لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> مسجد نو شیراز – بزرگ ترین مسجدایران و معروف به مسجد اتابکی
مسجد نو شیراز - بزرگ ترین مسجدایران و معروف به مسجد اتابکی

مسجد نو شیراز – بزرگ ترین مسجدایران و معروف به مسجد اتابکی

مسجد نو شیراز یکی از دیگر جاهای دیدنی شیراز است که به بزرگ‌ترین مسجد ایران نیز معروف است. قطعا بعد از رزرو بهترین هتل های شیراز و راحت شدن خیالتان بابت محل اقامت‌تان، به دنبال این هستید که لیستی از بهترین جاهای دیدنی شهر شیراز تهیه کنید. ما در این مقاله می‌خواهیم مسجد نو در شیراز را به شما معرفی کنیم. مسجدی که در نوع خود بی‌نظیر است و ارزش حداقل یک بار دیدن را دارد.
مسجد نو در شیراز در سال 1310 جزو آثار ملی ایران ثبت رسیده است و بعد از مسجد جامع عتیق، قدیمی‌ترین مسجد شهر شیراز به حساب می‌آید. آیا شما در سفر به شیراز قصد ندارید تا از چنین بنای باشکوه و باقدمتی دیدن کنید؟ بدون شک پاسخ شما بله است؛ در نتیجه برای آشنایی بیشتر با مسجد جامع شیراز پیشنهاد می‌کنیم که حتما تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

تاریخچه مسجد نو شیراز

در این بخش می‌خواهیم تاریخچه مسجد نو شیراز را به صورت مختصر برای شما شرح دهیم. مسجد نو به دستور فردی به نام ابوبکر بن سعد بن زنگی در دوران اتابکان ساخته شده است. در این زمان مغول‌ها در ایران حکومت می‌کردند و ابوبکر با همکاری‌هایی که با آنها داشت توانست شیراز را از حمله و نابودی آنها محفوظ نگه دارد.
اتابک علاقه زیادی به شعر و ادبیات داشت و شاعرانی همچون سعدی در عصر او میزیسته‌اند. رفتار خوب او با ادبا و عارفان باعث شده تا سعدی در اول کتاب گلستان خود به مدح و ستایش این فرد بپردازد و به نیکی از آنها یاد کند.
مسجد نو شیراز بعد از مسجد عتیق شیراز، قدیمی‌ترین مسجد این شهر بوده و از این بابت شهرت جهانی دارد. این مسجد به دلیل اینکه توسط اتابک ساخته شده، به نام مسجد اتابکی نیز معروف است. برخی از مورخین در مورد مسجد نو شیراز اینطور نوشته‌اند که این مسجد در واقع نذری است که اتابک بن سعد آن را برای پسرش انجام داده است. این فرد در ازای گرفتن شفای فرزندش نذر کرد که مسجدی باشکوه بسازد و همین کار را نیز انجام داد.
مساحت مسجد نو 2 هکتار می‌باشد و در واقع منزل شخصی اتابک بوده است. این مسجد دارای درختان بسیار زیادی در اطراف بوده و افراد برای استراحت و عبادت از سایه آنها استفاده می‌کردند. ساخت مسجد نو حدود 17 سال به طول انجامید و در فاصله سالهای 598 هجری تا سال 615 هجری ساخته شد.

معماری مسجد نو شیراز

معماری مسجد نو شیراز مسجد نو شیراز دارای یک صحن بزرگ، چندین رواق در یک طبقه و سه حوض بزرگ است. دور تا دور حیاط این مسجد در گذشته پر از درختان بلند چنار بوده که متاسفانه امروزه اثری از آنها باقی نمانده است. افرادی که برای عبادت به مسجد مراجعه می‌کردند در سایه‌ی این درختان به استراحت و عبادت می‌پرداختند.
مسجد نو دارای چهار درب ورودی است. برای وارد شدن به مسجد ابتدا از درب مسجد گذشته و بعد از عبور از ایوان‌ها به صحن اصلی مسجد نو می‌رسید. سه حوض بزرگ در صحن این مسجد قرار دارد. از چهار طرف مختلف می‌توانید به رواق‌های یک طبقه این مسجد و ایوان‌های چهارگانه بروید.
سر در چهار ورودی مسجد، کاشی‌کاری‌های زیبا انجام شده است که مربوط به بازسازی‌های اخیر می‌باشد؛ اما داخل مسجد طاق‌هایی با کاشی‌ کاری‌های زیبا و منقش به آیات و احادیث قرآنی وجود دارد. قسمت شمالی و جنوبی مسجد کاملا با یکدیگر قرینه است و در هر طرف 12 طاق بنا وجود دارد.
در بخش جنوبی مسجد دو صحن مجزا و کوچک نیز وجود دارند که یکی از آنها در حال حاضر به مدرسه دبستان تغییر کاربری داده است و حیاط دیگر مربوط به منجلاب مسجد می‌باشد. نکته دیگری که در معماری مسجد نو شیراز وجود دارد، بخش مربوط به شبستان آن است. در این شبستان خبری از کاشی‌کاری یا گچ کاری خاصی نیست و تنها زیبایی و جذابیت آن به خاطر 24 ستون عریض است که در این بخش وجود دارند.
یک شبستان کوچک دیگر نیز در شرق شبستان اصلی وجود دارد که ستون‌های آن از جنس سنگ می‌باشند. نام ناصر الدین شاه قاجار هنوز بر کاشی‌کاری‌های مسجد با گذشت این همه سال به چشم می‌خورد.

بازسازی مسجد نو شیراز

بازسازی مسجد نو شیراز قبل از اینکه بگوییم مسجد نو شیراز کجاست بایستی به این پرسش پاسخ دهیم که آیا مسجد نو در طی این سالها بازسازی شده است
یا خیر؟ در طی تاریخ این مسجد چندین بار بازسازی شده است که به اختصار در این بخش به آن اشاره می‌کنیم.
اولین بازسازی در سال 995 هجری توسط سعد الدین شیرازی ملقب به شاه نوازخان
دومین بازسازی در سال 1183 توسط صادق خان برادر کریم خان زند
سومین بازسازی در سال 1269 بعد از زلزله بزرگ شیراز
چهارمین بازسازی در سال 1271 تا 1273 توسط حاجی میرزا علی اکبر قوام الملک شیرازی
پنجمین بازسازی در سال 1301 توسط فتحعلی خان پسر میرزا علی اکبر قوام الملک
ششمین بازسازی در سال 1350 توسط معین الشریعه واعظ اصطهباناتی

ادرس مسجد نو در شیراز

ادرس مسجد نو شیراز یا همان مسجد اتابکی در نزدیکی حرم شاهچراغ شیراز است. این مسجد در بافت قدیمی و تاریخی شهر شیراز واقع شده است به صورتی که شما برای بازدید از آن ناچارا سایر زیبایی‌های این بافت قدیمی را مشاهده خواهید کرد. برای رفتن به این مسجد بایستی وارد غرب میدان احمدی شده و رو به روی حرم شاهچراغ به دنبال آن بگردید.

دیدنی ‌های نزدیک مسجد جامع نو شیراز کدام‌اند؟

مسجد نو در شیراز به دلیل اینکه در بافت تاریخی این شهر قرار گرفته است، به تعدادی از جاهای دیدنی شیراز نزدیک‌تر است. برخی از مهم‌ترین و نزدیک‌ترین جاهای دیدنی شیراز به مسجد نو شیراز عبارت‌اند از:
ارگ کریم خان زند
حمام وکیل
سعدیه شیراز
حافظیه شیراز
موزه سنگ هفت تنان
حرم شاهچراغ
مسجد وکیل
بازار وکیل
خانه قوام السلطنه
خانه سعادت
آرامگاه سیبویه
خانه تاریخی فروغ الملک
موزه پارس (باغ نظری)
خانه تاریخی زینت الملک
عمارت تاریخی منطقی نژاد

هتل های نزدیک مسجد نو شیراز

اگر می‌خواهید تا محل اقامت‌تان در بافت تاریخی شهر باشد و به مراکزی که نام بردیم، به ویژه مسجد و شیراز نزدیک باشد، می‌توانید از بین هتل‌هایی که در ادامه نام می‌بریم، هتل مورد نظر خود را رزرو نمایید.
هتل ارم شیراز
هتل ارگ شیراز
هتل وکیل شیراز
هتل کوثر شیراز
هتل پارسیان شیراز
هتل نیایش شیراز

بزرگ ترین مسجد ایران در کجا قرار دارد؟

مسجد شهدا شیرازمسجد جامع نو یا مسجد شهدا شیراز بزرگ‌ترین مسجد ایران و دومین مسجد قدیمی این شهر است که حدود 2 هکتار وسعت دارد. نکته جالب در مورد مسجد شهدا این است که این مسجد، منزل شخصی فردی سرشناس به نام ابوبکر بن سعد بن زنگی بوده که برای شفای فرزند بیمارش به مسجد تبدیل می‌شود.
تاریخچه مسجد نو در شیراز را در قسمت‌های بالاتر مقاله برای شما توضیح دادیم. در حال حاضر این مسجد در اختیار حوزه علمیه قرار دارد و برای مناسبت‌های مختلف از آن استفاده می‌شود. وسعت مسجد نو باعث شده تا به بزرگ‌ ترین مسجد ایران معروف شود. در طی سالهای گذشته نام مسجد شهدا را نیز بر آن گذاشته‌اند؛ اما دلیل این نامگذاری چندان مشخص نیست.
مسجد عتیق شیراز و مسجد نو شیراز جزو قدیمی‌ترین مساجد این شهر هستند که شهرت جهانی دارند. قدمت بالای این مساجد و همینطور زیبایی آنها باعث شده تا به مقصدی برای توریست‌های مختلف از کشورهای اروپایی و آسیایی تبدیل شوند.

5/5 - (1 امتیاز)
آرامگاه شاعر و عارفان شیراز را بشناسید
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر