های یزد خود یک جاذبه تماشایی تمام عیار و تاریخی اند. هتل داد یزد، هتل باغ مشیرالممالک یزد، هتل صفائیه یزد و هتل خشت آباد یزد ازجمله بهترین گزینه های شما برای اقامت در یزد محسوب می شوند؛ این هتل ها علاوه بر امکانات مناسب از معماری جذابی نیز برخوردارند و نزدیکی به جاهای دیدنی یزد نیز از دیگر امتیازات آن ها است. بدون شک برترین جاذبه دیدنی شهر یزد مسجد جامع یزد بوده و بلندترین مناره جهان را دارد. مسجد جامع یزد دارای معماری شکوهمند و کاشی کاری های بسیار جذابی است. این مسجد که متعلق به قرن ششم هجری است در طول یک صد سال تکمیل شده است. مسجد یاد شده در بافت تاریخی مرکزی شهر و در خیابان مشهور امام خمینی یزد قرار دارد.

مسجد جامع کبیر یزد

مسجد جامع یزد در روز

در کنار کتیبه های تاریخی و نقوش اسلیمی بسیار زیبا این مسجد در حوالی بسیاری از آثار تاریخی شهر قرار دارد. چهارسوق، محله یهودی ها و بازار شاهی یزد ازجمله جاذبه هایی است که در این منطقه خواهید یافت. هتل باغ مشیر الممالک یزد در فاصله چهارکیلومتری مسجد جامع یزد یکی از بهترین انتخاب ها برای اقامت در شهر یزد است.

آدرس مسجد جامع کبیر یزد: خیابان امام خمینی، مقابل برج ساعت، انتهای خیابان مسجد جامع

سرو قهوه در عزاداری های یزد
ادامه مطلب

مجموعه امیرچخماق یزد

مسجد امیر چخماق

یکی از مشهورترین جاهای دیدنی شهر یزد مجموعه امیرچخماق است. مجموعه ای که شهرتی جهانی داشته و در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است. امیرچخماق مجموعه ای به یادگار مانده از عهد تیموری است که به دست فردی با همین نام ساخته شده است. هدف از ساخت این مجموعه رونق و آبادانی بیشتر در شهر یزد بوده و شامل مسجد، بازار، آب انبار و تکیه است. مجموعه امیرچخماق از بدو تاسیس به عنوان مرکز شهر یزد شناخته می شود. میدان مشهور امیرچخماق که در حوالی مسجد امیرچخماق شکل گرفته است هنوز درست در مرکز شهر یزد قرار دارد. مسجد امیرچخماق با کاشی کاری های زیبای سبزرنگ نگین این مجموعه است. دو آب انبار این مجموعه نیز با نام های ستی فاطمه و تکیه امیرچخماق شناخته می شوند.
مجسمه های ورودی مسجد امیر چخماق

مسجد امیر چخماق یزد

در میدان وسیع امیرچخماق حوضی زیبا با چندین مجسمه مسی قرار دارد که بر طراوت آن افزوده است. بازار حاجی قنبر نیز یکی دیگر از جاذبه های این مجموعه و از قدیمی ترین بازارهای یزد است؛ بازاری که اغلب برای خرید پارچه، طلا و یا سوغات یزد شهرت یافته است. تکیه امیرچخماق نیز از مهم ترین بخش های مجموعه است که با دو مناره بلند خودنمایی می کند. حمام و کاروانسرا در کنار مزار شهدای گمنام و بقعه سهل ابن علی ازجمله دیگر جاذبه های میدان امیرچخماق محسوب می شوند. هتل داد یزد ازجمله نزدیک ترین هتل ها به این مجموعه تاریخی بوده و اقامتگاه بوم گردی خشت آباد یزد و هتل باغ مشیر الممالک یزد نیز در فاصله کوتاهی از میدان امیرچخماق قرار گرفته اند.

آدرس مسجد امیرچخماق: یزد، میدان امیرچخماق

نمای روبه رو مسجد امیر چخماق

نوروز 99 با طعم سنت های ضیابر گیلان
ادامه مطلب

خانه لاری ها

خانه لاری ها یزد

یکی از زیباترین خانه های تاریخی شهر یزد خانه لاری ها نام دارد که نمونه اعیانی یک خانه کویری است. این خانه در یکی از تاریخی ترین محلات شهر یزد یعنی محله فهادان قرار گرفته است. خانه لاری ها از دوران قاجار به یادگار مانده و آینه کاری ها، ارسی های زیبا، شیشه های رنگی و گچ بری از جمله تزئینات این خانه زیبا به شمار می آیند. خانه از هشتی، سه حیاط، ایوان ها، تالارها، اتاق های متعدد و غیره در قالب شش خانه تشکیل شده است. خانه لاری ها به گونه ای طراحی شده تا در تابستان خنک و در زمستان گرم باشد. ایوان بلند و منحصربه‌فرد و بادگیر خاص این خانه از دلایل جذابیت های آن محسوب می شوند.

آدرس خانه لاری ها: یزد، خیابان امام خمینی، محله فهادان، مجاور عمارت کلاه فرنگی

ورودی خانه ی لاری های یزد

آب انبار شش بادگیر

شش بادگیری در شب

در شهر بادگیرها حضور چند بادگیر در کنار یکدیگر اصلا غیرمعمول نیست اما این آب انبار شش بادگیر دارد. این شش بادگیر، آب انبار را به تنها آب انبار شش بادگیر جهان تبدیل کرده اند. آب انبار شش بادگیر یزد با دو ورودی، شش بادگیر و 55 پله دارای مخزنی بزرگ است. آب انبار در ابتدا سه بادگیر داشته اما بعدها سه بادگیر دیگر به آن افزوده می شود و یک بار نیز در دوره قاجار مرمت و بازسازی شده است. بادگیرها که به شکل هشت وجهی ساخته شده اند ازجمله زیبایی های این آب انبار هستند. آب انبار تا همین چند دهه پیش کاملا فعال بوده است اما اکنون اغلب در کنار گنبد و بادگیرهای آن در ایام محرم خیمه های عزاداری برپا می شود.

آدرس آب انبار شش بادگیر: یزد، خیابان دهم فروردین، محله و کوچه شش بادگیر

شش بادگیری یزد

بقعه سید رکن الدین یزد، بنایی از دوره آل مظفر با تزئینات هنر اسلامی
ادامه مطلب

باغ دولت آباد یزد

باغ دولت آباد یزد

یکی از زیباترین باغ های سرسبز یزد باغ دولت آباد نام دارد و یکی از نه باغ ایرانی است که در فهرست یونسکو به ثبت رسیده است. ویژگی اصلی این باغ آن است که بلندترین بادگیر جهان را در خود جای داده است. در باغ سرسبز دولت آباد انواع درختان و گل های زیبا به چشم می خورند. جوی آبی عریض و بلند نیز در باغ جریان دارد و همین موضوع یکی دیگر از دلایل شهرت این باغ است. باغ دولت آباد از بخش های مختلفی همچون عمارت تابستان، بخش زمستانه، تالارها، جوی آب و غیره تشکیل شده است. درختان بلندبالا دو سوی جوی آب را فراگرفته و در انتهای عمارت و بادگیر بلند آن خودنمایی می کنند. این جاذبه در نزدیکی میدان امیرچخماق، حمام و بازار خان، مسجد جامع یزد و آب انبار شش بادگیر قرار دارد.

آدرس باغ دولت آباد: یزد، بلوار دولت آباد

پنجره ی باغ دولت آباد

بازار و حمام خان

حمام خان

حمام خان که بیش از دویست سال قدمت دارد به دستور حاکم یزد در سال 1212هجری قمری ساخته شده است. حمام از بخش های متنوعی همچون سربینه، گرمینه، دالان، هشتی و غیره تشکیل شده است. بر روی دیوارهای بخش شاه نشین حمام نقاشی هایی از دوره قاجار به یادگار مانده است. این حمام هم اکنون به عنوان یک رستوران سنتی استفاده می شود. حمام در کنار بازار، میدان و مدرسه خان قرار دارد. بازار خان طولانی ترین بازار یزد است که بنای اولیه آن متعلق به دوره افشاریان است.

آدرس بازار و حمام خان: یزد، خیابان قیام

حمام خان ورودی

دخمه زرتشتیان یزد

دخمه زرتشتیان

دخمه زرتشتیان با نام برج خاموشان و برج سکوت نیز شناخته می شود و این بنا متعلق به اقلیت زرتشتیان است. در گذشته اجساد زرتشتیان در داخل این دخمه قرارمی گرفته تا خوراک پرندگان شود و اکنون این دخمه تنها کاربرد گردشگری دارد. اقامتگاه بوم گردی خشت آباد یزد ازجمله نزدیک ترین هتل ها به این مجموعه است.

آدرس دخمه زرتشتیان: 15کیلومتری جنوب یزد

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر