لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> دره شمخال کجاست؟
دره شمخال درگز

دره شمخال کجاست؟

دره شمخال کجاست؟ دره زیبا و بی نظیر شمخال دارای طول 18 کیلومتر بوده و از روستایی کوهپایه ای به همین نام در کیلومتر 70 جاده قوچان به سمت باجگیران شروع می شود؛ این دره در جهتی دیگر به اراضی درونگر قوچان به سمت باجگیران آغاز می گردد و در جهتی دیگر به اراضی درونگرِ قوچان به سمت درگز منتهی می شود. دره شمخال درگز دارای شیب ملایم ِ بسیار زیبایی است و دیواره های عظیم و صخره ای، آب روان و زلال، آبشار های زیبا و بی نظیر و نیز درختان تنومند و سر به فلک کشیده آن منجر شده تا این دره رویایی هر ساله در کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گیرد. دالان های چشمگیر و تورفتگی های غارگونه دره حس بی نظیری را تداعی می نماید و آرامشی که به گردشگران هدیه می کند به جهت نوای دلنشین آب و نسیم خنک و ملایم آن است. در مطلب پیش رو سعی بر آن است تا با ارائه مطالبی مفید درباره دره شمخال درگز گردشگران و علاقه مندان را به سمت این دره بی نظیر هدایت کرده و اینگونه در ثبت لحظات خاطره انگیزشان ایفای نقش نماییم.

دره شمخال درگز کجاست؟

موقعیت جغرافیایی دره شمخال درگز در حدود 65 کیلومتری شهر قوچان در استان خراسان رضوی می باشد. ابتدای دره شمخال در حوزه شهرستان قوچان و انتهای آن نیز در حوزه شهرستان درگز قرار گرفته است. به طور کلی این دره زیبا در سمت کناری شمال شرقی ایران و در مجاورت شهر مرزی باجگیران و نیز کشور ترکمنستان واقع شده است. اگر قصد سفر به دره یاد شده را دارید بهتر است ابتدا با رزرو هتل های قوچان یا هتل های مشهد از محل اقامت خود مطمئن شده و سپس یک روز کامل را به تفریح و گشت و گذار در دره شمخال بپردازید.
دره شمخال درگز
به جهت رفتن به دره شمخال می بایست از شهر قوچان به سمت درگز حرکت کنیم. در میانه جاده دو مسیر به سمت باجگیران وجود دارد، یک جاده ای قدیمی است که از امام قلی عبور می نماید و دیگری جاده آسفالت بسیار خوبی است که از کنار امامزاده ای به نام امام باد می گذرد. جاده دوم کمی مسیذ شما را به مقصد دورتر می کند اما تردد در آن آسان تر است. در میدان فلسطین شهر قوچان نیز سواری های شخصی مسافربری به روستای شمخال مستقر هستند، که با هماهنگی قبلی می توانید با آن ها از انتهای دره شمخال به شهر قوچان برگردید. جاده دسترسی تا روستای شمخال آسفالت بوده و عبور از تونل باجگیران بر جذابیت مسیر می افزاید.
دره شمخال درگز

معرفی دره شمخال درگز و جاذبه های آن

نام دره شمخال همان طور که قبلا نیز ذکر شد، از روستایی زیبا و کوهپایه ای به همین نام گرفته شده است. این روستا از جهت شمال شرقی به کوهی به نام آسلمه و نیز از جهت جنوب شرقی به رودخانه ای دائمی به نام کال شمخال منتهی می شود. وجه تسمیه شمخال اشاره به یک نوع تفنگ قدیمی دارد که بسیار قوی بوده و با دست ساخته می شده است. این نام ریشه در زبان کردی کرمانجی نیز داشته است؛ سازهای محلی کردی، سازهای محلی دو تار، دهل و سُرنا از انواع موسیقی منطقه به شمار می آیند که بسیار مورد توجه گردشگران بوده و بر جذابیت سفرشان افزوده است.
دره شمخال درگز
از دیگر جاذبه های منطقه می توان به پوشش محلی و زیبای زنان روستای شمخال اشاره نمود. این لباس ها به صورت پیراهنی بلند، شلوار کردی و نیم تنه است، که رنگ های قرمز و سفید داشته و در بردارنده نقوش گل و بوته های بی نظیر هستند. روسری بلند آن ها نیز نقوش رنگی مزین به زیور آلات را در بر دارد. از غذاهای محلی منطقه می توان به آبگوشت، کباب، انواع اشکنه و آش اشاره کرد؛ فطیر مسکه نیز نوعی نان محلی است که با کره تازه گوسفندی پخته می شود.
دره شمخال درگز

خاک بسیار مرغوب، اقلیم مساعد و منابع غنی آب در شکل گیری روستای شمخال نقش تعیین کننده ای داشته اند. جمعیت مردم این روستا را حدود 500 نفر اعلام نموده اند و قومیت این افراد کرد کرمانج و مذهبشان شیعه است. نوع معیشت افراد روستای شمخال کشاورزی ( به ویژه باغداری ) و دامداری می باشد و برخی نیز به صنایع دستی می پردازند. قالی کردی، پالاس، جاجیم و گلیم از انواع صنایع دستی منطقه به شمار می آیند که دارای رنگ ها و طرح های متنوع و زیبایی هستند و بسیار مورد توجه گردشگران واقع شده اند. دره شمخال که زیبایی بهشت گونه و وصف ناپذیری دارد، بکر بوده و تا به امروز دستخوش تغییرات قرار نگرفته است.
دره مذکور دارای شیب ملایم از آغاز روستا و تا میانه آن است که بر جذابیت آن می افزاید. رودخانه فصلی جاری در دره، که از ابتدای آن شروع شده و به داخل دره فرو می ریزد، دارای آب زلال بی نظیری است. با توجه به اینکه بهترین فصل ها جهت بازدید این منطقه، بهار و تابستان است اما گردشگران در فصول دیگر نیز تماشاگر زیبایی های بی شماری خواهند بود. کفش مناسب با زیره محکم و سفت، عینک آفتابی، کلاه، لباس راحت از جمله وسایل مورد نیاز اولیه برای سفر به این منطقه به شمار می آیند. به جهت وجود آب های روان در طی مسیر، امکان خیس شدن لباس ها وجود دارد لذا وجود حداقل یک دست لباس اضافه در کنار سایر وسایل، ضروری است.

دره شمخال درگز
وجود رودخانه فصلی در دره، زیبایی چشمگیری را به آن هدیه نموده و در تمامی مسیر گردشگران را همراهی می نماید. این رودخانه در آغاز عمق و آب چندانی ندارد، اما چشمه سارهای فراوان و آبشارهای صخره ای پر آب در طی مسیر بر شفافیت و عمق رودخانه می افزایند. دیواره های عظیم و صخره های زیبا که صلابت را تداعی می کنند، در تمامی مسیر این رودخانه را در بر گرفته اند. وجود سبزه های زیبا و زلالی آب در کنار شکست ها و شکاف های صخره ها که بر اثر گذشت زمان ایجاد شده اند، تضاد بی نظیری را به وجود آورده است که زیبایی آن را دو چندان می کند. همانطور که گفته شد طول دره حدود 18 کیلومتر بوده و ارتفاع دیواره های دو طرف دره در بلند ترین نقاط تا 200 متر نیز برآورد شده اند.
عطر درختان گردو با بوی نم و رطوبت صخره ها در هم می آمیزد و حس فرح بخشی را ایجاد می کند. پیچ و خم های متعدد و بسیار زیبای دره شمخال درگز که در انتهای هر یک از آن ها چشم اندازی بی نظیر نهفته است، هر گردشگری را شگفت زده خواهد کرد. این دره مارگونه، در تمامی طول مسیر دارای جذابیت های بی شماری است. حس تنهایی و صفای بی نظیر در طول مسیر، که با شکوه و عظمت دره گره خورده است، نوعی افسون گری را جلوه می کند و بینندگان را در در خود محو می نماید. چشمه های ابتدای دره شمخال که رودخانه ای پر آب را ایجاد کرده اند، وظیفه سیراب نمودن شالیزارها را به عهده دارند. در مسیر گاهی نرده بان هایی تعبیه شده اند که به بلندای آبشار ها منتهی می شود و هر بیننده ای را در آن مکان از دیدن مناظر اطراف مبهوت می سازد.
دره شمخال درگز

از دیگر جاذبه های مسیر می توان به پوشش گیاهی آن که شامل بوته های تمشک وحشی، انواع گیاهان دارویی، موسیر، چریش (نوعی سبزی است که در تهیه ی نان محلی منطقه از آن استفاده می کنند)، آنوخ (کاکوتی)، گون، زالزالک، زرشک، انجیر، زرد آلو، چنار، بید، سپیدار و غیره می شود اشاره نمود. آبشار دوازده پله قره سو که در حدود ده کیلومتری جهت جنوب غربی کلات نادری واقع شده است، از دیگر جاذبه های طبیعی منطقه به شمار می آید. بازدید از این دو منطقه در یک سفر امکان پذیر است. قره سو به معنی آب سیاه است و وجود سنگ های سیاه رنگ در کف رودخانه در ارتباط با وجه تسمیه آن می باشد. این سنگ های سیاه زمانی که آب از روی آن ها می گذرد، تیره دیده می شوند. مسیر دره شمخال تا آبشار قره سو را می توان اینگونه توصیف کرد که دره شمخال از درون پارک ملی تندوره می گذرد و بعد از طی حدود 12 کیلومتر به آب سرد و کمی گرم تر شمخال می رسد که در این محل دره دو بادام آشکار می گردد. از این منطقه به بعد دره کمی وسعت پیدا کرده و بازتر می شود و رود درونگر شکل می گیرد. زمانی که دره به پایان می رسد دشتی وسیع در برابر دیدگان، خود را به نمایش می گذارد و لحظه ای وصف ناپذیر را ایجاد می نماید.
دره شمخال درگز
در واقع رودی که در طی مسیر از آن عبور نمودیم، وظیفه آبیاری باغ های زیبای میوه، شالیزارها و نیز یونجه زارهای این محل را به عهده داشته است. پس از طی حدود 15 کیلومتر به مکانی به نام حمام رسیده که در این محل تو رفتگی عظیمی در دل دره ایجاد شده و آثار رد شدن و عبور آب بر روی آن کاملا آشکار است. در حمام اول شمخال چشمه ای گوارا، پرآب و خوش طعم وجود دارد. حمام دوم در فاصله ای کمتر تر از 10 کیلومتر از حمام اول قرار گرفته که آبشاری بسیار زیبا است. دقیقا در این زمان آبشار قره سو، آب و هوای کوهستانی و مطبوع آن و نیز آبشارهای بلند زیبا و دره های تنگ هیجان انگیز در انتظار گردشگران هستند. لازم به ذکر است در این دره قدمت برخی از درختان به بیش از 200 سال پیش بازمی گردد از این رو می توان آن را منطقه ای تاریخی نیز دانست. با ورود به دره شمخال درگز آرامشی وصف نشدنی شما را در بر می گیرد و تنها صدای طبیعت است که به گوش می رسد. سفر به دره یاد شده شما را از هیاهو و شلوغی شهر دور خواهد کرد به گونه ای که حتی تلفن همراهتان نیز از دسترس خارج خواهد شد.

سخن پایانی

ایران بهشتی کم نظیر و متنوع است از این رو فرقی نمی کند مقصد شما شرق باشد یا غرب، شمال باشد یا جنوب. قدم در هر شهر و دیاری که بگذارید شگفتی منتظر شما است. دره شمخال درگز در نزدیکی مرز ایران با ترکمنستان یکی از این بهشت های زیبا و پر رمز و راز است. دره ای با دیواره هایی بلند و انبوه درختان و آبشارهایی که تصورتان از شرق ایران را بر هم می زند. در کنار جادوی طبیعت دره شمخال درگز با فرهنگی غنی و آداب و رسومی اصیل یک مرکز فرهنگی تمام عیار نیز محسوب می شود. گویش، لباس و سنت های این منطقه هنوز هم از دستبرد زمان جان به در برده اند و با زیبایی های شمخال جاودانه شده اند.
خانه تاریخی داروغه مشهد؛ یادگاری زیبا از روزگار قدیم
ادامه مطلب
4/5 - (3 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مرتضی
مرتضی
5 ماه قبل

دره شمخال متعلق به شهر قوچان می باشد

[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر